Ph. de Comixes.
Ge qu'on enseigne
au cours de religion.
Te West-Roosebeke
Gyclisme électoral.
W erkmanshuizen.
Patriotisme capitaliste.
Te Caester (bij Kort rijk)
Te Komen
Te Brussel
Van Wervick
W
van slechte gazetten (1) en ONZEDIGE
(2) boeken.
Die goede confrater
Volgens onzen gekken confrater, zou
Anseele gezegd hebben
u De communale of onzijdige scho
len zijn onze kweekerijen van socia
listen. n
Anseele heeft dat niet gezegd, con
frater.
Yerder, bij de legende hebt gij
communale gevoegd, omdat de leperling
aldus de gemeentescholen betitelt.
Er is een gebod dat zegt gij zult
niet liegen.
Onze gekke confrater wil geen onzij
dige scholen.
Jamaar
Hij gaat zich M. Surmont op den
hals halen, welke toelagen wil voor
alle scholen, dus ook de schijnhei
lige scholen, daardoor bedoelt het
Nieuwsblad de onzijdige.
Yolgens onzen confrater willen de
vrijzinnigen, die onbeschofteriks
den koning de vreeze in jagen hem
benauwd maken opdat hij de wet
niet teek ene.
Inderdaad, beste confrater, nu zijt
ge wijs.
Yolgens onzen gekken confrater
kweeken de onzijdige scholen zotten
of deugnieten.
't En is maar voor de werkmans-
kinders dat het onderwijs onzedig
x (2) moet zijn.
u O vertij d zei een meester uit eene
ongodsdienstige school Ik en heb
n geenen godsdienst, maar mijne kin-
ders zullen opgebracht worden bij
priesters en nonnen, want daar alleen
a geeft men eene goede opvoeding.
Reklaam
Vatten we alles samen
1° Vivat de Regeering en haar wet
ten
2° De vrijzinnigen bederven de men-
schen door slechte gazetten en onzede
lijke boeken.
3° De gemeentescholen van Ieperen
kweeken socialisten, zotten of deug
nieten ze zijn enkel voor de werk
lieden, dus zullen alle onze werklieden
(van af 1879) zotten of deugnieten zijn.
4° De priesters en nonnen alleen ge
ven een goede opvoeding.
Op n° 1 antwoorden we
Rechtvaardigt, o klerikalen, dat de
Regeering wel deed de werklieden van
hun stemrecht te berooven, hun eet
waren te belasten, hun 12 miljoen te
ontfutselen voor den Congo
Op n° 2 antwoorden we
De slechte gazetten zijt gij, die leu
gens verkoopt.
Het zeer onzedelijke boek,de Bijbel,
is het grondpunt van uw geloof.
Op n° 3 antwoorden we niets omdat
het te zot en te deugnietachtig is en
we u reeds lang weerlegd hebben.
Op n° 4 antwoorden we met, u te her
inneren wat op de manifestatie plak
katen van Ronse en S' Truiden stond
RONSE.
Cours de haute morale et de gym-
x nastique a l'usage des Frères Igno-
x ran tins. Ecole adoptable chère a
n M. Woeste.
32 diplömes d'honneur décer-
nés par le jury combiné du tribunal
x correctionnel d'Audenarde et de la
Cour d'Appel de Gand aux petits
n frères de Renaix.
Leurs victimes protestent énergi-
quement contre l'abominable régime
scolaire que veut leur imposer le
gouvernement clérical.
Vive la liberté de conscience
S' TRUIDEN.
13 kloostersiS kerken.
11 klerikale scholen, 000 onzijdige scholen.
13250 inwoners.
6182 ingeschreven op het armenbureel.
Les journaux nous apportent le fait
suivant
(1) We groeten u, confrater
(2) Onzedig beteekent in 't fransch immo-
deste.
Het Nieuwsblad wil zeggen onzedelijk.
Leer uw taal, confrater.
