ïf
Journal
libéral démocratique
d'Ypres et de l'Arrondissement
Vrijzinnig
volksgezind weekblad van
leperen en van het Arrondissement
Omdat zij Een is.
Distilleries agricoles.
Samedi, 29 Aoüt 1896,
5 centimes le numéro.
2e année. IV0 44.
Le règoe do favoritisnie.
Historieke samenspraak
voor de kiezing
PEIS DE L'ABONNEMENT
Par an 2 francs.
Par an 2 fr. 50.
Annonces 10 centimes la ligne.
Réclames 25
Annonces judiciaires 1 fr. la ligne.
mmMMê
JParaissant le Samedi.
Verschijnende des Zaterdags.
L'UiMOiN FAIT LA FORCE.
Waarin is de eenheid der kliek gele
gen De catechismus antwoord. Dat
zij onder een hoofd staat en in alle stuk
ken des geloofs maar eene leering
volgt.
Nu blijft echter uit te maken, wie
dat hoofd is, zienlijk of onzienlijk.
Is het Woeste, de groene paus, of is
het Beernaert zijn aartsvijand of is het
geen van beiden weten de kierikalen
niet tot welke heiligen zich te wen
den.
De eenheid der kliek en de eenheid
der kerk zijn even valsch. De eenheid is
zoo oppervlakkig, zoo schijnbaar, zoo
valsch, dat er alle oogenblikken ge
schillen oprijzen, krakeelen ontstaan,
twisten verwekt worden, haat en wraak
bot worden gevierd.
Ge zijt allen broeders is een woord
van Christus waarmêe de kierikalen
spotten, hun doel is te overheerschen
en alles naar hunnen zin te beredde
ren. Om dat doel te bereiken stel
len zij alle middelen in 't werk, de ge
meenste, de laagste middelen zijn
goed, omdat bij hen de spreuk geldt
Het doel wettigt de middelen.
De kierikalen 'tzij protestanten, 't
zij kierikalen, 't zij evangelisten zijn
allen dezelfde. De godsdienst is maar
een middel om tot de oppermacht te
geraken. We zien Hollandsche domi-
nés, de fransche jesuieten scholen op
Madagascar ondersteunen uit haat te
gen Engeland. We zien de paus zijn
zegen zenden aan de czar van Rusland,
die duizenden katholieke Polakken
naar Siberie zond, terwijl hij den
keizer van Oostenrijk met zijne ban
bliksems dreigt omdat het burgerlijk
huwelijk, verplichtend wordt gemaakt
gelijk in Belgie.
In de laatste tijden sprak men
veel over het herstellen der sedert
eeuwen verbroken eenheid door de toe
nadering der Gneksche en Engelsche
{irotestanten. De paus moest natuur-
ijk de groote baas blijven en daar de
vertegenwoordigers der andere kerken
het evenzoo meenden voor hunne
priesters, konden de onderhandelingen
niet lukken en alles bleef in de oude
plooi, in de oude oneenigheid.
De oneenigheid springt nog beter
in het oog ais men de resultaten na
gaat van de afgekondige encykliek
Rerum novarum Nooit heeft ee-
nig stuk zooveel opschudding ver
wekt, nooit heeft een brief zooveel
aanleiding gegeven tot twist en ver
volgingen. Elk legt de encycliek uit
op zijne manier en wel zoo verschil
lend, dat de aanhangers der tegen
overgestelde zienswijzen, elkander met
haat en verachting bejegenen en als
bloedvijanden naar elkanders wel
stand en nering hunkeren.
Die encycliek moest vrede en een
heid te weeg brengen in de rangen
der katholieken en er is slechts, twist
tweedracht uitgevloeid. In Frank
rijk heeft een priester eenen oproep
gedaan tot zijne collegas voor het
stichten van een syndikaat van pries
ters waar de bischoppen zouden uit
gesloten worden. Dadelijk verschijnt
een brief van een bisschop, om dat
syndicaat als een gevaarlijke instel
ling af te keuren en te verbieden.
Eenheid op politiek gebied bestaat
evenmin, we weten hoe zeer de
Woeste's en Beernaert's elkander lief-
nebben, hoe zij elkander aankijken
nis een koppel porceleinen bulhond-
Atlministration ct Redaction rue au Beurrc, 20, Yprcs.
EENDRACHT MAAKT MACHT.
jes op de schouw van nen christen
demokraat.
Wat zegt Le Journal de Bruxelles
deze week. Het is niet noodig, zegt
hij, dat de gekozenen het eens zijn
met hunne kiezers, want dan zou M.
Woeste te Aalst niet gekozen worden
want hij is een aanhanger van 't Con-
goland, dan zou Beernaert niet geko
zen worden te Thielt aangezien hij
aanhanger is van den persoonlijken
dienstplicht enz. enz.
