van Eene neus van zeven ellen. Onverdachte getuigen. WERKSTAKING T? B NIEUWPOORT KANTON. Wi] eischen eene Vlaamsche Hoogeschool Pharizeërs Negende Jaargang Nr 2. Zaterdag 14 Januari 1911. God voor bake Recht voor stake Vlaamsch voor sprake. Inschrijvingsprijs op voorhand te betalen 3 fr. per jaar voor België. Prijs per nummer 5 centiemen. Weekblad verschijnende eiken Zaterdag. I 30 ct.[den drukr. onze Verkooper JULES DANGEZ, IJperstraat, NIEUWPOORT. BEHEER OPSTEL Hoogstraat, 83, NIEUWPOORT. Iets zwarter, krommer en slech ter dan eene naamlooze maatschappij was ei niet... zoolang zij de gelegen heid niet inzagen er eene te stichten Geruimen tijd reeds bestond er te Gent eene samenwerkende maatschap pij van wevers, door socialisten ge vormd en bestuurd. Draaide het spel niet goed of haperde er iets anders, de samenwerkende maatschappij werd in alle geval herbakken en wierd... eene naamlooze maatschappij 1 Weêr eens zwart werd wit krom, recht; slecht, goed. Die pasgebooren maatschappij heeft nu de inschrijving barer aandeelen op de Beurs aangevraagd, ’t Zal een ple zier zijn binnen kort de roode Marian na waggelend te zien komen afgestoo- ten, te Brussel, op de Beursplaats, de handen vol aktiën, om liplekkend den baard te komen streelen van geslepen Joden of op sluwe bankiers te knipoo- gen. Met het geld van iedereen, komt Marianna spelen op de Beurs, Mari anne «speculeert... «Speculeeren» was zwart, krom en slecht nu wordt het wit en recht en goed I Zoo gaat het in de socialistische par tij in alles, altijd en overal. En als ik dat overweeg, dan valt mij steeds een der parabels uit het nieuwe testament te binnen, eene parabel die spreekt van eenen man die niet en docht en in den tempel zijn eigen op hemelen ging en de anderen beschul digen die man... die was een Phari- zeêr. Over eenige weken was ’t werksta king in den Senaat de linkerzijde de liberalen en socialisten dus, is er van ondergeschoten. De reden De linkerzijde zegde de liberale senator M. Dupont, is het eens om krachtig verzet aan te teekenen tegen de han- Zwart is niet wit krom niet recht slecht niet goed I Dat is zoo bij u, bij mij, bij iedereen, behalve.,., bij de socialisten 1 Hetgeen zwart, krom en slecht is bij de vijanden, wordt wit, recht en goed, zoodra ëén hunner zelf in 't spel zit De kapitalisten, dat zijn uitbuiters die met 't zweet van den werkman tee- ren en zwieren, echels die ’t bloed van den werkman afzuigen maar... dragen diezelfde kapitalisten den naam van eenen Vandervelde, eenen Grimard, eenen Furnémont, ho, dan is er geene spraak meer als... van edele verdedi gers van den werkman en weldoeners der menschheid zwart wordt wit krom, rechtslecht, goed I Van ouds af hebben de socialisten al hunne gal, al hunnen haat op de naam looze maatschappijen uitgespuwdl Eene naamlooze maatschappij was de dood van den kleinen burger eene naamloo ze maatschappij leefde van ’t kapitaal en op den rug der kleinen om andere kleinen te verdrukken; eene naamlooze maatschappij, door 't verkregen geld, de uitbreiding en de groeiende macht, rees op als dwingeland eene naamloo ze maatschappij was eene schreeuwen de onrechtvaardigheid, daar, als het er op aankwam de winsten te verdeelen, de werkman, de eenige vooitbrenger, altijd bastaard bleefeene naamlooze maatschappij was een schandig waag spel, blootgesteld aan alle