Vrijzinnig volksgezind weekblad van Ieperen en heb Arrondissement
Viiietkaarten
Kerstdag verhaal.
Kieskronijk
Wat geschiedenis.
Zaterdag, 25° December 1899.
5 centiemen.
Zesde jaar. N r 8.
Handelsdrukkerij
E. LAMBIN-MATBÉE,
reus met leemen voeten.
Bravo, Antwerpen
Toe nadering overal.
xv.
Verschijnende des ale r days.
EENDRACHT MAART MACHT.
INSCHRIJVINGSPRIJS
voor stad, Een jaar 3 franks,
v' de provincie, Een jaar fr. 2-50.
Men schrijft in bij den Uitgever Dixmudestraat, nr 51, ta ïeperen. De aankondigingen
van beide Vlaanderen evenals deNotariale en Rechterlijke aankondigingen voor gansch België,
mogen gezonden worden ten bureele van dit blad. De andere aankondigingen voor België en
het buitenland, uitsluitelijk in het Agance Havas Magdalenastraat, Brussel.
AANKONDIGINGEN
Aankondigingen 10 c. den drukregel.
Reklamen 25
Rechtrelijke aankondigen 1 fr. idem.
51, Dixmuidestraat, leperen.
op VelijnBristol en Ivoor.
Matige prijzen onberispelijke uit
voering, spoedige bediening.
Thomas heeft geen werk.
In zijne armzalige kamer zit hij met
het hou: i. in de hand en staart somber
voor zich. heen. Op zijn gelaat staat
koude smart te iezen, zooals de wan
hoop alleen kan voortbrengen. Zijne
oogen draaien akelig rond en zijne
vingers sluiten zich krampachtig sa
men.
Zijne vrouw Betje zit daar stil en
kwijnend, en drukt met hare verma
gerde armen een zuigeling aan de
borst. Doch het kind begint te wee-
nen, want het kan bij moeder geen
voedsel meer vinden.
Twee grootere kinderen zitten in een
hoek te schreeuwen zij hebben aan
vader zoolang een boterham gevraagd,
tot dat deze hen kwaad van zich heeft
gestoten.
Eindelijk verbreekt Thomas die
droevige stilte. Heb ik dat verdiend
zegt hij heb ik dat verdiend om met al
mijn merken nog te moeten zien dat mijne
kinderen uithongeren
De vrouw zwijgt.
Spreekt ge niet meer, Betje
vraagt de man.
Ik meet niet wat wij verdiend heb
ben, Thomas zegt de vrouw God alleen
meet dit.
God alleenneen vroum, hij alleen
nietwant ik meet heel goed dat mijne han
den krom en lam zijn van merken. Ik meet
heel goed dat ik van Maandag tot Zaterdag
heb gewroet als een peerd, om dan nu nog
armoede ie moeten lijdenneen, dat heb
ik niet verdient
Zwijg Thomas u roept de vrouw
verontwaardigd. Gij bezondigt u, gij
moogt niet morren. Wie weet waarom die
goede God ons die rampen overzend. Heeft
de pastor Zondag in zijn sermoen niet ge
zegd dat men nooit moet wanhopen, mant dat
Hijdie de vogelen des Hemels voedt, nooit
diegene verlaatdie in Hem vertrouwen
stellen
Ja, vroumDe pastoor heeft goed
te praten. Hij leeft uit den korf zonder
zorgmaar laat hij maar eene week in
mijne plaats komen en luistert dan eens wat
hij zeil zeggen. Toen ik hem hoorde preken
dat niemand woekeren mag, dan bruischte
mij het bloed in het lichaam en dachte bij
mij zelve dat het schandalig is dal hij zoo
iets durft zeggen.
Maar zwijg Thomas, gij vertelt
onzin
V/at, onzinBetjeIs het dan niet
waar dat hij op kolossale wijze woekert
Hij ontvomgt van den Staat 1000 franken
per jaar zonder de bijpostjes. Voor die iOOO
franken ireekt hij hoogstens één maal per
week. Dat maakt, telkens 20 franken voor
eene uur dingen te vertellen die hij
zelf niet je.toofl of naleeft Is dat niet woe
keren op groote schaal Is dat geen diefstal
plegen ten nadeele van de nationale rijkdom,
waar wij met al onze armoede nog moeten toe
bijdragen
Gaat, Betje, naar onze fabriek en ziet
hoe daar de werklieden moeten zwoegen en
slaven aan 15 d 20 franken per meek, waar
mede zij dan nog een huishouden te onder
houden hebben. En als ge dat gezien hebt,
vraag dan zelf aan uw gemeten of het recht
vaardig is dat het arm borreltje van den
zwoeger belast wordt om den pastoor zijn
wijnkelder te vullen
De kinderen smeeken om een boter
ham en Betje barst in snikken uit.
De sneeuw valt zachtig op het eenige
dakvenster neder en stelt de kamer in
een.somber daglicht.
Er word geklopt. Een heer verschijnt
in de deur met een geldzak. Hij zegt te
komen ontvangen voor S' Pieters Pen
ning, voor den armen Paus.
