Philippe de Comines. Denier de la Lutte. Rekening van eenen schildersbaas. HOUTEKIER, CYR. Au Congo. Het recht op de boter. La folie des grandeurs. pot progressif sur le revenu, de suppri- mer ou de réduire les taxes de con- sommation qui pèsent aujourd'hui inju8tement sur le peuple allez done faire un voyage en Ailemagne, l'impöt sur le revenu y fonctionne Allez étu- dier ce système en Hol lande, on l'y applique et, a votre retour, vous nous apporterez le résultat de vos recher ches et de vos travauxmais, en attendant, disparaissez de la scène politique. En attendant que des Chambres dé- mocratiques tassent disparaitre les iniquités de notre système d'impöts, il appartient aux communes de l'amé- riorer autant qu'il est en leur pouvoir. Elles y parviendront en substituant (graduellement a cause de nécessités administratives) aux impöts commu naal existants un impöt proportionné a la fortune réelle ou au revenu réel des ci toy ens. Mais il leur taudra pour cela des ad ministrations démocratiques. 11 y en aura assez pour forcer les autres a sui- vre leur exemple. Nous espérons bien qu'Ypres ne sera pas parmi ces dernières. De uitwerksels der inkomrechten beginnen zich reeds te laten gevoelen langs verschillende kanten. Wij bestatigden dezer dagen op de marktte Namen, dat de boter prijzen bereikte, welke nooit in dit jaargetijde betaald werden zelfs wordt zij nu reeds aan den winterprijs betaald. Klachten ontstaan ook in 'tluiksche, alwaar de boter ook in prijs gestegen is. Op de laatste markt van Hasselt werd de boter van le kwaliteit ver kocht fr. 1.50 tot fr. 1.60 het pond, ter wijl men op 't zelfde tijdstip van 't voorig jaar fr. 1.30 tot fr. 1.40 betaal de. De hollandsche boter is bij het mee- rendeel der kooplieden ook in prijs gestegen men betaalt de prijzen van den winter. Ziedaar in enkele weken de uitwerk selen van de toepassing der inkomrech ten. Men moet nog opmerken dat er, gelijk voor het meel, in het vooruit zicht der inkomrechten, eene merke lijke vermeerdering van koopwaren ingevoerd werd. Indien men de laatste verschenen tabel der handelsbeweging van Belgie met andere landen beschouwt, be merkt men dat men in de maand Juli 745,385 kilos versche en gezouten boter ingevoerd heeft, terwijl men er slechts 410,964 kilos het voorig jaar inbracht. Dit cijfer toont dat men zich gehaast heeft om boter in te voeren. Men mag verzekerd zijn dat het de gezouten boter is die het meerendeel bedraagt. In de maand J uli waren de rechten nog niet van kracht, maar waren toch gestemd. Men heeft dus in de maand Juli van dit jaar 335,000 kilos meer ingevoerd dan in die zelfde maand van het vorig jaar, en dit in vooruitzicht der inkom rechten. Vandaar de oorzaak van den opslag, aangezien de invoer van boter in Bel gie vermindert in plaats van te ver meerderen. Inderdaad, de invoer der maand Juli 1894 is minder geweest dan degene van 1893. In de maand Juli 1893 was zij van 504,198 kilos, terwijl zij, zooals wij reeds zegden, het vorig jaar 410,964 kilos, was, en dat zij nu in de enkele maand Juli 745,385 kilos be reikt. Deze cijfers zijn echtzij zijn ge trokken uit de handelstabel, versche nen in den Monileur van 1 September. Indien wij den invoer nemen der zeven eerste maanden van 't vorig jaar, van Januari tot Juli, zien wij dat deze ook in vermindering was, terwijl zij integendeel in het zelfde tijdstip van het tegenwoordig jaar gerezen is. Niettegenstaande de vermeerdering van invoer, de prijs der boter is geste gen, en het is te vreezen