Philippe de Comines.
Journal
libéral démocratique
d'Ypres et de FArrondissement
Vrijzinnig
volksgezind weekblad van
Ieperen en van het Arrondissement
Het Nieuwsblad
La manifestation
du 28 Juillet.
N° 148.8
van het Nieuwsblad.
Samedi, 5 Aout 1895
5 centimes Ie numéro.
!re année.
40.
Wet'schijnen de des Zaterdags.
l'dniok fait la FORCE. Administration et ttédaction rue an Bciirrc, 20. Yj>rcs
PRIX DE L'ABONNEMENT
Par an 3 francs.
Par an 3 fr. SO
Annonces 10 centimes la ligne.
Réclames 25
Annonces judiciaires 1 f'r. la ligne.
Marais sant le Haniedi.
MSmfifr
EENDRACHT MAAKT MACHT.
A l'occasion dLe la
TviindLag'. la Laitte-de
Strijd ne paraitra pas
le ÏO Aoüt prochain.
van 20 Juli.
Onze klerikale confrater het Nieuws
blad heeft een bijzonder opsteller, wel
ke de meest potsierlijke flauwiteiten
uitkraamt.
Wanneer we zijn prietpraat weer
leggen, dan zwijgt hij en poogt met
eens zijn bewering te verdedigen.
Hij hoopt dat de laster, welke hij
zijn lezers wekelijks opdischt, geloofd
zal worden door de buitenlezers welke
weinig bladen lezen.
Doch, zulke schandalige polemiek
zal hem niet lukken. Elke week zullen
we zijn gewilde vuiligheden aan de
kaak nagelen. Luistert nu
1° Het Nieuwsblad zegt Het socia-
iismus is een vechten op leven en
dood tegen de katholieke kerk.
Mgr Ketteler, de befaamde bisschop,
was een aanhanger van de socialistische
gedachten van Lasalle ook die van
Vandervelde.
Die bisschop was dus een vijand van
't katholicism.
Pastoor Todt zeiAlle kristen
welke zijn geloof ernstig opneemt, is
in den grond een socialist, en alle so-
n cialist draagt in zich een onbewust
kristianism.
(Zie E. de LaveleyeLe socialisme
Op het programma van de kristene
socialisten staat
De coöperatieven van voortbrengst.
Die thesis is een grondpunt van het
socialism en werd verdedigd door Van
dervelde te Ieperen. (ld. bl. 211).
Die Christlich-Socialen Blatterhet or
gaan van kardinaal Moufang schrijft
Kristianism en socialism hebben
in de arbeids-questie niets te maken,
zoo min als in zake van natuur- of
sterrekunde. (ld. bl. 216).
Die partij van Mgr Ketteler en kar
dinaal Moufang, (nu vooral bestuurd
door Mgr Korum en kan. Winterer)
keurt de werkstakingen goed.
Hun blad opgesteld door past.
Schings, rektor te Aken en de kapela-
nen Kronenberg en Laaf, doen stem
men voor de socialisten. (ld. bl. 229).
In den opstand van 1811 (den 6
April) vroeg pastoor Fortim de ver
deeling der goederen (met de partij
gangers van Bakounine, welke uit de
socialistische partij gesloten werden)
hij zei dat die opstandelingen de ware
apostels van den Heer waren en dat al-
zoo het Evangelie preekt. Hij stelde
zich tot gids aan, ging met de opstan
delingen naar het dorpje Gallo en riep:
Leve de sociale omwenteling
De pastoor van Gallo, Tamburini,
kwam ze halen, stelde ze voor aan de
parochianen, verbrandde de registers
van den Burgerlijken Stand en zei
JJuona gentenontemete Cambmmentodi
q over no et incendio di carte Goede
den, vreest niet We veranderen van
regeering en verbranden de registeis.
De geestelijke omhelst het kopstuk
der opstandelingen, welke een rooden
band droeg Ze riepen Geen belastin
gen meer geen pachten allen gelijk.
In 't proces dat volgde (Aug. 1878)
verschenen beide pastoors op het
bankje der aangeklaagden.
(ld. bl. 342).
Het socialism heeft met de kerk niets
te maken. Het socialism wil de zede
lijke vrijheid der menschen bewerken
door de stoffelijke vrijheid. Zoo nu de
heilige kerk de bewaarster en de ver
dedigster van de voorrechten wil zijn,
ha dan, dan is die kerk de vijand der
socialisten, zoo lang ze die vuile rol
speelt.
