¥AN_ YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. APPELS EN PEEREN. Zaterdag 3 February 1872. Zevende Jaer. Nummer 318. 7 VANDER&HINSTE-FOSSÉ, Fp. per .Jaer. DE PLAKBRIEVEN., ten Burccle van dit Biad gedrukt, betalen sléchts ééne inly ring en worden tot deti dag-tier verkooping opgenornett. Y ff. V. B5 W E I- KW. 1" December. roperinghe-Yper, 0-20,7-30,9-2111-20,2-10,0-13,0-20.— Yper Poperinghe, 0-00,9-00,11-40,3-39,6-32; M 0. 0, K - HD 41 ft 'B1 F W. 10e (ot-ltomsl van B'uiim en I&erk. De hardnekkige vervolgingen, waervan de Pans het voorwerp is, worden zoo verre gedreven, dal ineer dan een katholiek begint te twyfelen over de loekoinst van hel Paus dom, als gevestigd te Rooinen, en aldaer zyn vry gebied beoefenende om van daer de katholieke wereld te omvatten. De aenmoedigende woorden van den 11. Vader zelf, die voortdurend de zegcprael der Kerk aenkondigt, zyn niet voldoende om den twyfel van velen onzer geloofsgenoten te bedaren. Wel is waer dat de goddeloosheid tcRoo- men hecrschl en woedt, dat zy zich aldaer aen al hare buitensporigheden en wanbe- dryven overlevert; dat het liberalism en vrymetselarv al hunne pogingen aenwenden om van de hoofstad van hel Christendom de hoofdstad der vrygeestery en der revolutie te maken. Wel is waer dal de revolutie maer al te wel den oproep der vrymetselarv beantwoordt, en dat Hoornen thans bezet is door de zwermen der Mazzinislen, Garibal- dislen en Internationalisten. Maer zal daeruit niet volgen, dat Hoornen wclhaesl hel looneel zal worden van een schrikbewind; dat daer eene revolutie zal en moet uitbersten; dat de klooslerplundenn- gen, liet infaem beheer, de goddelooze acn- hilsingen van het Piemonteesch gouverne ment, wanneer dit zal omverre geworpen zyn, zullen worden opgevolgd door een drama van moorden, plunderingen en brand stichtingen Aen dit alles moeten wy ons verwachten. De goddelooze haet der revolutie legen de Kerk, waervan zy de loochening is, en wel ker verwoesting zv bewerkt, zal zwoegen totdat er van het aloude katholiek Roomen geen steen meer zal overblyven. Dit is haer luid verklaerd plan; en de uiterste radikalen verschillen deswege slechts mei de doctrinaire liberalen in de middelen van uitvoering. Roomen, middelpunt van het Christen dom, is dan ook het bvzondersto slagveld in dien oorlog, welke Belial aen God, zyne wetten en zyne Kerk levert. De helsche maglen denken dal, eens Roo men afgeschaft de onthoofde Kerk zal vallen. Maer de geschiedenis bewyst en het ge loof leert ons dal al die 'verwoestingen, die goddeloosheden verre van het Pausdom en de Kerk te vernietigen, haer integendeel nog zullen versterken. De stichter der katholieke Kerk zelf heeft voorzegd dat deze voortdurend zal vervolgd worden, dal haer in den loop der eeuwen de haet der wereld, het zweerd, de folteringen te verwachten zouden slaen, maer dal zy eeuwig zou zyn, en de poorten der hel noPit over haer, noch over haren grondsteen Pe trus, zou vermogen Het is de eerste mael niet. dat het Roomen der Pauzen, aen het zweerd, de vlam en de plundering zou ten prooi geleverd worden. De eerste mael niet, dat de Pauzen gevan gen of bannelingen