Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. De Evenredige V erteg e n woordiging Ondergang. Pastoor Daens. Stadsnieuws. Bij (Toiid-man netjes. Zaterdag, 17" December 1898. o centiemen. Vijfde jaar. IV1' 7. EsÊÈÊ" l ersc/njwende des HBateedays. EENDRACHT MAART MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Een jaar franks. vr de provincie, Een jaar Sr. 3-oO. Wanneer zal men ein- delij k beginnen aan het verteeren der 364,000 franken die voor lxet herstellen onzer Rij school bestemd zij n Verleden jaar hebben wij in ons blad eemge artikels over de evenredi ge vertegenwoordiging en het kartel geschreven, waarin wij de hoop uit drukten weldra een verbond te zien sluiten onder de verscheidene partijen tot het bekomen dier rechtvaardige vereischiug. "Welnu wij zijn verheugd aan onze lezers te vernemen dat, in eene verga dering te Brussel gehouden, onder het voorzitterschap des heeren Beernaert, er besloten werd eene hardnekkige propaganda te beginnen ten voordeele der evenredige vertegenwoordiging. Men heeft besloten een gemengd Ko- miteit te vormen waar de socialisten door den heer Bertrand zullen verte genwoordigd worden en waar katho lieken zooals den heer Loslever en kristene demokraten zooals den heer Carton de Wiart zullen vertegenwoor digd worden. Het is de toepassing van het kartel aan de propaganda en de rechtvaardiging van het kartel op kies- gebied. De groep bestaat uit 14 libera len, 15 socialisten en 10 katholieken. Wij geloven stellig dat door die sa menwerking dat ontwerp veel kans hebben zal eenen goeden uitslag te be komen. Al de partijen inderdaad heb ben intrest het te verdedigen, want de gene die heden aan het bewind is door de onrechtvaardigheid van het tegen woordig kiesstelsel kan morgen het slachtoffer er van wezen Niemand kan loochenen dat het meerderheidstelsel, dat alles toegeelt aan den helftpluseeneen barbaarsch stelsel is, die ons tot eenen onaangena- men toestand gebracht heeft. Er is geen eendracht meer in onze maatschappij, de Kamers vertegenwoordigen niet meer het land, do kiesstrijden zijn eene verwarring. Het huidig stelsel leidt naar alle onregelmatigheden, het doet de spreuk toepassen het einde verrechtvaardigt de middelen het boezemt al de listen en dubbelzinnig heden in. Van daar kiezingen in tegen stelling met den geest van een arron dissement, van daar verbasterde ver bindingen den volgenden dag ontbon den, van daar gerechtsweigeringen die degene, die er het slachtoffer van zijn verontwaardigen en verbitteren. Met de evenredige vertegenwoordi ging zullen wij tot orde en eendracht terugkeeren. De rechtvaardigheid van het grondbeginsel hervan wordt door niemand betwist. Aan ieder kiesgroep, aan ieder der elementen,welke aan eene kiezing deelnemen, eene vertegenwoor- diging geven in evenredigheid met haar deel invloed wiskundiglijk uitgedrukt door het getal harer partijgangers, is doen wat de rede en de rechtvaardig heid bevelen. Dat grondstelsel kan maar betwist worden door mannen re- deneerende onder een ikzuchtig oog punt. De eene spekuleeren op het he- dendaagsch stelsel om de bovenmatige voordeel en te behouden welke hunne partij bekomen heeft. De andere zien in het zelfde stelsel het middel om hunne vijanden omver te werpen en ze te onderwerpen aan de wederwraak van het zegevierend verbond. Dat zijn redeneeringen van bandieten de kom- Men schrijft in bij den Uitgever Oixmudestraat, n' 51, ta leperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariaie en Recbterlijke aankondigingen voor ganscb België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en het buitenland, uitsluitelijk in bet Agence Havas Magdalenastraat, Brussel. mer van de waarheid en het recht heeft er geen deel in. Wij willen de waarheid in haarzel- ven, het recht in zichzelven, overtuigd dat indien de eerste geëerbiedigd en het tweede gehoorzaamd wordt er niets anders dan goed daaruit spruiten kan. Het tegenovergestelde zeggen is de ba sis van alle zedeleer loochenen en er is, er moet eene zedeleer in politiek zijn zooais in andere zaken. De zede leer is lang miskend geweest, wij we ten het, maar het is