dat de boter nog duurder zal worden wanneer de provisie van vreemde boter, gedaan, in vooruitzicht der invoerrechten zal uitgeput zijn. Ziedaar wat het gouvernement en de clericale meerderheid gedaan hebben voor het volk, voor de werkende klas voor de kleine burgerij, 't Is eene ver- meerdering van uitgaaf voor het huis houden, otwel voor velen misschien eene derving van een noodzakelijk en voortreflelijk voedsel. En men kan toch niet wel begrijpen dat er werklieden en burgers gevon den worden die in tijd van kiezingen aRes in 't werk stellen om de vijanden van den werkman te kiezen, om hunne belangen in de Kamers te verdedigen. Al het noodzakelijkste wat den werk man, den burger behoeft om zijn dage lijksch onderhoud te voorzien,-;hebben zi] belastvleesch, brood en boter moeten zij duurder betalen. Ziedaar den loon voor hunne onbe zonnen stemming, 't Is droevig om te overpeizen en 't is toch zoo de wereld, 't is te zeggen het volk, wil bedrogen zijn niettegenstaande die heilige mannen, voor de kiezing alles beloven, alles te doen wat in hunne macht is voor het welzijn van 't volk, eens ge kozen, zij vagen daar wel hunne bot ten aan, want zij zeiven behoeven dan enkel te dansen zooals hunne meesiers schuifelen,dan zij nzij zeiven de ootmoe dige onderdanen van de geestelijkheid, en hebben zij zich niet meer te bekreu nen met het welzijn der burgers, wier belangen zij te verdedigen hebben en door wie zij naar de Kamers gezonden werden. WE scantjournal conservateur et congophile, publie, au sujet du séjour de Léopold II a Paris, les choses in- croyables que voici quant a la partie politique de ce séjour On eomprend qui* le prince souverain ait cherché un appui contre les bourrades de John Buil. Rien n'est plus naturel et nous sommes convaincus que les Francais auront assez volontiers accordé eet appui. Mais a cela ne se sont évidemment pas bornés les pourpar lers de Paris. Des gens, qui se disent bien inforrnés, prétendent qus des question bien plus impor- tantes ont été discutées a Paris, questions touehant toutes a la politique coloniale afri- caine des grandes puissances. Nos lecteurs connaissent les jalousies et les competitions des gouvernements euro- péens dans la question du partage du conti nent africain. La France, assure-t-on, n'est pas encore satisfaite de s'être étendue jusqu'au Bahr et Ghazal elle voudrait aller plus loin et relier par une suite non interrompue de pos sessions francais es, le Congo francais d VAbyssinie, d sa possession tfÓboch. On rèverait done a Paris de posséder une zone de territoires soumis a l'influence francaise s'étendant a travers le continent africain de l'Ouest a l'Est. II est clair que pareil projet ne peut pas plaire a l'Angleterre, qui, elle veut relier ses possessions de l'Afrique australe avec l'E- gypte et qui, en possession de la province d'Equatoria et du Haut Nil vise a descendre ce fleuve pour s'établir dans le Soudan occu- pé actuellement par les Mahdistes. L'Italie, établie a Kassala, a déja étendu une main vers Khartoum, mais on croit que a diplomatie anglaise l'a arrêtée en lui lais- sant main libre du cóté de l'Abyssinie, qui est en revanche la protegee de la France et de la Russie. Telle est done la situation concurrente, la rivalité des puissances a 1'égard des regions du Haut Nil. Cette rivalité ne profite qu'au Mahdisme et a pour résultat d'empêcher une action vi- goureuse et décisive contre Khartoum et le Mahdi. Cela est deplorable, au point de vue de la civilisation et