Philippe de Comines. Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en van het Arrondissement Het Nieuwsblad La manifestation du 28 Juillet. N° 148.8 van het Nieuwsblad. Samedi, 5 Aout 1895 5 centimes Ie numéro. !re année. 40. Wet'schijnen de des Zaterdags. l'dniok fait la FORCE. Administration et ttédaction rue an Bciirrc, 20. Yj>rcs PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. SO Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 f'r. la ligne. Marais sant le Haniedi. MSmfifr EENDRACHT MAAKT MACHT. A l'occasion dLe la TviindLag'. la Laitte-de Strijd ne paraitra pas le ÏO Aoüt prochain. van 20 Juli. Onze klerikale confrater het Nieuws blad heeft een bijzonder opsteller, wel ke de meest potsierlijke flauwiteiten uitkraamt. Wanneer we zijn prietpraat weer leggen, dan zwijgt hij en poogt met eens zijn bewering te verdedigen. Hij hoopt dat de laster, welke hij zijn lezers wekelijks opdischt, geloofd zal worden door de buitenlezers welke weinig bladen lezen. Doch, zulke schandalige polemiek zal hem niet lukken. Elke week zullen we zijn gewilde vuiligheden aan de kaak nagelen. Luistert nu 1° Het Nieuwsblad zegt Het socia- iismus is een vechten op leven en dood tegen de katholieke kerk. Mgr Ketteler, de befaamde bisschop, was een aanhanger van de socialistische gedachten van Lasalle ook die van Vandervelde. Die bisschop was dus een vijand van 't katholicism. Pastoor Todt zeiAlle kristen welke zijn geloof ernstig opneemt, is in den grond een socialist, en alle so- n cialist draagt in zich een onbewust kristianism. (Zie E. de LaveleyeLe socialisme Op het programma van de kristene socialisten staat De coöperatieven van voortbrengst. Die thesis is een grondpunt van het socialism en werd verdedigd door Van dervelde te Ieperen. (ld. bl. 211). Die Christlich-Socialen Blatterhet or gaan van kardinaal Moufang schrijft Kristianism en socialism hebben in de arbeids-questie niets te maken, zoo min als in zake van natuur- of sterrekunde. (ld. bl. 216). Die partij van Mgr Ketteler en kar dinaal Moufang, (nu vooral bestuurd door Mgr Korum en kan. Winterer) keurt de werkstakingen goed. Hun blad opgesteld door past. Schings, rektor te Aken en de kapela- nen Kronenberg en Laaf, doen stem men voor de socialisten. (ld. bl. 229). In den opstand van 1811 (den 6 April) vroeg pastoor Fortim de ver deeling der goederen (met de partij gangers van Bakounine, welke uit de socialistische partij gesloten werden) hij zei dat die opstandelingen de ware apostels van den Heer waren en dat al- zoo het Evangelie preekt. Hij stelde zich tot gids aan, ging met de opstan delingen naar het dorpje Gallo en riep: Leve de sociale omwenteling De pastoor van Gallo, Tamburini, kwam ze halen, stelde ze voor aan de parochianen, verbrandde de registers van den Burgerlijken Stand en zei JJuona gentenontemete Cambmmentodi q over no et incendio di carte Goede den, vreest niet We veranderen van regeering en verbranden de registeis. De geestelijke omhelst het kopstuk der opstandelingen, welke een rooden band droeg Ze riepen Geen belastin gen meer geen pachten allen gelijk. In 't proces dat volgde (Aug. 1878) verschenen beide pastoors op het bankje der aangeklaagden. (ld. bl. 342). Het socialism heeft met de kerk niets te maken. Het socialism wil de zede lijke vrijheid der menschen bewerken door de stoffelijke vrijheid. Zoo nu de heilige kerk de bewaarster en de ver dedigster van de voorrechten wil zijn, ha dan, dan is die kerk de vijand der socialisten, zoo lang ze die vuile rol speelt. Wat heeft het collectivism te maken met de kerk Niemendaile. Het minimum van dagloon Niets. De 3-8n Niets. De pensioenen voor oude