daarom dat de po litiek alle aanzien verloren heeft en dat zooveel mannen van talent, ter groote schade van het land, versmaden mandaten te vragen die hun zouden blootsteilen aan vernederende overga ven. Met de evenredige vertegenwoor diging, ieder partij zeker zijnde zijner vertegenwoordiging, zou men een Par lement zien samengesteld uit verstan dige, geleerde vertegenwoordigers en het is overbodig aan te dringen over hetgeen het land er mede winnen zou. Het is een feit in 't algemeen bestatigd dat heden de parlementarische beraad slagingen niemand meer aanlokken. Het Beknopt verslag heeft reeds een derde zijner abonnementen verlo ren. De Kamers hebben geen gezag meer omdat zij het land met meer ver tegenwoordigen en omdat het rueer- deiheidstelsel er eene hoeveelheid on waardige politieke mannen naartoe ge zonden heeft. Te vergeefs zegt men dat de evenre dige vertegenwoordiging het ontbin den der partijen veroorzaken zal. Daar, om vertegenwoordigd te worden, een partij een aanzienlijk kiesquotient be reiken moet, zal de verspreiding zorg- vuldiglijk vermijd worden. Wat ue drogredenaars aangaat die beweeren dat er met de evenredige vertegenwoor diging geene meerderheid in de Kamers zou kunnen zijn en dat er eene meer derheid moet zijn, ware zij overwel digd en dus gevaarlijk, nemen wij hunne argumenten niet in acht. De evenredige vertegenwoordiging, recht vaardig stelsel, zal ons een oprecht Parlement geven en dat is ai wat men verlangen kan. Er is niets boven de waarheid en boven het recht. Wij wenschen eenen goeden uitslag aan de propagandisten der evenredige vertegenwoordiging. Het is het oogen- blik goeden wil en krachtdadigheid te toonen. Er zijn tien katholieke kamerheeren, die deel namen aan de vergadering. Zou le Journal dJ Ypres ons niet kun nen zeggen of er geen onzer vertegen woordigers er waren. Of ten minste ons hun gedacht geven over de evenre dige vertegenwoordiging. Goliath. De bewaarders kunnen maar niet begrijpen dat het volk naar beternis vraagt. Is alles niet verbeterd, zeggen ze. Ha, hadden die klagers allemaal de jaren 40 geleefd, ze zouden tegenwoor dig zoo niet jammeren, bevestigen ze. En met die woorden trachten zij den bek te snoeren van al de jonkheden, die in 1840 nog in de schelp zaten. Welnu, wij gaan eens in 't kort en dat met officieele cijfers door 't gou vernement zelf afgekondigd, die zoo genaamde beternis sinds 1840 onder zoeken, voor wat de boeren betreft. ^In 1840, op 100 boerderijen, zijn er 83 in de handen van eigenaars, 17 in de handen van pachters. In 1880 op 100 boerderijen zijn er nog 51 in de handen van eigenaars, 49 in de handen van pachters. ■Vooruitgang dus... in 't getal der onteigende boeren In de provintie Üost-Ylaanderen zelf was in 1890 't getal der eigenaars ge krompen tot 25 per honderd. De 75 andere hebben geenen eigen dom meer In de jaren 40 was de grond belast voor ongaveer350 millioen hypotheek. In 1892 stijgen de hypotheken die drukken op den grond, tot 861 mil lioen meer dan verdubbeld Aardige vooruitgang, nietwaar In de jaren 40 kreeg 't boerenwerk volk boven den kost 1 fr. 15 c. per dag, ongeveer 13 stuivers. Hoeveel is 't opgeslagen Sommige rijke eigenaars geven tot 11 en 's win ters tot 7 stuivers. Vooruitgang Laat ons nu de markten zien van 1840 en nu 1840 Per zak 1885 Tarwe 28,75 14,00 franken. Rogge 19,50 11,00 Masteluin 23,60 13,00 Haver 18,10 15,00 Gerst 21,00 13,00 Is er vooruitgang voor de inkomsten van den boer De tarwe is juist den helft afgeslagen Wat toonen de aangevoerde cijfers 1. Eene schrikkelijke vermindering der prijzen, bijgevolg der inkomsten van den boer 2. De verdubbeling der hypothekaire schulden 3. De vermindering van 't getal boe- ren-eigenaars. Waar er vroeger vier waren, nu nog éénen Laat ons 't blad keeren en den toe stand nagaan van den eigenaar-kapita list. in 1840 gold het land ongeveer 2000 franken de hektaar. Nu geldt 't land 5 tot 6000 franken. Dus het fortuin van den eigenaar is verdriedubbeld In 1840 stonden de pachten 65 fran ken per hektaar, nu staan ze 200 fran ken, soms nog meer De inkomsten van den heer evenals zijne fortuin zijn