la pacification de l'Afri que et il serait désirable que l'action commu ne ou combinée des puissances permit de nettoyer le Soudan égyptien et d'y rétablir un gouvernement régulier, écartant ainsi le danger musulman qui menace le centre de 'Afrique. C'est eet intérêt qui fait, dit-on, l'objet des négociations a Paris et a Londres. On tiendrait a, la France et l'Angleterre ce langage Vous êtes rivales l'une ver- rait avec déplaisir l'autre aller a Khartoum. Consentez a ce que l'Etat indépendant du Congo aille a Khartoum il ne peut porter ombrage a personne... Le souverain du Congo offrirait done d'aller a ses frais et risques conquérir Khartoum avec ses soldats noirs, comrnan- dés par des officiers beiges. Des officiers beiges qui ont cueilli des auriers dans l'expulsion des Arabes du ilanvema, ont été cousultés a Bruxelles, a Londres et Paris, lis prétendent, assure- t-on également, qu'une expédition bien pré- parée, partant du Haut-Nil, aurait facile- ment raison des Mahdistes et s'emparerait sans peine de Khartoum. Ces officiers sont, parait-il, prêts a par- tir pour prendre le commandement de l'ex- pédition. Beaucoup de Beiges, paisibles et prudents, trouveront peut-être avec nous que ce pro- jet est quMque peu téméraire et que le Mahdi, que Khartoum sont des morceaux qui ne seront pas si faciles a avaler. N'importe voila la rumeur qui court Est-elle invraisemblable Qui oserait le dire, en presence du peril permanent du mahdisme, en presence des compétitions des puissances, en presence du voyage mystérieux du Roi Léopold et de son désir d'étendre son empire africain Verrons-nous, après cela, des nouvelles combinaisons North, de nouveaux emprunts de Browne, de nouvelles provisions sollici- tées de la législature beige Nous aimons a croire que les négociations a Paris et a Londres ne négligeront pas le cöté financier de Faffaire et que la croisade contre le Mahdi sera subsidiée par l'Europe entière. On peut se le demander avec iuquié- tude est-ce bien quand l'Etat du Congo est aux prises avec les difficul- tés intérieures, les complications de Faffaire Stokes et les embarras finan ciers que l'on sait, qu'il peut songer a s'étendre au détriment du Madhisme, qui a fait reculer l'Angleterre Le voyage a Paris de M. De Smet de Naeyer a la suite du roi a sans doute rapport a la question d'argent. Ce qui n'est pas pour nous rassurer. Barrière a la Lune, Chanson au Sultan, De trois amis, Collecte au Lion Noir, Barrière a la Lune, 2-10 2-40 0-60 1-85 0-85 Total 7-80 2.10 Debet aan de He9ren-Kerkmeesters als regenten der Kerk van.aan Jacob Van Reisselberg, baas-schilder. 1. De tien geboden verbeterd en vernist. g. 5.12.06 2. Pontius-Pilatus schoon ge maakt en eenen nieuwen band rond zijne must geschilderd. 3,06.05 3. Den haan van Petrus nen nieuwen staart ingestokenzij nen kam vertind er nieuwe leliën aangezet. b 2.04 4. Den moordenaar aan het kruis gehecht en eenen vinger aangezet. b 1.07.06 5. Den linkervleugel van den Engel Gabriel verguld en nieuwe slagpennen ingesteken. 14.17.09 6. De dienstmeid van den op perpriester Caïphas driemaal gewasschen en gransij op hare kaken gelegd. 7. Den hemel vernieuwd, eenige sterren ingestoken, de zon verguld en den haan ge- luischt. 7.14.60 8. Vlammen van het Vage vuur vernieuwd en eenige zielen gerepareerd. b 2.06.03 9. Het vuur der hel geweldi ger gemaakt. Lucifer een gan- sche nieuwen staart aangesto ken, zijn linkerpoot gerepareerd verscheidene nieuwe kettingen voorde verdoemde gemaakt. 