Gyclisme.
P Mei.
UN MONSIEUR S rSl™
L'Office du Travail.
Men spreekt over Amerika. Maar
onze handel met dit land is 6 °/0 ver
minderd. En Zuid-Amerika heeft geen
vaste regeeringen genoeg.
De engelsche colonies zijn gedrai
neerd, China verschijnt eerder als een
gevaar en in Japan worden de Euro-
peesche zeden zoowel gevolgd dat ook
aldaar de werkman uitgebuit wordt.
Onze tegenstanders zeggen we moe
ten beter koop voortbrengen. Maar we
moeten eerst uitwegen' hebben om
goedkoop te kunnen leveren. De Congo
zal die uitweg zijn. En we moeten ons
spoeden. Om het sociale vraagstuk op
te lossen, vraagt men pensioenen voor
oude werklieden, mutualiteiten, enz.
Ik ben daar voorstander van en ik heb
ze meermalen verdedigd. Maar deze
heelmiddelen zijn slechts tijdelijk. Men
snijdt de krisisaan den wortel niet af.
De vraag waar arbeid moet vergrooten.
Men beweert dat de negers geen
behoeften hebben.
De behoeften ontstaan.
Men beweert dat de negers lui zijn.
Maar hoe gebeurt het dan dat we reeds
40,000 dragers hebben, 7165 negers
welke ambten uitoefenen als die van
schrijnwerker, machinist, enz.
We moeten voor de toekomst niet
wanhopen, want negers zetelen heden
daags in de Kamers der Noord-Ameri-
kaansche Republiek.
Wat de bevolking aangaat, deze
bedraagt (volgens M. Verbeeck) 25 tot
30 miljoenen inwoners.
Iedereen weet dat de Congoleesche
dorpen eene lange reeks hutten uitma
ken. Welnu om een voorbeeld van
bevolking te geven zij gezegd dat een
mijner vrienden een Congoleesch dorp
's morgens inreed, en er 's avonds met
zijn caravaan nog niet uit was. (9).
De ijzeren weg zal alle kosten dek
ken zelfs zoo hij 100 miljoen kost. Om
zulkstebewijzen rekentde voordracht
gever als volgt Hij veronderstelt dat
elke kilometer kust slechts 1 kilo zou
opbrengen, en elke kilo 50 centiemen
winst waarvan 10 centiemen voor den
ijzeren weg: Dan vermenigvuldigt hij
het algemeen getal kilometers met de
opbrengst en komt tot een cijfer van
1500 miljoen.
In alle geval kost de ijzeren weg
minder dan de dragers en is hij niet
breed, in Europa zijn er welke niet
breeder zijn, en gebeuren er ontrigge-
lingen, zoo gebeuren die enkel waar
men aan 't bouwen is.
Waarom moetenwij onmiddelijk den
Congo overnemen? Ofwel de overname
is goed, en laat ons 't seffens doen.
Of wel de overname is slecht, en laat
ons 't nooit doen.
De verslagen over den Congo zijn
bekend.
Zij zijn opgesteld door eerlijke lie
den. Waarom aan hunne woorden twij -
felen
Het Congovraagstuk is geen partij-
zaak maar een zaak van toekomst.
We moeten hier aanmerken dat M.
Yerbeeck veel meer gezegd heeft en
zeggen wou. Doch hij had reeds 1 1/2
uur gesproken, zoodat hij moest eindi
gen. We meenen ook dat het ons plicht
is te zeggen dat M. Yerbeeck een
waren bijval als redenaar behaald heeft.
Hij heeft niemand overtuigd maar
iedereen zeiDaar zit stof in dien
kerel. En dat is waar.
In 't voorbijgaan zij aangestipt dat
M. Yerbeeck 'n geus is, dat hij beamb
te is van den ijzeren weg van den
Congo, dat hij daarbij secretaris is van
de Vlaamsche Volkspartij van Brussel
en dat hij menigmaal werd afgerost....
omdat hij demokratisch propaganda
maakt,
Daarna sprak M. Heynderickx, advo-
kaat en een der hoofden van de pro
gressisten van Gent.
M. Heinderickx neemt het dilemma
van M. Verbeeck aan.
