Vrijzinnig volksgezind weekblad van leperen en het Arrondissement De rijschool vertrekt naar Tervueren. De weerstand. Stadsnieuws. Zaterdag, 3n Juni 1899. De vrienden van het onderwijs. ¥e»%schijuende des alee days. eendracht maart macht. INSCHRIJVINGSPRIJS voor stad, Een jaar §3 franks. vr de provincie, Een jaarfr. 3-50. Men sclirijlt in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, te Ieperen. De aankondigingen van beideVlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor gansch België, mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en het buitenland, uitsluitelijk in het Agencö Havas Magdalenastraat, Brussel. AANKONDIGINGEN Aankondigingen 10 c. den drukregel. Reklamen25 Rechterlijke aankondigen 1 fr. idem. Wanneer zal men ein delij k beginnen aan liet verteeren der 264,000 franken die voor liet herstellen onzer Jüij- sckool bestemd zij n Wie durft beweren dat de klerika- len het officiël ouderwijs hebben ver nietigd heeft vlak weg gelogen wie vertelt dat de onderwijzers werden gebroodroofd liegtwie spreekt van ontvolking der scholen liegtnooit werden de scholen zoo drukt bezocht als thans. Deze en andere niet minder gewaag de beweeringen, waarvan niet ééne door het minste bewijs is gesteund, vindt men schier alle dagen in alle klerikale pampieren. Dat de klerikalen echter daarmêe niemand zullen misleiden is eene uit gemaakte zaak. Te zeer is de school- oorlog en zijne hatelijkheden gekend, te talrijk zijn de slachtoffers van onze katholieke ministers, te luid hebben hunne klachten geklonken dan dat de rol, welke het onderwijs heeft gespeeld en nog speelt vergeten zou worden. De oorlog aan het onderwijs, voor de vrijmaking van den geest der men- sctien, is een der eerste punten van het pi'ogramma eens katholieks. De reden hiervan kan samengevat worden in deze enkele woorden Hoe dommer men het volk houdt, hoe beter het zich laat overheerschen. Vroeger, toen de menschen nog zoo fatsoenlijk niet waren als thans, noem de men het volk slaafen het mocht dulden en lijden, zonder dat het ooit mocht hopen op lotsverbetering. Servus non habet caput, non est persona, was de leus, en dienteugevolge werd er niets gedaan voor dit redelooze, onper soonlijke wezen. Het land bebouwen, zijn heeien dienen, was de reden en de bestemming van zijn bestaan. Waarom zou men het volk onderwezen hebben. Ware dit niet de deur geopend voor gevaarlijke eischen, voor revolution- naire gedachten De overheerschers hielden het licht voor zeiven, en lieten de slaven in het duister lijden. Een tijd kwam echter dat men het woord slaaf wat onfatsoenlijk vond. Men veranderde het in lijfeigene, laat, en, nog een weinig later, wanneer deugd en bravigheid hun toppunt had den bereikt, werd hetin werkman, boer, enz. veranderd. Aan den toestand zeiven werd echter weinig of geene verandering gebracht. Heden, zooals vroeger, blijven de overheerschers ofte klerikalen getrouw aan hun grondbeginselonwetendheid voor de volkstand, omdat op '3 volks onwetendheid zijne macht is gesteund. Overal waar zij de kans klaar zien, ver nietigen de klerikalen het vrijzinnig onderwijs, en vervolgen zij diegenen welke de leer van vrijheid in denken en handelen, van gerechtigheid in maatschappelijke toestanden versprei den. Dit onderwijs, deze leer is schade lijk voor hun heerschappij. Zij vervangen dit voor een onder wijs naar hunnen leest geschoeid door cene leer welke het volk allerlei geluk belooft hiernamaals. Ondertusschen bedriegen zij het op aarde, en buiten het uit zooveel zij kun nen. Maar zooals een straatjongen huilt, dat hij het niet gedaan heeft wan neer men hem op heeterdaad van kwa- poetserij betrapt, zoo huilen zij ook wanneer wij hen hun schandelijk ge drag, jegens 't volksonderwijs ver wijten. Laten wij hen huilen wij weten dat ons verwijt hen bloedig treft. En laten wij ons te meer voortgaan met hun hunne wandaden, op het hart te druk ken,'en tot onze lezers te zeggen ver geet niet dat gansch de drukking der klerikale partij nog steeds is, langzaam doch zeker het volksonderwijs te doo- den en de maatschappij terug te voeren tot de gevloekte tijden van vroeger, toen de geestelijkheid alleen meester was, en het volk, waaruit