ik Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement Slecht nieuws. leperen in 1896. De jachtwet. Verschil van zeden. De openbare schuld. Stadnieuws. Zaterdag, 50n April 1898. o centiemen. Vierde jaar. Nl' 25. Aan liet -1 Nieuwsblad. Het minimum van daaioon Onzen gemeenteraad. Verschijnende des aterdays. EENDRACHT MAAKT MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Een jaar 52 franks, v'de provincie, Een jaar fr. 2-50. De eene slechte mare volgt de andere op, nauwelijks schijnt de zaak der Rijschool voor ons wêer eene gunstige wending genomen te hebben of het gerucht verspreid zich dat er in. Vrank- rijk hooge rechten zullen gesteld wor den op de boter. Reeds sedert ver scheidene weken hadden wij daarvan hooren spreken, maar wij stelden er toen geen geloof in. Maar nu schijnt die slechte mare zich te bevestigen. In 1894, toen hier de rechten op de boter gestemd werden, hebben wij die krachtdadig bestreden. Menigmaal rie pen wij onze kamerheeren toegij stemt rechten op de boter, dat zal onder de Fransche landbouwers eene terugwerking verwekken en zij zullen van hunne regeering hoogere rechten eischen. Onze kamerheeren achtten het niet noodig te luisteren zij wilden aan de landbouwers bewijzen dat zij de beschermende rechten genegen waren. Hebben de beschermende rechten onze landbouwers profijt bijgebracht Is de prijs van de boter nu beter dan vroeger? Neen, integendeel, nog nooit hadden wij jaren waar de boter zoo goedkoop was. De rechten hebben voor gevolg ge had de aandacht der Fransche regee ring op den invoer onzer boter te trek ken en dit heeft voor gevolg dat er nu nieuwe rechten zullen voorgesteld worden. De heer Colaert, gevoelende hoe groot de verantwoordelijkheid is die op hem en zijne vrienden weegt, heeft in de Kamer beweerd dat het niet door de rechten is, die hier gestemd wer den, dat Vrankrijk ons zijne grenzen nu zal sluiten. Maar de heer Colaert mag beweren wat hij wil, de Ieperlingen zullen in deze zaak ook klaar zien en eens te meer weten hoe weinig hunne belangen ver dedigd worden. De Rijschool weg, de botermarkt dood... en dat alles door de onbe kwaamheid en onbezonnenheid onzer vertegenwoordigers. Waar gaan wij heen Waar gaan wij heen Jan. In de Kamers heeft de heer Vander- velde door cijfers bewezen dat daar, waar het volk het armst is, de katho lieke godsdienst ook het meest macht bezit en dat, bij voorbeeld, in het Wa lenland waar veel nijverheid bestaat en de loonen groot zijn de katholieke godsdienst aan het kwijnen is, terwijl in Vlaanderen waar de armoede steeds toeneemt de godsdienst heer en meester is. Wat wij 111 leperen ondervinden be vestigd ten volle de woorden van den heer Vandervelde. En in het verslag van 1896 vinden wij wêer onwederleg- bare bewijzen daarvan. Dat de armoe de in Ieperen vermeerdert is onbetwist baar het getal ondersteunden bewijst het klaarblijkelijk. De ondersteunden van het weldadig heidsbureel waren ten getalle van in 1884 1888 1892 1896. 2217 2265 2688 2654. Deze zijn dus in tien jaren tijds met 400 of 25 vermeerderd. Er waren ondersteunden van de godshuizen ten getalle van in 1880 1896 1246 1887. Het getal ondersteunden door de godshuizen was dus in 1896 met 700 grooter als in 1880. En als wij het cijfer der bevolking met die der ondersteunden vergelijken, dan vinden wij een nog treffender teeken der toe nemende ellende. De bevolking van Ieperen was Men schrijlt in bij den Uitgever Dismudestraat, nr 51, te leperen De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Recluerlijke aankondigingen voorganscb België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad.. De andere aankondigingen voor België en bet buitenland, uitsluitelijk in bet Ageace 3avas Magdalenastraat, Brussel. m 1896 16,997 m 1884 16,241 756 Het getal ondersteuden in 1896 4,541 in 1884 3,500 1,040 De bevolking vermeerderde met 756, de ondersteunden met 1,040. In 1884 waren 21 °/0, in 1896 26 der bevol king ondersteund. Dat van een ander kant de gods dienst veld gewonnen heeft zien wij in de budjetten der kerkfabrieken. Deze bedragen 1884 1896 S' Maar tens 15,000 17,000 S' Pieters 7,000 17,000 S' Jacobs 5,000 8,000 S* Niklaas 