Ofwel de Congo is goed en dus
nemen wij hem over, ofwel hij is
slecht
Maar wie bewijst ons dat hij goed is
Gij zegtLiegen degenen die in den
Congo geweest zijn
Ik antwoord Neen, maar ik geloof
hen toch niet.
(9) Hier schoot het publiek in een schater
lach. We willen de woorden van M. Verbeeck
niet in twijfel trekken doch we bestaligen
enkel het ongeloof van hei publiek.
En nu verhaalt M. Heynderickx met
uitnemend veel humor al die bedrie
gerijen, die valsche beloften waarmede
de Belgen in het Congoleesch rader
werk zijn ingenomen geweest.
De beloften van 1885, de leening van
1887, de acties van 1889, de 25 miljoen
van 1890, de schooue bedriegerij van
het feit Browu de Tiege welke, zoo
een handelaar ze bedreef, dezen in
't gevang zou helpen.
M. Heynderickx is zeer sterk in
parabolen.
En hij doet het publiek schaterla
chen
Ziehier twee vrienden Jan maakt
zijn testament op Pier zoo deze aan
Jan een som geld leent. Jan mag zijn
goed natuurlijk niet hypothekeeren.
Welnu, na den dood van Jan bemerkt
Pier dat de nalatenschap van zijn
vriend nochtans gehypothekeerd is.
Hoe noemt men dat?
Na zulk verleden is voorzichtigheid
noodig.
Men zest ons een onderzoek is on-
noodig. Maar neen, een onderzoek van
bevoegde lieden met afgevaardigden
der Kamers is noodig, want zekers we
ten we niets. Ik vraag het u allen ern
stig zoo gij een nijverheidshuis wilt
overnemen, dan vraagt gij naar de
boeken eer het huis te koopen. Wij
zijn tegen alle koloniale politiek en
nochtans stemmen wij toe, wij, goed
zakkige lui, in een onderzoek.
Men zegt ons nog wij moeten uit
wegen zoeken. Maar, Mijnheeren, wij
die miljards handel drijven,wij hebben
uitwegen. Raadpleegt de statistieken
- (ziet de cijfers van Hector Denis); zelfs
de Congolater M. Beernaert erkent
dit. Op de 11 miljoen invoer in de
Congo beloopt de Belgische handel
slechts tot 6 miljoen 200,000 fr. Wat
is dat in vergelijking met onzen alge-
meenen uitvoer vau 6000 miljoenen.
Ook zijn verschillende rechten onmo
gelijk m den Congo alhoewel deze door
zekere nijverheden worden gevraagd.
Herinnert u het geval van de onder
vraging van éen afgevaardigde van
Verviers. M. Malempré vroeg aan den
minister van oorlog waarom hij laken
in Duitschland kocht en niet te Ver
viers. Wel, antwoordde M. Brassine,
omdat de Duitschers beter koop leve
ren. n
Beter nog de Cercle commercial van
Gent slaat zich bij de aanhechting aan
op voorwaarde dat de wetgeving in
den Congo zou veranderen. En dat,
heeren, is onmogelijk. Wij zijn ver
bonden door het verdrag van Berlijn.
Waarom kan Gent zoo goedkoop niet
leveren? Wel, omdat in Belgie en de
katoen en de getouwen (die uit Enge
land) komen, aangeslagen worden.
Daarom kosten onze stoffen duurder.
Wat nog aantoont dat uitlevering in
den Congo aan geen enkelen werkman
meer werk zal geven en dat men
slechts op goedkoop en goed moet wer
ken is het volgende Men bestelde
waren aan een Gentenaar, 10 duur
der dan de Engelschman. Wat deed de
Gentenaar. Hij liet de waren leveren
door de Engelschman en stak het ver
schil in zijn zak.
En zoo een fabriek van S' Nicolaas,
nu uitlevert waartoe is dan een over
name noodig
Hoe milder de luchtstreek, hoe min
der de behoeften. De negers hebben
eeuwen lang geleefd lijk ze leven en
zullen zoo haastig niet veranderen. Zij
werken ook niet, want waarom heeft
men ander werklieden moeten gaan
vragen tot in China toe
De negers van Afrika zijn in alle
opzichten, zoo geestelijke als zedelij
ke, niet te vergelijken met de Ameri
kanen. Hun bevolking schat Jéröme
Becker, een Congo gezinde, op 4 1/2
miljoen anderen op 30 en VExposé
des motifs op 4. Laat ons niet fantasee-
ren. Ik geloof het cijfer van M.
