Journal libéral démocratique cT Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement "Wie zijn ze? 50 fr. par jour Anseele roule sur l'or Lijk te Becelare. Samedi, 27 Juin 1896. 5 centimes le numéro. 2e année. N° 55, Eene geestelijke scheuring in het verschiet La propagande socialiste a Ypres. Le Journal et les ouvriers. La candidature de M. Lefevre. PRIX DB L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. 50. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne. Paruissant le Havnedi. Verschijnende des Zaterdags. L UNION FAIT LA FORCE. Administration et Redaction rne an Beurre, 20, Ypres. EENDRACHT MAAKT MACHT. De oorlog is bij de katholieken om dat pastoors gelijk H" Charbonnel en onlangs Bourrier van Marseille vragen dat de geestelijkheid tot de zeden der eerste kristenen en tot de oefening van het Evangelie zouden terugkeeren hetgeen de Monseigneurs of op perhoofden n niet bevalt. Pastoor Bourrier, ex-vikaris der pa rochiekerk Sl Maerten te Marseille, in eenen brief, die veropenbaard is ge weest, heeft beter dan de vrijmetse laars zelve, zijn gevoelen te kennis ge geven over de katholieke godsdienst en meesterlijk die plichtplegende, ésotêriqueen heidensche religie be knibbeld. Hij. eischt de vroegere christene godsdienst weder tot dewelke wij moeten terugkeeren, zegt hij, en die slechts een vergeten godsdienst is. M. Bourrier miskent ten vollen aan de kerk de mogelij kheid demokra- tisch te worden daar zij 11H Sakra- inenten bezit van eerstentweeden en n zelfs Twaalfden rang, volgens de for- n tuin en de mildadigheid der kandi- daten. n Zij kan ook geen gedacht van recht geven daar de catechismus leert dat de armen duivel voor eeuwig verdoemd is, die 's Vrijdags een stuk brood eet met een eind worst, terwijl de rijke die lekker visch of eene vette waterhen gebruikt, recht naar den hemel gaat Volgens de leering der kerkelijke prinsen, vervolgt Bourrier, de reli gie is deze niet meer waarin de mensch, overtuigd van zijne ellende, zijne nietigheid, met de droefheid en het vertrouwen in het hart, God roept tot verlosser neen zij is een geheimzinnig en machtig wezen, dat het sekreet der goddelijke goochela rij bezit, en dat zich tusschen den mensch en God wil stellen om tot middelaar te dienen voor de te beko men gratie en verlossing. In deze leer vind ik dus geen plaats voor volksbeheer. Ik zie Grootheden, Eminentien, Heiligheden, maar ik zio de apostels niet. Ik zie eenen Christus die, in het Vatikaan, over Staatszaken handelt, maar ik zie den nederigen Jesus van Nazareth niet meer. Sedert lang is dit ter onzer kennis, maar het is bits dit te hooren van eenen geestelijk, oud vikaris, die de katholieke principes in den grond kent, en die wel weet dat de geestelij ken niet zoeken om het Evangelie te verspreiden, maar om meester te zijn en zich binnen te spelen hij weet im mers zeer wel dat de priesters nooit van de katholieke godsdienst eene volksreligie zullen maken, de prin ciepen van liefde en genegenheid ver spreidende want alsdan zouden ze moeten adieu zeggen aan de af beeldingen Jie twee millioenen 's jaars opbrengen en ze zouden ook eenige van hunne rijke kasuifels ver- koopen. Wat ons, vrijdenkers, in dit alles raakt, het is dat de verklaringen van H" pastoors Charbonnel en Bourrier de voorbode zijn eener nieuwe godsdien stige verordering dat, volgens zeggens, te Parijs zal plaats hebben. Wij zijn Dieuwsschierig deze in uitvoer te zien. (Petite Rèpublique). Sous ce titre, nos cléricaux ont pu- blié une feuille reproduisant, agré- mentée de quelques productions de leur cru, les petits papiers avec les- quels le Petit Beigele Patriote et autres journauxhonnêtes s'imaginent combat- tre le socialisme. ün connait les procédés1°) tron- quer les textes de fagon a leur faire dire ie contraire de ce qu'ils veulent dire. Exemple un orateur dit On nous parte de Patrie. Ouinous aimons la Palrie. Mais quand ceux qui la gouvernent Vexploitent contre les faillesla Patrie n'est plus qu'une duperie et doit être traitée en maratre. On supprime les paroles imprimées en italiques, on conserve les paroles imprimées en ca- pitaleset on fait dire a l'orateur le contraire de ce qu'il a dit. Ce n'est pas plus difficile que cela dans les sa cristies, on est devenu trés fort a ce petit jeu malhonnête, maisqui réussit encore auprès des imbéciles. 