l'cnion fait la force. Gemeenteraad van ïeperen. Journal libéral démocratique d'Ypres et de FArrondissement Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en van het Arrondissement 5 centimes le numéro. E^araissant Ie Samedi. er schijnende des Zaterdags. Administration ct Rédaction rue dtf Dixmudc, 51, Yprës. Les eaux aliinentaires. L'exploitation du vicinal YpreslYeuve-Eglise. PRIX DE L'ABONNEMENT Par an 3 francs. Par an 3 fr. 50. Annonces 10 centimes la ligne. Réclames25 Annonces judiciaires 1 fr. la ligne Openbare, zitting nan Zaterdag 23n Januari 4897. De zitting wordt te 5.15 u. geopend. Zijn aanwezig, de heeren Surmont de Volsberghe, Burgmeester, Voorzit ter Colaert, schepene Boone, Bege- rem, Struye, Fraeys, Fiers, Iweins, Bouquet, Vandenbogaerde, Vander- ghote, D'Huvettere, raadsleden Gor- rissen, secretaris. De heeren Berghman, Breyne-Devos en De Caestecker hebben zich laten verontschuldigen. Het verslag over de zitting van 19d December 1896 wordt aangenomen dat over de zitting van 28e" December wordt op het bureel nêergelegd ter in zage der leden. Daar de burgmeester niet de minste mededeeling te doen heeft, gaat de vergadering tot de dagorde over. Verordening nopens het rijden der velocipeden. De Burgemeester geeft die verorde ning te kennen en geeft tevens lezing van een brief van den heer ingenieur Froidure desaangaande. Na eenige op merkingen van den heer Iweins wordt die verordening definitief door den ge meenteraad aaugenomen. Kerkfabriek St- Jacob: Rekening 1895. De heer Voorzitter geeft lezing van eenige cijfers uit die rekening, die sluit met een deficit van ongeveer 1,000 fr. Zij wordt met 10 stemmen en 2 ont houdingen aangenomen. Weldadigheidsbureel: Rekening 1895 en budget 1897. Uit het onderzoek van de rekening 1895, blijkt dat deze sluit met een ba tig slot van 4,057,14 fr. Het budget 1897 sluit insgelijks met een vermoe delijk batig slot van 1,000 fr. Na le zing gehoord te hebben van de lijst der bijgestane armen keurt de verga dering de rekening 1895 en het budget 1897 goed. Buurtspoorweg leper en-N ieuwkerke- Waasten. - Stichting eener inter communale maatschappij voor de exploitatie dezer lijn. Be heer Voorzitter legt aan de verga dering uit hoe de intercommunale maatschappij tot stand gekomen is en geeft lezing van hare statuten. Eene lange bespreking grijpt tusschen de leden plaats nopens den inhoud dezer statuten. Een lid vraagt welk het aan deel der stad in deze exploitatie zijn zal. De heer Burgemeester15,000 fr. De heer Iweins wenscht te weten op welke wijze de benoemingen zullen gedaan worden. De heer Voorzitter antwoordt dat de bestuurraad zeer streng zal zijn ten opzichte der benoemingen en dat hij zelfs van zin is een ernstig examen te doen afleggen, zoowel aan de trein wachters als aan de machinisten en stokers. De heer Iweins. In geval van gelijke verdienste hoop ik wel dat men de voorkeur aan onze stadgenoten zal ge ven. De heer Colaert deelt in de zienswijze van den heer Voorzitter en zegt dat de heer Iweins slechts een wensch heeft willen uitdrukken. De heer D' Huvettere vraagt eenige uit leggingen over het inrichten der lijn en over het aandeel van elke gemeente. De heer Voorzitter voldoet aan den wensch van den heer D'Huvettere. De heer Fraeys doet eene opmerking aan den heer Burgmeester. Deze neemt er echter niet de minste aandacht op en gaat met zijne uitleggingen voort. De heer Bouquet (in het vlaamsch) wenscht teweten ofde gemeente Ploeg- steert met deze lijnzal verbonden zijn. De heer Voorzitter. Dit punt werd in 1893 onderzocht en er valt niet op terug te komen aangezien de gemeente Ploegsteert weigert de voorgestelde voorwaarden te aanvaarden. Eindelijk geeft de heer Voorzitter ter goedkeuring aan den gemeenteraad de beslissing genomen door het sche- pencollegie nopens de stichting der intercommunale maatschappij. Deze beslissing wordt bij eenparigheid van stemmen aangenomen. De heer D'Huvettere wenscht het sche pencol legie te ondervragen over de zoo gewichtige zaak der waterleiding. Ver