soorten van beursslagen door onneerlijke geldman- men bewerkt 1 Mijnheer Taft, voorzitter de Repu bliek van deVereenigde Staten inAme- rika, is een protestant, maar een zeer verstandig man. Welnu? wilt gij weten hoe hij de katholieke Kerk beoordeelt? Hij zegt De grootste beschavings- macht is de Katholieke Kerk. En sprekende van volkeren der Philippijn- sche eilanden, zegt hij nog Het grootste ongeluk dat deze volkeren ge troffen heeft, is de vernieling van hun ne katholieke kerken». Ergo dus alle vrijmetselaars, libe ralen en socialisten, enz. die de ka tholieke kerk bestrijden, zijn vijanden van de ware beschaving en van het ge luk der volkeren. ger onderwijs. Ze zal er komen, opdat niets weer staat aan rechtveerdigheid, omdat men eens moe wordt te wachten, omdat de werking uitgaat in het moedig meedoen van ieder waren vlaming. Ze zal er komen, de Vlaamsche Hoogeschool 1 Den lande door gaan de stemmen om hoog om ze op te eischen,voor ons volk dat behoefte heeft aan hooger geestes leven, aan herworderd zelfbewust zijn, aan weeropenbloeiende liefde voor zijn vervallene eensdaags zoo beroemde in stellingen. Ze zal er komen omdat de jeugd het gewild heeft en dat in de jeugd Vlaan- derens toekomst ligt. De jongeren ze moeten winnen om dat ze in den kop dragen, gedachten die ze willen bewerkstelligd zien, om dat ze in hun herten, dien gloed voe len, lijk onze vaderen voelden, voor 't begaan van groote, van verheven daad zaken. Door hun eendrachtig optreden,hun nen onvermoeibaren kamp, hebben ze een heerlijk beeld ten aanschouwen gegeven van vastberaden fierheid en van onwankelbare hoop om hunne leus Uit houwe trouw wordt Vlaan- derland herboren 1 Herwig. Eens eene blauwe scheen loopen, eens een neusken krijgen dat kan aan iedereen voorvallenmaar eene neus ge zet worden van zeven ellen lang, daar voor moet gij socialist zijn en... citoyen Furnémont heeten Citoyen Furnémont wilde optreden als verdediger van Ferrer, den Spaan- schen anarchist.Met de krop in de keel zei hij vaarwel aan zijne geliefde fles- schen bourgogne en trok op naar Spanje 1 Ter plaatse ging hij de bewij zen opzoeken en verzamelen die de on schuld van Ferrer en de onrechtvaar digheid van ’t vonnis moesten bewij zen Citoyen Furnémont kwam terug hij had de bewijzen op zak. Meetingen werden ingericbt die hij, citoyen Fur némont, voorzat en waar hij het groot woord voerde Ferrer was onschul dig, de wet werd verkracht, de rechters waren beulen en voegde hij erbij, met vreugde zal ik de hand drukken van hem die Ferrer wreken zal 1 Ongelukkiglijk, citoyen Furnémont heeft niet lang den tijd gehad om met Ferrer’s onschuld de straten op en af te loopen I De Spaansche republikeinen en an dere antikatholieken hadden voor dc heropening der Kamers eene groote zit ting over Ferrer belegd. Zij hadden hunnen geleerdstenvolksvertegenwoor diger, Malquiadoz Alvarez, gelast al de stukken van Feirer’s proces van naaldje tot draadje te onderzoeken, in de hoop er iets in te vinden dat niet in den haak zat. Deze groote advokaat heeft gezocht en herzocht en.?. niet? Die kreet, hij weergalmde, onophou delijk, geweldig, langs alle kanten op de onvergetelijke Rodenbachsdagen van Roeselaere. Hij wierd uitgezongen, krachtig,met volle borst, door duizenden studenten uitgevend in de straten, hunne blijheid van te leven, hun genoegen om hunne