het ARRONDISSEMENT. van YPEREN EN VAN MET DANKBAAR HART Zaterdag 13 April 1872. Zevende J;ier. Nummer 328. VAPJDERGHINSTE-FOSSÉ, :t Pr. r»o i'. gier DE PLAKBRIEVEN, ton Burcele van dit Dlatl gedrukt, betalen slechts ('éne inlyving en worden tot den dag der verkooping opgenomen. Yper-Koussclnerc, 7 8b, 12-28, 8-40. Roiissejtwte Ypor, fl-3o, 1-40, 7-88. M A Ti li K -pos t;k TryilcuBici* «mi omimaiiur:!. Hebben wy hel menigmael gezegd, dal de bloedhonden der Commune van Parys de broeders zyn van onze vrymélselacrs en vrydenkers, en voor hel minst de ware ko zyntjes van onze liberalen? zegge van onze liberalen. Geheel de kliek behoort lot de zelfde familie. Wie daervan een nieuw bewys ver langt, leze slechts bet verslag, onlangs door de Libre- Pensee uitgegeven, en waer onze Godloochenacrs in volle bewondering staen voor de bloedcoinmnnc van Parys. Men oordcelc: Misschien zal Frankryk DEZE GROOTE y> POGING VAN PARVS kunnen overnemen en mei byval geleiden, die weleer de sclieiding van Kerk en Stael uitriep, liet hudjet der eeredienslen afschafte en aen de priesters den toegang tot de publieke school ontzcide. Hel is nu klacr, bv onze. vrijdenkers is bet toonbeeld van volmaeklbeid dc Com mune van Parys.... Nog eens, kan men ecne duidelyker gc- loofsbelydenis vragen van onze tegenstre vers? Want onder dc vrydenkers begry- pen wy alle liberalen; immers dc Journal de (j'and beeft gezegd: Le libéralisme csl la libre-pensée ou tl voor «1c vrome «laden onzer voorvaderen «I«; watergeuzen. /Lest rien. liet liberalism is de vrydenke- ry of het is niemendalle. Nog eeue andere waerheid schvnl klacr door deze bekentenis. De Libre-Pensée wil deu Godsdienst en de priesters uit de school bannen, dal bekent zy opentlyk. Maer indien zy zelve zonder masker vooruitkwam om dit doel le bereiken, zou zy ongctwyfeld mislukken. Daerotn zendt zy de schynticiligc L jue voorop, en wal de goddelooze vry denkers niet durven aenvangen, daertnetb: belast men de wolven der Ligue, na ze eerst in een schapenvacht gedosebt le hebben. lïne staen «Ut* znkeii? Er hecrschl spyt en knaging in de franc- maconliberale kringen, liet doelwit der op- roerten van November laclsl is niet bereikt geweest, verre van daer. men is voor de schande van in eenc slechte onderneming niet gelukt te hebben. Dan alleenlyk wan neer hy wel uitvalt, strekt by lol nut van degene die hem verwekt, maer valt hy slecht uit, dc slagloflers die nten in 'l voor- uitzigt had, trekken er voordeel uit. De ge leiders van den laetsten oproer komen er ter hunner natleele de ondervinding van te doen. Zy hebben er niet in gelukt de consli- tutionnele meerderheid omverrc te werpen; de herplaestering van 1857 heeft lang vuer geinackl, en zie ze daer nu, die mannen, belasten beladen met eeue beklugelyke ver- aulwoordelykheid waervan het beklimmen der ministeriele zetels alleen ben zou kunnen troosten hebben. De ontbinding beslaet in de rangen der linker zyde, een liberael congres schynt moeijelyk, de opstelling van een program is eene harde en gevaervolle zaek, namclyk wanneer de princiepen ontbreken voor on verzoenbare eisschenkortom de vrye libe ralen zyn misnoegd, de anderen zyn trooste loos, de kiesuer is op T punt van le slaen en alles wal men boort is onbcilvoorspellend. Mm verwacht zich le Brussel zelfs (1) aen eene doctrinaire omverrewerping anders wel gekenmerkt dan degene van 