Le droit sur le beurre marché d'Ypres, Ph. de Comines. députés pi'oteetionnistes d'Yp res et d'ailleurs. Le discours de M. Colaert droits pro tee! eu rs. Deux appreciations. 'T cJOUKNTSta van Woensdag. We hebben M. Surmout nu voor de tweede maal aangeduid hoe men een minimum bepaalt met de ambachts lieden zelve bijeen te roepen. Waarom studeerde reeds M. Surmont de zaak niet zelf wat in Hij brengt zoo maar feitelijk zijn onwetendheid, onbehen digheid en zijn achter uit kruiperij aan den dag, heel naief weg. Heel naief weg nog ml hij de plattslandsche werklieden urstooten. Zijn die werklieden dan de kiezers niet meer van MM. Surmont, Iweins, Colaert en Cie Dat M. Surmont dus elk beroep sa- menroepe en dat hij van de gelegen heid gebruik make om hun als burge meester aan te raden vere nigingen en syndihaten te vormen, syndikaten van verkoop van werk. Waren de werklieden van eiken stiel vereenigd in een bond Dan zouden zij 1° elkander geen mededinging aan doen 2° een juist minimum bepalen zooals onze lakenwevers dit deden in de middeleeuwen. Doch M. Surmont, geen syndikaat zooals te Waasten. Want dat syndi kaat van Waasten heeft niet weerhou den dat de boerengefopt werden. En dit kunnen we bewijzen. Er moeten onafhankelijke bonden, be staan, geen kiesmachienen, geen fa brieken van hielenlikkers en platbroe- ken naar het evangelie van Mousset of De Guchtenaere. Vrije bonden, Mijnheer. Ziedaar de oplossing, M. Surmont. We zeggen nog tot het schepencol lege Pas op met het systeem der on der-aannemers a (1) Pas op met zeuring en bedrog. Gij weet, gij wetgevers, hoe slecht de wet op den vrouwen en kinderen arbeid werd uitgevoerd zelfs hier te leperen. Pasop dat de baas zijn werklieden geen verklaring af perse waardoor deze laatsten zouden erkennen een mini mum ontvangen te hebben wanneer ze in der waarheid minder ontvangen. De beroepsvereeniging alleen kan die gevaren te keer gaan: de heeren aanne- nemers in 't algemeen zijn heel brave lieden, doch zonder minimum zouden zij de loouen kunnen afknagen en de onder-aannemers uitbuiten -- en met het minimum zouden zij heel gemak kelijk slechts loonen op het papier ge ven ofwel de stad bedriegen in opzicht van de waarde der geleverde waren en materialen. t M. Colaert vreest niet voor de ge vaarlijkheid der nieuwe werken. We laten hem de verantwoordelijk heid dier opvatting. Bij het uitgaau der statie heeft een leperling zijn been gebroken. Er was aldaar nochtans ook geen gevaar. Ziedaar in 't kort de oppervlakkig heid derinitiatief van de heeren Colaert en Surmont. (2) Maar de anderen hebben zich nog latter getoond. M. Begerem stelt voor het vraagstuk van het minimum uit te stellen tot de latere werken. Hoe domDe stad moet haar lastencohier veranderen, de aan besteding is nog niet gemaakt, het mi nimum kon ingeschreven worden, en daar we 2 senators en 3 volksvertegen woordigers hebben, ware het gemakke lijk het nieuwe lastencohier te doen aanvaarden bij het hooger bestuur. We bestatigen dus op nieuw een gebrek aan rechtzinnigheid bij onze stadhuisbazen. Zij zijnde vrienden van den werkman niet. M. Begerem wil het inschrijven van het minimum uitstellen, wanneer men het nog kan inschrijven Daarbij maakt de stad een werk (voor de kie zingen). Zooals zij binnen jaren geen meer zal aanleggen en ze zou uitstellen We hopen dat M. Begerem het mini mum zal stemmen en zoodra moge lijk het minimum toepassen op zijn kantwerksters. M. Boone is nog kostelijker. Die mensch denkt niet aan den werkman, maar