werklie den Niets. Maar ongelukkiglijk zijn het juist de kierikaien welke die hervormingen niet willen het socialism valt hen aan, want onze geloovigen gebruiken het geloof hunner medeburgers om hun heerschzucht en hun geldkloppe- rij te voldoen, meer met. 2°) Het Nieuwsblad zegt dat vrijden kers zouden geschreven hebben dat er kristenen te veel zijn. Kristenen als onze meesterkens Zeker. Doch, we zullen ze niet verbranden of radbraken zooals de kierikaien der 16e eeuw deden de beschaving zal hen eens verlichten, hopen we. Wij hebben medelijden met hen, omdat de vrijheid van denken uitroeien op het einde der 19e eeuw, enkel een ana- kronism is. 3°) Volgens 't Nieuwsblad zouden we de verdwijning van de katholieke kerk willen. Dat is immers onmogelijk, confra ter, de kerk is een uitvloeisel van God. Onze klerikale confrater wordt ket- tersch. 4°) Om eindelijk onze lezers te too- nen hoe laag de klerikale pers en het Nieuwsblad in 't bijzonder is gevallen, diene 't volgende. Om de socialisten hatelijk te maken, Zijn alle middelen goed. Een dommerik en zatlap heeft te Kortrijk een heiligschennis bedre ven. Besluitdat is een socialist. Het Nieuwsbladals dagblad, moet natuurlijk de gazetten der andere par tijen lezen. Welnu. Ware het Nieuwsblad eerlijk, dan zou het de protestbrieven in Voor uit) van de Kortrijkenaars opgenomen hebben, dan zou het de zaak in kaar waar daglicht gesteld hebben. En indien we alles moeten zeggen, dan schrijven we alhier dat die zatlap enkel een betaalde kerel moet geweest zijn, betaald door het klerikalism om den vijand, het socialism hatelijk te maken, Pourbaix is beroemd. De politie agenten en de geheime agenten van Brussel rosten elkaar af, omdat zij elkaar niet kenden en een der laatsten riepLeve de Repu bliek Te Kortrijk bedrijft een zatlap een verachterlijk feit. Dat alles hangt samen. Want ziet te Kortrijk, wat parade! Honderden menschen worden saam getrommeld om met een boetprocessie langs de straten te gaan en den toorn van God van de stad af te keeren. We moeten ootmoedig bekennen dat het Nieuwsblad een zonderling ge dachte heeft van God. Ziedaar dus het Opperwezen dat de onschuldigen zou straffen omdat een zatlap een plichtig feit bedreef. Zulke God is de God uit het Oud- Testament, confrater, maar de God van het Nieuwe is gansch anders. Jehovah zegtIk ben de God van het goede en de God van het kwade, ik ben het die dit alles doe. Maar de God van Christus doet het kwaad nietdat is wat hem verschilt van Jehovah, en om het kwade ge bruikt hij den duivel. Gaat nog wat uw eigen Theologie studeeren, confrater. Het Nieuwsblad schrij ft dat het feit van Kortrijk bewijst dat de socialisten bekwaam zij n tot alles Jammer dat Vandervelde in de Ka mer bewees dat het juist in de katho lieke provincies is dat het meest getal misdrijven gebeuren. Doch, het moet gezegd. We teekenen protest aan tegen zulke lasterartikels. Het spreekwoord zegt Er zijn twee zaken welke niet verslijten, den laster van een paap en de tong van een wijf. De paap-opsteller van het Nieuws blad wil slijk werpen, en hij bevuilt zijn eigen handen. Hij onderwijst in den catechismus de 10 geboden, en hij liegt als een dragonder in uniform. Hij preekt over zedeleer en hij lastert Ad Majorem Dei Qloriam. Poeah wat volkje V. P. Elle a été imposante, plus qu'aucune de celles qu'on a vues a Bruxelles. Cent mille hommes, libéraux, progres- sistes, socialistes, avec le calme et la dignité que savent conserver ceux qui luttent pour la liberté, soat venus y affirmer spontanément et hautement que les Beiges ne sont pas prêts a se courber sous le joug de Rome et a se laisser enlever cette liberté