2°J On attribue au parti des paroles qu'exprimeut l'opimon personnelle de certains membres du parti, alors que ie parti a refusé de s'y railier ou des paroles dont le parti ne peut être res- ponsable. Exemple caractéristique, pris dans le papier Wie zijn ze Wij hebben verzaakt aan onze plaats in den hemelmaar mij eiscken voor ons n genot en wraak. Aldus vloekte zekere Frankal te Gent in 1877. Or, ce Frankal, s'il a jamais existé, est parfaitement inconnu dans le parti socialiste bien mieux, en 1877, le parti ouvrier socialiste riexistait pas en Belgi que II aen efi'et, été fondé seuïe- ment le 5 Avril 1885. 3°) Enfin, on ne se gêne pas pour at- tribuer a des socialistes des paroles fa- briquées de toutes pièces dans les offi- cines cléricales. Exemples les fameuses paroles attri- buées a Bebel (comme dit prudemment M. Helleputte a la C'hambre) sur la plaie saignante de Vouvrier qu'il faut en- tretenirparoles que le papier Wie zijn ze date du 18 Aoüt 1894, alors que M. E. Froidure les datait, l'an dernier (voir notre numéro du 13 Juil- let 1895) du 18 Aoüt 1891 paro les qui ont été démenties cent fois, na- guère encore en pleine Chambre par MM. Vandervelde et Lorand. Ce qui n'empêche pas nos cléricaux d'en faire état, sachant qu'ils mentent eftronté- ment. Tous les moyens leur sont bons,mais les moyens malhonnêtes ont leur pré- férence. Le parti socialiste est combattu par les mêmes moyens qui servent contre nous. Extrait du Nieuwsblad du 20 Juin Louis. Gij en hadt maar moeten spre ken over hunne be'aling voor de meeting te geven. Pieren. Die mannen, trekken 50 fr.. daags. Sissen. 'k Weet het wel, Pieren en als zij gedaan hebben, waar denkt gij dat zij gaan Louis. Naar de beste Hotels, gelijk of het hier acht dagen vroeger gebeurd is. En daarbij, die mannen spreken van gelijkheid en binst dat zij aan de Concorde zitten hun ne cigaar te smooren en hunnen café te jpakken... Pieren. Om de champagne te doen zinken. Louis. Kwamen knechten, zooals Zondag, Zeep en Tange en Treve zitten aan den Miroir, om een pintje van 'nen dikken te drinken, in afwachting dat hunne mees ters die champagne lekken, hun noodig heb ben om nr.ar Wytschaete of Zonnebeke of elders te gaan. Extrait des statuts du Parti ouvrier beige Art. 22. Les propagandistes du Parti qui se rendent en province n'ont droit, comme indemnité, qu'a leurs frais de coupon en chemin de fer et une somme de 2 fr. 50 pour leurs dépenses de nourriture. Voila de quoi se payer du champa gne Conclusion Les gens qui, comme M. Colaert au Volkshuisaffirment que les propagandistes socialistes regoivent 50 fr. par jour, ceux qui, comme les ré dacteurs du Nieuwsblad, le répètent, n'ont jamais lu le programme ni les statuts du parti qu'ils prétendent combattre. Ce programme et ces statuts sout publiés cependant, en une brochure qui ne coüte que cinq centimes. M. Anseele a fait Dimanche a Ypres un meeting oü assistaient environ 1200 personnes. Le Journal en profite pour l'attaquer par des personnalités calomnieuses et tacher de rabaisser son succès. A en croire le Journalqui l'insinue, M. Anseele gagnerait 7000 fr. par an comme administrateur du Vooruit, plus 4000 fr. comme député. Comme administrateur du Vooruit AL Anseele gagne 40 fr. par semaine soit 2080 fr. par an (voir Annates par lementair