gij zijt ge sproten en waarvan gij deel maakt, slechts één recht bezat voor luiaards te werken, en zelve van niets mocht genieten. Gedenkt de strijdleus van Gambet- ta het klerikalisme, ziedaar den vijand en dat zoolang de katholie ken meester zijn, er geen vooruitgang mogelijk is. MonstcrbeLoogiiig te Brussel. Het ontwerp der regeering is veroor deeld, 'tis de ontwijfelbare waarheid, gezien de overgroote massa die zich Maandag naar de manifestatie ver drong. Rond 6 uren kwam eene brigade po litie, post vatten aan de Kruidtuin- laan. Het weder was goed. Het teeken in rang, werd om 6 1/2 uren geblazen. De werkzaamste organiseerders van den stoet zijn tegenwoordig, zooals Emiel Max, Verguit, Vandeneede, Eibers, Dufourueau, enz. Verder nog Delvaux, Danvers, Lam- biotte, Denis, Menseur, Qninet, Feron, Daemers, Janson, Loraud, Furnémont, Daens, Def'net, Vandervelde, Fontaine, Buyl, enz. Beurtelings volgen de vlaggen der Liberale Associatie en de groepen met andere vlaggen en kartels of opschrif ten. Groepen gingen met driehoeken van roode en blauwe linten, waarop men las A. S. en E. V. De manifestanten droegen op den hoed eene kaart met dezelfde letters, en allen zongen verschillige liederen, met betrek op den politieken strijd en weldra was de algemeene geestdrift on beschrijfelijk, in de rangen als onder de nieuwsgierige, langs de straten ge schaarde massa. Priester Daens, kwam ook zien en op de Sennelaan gekomen, ging een oorverdoovend geroep en gejuich op. De priester werd met geestdrift ont haald. Te 7 1/2 uren ging de stoet vooruit, voorafgegaan door dragers van twee handrollen Zuiver Algemeen Stemrecht Evenredige Vertegenwoordiging. Daarop volgt het comiteit en de meest aanzienlijke personen. Met moeite baant de stoet zich een weg. Op de Markt. Voor eene geestdriftige massa wordt er gesproken uit de vensters van De Zwaan n, door Lorand, Priester Daens, Delvaux, Sohier, enz. die allen het wetsontwerp schandvlekken en de vereenigde partijen, de gansche massa aansporen tot den strijd tot het uiterste. M. Lorand drukt zijn dank uit aan de liberale partij en aan alle democra ten voor hunne manifestatie, die zal te overwegen geven aan de reactie. De liberale partij zal zoover gaan als het volk wil, om recht af te dwingen (toej.) M. Daens verzekerd de medehulp der buitenlieden. Nooit zal de wet wor den gestemd, omdat zij de armen ver drukt. Laten wij allen vereenigd blij ven om de rechtvaardigheid en de broederlijkheid te doen heerschen. (Ovatie.) M. Delvaux spreekt in naam der Antwerpsche liberalen tegen het schan dalig ontwerp het werk der jesui- ten zooals er nooit een uitgedrukt werd. Wij willen een rechtvaardig kiesstel sel en zullen de wapens niet meer neer leggen voor dat wij recht zullen beko men hebben. M. Sohier spreekt in naam der libe rale werkerspartij van Bergen, toont aan wat onze programmas gemeens hebben en hoopt dat de koning de stem des volks tot in zijn paleis zal hooren. Spreker hoopt dat allen zullen ve reenigd blijven in den strijd, tot dat het uur der verlossing zal geslagen zijn. (Langd. ovatie.) M. Vandervelde (ovatie). Wij strijden tegen eene regeering, wier schandelijke overeersching wij reeds te lang dulden. De meerderheid der natie strijdt tegen de kunstmatige meerderheid, die in het parlement zetelt. Wij strijden tegen een wetsont werp dat eene echte politieke moord is. (Toej.) Het woord is aan de straat. Uwe afgevaardigden moeten, nadat zij de Kamer verlaten hebben, bij u zijn (Geroep op de straat) om de regee ring omver te werpen en het algemeen stemrecht in te voeren. (Toej.) Werklieden en burgers reikten el kander de hand blauwe en roode vlag gen wapperen op de straat indien gij werkershervormingen wilt, dan moet gij storm tegen den vijand loopen. De bourgeoisie moet, haren plicht begrijpende, opstaan en mede mar- cheeren met de openbare opinie, de koningin der wereld, die dreigend op treedt tegen onze regeerders en hunne eerloosheid zal doen slikken. Stout heid, nog stoutheid, altoos stoutheid en de overwinning is aan ons. (Toej.) M.Smeets. Vergeet niet dat die mannen, die u willen wurgen, op dezen oogenbiik in de ministeries zetelen. Kameraden naar het