Journal libéral démocr'atique d'Ypres et de l'Arrondissement mmm Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement Jong en oud. Le nouveau-né et le vieillard usé. Samedi, 17 IVovembre 1894. 5 centimes le numéro. 1 annee. l\To 3. re PRIX DE L'ABONNEMKNT: Par an 3 francs. Par an 3 fr. SO c. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. On traite a forfait. Ë*araissimt le Satnefli. V erschijnende des Zaterdags. UUMON FAIT LA FORCE- De klerikalen hebben de geboorte van de Strijd aangekondigd. Verheugen mij ons schrijven zij op de 3e kolom. Eenige regels verder (4e kolom) schri] ven zij Blancs Becs We moeten bekennen dat die men- schen zich in het diepste hunner arme ziel, op een zonderlinge manier verheugen. De klerikalen zijn verwonderd dat we een artikel de fond (zooals zij zeggen) leveren.... Nu we wisten nog niet dat de klerikalen geen fond heb ben. De klerikalen hekelen onze tweeta ligheid. 1° Wij hebben niet genoeg vlaam- sch, zeggen ze. Wacht maar, beste, we zullen zelfs vlaamsch te veel naar uw goesting schrijven. 2° Wij schrijven een vlaamsch dat men nooit schrijft noch spreekt naar de klerikalen. Zoo spreken de ketters, maar zij dolen. Van het vlaam sch der katholieke Iepersche bladen, verlos ons Heer Dat is noch vlaamsch, noch West-vlaamsch, noch Iepersch, maar een mengelmoes van alle moge lijke taaikwakkels. Zij willen zelfs een vertaling hekelen waar een bewerking is. De klerikalen zeggen van de libera len dat zij de stemmen der socialisten gebedeld hebben. Hadden zich de antiklerikale partijen verstaan, dan lag het ministerie sedert drie weken omver. Maar wat doen de klerikalen Bedelt het klerikaal blad van Ieperen, in zijn nummer van 3U November de stemmen niet der gematigde liberalen? De klerikalen schrijven dat zij een oog in 't zeil zullen houden. We hopen het. We hebben er nooit aan getwijfeld dat de gedienstigheid van beide zijden zou komen. De klerikalen bekennen dat de geeste lijken van Ieperen zullen voortgaan dege nen aan te vallen welke anders denken dan zij De klerikalen bekennen dat de gees telijken onder alle afschuwelijke kleu ren de anders denkenden afschilderen, (1) anders denkenden welke de kleri kalen soms gelukkig zijn de hand te drukken, vrij denkers met wier vriend schappelijke woorden zij soms in hun eigen blad hoog oploopen, vrijdenkers wier kameraden zij soms zijn De klerikalen bekennen dat de gees telijken de socialisten zullen aanvallen en de Patriote en andere bladen hebben (1) Nota der Red. Voegen wij er bij dat de klerikalen hetzelfde kiesmïddel gebruikt hebben tegenover hun eigen mannen te Pas- schendaele. Zulks bewijst de eerlijkheid en zedelijkheid dergenen welke die middelen ge bruikten. Administration cfc RédacOon rite au Br.tirre, 20, Ypres. EENDRACHT MAART MACHT. De klerikalen bekennen dat de gees telijken alhier de onzijdige school zul len aanvallen en zij nemen die school aan in Amerika. Wat comedianten zij durven de leeksche school van iedereen lasteren, wanneer de geschiedenis der laatste jaren bewezen heeft dat scholen, zooals die van zekere oud-broerkens in zekere stad bij Oudenaerde, huizen wier man nen lessen gegeven hebben op de ban ken der Assisen. En, danwanneer de klerikalen niets meer kunnen vinden om het volk om den tuin te leiden, dan slingeren zij den naam van God in de hoogte. Dat hebben zij altijd gedaan. Dat zullen zij immer doen. Maar wij, wij zullen de openhartige overtuiging onzer medeburgers eerbie digen. En, behooren wij niet tot dezelfde zinswij ze als onze tegenstrevers, dan zullen