De eenheid bestaat noch op godsdien
stig, noch op politiek gebied. Er is
maar eene macht, die het klerikale
kraam recht houdt namelijk, de
slaafsche gehoorzaamheid.
De paus is onfeilbaar, zijn wil is
wet. De bisschoppen hebben het op
voorhand geteekend ontslag hunner
pastoors en onderpastoors in handen,
de priesters hebben op bijna alle ge
meenten, het bestaan, het brood, het
leven hunner parochianen in handen
en gelijk zij willen, moet er gehan
deld worden. Een priester, schreef
het deze week nog in Le Bien Public
en riep er schande over.
Daaruit blijkt, dat ook die slaaf
sche gehoorzaamheid aan 't verbrok
kelen is en daarmee is 't met den
kierikalen boel gedaan. Daarom laat
Woeste alarmkreten hooren, daarom
zullen nog encyclieken verschijnen,
daarom zal het waarheid blijven wat
we bewijzen wilden.
Kerk en kliek kennen noch etnlieid
noch vrijheid, macht steunt alleen op
valschheid en dwang.
Le favoritisme a Ypres ne fait que
croitre et embellir ceux qui tiennent
plus ou moins au parti ciéricai sont
l'objet de toutes les prévenances a
eux toutes les commandes, tant de la
ville que des établissements de bien-
faisance, toutes les livraisons defourni-
tures a eux toutes les faveurs
Malgré cela il leur arrive souvent de
se battre pour la curée
Quant aux citoyens suspectés de li
béralisme, ils sont systématiquement
privés de la bienveillance officielle
lis peuvent encore s'estimer heureux
quand on ne les tracasse pas.
Les adjudications publiques devien-
nent de la pure f'antaisie pour s'en
convaincre il sufiit de se mettre au
courant de la discussion qui a surgi au
Conseil communal au sujet de l'adju-
dication du chateau d'eau.
Réalisation, comme on le voit, des
fameux points du programme électo-
ral de nos maitres Egalité et liberté
pour tous moins de politiqueplus J*ad
ministration
Nous pourrions, par de nombreux
examples, corroborer ce que nous
venons d'avancer. Bornons-nous a
citer un petit fait tout récent qui jette
un singulier jour sur les menées cléri-
cales
Nuln'ignore le règlement qui défend
de faire restaurer, de quelque manière
que ce soit, toutes les saillies et empiè-
tements sur les trottoirs sous peine de
démolition immédiate.
Plusieurs de nos concitoyens ont été
obligés, pour ne pas se voir intenter
une action civile, de rentrer ou suppri-
mer des seuils ou escaliers de porte
faisant saillie ou des entrées de caves
sur les trottoirs.
II parait néanmoins que certains pri
vilégiés sont en dehors de la loi com
mune.
Ainsi,un certain propriétairedelarue
deLille, Ai.V...,qui,touchépar la grace
de Dieu de libéral qu'il était dans le
temps est rentré dans le giron catholi-
que, sacré grand lama (1) dans sou
parti, a pu impunément faire reconso-
lider l'escalier d'entrée de sa maison.
II nous a été donné de voir la un
fonctionnaire des ponts et chaussées
considérer attentivement le travail
efiectué.
Ou bien, aucun procés-verbal n'a été
dressé et alors le susdit fonctionnaire
est en défaut.
Ou bien, s'il a accompli son devoir,
on a dü, en haut lieu, par suite de dé
marches et en raison de l'importance
politique du contrevenant, ne donner
aucune suite a Paffaire.
A moins que le règlement susdit ne
soit tombé juste a point en désuétude
En ce cas on ferait bien d'en avertir le
public et les magons ne sauront ou
donner de la tête tellement ils seront
accablés d'ouvrage.
C'est égal, nous sommes proprement
lotis avec ces jobs cocos de l'Hotel de
Ville et du Gouvernement.
Een staaltje van de liefde dat de ka
tholieke meesters dragen voor hunne
werklieden
(Tusschen 'nen fabrikant en n'en wever
F. Hewel, Petrus hoe is uw gevoelen,
ge gaat voor onze lijst stemmen
P. Uwe lijst meester, welk is uwe
lijst?
F. De lijst van d'oü he, van de goeie,
van de behoorlijke katholieken.
P. Zijn 't andere geen katholieken,
meester
F. Wei, ik en zeg niet, ik weet ik dat,
maar dat en is zoo niet, zij en doen niet met
de treffelijke menschen.
P. Zoo meester, om treffelijk te zijn
moet ge rijk zijn, dan moet ik met mijn
soort, doen, met d'ontreffelijke en als ik
zooveel kans in de wereld heb van d'andere
ook voor mij te kunnen doen werken, dan
zal ik binnen twintig jaar misschien ook
treffelijk zijn, en met de treffelijke dan meê
doen.
F. HemHemHem(Hij
vringt hem langs alle kanten en zijn armen
maken de beweging van 'nen windmolen...)
