Vrijzinnig volksgezind weekblad van lepe ren en het Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. Onze werklieden in Vrankrijk. Te Brugge. Rechtbank van Dendermonde. Zaterdag, 21" Januari 1899. o centiemen. Vijfde jaar. IV' 12 Bijde christene-demokraten. We Beschijnende des QZalerdttgs. EENDRACHT MAART MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Ken jaar £3 franks. vr DE provincie, Een jaar fr. 3-50. Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, n' 51, te leperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor gansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor Belgie en het buitenland, uitsluitelijk in het Agence Havas Magdalenastraat, Brussel. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. Wanneer zal men eixi- dolijk beginnen aan het verteereu der 264,000 franken <lio voor het herstellen onzer 14 ij - school bestemd zij n Onder den titel van Wat is een christen-demokraat bevat den alma nak der christene-demokraten een artikel van Priester Daens dat hun programma uiteenzet. Wij geven het hieronder. Onze lezers zullen bestatigen dat het bestaat uit voorstellen die reeds sedert lang. op ons programma staan. Buiten de gedurige inmenging voor den godsdienst die in politieke of eco nomische zaken niets te zien heeft, komt het programma der christene- demokraten goed overeen met het pro gramma van onmiddelijke hervormin gen der andere demokratische partijen De regeling van het werk, zoowel voor volwassenen als voor vrouwen en kinderen. Gelijkheid van stemrecht voor ieder een, Evenredige vertegenwoordiging, Bestrijding der onwetendheid door verplichtend onderwijs, Bestrijding der geneverplaag, Pensioen aan d'oude werklieden, Vermindering der krijgslasten en gelijkheid van armen en rijken in 't dragen dier lasten. Ziehier dit schrijven Een christen demokraat is een man die 't Volk bemint en die de maatschappij wil inrichten volgens de voorschriften van 't Evangelie. Het Evangelie is de blijde tijding voor de volkeren geweest. De volkeren waren geze ten in de duisternis en de schaduw der dood Christus de Zaligmaker der wereld, is aan de menschen komen prediken de vrijheid de gelijkheid en de broederlijkheid. 't Is Hij die door zijn almachtig woord de slavernij heeft afgeschaft, den kanker en de schande der oude wereld. Hij heeft ver klaard dat al de menschen broeders zijn, zonen van den zelfden hemelsehen Vader, allen gelijk voor God. üe ziel vari den gods dienst die Hij heeft gesticht, is rechtveer dig- keidverdraagzaamheid en broederliefde. Haat en broodroof zijn heidensche on deugden, en zij die zulke schelmstukken plegen, zij mogen honderdmaal gedoopt zijn en zich uitgeven als pilaren der katholieke kerk, zijn geen christenen, maar heidenen in hunne ziel en hunne daden. Zij onteeren den godsdienst van Christus en maken hem hatelijk. De christen demokraat is diep overtuigd dat er zonder godsdienst geen beschaafde en vrije maatschappij kan bestaan maar hij eerbiedigt de meening van andersdenkenden Hij weet dat dwang, broodroof en om- kooperij slechts middelen van bekeering zijn, die niets anders te weeg brengen dan het getal huichelaars en valschaards te ver meerderen en er zijn in de wereld al schijnheiligen genoeg die den godsdienst ge bruiken als dekmantel van hunne eer- en geldzucht. De christen demokraat is een getrouwe zoon der katholieke kerk, hij onderwerpt zich uit der harte aan de geestelijke over heid in alles wat den godsdienst en de zede- leer aangaat hij geeft aan God wat God toekomt, maar ook aan den keizer wat den keizer toekomt. Hij denkt dat de verwarring der geestelijke en stoffelijke belangen de bron is geweest van ontelbare rampen in de maatschappij de godsdienst mag niet ver laagd worden tot het beschermen van men- schelijke en betwistbare voorrechten. De christen demokraat is dus een vrije burger en voor alles wat zijne stoffelijke en politieke belangen betreft, handelt hij in volle onafhankelijkheid. Hij ziet dat da toestand van 't grootste deel der werklieden zeer ellendig is en met den Paus der Encykliek Rerum Nova rum s> zegt hij dat er spoedige en krachtige middelen moeten gebruikt worden om de volksellende te doen verdwijnen. Met den Paus zegt hij dat er opstapeling der fortuinen een groote oorzaak is van volksarmoede, dat de wet moet zorgen voor eene betere verdeeling der goederen en rijk dommen, want