we, als bijzondereD, zijn belij denis bestudeeren en rustig wederleg gen wat te wederleggen valt, allen eer bied behoudende voor zijn oprechte overtuiging. Maar de schijnheiligheid der exploi- teerders zullen we aan de kaak na gelen. Aanvallen zullen wij den protection- nist welke zich zoetsappig aanstelt als vriend des werkmans, maar die in der waarheid, de bloeduitzuiger des werk mans is. Aanvallen zullen wij degenen welke hunnen Kristus nog zouden verkoopen, hadde Judas hem niet verkocht. En, we zijn gerust in goed gezel schap. In goed gezelschap, omdat de ex- ploitatiekwaal welke nu heerscht, de eeuwen door heeft geheerscht. Min of meer geschiedenis zeiden onlangs klerikalen. Dien min of meer zullen we hen onder den neus wrijven, al was het maar omdat le Journal d'Ypres liefheb ber is van knipsels en documenten. Heden bedreigen de geestelijken de kiezers met de hel. Zulke bedreiging uitten zij reeds ten tijde van Karei den Groote. Zoo leest men in de Capitularen (Pertz, Mon., Ill, leg. 1, p. 167) Dat de geestelijkheid niet moê wordt zich dagelijks en op allerhande manier rijk te maken, zoowel door beloften van hemelsche zaligheid als door de bedreigingen der liel- sche pijnigingen Karei verwijt hun verder hun heb zucht, hun pronkzucht, hun verbreken van het biechtgeheim. (Gapit. 813). Karei den Groote wordt aanzien als een heilige. Binnen eenigen tijdwij ook misschien. Moeten wij de bepalingen van het Synodde van Tours en Agde aanhalen Moeten wij bladzijden aanhalen uit het Boek Gomorrilianus opgedragen door den strengen monnik Damianus aan Paus Leo IX De doorslaande bladzijden van bis schop Ralherius De zweepende bestatigingen van monnik Lambert van Hersfeld. (Zie Pertz, Y, 189;, waarin gevraagd wordt: De wereld vraagt verwonderd van waar de geldstroombron komt, welke n naar de kloosters vloeit, hoe en op welke wijze de schatten van Tantaai en Kroisos in de handen van die menschen geraken, welke zich de apostelen van Kristus, de dragers van zijn kruis en de navolgers van zijn arm leven noemen? Wat die monnik zichafvroeg in vroe ger eeuwen, dat vragen wij ons heden nog af. De kloosters zijn schatrijk, de bis- schopskassen zijn schatrijk, de kiezin gen vallen goed uit. Men speelt en wint zelfs zonder inzet in 't katholiek Volkshuis. Maar Dit zijn immers zagen wier tanden versleten zijn. (Golaert redevoe ring van 7n October, gehouden in 't ka tholiek Volkshuis.) En zooals de clerici van dien tijd hun abdijen kochten en verkochten om geld (Perz, V, 184), zoo ook handelen onze clerici van heden, welke godsdienst en invloed ten dienste stellen van dege nen die geld hebben en machtig zijn, om het volk te verdrukken. En zooals de geestelijken der vorige eeuwen schermden met bannen en met ïnter- dikten, zoo doen zij heden nog tegen over de anders denkenden. Dekatholijke schrijver Hurler zegt in zijn werk over Innocent III en zijne tijdgenooten (bl. 50 en vlg) Het Kapittel van Chartres sprak jj tegen de Gravin van Blois den ban uit. omdat het in twist met haar stondover de veroordeeling van n een straatroover. M. Vermeulen, welke met geen ka pittel over hoop ligt, is toch in den ban. Gansch Normandië werd in 1196 in den ban geslagen door den aartsbis- schop van Rouen, omdat de Koning als leenheer het slot Roche-Andeli x voor zich behield. M. Leleup heeft geen kasteel maar een fabriek van meststoffen, (1) 'n ban. Nu wierp het Domkapittel van Rouen de Domkerk in den ban, om- x dat die zelfde aartsbisschop de tienden van Dieppe achterhield, x Lief, he? De aartsbisschop bant