ministerie (He- raaid geroep naar het ministerie De talrijke stoet trekt op, onder het geroep Ontslag ontslag Daarop werd de policie verwittigd. De Wetstraat is afgesloten en een gevecht had plaats op den hoek der Wet- en Komuklijkestraten. Een socialistische vaandeldrager weert zich dapper tegen eene bende agenten, die hem zijne vlag willen af nemen. Men tracht de betooging in kleine groepen te verdeelen. Vandervelde en Smeets, die in de voorste rangen zijn, worden aan den hoek der Wetstraat brutaal door de policie aangegrepen. Vandervelde ver loor zijne manchetten Smeets is blootshoofd en zoo worden beiden naar de policiepost gesleept. Jules Liegeois, provinciaal raadslid, volgt de aangehoudenden en zegt tot Smeets Indien gij eene getuige noo- dig hebt Hij kan den volzin niet voleindigen en op zijne beurt wordt hij door de po licie aangegrepen. Léon Furnémont is insgelijks aange houden. Het gerucht liep dat Emiel Vander velde gekwetst was. De gevangenen losgelaten. De heeren Georges Lorand en de Sélys-Longchamps, senateur, de aan houding vernomen hebbende der socia listische Kamerleden, begaven zich on- middelijk naar den policiepost der Waux-Hall ten einde hunne invrij heidstelling te bekomen. Om 11 ure worden zij losgelaten en samen met M. Lorand begaven zij zich naar het Volkshuis Onderweg ont moetten zij eene talrijke groep mani festanten op weg naar de Waux-Hall, vast beslist de gevangenen te gaan ver lossen. O nze markten. Telkens dat wij onze gebenedijde stadsregeering beknibbelen, beweert het Journal cf Ypres en het ander kleri kaal papierken dat wij ze moedwillig willen zwart maken en dat gansch de lepersche bevolking hulde brengt aan ditjjfijesfiAA bestuur. Op risico van nogmaals de zachte rust van onze benijdenswaardige re geerders te stooren, willen wij hier nog eens bewijzen dat ze hoegenaamd nie- mendalle voor den voorspoed onzer stad uitgericht hebben. Als voorbeeld, nemen wij de Groote Botermarkt, die onder de Haile nevens de Groenselmarkt, gehouden wordt. Nergens ziet men zoo een wanorde. Er zijn nog banken, nog tafels de buiten lieden kunnen er niet zitten, terwijl zij nochtans een standgeld betalen, dat een weinig voordeel zou mogen geven. Zij hebben het daarenboven zeer moeilijk om hunne koopwaar behoor- lij k te vertoonen en het publiek kan niet gemakkelijk tusschen hen door gaan. Op het Stadhuis daar veegt men z'n botten aan de klachten die zich voor doen van alle kanten de vreemde op- koopers, de boerenlieden en ook de menschen uit de stad. Terwijl elders de markten gereglementeerd worden, hier, wordt er geene rekening gehou den van de verordening het wille keurig stelsel houdt in Ieperen de bo venhand. Te Dixmuide, namelijk, zijn het, bij de opening van de markt, de inwoners die het eerst recht op aankoop hebben op een gegeven slag met de bel mogen de vreemde opkoopers op hunne beurt de boter bedingen. Het is er insgelijks verboden de koopwaar in andere plaat sen te koop te stellen dan die door het gemeentebestuur aangeduid, terwijl men te Ieperen, wordt er gezegd, toe laat dat de koopers de boerinnen te ge- moet gaan en hierdoor ook nadeel aan de stadskas doet, vermits zij al dat standgeld verliest. In vele andere steden, waar de mark ten zoo belangrijk zijn als hier, loopt alles in de beste orde af. De koopers naderen op behoorlijke wijze, degenen die hunne waren op de banken uitstal len, door de stad tot hunne beschik king gesteld. Eene andere kwestie die eveneens onze neringdoende medeburgers aan belangt is die der rondleurderij. Eiken Zaterdag komen hier vreemde mars kramers met allerlei koopwaar op de markten, welke de winkels uit de stad een verderfelijke concurrentie aan doen. Het zijn nochtans de lepersche winkeliers die meestal de belastingen betalen en het ware niet meer dan billijk dat zij ook er het grootste pro fijt uittrokken. De rondleurders verkoopen aan be lachelijke prijzen hunne pakkadje of soms handelsgoed, voortkomende van likwidatiën of andere twijfelachtige oorsprong. De boereu laten zich ge makkelijk door den goeden koop mis leiden, in stede van de magazijnen te bezoeken.

HISTORISCHE KRANTEN

De Strijd – La Lutte (1894-1899) | 1899 | | pagina 3