scheidene inwoners hebben hun beklag gemaakt over de kwaliteit van het wa ter en hij hoopt dat de noodige maat regels zullen genomen worden om aan de inwoners een gezond en overvloedig water te bezorgen. Een ander punt dat voor de inwoners van het grootste belang is, is of in geval van brand de bediende der waterleiding bij tijds van het gebeurde zal kennis hebben. De heer Voorzitter is gelukkig op deze ondervraging te antwoorden. Ten eerste, al de noodige maatrege len zijn genomen opdat, in geval van brand, het water in overvloed beschik baar weze en opdat de bediende der waterleidingbij tij ds verwittigd worde. Wat nu de kwaliteit en de hoeveel heid van het water betreftspreker hoopt dat men binnen een min of meer korten tijd een gezond en overvloedig water zal kunnen leveren. Voor het oogenblik zijn wij nog in een tijdvak van onderzoekingen waar wij hopen die zaak wellicht op de voordeeligste wijze te kunnen oplossen. De spreker verdiept zich in lange bespiegelingen over de canalisatie, de drukking, het filtreeren, de buizen, enz. Hij somt de straten op waar de drukking het minst sterk is. Hij spreekt van de misbruiken en de hulp middelen die men daartoe kan aanwen den, en het is hoogst waarschijnlijk dat er veranderingen zullen moeten gebracht worden aan de kranen. Eeni ge inwoners hebben beweerd dat som mige nij veraars eene al te groote hoe veelheid water gebruiken wij zullen onderzoeken of die bewering gegrond is. De heer Voorzitter geeft eenige cijfers op nopens het verlies van water en nopenshet getal uren gebruikt om den waterbak bij middel der machie- nen te vullen. Wij hebben ondervon den, zegt hij, dat in verscheidene wij ken der stad, het verlies aan water grooter is dan in andere. Zoo, bij voor beeld, is dit verlies aanzienlijker in de Meenenstraat. De oorzaak ervan moet toegeschreven worden aan de aarde werken die men in die straat gedaan heeft tijdens het aanleggen eener riool hoogst waarschijnlijk zijn de buizen eemgzins losgeraakt. Wij zul len de noodige maatregels nemen om dien toestand te verbeteren. Degenen die beweren dat de waters van Dickebusch ongezond zijn, ver gissen zich teenemaal. Deze waters hebben nooit tot eene besmettelijke ziekte aanleiding gegeven, noch cho lera, noch typhus. De cholera werd ons van Armentiers aangebracht. De heer D"1 Huvettere verklaart zich voldaan. De openbare zitting wordt te 6 3/4 uren geheven. In geheime zitting wordt de heer Witterbeek, vaandrig der stedelijke harmonie, tot tweede politieagent be noemd voor de wijk extra-muros. A la séance du conseil communal de Samedi, M. le Bourgmestre, interpellé par M. D'Huvettere, chargé cette fois- ci du röle de compere, a donné des ex plications longues et confuses,sur cette grave question sujette a tant de criti ques et a tant de plaintes. Tout est aussi satisfaisant que pos- sible, aurait-il ditmais ilespère, en un temps plus ou moins longfour nir une u eau saine et abondante n Puis il s'est égaró au point de dire •que ceux qui prétendent que Ceau de Dicke busch riest pas saine, se trompent élrange- ment. Mais la chimie l'indique. Voyez la lettre du D' Kemna du 25 Février 1895. Voyez toutes les analyses faites. M. Kemna déclare Toutes ces eaux sont non potables n par suite de leurs caraclères organolepti- ques et de leurs caraclères chimiques elles conliennent un grand excès de ma rt lières organiques et d'ammoniaque albu- n minoïde Le discours de Samedi de M. le Bourgmestre doit être un document in téressant, qu'il serait désirable de voir publier. Espérons qu'il le sera, ou qu'il nous sera au moins communiqué. Dans le dernier numéro de la Lutte- de Strijd a paru un articulet intitulé A nos édilesémanant d'un collabora teur occasionnel et inséré sans avoir pu, pour raison fortuite, être soumis a ia rédaction ordinaire du journal. La rédaction aurait rejeté eet article sans hésitation, paree qu'elle ne par- tage nullement les idéés qui y sont ex- pnmées ces idéés sont d'ailleurs en contradiction absolue avec l'article V l'crdu programme général