aan den baas. Hij zegtDe Baas moet ook iets op het loon van zijn werklieden winnen. Anders zal u geen baas zijn werklieden leveren. Is M. Boone zot Hoe de baas zou moeten winnen op het loon En dat, waarom Omdat, zegt hijde baas (1) Zie Commission du travail t. II, B, n° 692. (V Waar haalt M. Surmont toch dat de haas minder aan zijn werkman moet betalen dan de bijzondere Hoe is dat wettelijk het werk aan zijn werkman verschaft. Maar, mijn beste heer Boone, indien ge zoo wilt redeneren, kunt gij ook zeggen dat de stad op den aannemer moet winnen want de stad geeft de aannemer werk. En indien de bazen welke M. Boone kent, zulke brave katholieke schelmen zijn als hij zegt, dan moeten wij besta- tigen dat bij de kristenen de woorden van Christus slechts uitgesproken wor den, maar niet nagevolgd. M. Boone zegtGeen enkel baas zal werklieden willen leveren. Is de werk man dan bij M. Boone en zijn vrienden een soort van vee geworden, dat ja of met door de bazen mag geleverd wor den M. Biebuych nu heeft in de diepe put ten van zijn rechtsgeleerdheid gevon den dat niet alleen de baas moet win nen op de algemeene onderneming, maar nog op elk loon in 't bijzondere (watM. Boone ook dacht). M.Biebuyck kent misschien heel goed de Rechtsge leerdheid, maar heeft een bitter klein begrip van de Rechtvaardigheid. I)e klerikalen zouden misschien wei minimums inschrijven om den naam te hebben minimums ingeschreven te hebben. De leper!ingen klagen dat de werk lieden en veel goede werklieden hun brood moeten gaan winnen in het bui tenland of elders, en deze klerikalen zien niet in dat met vaststelling van een minimum die werkers hier zullen blijven. Of willen de klerikalen mis schien tegenover den aannemer de handen vrij hebben om slechts hun slachtoffers van het klerikaal Volkshuis met onderduimschendwang op teleggen? Zien de klerikalen ook met in dat het bepalen van een minimum de Welda- digheidsbureelen ontlast (want goed betaalde werklieden moeten geen aal moezen vragen), dat het een stadsbelang is het minimum in te schrijven Ziedaar, beste lezers, de zieltoestand van de rechterzijde in onze Gemeente raad. De Encycliek van den Paus is sedert jaren verschenen, maar er moe ten vrijzinnige raadsleden zijn om hun dit te herinneren. Le droit d'entrée de 20 fr. aux 100 kg. de beurre proposé par le gouver nement a pour but et aurait pour ettet (s'il était voté) de renchérir le beurre d'au moins 0 fr. 20 au kilogramme. Or, pareil renchérissement, comme l'a dit M. Beernaert a la Ohambre, comme Pa dit M. Vermeulen au Conseil commu nal et comme ne le croit pas M. Co laert, serait la mort du marché au beurre d'Ypres. Le marché d'Ypres, en eff'et, est un marché d'exportation pour la France. Le prix du beurre venant a hausser de Sp. c., les Frangais chercheraient a s'approvisionner ailleurs, et n'auraient guère de peine a y réussir le Dane- marck, qui nous a déja enlevé le mar ché de Londres, nous aurait vite sup- plantés en France. Pas n'est besoin de faire ressortir la perturbation qui en résulterait dans l'industrie du beurre en West-Flandre, forcée de se créer de nouveaux débou- chés. Et ce ne serait pas en un jour d qu'on parviendrait a trouver le pla- a cement d'une quantitó de b9urre qui s'élève chaque semaine, pour le mar- n ché d'Ypres seul, a 20,000 kg. en été, a 12,000 en hiver Avant que les dóbouchés soient ouverts, l'industrie du beurre aurait eu le temps de périr i) II est vrai que M. Colaert croit que la France a besoin de notre