Vrijzinnig volksgezind weekblad van ieperen en het Arrondissement De Evenredige V ertegenwo o rdiging De familie Daens. Vijfde jaar. V' 15. 't Is de Koning, die het wilt. De minislerieele crisis. De pastoor iis de school. I7er schijnende des 'Sater days. eendracht maakt macht. Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudesfraat, n' 51, tsleperen. De aankondigingen van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor gansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. L)e andere aankondigingen voor België en het buitenland, uitsluitelijk in bel Agerica Havas Magdalenastraat, Brussel. INSCHRIJVINGSPRIJS: voor stad, Ken jaar franks. vr de provincie, Een jaar fr. 2-50. Eene ministerieel© crisis heeft te Brussel plaats gehad. De Koning wilde den ministerraad verplichten een voor stel neer te leggen, dat voor de Kamer- kiezingen het eenvoudig stelsel invoer de,'t is te zeggen, dat het land verdeeld worde in atdeelingen die elk maar één Kamerlid kiezen. De heeren De Smet de Naeyer en Nyssens weigerden en verlieten het ministerie. De Koning wilt dat de Rijschool naar Tervueren verplaatst worde. Hij wordt, zegt men, beïnvloedt door ze keren grooten eigenaar van daar. Als men de stijfhoofdigheid ziet waarmede hij nu handelt, mag men zich niet laten paaien met beloften, men moet daden eischen en men moet meer en meer vragen Wanneer zal men ein delij k beginnen ann liet verteeren dei* 264,000 franken die voor liet herstellen onzer .Rij school bestemd zij n Ten gevolge van ongeschillen in het ministerie ontstaan, drukte het Staats blad, Dinsdag, de volgende besluiten I. Het ontslag aangeboden door MM. Begerem, Schollaert, De Bruyn, de Fave- reau, Vandenpeereboom, wordt niet aan vaard. II. Het ontslag door MM. De Smet de Naeyer en Nyssens aangeboden, wordt aan vaard. III. M. Liebaert is benoemd tot mi nister van het geldwezen. IV. M. Cooreman, van Gent, is be noemd tot minister van Nijverheid en Ar beid. V. M. De Smet de Naeyer is Staal - minister benoemd. VI. M. Nyssens wordt benoemd tot voorzitter van den hoogeren beschermraad tot opwekking en bevordering der deelne ming van belg'sehe kunstenaars en voort brengers aan de internationale Wereldten toonstelling in 1900 te Parijs. Deze geschillen zijn ontstaan ten ge volge der handeling van den Koning- die aan den ministerraad het eennamig stelsel wilde opdringen. Ook op andere punten was er ongeschil tusschen de ministers en den Koning. Een aanzienlijk lid der rechterzijde heeft aan Le Patriote de volgende ver klaringen gedaan «Wat zal het programma zijD van het nieuw ministerie Is het verzekerd van eene meerderheid voor het Eenna mig stelsel Hoe kan hij het weten Geene enkele beraadslaging der rech terzijde heelt het ministerie daarom trent ingelicht. n Maar de oplossing van andere vraagstukken drmgt zich op. Voor eerst de kwestie der kansspelen. De koning is tegen hunne afschaffing. Het ontslag van minister Lejeune had geene andere reden. Dan komt ook het vraagstuk der versterkingen van Antwerpen, waar voor 70miilioen noodig zijn naar men zegt. Zal er eene meerderheid gevon den worden om ze te stemmen j) Derde vraag de Congo. Het gaat ginder slecht. Zal de koning nieuwe opofferingen vergen van 't land Hoe zal eene dergelijke vraag onthaald worden Het katholiek land is verrast door deze crisis die sedert acht weken duurt, maar die geheim gehouden werd, hetgeen noodig was om haar te doen gelukken. Heden bevindt de katholieke par tij zich voor het brutaal voltrokken feit. Het eennamig stelsel is het einde van het katholiek overwicht, daar is niet aan te twijfelen. n De koning tracht niet alleen te veranderen van ministerie, maar van regeering. Hij heeft, naar het schijnt, een liberaal ministerie noodig. De ka tholieken moeten het hoofd op den kapblok leggen. >i Ah! het is een verschrikkelijke slag De twee nieuwe ministers zijn de heeren Cooreman van Gent en Liebaert van Kortrijk In de Kamerzitting van Dinsdag ver klaarde de heer Vanden Peereboom dat,er oogeschii zijnde ouder de minis ters, de heeren De Smet de Naeyer en Nyssens hun ontslag gaven dat de twist sproot uit het bespreken der her vorming van het tegenwoordig Kamer- kiesstelsel en dat het nieuw ministerie weldra met een nieuw voorstel zal vaardig zijn. De heer De Smet de Naeyer zeide daarop Wij zullen geen nieuw debat uitlokken, maar het is noodig dat wij de verklaring van den heer Vanden Peereboom volledigen. Er zijn verant woordelijkheden, waartoe politieke mannen, bewust van hunne