SA :il IJournal libéral démocratique d'Ypres et de l'Arrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en van het Arrondissement De vrienden van de vrijheid. W erkmanshuizen L'eau d Ypres. Te Mechelen. gemeentekiezingen A FOrphelinat. De ouw mannekens. Samedi, 14 Mars 1896. 5 centimes le numéro. 2® année. N° 20. Les élections de Malines invalidées. PRIX DE L'ABONNEMENT !>ar an 3 francs. I'ar an 3 fr. SO. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames 25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. v; -J, i»araissfmt le Hamedi Verschijnende des Zaterdags. L UNION FAIT LA FORCE. Dat zijn wij, en wij alleen, schreeu wen thans de lepersche papenvodden. Ach arme, voor wie schrijft men dat Wie denkt men daarmêe te vangen Wie is er, die lezen kan en nimmer kennis nam van al de hardnekkige ver volgingen door de zoogezeide H. Kerk tegen andersdenkenden ondernomen van al de bloedige slachtingen in vroe gere eeuwen aangericht onder de vol ken, welke niet slaatsch onderdanig waren aan Rome, zulks op bevel van den onfeilbaren paus en niet zelden onder de onmiddeiijke aanvoering van kerkvoogden; ja wie kent er de gru weldaden niet der allerheiligste inkwi- sitie Wie is er, die niet eenen heelen berg voorbeelden kan aanhalen van brood- rooverij en allerhande vervolging, door onze hedendaagsche pastoors en hunne slaven dagelijks gepleegd Wie is er die niet begrijpt wat het zeggen wil voor werkman of kleinen neringdoe ner, op den buiten veel meer nog dan in stad, (in de mauw van den paap zitten "Wie dreigt immer en altijd zoo met geestelijke straffen als met stoffelijke benadeeiing bij de minste tegenkan ting Zijn het niet de gekruinden en hunne sleepdragers Wie van ver of nabij met tikkenha nen of kadodders in aanraking komen, kent de gedachten van dat volkje over de vrijheid van anderen Wie vroeger door onvoorzichtige ouders in geestelijke colleges werd op gesloten, kan meepraten over den vrij heidsgeest welke daar heerscht. Alwie ook maar het minst afhangt van de kalotenbende, durft zich niet verroeren, vermijdt met de grootste zorg alles wat bij zijne vrijheidslie vende 1 meesters ook maar eenen schijn van achterdocht zou kunnen opwekken 1 Hij leeft gedurig in angst en vrees, ziet naar de oogen dier aan bidders van vrijheid als een kruipende hond, die aan slagen gewoon is. Le 17 Novembre, nos amis l'ont em- porté aux élections communales de Maiines avec une majonté de 700 voix. Comme a üstende, l'enquête faite par la Députation permanente a montré 1'inanité des griefs mvoqués par les cléricaux contre la régularité des élec tions. Il a été prouvé, a Malines, que les accusations formulées contre les libé- raux émanaient d'mdividus soudoyés par les cléricaux la plupart ont dü se rétracter a l'enquête. Mais l'épiscopat avait décidél'an- nulation a été votée. C'est a croire que les enquêtes ne sont faiteB que pour permettre aux députés permanents de palper des frais de séjour et de déplacement. L'indignation est grande a Malines l'attitude provocatrice des cléricaux a amené des désordres graves. Nos amis ont bon espoir de l'empor- ter, aux nouvelles élections, avec une majorité plus forte que le 17 Novem bre. Administration et Rédaction ruc au Beurrc, 20, Ypres. EENDRACHT MAART MACHT. In de laatste zitting van den Gemeen teraad sprak M. D'Huvettere ten voor- deele der werkmans woningen Een groot getal huizen onzer stad zijn ontoereikendmenigte worden door verscheidene huisgezinnen be woond en ontbreken van lucht en om vang. Deze toestand is hoogst nadee- lig aan de openbare gezondheid het is de plicht der overheid hierin hulp toe te brengen. De Burgemeester, in