zonden zyn, gefolterd door de mngtigen der aerdo. De eerste mael niet, dat al dc monden der keliery en der goddeloosheid al de belcedi- gingen van hunnen helschen haet op het Rootiien der Pauzen losbraken. Er beslacl gcenc stad in de wereld, waer het christendom zoo vervolgd is geweest, waer het bloed der christenen zoo overvloe dig heeft gestroomd, waer de Pauzen zulke reeks van martelaren hebben opgeleverd als Roomen. Fn toch is Roomen destad der Pauzen, de hoofdstad der katholieke wereld gebleven; hare vyanden en vervolgers zyn met hunne heerschappyen in het stof der eeuwen ver dwenen, en Roomen bleef de eeuwige stad. De verbannen Pauzen zyn er met roem terug gekeerd, de verwoestingen zyn her steld, het regl heeft overwonnen, de Kerk heeft gezegepraeld. Het vcrledonc is het zekerste onderpand van hel tegenwoordige en de lockomst. Wat achttien eeuwen, vercenigd, niet konden uitwerken, zul de negentiende ook niet kunnen. Landed en volken zyn van de Kerk afge vallen, doch andere landen en volken heb ben zich hy haer aangesloten, Roomen alleen, ofschoon meermaels beproefd, meer maals diep geschokt, is len allen lyde ge trouw gebleven. Onze oogen, welke slechts eenen korten tyd eenen zeer beperkten gezigteindèr kun nen aanschouwen, kunnen de oneindige uit gestrektheid der bestemmingen van Kerk en Pausdom niet bereiken; maer wy bezitten ligt genoeg, om met geloof cn betrouwen de toekomst der Kerk le gemoel te zien. En wy weten, door het woord der waer heid, dat die heslemming ecuwig is, cn dat de plannen barer vyanden ten slotte zullen verydcld worden. Ellendige toestand der liberale parly. Verdeeldheid, twist anarchie hecrschen in de liberale party geheel het land door. Geen middel van overeenkomst. Het is voorge steld geweest een groot kongres te houden om die oncenigheden te stillen. Maer de groolcn der party zeggen; zwicht u van een kongres; de twist zou nog verergeren. Er is niet een pul meer waerover de libe ralen van T z 'Ifde gedacht zyn. De hoofden der liberale associatie van Brussel stellen voor. niets anders op het liberale vaendel te MEN SCIIRYFT IN RY UUTEHSTRAET, 00, YPBRKN. cn in al de Postkantooien van bet ryk p| VOOR r.KIIEEI. IIKT I.AM), voorat bel nel lm er )lon sqhryfl nial min in dat) voor een Jaer Verschynciide den Zaturdng van elke week. De aenkondiginsprys is van 10 centiemen den regel. De reklnmen in 't Nieuwsiil^p belalen 80 cenlienien Ion regel —Een nummer genomen op liet liuroel 10 cent De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklnmen of Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. I -.-li iimSÉi rr rgilfTr T i*TnfcTrrrTrri a -| -innr' 1t~r- •If»turin^i'.wn.rmrmnvnirrr-.- I-.T vwM.-smrr'.Tf '«TriBr7.»r irïl'ilf V"3*rv"E j"IV .XZTiïiJTI-lüllL;•TOTl'^WI'HAUIllKIIDSBSS 8-00,9-30.Poperinghe-Hazébronck, 7-13,9-20, 12-00, 4 00, 0-02. Yper-Rousselnere, 7-00, 12-20, 6-40. Rousselaere-A'pcr, 9-30, 1-40, 7-00. R'oussélaere-firugaje, 8-00, 11-19, 1-24, (m.0,00,) 7-33, 9 00 Brugge-Rousscl.8-30,12-20,0-10,6-40. Yper Korlryk, 8-40.9 39,11-40.2-30,0 33. Korlryk-Yper. 8-00,10 43,2-30,0 30,8-30. Comen»Waeslen-Le Touquet Honplines Armcniiers. 