7.10.03 10. Het hooi en strooi ver nieuwd in den stal van Bethle- lem, eene nieuwe platte sport in de kribbe gestoken. 3. 11Den talbaard van Herodes nieuwe boorden aangezet, een ederen spriet in gesteken en twee nieuwe knoppen aan zijnen apon gezet. 6.— 12. Tobias op reis met den engel Rapbaël een paar nieuwe getten aangedaan en nieuwe riemen aan zijnen ranselzak gezet. 2.65. 13. Den ezel van Balaam zijne lekken uitgeschrabt, de ooren gekuischt en de ijzers vernieuwd. 3.06. 14. 't Aangezicht van Sara driemaal gewasschen, geblanket en gevernist. 2.05.93 15. De leer van Jacob, de schalieren gerepareerd, gema- ligneerd en twee ronde sporten ingestoken. 1.25 06 16. Nieuwe kei in den slinger van David gesteken, het hoofd van Goliath doen spannen en zijne beenen verzet. b 2,05.06 17. Het hair van Judas doen gloeien en zijne vingers gekort. 2.05.06 18. De ark van Noë, het ach terste deel geteerd, twee nieuwe pannen in 't dek gelegd, de glazen vensters vernieuwd en Noë een par mouwen aange daan. 6. 19. Den verloren Zoon een nieuwen lap op zijn hemd ge zet, aan verscheidene verkens de ooren hersteld, steerten doen krullen en drinkbakken ver nieuwd. b 7.15.06 20. De waterkruik der Sama- ritaansche vrouw gestopt, her- schilderd en een nieuw oor aan gezet. 2.05.03 21. De aartsmoeder Eva ge wasschen, met olie bestreken den appel doen blozen, de tong van het serpent gescherpt, Adams versleten tand ver nieuwd, en hem in den appel doen bijten. 4.05.06 Te zamen g. 92.16. Jacob Van Reisselberghe, Baas schilder. De ondergeteekende HOUTEK1ER Cyriel, herbergier, Dixmudestraat, leperen, heeft de eer zich het publiek aan te bevelen in hoedanigheid van gepatenteerde openbare Aan« plakker en IIoopor. De zorgen en den spoed met dewel ke hij de ontvangene orders zal uit voeren, doen hem een goede cliënt schap verhopen. In de Vereenig de Vrienden Dixmudestraat. De Vindépendance L'Etat du Congo a enfin rompu le silence et répond, par la bouche de M. Van Eetvelde, aux multiples bruits sinistres qui circulent depuis quelques temps. Yoici un fidéle résumé de ses déclarations II y a quinze mois que nous n'avons plus un officier, ni un soldat, ni un agent dans la région du Bahr-el-Gazal, ou nous n'avions jamais livré de com bat a aucune époque. Done, comment le commandant Nilis et le lieutenant Cassart auraient-ils pu être tués Nos rapports avec Semio, un des principaux sultans de l'Oueilé, s'alté- rèrent un instant, a la suite de notre traité du 14 Aoüt 1894 avec la France, mais ils sont redevenus satisfaisants. Mêmes relations avec les sultans Djab- bir et Sassa. Quant aux sultans Ban- gasso et Rafaï, ils sont désormais vas- saux du Congo frangais. Les derviches madhistes ont fait leur apparition dans les territoires congo- lais situés a l'est du 27e méridien, se concentrant en Décembre 1894 a Red- jaf, sur le Nil (entre Lado et Dufilé). L'expédition Franqui-Christiaens les a battus le 23 Décembre prés d'Egasse. Depuis, plus d'engagement avec les madhistes. Mais le 10 Février dernier, l'expédition Fran qui a attaqué le sul tan Bafuka qui avait fait cause com mune avec les madhistes. L'expédition ne fut pas vaincue, comme on l'a pré- tendu mais après un combat opinia- tre, elle laissa 58 de ses 300 hommes, parmi lesquels le sous-lieutenant Fren- net, sur le champ de bataille. Et le but de l'expédition ne fut pas atteint, Bafuka ayant réussi a s'échapper dans la forêt. Lire la suite a la 4e page. o-c»

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1895 | | pagina 3