VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. OSGARJE SPREUX. Zaterdag 4 Mei 1872. Zevende Ja er. Nummer 331. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, 3 Fr. SO F. per »ïaer. DE PLAKBRIEVEN, ten Bureele van dit Blad gedrukt, betalen slechts ééne inly ring en worden tot den dag der verknoping opgenomen. I JE .K It W F GKir. 1" December. M A F li E-POSTR TS. I>c liberale party. Hare cisclten voor bet toeko mende. By het naderen der kiezingen zoeken de liberalen wederom liet volk te verblinden. In iwee liberale bladen lezen wy De liberale party wil voor- en bovenal de vryheid. Vryheid van geweten, vry- beid van denken en vryheid van verkon- digen zyn hare grondbeginsels. De vryheid liaer grootste grondbeginsel! Was men vry onder het besttier van Frêre en Bara? De vryheid van geweten, de vry heid van denken, bestonden zy nog? Was men niet genoodzaekl le verzaken aen zyne christelyke pligten, om eene plaels in de openbare besturen le bekomen? Was het niet genoeg dal men gekend was als in vrede le vende met de geestelykheid, om onverbid delyk verslooten le zyn uil alle openbare bediening? Was hel niet genoeg voor ptiblie ke ambtenaren anders te peizen dan Frére en Bara, om vervolgd en afgezet te worden? Zyn de deftigste magistraten, de bekwaem- sle burgemeesters niet buiten dienst gesteld geworden, alleenlyk omdat zy den oorlog niet wilden voeren aen de katholieke party? En in de landen waer de liberalen voor den oogenblik volstrekt meesier zyn, wordt de vryheid van geweten misschien geëerbie digd? In Spanje en Italië zyn de kloosterlin- gen uil hunne schnilplaets verjaegd en hun ne goederen a en ges! a gen: is dal de vryheid van geweien, de vryheid van peizen? De vryheid van te leven als beest, ja,deze wordt geern loegeslaen door de liberalen; maer de vryheid van te leven voor God en zynen evenmensch! neen, neen! De liberalen schryven nog: De eischen onzer liberale party voor hel toekomende beslaen namentlyk in de uitbreiding meest van het lagere, ook van bet middelbaer en tevens van bet hoogere onderwys. Hoe dit moet geregeld worden, ware le lang om hier uil le leggen. Dus, wat de liberalen nn namentlyk wil len, 't is, zeggen zy, de uitbreiding ran onderwys! T is toch een wonder dingen dat de liberalen allyd voor den dag komen met hunne liefde voor het onderwys! Maer wie zyn de grootste vrienden van bel onderwys, de liberalen of de katholieken? De liberalen die voor bet onderwys geen duit uil hunne kas geven, of de katholieken die scholen len allen kante stichlen met eigene beurs? Doch be liberalen willen nu de uitbreiding van 't onderwys met het geld der lastenbe- taIers. Maer welk een onderwys willen zy! Hoe dit moet geregeld worden, zeggen zy, ware le lang om hier uit te leggen. Ha! 't ware le lang! zeg liever: 'l ware le gevaerlyk! Neen, liberalen, nu dat de kiezin gen aenstaende zyn, nu durft gy niet meer openllyk zeggen welke uwe inzichten en uwe begeerten zyn. Gy weel immers dot uwe goddetooze plannen door bet volk ver- stooien worden. Macr'dikwyls hebben wy in uwe bladeren gezien en in de Kamer der volksvertegenwoordigers geboord welk on derwys uwe kopstukken willen. Gy wilt een onderwys door wereldlgken alleen gegeven, een onderwys waeruit allen godsdienst zou verbannen zyn. Gy will niet dat de priester nog een voet stelle, zelve in de lagere scho len; gy will niel dal de kinderen