antwoord op het voorstel van M. D'Hu vettere, aan zag de zaak als van groot gewicht. Het middel zegt M. Surmont om ongezonde werkmans woningen te doen verdwij nen ware ze te onteigenen. Wij zijn van een ander gedachtHet Stadsbestuur (of de Godshuizen) zou moeten behoorlijke woningen voor werklieden stichten en ze aan geringe prijzen verpachten. Aldus werden de ongezonde werkmanshuizen natuurlijk verlaten en afgeschaft. Het middel dat door M. Surmont aangehaald werd zou het getal wonin gen verminderen en de werklieden te verplichten met twee, drie huisge zinnen in het zelfde gebouw opeen te stapelen. Wij roepen de aandacht van M. D'Huvettere op bovenstaande opmer kingen. De inzichten van dit gemeenteraads lid zijn hier ongetwijfeld lofwaardig, ïüochte het volharden A la séance du 22 Février du Conseil communal, M. Surmont a avancé avec une séréuité rare la bourde suivante Quand des épidémies règnent a Ypres elles ne sont pas dues a la qualité de l'eau. Sur quoi M. Surmont se base-t-il pour produire pareille affirmation Probablement sur l'ignorance du Con seil communal car il doit savoir que les analyses de l'eau de Dickebusch ont donné des résultats trés défavora- bles a tel point que dans une grande ville comme Bruxelles ou Liège, le service d'hygiène ferait fermer comme insalubre un puits donnant une eau aussi contaminé par les matières orga- niques, qne celle de Dickebusch. Ni chateau d'eau, ni bassins de dé- cantation ne remédieront en rien a cette mauvaise situation. II faut avoir le toupet de M. Sur mont pour prétendre qu'une eau pa reille est saus influence sur les épidé mies et la mortalité des habitants. verbreking DER Nieuw schandaal. Na Oostende, Mechelen De Bestendige Deputatie der pro vincie Antwerpen heeft Zaterdag laatst de gemeentekiezingen van Mechelen verbroken, men verwachtte zich aan dat nieuw schandaal, maar niettemin biijft men verbaasd, over de armza ligheid der oorzaken die men voor den dag brengt om de kiezing te verbre ken des te meer dat de werkelijkheid geenszins vastgesteld is. 'T is Dog kleingeestiger dan te Oost ende, 't is nog schandaliger En denken dat men zich steunt op zulke belachelijke redens om eene kie zing te verbreken die eene meeedee- heid van 700 stemmen gaf De kiezingen zijn dus nutteloos Vermits de klerikalen de stemmin gen verbreken waar hunne tegenstre vers zegepralen met eene meerderheid van 600 en 700 stemmen, ware het niet voldoende, eene wet te vervaardi gen die de liberalen beroven van hun stemrecht. Op die wijze, zal er niet meer moe ten gestreden worden en ai de millioen- tjes zullen blijven berusten in de geld kassen der bisschoppen. Dus, liberale meerderheden verbre ken van 600 en 700 stemmen, kiezin gen goedkeuren gelijk te Aalst en te ieperen waar de kaloten maar on geveer 200 stemmen meer hebben dan de liberalen, wanneer de omkooping onbetwistelijk geweest is, men moet wel bekennen dat de stemmingen on- noodig zijn en dat de kaloten kun overal als overwinnaars moeten doen uitroepen Nooit sedert dat Belgie bestaat heeft men zulke schandalen gezien Dansnotre numéro du 8 Juin 1895, nous posions diverses questions relati ves au traitement des vieillards aux hospices de la ville. Nos cléricaux qui trouvaient ces questions fort désagréa- bles pour eux ont fait la sourde oreille et leur organe le Journal d1 Ypres s'est renfermé dans un silence trés si- gniücatif. C'est ce qu'ils avaient de mieux a faire d'ailleurs. La pression indéniable qu'on a exer- cé sur les pensionnaires des Hospices aux élections du 17 Novembre est venu de nouveau mettre en lumière la vie heureuse qu'on fait aux pauvres tra- vailleurs