VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
OSGARJE SPREUX.
Zaterdag 4 Mei 1872.
Zevende Ja er.
Nummer 331.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
3 Fr. SO F. per ȕaer.
DE PLAKBRIEVEN, ten Bureele van dit Blad gedrukt, betalen slechts ééne inly ring en worden tot den dag der verknoping opgenomen.
I JE .K It W F GKir. 1" December.
M A F li E-POSTR TS.
I>c liberale party.
Hare cisclten voor bet toeko
mende.
By het naderen der kiezingen zoeken de
liberalen wederom liet volk te verblinden.
In iwee liberale bladen lezen wy
De liberale party wil voor- en bovenal
de vryheid. Vryheid van geweten, vry-
beid van denken en vryheid van verkon-
digen zyn hare grondbeginsels.
De vryheid liaer grootste grondbeginsel!
Was men vry onder het besttier van Frêre
en Bara? De vryheid van geweten, de vry
heid van denken, bestonden zy nog? Was
men niet genoodzaekl le verzaken aen zyne
christelyke pligten, om eene plaels in de
openbare besturen le bekomen? Was het niet
genoeg dal men gekend was als in vrede le
vende met de geestelykheid, om onverbid
delyk verslooten le zyn uil alle openbare
bediening? Was hel niet genoeg voor ptiblie
ke ambtenaren anders te peizen dan Frére
en Bara, om vervolgd en afgezet te worden?
Zyn de deftigste magistraten, de bekwaem-
sle burgemeesters niet buiten dienst gesteld
geworden, alleenlyk omdat zy den oorlog
niet wilden voeren aen de katholieke
party?
En in de landen waer de liberalen voor
den oogenblik volstrekt meesier zyn, wordt
de vryheid van geweten misschien geëerbie
digd? In Spanje en Italië zyn de kloosterlin-
gen uil hunne schnilplaets verjaegd en hun
ne goederen a en ges! a gen: is dal de vryheid
van geweien, de vryheid van peizen? De
vryheid van te leven als beest, ja,deze wordt
geern loegeslaen door de liberalen; maer de
vryheid van te leven voor God en zynen
evenmensch! neen, neen!
De liberalen schryven nog: De eischen
onzer liberale party voor hel toekomende
beslaen namentlyk in de uitbreiding meest
van het lagere, ook van bet middelbaer
en tevens van bet hoogere onderwys. Hoe
dit moet geregeld worden, ware le lang
om hier uil le leggen.
Dus, wat de liberalen nn namentlyk wil
len, 't is, zeggen zy, de uitbreiding ran
onderwys! T is toch een wonder dingen dat
de liberalen allyd voor den dag komen met
hunne liefde voor het onderwys! Maer wie
zyn de grootste vrienden van bel onderwys,
de liberalen of de katholieken? De liberalen
die voor bet onderwys geen duit uil hunne
kas geven, of de katholieken die scholen len
allen kante stichlen met eigene beurs?
Doch be liberalen willen nu de uitbreiding
van 't onderwys met het geld der lastenbe-
taIers. Maer welk een onderwys willen zy!
Hoe dit moet geregeld worden, zeggen
zy, ware le lang om hier uit te leggen.
Ha! 't ware le lang! zeg liever: 'l ware le
gevaerlyk! Neen, liberalen, nu dat de kiezin
gen aenstaende zyn, nu durft gy niet meer
openllyk zeggen welke uwe inzichten en
uwe begeerten zyn. Gy weel immers dot
uwe goddetooze plannen door bet volk ver-
stooien worden. Macr'dikwyls hebben wy
in uwe bladeren gezien en in de Kamer der
volksvertegenwoordigers geboord welk on
derwys uwe kopstukken willen. Gy wilt een
onderwys door wereldlgken alleen gegeven,
een onderwys waeruit allen godsdienst zou
verbannen zyn. Gy will niet dat de priester
nog een voet stelle, zelve in de lagere scho
len; gy will niel dal de kinderen in de school
den catechismus nog leeren!.,..