beurre. Aussi longtemp3 que nous le lui four- nirons a bon compte, soit mais dès que le beurre renchérira, la France Ti trouvera a se passer de nous. Elle développera l'industrie beurrière en a Bretagne, par exemple, province n trop éioignée pour lutter contre nous a mamtenant, mais qui sera a rnême a de le faire si le beurre renchérit a chez nous. a D'autre part, M. Surmont croit que le prix du beurre ne haussera a pas si le droit de 20 fr. est voté (1). Ce a qui n'empêche pas les protectionms- Voir l'articulet Aux deputes protec- tionnistes. a tes de vouloir des droits pour haus- a ser le prix des produits a M. Surmont croit que'si les droits a sont votés, on veillera a obtenir plus a de beurre qu'aujourd'hui, et les prix ne hausseront pas. C'est trés bien raisonné, mais M. Surmont oublie que pour produire plus de beurre, ll a taut plus de bétail et plus de prai- a nes, c'eat-a-dire des capitaux dont a les fermiera sont bien loin de dispo- a ser. Et ce ne sera pas 1'augmentation a des fermages qui les leur procu- a rera .Nous voulons attirer spécialement i'attention de nos iecteurs sur les con- séquences qui résulteraient pour la viile d' Ypres du vote du droit d'entrée proposé. Les recettes du marché au beurre se sont élevées pendant les dernières an- nées aux sommes suivantes 1888 fr. 8122-20 1889 8690-51 1890 10128-99 1891 9280-76 1892 9147-33 (Les chiff'res nous manquent pour les années ultérieures). La moyenne pour les 5 années ci- dessus est d'environ 9000 fr. Cette somme serait fortement réduite si les Frangais abandonnaient notre marché, car les trois quarts du beurre vendu a Ypres sont exportés en France. D'ou. pour la ville un déficit qu'il faudrait combier. Comment Joignez a cette perte pour les finan ces communales, celles qui résulte raient pour le commerce local de l'abandon du marché. Vous aurez une idee de i'intérêt qu'a ia ville dans la question des droits sur ie beurre. Les chiffres que nous citons prou- vent clairement que, quoi que pa- a raisse en penser M. Colaert, ïl y a un a intórêt communal direct dans la ques- a tion des droits sur le beurre les fi- nances communales sont directement a menacées. II nous parait évident que a ie Conseil communal avait parfaite- a ment le droit d'émettre un voeu dans a une question qui intéresse directement a la bonne gestion des affaires commu- a nales, a iaquelle le Conseil a pour a mission de veiller. II avait le droit et a même ie devoir de signaler aux a Chambres les conséqueuces d'une loi a en discussion, quant aux intéréts lo- a caux de la ville une simple pétition a signée par les conseillers en tant que a particuliere, ne pouvait avoir le a même poids qu'un voeu émis par le a Conseil communal en tant que re- a présentant la ville. 8 Mais les sophismes de M. Colaert a ont prévalu. a Le voeu, contre la loi protectionniste proposé par M. Vermeulen au Conseil communal, n'a pas été adopté. On s'est rallié a l'avis d'envoyer aux Chambres une pétition demandant le rejet du droit de 20 fr. sur le beurre. MM. Colaert et Surmont se sont déclarés adversaires d'un droit supérieur a 6 fr. (droit que les agrariens déclarent inef- ficace). D'ailleurs, le sort de la loi protec tionniste est smgulièrement compro mis. La démission de M. de Mérode, ministre des affaires étrangères, rend toute liberté au banc de Bruxelles de voter contre les droits, alors qu'il hésitait a le faire pour ne pas mettre en échec un gouvernement dont faisait partie son chef. II y a lieu d'espérer que