Wat heeft het collectivism te maken
met de kerk Niemendaile.
Het minimum van dagloon Niets.
De 3-8n Niets.
De pensioenen voor oude werklie
den Niets.
Maar ongelukkiglijk zijn het juist
de kierikaien welke die hervormingen
niet willen het socialism valt hen
aan, want onze geloovigen gebruiken
het geloof hunner medeburgers om
hun heerschzucht en hun geldkloppe-
rij te voldoen, meer met.
2°) Het Nieuwsblad zegt dat vrijden
kers zouden geschreven hebben dat er
kristenen te veel zijn.
Kristenen als onze meesterkens
Zeker.
Doch, we zullen ze niet verbranden
of radbraken zooals de kierikaien der
16e eeuw deden de beschaving zal
hen eens verlichten, hopen we. Wij
hebben medelijden met hen, omdat de
vrijheid van denken uitroeien op het
einde der 19e eeuw, enkel een ana-
kronism is.
3°) Volgens 't Nieuwsblad zouden we
de verdwijning van de katholieke
kerk willen.
Dat is immers onmogelijk, confra
ter, de kerk is een uitvloeisel van God.
Onze klerikale confrater wordt ket-
tersch.
4°) Om eindelijk onze lezers te too-
nen hoe laag de klerikale pers en het
Nieuwsblad in 't bijzonder is gevallen,
diene 't volgende.
Om de socialisten hatelijk te maken,
Zijn alle middelen goed.
Een dommerik en zatlap heeft te
Kortrijk een heiligschennis bedre
ven.
Besluitdat is een socialist.
Het Nieuwsbladals dagblad, moet
natuurlijk de gazetten der andere par
tijen lezen.
Welnu. Ware het Nieuwsblad eerlijk,
dan zou het de protestbrieven in Voor
uit) van de Kortrijkenaars opgenomen
hebben, dan zou het de zaak in kaar
waar daglicht gesteld hebben.
En indien we alles moeten zeggen,
dan schrijven we alhier dat die zatlap
enkel een betaalde kerel moet geweest
zijn, betaald door het klerikalism om
den vijand, het socialism hatelijk te
maken,
Pourbaix is beroemd.
De politie agenten en de geheime
agenten van Brussel rosten elkaar af,
omdat zij elkaar niet kenden en een
der laatsten riepLeve de Repu
bliek
Te Kortrijk bedrijft een zatlap een
verachterlijk feit.
Dat alles hangt samen.
Want ziet te Kortrijk, wat parade!
Honderden menschen worden saam
getrommeld om met een boetprocessie
langs de straten te gaan en den toorn
van God van de stad af te keeren.
We moeten ootmoedig bekennen dat
het Nieuwsblad een zonderling ge
dachte heeft van God. Ziedaar dus het
Opperwezen dat de onschuldigen zou
straffen omdat een zatlap een plichtig
feit bedreef.
Zulke God is de God uit het Oud-
Testament, confrater, maar de God
van het Nieuwe is gansch anders.
Jehovah zegtIk ben de God van
het goede en de God van het kwade, ik
ben het die dit alles doe.
Maar de God van Christus doet het
kwaad nietdat is wat hem verschilt
van Jehovah, en om het kwade ge
bruikt hij den duivel.
Gaat nog wat uw eigen Theologie
studeeren, confrater.
Het Nieuwsblad schrij ft dat het feit
van Kortrijk bewijst dat de socialisten
bekwaam zij n tot alles
Jammer dat Vandervelde in de Ka
mer bewees dat het juist in de katho
lieke provincies is dat het meest getal
misdrijven gebeuren.
Doch, het moet gezegd.
We teekenen protest aan tegen zulke
lasterartikels.
Het spreekwoord zegt Er zijn
twee zaken welke niet verslijten, den
laster van een paap en de tong van
een wijf.
De paap-opsteller van het Nieuws
blad wil slijk werpen, en hij bevuilt
zijn eigen handen. Hij onderwijst in
den catechismus de 10 geboden, en hij
liegt als een dragonder in uniform. Hij
preekt over zedeleer en hij lastert Ad
Majorem Dei Qloriam.
Poeah wat volkje V. P.
Elle a été imposante, plus qu'aucune
de celles qu'on a vues a Bruxelles.