Dat ztilkdanig de wensch der liberalen zy,
dit bekennen zy zonder er op te denken
misschien; want zy zeggen dal zy:« de kin-
deren en jongelingen eene geleerdheid, wil-
len gevenwacrdoor zy lol vastberadene
mannen opgroeijen, zoodanig dat zy zich
niet laten misleiden door vooroordf.egen en
R yg E i.on v i o li ede Nnoch laten verslaven door
we/kdanige dwinglandy. Zy willen
zeggen zy, de verwerping van alle ryge-
eoof en de beslryding van alle welkdanige
verslaving!
Welke zyn die vooroordeefen. die byge-
loovigheden die zy willen uilroeijen by mid
del van bel ondArwys? Door die woorden
willen zy den katholieken godsdienst aen-
duiden; want in de oogen der liberale kop
stukken gelyk in de oogen aller vrydenkers.
is onze godsdienst niet anders dan vooroor
deel en bggeloof, en 't zyn daer de gewone
woorden die zy gebruiken, wanneer zy van
hot christen geloof spreken.
Dus de eischen der liberale party voor
het toekomende beslaen namentlyk in de uit
breiding van een onderwys, waerdoor de
kinderen en jongelingen leeren het christen
geloof verwerpen, en liet gezag van God,
Paus en Kerk onder de voelen treden; want
zich onderwerpen aen God, Paus en Kerk,
dat is, zeggen zy, zich laten verslaven aen
eene dwinglandy!
Afgryselyke toekomst, moest de liberale
party weder aen het hoofd komen!... Wat
zou er geworden van de samenleving wan
neer gnnsch het volk, arm en ryk, noch aen
God, noch aen duivel, noch aen bel meer
zou gelooven. O de Commune van Parys
zegt het genoeg!...
I*e Godsdienst.
Het is zonneklaer dal de godsdienst nog
nooit noodzakelyker is geweest voor het be
houd der samenleving dan hedendaegs. De
moorden en branden van Parys, de algemee-
ne opstand der werklieden tegen hunne
meesiers, zyn daer een droevig en schitte
rend bewys van. Indien al de weldenkende
persoonen de handen in een niet slaen om
hel kwaed le bevechten, wy gaen regt naer
den afgrond, naer bel socialism.
Nogihans, men vindt menschen die zoo
dwaes of zoo boos zyn, om alle gevoelens
van religie in hel bert van hunnen even-
MEN SCIIRYFT IN BY
boterstraet, 00, yperen.
en in al de Postkantooien van het ryk
VOOR GEIIEEI. HET I.AVD,
vooraf belaelhaer.
Men schryfl niet min in dan voor een Jaer,
Verscltyncnde den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 10 centiemen den regel. De reklamen in 'l Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. -Een nummer genomen op liet Bureel 13 cent.
De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.—Yper-Poperinghe, 6-80,9-08,11-45,3-39,6-32,
8-80,9-36.Poperinglie-llazebrouek, 7-13, 9-20, 12-08, 4 00, 6-82.
Yper-Kousselaerc, 7-88, 12-28, 6-40. Rousselaerè-Yper, 9-30, 1-40, 7-53.
llousselaere-Beg^e, 8-50, 11-19, 1-24, (m.8.88,) 7-33, 9 88.— Brugge-Z/Oiisse/.8-30,12-28,5-10,6-40.
Yper Korlryk, 3-40,9 39,11-40,2-38,5 33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-36,8 30,8-38.
Coinen-Waesten-Le Touquet Hnuplines Aimenliers, 6-18, 12 08, 3-30, Armentiets-Houplines-Le
Touquet-Waeslen-Comen, 7-33, 2-00, 4-40. Comen-Waeslen 8-40, 9-10. (deu Maeiidag) 6,08.
Waeslen-Comen 5-50, 9-40,(den Maeiidag) 6-30.
Korlryk-Brugge, 8-10, 10 43, 12-48,(M. H-15,)6-83, 9 00. Brugge-Konryk, 8-30, 12-28, 8-10, 6-40.