Les actionnaims ik la Société anonyine
des Verreries de Marienumt ontété réimis,
la semaine dernière, en assemble générale
extraordinaire. A l'ordre, figurai' un seul
objet. établissement June r err er ie en Rus-
sie
Nos bons capifalistes nous donnent ici une
nouvelle preuve de leur ardent patriotisme,
en transportant a letranger une de nos
prineipales industries nationales.
Détail caractéristique Cette assemblee
s'est tenue a Bruxelles dans les bureaux de
la Société générale pour favoriser l'indus-
trie nationale.
Epinglez ce fait, que beaucoup re-
gardent comme insignifiant, a cöté de
bien d'autres analogues, comme la
fondation en Chine et en Russie, par la
société Cockerill, d'établissements mé-
tallurgiques qui lui font concurrence
et font diminuer en Belgique la quan-
tité de travail disponible et le taux des
salaires.
Joignez-y ce fait que, lorsque M. De
Smet de Naeyer a annoncé l'intention
d'établir un impöt sur les valeurs
mobilières, le quartier Léopold, le
quartier aristocratique conservateur
de Bruxelles, a réalisé en 6 semaines
pour plus de 60 millions de valeurs
mobilières. Vous aurez une idéé de ce
qui constitue le patriotisme des capi-
talistes.
Nous ne pouvons mieux l'apprécier
que le faisait il y a quelque temps la
Justice socialejournal démocratique
chrétien
D'aucunsadmirerontiegrand, l'incommen-
surable patriotisme de ces braves capifalis
tes qui, après avoir fait fortune par le
travail de nos ouvriers, s'apeurent a la seule
crainte d'un impót sur Ie revenu ou d'une
taxe sur les valeurs mobilières.
Ah comme il leur siéra bien désormais
de développer phrases convaincues l'attache-
rrient a la Patrie, avec quelle autorité ils
flétriront les socialistes qui parfois jettent
un regard par dela les frontières, et rèvent
au jour lointain d'une idéale République
universelle.
Oui, ce sont eux les seuls vrais patriotes,
ceux qui ont déja jeté leurs bagages par des
sus le mur et qui attendent a l'extrême
limite le signal du danger pour se mettre a
l'abri. Ce sont eux qui n'hésitent pas a créer
a l etranger des industries rivales, concur
rentes des notres, mais rémunératrices.
Rémunératrices, oui, jusqu'a ce que
les ouvriers de la-bas aient conscience
de 1'exploitation dont ils sont l'objet.
zoo verhaalt de geschiedenis, heeft de
pastoor gepreekt dat de Paus op stroo
slaapt.
zijn er tolbeambten welke geen vlaam-
sch kennen. De geschiedenis verhaalt
ook dat er daar heden zijn welke niet
al te beleefd zijn.
waren er 100,000 man op gekomen
tegen de schoolwet van M. Schollaert.
De Ieperlingen waren talrijk en de
Brusseleers hebben hen meermaals met
een Vivat Ieperen begroet.
De stoet was ontzagwekkend.
Op het cartel van de Vooruitstrevende
Jonge Wacht stond
Schollaert
«Je wet zal ons 2 onzijdige scholen
behouden
De Rijschool en de Regimentschool
der 3e linie.
Op dat van den Volksbond stond dat
de werkman het meest belang heeft in
de vrijheid van denkwijze.
De doortocht duurde meer dan 2
uren en half. Op de Groote Markt spra
ken Janson, Anseele, Vandervelde en
Demblon. De Markt was zwart van
volk men zou op de koppen hebben
kunnen loopen.
In de stoet hebben we M. Vercamer
bemerkt en achter een venster van het
Stadhuis, het hoofd der politie, M.
Buis.
De geestdrift was groot en luid klonk
het nog in de treinen, bij het afstap
pen Leve de vrijheid van geweten.
was de opkomst zeer talrijk. De voor-
uitstrevers, aan wier hoofd M. Van
Eecke stondwaren opgekomen met hun
flinke muziek. De geest van vrijheid
zal niet sterven in Vlaanderen, al vie
ren de klerikalen te Roosebeke de ne
derlaag van die Vrijheid.