verdriedubbeld (De Klok). Le Peuple meldt het volgende Langs alle kanten in zijn bestaan vervolgd, heeft de arme geestelijke geen altaar meer om er zijne mis te le zen en zijn priesterambt uit te oefenen. Hij heeft dus den eenigen maatre gel genomen die hem nog te nemen overbleef hij keert terug in 't bur gerlijk en politiek leven. n Le Soirgoed op de hoogte van wat in het kristen demokratisch kamp om gaat, bevestigt dit bericht als volgt Wij meenen inderdaad te weten dat priester Daens, gekrenkt in al zijne belangen,stoffelijke en zedelijke, van alles ontbloot, zich ieveriger dan ooit zal inspannen voor de zaak der ar men en der kleinen, welke hem altijd zoo duurbaar is geweest. d En, in afwachting, om brood te bezorgen aan dien armen priester, die uitgehongerd wordt, zullen de demo cratische bladen eene inschrijving ope nen, opdat hij niet sterve van honger en uitputting. Het is volkomen ongerijmd dat men, op het einde dezer eeuw van vooruitgang en volksgezindheid, kort na de encyklieken en de zoo verzoe nende raadgevingen van paus LeoXIII, AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. alzoo met voorbedachtheid eenen ar men priester in ellende en vertwijfe ling dompelt, wiens eenige misdaad zal geweest zijn de vriend te zijn van de onterfden en der ongelukkigen. Wij gelooven niet dat pastoor Daens de kap over den haag zal werpen. Met den priesterrok zou hij het grootste gedeelte van zijn invloed op zijne aan hangers afleggen, die hem volgen juist omdat hij priester is. Over pastoor Daens lezen we in Eet Recht Priester Daens denkt er volstrekt niet aan den rok af te leggen. Hij is en blijft priester, en welke ook de vervolgingen zijn die hij van wege de conservateurs te verduren heeft en de last welke hem aangedaan wordt, hij maakt er den godsdienst niet aansprakelijk voor en zal dit ove rigens nooit doen integendeel, meer dan ooit is hij den godsdienst ver kleefd en is het zijn hoop en zijn troost in den roomschen godsdienst te leven en te sterven. Na gezegd te hebben dat de Woes- tisten alles in het werk stelden om den priester broodeloos te stellen, vervolgt het blad Wat kan hij nog doen Zijn bur gerlijk recht hernemen. Priester Daens zal het doen, naar men ons verzekert. Hij heeft het niet gezocht, hij heeft het anders gewild. Troebele tijden breken aan. Gansch de verantwoordelijkheid weegt op de onverzoenbare, wraak zuchtige bewaarders. Priester Daens zal zich op nieuw aan 't hoofd stellen van de Ghristene Volkspartij. Als gevolg op ons artikel over die Knagers gaven wij eenen ongeteeken- den brief vol van klachten over de nonnen van het Nazareth, le Journal Y Ypres antwoordt met te zeggen dat indien net noodig ware, al de ouder lingen met genoegen hunnen lof over de nonnen zouden zeggen. Wij antwoorden daarop er is geen rook zonder vuur en indien er ons klachten geworden dan is het wel om dat er in het gesticht het een of ander moet gebeuren, dat maakt dat de ou derlingen niet tevreden zijn. Le Journal cV Ypres had veel beter met ons aan het bestuur der Hospicen gevraagd dat er onderzoek zou inge steld worden. En nu wij over de zaak van het plaatsen van nonnen in onze gestichten aan het spreken zijn, zouden wi] gaar ne de gedachte kennen van le Journal d'Ypres over het volgende vraagstuk. De personen, die onze oude-mans- huizen stichtten, deden het met het doel de oude lepersche werklieden te helpen. Toen ten tijde der liberalen, de gestichten door bijzonderen bestuurd werden, dan waren dezen gewoonlijk huisvaders, die het bestuurwerk ver richten met medehulp van knechten en meiden, zoodat wat zij wonnen groo- tendeels aan lepersche neeringdoeners ten profijte kwam. Nu is het Nazareth door nonnen bestuurd. Wij denken dat zij daarvoor dezelfde som ontvaügen als de bestuur ders van vroeger. Zij hebben geene kinderen op te brengen, zij houden noch knechten noch meiden, zij heb ben dus geen van de onkosten der vroegere bestuurders. Zij moeten dus jaarlijks veel geld van kant leggen. Dat geld is ontnomen aan lepersche neeringdoeners, die er vroeger mede STRIJD

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1898 | | pagina 3