Brugge, Blankcnke.rglie, Heyst, 7-20, 10-30, 2-40, 7-28, Ileyst, Blankenberglie, Brugge, 6-08,11-15,
8-30, Blankenberglie-Brugge, 9-15 m
Ingelmunster Deynze, 8-25,9-46,1-50,4-50,8-00 Deynze lugnlmunster, 7-42,9,10,12-08,5-10.
Ingelniunsler-Ansegheni, 6-10, 12-38, 8-05. Anscghem-lngelmunster, 7-45. 2-10, 7-30.
Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-15, 1-50, 7-43. Duukerke-Veurne-Dixmu-
de en Eichtervelde, 6-43, 10-38, 3-48, 8-00.
Dixmude-Nieuporl, 10-00, 2-35, 8-37.Nieuporl-Dixmudc, 7-48. I I 35, 4 25.
Tiiourout-Ostende, 5-30, 9-20, 2 00, 8-03. Oston
ende-Tiiourout, 8-00, 9-20, 12-00, 6-18.
Yper naer Dixmudc., peerdeposlery 6-00 voorin, herheig de Drv Koningen 4 nam.Dixmude noer Yper.
Messagerie Yaiidewnllu 0-00 voorin. Messagerie Demaurisse 2 00 nam.
Yner naer Langhemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Eanghemarck naer Yper, postkantoor
b 45 voorin. 3-35 nam.
Yper naer /Ile.rcke.rn, peerdep. 6-00 voorin. 4-00 nam. Merekem naer Yperpostk 7- 3tvoorm.-0
Yper naer Meessanpostkantoor 12-30, 8-48 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-48 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8 30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Oostvletcren en Venrnepeerdenposteryö voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Venrne naer Yper, Messagerie Deratliée 5-30, voorin. Messagerie liemeurisse, 1-00 nam.Oostvie-
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorin 3-20 nam.
Was het maer van gister of vandage dat Oscarje
den armen bestooi 7 Bet is zonneklaer dat men
moet antwoorden neen. Inderdaed, 'l was
reeds lang dal men te Doornik vertelde: dal dit be-
schermlingje der kotery, een dief was! Een man
die ryk werd ten koste der ongelukkigen Een
ellendige die het vermogen der behoeftigen roofde,
om zyne driften te voldoen Alleenlyk terwyl
Oscarje den arm lang, het beslier breed, het
woord doorslaende had in de hooge kringen van het
helleer, men sprak slechts van zyne heldendaden
onder liet mantelhout der schouw, in den hoek van
den heerd.
Y'erscheidene getuigen, waaronder een onzer
politieke tegenstrevers, M. Le Comte-Bocquet,
hebben met eed bevestigd, dat er reeds in 1834
dieften ten laste van Oscarje gelegd waren. Wel,
hoe gedroeg zich de liberale doktrinaire doornik-
sche kotery in tegenwoordigheid van die zwaer-
wicfitige beschuldigingen
Zy begon met M. Alberic de Camhry uil het bu
reel van weldadigheid te stemmen en hem le ver
vangen door Oscarje Spreux. Ongetwyfeld was het
dat M. Bara 's vrienden de OPENBARE TREFFE-
LY KflEIÜ moesten vteken. Thans is M. Camhry
I'd vad het besturende comiteit van hel gevang waar
Oscarje Sjireux opgesloten is.
Eater, te weten in 1866, wanneer Oscarje 's die
veryen op eene breede leeder werden voortgezet,
de liberalery van Doornik wilde den dief (Oscarje)
in de gemeente- of stadsraed doen zetelen. Was er
daer misschien ook al iets of wal te annexeren 7
Trouwens Oscarje aenveerde met heide handen,
terwyl dat geheel de drukpers der liberalery hem
prees en verhief.
De gazette, de Vérüé van den 28 October 1866
sprak van de zelfverloochening en van de zelfopoffe
ring van Oscarje en pochte met zyne kennis van
zaken.
Den 30 Oclober navolger.de, de baratisclie gazet-
te schreefM. Oscar Spreux heeft zyne preuven
van besluerder gegeven Hy heeft in 't bureel van
weldadigheid nieuwe gedachten doen gelden,
(YVaerlyk zeer nieuwe); in de dagen van droefheid
die wy doorgebragl hebben, heeft hy met zyn per
soon betaeld. Niets is meer waer Oscarje be-
taelde met zynen persoon ten nadeele der armen
hy bestooi ze!op de stoulsle en schaemtelooste wyze.