in de school den catechismus nog leeren!.,.. Dat ztilkdanig de wensch der liberalen zy, dit bekennen zy zonder er op te denken misschien; want zy zeggen dal zy:« de kin- deren en jongelingen eene geleerdheid, wil- len gevenwacrdoor zy lol vastberadene mannen opgroeijen, zoodanig dat zy zich niet laten misleiden door vooroordf.egen en R yg E i.on v i o li ede Nnoch laten verslaven door we/kdanige dwinglandy. Zy willen zeggen zy, de verwerping van alle ryge- eoof en de beslryding van alle welkdanige verslaving! Welke zyn die vooroordeefen. die byge- loovigheden die zy willen uilroeijen by mid del van bel ondArwys? Door die woorden willen zy den katholieken godsdienst aen- duiden; want in de oogen der liberale kop stukken gelyk in de oogen aller vrydenkers. is onze godsdienst niet anders dan vooroor deel en bggeloof, en 't zyn daer de gewone woorden die zy gebruiken, wanneer zy van hot christen geloof spreken. Dus de eischen der liberale party voor het toekomende beslaen namentlyk in de uit breiding van een onderwys, waerdoor de kinderen en jongelingen leeren het christen geloof verwerpen, en liet gezag van God, Paus en Kerk onder de voelen treden; want zich onderwerpen aen God, Paus en Kerk, dat is, zeggen zy, zich laten verslaven aen eene dwinglandy! Afgryselyke toekomst, moest de liberale party weder aen het hoofd komen!... Wat zou er geworden van de samenleving wan neer gnnsch het volk, arm en ryk, noch aen God, noch aen duivel, noch aen bel meer zou gelooven. O de Commune van Parys zegt het genoeg!... I*e Godsdienst. Het is zonneklaer dal de godsdienst nog nooit noodzakelyker is geweest voor het be houd der samenleving dan hedendaegs. De moorden en branden van Parys, de algemee- ne opstand der werklieden tegen hunne meesiers, zyn daer een droevig en schitte rend bewys van. Indien al de weldenkende persoonen de handen in een niet slaen om hel kwaed le bevechten, wy gaen regt naer den afgrond, naer bel socialism. Nogihans, men vindt menschen die zoo dwaes of zoo boos zyn, om alle gevoelens van religie in hel bert van hunnen even- MEN SCIIRYFT IN BY boterstraet, 00, yperen. en in al de Postkantooien van het ryk VOOR GEIIEEI. HET I.AVD, vooraf belaelhaer. Men schryfl niet min in dan voor een Jaer, Verscltyncnde den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 10 centiemen den regel. De reklamen in 'l Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. -Een nummer genomen op liet Bureel 13 cent. De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.—Yper-Poperinghe, 6-80,9-08,11-45,3-39,6-32, 8-80,9-36.Poperinglie-llazebrouek, 7-13, 9-20, 12-08, 4 00, 6-82. Yper-Kousselaerc, 7-88, 12-28, 6-40. Rousselaerè-Yper, 9-30, 1-40, 7-53. llousselaere-Beg^e, 8-50, 11-19, 1-24, (m.8.88,) 7-33, 9 88.— Brugge-Z/Oiisse/.8-30,12-28,5-10,6-40. Yper Korlryk, 3-40,9 39,11-40,2-38,5 33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-36,8 30,8-38. Coinen-Waesten-Le Touquet Hnuplines Aimenliers, 6-18, 12 08, 3-30, Armentiets-Houplines-Le Touquet-Waeslen-Comen, 7-33, 2-00, 4-40. Comen-Waeslen 8-40, 9-10. (deu Maeiidag) 6,08. Waeslen-Comen 5-50, 9-40,(den Maeiidag) 6-30. Korlryk-Brugge, 8-10, 10 43, 12-48,(M. H-15,)6-83, 9 00. Brugge-Konryk, 8-30, 12-28, 8-10, 6-40. Brugge, Blankcnke.rglie, Heyst, 7-20, 10-30, 2-40, 7-28, Ileyst, Blankenberglie, Brugge, 6-08,11-15, 8-30, Blankenberglie-Brugge, 9-15 m Ingelmunster Deynze, 8-25,9-46,1-50,4-50,8-00 Deynze lugnlmunster, 7-42,9,10,12-08,5-10. Ingelniunsler-Ansegheni, 6-10, 12-38, 8-05. Anscghem-lngelmunster, 7-45. 