Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. Noodig onderzoek. Stadsnieuws. Zonderling. Zaterdag, 4" Februari 1899. Vijfde jaar. Xr 14. De pastoor in de school. Onze stadhuisbazen en priester Daens. De Strijd en de Groote Fanfaren. o centiemen Verschijnende des 'Maierdays. EENDRACHT MAART MACHT. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Hen jaar 53 tranks. v' de provincie, Een jaarfr. 2-50. Wanneer zal men ein delij k beginnen aan liet verteeren der 264,000 franken die voor liet herstellen onzer 1 i ij - school bestemd zij n Vervolg). Sedert dat minister Schollaert de deuren der Atheneums en Middelbare scholen aan de pastoors opengelaten heeft heerscht er in die gestichten een zeer hevig misnoegen aangaande de leergangen van godsdienst. De puDten in die leergangen bekomen leergan gen die nochtans facultatief zijn worden medegerekend voor de alge- meene prijzen, prijzen welke de beste leerlingen met meer bekomen kunnen indien zij de katechisinuslessen niet bijwoonen. Ten minste kunnen zij maar die prijzen met veel moeite be komen. Wat nog meer is, alle gemak wordt verleend aan den pastoor met alleen om de leerlingen, die van de godsdienst kursus ontslegen zijn, na- deelig te worden maar ook om de lam metjes die zijne verhalen aanhooren te begunstigen. Het gebeurt dikwijls dat de punten door den leeraar van godsdienst uitge deeld, geheel en al de uitslagen om- keeren welke bekomen waren door de kompositien en de dagelijksche aan- teekenmgen, uitslagen welke al de andere leeraars te samen vastgesteld hadden. Sedert de nieuwe ministerieele schik kingen zullen de algemeene prijzen en accessieten maar meer toegewijsd wor den aan de leerlingen die de 7/10 en de 6/10 der ponten zullen bekomen heb ben der verplichtende leerlingen. Voor de leerlingen, regelmatiglijk ontslagen van de kursus van godsdienst, zal men van dat totaal het getal punten aftrek ken die aan de godsdieustleergaug toe- geeigend zijn. Die vaststelling echter van twee maxima zal geenszins twee soorten leerlingen stichten dat hij de leer gang van godsdienst volge of niet volge, ieder regelmatig leerling die de 7/10 of de 6/10 der punten bekomt op het maximum dat hem vastgesteld is, heeft recht aan eeuen algemeenen prijs of accessiet Het zelfde grondstelsel wordt toege past aan de uitgangexamen. Het is tegen die maatregelen, tegen die schik kingen, uit dewelke de leeraar van godsdienst willekeurige voordeelen trekken kan voor de godvruchtigste, kwezelachtigste domste leerlingen, dat de leerlingen zoowel als de ouders op komen. Als hij die schikkingen tee- kende, de minister hoopte dat ieder een zich er aan onderwerpen zou, zoodat er geene of weinige uitzon deringen zouden wezen. Het is op artikel 8 der wet van 1850 dat de Minister zich steunt om leeraars te noemen van godsdienst (katholieke godsdienst natuurlijk) in al de Athe neums en Middelbare scholen. Ziehier dat artikel Het middelbaar onderwijs bevat het godsdienstig onderwijs, De minis ters van godsdienst zullen uitgenoo- digd worden dat onderwijs te geven of op te zien in de gestichten die aan het regiem der tegenwoordige wet onder worpen zijn. Zij zullen ook uitgenoodigd worden hunne opmerkingen aan den Verbete- ringsraad mede te deelen aangaande het godsdienstig onderwijs. De leeraars van godsdienst worden door de bisschoppen benoemd, de Mi- Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, te leperen. De aankondigingen van beideVlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voorganscli België, mogen gezonden worden ten bureeie van d:t blad. De andere aankondigingen voor België en het'buitenland, uitsluitelijk in liet Agence Havas Magdalenastraat, Brussel. