naesten te willen uitdooven. Eenc sekte, ge heel de wereld door verspreid en onder den naem van liberalsm gekend, wendt al hare pogingen acn, om den zaligen invloed van de 11. Kerk overal le bestyden. De Paus wordt uitgegeven als een hebzuchtige, de bisschoppen en priesters als bedriegers, de goede katholieken als dompers en sukkelaers Niet eenc gelegenheid lael men voorbygaen, om de katholieke religie hatelyk temaken by hot rolk. Noch leugens, noch lasteringen worden daerloe gespaerd in de gazellen der liberalen, in hunne byzondere samenspraken en hunne openbare redevoeringen. Alwiede wereld kent weel dal wy niet overdryven. Om dien slroom van hel kwaed tegen te houden, mogen wy noch werk, noch moei te, noch zclfsopoiïoring sparen. Hel is heden- daegs niet meer genoeg goed le zyn voor zich zelven, in het binnenste van zyn huis; wy moeten het zyn in het openbaer. Wy moeten ten minste doen voorliet goed, het geen de slechten doen voor het ka wed. Ten dien pryze en ten dien pry ze alleen, is de zegeprael aen ons. Vryfi'.'icl van kiezen. De heer Malou beeft aen al de agenten der administratie, welke by bestueri, eenc circulaire gezonden belrekkelyk de onthou ding der openbare ambtenaren in de aen- staende kiesworsldingen. Daerin wordt gezegd, dat ieder openbare bediende het voorregt heeft, zyn kiesregl vryelyk uit te oefenen, volgens zyn gewe ten, zonder dat eenige regtslreeksche of on - regtslreeksche drukking op hunne stemming invloed mag uitoefenen. Van zynen kant vraegt het gouvernement, dat de bedienden zich op hunne beurt onthouden zouden van alle drukking op anderen, en zich werkda dig niet te mengen in de kiesworstelingen, geen deel te nemen aen do openbare rede twisten of dagbladenpolemiek, en vooral den invloed niet le misbruiken, welke uil hunne bediening voortvloeit. Ziedaer eene wyze aenbevelingwelke, wy zyn er zeker van, door de Staelsbedien- den niet zal verwaerloosd worden. Vrylicid voor eiken burger, ook voor hem, die af hangt van den Slaet, doch ook voor dezul ken, die onder 'l gezag en den invloed der Stadsambtenaren zyn. Dit is het eenige middel, om eene vryc, reglzinnige kiezing, uiting van het volksge voelen, te bekomen. filontl «Ier KitHiulicEic De vierde algemeene jaerlyksche vergadc- ring van al de katholieke kringen van Belgie heeft Zondag plaels gehad, te Brugge. Den Zalurdag avond was er reeds een honderdtal leden aongckoinen, die 's Zon dags 's morgens, om negen uren, in de ka pel van 't 11. Bloed eene mis gevraegd heb ben, dewelke zy allen hebben bygewoond. De vergadering des Bonds heeft aenvang genomen om 10 uren en een kwart, in hol lokael de Concordeonder het voorzitter schap van M. den senaleur dcCannurl d'lla- male. De afgeveerdigden van eiken Kring heb ben lezing gedaen van de werkingen die zy binst bet jaer verricht bebbcn. Daerna te welen ottt een ure en een kwart, beeft in de concertszael, in de Sl Ja- eobsslrael, een banket plaels gehad, waer- aen meer dan 2o0 persoortcn deel namen. Verscheidene losten zyn voorgedragen ge weest, wier eersie was degene van M. den Voorzitter, M. de Caiinarl dHumale, aen den Paus, die luidt zoo volgt; Mynheer, ik heb de eer u voor le stel let) een loste acn onzen eerbiedweerdigen Paus Koning, aen den zachlmoedigsten ge lyk aen den edelmoedigslen der Pauzen; (handgeklap.) Aen Pms IX die vervolging lydt om de rcglveerdigheid, maer welken de vervolging oitbcweegbaer vindt; Aen Pius IX die ons bemint, en acn wien de Bel gen wederliefde hewyzen in al de uitstor ting van hun hert! De ongcregligheid zegepraell, de Pans, gevangen in zyn eigen paleis, hoort rond zync laelsle schuilplaels de belediging en de bedreiging klimmen! Hy eventwel, allyd gerust en vreedzaein, allyd bezield met bel zelfde betrouwen in de beloften van zynen goddelyken meester, scltynl ons door zync