Becker echt, omdat het best overeen
komt met de omliggende bevolking.
Als handelsmiddel nu zal het
Ivoor niet lang duren, tenzij men, om
centen te maken, het middel vinde oli
fanten te zaaien of te kweeken. De
Congostreek en het schoonste meisje
kan maar geven wat zij heeft.
Over den ijzeren weg is bewezen dat
hij 100 miljoen zal kosten.
Toen besprak M. Heyderickx nog
een heel aantal vraagstukken, doch
ook de tijd ontbrak. Hij besloot met
te zeggen dat in die omstandigheden
er geen rede van overname bestond en
dat zij een heel platte handelszaak is,
en van vaderlandsliefde geen spraak
kan zijn. Zij die zulke middelen ge
bruiken zijn farceurs.
M. Heynderickx behaalde uitne
mend veel bijval. Herhaalde malen
werd hij door toejuichingen onderbro
ken. Zijn rede was pittig en vol humor.
M. Verhees zag van 't woord af op
aanvraag der opgekomen toehoorders,
gezien het uur zoo ver gevorderd was.
En er werd overeengekomen nog een
meeting in te richten waar M. Verhees
de rede van M. Heynderickx zou be
kampen. Melden we nog dat M. Veule-
mans ingeschreven is om te antwoorden
op M. Verbeeck.
Eindigen wij met de bestatigen 1°
dat alle voordrachtgevers de volstrek
te onpartijdigheid van den Voorzitter
M. Vermeulen hebben erkend 2° dat
het publiek, alhoewel vijandig aan de
overname, de heeren Verbeeck en
Verhees waardig ontvangen heeft.
Nous apprenons que le Paper-Hunt
international qui devait être couru, en
cette ville le 21 Avril, et qui n'a pu
avoir lieu par suite du mauvais temps,
est remis au Dimanche,5 Mai prochain,
a 2 heures trés précises de l'après-
midi, aux-mêmes conditions que pré-
cédemment.
Nous espérons que le temps favori-
sera ce Paper-Hunt organisé par les
membres du Rapid-Club Yprois.
Om zeker werklieden aan zekere
broodrooving te onttrekken, zal de
Stoet niet uitgaan Zondag aanstaande,
5n Mei.
connaitre a tous ceux qui sont atteints
d'une maladie de peau, dartres, ec-
zomas, boutons, démangeaisons, bron-
chites chroniques, maladies de la poi-
trine et de l'estomac, de rhumatismes
et de hermes, un moyen infaillible de
se guérir promptement ainsi qu'il l'a
été radicalement lui-même après avoir
souffert et essayé en vain tous les re-
mèdes préconisés. Cette offre, dont on
appréciera le but humanitaire, est la
conséquence d'un vceu.
Ecrire par lettre ou carte postale a
M. Vincent, 8, place Victor Hugo, a
Grenoble, qui répondra gratis et fran
co par courrier, et enverra les indica
tions demandées.
Un arrêté royal publié au Moniteur
du 17 Novembre dernier organisait un
Office du Travailinstitution dont, trois
ans auparavant, M. Paul Janson, a la
Chambre, avait vainement réclamé la
création. Ce sont les idéés de M. Jan
son, quelque peu modifiées, qui ont
servi de base a l'organisation actuelle.
Un nouvel arrêté royal, inséré au
Moniteur du 27 Avril, règle le but, les
attributions et les moyens d'action de
1 'Office du Travailqui est rattaché au
département de l'agriculture, de l'in-
dustrie, du travail et des travaux pu
blics.
Nous détachons les principaux arti
cles de l'arrêté du 27 Avril.
JL<e tart.
Art. 2. L'office da travail a pour mis
sion de s'enquérir, a l'intervention des ad-
inistrations compétentes le cas echéant, de
Ja situation du travail industrial et agricole,
ainsi quo de la condition des ouvriers, dans
l'industrie, ies métiers, le commerce, l'agri
culture et les transports, de rechercher de
même les effets des lois et règlements qui
les concernent et, en general, de recueillir
tous les renseignements qui peuvent oontri-
buer a faire améliorer leur situation maté-
rielle, intellectuelle et morale.