Nor mandië en het Domkapittel bant de kerk, tusschen haakjes, den aartsbis schop De burgers van S'-Omer werden in den ban geslagen door het klooster x van S'-Bertin omeen waterloop j> en een poelx M. Brunlaut heeft voor den poel van Dickebusch gestemd en ligt toch in den ban. De katholieke Hurter voegt er bij In de ban staan werdt een versleten x wapen, omdat het gebezigd werd x UIT WRAAKZUCHT OM DWANG x UIT TE OEFENEN. Zullen wij de litanie voortzetten Misschien wel. Summa summarum. Het verleden en het heden toonen ons dat de tijden veranderen maar de exploiteer der s niet. Het verleden toont ons dat de aan vallers der exploitatie, (waaronder ik SGBernardus en verschillende Pauzen reken), slechts de openbare zedelijk heid in 't oog hadden. Wij ook. En wij (1) Wij drukken die reklaam gratis. zullen onze taak gerust voortzetten en kloppen: op degenen welke om politieke en belang redenen met God en den dui vel schermen, (een wapen dat toch eens bot wordt) en kloppen op degenen welke schijnheiligheid uit te venten hebben en wier handen verkoperd, verzilverd of verguld zijn. Om te eindigen, een Iepersch snuifje. De befaamde 14e eeuwsche clerc in surgiën van Ieperen, Jan De Weert schrijft in zijn Doctrinale, vers 406 A l heeten si gheeslelike prelaten, In haer werken sijn tmeest PHaten. Leefde die katholiek heden, hij ware opsteller van de Strijd. René van Poperinghe. Réjouissons-nous s'écrie le Journal d'Ypresen annongant dans son numéro du 3 Novembre dernier, la naissance de la Lutte-de Strijd? La joie n'est guère de longue durée. Les deux lon- gues colonnes qui nous sont consacrées sont loin d'être d'une gaitó folie Au contraire, nous n'y trouvons que gé- missements et lamentations sur le sort du malheureux clergé, attaqué par les blancs-becs de la démocratie libérale Franchement nous sommes obligés d'avouer, que c'est la une bien singu liere faijon de se rójouir? La pauvre feuille cléricale se fait vieille par- donnons lui ses égarements. Rien d'étonnant dans les exclama tions que poussent nos cléricaux en entendant parler d'un article de fond leurorgane n'a jamais eu de fond. La Lutte sera bilingue 1° Nos cléricaux se plaignentnotre premier numéro ne les satisfait pas. Le flamand fait défaut. Qu'ils se consolent ils ne perdront rien a attendre. 2° Le flamand que nous écrivon3 ne leur convient pas. Ils ne le comprennent pas. Cela se congoit aisément. L'ins- truction qui se donne dans leurs écoles n'a jamais eu grande valeur Les cléricaux auront l'oeil sur nous Ils peuvent s'attendre de notre part a la même courtoisie. Aveu sincere notre tour rejouissons-nous a Nos cléricaux nous concèdent enfin que leur clergé fait de la politique Ils ajoutentde plus qu'il continuera a en faire Nous voila done d'accord Attaquer d'honorables citoyens du haut des chai- res de vérité, calomnier et vilipender les libres penseurs, c'est bien la l'in- tolérance cléricale contre laquelle nous avons toujours protesté. Les temples catholiques seront done désormais des cercles politiques. Nous appelons sur ce point toute l'attention du gouvernement et de notre édilité communale, afin qu'ils veuillent bien compléter les circulaires qui défendent l'accès des réunions po litiques aux militaires et autres fonc- tionnaires publics Quant aux ouvriers, que l'on traite d'ennemis de la société paree qu'ils BEKSSaaSESSffiaSESEÏ: POUR LA VILLE, POUR LA PROVINCE, DE KIEZERS VAN MOLENBEEK EN BERGEN AANGERADEN TE KIEZEN VOOR DE SOCIA LISTEN.

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1894 | | pagina 1