Tydens de kiezing de Vërilé schreefliberale
kiezers, wilt toch aen den ZWARTEN KRING de
blydschap eens zegenpraels niet verschaffen, en ge-
dooglniet dat de kotery der Leschevin in 't stadhuis
gerake om er den twist en tweedragt te zaeijen.
Liberalen, geene verdeeling: Stemmen wy als een
man voor Oscar Spreux p>
'T was dan geheel de liberale party die men in
het gevolg trok van een dief, reeds klaerblykelyk
voor dusdanig gekend.
Do liberale maelschappy van Doornik zelve was
niet beschaemd van in het strv 1 perk te treden ten
voordeele van den menschensirooper Zy gal den
28 Oclober een omzendbrief uit in welken er ge-
zeid werd M. Oscar is lid van het bureel van
weldadigheid en regter van den handelroglhaiik;
in deze twee bedieningen heeft hy bewijzen gege-
ven van nuersligheid, verstand en van cave vol-
i> komene zelfopoffering en loegedaenheid aen de
openbare zaek.
Onze gemeente belangen, zoo wel als onze poli -
tieke overtuigingen vergen van ons dat wy uit al
onze kragt een liberael besiuer ondersteunen dal
onverschrokken vooruiigael en dat met hevigheid
werkt tot de hervorming, voorspoed en bloei onze
al oude stad
Dit wonderlyk stuk was geteekeed in naem en
by magtgeving van het comiteit Fr. Jacquleu en
Adolf Cauvin..
Zal de maelschappy waervan M. Bara de god en
M. Canter de profeet is thans eene nieuwe prokla-
matie uitgegeven om krachtens bewyzen geput in
de korrecliouole regthank, de volstrekte loegedaen
heid van Oscarje aen de openbare zaek le loonen
Wy beloven aen de Baratisclie maelschappy van
ze aen onze menigvuldige lezers mede te deelen.
Niettemin Oscarje was niet gekozen. De naem
van den eerzame» M. Adolf Leschevin kwam zege
pralend uil de stembus. De koiery Bara zat daer-
mede in nesten het schepen col ley ie (wy halen
de woorden aen van den Coarrier de l'Escaut,)
was in de war gebrugt men moest een ver
trouweling vinden om M. Deiwart in de openbare
werken te vervangen. De kotery had de oogen
laten vallen op den u»5|A|jaa burger die zich met
loegedaenheid duifde aenbeveleu. Men besloot van
eene laetste poging te wagen.
Een smeekschrift werd heimelyk toegestuerd
aen de bestendige Depmatie om de breking der
kiezing van M. Adolf Leschevin te vragen. Ter ver
wondering van gansch liet land werd dit smeek
schrift gesteund op ellendige en belachelyke redens
le Bergen (Mons) aenveerd. Een besluit der be
stendige deputatie vernietigde de kiezing van den
28 Oclober 1869 en Oscarje Spreux werd gemeente
raedsheer van Doornik uitgeroepen in plaets van
den waren gekozene.
Nooit heeft men zulke verontweerdiging gezien
gelyk degene die onder onze eerlyke bevolking uil-
borst, wanneer dit nieuws door de doktrinaire Na
zetten verspreid werd in onze stad. Er was eene
TOLLE die algemeen was.
Alwie bert en consciëntie heeft moest in zulke
omstandigheden weigeren in het stadhuis te zetelen.
Maer Oscarje, integendeel was blyde het plaetsjo te
aenveerden. •- De doctrinaire kotery, deed hein
serenaden geven en hy tracteerde de muzie
kanten.
Zyn hoogmoed was voldaen. Hy maekte zich
gereed om tegevierend het stadhuis binnen te
treden.
Doch eene nieuwe misleiding verwachtte hem.
De verontweerdiging der doorniksche kiezers was
zoo groot, dat hel francmaconliberael ministerie