les droits d'entrée seront rejetés en bloc. KUX M. Frédéric Passy racontait derniè- rement i'anecdote suivante, a propos des députés qui prétendent comme M. Surmont que la hausse du prix de la matière ne fait pas hausser le prix du produit fabriqué. L'anecdote est irré- vérencieuse, mais tant pis pour ceux a qui elle s'applique. Un jour quelqu'un causant avec son boulanger lui-dit Ah ga est-il vrai que le pain a monté Pas encore, dit le boulanger, mais ga ne tardera pas. Et pourquoi ga Paree que la farine a augmenté de deux francs cette semaine. Qa fait done queique chose, le prix de la farine Comment si ga fait queique chose ga fait presque tout Mais des députés soutiennent tous les jours que ga ne fait absolument rien Eh bien répliqua le boulanger, ceux-la, vous pouvez leur dire qu'ils sont peut-être assez bêtes pour être députés mais, pour sur, ils sont trop bêtes pour être boulangers De la Chronique M. Colaert se défend d'être protec- a tionniste et tente, a l'aide d'un dis- a cours kilométnque,d'expliquer qu'il a est opportuniste. Et comme opportu- a niste, il défend, en son entier, le pro- a jet du gouvernement sauf en ce qui a concerne le droit sur le beurre. a Du Petit Bleu MColaert combat a la fois les dis- a cours de MM. Lorand, Beernaert et a Delbeke, en développant ce thème a l'agriculture demande a être pro- a tégée. a La harangue de l'honorable repré- a sentant yprois est si ócrasante d'ennui a que c'est un exode collectif de ses a collègues ceux qui restent font leur a correspondance ou lisent la Revue des a Deux-Mondesou dorment bienheu- a reusement, comme MM. Berten et a Iweins d'Eeckhoutte. a L'arrondissemcnt d'Ypres est bicn représente 1 iNotre personnel ayant eu son congé traditionnel a l'occasion de l'Ascen- sion, la Lutte-de Strijd n'a pas paru le 25 Mai dernier. j Journal antwoordt ons dat het niet tegen het minimum is. Wij ver- zendeh naar ons hoofdartikel. 't Journal lacht groen want het wil zijn lezers stdlen met le zeggen dat de klerikalen 7 lot 800 stemmen meer derheid zullen hebben. Die truk is zoo oud aIsdie welke hierin beslaat, eenige maanden voor de herkiezing, de waterleiding te be ginnen en in de Kamer de voortzetting der kanaalwerken te vragen. 7 Journal spreekt over gebabbel en wij verzenden hem naar het oor deel der Brusselsche bladen over de redevoering van M. Colaert. 't Journal jubelt' over het verraad van een 't Serstevens zooals het ge juicht heeft over de ornkooperijen van den in Februari en de kiesmiddelljes van Woeste te Aelst. Wat nu aangaat de vereeniging der antiklerikalen op een breed, bepaald minimum programma dat preeken we nog aan en dat zuilen we verdedigen altijd en tegen iedereen en we worden goedgekeurd door iedereen. Het arm Journal ziet nog niet in dat het rijk der Wocstepartij uit is. De demokralie stijgt naar de hoogte omdat zij de waarheid bezit. En de kiezers zijn moe van spécimens de réaction concenlróe, dont le ridicule n'est égalé que par la bètise, zoo als Carton de Wiart onzen vriend Colaert noemde en watl'éminent économiste d'Ypres niet kan ver geten. Wat het heel artikel aangaat, meent ge nog, beste confrater, dat we per- sonenVerdedigcn? Wij willen hervor mingenen de woorden, antiklerikale socialist, maken niemand meer bang dan die van kristene socialist. Dat is een zaag wier tander. ver sleten zijn. (1) Pour les amateurs de fou rire. Idire le isuj)])Iém<miL. R. VAN PoPEEINGHB. ET LE SUE LES =t=

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 3