w lp Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement De Rijschool vertrekt naar Tervueren. Voor de vrede. De boerenkrijg. Stadsnieuws. Is het waar Zaterdag, 10n September 1898. o centiemen. Vierde jaar. \T| 44. ms iisi i A?/- 1 \:M'm tiisS Verschijnende des Xuierdags. EENDRACHT MAAKT MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Een jaar 52 franks, v' de provincie, Een jaar f'r. 3-50. Men schrijll in bij den Uitgever öixmudesfcraat, n' 51, te leperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotanaie en Bechierlijke aankondigingen voor gansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en bet buitenland, uitsluitehjk in liet Agence Havas Magdaienastraat, Brussel, Wanneer zal men ein delij li beginnen aan liet verteeren dier 264,000 franken, die voor liet herstellen onzer bij school bestemd zijn4? De Keizer van Rusland komt eenen brief te sturen aan al de gezanten der landen, die te Sl Petersburg vertegen woordigd zijn. In dezen brief wordt voorgesteld een kongres bijeen te roe pen met het doei te besluiten over bet verminderen der legers. Het stuk is geteekend door den graaf Mouravief minister van buitenlandsche zaken. Ziehier den inhoud Het behouden der algemeene vrede en eene mogelijke vermindering der wapeningen schijnt in dezen tegen- woordigen toestand, als het ideaal, waarnaar alle regeeringen streven moeten. De menschlievende gevoelens van Zijne Majesteit den Keizer zijn dit doel genegen met de zekerheid, dat dit aan de belangen der mogendheden beant woord De keizerlijke regeering denkt het oogenbhk gunstig om door eene we- deriandsche bespreking, de beste mid delen te zoeken voor eene ware en duurzame vrede en aanstonds een einde te stellen aan het gedurig vermeerde ren der wapeningen. In den loop der laatste twintig jaren zijn de vredegevoelens meer en meer op de voorhand gekomen. Het behouden der vrede is thans het doei der wederlandsche politiek. 'T is in zijne naam dat de staten met elkander verbonden sloten, dat de legers zóó versterkt werden. Nochtans hebben deze middelen nog geene wel doende uitslagen geleverd. De legerkosten vermeerderen ge durig en bedreigen den welstand der landen te treffen. n De geest- en lichaamskracht der volkeren, het werk en het kapitaal worden grootendeels verkeerd of on- noodig gebruikt. Honderde miljoenen worden ver spild aan moordende tuigen, die heden de volmaakste schijnen en morgen door eene nieuwe uitvinding onttroond worden n De geestesvoeding, de economische vooruitgang en de voortbrenging van rijkdommen worden belet en verdraaid van hunne bestemming. De wapenin gen beantwoorden van langs om min der aan hun doel. De economische crisis, voortkomende van dat gedurig wapenen, en dat op hopen van oorlogsmateriaal, verande ren de gewapende vrede in eenen zwaren last, welke de volkeren van langs om meer moeite hebben te dra gen. Het schijnt dus zeker dat indien de toestand voortduurt, hij zal leiden naar de rampen 't welk men er door tracht te vermijden en waarvan de gevolgen ij slijk zouden zijn. Een einde daaraan stellen en het middel zoeken om de rampen, die de geheele wereld bedreigen, te verwij deren, dit is de taak, die zich aan alle Staatshoofden opdringt. Van dit gedacht oyertuigd, stelt Zijne Majesteit aan al de Staten die vertegenwoordigers bij onze keizerlijke regeering hebben, eene bijeenkomst voor die zich met deze erge zaak zou bemoeien. Deze bijeenkomst zou, met Gods hulp, een goed voorteeken zijn voor de eeuw, die zal beginnen. Zij zou de verzamelde krachten bezitten van al de Staten, die rechtzinnig het groot idee der algemeene vrede willen, zij zou dit doen zegepralen op de mannen van wanorde en twist en zou hen helpen samenwerken om de ge dachten van rechtvaardigheid, waarop de zekerheid der Staten berust, te doen overwinnen. Alhoewel dit schrijven op een on verwacht oogenbiik het licht zag, heeft het veel ophef gemaakt. Er is geen land waar het niet besproken werd en waar het onder het volk geene goed keuring ontmoette. De dagbladen wa ren het, om zoo te zeggen, allen eens om het prachtig doei van den Keizer goed te keuren. Blijft te zien of de Keizer van Rus land aan zijn doel zal geraken. Men zegt reeds dat Engeland en Frankrijk slechts onder zekere voorwaarden zou den toegeven Engeland zou weigeren zijne vloot af te schaffen, waarmede het over alle zeêen meester is, Vrank- rijkzou zich maar onderwerpen, wan neer er beloofd wordt Elsas-Botharin- gen terug te geven Op het demokratisch gebied, zou het eene groote vooruitgang zijn op den weg der verbroedering van alle volke ren, een goed middel om burgers, werkman en boer van eemge zware lasten te ontslaan. Maar.... het zou niet mogen