5,000 6,000 32,000 48,000 48,000 - 32,000 16,000 De ontvangsten der kerken zijn dus met de helft vermeerdert. Van 1884 tot 1896 nam het getal ondersteunden toe met 1,040, de ont vangsten der kerken vermeerderde met de helft. De armoede wordt erger en erger en de godsdienst machtiger en machtiger. Kan er een klaarder bewijs gevonden worden voor de woorden van den heer Vandervelde [Te v.ervolgen). Jan. Verleden week sprak de heer Colaert in Kamer en hij handelde over de jachtwet en voornamelijk over de schade door de konijnen veroorzaakt. Wij keuren zijne redevoering goed, want het wordt hoog tijd, dat aan die wet verandering gebracht worde, in de zandstreek gelegen ten zuiden van leperen wordt jaarlijks schrikkelijk veel kwaad verricht en wij zijn zeker, dat het stemmen van eene wet die hen zou toelaten de konijnen te schieten door de landbouwers als eene verlos sing zou vernomen worden. De landbouwers, zegt de heer Co laert, klagen met over de hazen, maar wel over konijnen. Dat de klagers zich tot de rechtbanken wenden, wordt er gezegd. Ja, maar 't gerecht is traag, moeilijk en kostbaar, en men begrijpt dat de klagers aarzelen. Van eenen anderen kant, bevinden zij zich tegenover hunnen eigenaar, men moet dus de boeren veroorloven zelf de konijnen op hun land te vernie len. Daarom herhaalde de heer Van dervelde wat ik vroeger had gezegd, dat men veroordeeld kan worden om een konijn te dooden en vrijgesproken om eenen mensch te hebben gedood Sedert lang deed ik dit uitschijnen en voegde er bij dat de wet al te streng is Is het geen misbruik iemand te vervolgen en te straffen die eenvoudig een jachttuig bezit Begrijpt men dat de grondeigenaar burgerlijk verant woordelijk kan worden gemaakt voor zijne dienstboden, zelfs wanneer men hem geene medeplichtigheid ten laste kan leggen. Dat alles zegde ik langen tijd voordat er hier socialisten waren. Volgens ons moet de jachtwet ge heel en al veranderd worden. Men moet de landbouwers vrij laten de hazen of konijnen te schieten die hun ne vruchten schaden. Zijn er echter personen, die bij het jagen plezier vin den, dat zij dan van de landbouwers, mits vergoeding, de jacht op hunne hofstede trachten te bekomen. Dit gebruik bestaat in veel andere landen en wij zien geen reden waarom het hier niet zou kunnen ingevoerd worden. De jagers zullen natuurlijk klagen, maar die heeren moeten inzien dat alle vermaak geld moet kosten en dat het onaanneembaar is dat de landbouwers betale voor het vermaak van de jagers. De wet zou drie goede gevolgen hebben Ten le het ware eene ware verlossing voor vele landbouwers. Ten 2e het zou de jagers niet meer kosten want het geld dat zij nu beste den aan het houden van jachtwachters zou dan dienen om aan de landbou wers de jachtpachten te betalen. Ten 3e de gedurige wildstroopers processen zouden veel verminderen. Jan. Verleden Zondag hielden wij mee ting te Saffelaere, eene der weinige gemeenten van Vlaanderen waar men een liberaal bestuur aantreft. Daar er een uur later ook meeting moest gege ven worden van de kartel, bestonden onze toehoorders meest uit liberalen die eerst naar onze meeting kwamen. In den loop zijner redevoering ver klaarde de spreker der christenedemo- kruten vlakaf, dat de chnstene volks partij eene katholieke partij is op godsdienstig gebied dat de godsdienst aan 't hoofd staat van ons programma en wakkerde de menschen aan van voor de chnstene volkspartij te stem men. Geen enkel der aanwezige libe ralen sprak daarop een onbeleefd woord en geen enkele maakte daarom lawijd. Die menschen vonden zeker dat het eene onbeleefdheid zou geweest zijn van een persoon uit te jouwen, die toch niemand verplichtte van naar hem te komen luisteren en dat omdat hij zijne eigene overtuigingen verde digde. Van daar trokken wij naar Ter- donck, eene wij gelegen tusschen Doornzeeie (eene parochie van Ever- gem), Wynkel, Cluysen en Mendonck. Er was daar eene groote massa volk, doch wij zagen alras dat er daar tus schen van die personen liepen met domme nog half verdierlijkte wezen, zonder gloed of verstand verradende helderheid in 't oog, in een woord van die personen die op hun wezen de tee- kens hunner