0-10, 12 00, 3-30, Armcntiers-Ilouplines-I.e Touqnet-Waeslen-Comen, 7-30, 2-00, 4-40. Comen-AA eesten 3-40, 0 10. (den Macndag) 0,08. AVnesten-Comen 0 80, 9-40,(den Maendag) 6-30. Kortrvk-Brugge, 8-10, 10 40, 12-40,fM. 0-10,)6-00, 9 00. Brugge-Korlryk, 8-30. 12-20, 0-10, 6-40 Brugge, Blankenkerghe, Hevst, 7-20, 10-00, 2-40, 7-20, Hevsl, Blankenberghc, Brugge, 0-00,11 15, 0-30, Blankenberghe Brugge. 0-10 m Ingelumnsler Deynze, 0-20,9-46,1-00,4-00,8-00.—Dcvnze Ingelmunsler, 7-42,9,10,12-00,8-10. Ingelmunsler-Anseghem, 6-10, 12-30, 8-08. Anseghem-lngelmunsier, 7-40 2-10, 7-30. Lichlervelde-Dixmnde-Yeurne en Dunkcrke, 6-30,9-10, 1-80,7 48. Dunkerke-Veurnc Dixn.u- j de en Lichlervelde, 6-40, 10-30, 3-40, 0-00. Dixmude-Nieiipnri, 10-00, 2-30, is-37. Nie.upnrt-Dixmudo, 7-40, 11 30, 4-20. ThourofU-Oslende, 0-30, 0-20, 2-00, 8-O0. Oslende-Tliourout, 8-Ó0, 9-20, 12-00,6-10. A por naer Dixmude, poerdepostrrv 6-00 vnnrm. herbmg de Drv Koningen 4 nam.-Dixmude nae.r Yper, Messagerie Vandewalli' 0-00 voorm. Messiigei ie Deinenrisse 2 00 nam. Yper naer Langhrmarckposikanioor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemnrcfc naer Yperpostkantoor 8-40 Voorin. 3-30 i am. Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorin. 4-00 nam.Merckein naer Yper, postk 7-30 voorm. 3-00 A per naer Mcessen, posikanioor 12-30, 0-40 nam.Moesson naer A per,postkant 8-40 voorm. 3-20 nam. Yper naer Sieuwkerke, postkant. 6-00 voorin. 12-30 nam.Nieuw kerke naer Yper, postkant. 8-30 voorm. 3-On ham. A per naer Oaslvletercn en Veurne, peerdenposlery 6 voorm. Woensdag) 0 vooim. herberg de Zon 2 nam Veurne naer Yper, Messagerie Deraihée 0-30, voorin. Messagerie Demeitrisse, 1-00 nam.Oostvie. teren naer Yper, posikanioor 8-30 voorm 3-20 nam. Ko de Prulleman l'Echo du Parlement) is geschreven.r.ied ne keer voor wie. Voor de ril»- fcerollen? Neen! Voor de katholieken? Nenni! oor de ezels! 'l is de ribberolle Patriarch liogier die 'i zelve gezeid hcefl. Qu'iscequidi. AA ie schryft er den Prulleman? Mynheer Bou vier zeker? Neen! Mynheer Bouvier s knecht! Nenni! M. Ilymans, Para en Frère! Proficim! AA ie leest er Ko den Prulleman? De katholie ken? Neen! De ribherollen? Nenni! By- man's vrienden, Bara's knechten, lucre's onderda nen. En waer zyn toen de ezelsA'iaeg het aen Rogier, he ja! Daer was ne keer een vcinl met 4 oogen, 4 ooren, 4 kaken, 2 neuzen en 2 monden, cn die veinlen had maer een hoofd. Als hy al achter keek. hy zag al vooren, als hy links horkle, hy hoorde regis, als hy goed rook, hy rook slecht, als hv loech, hy krcesch; als hy de waerheid sprak, hy loog. Dat veinlje, want 't en is niet groot, hoe heet hel? Janus? Neen! Valschaerd? Ook niet! Aigre dnux? Ge brandt. "T Slerrekc (l'Eloüe)? Percies. 'T Stcrreke met zyne iwce aanzichten ziel zoo gcernc de religie; hel jankt cn kwylt a's er ievers rtc Judas ons lleoic verrnedt, en Ier zelvcr lyde, 'i vertelt het mei blydschnp aen geheel de wereld. 'T Stcrreke mei zyne vier oogen kan dry weken lang kyken op Langrand met zyne voorensle oogen, cn 'i sluii zvnc andere iwce op Oscar Spreux. 