Ph. de Comixes. Ge qu'on enseigne au cours de religion. Te West-Roosebeke Gyclisme électoral. W erkmanshuizen. Patriotisme capitaliste. Te Caester (bij Kort rijk) Te Komen Te Brussel Van Wervick W van slechte gazetten (1) en ONZEDIGE (2) boeken. Die goede confrater Volgens onzen gekken confrater, zou Anseele gezegd hebben u De communale of onzijdige scho len zijn onze kweekerijen van socia listen. n Anseele heeft dat niet gezegd, con frater. Yerder, bij de legende hebt gij communale gevoegd, omdat de leperling aldus de gemeentescholen betitelt. Er is een gebod dat zegt gij zult niet liegen. Onze gekke confrater wil geen onzij dige scholen. Jamaar Hij gaat zich M. Surmont op den hals halen, welke toelagen wil voor alle scholen, dus ook de schijnhei lige scholen, daardoor bedoelt het Nieuwsblad de onzijdige. Yolgens onzen confrater willen de vrijzinnigen, die onbeschofteriks den koning de vreeze in jagen hem benauwd maken opdat hij de wet niet teek ene. Inderdaad, beste confrater, nu zijt ge wijs. Yolgens onzen gekken confrater kweeken de onzijdige scholen zotten of deugnieten. 't En is maar voor de werkmans- kinders dat het onderwijs onzedig x (2) moet zijn. u O vertij d zei een meester uit eene ongodsdienstige school Ik en heb n geenen godsdienst, maar mijne kin- ders zullen opgebracht worden bij priesters en nonnen, want daar alleen a geeft men eene goede opvoeding. Reklaam Vatten we alles samen 1° Vivat de Regeering en haar wet ten 2° De vrijzinnigen bederven de men- schen door slechte gazetten en onzede lijke boeken. 3° De gemeentescholen van Ieperen kweeken socialisten, zotten of deug nieten ze zijn enkel voor de werk lieden, dus zullen alle onze werklieden (van af 1879) zotten of deugnieten zijn. 4° De priesters en nonnen alleen ge ven een goede opvoeding. Op n° 1 antwoorden we Rechtvaardigt, o klerikalen, dat de Regeering wel deed de werklieden van hun stemrecht te berooven, hun eet waren te belasten, hun 12 miljoen te ontfutselen voor den Congo Op n° 2 antwoorden we De slechte gazetten zijt gij, die leu gens verkoopt. Het zeer onzedelijke boek,de Bijbel, is het grondpunt van uw geloof. Op n° 3 antwoorden we niets omdat het te zot en te deugnietachtig is en we u reeds lang weerlegd hebben. Op n° 4 antwoorden we met, u te her inneren wat op de manifestatie plak katen van Ronse en S' Truiden stond RONSE. Cours de haute morale et de gym- x nastique a l'usage des Frères Igno- x ran tins. Ecole adoptable chère a n M. Woeste. 32 diplömes d'honneur décer- nés par le jury combiné du tribunal x correctionnel d'Audenarde et de la Cour d'Appel de Gand aux petits n frères de Renaix. Leurs victimes protestent énergi- quement contre l'abominable régime scolaire que veut leur imposer le gouvernement clérical. Vive la liberté de conscience S' TRUIDEN. 13 kloostersiS kerken. 11 klerikale scholen, 000 onzijdige scholen. 13250 inwoners. 6182 ingeschreven op het armenbureel. Les journaux nous apportent le fait suivant (1) We groeten u, confrater (2) Onzedig beteekent in 't fransch immo- deste. Het Nieuwsblad wil zeggen onzedelijk. Leer uw taal, confrater. Les actionnaims ik la Société anonyine des Verreries de Marienumt ontété réimis, la semaine dernière, en assemble générale extraordinaire. A l'ordre, figurai' un seul objet. établissement June r err er ie en Rus- sie Nos bons capifalistes nous donnent ici une nouvelle preuve de leur ardent patriotisme, en transportant a letranger une de nos prineipales industries nationales. Détail caractéristique Cette assemblee s'est tenue a Bruxelles dans les bureaux de la Société générale pour favoriser l'indus- trie nationale. Epinglez ce fait, que beaucoup re- gardent comme insignifiant, a cöté de bien d'autres analogues, comme la fondation en Chine et en Russie, par la société Cockerill, d'établissements mé- tallurgiques qui lui font concurrence et font diminuer en Belgique la quan- tité de travail disponible et le taux des salaires. Joignez-y ce fait que, lorsque M. De Smet de Naeyer a annoncé l'intention d'établir un impöt sur les valeurs mobilières, le quartier Léopold, le quartier aristocratique conservateur de Bruxelles, a réalisé en 6 semaines pour plus de 60 millions de valeurs mobilières. Vous aurez une idéé de ce qui constitue le patriotisme des capi- talistes. Nous ne pouvons mieux l'apprécier que le faisait il y a quelque temps la Justice socialejournal démocratique chrétien D'aucunsadmirerontiegrand, l'incommen- surable patriotisme de ces braves