II s'occupe, notamment, des objets sui-
van ts
La situation éeonomique et commerciale
des différente» branches du travail
L'ëtat du marché du travail pour les diffé-
rentes professions le chómage, ses causes,
sa durée, ses effets, les moyens d'y remé-
dier, y compris l'assuranee
La situation des ouvriers et apprentis
des deux sexes comme salaire et mode de
remuneration, durée du tiavail, jours de
repos, conditions d'admission et de résilia-
tion, et autres clauses du contrat de tra
vail
Le coüt de la vie, le budget des diverses
categories d'ouvriers et d'ouvrières
Le prix de détail des objets et denrées
ordinairemeut consommés par la grande
masse du public
L'influence des impöts sur le revenu, la
consommation et les conditions de la classe
ouvrière
Le nombre des accidents du travail, sui-
vant les professions, la gravité des blessu
res, la durée de l'incapacité du travail,
l'age et l'état-civil des victimes et les causes
matérielies et morales des accidents
La morbidité des diverses catégories
d'ouvriers, suivant l'age, le sexe et la pro-
fession, notamment les maladies provenant
de la nature du travail, de l'alimentation, de
l'abus des boissons alcooliques
Le nombre des ouvriers annuellement re-
fusés a l'armée pour insuffisance de taille,
défauts corporels, faiblesse de constitution
Le nombre d'ouvriers envoyés aanuelle-
ment dans les depóts de mendicité, maisons
de refuge, de réforme, de detention de
l'Etat
Les conflits industriels entre patrons et
ouvriers leur fréquence, leurs causes,
leurs péripéties, leurs conclusions, leurs
consequences
Les résultats des institutions légales ou
libres destinées a favoriser l'entente entre
les patrons et les ouvriers, conseils de con
ciliation, conseils d'usine, arbitrage, con
seils de l'industrie et du travail, conseils de
prud'hommes
Les résultats des lois sur le travail des
femmes et des adolescents, sur le salaire,
sur les règlements d'atelier, le contrat de
travail, et, en général, de toutes les dispo
sitions législatives qui constituent des clau
ses obligatoires du contrat de travail
Les résultats des mesures et règlements
concernant Ia salubrité et la sécurité des
ateliers
La situation des logements d'ouvriers,
les effets de la loi sur les habitations ou-
vrières, l'activité des comités de patronage,
le développement et les résultats des sociétés
pour la construction d'habitations ouvrières;
La situation et le développement des as
sociations de patrons ou d'ouvriers et des
associations mixtes
La situation et le développement des so
ciétés mutualistes, les résultats de la loi qui
les concerne
La situation, le développement et les dif
férents modes de l'assuranee contre la mala
die, les accidents, l'invalidité, la vieillesse,
ainsi que de l'assuranee des veuves et des
orphelins
La situation et le développement de
l'épargne dans les diverses parties du pays
et selon les catégories d'ouvriers
La situation et le développement des
sociétés coopératives, et les résultats de la
lói qui les concerne
L'étendue et les résultats de l'enseigne-
ment industriel et professionnel, de Tensei-
gnement ménager
La situation de l'apprentissage dans les
diverses industries et métiers
Les effets des mesures prises pour soula
ger la misère
Les résultats des mesures relatives aux
conditions du travail,adoptées par certaines
administrations publiques (minimum de sa
laire, durée du travail, primes, conseils de
conciliation, participation aux adjudica
tions, assurance contre les accidents, etc.);
L'état de l'industrie, les conditions de la
production, la situation du travail, le coüt
de la vie, Immigration, la.colonisation, les
grèves, les faits de guerre, etc, dans les
pays étrangers.
Les lois sociales.
Art. 3. L'Office du travail est chargé
d'étudier et de faire connaitre le mouvement
de la législation concernant le travail et les
ouvriers a l'étranger et de rechercher les
effets des lois étrangères concernant le tra
vail et les ouvriers.
II concourt a l'étude des mesures législa-
latives nouvelles et des améliorations a in-
troduire dans la législation existante con
cernant le travail.
Les attributions
die l'Ofïice du Travail.
Art. 4. L'Office du Travail a dans ses
attributions le service administratif relatif a
Lire la suite a la 4°
page.
—«005sÖS0S3SF^!=3SF*=-