Cent mille hommes, libéraux, progres-
sistes, socialistes, avec le calme et la
dignité que savent conserver ceux qui
luttent pour la liberté, soat venus y
affirmer spontanément et hautement
que les Beiges ne sont pas prêts a se
courber sous le joug de Rome et a se
laisser enlever cette liberté de con
science pour laquelle leurs aïeux ont
combattu trois siècles.
La preuve que la manifestation a
porté, qu'elle a produit l'effet moral
qu'on en attendait, c'est le mal que se
donnent les journaux cléricaux pour
en diminuer l'importance. Patriots et
Journal de Bruxelles oublient de s'inju-
rier a plein encrier et se trouvent d'ac-
cord pour mentir avec le même aplomb
de charlatans. II n'est pas jusqu'au
ZXe Sièclenouveau-né, qui ne se soit
évertué a mentir comme un simple Pa
triate pour faire croire a ses lecteurs
qu'il y avait a la manifestation 19,592
personnes, pas une de plus, pas une de
moins on s'attendrait a des procédés
plus loyaux de la part du journal du
due d'UrseljUn gentilhomme,parait-il.
Un fait plus probant que les calculs
fantastiques des plumitifs cléricaux,
c'est que 1'administration des chemins
de fer refuse de faire connaitre le nom-
bre des coupons recueillis aux gares de
Bruxelles Dimanche dernier.
Si l'effet moral de la manifestation
du 28 a été considérable, elle n'a pas
produit, il fallait s'y attendre, son but
immédiatle retrait du projet Schol-
laert.
Un conseil des ministres réuni Lundi
a examiné s'il n'y avait pas lieu d'a-
journer la disposition relative a l'obli-
gation de l'enseignement religieux il
a conclu pour le maintien.
Mardi, au nom d6s gauches, M. L.
Defuisseaux a demandé l'ajournement
de cette disposition. M. Deburlet s'y
est opposé, et la proposition des gau
ches a été repoussée par 57 voix contre
50.
Beaucoup de droitiers étaient ab
sents, c'est vrai, mais peut-être pour
n'avoir pas a se prononcer.
La majorité de 55 voix dont dispo-
sait le ministère au début de la session,
a tombé a 12 voix pour les droits pro
tectees, et a dégringolé a 7 pour la
suppression déguisée de la liberté de
conscience. Cet émiettement est signi-
ficatif et ferail réfléchir d'autres minis
tres que les incapables qui nous gou-
vernent, et un personnage moins hai-
neux que M. Woeste. lis paieront
bientdt leur entêtement.
Het laatste nummer van het Nieuws
blad is kostelijk.
Het wenscht het ministerie geluk,
omdat dit de werklieden zijn stemmen
heeft beroofd, omdat de inkomrechten
boer en werkman zullen benadeeli-
gen, omdat de Regeering 12 miljoen
voor den Congo heeft gestemd en ein
delijk dat nu te berde komt, de
schoolwet op het leeg (1) onderwijs.
Bravo, Nieuwsblad
Volgens 't Nieuwsblad is de linker
zijde een uitvloeisel van de Vrijmetse
larij en wil ze aan 't schoteltje gera
ken.
Confrater, zeker zetelen vrijmetse
laars in de linkerzijde. We kennen er
zelfs die groote vrienden zijn van M.
Colaert en M. Surmont.
Wat het schoteltje betreft, daar
mocht hetbladje over zwijgen.
De kierikaien nestelen aan den
Staatsschotel, provincieschotel, stads-
schotel. De liberalen worden aan de
deur van Godshuizen, enz., gesmeten
(2)... Begint ge te verstaan?
Onze gekke confrater verhaalt ver
der dat wie gelooft eerlijk is, en na
tuurlijk, wie niet gelooft is oneerlijh.
En, degene die zulks zegt, schrijft
zelfs geene eerlijke polemiek. Zie hoo-
ger over Kortrijk.
Onze gekke confrater drukt verder
Eerst hebben de liberalen vijftig
jaar lang getracht de menschen van
n 't geloove af te trekken bij middel
(1) 't Bladje wil zeggen leeksch.
Geestig, lie
(2) Verleden week was het de beurt van een
eerbiedwaardig man, M. Wydooghe, welke
bijna 30 jaar bet ambt van Secretaris der
Godshuizen waarnam.
POUR XjA VIL LR,
POUR LA PKOVINCE,
pour les annonces de France et de Belgique (excepté les
deux Flandresjs'adresser a VAgenceHavasBruxel- i
les, iue de la Madeleine, 32, et a Paris,
8, Place de la Bourse.
CONTEMPORAIN, bl. 187).