es, séanc9 du 29 Janvier 1896). Comme député, il touche 4000 fr., en eflet, mais comme tous les députés so cialistes, il en abandonne 1000 a la pro paganda,il lui en reste en tout 5080 fr., soit lal/2 de ce que luiattribue le Jour nal. Le Journal qui regoit des confiden ces de députés, pourrait-il nous dire combien il peut rester aux mains de M. Anseele des 3000 fr. qu'il conserve sur son indemnité parlementaire 11 est fort probable aussi qu'il n'y a aucun petit profit attaché aux diver ges fonctions qu'il occupe dit le Journal. Tiens tiens il y a done des petits profits attachés aux fonctions de dé puté Sans doute quand on défend les intéréts des riches contre ceux des pauvres Nous nous en rapportons a l'opinion du Journal pour C9 point. Remarquez que chaque fois que le Journal et le Nieuwsblad sont amenés a s'occuper d'un ouvrier, c'est en termes railleurs et méprisants qu'ils en par ient, quand eet ouvrier a l'audace de ne pas s'aplatir devant nos maitres clé ricaux. L'ouvrier n'est-il pas un bétail, bon pour payer des impóts et qui ne mérite considération que s'il vote pour les cléricaux. Ph. de C. Inderdaad, hoe waren zij moedig Ja, een na te apen voorbeeld K. Syx, de keersedopper van de kerk en P. Coulleit, die van een geestelijk opgestoken en gezonden waren om den socialist te beletten te spreken. Zij spra ken dus den spreker niet tegen maar vergenoegden zich met te schreeuwen en lawijt te maken en het vlugschrift naar sprekers gezicht te werpen. Over drie weken gal de pastoor een sermoen op de brijkebakkers. Hij donderde op hun slecht gedrag want zij aten vleesch den Vrijdag. Wat eene groote doodzonde Hemel wie was de eerste om het sermoen te beknibbelen En wie schreeuwde op de geestelijken een halve uur na het sermoen Zeg eens Nieuwsbladje en Journaaltje, zoudt gij het kunnen raden Hewel he'' was een dier moedige mannen, die den spreker voor de kerk uitschold als leugenaar Vraagt eens aan de Becelarenaars wat zij over het moedig gedrag zeggen dezer twee brave werkmannen. Zij zullen allen de schouders ophalen. Gij hebt te veel geboft Journaaltje en Nieuwsblad, want te Becelare lacht men met uwen lof over zulk gedrag. Zoo moedig 11. Zondag gaven Colaert en Van Merris meeting in de katholieke school en benevens de straatjongens waren er geen twintig (20) kiezers tegenwoordig. Colaert wist geen kwaad te zeggen van boer Leiever, doch hield langza merhand, een weinig den zot er mede over de socialisten, wist hij niets dan kwaad en zegde dat indien zij nog eens wederkeerden, dat zij hen van t zelfste laken nen broek moesten geven, maar dat zij ze niet mochten slagen geven en hij herrinnerde hen nog de slag van Zon nebeke, waarbij hij zegde zooveel moeite gehad te hebben om hen niet te laten straften. Zoo dus, dat Colaert niet meer te boften heeft dan Lampens over hunne meetings in Becelare. Done, M. Lefevre, ex-échevin catho- lique de Zillebeke, se présente aux élections du 5 Juillet, non comme dé- mocrate-chrétien (ainsi qu'on nous l'a- vait dit), mais comme candidat agricole indépendant. La candidature de M. Lefevre, qui est trés populaire dans les campagnes, a le don d'inquiéter beaucoup les can didate cléricaux, M. Colaert surtout. Celui-ci, qui se croit particulièrement visé, se fait casser l'encensoir sur le nez par le Journal d'Ypres il a obtenu des lois et des mesures que vingt Lefe vre ne seraient pas en état d'obtenir, ce qui laisse sous-entendre qu'on les lui a accordées non paree qu'elles étaient justes, mais pour sauvegarder sa situation électorale. POUR LA YILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique (excepté les deuxFlandres)s'adresser a VAgence Havas, Bruxel- les rue de la Madeleine, 32, et a Paris, 8, Place de la Bourse. mtm r 7- »KS3fr=

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1896 | | pagina 1