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. nister aanvaardt die benoemingen en betaalt De leeraars van godsdienst regelen het programma hunner leergangen zooals het hen gelieft. De bestuurder of prefekt heeft zich niet te bemoeien met de manier welke de leeraar van gods dienst gebruikt om zijne leerlingen te onderrichten. Het vraagpunt om te weten indien de prefekt het recht heeft in de klas van godsdienst binnen te treden om zich te verzekeren dat de orde er heerscht en dat al de leerlingen er tegenwoordig zijn is, geloven wij, nog nooit beslist geweest. Wij denken en het schijnt onbe twistbaar dat indien dat vraagpunt aan den Minister voorgesteld ware, deze verplicht wezen zou te erkennen dat de overste van het gesticht het recht en zelfs de plicht heeft in de klas van den abt of van den kannunik bin nen te treden om zich te verzekeren dat de tucht er heerscht indien men hem dat recht weigerde, zou het de prefekt voorzeker toegelaten worden alle verantwoordelijkheid te verwer pen voor de wanorde en de misbruiken die in dien leergang zouden knnnen veroorzaakt worden. Wij twijfelen hoogstens dat een pre fekt van Atheneum of een bestuurder van Middelbare school zon durven, in deze tijden waar iedere pooging van onafhankelijkheid van het onderrich tend personeel zich duur betaalt, eene stellige en beslissende oplossing vra gen aan dat vraagpunt van hetwelk nogtans de orde en de tucht van een gesticht afhangen Het zou moeten het besturend bu reel van het eene ol andere Atheneum eener groote stad wezen die zich met deze zaak zou moeten bemoeien of wei een lid der Kamer van Volksvertegen woordigers die eene ondervraging daarover zou moeten doen. (Te vervolgen). Goliath. Er bestaat in ons land eene wet die de betaling der loonen der werklieden regelt. Deze wet, die dagteekend van den 16" Oogst 1887, zegt in zijn artikel I dat de loonen der werklieden moe ten betaald worden in gangbaar geld. Dezelfde wet stelt in zijn artikel 10 de straffen vast die toepasselijk zijn aan diegene die deze wet overtreden. Het schijut dat er in een gesticht gelegen in ons arrondissement en af hangende van den Staat, men de werk lieden van hun loon het bedrag van eene mgangskaart tot een klerikaal feest afhoudt Volgens bovengemelde wet, bestaan er toezieners van het werk. Wij roepen hunne aandacht op dat feit, hopende dat zij niet zullen wachten een einde te stellen aan eenen dwang waarover de belanghebbenden met reden klagen. Het feit is thans algemeen gekend Priester Daens wendde zich aan den heer Schepen Colaert, die hij in de Kamers bijzonderlijk kende, om hem eene zaal van het stadhuis of de schouwburgzaal te vragen voor het geven eener voordracht. De twee zalen werden hem gewei gerd. Het is te verstaan dat de zalen der Hallen niet gegeven werden. Wij en herinneren ons niet dat ons gemeente huis ooit diende voor het geven van politieke voordrachten,niettegenstaan de dat dit gebruik nochtans op den buiten algemeen bestaat en dat onze klerikale kopstukken overal de ge meentehuizen gebruiken voor het ge ven hunner meetingen. Maar de toestand is nog geheel an ders voor de schouwburgzaal. Reeds verscheidene malen werd deze voor politieke doelen gebruikt. Wij herin neren ons daar meetingen met tegen spraak gehoord te hebben aangaande de Evenredige Vertegenwoordiging, den Kongo. Sprekers, behoorende tot de verscheidene politieke partijen, hebben er het woord gevoerd, zoowel klenkalen als christene-demokraten, liberalen of socialisten. Wij hoorden er zelfs eens den franschen boulangist en revoiutionnair Laguerre Onze meesters hebben in die ge vallen bewijzen van gedraagzaam- heid gegeven. Wij hebben hen goed gekeurd en?de openbare meening gaf hen gelijk want in een land, zooals het onze, waar het volk meester is, moeten alle kwesties, die het volk aanbelan gen, toegelaten worden besproken te zijn. Welk is dan de reden van die veran dering van houding, dat wij nu besta- tigen Waarom weigeren onze stadhuisba zen aan eenen priester hetgeen zij aan liberale en socialistische sprekers ga ven Er moeten daar oorzaken zijn, die wij met vinden kunnen, maar die voor het Iepersch volk niet mogen onbekend blijven. Le Journal d'Ypres, dagblad onzer meesters, moet ons daarover inlichten anders zal het besluit van het Schepen College, indien er inderdaad een derge lijk besluit bestaat, aanzien worden als eene willekeurige daad tegenover eenen priester, die, m de oogen onzer meesters, de groote fout beging van zijne gedachten