Journal libéral démocrjatique <F Ypres et de FArrondissement MMaraissant te Samedi l'enion fait la force. Administration et Redaction Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en van het Arrondissement Arme landbouwers. Fêtes de la Thuindag. De groote klok luidt. Samedi, 50 Mai 1896. 5 centimes Ie numéro. 2® année. IX0 51. Une cantate neutre De nieuwe belastingen, leggen maar dat ge zweet. Les candidats cléricaux Ph. de C. PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. SO. Annonces10 centimes la ligne. Réclames25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. Verschijnende ties Zaterdags. rue au Beur re, 20, Ypres. EENDRACHT MAAKT MACHT. De regen laat zich maar wachten, hardnekkig duurt de droogte voort, De vruchten verkwijnen allengs en het voeder voor het vee zal weldra geheel ontbreken. Bedroevend is de toestand onzer arme boertjes, die door dien ongehoor- den tegenspoed dag aan dag dreigen der den ondergang zien naderen. Al hun arbeid en hunne zorg verloren al hunne uitgaven naar de maan, zoo voor loon als voor meststof. Smarte lijke belooning voor zooveel moed, iever en opofferingen Nog dubbel pijnlijk moeten de voor uitzichten zijn der landbouwers wan neer zijhunnen toestand ook van den anderen kant beschouwende bedenken dat eigenaar en schatkist onverbidde lijk klaar staan om zoogezegd het hun ne, al of niet met geweldige middelen te bemachtigen. Alléén staat de noeste landman om alle lasten te dragen, en ook alléén staat hij om verliezen te ondergaan en toch zijn de winsten in de goede jaren nog zoo gering Door zijn werken en zijne bemestin gen vermeerdert de boer jaarlijks de waarde van den grond, doch wanneer tegenspoed, ziekten of andere rampen den ongelukkige nedervellen, en de hardvochtige rentenier, wien de bol stede toebehoort, hem uitschudt naar de gewone uitdrukking langs hier, wordt van die verbeteringen geene hoegenaamde rekening gehou den, en de uitzuiger zou wel tot het bed toe verkoopen om do schuld?!? voldaan te krijgen. Wanneer de een of andere boer, door veel geluker toe komt wat wel stand te veroveren, staat hij gedurig in angst en vrees dat men hem zal on derpachten, want de broodnijd wordt onder de landlieden met evenveel he vigheid als onder de andere nijverhe den onophoudend moet hij er zich aan verwachten dat zijn vrekkige eige naar er zijn voordeel mede doen zal en de pacht meer en meer verhoogen. Waarlijk boer zijn is geen plezierig baantje, en onder duizend opzichten zijn onze landbouwers diep te bekla gen. Wat deden de klerikale bewinddoen- ders voor die verdienstvolle klas der bevolking Alle beloften, de schitte rendste voorspiegelingen doch alle ware hervormingen, die tot leniging van den onhoudbaren toestand dienen moesten, werden hardnekkig afgewe zen de wetsontwerpen daarover inge diend, werden de eene na de andere voor immer in de kartons begraven ol verworpen. Zullen de landbouwers van het ge- heele land eindelijk de oogen openen Zullen zij eindelijk begrijpen dat er van de klerikale albelovers niets te verwachten is, en dat alleen de vrij zinnige partij het goed meent met hen. De klerikalen tellen in hunne rangen de groote grondbezitters en dezen zul len zij nimmer misnoegen, zij kunnen ze niet missen. De vrijzinnigen integendeel strijden het gansche land door met een gemak kelijk te verwezentlijken landbouw- program, dat vetl hulp aan den kwij nenden boerenstiel moet brengen. Over dit programma in een toekomend num- jaer. Landbouwers, sluit u aan bij de vrijzinnige partij zoo gij nog hoop op redding voedt. Notre cléricale administration a dé- cidé d'inaugurer i'installation du cha teau d'eau d'une manière solennelle. Elle a fait a eet eflet appel au ban et a l'arrière-ban de l'armee cléricale. 