dienen om onder de staatshoofden een een drachtig werken te veroorzaken tegen de zoogezegde mannen van wanorde en twist tegen de demokraten. Is dit het doel van den tzaar en men zou het allicht denken als men ziet, dat hij meer en meer alle demokratieke man nen in zijn eigen land doet vervolgen en folteren. Wil de tzaar de volledige vrede met zijn buren om zooveel te beter in zijn land zijn werk van dwang uit te voeren, dan, hoop ik, zullen de andere landen aan dat werk niet mee doen, want in dit geval zou het volk liever den tegenwoordigen verrotten staat laten voortduren, tot dat hij zich van zelf ontbinde. Jan. - Tot nu toe hadden wij nog ons ge dacht niet geuit over den strijd onzer boeren in 1798 tegen de Fransche over winnaars. Wij waren weinig of niet over de zaak ingelicht. Wij hadden dus tot nu toe het Nieuwsblad over de zaak laten swatelen en het ervan eenen godsdienststrijd laten maken. Nu ech ter zijn wij door een artikel van den heer Opdebeek, in het tijdschrift van het Willemsfonds verschenen beter ingelicht en deelen met genoegen het volgende mede, getrokken uit Voor uit n Eenige op boeren-populariteit azende kle rikale leiders, met den beruchten aspirant minister Helleputte aan het hoofd, hebben zich meester gemaakt van de herinnerings feesten van den Boerenkrijg in Vlaamsck- België. Omdat de boeren van 1798 tegen het fransch schrikbewind in opstand kwamen In het geheel niet. Het eenig doel dier lei ders is het wankelend kraam van den gods dienst te schooren. Vandaar het godsdienstig karakter dat zij aan de feesten geven, om aan de boeren te kannen zeggen Uwe voorvaderen deden dit en dat voor den godsdienst. Volgt hun voorbeeld Dat deze strijd geen uitsluitend godsdien stige strijd was is sedert lang bewezen. M. Opdebeek heeft hierover in het Tijdschrift van het Willems-Fonds eene merkwaardige studie gegeven, waarin overvloed van bewij zen voor handen zijn die de bewering der bijzonderste geschiedschrijvers staven, na melijk dat de voorname, aanleidens oorzaak van den Boerenkring het verzet tegen de wet op de conscriptie was. Ware de Boerenkrijg eene uitsluitelijk godsdienstige beweging ge weest, dan ware hij vroeger uitgeborsten, bij het afkondigen der wet van 7 vendéuiiaire jaar IV (18 September 1795) en bijzonderlijk dergene van 19 fructidor jaar V ^5 Septem ber 1797), die den priester dwong den eed te zweren van haat tegen het koningdom en trouw aan de Republiek. Hoe was vóór 1798, de gemoedstoestand üer Vlaamsche bevolking? a In hunne belan gen getroffen, zegt Pergameni, a gevoelden de boeren eene opwelling van verzet in het hart, dat een dof gemor liet hooren doch traag was die beweging tot verzetze waren verpletterd ouder het despotisme der Sans culotten, verminkt, verslagen zij begon het hoofd voor het onweder en verdroegen ge duldig' hun lot. Ware de Boerenkrijg eene uitsluitelijk godsdienstige beweging geweest, dan ware hij voorbereid en later openlijk gesteund ge- orden door de katholieke geestelijkheid. Het is niet aan te nemen dat de priesters, die toen ver boven de boeren ontwikkeld waren, de verantwoordelijkheid op zich had den durven nemen van een strijd die, zonder geld, zonder wapenen, zonder onderhoud langs den kant der boeren, noodlottigerwijze ten hunnen naueele moest afloopen. Een ander bewijs dat er geene voorberei ding was vindt men in de verschillende ge voelens die de boeren bezielden bij den aan vang van den opstand. <t Er was geene een heid van denkbeelden, geene leiding der krachten en dit droeg grootendeels tot hunne verplettering bij. Twintig, dertig groepen stonden afzonderlijk in het gelid, elk onder een verschillenden overste, onbewust dat soms twee, drie mijlen verder andere mak kers ook waren opgesprongen. Sommigen streden in naam van den keizer van Oostenrijk, den hoed met de Oostenrijk- sohe kokarde versierd anderen droegen op hunne borst een wit doek met rood kruis en zwoeren te sterven voor hun geloofnog anderen staken de noord-nederlandsche oranjekokarde op en langs den zeekant waren er die den koning van Engeland als hunnen vorst wilden hebben. Kan men klaarder bewijs vinden dat er een ordewoord ontbrak Men liet zich mee slepen door het voorbeeld van anderen en ook door het gelukken van de beweging bij haar ontstaan. Ten andere, zelfs nog ten huidigen dage zijn onze boeren niet zoo katholiek dat zij hun leven zouden wagen voor hunnen godsdienst. Ware de Boerenkrijg hoofdzakelijk eene godsdienstige beweging geweest, dan ware hij gesteund geworden door de edelen die, onder Heintje Van der Noot, voor den gods dienst gestreden hadden. Wat deed de adel Niet zoodra was de wet op de conscriptie, de bloedwet, afgekon digd of