plichten, zich niet kunnen leenen. De heer Nyssens voegde erbij Uit die verklaring zou blijken dat het nieuw ministerie zich heeft samenge steld op het vraagstuk van het eenna mig stelsel. Geene onduidelijkheden 't is wei op de kwestie van het eennamig kies stelsel dat wij het bewind verlaten heb ben. De heeren Furnemont, Lorand en Vandervelde namen nog het woorden toonden de tegenstrijdigheid aan tus schen de verklaringen der aftredende ministers en die van den heet- Vanden Peereboom en laakten de dubbelzinni ge houding van bet nieuw ministerie. De heeren Vanden Peereboom en Cooreman beloofden de zaak ernstig te onderzoeken en weldra een voorstel neer te leggen. Toen de liberalen de schoolwet van 1879 afkondigden, waarbij de priesters in de school toegelaten werden om voor en na de gewone lessen het gods dienstig onderricht aan de kinderen te geven, weigerde de geestelijkheid die toelating. Wat meer is, zij verbood aan de onderwijzers en onderwijzeressen zri/onderricht te geven in katechismus en gewijde geschiedenis, zooals zij het, tot groote tevredenheid dierzelfde geestelijkheid, tot dan toe hadden ge daan. ledereen dus mocht aan de kinderen onderricht geven in katechismus, be halve zij die in officiëele gestichten werkzaam waren. Maar daar wilden die fameuze kle- rikalen niet van. Inderdaad, het gold hier niet de belangen van den godsdienst, maar wei het wereldlijk gezag der geestelijkheid. De priesters zagen de school aan als een sukkursaal hunner kerk, waar zij als heer en mees ter binnentraden op den dag en het uur welke zij verkozen, zonder aan iemand rekenschap verschuldigd te zijn over hun doen en laten. Hoofdon derwijzers en onderwijzers, hoofdon derwijzeressen en onderwijzeressen der scholen waren hunne zeer ootmoedige dienaars. Dit oppergezag werd hen door de wet van 1879 onttrokken daarom hebben zij de officiëele school gebanvloekt en de katholieke school in leven geroepen waar de onderwijzers de nederige knechten zijn der geeste lijkheid, waar ieder en alles aan haar toezicht is onderworpen, waar het per soneel zoowel buiten als onder school tijd ter beschikking der geestelijkheid zijn moet. De katholieke onderwijzer heeft ziju recht van vrije burger ver beurd om eenen handlanger te worden van de bedienaars der kerk. Wat de onderwijzers zijn, dat moet er van de kinderen gemaakt worden daarom mag maar een enkele geest het onderwijs beheerschen onzijdigheid van het geloof. Maar in 1884 kwamen zij op nieuw aan het bewind en zwoeren zich te wreken over de wet van 1879. Wat zij in de katholieke school gedaan had den wilden zij ook in de officiëele school doen. En langzamerhand zijn zij er in gelukt met de medeplichtig heid der Regeering. Nu heelt men leer gangen van godsdienst ingericht in die gestichten en het is niet meer den on derwijzer maar wel den priester die onderricht. Op die wijze bespied hij alles wat er om gaat, heerscht er in meester en miskent het gezag der be stuurders. Deze laatste heeft hem mets te zeggen hij hangt enkel af van den bisschop, die natuurlijk hem altijd goedkeurt en zelfs aanmoedigt. De on derwijzers moeten voor hem buigen en weldra, zooals in de katholieke school, zullen zij wêer dienaars moeten wor den Goliath. Te vervolgen). De ministerieele krisis is eenen groo te stap vooruit op de baan naar "deze rechtvaardige hervorming. De regee- rmg, die tot nu toe het nieuw kiesstel sel uitstelde, is nu verplicht met een voorstel voor den dag te komen. De aanhangers van het eennamig stelsel zullen nu moeten het masker afleggen en de wil van het volk durven trotsee- ren. Het was dus genoeg dat er overal on der de liberalen en socialisten spraak was van samenwerken dat de christe- ne-demokraten besloten de strijd aan te gaan voor deze rechtvaardige her vorming om de regeering en den ko ning vrees aan te jagen en hen te ver plichten hunne gedachten bekend te maken. 