een handvol schatrijke menschen heeft een slavenjuk gelegd op de menigte der werklieden. Die toestand is onweerdig van eene cbris- tene beschaving. De werkman moet geen slaaf zijn of geen bedelaar. Als hij werkt moet hij genoeg winnen om zijne vrouw en kiniers betamelijk te onder houden. Het familieloon is eene wet der na tuur. De Paus voegt er bij dat de werkman, als hij neerstig is en spaarzaam, genoeg moet winnen om iets uit te sparen en zelf een klein eigenaar te worden, vrij en onaf hankelijk burger in zijn land. De deftige broodwinning voor den arbei denden man ziedaar 't hoofdpunt der chris- tene volkspartij op economisch gebied. Het werk moet geregeld worden, zoo wel voor volwassenen als voor vrouwen en kin deren het onredelijk en onnatuurlijk nachtwerk afgeschaft de vrouwen-en kinderenarbeid verzacht en geschikt volgens de regels der natuur de uitvinding van nieuwe machienen gericht, niet om het dag loon te verminderen en de werkman te ver nederen, maar op het lot der arbeiders te verzachten en te verbeteren in een woord de christen demokraat betracht aan de wer kende klas een menschelijk leven te ver schaffen. Hij droomt niet de wereld te herscheppen in een aardsch paradijs rampen, ellenden, armoede zijn onvermijdelijke, kwalen dezer wereld, maar 't grootste deel dier ellenden kunnen toch verdwijnen, en de wereld moet voor den werkman geen hel zijn of geen vagevuur blijven. Er zijn in de wereld goederen en rijk dommen genoeg opdat elke monsch die werkt een zeker aandeel van welvaart en geluk zou genieten. De werkman moet daarenboven een vrije burger zijn in zijn land, en het stemrecht bezitten. De christen demokraat vraagt rechtveer- dige kieswetten, te weten gelijkheid van stemrecht (elke man zijne stem) en evenre dige vertegenwoordiging Hij verheft zich tegen alle verminking en verlamming van 't algemeen stemrecht. Men kan geen demokraat zijn of men moet de gelijkheid in 't stemrecht verdedi gen. Het meervoudig stemrecht, die onuitput bare bron van knoeiïng en kiesbedrog, is een overgangsmiddel dat niet lang duren kan. Al de demokraten, zonder onderscheid, vragen het zuiver algemeen stemrecht. De christen demokraat vraagt ook mer kelijke vermindering van krijgslasten, en de gelijkheid van armen en rijken in 't dra gen van die lasten. De onwetendheid en de geneverplaag zijn de doodelijke kwalen van ons land. De wet moet, als 't noodig is, de ouders dwingen hunne natuurplicht te volbrengen, om aan hunne kinderen het voedsel der ziel te geven, zoowel als 't voedsel van het lichaam. Doeltreffende middelen moeten aange wend worden om't alcoolismus te bestrij den en uit te roeien. Het is onweerdig van eene christene maatschappij dat de oude werkman zijn brood moet bedelen de Staat heeft dus voor plicht een pensioen aan den uitgeputten ar beider te verschaffen. De christen demokraat weet dat alle grondige en heilzame hervorming in de maatschappij moet geschieden, allengskens, trapsgewijze, door de verandering der ze den en gedachten, door den drang der open bare denkwijze en ook door goede volks- wetten. Hij is overtuigd dat doorgaans alle plot- selijke revolutie noodlottig is voor de wer kende klas zonder oproer en geweld, door 't wettig gebruik van zijn kostbaar stem recht, zal de christen demokraat zijn edel volksprogramma uitvoeren, meer rechtveer- digheid en vrede in de wereld doen heer- schen, en bekomen dat het Evangelie de wet worde van de maatschappij der XX® eeuw. Priester DAENS. Zooals wij meldden, heeft de heer Destrée den minister van buitenland- sche zaken ondervraagd aangaande den toestand onzer werklieden in Vrankrijk met de nieuwe wet op de werkongevallen. Ziehier het antwoord van den heer De Favereau De toestand waarin zich voortaan de werklieden, die in Vrankrijk wer ken maar waarvan de familie in Bel gie blijft, zullen bevinden door art. 3 der wet van 98 April 1898 wet, die echter nog in gebruik is hebben wij onderzocht. d In Belgie, kunnen de vreemdelin gen altijd onze wetten bezigen de families van fransche werklieden, die in ons land zouden verongelukken, zijn dus toegelaten van, indien het noodig is en zelfs wanneer zij in Vrank rijk verblijven, te eischen dat de wet over de vergoeding op ben worde toe gepast. In Vrankiijk,integendeel,hebben, volgens art. 3 der wet van 9e April 1898, de weduwen en kinderen, die in Vrankrijk niet woonachtig