capifalis tes qui, après avoir fait fortune par le travail de nos ouvriers, s'apeurent a la seule crainte d'un impót sur Ie revenu ou d'une taxe sur les valeurs mobilières. Ah comme il leur siéra bien désormais de développer phrases convaincues l'attache- rrient a la Patrie, avec quelle autorité ils flétriront les socialistes qui parfois jettent un regard par dela les frontières, et rèvent au jour lointain d'une idéale République universelle. Oui, ce sont eux les seuls vrais patriotes, ceux qui ont déja jeté leurs bagages par des sus le mur et qui attendent a l'extrême limite le signal du danger pour se mettre a l'abri. Ce sont eux qui n'hésitent pas a créer a l etranger des industries rivales, concur rentes des notres, mais rémunératrices. Rémunératrices, oui, jusqu'a ce que les ouvriers de la-bas aient conscience de 1'exploitation dont ils sont l'objet. zoo verhaalt de geschiedenis, heeft de pastoor gepreekt dat de Paus op stroo slaapt. zijn er tolbeambten welke geen vlaam- sch kennen. De geschiedenis verhaalt ook dat er daar heden zijn welke niet al te beleefd zijn. waren er 100,000 man op gekomen tegen de schoolwet van M. Schollaert. De Ieperlingen waren talrijk en de Brusseleers hebben hen meermaals met een Vivat Ieperen begroet. De stoet was ontzagwekkend. Op het cartel van de Vooruitstrevende Jonge Wacht stond Schollaert «Je wet zal ons 2 onzijdige scholen behouden De Rijschool en de Regimentschool der 3e linie. Op dat van den Volksbond stond dat de werkman het meest belang heeft in de vrijheid van denkwijze. De doortocht duurde meer dan 2 uren en half. Op de Groote Markt spra ken Janson, Anseele, Vandervelde en Demblon. De Markt was zwart van volk men zou op de koppen hebben kunnen loopen. In de stoet hebben we M. Vercamer bemerkt en achter een venster van het Stadhuis, het hoofd der politie, M. Buis. De geestdrift was groot en luid klonk het nog in de treinen, bij het afstap pen Leve de vrijheid van geweten. was de opkomst zeer talrijk. De voor- uitstrevers, aan wier hoofd M. Van Eecke stondwaren opgekomen met hun flinke muziek. De geest van vrijheid zal niet sterven in Vlaanderen, al vie ren de klerikalen te Roosebeke de ne derlaag van die Vrijheid. II y a trois aus, raconte la Rèforme M. Deburlet, usant du droit que lui donne la loi sur l'enseignement moyen, imposa a l'école moyenne de Quiévram, malgré l'avia contraire unanime du bureau administratif, un professeur de religion aux appointements de 1400 Ir. On jugera de la fagon dont eet ex traordinaire professeur comprend sou cours de religion par les questions sui- vantes, qu'il a posées aux ólèves lors de la dernière composition I. 1°) Quelle fut l'occasion qui déter- mina le souverain pontife a envoyer sa lettre en Belgique 2°) Quelle a ótó la raison qui le dó- cida II. 1°) Définissez le socialisme. 2°) Montrez que le remède a la si tuation n'est pas dans le socialisme. III. 1°) Prouvez de deux fagons que le so cialisme est injuste. 2°) Prouvez qu'il est contraire au bon ordre de la société. IV. Que rópondrez-vous a celui qui tien- drait ces objections 1°) L'Etat doit subvenir aux besoins de chacun. 2°) Ou se trouve le vrai remède au mal social 3°) Comment l'Eglise peut-elle pro curer le remède au mal présent Si la Rèforme est bien renseignée, le cours de religion, pour l'honnête pro fesseur en question, est done l'occa sion d'attaquer le socialisme et toutes les doctrines, qui ne sont joas celles de l'Eglise (y cojnpris sans doute la démo cratie chrétienne, a en juger par la question 1). Le Décalogue n'empêche pas ce digne prêtre de voler littéralement les 1400 fr. que l'Etat lui paye pour ensei- gner le catéchisme et la Bible. C'est la ce que nos maitres vou- draient sans doute généraliser sous prétexte de religion, on ferait le pro cés a tous ceux qui ne pensent pas comme MM. Woeste, Helleputte, De burlet, et autres Hoy... oies qui se prennent pour des aigles. Cela nous prépare des gènèrations de crétinsaurait dit P. de Decker. vieren de klerikalen de nederlaag van Flips van Artevelde, de verplette ring van die duizonde Vlamingen welke hun vrij heid verdedigden tegen het Fransch geweld. De klerikalen laten een mis doen omdat hun voorouders werden ver moord, hun steden verbrand, hun vrij heden vernietigd. Die klerikalen be danken daarom God, den God der heer scharen welke, volgens hen oorzaak is dat er moord, diefstal en onrecht vaardigheid werd begaan. Schande Schande Schande Beter nog. Die overwinning op 27 November 1382 behaald