1870. Moe dig aen dan echte katholieke Belgen. De Encycliek en dc Syllabus, zegt de Uni- vers, hebben hunne vruchten voorlgebragt in Belgie. Hol liberalism is bezig met in stuk ken le vallen. De gebeurtenissen van Brus sel, zoo bewcenlyk ten acuzicn der orde, hebben zyne laelste hoop verydeld. Men beeft de liberale vryheid onder de oogen gehad, en men heeft haer schaemleloos ver wantschap met de revolutie en mei de wan- orde kunnen bestaiigen. Alwie kan oordeelen en in slaet is van gevolg te trekken uit het gebeurde, zal deze les verslacn en zal de ware vryheid alleen verwachten van de waerheid: Veritas liberabit nos. Ten andere, de afgrond, die het liberalism van de Kerk scheidt, wordt eiken dag die per. en hel is niet meer mogelyk aen een regtzinnigen christen van ter goeder trouw aen hel liberalism vast tc houden. Hel liberalism is immers de haet van O.II. Jesus Christus en van zyn ryk over de niaet- schappy, over de familie en over dc zielen. Korlelings nog was de liberalery te vreden met de geestelyke gestichten in tc palmen en de wellen le verwereldlyken: zy noemden dat de onafhankclykheid van hel bttrgcrlyk regl bewaren. Later wilde zy het onderwys verwereld lyken in de hoop van aldus dc familie le ont- chrisiolyken. Nu tracht zy den mensch aen allen godsdienst te onttrekken, volgens hare kenspreuk: Het liberalism is de vrydenke- ry of liet is niemendalle. In de ontmoeting wat zien wy? Die be- weenclyke sterfgevallen, dewelke de chris- tene ziel met afschrik vervullen, ontmoet men tol in de hoogste standen der samenle ving. Wal zeg ik? Studenten, vrouwen, dochters zelve lecren aldus sterven!!! MF.N SCHRYFT IN MY IIOTKRSTRAET, 00, YI'KREN. en in al de Bosikontooicu van liet ryk VOOR r.KIIKEI, HET I.AM), vooraf bpladbaer Men sehryft niet min in dan voor een Jaer, Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 10 centiemen den regel. De reklamen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen o|> het Bureel 18 cent. De bygevoegde nummers voor Artikels, Iteklamenof Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. 'Si I*! IC TT' K fn K UT. 1" December. Poperinghc-Ypcr, 8-20,7-30,9-21,1 t-20,2-18,5-t3.9-2o.—Yper Poperingho, 6-80,9-08,11-46,3-39,G-32, 8-80,9-30.P. piringhc-llazebronck, 7-13. 9-20, 12-08, 4 00, ti-82. Biiusselaere-Brugge, 8-80, 11-10, 1 24, (tn.5.58,) 7-33. 9 88 Brugge-/lo»«sef,8-30,12-28,8-10,6-40. Ypcr Korlryk, 8-40,9 39,11 -40,2-38,8 33. kortryk-Yper, 8-08,10-43,2-30,8 30,8-38. Comen-Wnrsien-Lo Tooquet llouplines Arinentiers, 0-18, 12 08, 3-30, Armenliets-IIouplines-Le Touquet-Waesien-Conu'n, 7 38, 2-00, 4 40. Comen-Waesten 8-4ü, 0 10. (den Maendag) 0,08. W aesten-Comen 8 80, 9 40,(den Maendag) 0-30. Kortryk Brugge, 8-10, 10 48, 12 48,(M. 8-1S,)G-88, 9 00. Brugge Korlryk, 8-30, 12-28, 8-10, 6-40. Brugge, Blnnkenkerglie, Ileysl, 7-20, 10-80, 2-40, 7 28, Heysl, Blaiikenberghe, Brugge, 0-08,11-18, 8-30, Blankcnberglic Brugge, 9-18 m Ingelmunstcr Deynze, 8-28,9-40,1-80,4-80,8-00. -Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10,12-08,8-10. Ingelmunsler-Anseghem, 0-10, 12-38, 8-08. Ansegliem-lngeliriunster, 7-48 2-10, 7-30. Licbiervelde Dixmtide-Veurne en Dunkorke, 0-30, 9 18, t-80, 7 48. Dunkerke-Veurne-Dixmu- de en Licbiervelde, 6-4.8, 10-38, 3-48, 8-00. pixmude-Nieuporl, 10-00, 2-38, 8-37.Nicuport-Dixmude, 7-48, 11-38, 4-28. Tbouroul-Ostende, 8-30, 9-20, 2-00, 8-08. Ostendó-Tllouroul, 8-00, 0-20,12- 00, 0-18. Yper naer Dixmudepeerdepostery 0-00 voorm. berbeig de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Ypcr. Messagerie V'andewalle 6-00 voorm. Messagcrie Deitworisse *4 00 nam. Yper naer Langhemarck, postkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langlu-marck naer Yper, postkantoor 8-48 voorm. 