dans leur vieillesse Quand récemment il fut question des Hospices au Conseil communal, nous nous attendions a voir M. Sur mont faire quelque allusion a la situa tion des vieillardsmais point Que cela peut-il lui faire II ne lui manque rien, n'est-ce pas, a notre maïeur II vit trés bien, fait bonne chère les membres du Conseil des Hospices aussi. Alors Que voulez-vous de plus Nous croyons d'actualité de repro duce les questions que nous times na- guère. Nous les faisons suivre d'autres con- cernant l'Orphelinat. Nous espérons pour l'honneur de eet établissement qu'il nous soit ré- pondu promptement etnégative- ment Sinon, nous sommes en droit de conclure que les faits avancés par nous sous toutes réserves sont vrais en ce cas, la situation faite aux orphelins serait tout bonnement scandaleuse. Waar kunnen wij toch beter zijn. (Geetey). Wij hebben de uitnemende eer ge had de volgende vragen nopens den toestand der ouderlingen te stellen 1° Is het waar dat de oude mannetjes van liet Begijnhof moeten werken 2° Is het waar dat de metsersde pla- fonneurssmeden, timmerlieden en dekkers enz., vérplicht zijn te werken vooe de ee- KENING VAN DEN BESTUÜEDEE, Z00 Ver dat de ouderlingen van 70 en zelfs 80 jaren op de daken hebben moeten zitten 3° Is het waar dat die tot werken ge- wongen oudjes, welke moeten werken ten voordeele van den bestuurder en op 70 en 80 jarigen ouderdom op de daken moeten kruipenis het waab dat die oudeelin- 4° Is het waar dat wanneer die afge sloofde mannetjes weigeren te werken om reden gevende dat zij te oud en te ziekelijk zijnis het waar dat zij alsdan bedreigd worden met een straf van 8 tot id dagen thuisverblijving 5° Is het waar dal de oudjes welke ieder een heeft zien werken in den hof des bestuur dersdaarvoor 0-50 tot i fr. wonnen in de week 6° Wat nu het Nazareth betreftis het waar dat de tabakwelke vroeger geleverd werd door de winkeliers der stadis het waar dat die levering hun ontnomen is Men heeft ons de eer aangedaan niet te antwoorden. Wij mogen daaruit besluiten dat, wat we vroegen, waarheid was. Doch, we hebben nog wat te vragen en we hopen dat toch deesmaal een antwoord zal toekomen. '10 Is het waar clat nieuwelingen in bedden van pas afgestorven lieden gestoken werden of worden, bedden wier sargien niet gewasschen waren, zoodat dezelfde sargies zonder her- wasschen bij de ouw-mannekens die nen zoowel voor levenden als voor dooderi Zoo dat waar is Waar kunnen zij toch beter zijn (Gretry). 2° ls het waar dat oudjes de som van 90 centiemen 4- I pinte bier per week winnen als zij de ambacht van bouwen waarnemen en alzoo onze metsers rechtstreeks mededinging aandoen voor een spotloon Zoo dat waar is Waar kunnen zij toch beter zijn (Gretry). 3° ls het waar dat 3 wasscheressen elke 1 frank per maand slechts ver dienen en dat voor het wasschen, naaien en stoppen van de benoodighe- den van gansch het gesticht Zoo dat waar is Waar kunnen zij toch beter zijn (Gretry). 4° ls het waar dat de koffie zonder melkzoo goed is dat de 3/4 der vrouwtjes hem in de riool gieten Zoo dat waar is Waar kunnen zij toch beter zijn (Gretry). 5° ls het waar dat een persoon van 't bestuur zou gezegd hebben Giet maar door den zak (den koffie zak), 7 is wel genoeg voor dat volk Zoo dat waar is Waar kunnen zij toch beter zijn (Gretry). POUE LA YILLE, POTJE LA PEOVINCE, Pour les anno nces de France et de Belgique (excepté les deuxFlandres)s'adresser a VAgence Havas, Bruxel- les rue de la Madeleine, 32, et a Pari», 8, Place de la Bourse. ■V-r-.A GEN DAAEVOOE EEN SPOTPEIJS VAN 1 EN 2 EE. IN DE WEEK ONTVINGEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1