wonderbare houding te zeggen, dal, wan neer dc mensehen bun werk beginnen. Gods uer nalty is. (Handgeklap.) Lael ons, Mynheeren, naer zyn voorbeeld, die verhevene hoop wel bewaren, lael ons met standvastigheid en krachtdadigheid lief pliglsdeel uitoefenen dal wy in de rangen van bet overgroot leger der katholieken te volbrengen hebben, en op den dag der zege prael, tnogte liet acn den Bond der Kringen gegeven zyn van. by ook, een werktuig der Voorzienigheid geweest le zyu! Leve Pms IX! Leve onze welbeminde Paus-Koning! Deze loste is begroet geweest mei dui- zende herhaelde geroepen Leve Pius IX! Dc losle aen den Koning is in de beste bewoordingen voorgedregen geweest door M. den burggraef de Kerckhove, volksver tegenwoordiger van Mecbelen. Verscheidene keeren is by onderbroken geweest door acn- hottdende salvos van toejuichingen; liet or kest beeft de Brubmiconne aengeltevcn die in koor herhaeld is geweest door de aen We- zigen. M. E. Dc Clercq heeft een losle voorge dregen aen den Bond der Kringen en aen zyn Bureel. Men bemerkte er dc volgende zinsnede in: Mynheeren, gy ziel de tegenspoeden onzer tegenstrevers, nooit hebben zy kringen gehad gelyk de onze, zy zyn niet bekwaam van er zulke in le rigten. (Non! non!) Hunne party is samengesteld uit andersaordige ele menten, de band der chrisielyke'liefde vers ecniglze niet. O zekerlyk bobben zv magti ge inaelschappyen gehad. Iledendaegs gaen zy allengskens verflauwende weg, de ver deeldheid ondermynt cn doodigl dezelve. M. A. Neut, algemeene geheimschryver des Bonds, was belast le antwoorden aen M. De Clercq. Men bemerkte onder andere de volgende zinsneden in zyn antwoord: In 1804 zweefde het doctrinaire vaendel nog over de provincie; wy hebben hetzelve doen achteruit deinzen; in 1807, bet beschaduwde nog den zetel dien Brugge in hel Senael heefl. wy hebben hel doen in trekken; in 1808 werd hel uit de Kamer gesmeten. Onze zegepralen van 1864, van 1867 en 1808 voorspelden heigeen in 1872 gebeuren moet; by gevolg wy moeien bel laetstc stuk van da! versleten doctrinair vaendel van den steel afrukken. Dc patriark der doctrine is de eersie in hel politiek graf nedergedaeld, zyne aan hangers moeten er achter. (Handgeklap.) Verscheidene andere heeren hebben nog bel woord genomen. Doch eenc byzondere melding verdient de vlaemsche aenspraek van M. De Lael, die de Vlamingen aenge- maend heeft om zich allyd nauwer en ster ker byeen Ie sluiten. Dit woord is door ons, Vlamingen verslaen geweest. Zulks zullen wy looitett in deaenslaendekieziitgen. SJc aemitaeiide kir/Ju^ni. liet jaer 1872 kan bet jaer der kiezingen genoemd worden. Inderdaed er zullen dit jaer kiezingen plaels hebben voor de ver nieuwing van de helft der Kamer, kiezingen voor de gansclte hernieuwingder provinciale raden, cn kiezingen voor de gansclte her nieuwing van alle gemeente raden. Hel is dus niet ongepast deaendaehl der kiezers te roepen op de talryke benoemingen die zy te doen hebben. De ondervinding dezer laetstc jaren heeft aen elk weldenkend man geleerd dat de tegenwoordige toestand vooral kalmte, orde en vrede vcrcischt. Dc vrede in de geesten heeft voor gevolg dc vrede in de slrael; en bet is de wanorde in den goesl die de pavei stecnen opraepl en de ruilen doel in stukken slaen. Hel is niet mocijelyk le weten welke onzer twee politieke parlyen de meeste wacrborgen geeft voor bel behouden der goede orde en openbare vrede. Wie er aen twyfclt inoel zich slechts eens vragen welke party hel is die, wanneer zy overwonnen wordt, hare nederlaeg in stilte verdraegl; dieaeriltoudend werkt en met eerlyke wapens sirydl voor de zegeprael van haer vaendel; die, wanneer zy de overwinning beliaeld heeft, de open bare inagt slechts acnzicl als een last, als een pligl en die verre van de overwonnen le beschimpen, aen allen niet gelyke