geestdriftige jeugd, hunne fierheid voor hun standvastig ras, hun levend bewijs van hunne vlaamschheid, en hunne hei lige strijd ter verovering van hunne rechtveerdige rechten, van hun gewild, gedroomd, van hun schoon, hun edel ideaal. Anderen hebben er mee gespot, ze hebben er mee gelachen, en hunne schouders opgesteken. Anderen hebben minachtend neerge zien op die heerlijke uiting van die rechtmatige gevoelens en begeerten. Anderen hebben ons gehoond waai zij konden, en onze tale wilden ze doen dienen tot asschepoetster en als ver- worpelinge van onzen stam. Maar, keering is gekomen, al met eens,in eene plotse opjubeling van alle vlaamsche herten. Eensdaags hebben ze gelachen en gespot, nu mogen ze grijnzen. Ah 1 ’t is dat ze onze jeugd, Vlaamsche jeugd niet kenden. De beweging die van hen uitging, ze meenden 't een strooivuurtje, dat op flakkert voor eenige uren in hellen gloed om seffens uit te dooven. Maar ze hebben zich vergist. Vlaanderens jeugd is taai, taai als Vlaanderen zelf, en als het iets in den kop heeft, dèt moet en dM zal het win nen. Vlaanderens jeugd is de verpersoon lijking van gansch een volk, dat snakt naar zijne herboorte en zijne herwor- ding,en dat nu zooals in ’t verleden zijn zelfs wil blijven met zeden, liefde en taal. De taal is gansch het volk. De taal dat is de veropenbaring van gansch ons geschiedkundig bestaan, de taal dat is de herleving van gansch on zen stam. Wij willen ze weer in hare eere her steld, omdat het vlaamsche volk zoo veel recht heeft, en meer nog, als an deren te leven onder Gods glorierijke zonne, zijn eigen leven van over eeu wen en dat altijd het zijne is geweest. Onze taal, we willen ze weer hooren spreken gansch de gouwen door, over- heerschend andere, die met goudene versiersels de onze wilden in snoerende banden leggen. Onze taal, we willen ze weer hooren herklinken, in de vergaderingen, in de rechtbanken, in de kerken, in de scho len. Ze moet hare plaats hebben en ze moet de voertaal worden van ons hoo- delingen der Kamer van volksverte- genwoordigers. Niettegenstaande ons aller aandringen, blijft de Kamer in hare koppigheid volharden en stuurt ons de budjetten veel te laat, ’t Is ons onmogelijk ze ernstig te bespre- ken en bijgevolg, het betaamt ons niet te beraadslagen I Bravo, M. Dupont, wel gesproken I Maar... ja er is een maar bij en een dikke... Wie draagt de fout dier traag heid Wie, in de Kamer, speelt de koppigen Zijn het uwe eigene vrien den, de liberalen en socialisten, niet Tijdens de bespreking van het adres aan den Koning hebben 13 leden der rechterzijde en 77 der linkerzijde het woord gevoerd tijdens de bespreking van het budjet van wegen en middelen: 27 katholieken en33 antiklerikalen,dus alles bijeen 30 leden der meerderheid tegen... 70 der minderheid 1 Verkochten de liberalen en socialis ten wat minder Hauwen kul, alles zou zoo dapper vooruitschuiven Nu, het doet ons plezier dat M. Du pont eens aan de gezonde reden gehoor gegeven heeft en in den naam zijner kollega’s, zijne vrienden der Kamer, eens duchtig heeft gekamd. (Aankondigingen 15 ct. den drukregel. Rechterlijke bekendmakingen -o- DrukkerLOUIS LAMMEN, Hoogstraat, 97, Nieuwpoort R*R RM* 'Tlfl' IMII _1T~' II I I IIIIIBI III IHIMIIIIIIBIIW—II NIEUWSBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Nieuwpoort & Kanton (1902-1914) | 1911 | | pagina 1