2-10, 7-30. Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-30, 9-15, 1-50, 7-43. Duukerke-Veurne-Dixmu- de en Eichtervelde, 6-43, 10-38, 3-48, 8-00. Dixmude-Nieuporl, 10-00, 2-35, 8-37.Nieuporl-Dixmudc, 7-48. I I 35, 4 25. Tiiourout-Ostende, 5-30, 9-20, 2 00, 8-03. Oston ende-Tiiourout, 8-00, 9-20, 12-00, 6-18. Yper naer Dixmudc., peerdeposlery 6-00 voorin, herheig de Drv Koningen 4 nam.Dixmude noer Yper. Messagerie Yaiidewnllu 0-00 voorin. Messagerie Demaurisse 2 00 nam. Yner naer Langhemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Eanghemarck naer Yper, postkantoor b 45 voorin. 3-35 nam. Yper naer /Ile.rcke.rn, peerdep. 6-00 voorin. 4-00 nam. Merekem naer Yperpostk 7- 3tvoorm.-0 Yper naer Meessanpostkantoor 12-30, 8-48 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-48 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8 30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Oostvletcren en Venrnepeerdenposteryö voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam. Venrne naer Yper, Messagerie Deratliée 5-30, voorin. Messagerie liemeurisse, 1-00 nam.Oostvie- teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorin 3-20 nam. Was het maer van gister of vandage dat Oscarje den armen bestooi 7 Bet is zonneklaer dat men moet antwoorden neen. Inderdaed, 'l was reeds lang dal men te Doornik vertelde: dal dit be- schermlingje der kotery, een dief was! Een man die ryk werd ten koste der ongelukkigen Een ellendige die het vermogen der behoeftigen roofde, om zyne driften te voldoen Alleenlyk terwyl Oscarje den arm lang, het beslier breed, het woord doorslaende had in de hooge kringen van het helleer, men sprak slechts van zyne heldendaden onder liet mantelhout der schouw, in den hoek van den heerd. Y'erscheidene getuigen, waaronder een onzer politieke tegenstrevers, M. Le Comte-Bocquet, hebben met eed bevestigd, dat er reeds in 1834 dieften ten laste van Oscarje gelegd waren. Wel, hoe gedroeg zich de liberale doktrinaire doornik- sche kotery in tegenwoordigheid van die zwaer- wicfitige beschuldigingen Zy begon met M. Alberic de Camhry uil het bu reel van weldadigheid te stemmen en hem le ver vangen door Oscarje Spreux. Ongetwyfeld was het dat M. Bara 's vrienden de OPENBARE TREFFE- LY KflEIÜ moesten vteken. Thans is M. Camhry I'd vad het besturende comiteit van hel gevang waar Oscarje Sjireux opgesloten is. Eater, te weten in 1866, wanneer Oscarje 's die veryen op eene breede leeder werden voortgezet, de liberalery van Doornik wilde den dief (Oscarje) in de gemeente- of stadsraed doen zetelen. Was er daer misschien ook al iets of wal te annexeren 7 Trouwens Oscarje aenveerde met heide handen, terwyl dat geheel de drukpers der liberalery hem prees en verhief. De gazette, de Vérüé van den 28 October 1866 sprak van de zelfverloochening en van de zelfopoffe ring van Oscarje en pochte met zyne kennis van zaken. Den 30 Oclober navolger.de, de baratisclie gazet- te schreefM. Oscar Spreux heeft zyne preuven van besluerder gegeven Hy heeft in 't bureel van weldadigheid nieuwe gedachten doen gelden, (YVaerlyk zeer nieuwe); in de dagen van droefheid die wy doorgebragl hebben, heeft hy met zyn per soon betaeld. Niets is meer waer Oscarje be- taelde