zijn, geen recht op vergoeding. Dat is eene on rechtvaardigheid, die onzen Minister te Parijs belast is geworden aan de Fransche regeering te doen opmerken. Het is te hopen dat men zal geraken tot eenen voldoenden uitslag. De vreemde regeeringen zullen in derdaad niet mogen uit het oog verlie zen, dat, indien zij onze werklieden be letten van de vergoeding te genieten, zij hunne landgenoten in ons land op dezelfde wijze zouden zien behandeld worden en in Belgie zou ook De familie van eenen vreemdeling, die, op het oogenbiik van het ongeluk, in Belgie niet gevestigd was, geen recht hebben op de vergoeding door de wet vastgesteld, indien de Belgen, die in zijn land verblijven, niet vergoed wer den volgens art. 3 van ons wets voorstel van 26" April 11. Het antwoord van den heer De Fa vereau voldeed de heer Destrée niet en in de zitting van 18e Januari, meld de hij dat hij eene ondervraging zou doen. De Kamer stelde deze vast op Dinsdag aanstaande. Zondag 11. greep aldaar eene groote betooging plaats waaraan Priester Daens deel nam. Twee meetingen werden gegeven, een 's morgends en een 's namiddags. Ziehier de tekst van het affiche waarop de meeting van pastoor Daens te Brugge werd aangekondigd. Het stuk is te lezen en te onthouden Niet één van ons wil de knie buigen Volk van Brugge Kristene Werklieden Verzadigde geldwolven hebben de Kris tene Volkspartij willen vermoorden, uit politieken haat en dorst naar overheer- sching. Geholpen door vuige penneschurken zijn zij er eindelijx in gelukt onzen edelen volkshoofdman, priester Daens in zijne eer van priester te treffen en hebben hem den dolk in het hart gestooten Het kristen volk van Vlaanderen, dat zucht onder den ijzeren hiel der dwingelan den en dat hem als een redder begroet, is eens te meer bedrogen. Joden en Farizeeërs sleurden eens onzen Goddelijken Meester voor de rechtbanken en veroordeelden hem tot den dood. Onze ultra-bewaarders, met den groenen jood Woeste aan 't hoofd, nemen de rol hunner voorgangers over. Na hem gelasterd, bespuwd, geslagen, bespot, voor de rechtbank gesleept te heb ben, hebben zij hem, in hunnen Woes ten haat daarbij nog beroofd van zijne burger lijke rechten, zijn brood gestolen en pogen zij hem zedelijk te vermoorden. Waar is de eerbied van het priester kleed Kristen volk van Vlaanderen, eene groote verantwoordelijkheid weegt op ons Onze Goddelijke Leering, voor welke onze vaderen streden en waarom zij hun bloed vergoten mag niet langer vervalscht worden. Op, tegen de dwingelanden, die geenen anderen God kennen dan hun geldkoffer en die zich achter den naam van katholieken bewaarder verschuilen om zooveel te beter hunne heerschzucht te kunnen voldoen. Strijden wij zonder verpoozen aan de zijde van onzen hoofdman, priester Daens, die rechtzinnig onze belangen verdedigt on die daarom het mikpunt is van de vervol gingen en de lastertaal. Niet een van ons wil knielen voor het gouden kalf, maar wij zullen, zonder ver- poozing of genade, da verkrachters van al wat ons duurbaar is achtervolgen. Blijven «ij getrouw aan ons verleden, blijven wij ons waardige Vlamingen toonen, Eeren wij dien waren vlaamschen pries ter, die voor ons een martelaar is. Uit hetgeen in de dagbladen ver scheen, blijkt dat de meetingen en betooging zeer goed lukten. Priester Daens vervolgd. Woensdag, lln' Januari laatstleden, heeft de rechtbank uitspraak gedaan over het geval dat onlangs in de statie van Aalst heeft plaats gehad. Priester Daens die in de wachtzaal op den trein wachtte, op een bank gezeten en een dagblad las, werd gemeen beleedigd door den heer Eeman, gemeenteraads lid te Aalst, die hem onder ander uit maakte voor een smeerlap (sic) die onwaardig was het priesterkleed te dragen. Priester Daens, verontwaardigd over de herhaalde beleedigingen van den heer Eeman wierp hem het woord canaille naar het hoofd. De heer Eeman en Priester Daens werden dus voor wederzijdsche belee digingen vervolgd, en Priester Daens bovendien nog voor beleediging jegens den heer Gheeraerds, burgemeester van Aalst, die zich den dag der uit schelding in het statiegebouw bevond. Priester Daens werd veroordeeld tot twee boeten van 5 frank voorwaarde lijk elk en de helft der kosten. De heer Eeman werd veroordeeld tot 10 frank boet. Deze laatste is dadelijk tegen het vonnis in beroep gegaan. 1

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3