Thomas richt zich in volle lengte op,
wijst met een krachtig gebaar de deur
en roept met klem
Vertrek, ellendig gebroed, hom den arme
in zijne ellende niet beleedigen Gij komt
bedelen voor iemand die miljoenen bezit, bij
lieden die geen kruimel brood aan hunne
hinderen hunnen geven, om hunnen honger
te stillen. Vertrek, zeg ik u
De deur gaat weder toe en in de
kamer wordt alles stil en koud als in
een lijkenkelder. Goliath.
Het nieuws der verschrikkelijke ne
derlaag van generaal Sir Redvers Bulier
werd, wij mogen het gerust zeggen,
door heel Europaop een kreet van
blijdschap onthaald.
Al de Duitsche, Russische, Fransche
en Oostennjksche bladen, onverschillig
van welke staatkundige of godsdiens
tige gevoelens zij de organen zijn,
drukken hunne bewondering voor de
Boeren in de meest geestdriftige be
woordingen uit om des te vinniger
de schandelijke politiek af te keuren
die Groot-Brittanië vandaag in zulke
zware beproevingen brengt.
Al degenen die in de diplomatie
hunne sporen hebben gewonnen en tot
nu toe nog een, overigens zeer begrij
pelijke, terughoudendheid in acht ne
men, steken het thans niet langer meer
onder stoelen of banken, dat Engeland
totaal geklopt in de Kaapkoionië en
niet beter doen kan dan maar gauw
vrede sluiten, wil het, -- ver van iets
te winnen er nog niet al de voordee-
len bij inschieten en al de macht die
het in Zuid-Afrika bezit.
De nederlaag van den opperbevel
hebber der Britsche legermacht is niet
alleen van 't hoogste gewicht door de
kolossale stoffelijke voordeelen dien zij de
Boeren in handen geeft er is hier iets
dat zwaarder nog weegt in de oorlogs-
schaal dan de twee duizend manschappen
en het dozijn vuurmonden die Bulier in
de steek heeft moeten laten de zede
lijke invloedwelke dit wapenfeit heb
ben zal in Zuid-Afrika zelf, de kolos
sale indruk dieu het gemaakt heeft op
heel de beschaafde wereld.
Geen twijfel of al de Hollanders van
Natal en van de Kaapkoionië zullen
thans de laatste aarzeling, de laatste
vrees uit hun geest voelen wijken. Zij
zuilen begrijpen dat er thans nog
slechts één stootje noodig is, ééne
krachtige beweging om het Britsche
juk van hunne schouders te schudden.
Zij zullen het voorbeeld van vader
lands- en vrijheidsliefde volgen, hun
zoo schitterend door Transvalera en
Vrij statera gegeven, hun paard zade
len, hnn geweer laden en optrekken
naar de plaatsen van 't gevaar
Heel Betsjoenaland was Zaterdag
reeds te wapen. En dat binnen eenige
uren ook boven Natal en de Kaapkolo
nie de vlag des opperstands wapperen
kan, daar zijn ze in Engeland zelf,
voorzeker de laatsten om aan te twijfe
len.
Intus8chen verspeelt John Bull in
Europa in één slag al het prestige, dat
hij zich met zóóveel moeite en ten
kosts van zóóveel tijd en opofferingen
heeft weten te verwerven.
Terwijl de Londener bladen al de
schuld van deze onheilen werpen op de
aanvoerders hunner legermacht en het
Engelsch publiek de afstelling vraagt
van Gatacre, Methuen en zelfs al van
Buller, dien het gister nog als een god
heid vereerdewordt het zachtig
aan voor heel de wereld duidelijk dat
John Buil, de groote slokop, de meester
van half den aardbol, de onoverwinne
lijke baas van de machtigste vloot der
aarde, niets andera is dan een holle
bluffereen onbeholpen zwakkeling die
't niet eens gedaan krijgen kantegen
een hoopje volk nog niet groot genoeg
om het vierde deel van Londen te be
wonen
En al de mogendheden die zich in
zoo menige omstandigheid door de
leemen voeten van dien reus op de
teenen lieten trappen, bekijken mal
kaar thans lijk musschen die een voge-
lenschrik omver zien waaien. Zij zijn
beschaamd voor elkander en zij doen
nu allemaal hun best om er uit te zien
alsof zij nooit bang geweest waren
Ja, ja,.... sic transit gloria mundizóó
vergaat de wereld
En Engeland zal dat het best gaan
ondervinden wanneer het, na heele-
maal weggekegeld te zijn uit de Kaap,
ook nog het onmetelijk Hindostan en
misschien wel Canada op 't lijf zal
krijgen
Van Rusland, Duitachland en Vrank-
rijk hoeft het voorloopig nog niet bang
te zijn. Wanneer het laatste overschot
der Britsche legermacht vernietigd zijn
zal door de nakomelingen der heldhaf
tige Sipaijera van 66 in Indië en Canada
zich bij de Vereenigde Staten zal aan
gesloten hebben, dan is het nog tijd
genoeg voor de Europeesche natiën, om
van zijn Koloniën te pakken, wat ze
het best gebruiken kunnen
God save.Chamberlain Goliath.