11 paraitrait même qu'a cette occasion nous serions honorés d'une nouvelle visite et du gouverneur clerical et de l'évêque de Bruges, qui viendraient rehausser de leur présence l'éclat de ces fêtes dont une cantate, exécutée aux Halles en présence des sommités cléricales, serait un point du program- me. Cette cantate serait chantée par des dames et des messieurs de ia vilie. Pour faire réussir leur fête, nos cléricaux ont demandé a des dames libérales de leur prêter leur concours Nous trouvons cette conduite étran- ge même singuhèrement audacieuse. Nous avons a Ypres une societé neu tre ie ISport liippique dont le pré sident est Monsieur le Baron de Vinck. Cette société coinjue en dehors de tout esprit politique, se chargeait annuellement d'organiser des cour ses. Nos maitres ont cru bon de faire échouer les courses que ie Sport Hip- pique se proposait d'organiser cette année et leur organe ofticiel ie Journal d''Ypres a laissé clairement entrevoir que le but poursuivi était de faire crouler la societé neutre pour la rem- piacer par une société purement cléri cale. Nous ne pouvons nous empêcher de traiter do cyniques farceurs, nos maitres, qm, après avoir bafoué le principe de la neutralité des fêtes en cette occurrence, s'en prévalent ac- tueliement pour faire chanter par des dames libérales les louanges de l'admi- nistration cléricale. Même remarque pourrait être faite pour les courses véiocipédiques d'an- tan. C'est assez dire, que tout en étant partisan du principe de la neutralitédes fêtes, nous ne pouvons nous associer a cette tentative inconséquente de nos maitres. D'autres motifs nous en empê- chent encore 1° La construction du chateau d'eau a été l'obj et de vives critiques de la part de la minorité libérale au sein du Conseil communal. Nous nous sommes associés a ces critiques. La majoritó cléricale n'en a pas tenu compte et a passé ou tre. De véritables gaspillages se sont produits, voir nos numéros de cette époque. Nos maitres ont refusé d'in- scrire dans le cahier des charges le principe du minimum de salaire, juste revendication des ouvriers; sans boute, au nom de cette démocratie de parade, dont ils se sont prévalus dans le but de faire crouler la société neutre des cour ses. Chanter aujourd'hui la glorifica tion des travaux du chateau d'eau serait nous donner un camoufiet a nous-mêmes, aux ouvriers et a nos amis de la mino rité du Conseil qui ont si chaudement soutenu les intéréts de leurs conci- toyens. 2° Nos élections communales se sont faites au cri de a bas les gaspillages et les abus En célébrant f'oeuvre rui- neuse de nos maitres, nous aurions l'air de nous réjouir de la défaite de nos candidats iibéraux. On nous assure que des dames libé rales ont répondu a i'appel de nos mai tres qu'une assembiée a eu lieu a i'Hbtel de Viile sous la présidence de notre cléricai maïeur. Nous n'avons pas a les blamer cela prouve qu'elles ont de la tolérance, une notion autre que ceile qu'en ont ies dames du haut monde cathoiique, qui s'abstenaient systómatiquement de toutes les fêtes organisées sous le patronage de l'an- cienne administration libérale. Nous espérons toutefois que ces quelques iignes les éclaireront sur la véntable portée des fêtes qui se préparent. Mamtenant que nous savons que nos dames libérales saisissent voiontiera les occasions de se grouper, nous pen sons bien que certaines d'entr'elles 8auront prendre l'initiative d'organiser plus tard des comités de charitécom- me cela existe dans d'autres villes en- cléricalisées, oü ia charité privée a dü se substituer a la charité ofticielle qui la, comme a Ypres, a perdu son carac- tère de neutralité. Ge kunt geen burger in stad en ten buiten tegenkomen of hij doet zijn be klag over de nieuwe provinciale belas tingen die voor elk burgershuisgezin 4, 5, 6 en 10 franks vermeerdering be dragen. Stemt dan al voor die klerikale volks- bediiegers en uitplunderaars der kleine burgers en neeringdoeners. Praten moogtge, maar betalen moet ge en bij de aanstaande maand zal de ontvanger op uwe beurs komen klop pen en bewijzen