al degenen die geld en titels bezaten en tot hiertoe nog niet gevlucht waren kozen lafhartig liet hazenpad onder die adelijke familiën bevonden zich de katholiekste van het land, die steeds in de bres waren ge sprongen voor de verdediging der katholieke zaak en den godsdienst, onder andere de Spangen, de Ribaucourts, de Varicks, de Vanderstegens, enz. Men kome ons dus niet meer vertellen dat de Boerenkrijg een groote godsdienstoorlog is geweest. Zooais August Orts het terecht zegt was de Boerenkrijg t eene plotselinge loshaanding van al de razernij, van al den haat die, door verschillende oorzaken ont staan, sinds lang door de vreemde overheer- schingin aller harten was opgestapeld. Van de vaderlandsche beweging des Boe- renkrijgs hebben onze hedendaagsche katho lieken eene uitsluitelijk godsdienstige bewe ging gemaakt. Hunne leiders hebben er zich van meester gemaakt. Toen de heer Opdebeek aan het schepen college der stad Hasselt het schriftelijk ver zoek richtte een vaderlandsch s karakter aan de feesten te willen zien, zond het col lege zijn brief naar den heer... Helleputte Zoodat het gemeentebestuur van Hasselt heel eenvoudig aan den sleep van den aspi rant-minister Helleputte hangt. Deze heeft onmiddellijk zijne kleine papiertjes ge raadpleegd en den heer Opdebeek geant- woordt dat de feesten een godsdienstig karakter moesten hebben, vermits de Boe- A AN KON DIGI N GEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen idem. 1 fr. renkring een strijd om den godsdienst is ge weest, zooals de schrijvers hebben be weerd. Geen enkele schrijver heeft ooit zulke geschiedkundige dwaling verspreid. Ziehier in welke bewoordingen kanonik David naar wiens naam het Davids-Fonds gesticht werd de gebeurtenissen van dien tijd beoordeelt (1). Na bestatigd te hebben dat de republikeinsche regeering een grooten maatregel nam ten voordeele des handels, de vrijmaking der Schelde (1795), zegt hij, sprekend, over de gebeurtenissen die later den naam van Boerenkrijg ontvangen heb ben. In 1799 leden de generaals der repu bliek, op verschillende punten waar men oorlog voerde, nederlagen. Een deel van Luxemburg kwam in opstand en weldra ver spreidde de geestdrift zich tot de andere pro- vintien. Eene massa boeren namen de wa pens op op hunne manier (sic) en brachten veel agitatie in het iand te weeg. Deze be weging werd door de soldaten der republiek onderdrukt... Men noemde deze patrioten Brigandsongetwijfeld om de eenige reden dat de Franschen hun dien naam gaven. Dat is alles wat kanonik David denkt er over te moeten zeggen. Ware de Boerenkrijg eene godsdienstige beweging geweest, dan had kanonik David de oorzaken dezer gebeurtenis in t 'lang en in 't breed vermeld en er niet zoo haastig over heengesprongen, zooals hij het deed in bovenaangehaalde regelen Glissez, mor tel n'appuyez pas s Neen, neen De Boerenkrijg was geen godsdienststrijd, dit getuigen de feiten, dit getuigen al Je schrijvers, de katholieken er in begrepen, als het geene volgelingen van pater Loriquet zijn. De katholieken en de priesters hebben zich van deze historische gebeurtenis meester gemaakt en haar verdraaid om de boeren, dooreen valschgevoel van vaderlandsliefde en haat tegen Frankrijk, beter onder den domper en de roede te houden zooals zij zich, van eene andere historische gebeurte nis (het verkondigen eener nieuwe leer door Christus) hebben meester gemaakt en haar verdraaid om het wereldproletariaat zoo lang mogelijk door de zedelijke macht van den godsdienst te verslagen en het den moed en de wilskracht te ontnemen zijne rechten te doen gelden. Marius. Is liet waar <l;i t wij aanstaande week op nieuw maar gedurende eenig-e tii*en zullen wa ter krij g-en ?Waar blij - ven dan cle beloften van de heereu Surmont en O van ons ALTIJD VEEL en GOED water te geven? 33e Boterstraat. Het is waarlijk plesant het Nieuws blad n te lezen. Het bevatte verleden week een lang artikel om te zeggen dat de heer Surmont de oorzaak is van het herleggen der Boterstraat Nadat verscheidene andere steden onzer provincie reeds hunne staatswe gen herplaveid kregen, wordt eindelijk de hand gelegd aan een onzer straten. Dat dit zou het gevolg zijn van den invloed vanonzen Burgemeesterschijnt geenszins waar te zijn. Men zou eerder geneigd zijn te denken dat de Staat besloten heeft de straten die hem toe- behooren, in de eene stad na de andere te verbeteren en dat het nu de beurt is van Ieperen. Moest de heer Surmont eenen waren invloed op onze ministers bezitten dan zou al sedert lang de kwestien der (1) Manuel de l'Histoire de Belgique, biz. 43Q ^n 431 V'F 7 ."•KWH* 8 B

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1898 | | pagina 3