met te veel rechtzin nigheid te durven verdedigen. Tot nu toe hadden de priesters maar gediend om de klerikale macht te be houden, maar het was hen verboden er gebruik van te maken van hunne po litieke rechten anders danjnet die be doeling. Een priester, eenen eenvoudigen bui tenpastoor, zonder fortuin noch in vloed, heeft durven het hoofd opheffen tegen deze dwingelandijHij heeft wil len zijne politieke rechten gebruiken als eenen vrijen burger, de Encykliek van den Paus willen volgen in eenen demokratischen zin. Hij heeft het ge waagd te durven spreken voor de ver betering van het lot der armen tegen den macht van den grooten Woeste. Het Vlaamsche volk stelde in hem zijn vertrouwen en dat is zijn misdrijf. De klerikalen hebben hem aangeval len en voor doel genomen dood aan den verrader. Dank aan de mede plichtigheid der bisschoppen, zijn priester Daens en zijne familie op alle wijzen getergd geworden. Geen dag gaat voorbij zonder dat de dagbladen ons niet de eene of andere beleediging bekend maken, die men hen aange daan heeft. Met aan priester Daens eene toela ting te weigeren, die gegeven werd aan liberalen en socialisten, met voor hem eene uitzonderingswet te maken, is het doel onzer meesters van zich de medeplichtigen te maken der vervol gers van eenen priester Daarop wil len wij ingelicht worden en wij eischen, van le Journal <YYpres, een antwoord. Wendt eenen burger aan eenen be diende der overheideenen blik die slecht uitgelegd wordt.... dan krijgt hij 20 franken boet voor beleediging aan de vertegenwoordigers der wet. Als in Sl Sebastiaan eenen liberaal, in een oogenblik van gramschap,eenen klerikaal eene oorveeg geeft, dan be komt hij van 1 a 8 maanden kot. Eenen pompier, eenen vertegen woordiger der macht kapt, zonder de minste reden, met zijnen sabel naar eenen eenvoudigen burger en krijgt.... 5 franken boet. Zooals in Vrankrijk Leve de kleri kalen en leve de macht Wij lezen in Le Journal cCYpres het volgende De Strijd meldt dat, op voorstel van den heer schepen Colaert, de ge meenteraad van leperen eene toelaag van 600 franken stemden voor de Groote Fanfaren. Dat is waar. Zij voegt er bij dat de heer Co laert, om zijne vraag te steunen be weerde dat een liberaal blad hetzelfde gevraagd had. Dat is ook waar. Maar waar De Strijd ophoudt de waarheid te zeggen, het is wanneer zij beweerd dat zij nooit gezegd heeft dat het stadsbestuur de Groote Fanfaren moest betalen. In ons aanstaande num mer zullen wij het hen eens herinne ren. n Wij durven hopen dat Le Journal ons op eene dergelijke wijze zal herin neren en dat die herinneringen niet laug meer zullen wachten te verschij nen. X>e rekening/ De rekening van het werk aan de statie van dat werk waaraan eenen geheelen hoop achterloopers van het Volkshuis helpen onze kluiten ver kwisten. De rekening daarvan, als 't u belieft, Journal d'Ypres Dat de stadhuisbazen mannen nemen om hunne bijzondere werken uit te voeren, daarvan zijn zij meester, maar dat de centen der lepersche belasting- betaalders moeten dienen voor eene verkwisting zooals die aan de statie, dat is onaannemelijk. Als men een werk doet uitvoeren zorgt men, ten minste, dat er overzicht weze en dat het ordentelijk uitgevoerd worde. Met een diegelijk bestuur moet eene stad geruïneerd worden. J3ij de Onvermoeibaren. Op eene algemeene vergadering, is de Maatschappij overgegaan tot de herkiezing van haar bestuur. Wij ho pen dat het nieuw bestuur aan de Maatschappij een nieuw tijdperk van bloei zal doen beleven en dat wij nog dikwijls de gelegenheid zullen hebben onze wakkere Turners toe te juichen. JBij de Oud-Pompiers. Het bestuur dezer Maatschappijal- tij d op zoek naar nieuwigheden voor hare feesten, vergaste Zondag 11. de leden der Maatschappij met de uitvoe ringen van den heer Barton, bekenden goochelaar van Brussel. Deze nieuwigheid genoot, vooral bij het vrouwelijk gedeelte der toeschou wers, veel bijval. Keinhouding' der straten. In een der laatste zittingen van den gemeenteraad klaagde M. Iweina I ii ii 11 "-noq^aQQOQiyr»

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3