dat de provincie geld noodig heeft. Op de provinciale rekening komen zeer zware en zonderlinge uitgaven voor die mogen gekend zijn, onder an dere deze Openbare onderstand voor behoeftigen 182,500 fr. Kosten wegens bedelarij en landlooperij 70,000 fr. Kerken, pastorijen en monumenten 75,000 fr. Landbouw Prijskampen, premiën, enz. 111,800 fr. Ja, burgers, de klerikalen komen om uwen laatsten stuiver. Niet waar gij stelt zeker uwe oogen open op die 112 duizend frank premiën voor koeien, stieren en vaarzen, en die 76 duizend frank voor kerken en pastorijen. En ziet ge wel daarvoor moet Ype- ren's burgerij en neeringdoeners ver meerdering van lasten uitzweeten. 't Ware zonde moest gij nu niet luidop die klerikale heeren toejuichen en er voor stemmen met beide handen Ypres. Le Comité de l'Association cathoii que d'Ypres a désigné comme candi dats pour l'élection du 5 Juillet, MM. Colaert et Iweins d'Eeckhoutte, sor- tants, et M. F. Van Merris, échevin de Poperinghe, en remplacement de M. Berten. Le Journal d' Ypres passé soigneuse- ment sous silence la vive opposition qu'a rencontrée dans une partie de l'assemblée la candidature de M. Van Merris. Cette opposition se serait tra- duite par des protestations formulées trés vivement, mais auxquelles la ma- jorité de l'assemblée n'a pas donné raison. Constatons que, la semaine dernière, lorsque le Journal essayait de faire croire que, contrairement a ce que nous avions annoncé, M. Berten n'était pas décidé a refuser un nouveau man dat, c'est lui qui avait tort et nous qui avions raison. Lorsque nous désignions M. Van Merris comme successeur de M. Berten, nous n'avions pas tort non plus. Le Journal d1 Ypres ne nous apporte aucune indication quant au programme avec lequel MM. Colaert, Iweins et Van Merris se présenteront devant le corps électoral. Sans doute il n'en a pas été soufflé mot a la réunion du comité? La chose a cependant une autre impor tance que la personnalitédescandidats. Peut-être sera-ce pour l'assemblée générale de demain. 11 s'y trouvera peut-être un indiscret qui voudra sa- voir comment se comporteront MM. Colaert, iweins et Van Merris a l'égard des questions importantes qui ne peu- vent manquer de surgir. De beiaard speelt De kanons schieten 't Is feest in Vlaanderland. 't Is nu 25 jaren dat de klerikalen meester zijn van den gouwraad, 't was toch eene eerste plicht voor onze pro- vincielichten ons een cadeautje te schenken, die jubilé moest toch ge vierd worden, en hoe wilt gij hem, tot eeuwiger gedachtenis, beter doen onthouden dan door het stemmen van 19 nieuwe opcentiemen, 't Geld groeit immers op den rug der burgers. Ze zijn toch verplicht aan eene wederjonste voor dit 25 jarig jubelfeest. Dat de trompetten schallen, 't is kermis in Vlaanderens Gouw. Met de maand Juli beginnen een zeker getal stadsgenooten de eerste helft hunner contributiën te betalen. Dat zij dit jaar maar niet te lange wachten, er is geld noodig, veel geld Doch vooraleer er naartoe te trekken, vergelijkt eens hoeveel gij meer mede te dragen hebt. Gij weet het reeds lang dat de provincie in 1895,19 opcen tiemen gestemd heeft, hetgene voor de lastenbetalers een rond sommeken be- draagd. En jammeren zult gij willen of niet zult gij stuiveren praten moogt gij, maar leggen daar schiet niemand te kort aan er valt geen duit af te dingen. En houdt goede nota dat er nog geen cent voor Heist-zeehaven in te voorschijn komt. Binnen twee of drij jaren zal men ons uitpersen als een citroen, toen zullen wij weten hoeveel peper men ons toedienen zal. Nu is de vermeerdering van 3 tot 10 fr. maar met de nieuwe zeehaven zal ons con tributiebiljet stijgen tot 25 fr. MEER 's jaars. POUR LA VILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deuxFlandresJs'adresser a YAgence Havas, Brurel- les rue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse.

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1