3-35 nain. Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam. Merekem naer Yper, po«tk. 7 30 voorm. 3-00. Ypcr naer .1 Icessen, postkantoor 12-30, 8-48 nam.Mecssen naer Yper,postkant. 8-48 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nietiwkerko naer Yper,postkant. 8-30 votrin. 3-00 nam. Yper naer Oottvleteren en Vcurnc, peerdenpostery 6 voorm. (Woensdag) 8 vooi m. herberg de Zon 2 nam. Yeurne naer Yper, Messagcrie Deralliée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvic- teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. «i (Spreuk der Toekomst in liacr nummer van 31 Maerl.) Het protcstantsch Holland beeft den 1 April dc 300* verjaring van de inneming van 'den Briel ge vierd. Iladdc men dit feit herdacht als een bloot nationnel feest: het begin der vestiging van 's lands onafhan- kelyklieid, voorzeker zou geen enkel Noord Neder lander geweigerd hebben cr deel aen le nemen. Men beeft echter, op de vraeg van den bekenden katholiek D' Nuyens, welke beteekenis men er dacht aen te hechten, een antwoord gegeven, dat de katholieken van dat land dwong zich te onthouden. De overrompeling van den Briel zelf is niet zoo'n schitterend feit als men wel gelieft op te geven. Ziehier wat Strada, de hekende gcschiedschry vet er over zegt: Ecnige schepen, door watergeuzen bemand, een Biscaeiscli schip aongernnd hebbende, werden, terwyl zy bet plunderden door wind en tempeest tegen de kusten van een llollandsch eilandje, VoonN genaemd, geslagen. Zy landden er aen, en werden voor kooplieden, door liet onweder aldaer gedreven, aenzien; zoo dat zy, hunne vrees in stoutmoedigheid omzettende, voor dat dc inwoners bemerkt hadden dut men den oorlog en niet konpwnren bragt, de plaets innamen, op Palmzondag, met eenen onver- hoopten uitslag, en zonder dat cr hun door iemand tegenstand geboden werd. Zy verhryzelden de beelden der Heiligen, en door Lamey (graef van der Marck, bygenaemd het Wildzwyn der Ardennen) aangevoerd, vergalen zy geene soorten van oneer biedigheden noch jegens de heilige voorwerpen, noch jegens de geestclykheid.... Wie was nu die graef van Lamey, de held van dit gcuzenfeil? Wie waren zync parlygangers? Ziehier hoe Wagenaeii en Hooft hen in korte woorden afschilderen: a Hy was (zegt Wagenae[i, sprekende van graef Lamcy) woest van aerd, gehelen op de geestclyk heid, en ongezind en onbekwaem om zyne knechten in toom te houden, die, vooral ten platte, lande, groote ongeregeldheden bedreven. En wat zegt P. C. Hooft van zync parlygangers? liet waren zegt hy, eensdeels luikerwalcn, rapscb volk, maer moedwillig, eensdeels gevluchte Nederlanders. Andere scliryvers zeggen, dat hel een samenraepsel was van allerslechtste driften, bacnstroopers, zeeschuimers, die men uil de Engol- sebe havens had verjaegd. Waerin bestond dan de vrylieid, die de Geu zen bragtcn? Zy kenden niets anders dan eenen blinden hael tegen de Itoomsclic Kerk, martelden degenen, die de Calvinislenleer niet wilden omhelzen, en dorsten naer 't bloed der katholieken. In