II y a trois aus, raconte la Rèforme
M. Deburlet, usant du droit que lui
donne la loi sur l'enseignement moyen,
imposa a l'école moyenne de Quiévram,
malgré l'avia contraire unanime du
bureau administratif, un professeur de
religion aux appointements de 1400 Ir.
On jugera de la fagon dont eet ex
traordinaire professeur comprend sou
cours de religion par les questions sui-
vantes, qu'il a posées aux ólèves lors
de la dernière composition
I.
1°) Quelle fut l'occasion qui déter-
mina le souverain pontife a envoyer sa
lettre en Belgique
2°) Quelle a ótó la raison qui le dó-
cida
II.
1°) Définissez le socialisme.
2°) Montrez que le remède a la si
tuation n'est pas dans le socialisme.
III.
1°) Prouvez de deux fagons que le so
cialisme est injuste.
2°) Prouvez qu'il est contraire au
bon ordre de la société.
IV.
Que rópondrez-vous a celui qui tien-
drait ces objections
1°) L'Etat doit subvenir aux besoins
de chacun.
2°) Ou se trouve le vrai remède au
mal social
3°) Comment l'Eglise peut-elle pro
curer le remède au mal présent
Si la Rèforme est bien renseignée, le
cours de religion, pour l'honnête pro
fesseur en question, est done l'occa
sion d'attaquer le socialisme et toutes
les doctrines, qui ne sont joas celles de
l'Eglise (y cojnpris sans doute la démo
cratie chrétienne, a en juger par la
question 1).
Le Décalogue n'empêche pas ce
digne prêtre de voler littéralement les
1400 fr. que l'Etat lui paye pour ensei-
gner le catéchisme et la Bible.
C'est la ce que nos maitres vou-
draient sans doute généraliser sous
prétexte de religion, on ferait le pro
cés a tous ceux qui ne pensent pas
comme MM. Woeste, Helleputte, De
burlet, et autres Hoy... oies qui se
prennent pour des aigles. Cela nous
prépare des gènèrations de crétinsaurait
dit P. de Decker.
vieren de klerikalen de nederlaag
van Flips van Artevelde, de verplette
ring van die duizonde Vlamingen
welke hun vrij heid verdedigden tegen
het Fransch geweld.
De klerikalen laten een mis doen
omdat hun voorouders werden ver
moord, hun steden verbrand, hun vrij
heden vernietigd. Die klerikalen be
danken daarom God, den God der heer
scharen welke, volgens hen oorzaak
is dat er moord, diefstal en onrecht
vaardigheid werd begaan.
Schande Schande Schande
Beter nog.
Die overwinning op 27 November
1382 behaald door Bodewijk van Maele
en den jongen koning Karei VI ver
toont nog wat mooiers. Inderdaad, de
graaf beweerde overwonnen te hebben
dank aan de bescherming des Hemels,
de graaf had gebeden en de dappere
Flips van Artevelde had geslapen. De
Heilige Maagd ook had den overwel-
digaar beschermd, hare fontein ver
kreeg wonderbare eigenschappen
zij genag de roos (natuurlijk omdat
ze gelegen was te Roosebeke). Gedu
rende den slag had zij een draad met
7 knopen en 1 kruis, rond de overwel-
digaars geslagen, en later, langs de
plaats waar die draad gezweefd had
ging de processie rond, en daar waar
de 7 strikken werden gezien, bouwde
men 7 kapellen, en waar dit kruis had
gehangen richtten zij een grooter kapel
op ter eere van het H. Kruis.
(I) Notons en passant que ces 1400 fr. sont
la rétribution de 4 heures de cours par semaine
au maximum les instituteurs des écoles
moyennes, pöurun travail de trente heures de
cours par semaine, débutent avec 1200 fr
seulement.
On congoit que le clergé, pour qui for n'est
pas un metal impur, cherche d multiplier a
son profit des sinécures- aussi bien rentées.