de con science pour laquelle leurs aïeux ont combattu trois siècles. La preuve que la manifestation a porté, qu'elle a produit l'effet moral qu'on en attendait, c'est le mal que se donnent les journaux cléricaux pour en diminuer l'importance. Patriots et Journal de Bruxelles oublient de s'inju- rier a plein encrier et se trouvent d'ac- cord pour mentir avec le même aplomb de charlatans. II n'est pas jusqu'au ZXe Sièclenouveau-né, qui ne se soit évertué a mentir comme un simple Pa triate pour faire croire a ses lecteurs qu'il y avait a la manifestation 19,592 personnes, pas une de plus, pas une de moins on s'attendrait a des procédés plus loyaux de la part du journal du due d'UrseljUn gentilhomme,parait-il. Un fait plus probant que les calculs fantastiques des plumitifs cléricaux, c'est que 1'administration des chemins de fer refuse de faire connaitre le nom- bre des coupons recueillis aux gares de Bruxelles Dimanche dernier. Si l'effet moral de la manifestation du 28 a été considérable, elle n'a pas produit, il fallait s'y attendre, son but immédiatle retrait du projet Schol- laert. Un conseil des ministres réuni Lundi a examiné s'il n'y avait pas lieu d'a- journer la disposition relative a l'obli- gation de l'enseignement religieux il a conclu pour le maintien. Mardi, au nom d6s gauches, M. L. Defuisseaux a demandé l'ajournement de cette disposition. M. Deburlet s'y est opposé, et la proposition des gau ches a été repoussée par 57 voix contre 50. Beaucoup de droitiers étaient ab sents, c'est vrai, mais peut-être pour n'avoir pas a se prononcer. La majorité de 55 voix dont dispo- sait le ministère au début de la session, a tombé a 12 voix pour les droits pro tectees, et a dégringolé a 7 pour la suppression déguisée de la liberté de conscience. Cet émiettement est signi- ficatif et ferail réfléchir d'autres minis tres que les incapables qui nous gou- vernent, et un personnage moins hai- neux que M. Woeste. lis paieront bientdt leur entêtement. Het laatste nummer van het Nieuws blad is kostelijk. Het wenscht het ministerie geluk, omdat dit de werklieden zijn stemmen heeft beroofd, omdat de inkomrechten boer en werkman zullen benadeeli- gen, omdat de Regeering 12 miljoen voor den Congo heeft gestemd en ein delijk dat nu te berde komt, de schoolwet op het leeg (1) onderwijs. Bravo, Nieuwsblad Volgens 't Nieuwsblad is de linker zijde een uitvloeisel van de Vrijmetse larij en wil ze aan 't schoteltje gera ken. Confrater, zeker zetelen vrijmetse laars in de linkerzijde. We kennen er zelfs die groote vrienden zijn van M. Colaert en M. Surmont. Wat het schoteltje betreft, daar mocht hetbladje over zwijgen. De kierikaien nestelen aan den Staatsschotel, provincieschotel, stads- schotel. De liberalen worden aan de deur van Godshuizen, enz., gesmeten (2)... Begint ge te verstaan? Onze gekke confrater verhaalt ver der dat wie gelooft eerlijk is, en na tuurlijk, wie niet gelooft is oneerlijh. En, degene die zulks zegt, schrijft zelfs geene eerlijke polemiek. Zie hoo- ger over Kortrijk. Onze gekke confrater drukt verder Eerst hebben de liberalen vijftig jaar lang getracht de menschen van n 't geloove af te trekken bij middel (1) 't Bladje wil zeggen leeksch. Geestig, lie (2) Verleden week was het de beurt van een eerbiedwaardig man, M. Wydooghe, welke bijna 30 jaar bet ambt van Secretaris der Godshuizen waarnam. POUR XjA VIL LR, POUR LA PKOVINCE, pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deux Flandresjs'adresser a VAgenceHavasBruxel- i les, iue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. CONTEMPORAIN, bl. 187).

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 1