verknechting, hunner verslaving dragen. Iemand die onze Vlaanderen door- loopen heeft en de wezens wat opge merkt heeft kan zich niet bedriegen er moesten daar in de omstreken ka tholieke kasteelheeren wonen. Het was inderdaad zoo ook en de kasteelslaven waren opgetrommeld onder bevel van een onderpastoor en een persoon die hooge studiën gedaan heeft en zich daar in de omstreken laat kennen als een gemeene vleier der grooten met onbeschofte manieren, om wat., klien- teei (altijd den buit)? Hun stafofficier was een vrije katholieke onderwijzer. Ge ziet van hier hoe de beschaving moet toenemen, daar waar zulke kerels de jeugd moeten opvoeden en hoe de menschen vooruitgang moeten doen in christelijke broederliefde en verdraag zaamheid daar waar zulke zielenher ders de zedeleer moeten aanpredi ken Als iemand nu oprecht godsdienstig gevoelen heeft, als iemand nu oprecht christen is, niet uit gewoonte, niet om dat zijn eigenaar het is of omdat zijn handel er door zou lijden ware hij andersgezind en er zijn zoo honderd duizemle katholieken in België maar uit innige godsdienstige overtui ging, moet men niet beschaamd staan bij zulke feiten Weihoe onze priesters en wij zelve wij aanzien en wij willen de andere menschen den godsdienst doen aanzien als dkii eei'sten grondslag van bescha ving en van deugd en men moet hier in de omstreken vaststellen dat in de gemeenten, die onder het juk der be houdsgezinde kasteelheeren zitten, een AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen idem. 1 fr. aanzienlijk deel der bevolking slechts eene halve beschaving geniet, zoo groot is daar nog de ruwheid, de on beschoftheid en de ongeleerdheid Zoo spreekt Planckaert, het hoofd der christene demokraten. En wij kunnen zijn schrijven in de volgende woorden samenvatten in de liberale dorpen verdraagzaamheid, in de kleri kale dorpen bekrompenheid en wreed heid. Het vrijzinnig onderwijs heeft dus voor gevolg het menschdom te verbe teren, het klerikaal onderwijs.... Wij verwijzen maar liever den lezer naar de feiten die thans op den buiten rond Gent gebeuren en hij zal wel zelf be sluiten. Jan. Nog nooit hadden wij een beter mi nisterie, zegt het Journal d'Ypres, nog nooit hadden wij beter meesters, be weert bet Nieuwsblad, nog nooit is de Staatskas in zoo een goeden toestand geweest, babbelen beiden en noch tans.... is in 1894 onze staatsschuld vermeer dert met 35,300,000 franks in 1895 met 31,895,000 in 1896 met 81,967,000 n in 1897 met 61,897,000 Wanneer men ieder jaar vijftig mil joen franken schulden maakt, is men, dus volgens de katholieke bladen, een goede bestuurder. Wie noemt men dan eenen slechten bestuurder Jan. Zoo moet liet gaan Maandag aanstaande worden de hee ren Deweerdt en Maillard, bij hunne terugkomst van Thorhout, door ver scheidene liberale maatschappijen in gehaald. Is het noodig te zeggen dat het de wakkere Vlaamsche Sier is, die de inhaling inricht De trein komt aan eenige minuten na zes uur. Het is een gemakkelijk uur voor iedereen. Er zal dus wêer veel volk zijn. Sl Maekten. En wij herhalen onze vraag Wat is uw gedacht over het mini mum van dagloon Of kunt gijof durft gijof moogt gij daarover met spreken Alpha, Onzen koning heeft een minimum van dagloon van 10,000 franken. Onze katholieke ministers geven aan den Graaf van Vlaanderen een mini mum van dagloon van 700 franken. Onze bisschoppen krijgen van de katholieke regeering een minimum van dagloon van 50 franken. De pastoors een minimum van dag loon van 7 franken (en de profijtjes Onze timmerlieden vragen aan het stadsbestuur een minimum loon van 30 centiemen per uur Kan dat geweigerd worden Alpha. Nevens het bespreken van het ver teeren van sommen geld voor werken die reeds uitgevoerd waren, heeft de heer Surmont den brief der timmerlie den medegedeeld. Hij werd naar eene bevoegde commissie verzonden. Als het maarniet is om begraven te worden. In alle geval de timmerlieden moeten waken. Er werd eene toelaag van 1000 fran ken geschonken aan den Sport Hip- piqne mits dat de Maatschappij 's Zondags voor de koersen 500 kaarten kosteloos uitreikt. I O

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1898 | | pagina 3