De inwoners stonden' hun gronfj
gratis af, doch bemerkten dat zijne-
uitgestrektheid niet verminderd was
De zijden draad werd aan de geloo-
vigen uitgedeeld doch verminderde ook
niet.
Doch hij verdween op zekeren dag
en de later aardsche draden werden
gewijd, uitgedeeld en zijn even krach
tig'
De klerikalen vieren de nederlaag
der Vlamingen te Roosebeke.
Zekere klerikalen vieren alhier ook
de overwinning der Vlamingen te Kor-
trijk.
Knoop dat aan een met zemelen.
Te Roosebeke is het een exploitatie
van fanatism en een centen klopperij.
Het vieren van de Gulden Sporen
slag zou wel een parade kunnen zijn
V. P.
- -•
II parait qu'au gré de nos maitres les
divisions poiitiques ne sont pas encore
assez accentuées a Ypres, il faut encore
qu'ils jettent la zizanie entre les socié-
tés sportiques dont la politique devrait
être exclue ainsi les clubs cyclistes.
Leur intention de réserver les subsi
des communaux aux seules sociétés
dont les membres sont en majorité
cléricaux ressort clairement du relevé
suivant
Pin 1893, nos maitres ont alloué au
Cycle Club la somme de 800francs pour
1'organisation de Courses vélocipédi-
ques.
En 1894, nouveau subside de 300
francs pour la fête des cyclistes fédérés
de la Flandre occidentale.
En 1895, ils accordent 150 francs pour
le groupe de 10 cyclistes, dont les ma
chines seront le mieux ornées au Cor-
tège d'Ypres fleuri.
Enfin, une somme importante pour
la fête du quartier Sl Pierre, le 18 Aoüt,
a l'occasion de la Tumdag.
Inutile d'ajouter que le comité de la
fête vélocipédique de Sl Pierre est
foncièrement clérical.
Ceci bien constaté, opposons-y 1'atti
tude impartiale (oh combien de nos f
ediles a regard d un jeune et vaillant
club le Rapid Club Yproisdont le
Journal d1 Ypres a daignés'occuper pour
le dénigrer peine inutile du reste.
Ce cercle croyant pouvoir compter,
aussi bien que d'autres, sur l'appui des
autorités communales pour attirer les
étrangers a Ypres, a demandé un sub
side pour organiser des courses et jeux
vélocipédiques.
Le Rapid Club Yproisil faut le croire,
n'eBt pas précisément en odeur de sain-
teté auprès denos maitres, n'apasmême
eu l'honneur tout relatif de recevoir
une réponse quelconque.
L'organisation des courses électora-
les de S4 Pierre du 18 Aoüt les occupe
sans doute au point de leur faire ou-
blier toute notion de politesse.
Plus (oh plus du tout) d'administra-
tion Moins de politique Plus même
de politesse Carc
M. Colaert koestert groote bewonde
ring voor het werk van Werkmans
huizen.
Dat is eene goede zaak.
Doch, deze wordt slecht, zoodra
men er politiek in mengt.
De ondernemer en de kapitalist
welke zijn geld in werkmanshuizen
steekt en 4 trekt, heeft geene de
minste verdienste, want hij ontvangt
zijn kroos en daarna mag hij zwij
gen.
M. Colaert zegt Richt ook een
bouwmaatschappij in, zooniet ver
klaart gij u onmachtig.
Dus, beschouwt M. Colaert Eigen
Heerd als een politiek machien
Wij zouden een politiek machien
tegen hun politiek machien inrichten
Dan zou het gezegde waarheid zijn
Er zijn menschen die goede werken ver
richten opdat men hun slechte daden ver-
schoone
Eigen Heerd gaat 5 nieuwe hui(e')
bouwen. Goed. Doch, er moet nagezien
worden, om zulke maatschajipij 100
grondafstand te bevoordeeligen
1° Of zij 'n politiek wapen is
2° Of die grondafstand uitvalt ton
—-vvwVWX. V' P'
'Ttf 5