't Is eene eerste overwinning, waar op echter de volksgezinden niet te veel steunen mogen. Integendeel moeten zij,gelijk priester Daens, hunnen strijd onverpoosd voort zetten. Eerbied voor het priesterkleed, schreeuwen gedurig de klenkalen. Eerbied voor het priesterkleedHet volgeude artikel, uit Het Recht getrok ken toont hoeveel eerbied de klerika- len er zelfs voor hebben, toont dat de klerikalen een man met een priester kleed vervolgen, dat zij hem uithon geren, dat, bestond nog het gebruik de menschen te kruisigen, er al lang uit den klerikalen boel een Herodes zou gesprongen zijn om eenen man met een priesterkleed aan een kruis te doen nagelen... omdat hij voor het volk strijdt. Eerbied voor het priesterkleed Hebt ge nooit, vriend lezer, jonge forsche mannen gezien, vooreerst blozende van levensgenot en vrije lucht ademende, lang zaam hunne krachten verliezen, onder de drukking van den overtolligen arbeid, van het alledaasch fabriekzwoegen Hebt gij ze nog bemerkt van die wezens, welke eertijds eenen rozengaard geleken, en die plotse lings hunne smaakvolle kleur verliezen, voorfgezweept als ze zijn door inwendig verdriet of geknakt onder allerande zede lijke tegenslagen (1) Zij het terloops gezegd dat het verbond te Brussel om zoo te zeggen gesloten is. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen 25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. Zoo is het thans ook gesteld met onze Aalstersche strijdbroeders en irrzonder met de familie Daens Ah hoe ben ik niet getroffen geweest bij mijn laatste bezoek aan de vrienden van Aalst. Vroeger waren allen springlevend, vroo- lijk eene innerlijke voldoening straalde uit eiks wezen... en nu lag op het gelaat onzer broeders een zweem van droefheid, van teleurstelling, van geknakten strijdlust. En zou het u soms verwonderen ook Ons vrienden van Aalst en bijzonder de famine Daens streden moedig en onverpoosd voor de ontslaving en lotsverbetering der vlaamsche boeren en werklieden dag en nacht' zwoegden zij om ons volk recht te doen wedervaren, maar evenals als degene welke de verdediging der minderen op zich nemen, werden zij vervolgd, belogen, ge hoond en belasterd. De vijanden van 't volk, degene die aan de democratie alle recht ont zegd hadden, zwoeren in hunnen blinden haat, in hun achteruitkruipend fanatismus, de verdedigers van 's volks duurbare rech ten, de familie Daens ten onder te brengen en te verdelgen. Maar ons vrienden, bewust van de waar heid en de reehtveerdigheid van hunnen strijd, b even kalm ze verachtten de ver volging en streden moedig voort Tegen leugen en laster stelden zij het vaandel van broedermin en naastenliefdetegenover smaai en h on toonden zij het schild van waarheid en recht De familie Daens had grootelijks haar bestaan te danken aan den verkoop van dit zoo christelijk bladje De Werkmandat zooveel bijgedragen heeft om ons volk van het verderfiijk soeiaiismus af te houden. Duizende nummers werden wekelijks onder onze vlaamsche buitenbevolking verkocht, maar door de onderduimsche werking der ultra-conservateurs van Aalst werden bis schoppelijke nota's tegen het lezen van den Werkman afgevaardigd bevelen werden naar de pastorijen gezonden, en deze weike het wagen zou den Werkman voort te ver- koopen, zou zijne vermetelheid duur beta len men zou hem broodrooven en zedelijk folteren Dag en nacht werd de drukkerij der Daens bespied door uitgekochte mannen, door verguld janhagel; de minste bewe ging, hun minste stap werd vervolgd en verkeerd uitgelegd Maar niettegenstaande dit alles volherd- den de gebroeders Daens in hunne edele volkszendingwant z j wi-ten wel dat degene die de waarheid verkondigt het looden kruis der miskenning op de schou ders neemt Moedig was 't hert der Daens, sterk was hun karakter, onwrikbaar hunne overtuiging De woede der Aalstersche aristokraten werd des te heviger Zwakke vrouwen werden tegen de Daens opgehitst Vrouwen, die het voorbeeld van christene verdraagzaamheid moesten geven, die onder alle opzichten als toonbeelden van godsvruchten deugdzaamheid moesten pra len, werden zoodanig verblind, zoo gefanati- seerd dat zij het, als eenen plicht aanzagen overal te gaan liegen en de eer en faam der Daens in brokken te trekken. De schanda ligste veronderstellingen, de grootste leu gens werden tegen de Daens uitgebraakt en overgebriefd naar Monseigneur, om den volkspriester te kunnen treffen. Doch het is niet genoeg dat priester Daens en zijne familie vervolgd worden: het is niet genoeg dat men het looden kruis op de schouders drukke der gebroeders Daens men moet hen ook treffen in hetgeen hen duurbaarst is men moet ook die engelwe zens, welke door God als troost hier op aarde, aan de ouders geschonken zijn, mar telen en zedelijk folteren Ah hoe dikwijls hebben de kleine kin deren van M. Petrus niet vernederd en beleedigd geweest in de school Hoe dik wijls zijn zij met nat bekretene oogen 't huis in moeders armen eene schuilplaats komen zoeken tegen den hoon en den spot welke zij van de rijke kinderen van Aalst te lijden IlllfW lliri '"MMMU

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3