De voortzeltiug va» het Kartel.
Standvastigheid der bondgenoote».
Leve het Algemeen Stemrecht.
Wij lezen in De Werker
Zaterdag avond vergaderde het
Comiteit van het Kartel, afgevaardig
den der Werkliedenpartij en der Ver
eenigde Liberalen, om te onderhande
len over de wetgevende kiezingen.
Het Kartel op wetgevend gebied
werd door de Werkliedenpartij in het
begin des jaars gestemd het was be
paald dat het Kartel zou doorgaan,
welke ook het nieuwe kiesstelsel der
regeering zijn zou, zoolang het A. S.
met werd uitgeroepen.
De vereenigde Liberalen verklaar
den, bij monde van MM. Delvaux,
Rooses, en anderen, dat het Kartel, ge
sloten op basis van A. S. en E. V. al
leen omtrent het laaste punt eenigzins
voldoening geeft.
Het A. S., basis en doel van het
Kartel, is nog niet bereikt; dus blijf't
de overeenkomst onverminderd bestaanen
zullen de Werkliedenpartij en de Veree
nigde Liberalen voortgaan, gezamenlijk voor
A. S. puur en simpel, te ijveren.
De propaganda zal 'binnen kort ge
regeld worden, zoo voor de stad als
voor den buiten.
i) Beslist werd dat, in gevolge de
vroeger gesloten overeenkomst, die
aan de Werkliedenpartij 2 zetels op de
11 toekende, thans in de verdeeiing
der voorkeurakandidaten, de verhou
ding zou wezen, in het vooruitzicht
der zeker te behalen plaatsen, 4 libe
ralen en 1 socialist.
i) Voor de 6 andere plaatsen zal de
vooratellingsorde later geregeld wor
den.
Aan geen enkele partijgenoot zal de
gewichtigheid dier besluiten ontsnapt
pen.
Het is zeker de eerste maal in Belgie
dat een verbond met zooveel getrouw
heid, eerlijkheid en standvastigheid
wordt volgehouden.
Eere aan de antwerpsche kartellis
ten
Het is een groot voorbeeld dat de
Scheldestad aan geheel Belgie komt te
geven.
Werd het overal gevolgd het ware
den beslissenden val der afschuwelijke
reactie die ons land sinds 16 jaar on
der den hiel houdt en den eindelijken
zegepraal der politieke gelijkheid,
zonder welke er op geene beternis of
redding is te hopen.
Het voorbeeld van Antwerpen zal be
paald een diepen, blij venden en heil-
zamen invloed uitoefenen op de bel-
gische politiek.
Indien het Kartel in het arrond* van
Antwerpen 3500 stemmen wint dan be
komt het 6 zetels van de 11. In de stad
Antwerpen alleen heeft het in de laat
ste gemeente kiezingen 3000 stemmen
gewonnen.
De liberalen van Molenbeek schij
nen al van zin te zijn een beslissenden
stap te doen als toenadering tot de de
mocratie.
Een voorstel van liberaal-socialisti
sche overeenkomst is gedaan geworden
in den schoot van den gemeentendraad
en aan de beide politieke groepen on
derworpen.
De Werkersbond heeft de overeen
komst goedgekeurd en de Liberale As
sociatie is bijeengeroepen om insge
lijks uitspraak te doen.
Een zetel in het college is toegekend
aangez1 Eibers, aangeduid door den poll
van den Werkersbond,een nieuw man
daat van schepen zal bij de eerste open
vallende plaats aan de socialisten wor
den toegekend.
Ziedaar wat niet weinig zal bijdra
gen, om Molenbeek op volksgezinde
wijze te doen besturen. Voor deze nij
verheidsgemeente is zulks een echt ge
luk.
-De nationale vergadering stelde de
geestelijke goederen ter beschikking
van den staat. Ziedaar de groote mis
daad en de oorzaak der woede van de
katholieke schrijvers.
Priester Barruel zal ons zeggen wel
ke de gevoelens waren der fransche
geestelijkheid, die met zooveel zelfver
loochening afstand deed van hare ei
gendommen.
Het voorstel was zoo hatelijk door
de klaarblijkelijkheid van den diefstal
dat men lang had moeten wachten om
een man te vinden zonder eer, die het
zou nederleggen. Als Judas bevond die
kerel zich in het college zelf der aposte
len.
De tijd, die alle driften koelt schijnt
den haat der priesters nieuwe stof te
geven tegen dien Judas.
Judas, de apostel, zegt priester
Delbos, verkocht Jesus Christus, de
andere Judas verkocht het erfdeel der
kerk, het erfdeel der armen
De katholieken zetten Jesus-Chris-
tus, den zoon gods op dezelfde lijn als
de kerkelijke goederen. Zij vergelijken
het eerloos verraad dat den goddelij ken
meester aan den benl leverde aan het
voorstel de geestelijke goederen te ver-
koopen. De gelijkenis hinkt nochtans
Judas ontving het loon van zijn verraad
't was de gierigheid, die hem aandreef.
Maar in welk kamp vindt men do
geldzucht in 89