de hitte van den overal (zegt Hooft, spre kende van dc inneming van den Briel) werd de burger verschoond en al de geweldenary tegen de (I) Te Yper, tc Brugge, te Doornyk, enz., enz., gael men ook kuisschen Itgecn nog te zuiveren blyft. geestelykcn gewend. Des anderendngs ging 't op een stormen van beelden, rooven van kappen, kooi kleederen, kazuifels, en allerlei misgewaad; van andere kerk- en kloostergoederen, en borgen dun den buit in de schepen. Want zelfs Lamey, hebbende geen wyder wit, dan 't gewest te plunde ren, sprak van de stad in brand le steken en met dien stank te ruimen. Zoo groot een scheel is er (usscheri de baldadige buien van eenen waeghals, en d'ecrendste deugd der grootmoedigheid. Het was op dien lyd, dat die zoogezegde vry heid^ vrienden teGorcuin die verschrikkelyke, yzing- wekkende gruweldaden pleegden, en de twee pastors der stad en de Minderbroeders, welke men de martelaers van Gorcuin heet, de pynlyksie folte ringen le, lyden hadden, om later, na veel sniaed, hoon en bespotting verduerd le hebben, lusschen den 7 en 9 Juli, in den Briel omgebrngt le worden. Gorinchcm (of Gorcutn), zegt Waoenaeii, was daegs na Dordrecht omgezet door Marinus Brandt. De geestclykheid hier ter stede werd zeer mishan deld door de geuzen. Eenige werden naer Briele gevoerd, en aldaer, op last van Lamey, ter dood gebragt. Zitihier hoe een ander protestnnlsche schryver, Pieter Bur, de zaek in 'l kort verhaell ii Zy (de watergeuzen) hebben do geeslelykheid en byzonder de minderbroeders zoo onbennheriig behandeld, dewelke daer, na den 3 July 's avonds door Jan Omal, commissaris van den graef Van der Marck, naer den Briel werden gebragt en zyn al daer, na verscheidene kwellngien, schaperheden en mishandelingen,lusschen den 7 en den 9 July, door bevel van don graef Van der Marck, gehangen in ecne schuer van het klooster van St Elizabeth, builen de stad. Hooft, dien wy hooger aenlialen, is nog uitdruk- kelyker ■I De verovering van Gorcum, zegt hy, heeft men met allerlei last' n *an luchlelooze ongeregeldheid en uitgelaten moedwil bezoedeld. Twee van de burgers werden op de markt met de koorde verdacn, de andere op de rantsoen gesteld, de Drost, zyne buis- vrouw, zyne dochter en een en twintig gewyde personen naer Jen Briel gevoerd. De sniaed, de mishandelingen en overvuilb vinnigheid, gepleegd aen dezo geestelyken, bewyzen dat het aerdcryk geen ongedierte zoo fel voedt als de mensch is, be reden van de boosheid zyner woeste lusten, tevens God en zyne eer velgeel. ii Want als zy (uitgezonderd een of twee, die 't l'auzelyk geloof verzaekten) al te samen kwalyk geworgd, na verscheidc kwellagien ineen klouster- scliuer den ganschen nacht over zieltogend in den strop gehangen hadden, ieurierden nog de soldaten (de watergeuzen) zoo wreed een dartelheid, dal de eene den neus, de andere de ooren, de andere de scbamezdcelen van dezen of dien monik afvorder den, en als t re (Te i y k den geus spelende, en fraci be vende, met die leden op den hoed in de stad keerden. Ziedaer hoe de held Van den Briel en zyne aen- hangers zich gedroegen I En hel zyn die monsters, die onze liberalen gaen verheer I yki n hebben onder den dekmantel van ewetensvryheid Neen, Neêrlands latere grootheid heeft niets aen die helden te danken Zy is tot stand gekomen ondanks hen (Fondsenblad.)

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1