door Bodewijk van Maele en den jongen koning Karei VI ver toont nog wat mooiers. Inderdaad, de graaf beweerde overwonnen te hebben dank aan de bescherming des Hemels, de graaf had gebeden en de dappere Flips van Artevelde had geslapen. De Heilige Maagd ook had den overwel- digaar beschermd, hare fontein ver kreeg wonderbare eigenschappen zij genag de roos (natuurlijk omdat ze gelegen was te Roosebeke). Gedu rende den slag had zij een draad met 7 knopen en 1 kruis, rond de overwel- digaars geslagen, en later, langs de plaats waar die draad gezweefd had ging de processie rond, en daar waar de 7 strikken werden gezien, bouwde men 7 kapellen, en waar dit kruis had gehangen richtten zij een grooter kapel op ter eere van het H. Kruis. (I) Notons en passant que ces 1400 fr. sont la rétribution de 4 heures de cours par semaine au maximum les instituteurs des écoles moyennes, pöurun travail de trente heures de cours par semaine, débutent avec 1200 fr seulement. On congoit que le clergé, pour qui for n'est pas un metal impur, cherche d multiplier a son profit des sinécures- aussi bien rentées. De inwoners stonden' hun gronfj gratis af, doch bemerkten dat zijne- uitgestrektheid niet verminderd was De zijden draad werd aan de geloo- vigen uitgedeeld doch verminderde ook niet. Doch hij verdween op zekeren dag en de later aardsche draden werden gewijd, uitgedeeld en zijn even krach tig' De klerikalen vieren de nederlaag der Vlamingen te Roosebeke. Zekere klerikalen vieren alhier ook de overwinning der Vlamingen te Kor- trijk. Knoop dat aan een met zemelen. Te Roosebeke is het een exploitatie van fanatism en een centen klopperij. Het vieren van de Gulden Sporen slag zou wel een parade kunnen zijn V. P. - -• II parait qu'au gré de nos maitres les divisions poiitiques ne sont pas encore assez accentuées a Ypres, il faut encore qu'ils jettent la zizanie entre les socié- tés sportiques dont la politique devrait être exclue ainsi les clubs cyclistes. Leur intention de réserver les subsi des communaux aux seules sociétés dont les membres sont en majorité cléricaux ressort clairement du relevé suivant Pin 1893, nos maitres ont alloué au Cycle Club la somme de 800francs pour 1'organisation de Courses vélocipédi- ques. En 1894, nouveau subside de 300 francs pour la fête des cyclistes fédérés de la Flandre occidentale. En 1895, ils accordent 150 francs pour le groupe de 10 cyclistes, dont les ma chines seront le mieux ornées au Cor- tège d'Ypres fleuri. Enfin, une somme importante pour la fête du quartier Sl Pierre, le 18 Aoüt, a l'occasion de la Tumdag. Inutile d'ajouter que le comité de la fête vélocipédique de Sl Pierre est foncièrement clérical. Ceci bien constaté, opposons-y 1'atti tude impartiale (oh combien de nos f ediles a regard d un jeune et vaillant club le Rapid Club Yproisdont le Journal d1 Ypres a daignés'occuper pour le dénigrer peine inutile du reste. Ce cercle croyant pouvoir compter, aussi bien que d'autres, sur l'appui des autorités communales pour attirer les étrangers a Ypres, a demandé un sub side pour organiser des courses et jeux vélocipédiques. Le Rapid Club Yproisil faut le croire, n'eBt pas précisément en odeur de sain- teté auprès denos maitres, n'apasmême eu l'honneur tout relatif de recevoir une réponse quelconque. L'organisation des courses électora- les de S4 Pierre du 18 Aoüt les occupe sans doute au point de leur faire ou- blier toute notion de politesse. Plus (oh plus du tout) d'administra- tion Moins de politique Plus même de politesse Carc M. Colaert koestert groote bewonde ring voor het werk van Werkmans huizen. Dat is eene goede zaak. Doch, deze wordt slecht, zoodra men er politiek in mengt. De ondernemer en de kapitalist welke zijn geld in werkmanshuizen steekt en 4 trekt, heeft geene de minste verdienste, want hij ontvangt zijn kroos en daarna mag hij zwij gen. M. Colaert zegt Richt ook een bouwmaatschappij in, zooniet ver klaart gij u onmachtig. Dus, beschouwt M. Colaert Eigen Heerd als een politiek machien Wij zouden een politiek machien tegen hun politiek machien inrichten Dan zou het gezegde waarheid zijn Er zijn menschen die goede werken ver richten opdat men hun slechte daden ver- schoone Eigen Heerd gaat 5 nieuwe hui(e') bouwen. Goed. Doch, er moet nagezien worden, om zulke maatschajipij 100 grondafstand te bevoordeeligen 1° Of zij 'n politiek wapen is 2° Of die grondafstand uitvalt ton —-vvwVWX. V' P' 'Ttf 5

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 2