met zynen persoon ten nadeele der armen hy bestooi ze!op de stoulsle en schaemtelooste wyze. Tydens de kiezing de Vërilé schreefliberale kiezers, wilt toch aen den ZWARTEN KRING de blydschap eens zegenpraels niet verschaffen, en ge- dooglniet dat de kotery der Leschevin in 't stadhuis gerake om er den twist en tweedragt te zaeijen. Liberalen, geene verdeeling: Stemmen wy als een man voor Oscar Spreux p> 'T was dan geheel de liberale party die men in het gevolg trok van een dief, reeds klaerblykelyk voor dusdanig gekend. Do liberale maelschappy van Doornik zelve was niet beschaemd van in het strv 1 perk te treden ten voordeele van den menschensirooper Zy gal den 28 Oclober een omzendbrief uit in welken er ge- zeid werd M. Oscar is lid van het bureel van weldadigheid en regter van den handelroglhaiik; in deze twee bedieningen heeft hy bewijzen gege- ven van nuersligheid, verstand en van cave vol- i> komene zelfopoffering en loegedaenheid aen de openbare zaek. Onze gemeente belangen, zoo wel als onze poli - tieke overtuigingen vergen van ons dat wy uit al onze kragt een liberael besiuer ondersteunen dal onverschrokken vooruiigael en dat met hevigheid werkt tot de hervorming, voorspoed en bloei onze al oude stad Dit wonderlyk stuk was geteekeed in naem en by magtgeving van het comiteit Fr. Jacquleu en Adolf Cauvin.. Zal de maelschappy waervan M. Bara de god en M. Canter de profeet is thans eene nieuwe prokla- matie uitgegeven om krachtens bewyzen geput in de korrecliouole regthank, de volstrekte loegedaen heid van Oscarje aen de openbare zaek le loonen Wy beloven aen de Baratisclie maelschappy van ze aen onze menigvuldige lezers mede te deelen. Niettemin Oscarje was niet gekozen. De naem van den eerzame» M. Adolf Leschevin kwam zege pralend uil de stembus. De koiery Bara zat daer- mede in nesten het schepen col ley ie (wy halen de woorden aen van den Coarrier de l'Escaut,) was in de war gebrugt men moest een ver trouweling vinden om M. Deiwart in de openbare werken te vervangen. De kotery had de oogen laten vallen op den u»5|A|jaa burger die zich met loegedaenheid duifde aenbeveleu. Men besloot van eene laetste poging te wagen. Een smeekschrift werd heimelyk toegestuerd aen de bestendige Depmatie om de breking der kiezing van M. Adolf Leschevin te vragen. Ter ver wondering van gansch liet land werd dit smeek schrift gesteund op ellendige en belachelyke redens le Bergen (Mons) aenveerd. Een besluit der be stendige deputatie vernietigde de kiezing van den 28 Oclober 1869 en Oscarje Spreux werd gemeente raedsheer van Doornik uitgeroepen in plaets van den waren gekozene. Nooit heeft men zulke verontweerdiging gezien gelyk degene die onder onze eerlyke bevolking uil- borst, wanneer dit nieuws door de doktrinaire Na zetten verspreid werd in onze stad. Er was eene TOLLE die algemeen was. Alwie bert en consciëntie heeft moest in zulke omstandigheden weigeren in het stadhuis te zetelen. Maer Oscarje, integendeel was blyde het plaetsjo te aenveerden. •- De doctrinaire kotery, deed hein serenaden geven en hy tracteerde de muzie kanten. Zyn hoogmoed was voldaen. Hy maekte zich gereed om tegevierend het stadhuis binnen te treden. Doch eene nieuwe misleiding verwachtte hem. De verontweerdiging der doorniksche kiezers was zoo groot, dat hel francmaconliberael ministerie

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1