'T Stcrreke met zyne vier ooien hoort alles wat er gezeid is legen den Paus, de Bisschoppen, de Priesters en de katholieken, en liet is doof lyk oen órpcl als er iels gezeid of gedaen is voor hen. 'T Slerrekc met zyne iwee neuzen rickl den geur van 't Vaiikaen, den asem van de Ministers, de lucht van de sacrislien, en 'l is verslopi by den stank van de logien, hy de uitwasemingen van de goddelooze scholen. 'T Stcrreke met zyne iwec mondekes smekt cn leki zyn lipke als hel mag katholiek vleesch elen cn een schandaleus beentje uitzuigen en 't moet dietc houden uit vreeze voor zyn maegske, als er ribbe rolle kiekens op tafel slaen of ribberolle hazen. 'T Slerrekc met zyne twee tongskes schreeuwt op Ko den Prulleman als hy te vele uitvalt tegen de Ministers, en 't fluistert in zyn oore dat hy wel doet. En 'l Slerrekc mei zyne vier kackskes geeft er iwec te kussen aen Bara en do twee ander? acn Bergé. En welk verschil is er lusschenn 'l Slerrekc en de Serre van Jacob? Dat deze leidt naer Chris tus, naer dc Religie, nner de Waerheid en 'l Slerrcke leidt er van weg deze die hel volgen. AA'ie schryft er 'l Stcrreke? 'K en zal mner een scliryver noemen; hy maekl deel van 't zevende ministerie in 's Konings llof, te welen Jules Van Prael Ge ziet dat 't Slerrcke geen vyand en is van Sire, lyk of dn Jacobsslerre was. Zyn 't ook ezels die 't Stcrreke lezen? Nenni! Djanter, de Koning leest hei He ribherollen lezen liet] en KATHOLIEKEN MET TWEE AEN- ZICHTEN lezen het ook! Is 't Slerrekc dan verboden? Of hel! Immers, het is een liberael gazcije, met slechte, 't is te zeggen liberale princiepen, en ne mensch die alle dage zulks leest, zal liet welhacst geloovcn, volgen en oefenen. Dat het liberalism eene dwalingc is, dat is ons geleerd door den onfaelbaren Paus Pius lX"in 1864, die alsdan die dwalinge doemde. AVacrom is 't nog verboden? AVaerom? Omdat men alzoo vererggrnisse geeft aen andere, die liet ook koopen en lezen zullen achter u, cn de valschheid Neren en oefenen achter u, katholieken mei twee aenzichlen. Is 't (lacrmcê al? Neen 't! Die 't Slerrcke koopen, al 'n ware 't maer om 't eerste nieuws te weten, of om op het convooi lo z tten, helpen iederen keer met hunne centen 'l Stcrreke en zyne dioalingen en zyne valschc prin ciepen onderhouden en versprieden. Is dal niet? Hadden de katholieken maer één acnzichle ge keerd naer Roomen, naer dc Kerke, naer de Waer- lieid, de ribherollen en zouden 'lSlerrcke, benevens Ko den Prulleman niet onderhouden. Pas d'argtnl, pas dc suisse! t> 6 "T Stcrreke is nog verboden door de Bisschop pen uüdrukkclyk zelvo, cn deze die het zonder oorlof lezen, en kunnen geene ahsolulio bekomen in dc biochte. Hoe doen 't de katholieken met twee aenzichlen te Paschen en op de Feestdagen? Itoo heet men de katholieken mot twee aenzich len? Luistert: des catholiques-libéraux! Die woor den passen te gare lyk een tange op een zwyn: 'T is percies zoo juiste als pieux impies, devols raliona- lisles, francmaconsche kcrkcrallen, gehoorzame vrydenkers, regie scheeve, wille-zwarte, ware valschc! Dat zyn al nootjes met gatjes, cn wal is er in zulke nootjes? Een cngelscho nothing! {niets). T Jaer 70.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1