Hoor eens hier Petrus, ge ziet toch zoowel
als ik, dat ze tegenwerken tegen al dat goed
is.
P. Integendeel, meester, ze zijn er
mêe, met al dat goed is noem eens iets
waar ze tegen zijn.
F. .Tegen alles, niets uitgenomen, eerst
en vooral ze zijn tegentegentegen
de Congo, waar meent ge misschien waar
we ons artikels zullen blijven kwijt gera
ken, en als wij niet en verkoopen, en kun
nen we natuurlijk niet doen weven, wij en
kunnen uw stukken toch niet opeten.
P. Meester mag ik u eens een vraag
stellen
F. Ik en heb niet veel tijd.
P. Ik gelooft, maar 'k zal kort zijn.
F. Hewel ja, laat eens hooren.
(I) Lama, quadrupède ruminant dont la
chasse est prohibée en Belgique.
P. 'k Zou bijvoorbeeld moeten een
frak hebben, en bij u kan ik die krijgen,
maar aan 't zelfste geld ook, kan ik die
krijgen in Parijs, dat ik ze ginder ging
halen wat zoudt ge zeggen meester
F. 't Is te zot, jongen, ze zou er nog
wel twee kosten van tijdverlies en reisgeld.
P. Hewel meester 't is 't zelfste met
de Congo, ze gaan ginder de wilde forcee-
ren, om handdoeken te bezigen en hoe
meer ze vrijven, langs om zwarter ze toch
worden en daarvoor geven ze millioenen,
op millioenen, en gaan ze ginder menschen
vermoorden, en in 't kort ook ons jongens
naartoe sturen d'onze wel te verstaan,
want gij zoudt koopen. Dat ze die millioenen
eens in 't hand lieten gebruiken 't volk zou
geld hebben, zou goed aan zijn brood komen,
er zou werk zijn in overvloed, elk zou hem
inspannen, en handdoekea, servetten en ta
fellakens en beddezakken koopen, dat het
een plaizier is om zien.
F. Tet tet tet, 't duurt veel te lang,
meent ge dat ik den tijd heb om daar zoo
lang blij ven te staan doet uw goeste, en
ik zal de mijne doen.
(Tusschen zijn tanden al loopende om
weg te zijn) wat dom volk toch, dat
spreekt van naar Parijs om een frak te
gaan, en voor 't zelfde geld hier bij mij krij
gen 't en is geen wonder dat ze arm blij
ven op niet speculeeren wat is 'nen
mensch toch zonder geleerdheid, waarvan
zou dat kunnen verstand hebben en 't aar
digste nog, dat is koppig lijk ezels, en wil
de les spellen aan treffelijke menschen.
Les Chambres, en votant il y a quel-
ques mois la nouvelle loi sur le régime
fiscal des distilleries, ont cru apporter
un soulagement a l'agriculture elles
espéraient que les distilleries agricoles,
grace aux avantages qui leur sont faits,
seraient un débouché sur pour beau-
coup de produits agricoles.
Mais, malgré d'assez vives protesta
tions, les Chambres ont laissé aux
grands distillateurs industriels le mo-
nopole de la rectification des fiegmes,
ce qui fait que les distilleries agricoles
devront, pour écouler leurs produits,
passer par toutes les conditions des
grands distillateurs. Or, ceux-ci, par
les grands capitaux dont ils disposent
et par la perfection de leur outillage,
peuvent produire les fiegmes a meil-
leur compte que les distilleries agrico
les, et refuseront naturellement d'ache-
ter les produits de ces dernières a un
prix plus élevé que celui auquel ils
roduisent eux-mêmes. D'oü l'on voit
a consequence.
L'association des chimistes beiges
(section de chimie agricole) s'est occu-
pé, a ce point de vue, des conséquences
de la nouvelle loi. II résulte du rapport
présenté par M. Martens a la dernière
séance et de la discussion qui y a fait
suite que la nouvelle loi a en partie,
manqué son but. Contrairement a ce
que l'on aurait pu espérer, la distilla
tion agricole est un débouché qui reste
fermé tant a la pomme de terre et a la
betterave qu'aux céréales indigènes,
sauf le seigle, peut-être, dans certains
cas. Mais il est hors de doute que les
distilleries agricoles emploieront sur-
tout le maïs, céréale exotique, que
nous ne produisons pas dans le pays
c'est le maïs qui livre les fiegmes au
prix de revient le plus bas.
II faudra encore chercher autre chose
pour sauver l'agriculture.
Rh. de C.
POUR LA YILLE,
POUR LA PROVINCE,
Pour les annonces de France et de Belglque (exceptó les
deuxFlandres)s'adresser a 1'Affence Jfavas,Bruxel-
les rue de la Madeleine, 32, et a Paris,
8, Place de la Bourse.
^-vjWVVVVWvv