du Congrès progressiste. Notre éditeur a requ a ce propos de notre excellent ami M. P. Vermeulen la lettre suivante que nous insérons trés volontiers Monsieur VÉditeur, En ma qualité de négociant, d'in- dustriel et de libéral progressiste, je ne partage pas votre manière de voir dans la question de l'exploitation des chemins de fer vicinaux et je n'ap- prouve pas votre article du 23 c', inti tulé A nos édiles. II y a prés de trente ans que le Cercle Commercial I Ypres lutte pour obtenir la reprise des chemins de fer de la Flandre Occidentale, exploités par une société particulière. II y a plus de quarante ans que notre province se EENDRACHT MAART MACHT. trouve, a cause de cela, dans une situa tion trés défavorable et trés inferieure. Elle ne parvient pas, malgré tant de démarches et d'efforts, a s'en dépétrer. Messieurs les actionnaires ont la une excellente aflaire et ne la lachent pas. Leur seule préoccupation est leur inté- rêtleur seul souci est d'arriver a pal per les plus gros dividendes possibles. Quel bienfait si nous eussions eu affaire a l'Etat dés l'origine Non seulement les profits auraient été pour l'Etat, e'est-a-dire pour nous tous,mais nous aurions eu de meiileurs tarifs, un meilleur service, de meilleur matériel,desstationsmieuxappropriées aux nécessités du service, etc., etc. Tout est avantage a voir les moyens de transport aux mains de la collectivité. L'expérience démontre qu'il en est ainsi pour les vicinaux. Votre rédacteur redoute pour plus tard dugdchis dans le service. II n'en sera absolument rien le service par laso- ciétéintercommunaledoit être meilleur que par une société anonyme particu liere quelconque, qui, certainement, ne ferait l'afïaire que pour en retirer le plus de bénéfices possibles. n Le service de l'exploitation de la ligne Ypres-Furnes est concédé a une société particulière les plaintes sont nombreuses, le public, c'est-a-dire les communes, n'ont rien a dire la so ciété, dans les limites de son contrat, fait le strict nécessaire. rt Dernièrement' elle a, par mesure d'économie, transformé le train de voyageurs arrivant a Ypres a 12 h. 19, en train mixte de voyageurs et mar- chandises, qui arrive avec des retards souvent considérables. C'est ainsi que ceux qui comptent arriver a temps pour diner, arrivent aflamés et furieux longtemps après le diner. La société n'écoute point les plainteselle fait un pen plus de bénéfices et c'est tout. La ou les communes exploitent elles-mêmes, on peut améliorer le ser vice autant que possible, autant que l'on veut. n Done, dans l'occurrence, au lieu de blamer nos édiles, il faudrait, au contraire, dernander que le service d'Ypres-Furnes soit exploité par les communes a l'expiration du contrat en cours. Recevez, Monsieur l'Editeur, mes salutations amicales. P. Vermeulen-Decoene. rt Nous n'ajouterons que quelques mots aux excellents arguments de M. Vermeulen. Nous est avis qu'il vaut mieux, si le vicinal Ypres-Neuve-Eglise produit des bénéfices(ce qui parait devoir être), que ces bénéfices entrent dans la caisse des communes intéressées, plutöt que dans la bourse des actionnaires d'une compagnie particulière. Si, simple hy- pothèse, l'exploitation de la ligne de- vait occasionner des pertes aux exploi- tants, les communes, qui retirent les bénéfices indirects de toute extension des moyens de transport, sont mieux a même de supporter ces pertes sans en faire patir le public Au surplus, les communes intéressées ont, pour ainsi dire, la main forcée par la province celle-ci intervient pour un quart, croyons-nous, dans la for mation du capital d'établissement de la ligne, a condition que les communes s'engagent a l'exploiter collectivement. Sans la réalisation de cette condition, la province n'intervient pas. POUR LA VILLE, POUR LA PROVINCE, Pour les annonces de France et de Belgique [excepté les deuxFlandresJs'adresser a VAgence Havas, Bruxel- les, rue de la Madeleine, 32, et a Paris, agence de la Bourse.

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1897 | | pagina 1