onparty- diglteid rt-gi weel ie doen, zonder wraekne- miug, zonder hael, zonder zucht uacr eigen belang? De eenige party die op deze glorie aen spraek kan maken, dat is de katholieke, par ty. Ook ziel men beden alle mannen die belang stellen in bel handhaven der goede orde, zieit rangschikken rond bet vaendel der katholieke tlenkwyze. Waerom? De teden is Iteol eenvoudig. Omdat de onder vinding klacrcn dmdelyk bewezen Itecfl dal de katholieke- party de party is der orde cn der vrede, lerwyl hol slraellawyl, dc gewapende opstand, de aenrandingen legen vreedzame personen en eigendommen, allyd komen van den kant dcrgcueu die zich libcrael noemen. Onze kleine belgische libcraclljes zyn niets anders dan de nagapers der fransclte libera Icn. Juist zooals men lieden in Belgie uitvalt legen priester en Kerk, zoo blafte men cer- tyds in Frankryk, legen al wat bel kleed des priesters of des klooslerlings droeg. Is men niet gegrond om le zeggen dal deze verpes tende keringen in Belgie denzelfdcn uilslag zullen hebben als in Frankryk? En dal trien ons niet kome zeggen dat onze belgische liberale geenszins de buiten sporigheden der Commune willen vernieu wen. Dal is maer ydele praet. Degenen die le Parys den spot met de priesters dreven, wisten ook niet dat de hael dien zy in liet hart van hel volk deden onlslaen zulke schrikkclyke gevolgen zou hebben. Hun inzicht was geenszins van dc praehlgebou- wen van Parys le doen verbranden en laflterlig den acrtsbisschop met zyne geesle- lykltcid en alle voorslaenders der goede orde te doen vennoorden. Maer dc fransclte libe ralen, de Vollairianen, de vrydenkers, had den niet opgehouden hel volk te voeden mei den haet des priesters, de versmading van alle geestelyk gezag, den opstand legen alle voorschriften der Kerk. Zy spraken in Frankryk, juist gelyk onze liberalen in Belgie t spreken. Met den vinger toonden zy den priester en zy riepen lot het volk: Ziedaer I uwen vyand! Gy zyt in dc armoede, omdat de priester zich ryk maekt door uw zweet.I Moet men verwonderd zyn dal deze lee- ringen voor gevolg gehad hebben de bal- I dadiglteden der Commune? Moet men j verwonderd zyn zoo liet volk, dat zoo gcmakkelyk geloof geeft aen degenen die zyne driften vleijctt, de leeringen der vrydenkers heeft willen in hel werk stellen! Gy zegt aen hel volk dal de priester zyn vyand is! «Goed, zegt hel volk, wy gaen ons van dien vyand omdoen en hel volk I schiet den aerlsbisschop cn de geeslelyklteid j. van Parys dood. Gy zegt aen hel volk: De I kerk vcrrykl zich, terwyl gy moeite hebt om uwe kinderen le kleeden en tc voeden: «Goed, antwoordt alweer hel volk, wy zullen de kerken eerst uiipluocleren en ze daerna in brand steken. Oh! roepen onze doclrinaircn, wy willen niemand vermoorden cn niets in brand steken. Wy gelooven hel zonder moeite, j Maer de fransclte liberalen die jaren lang legen kerk cn pastor geblaft hebben, die E wilden ook niet moorden cn branden. Zy I wilden niets dan de clericahn beslryden. Maer de brutale logiek van hel volk vervolgt liaer werk tol hel einde. Na de geeslelykco I vermoord en de kerken geplunderd te fait f ben, heeft het volk de geldkisten der ryken I geledigd. En waerom zou liet volk liet mei B gedaen hcblieu? Had men den werkman nut H loeren spullen mei bel toekomend leven? I Had men Item niet wys gcmaekl dal all s melden meusclt gedaen is, zoo liacstkt I graf is gestolen? Waerom zou hy zich tlati r| bekommeren met dc ydele scrupuleo der» zedelcer en des catechismus? Wy kunnen vandacg met breedvoeriger over dit punt spreken. Voor hel oogenb. t Ij achten wy hel voldoende (c hewyzen dat del leeringen welke onze liberalen in Belgie I voorslaen in Frankryk voor gevolg hebben f| de gruweldaden der Commune. Onze libera- f leu zullen hunne goede inzichten doen gef den, maer men moei nicl zeer klacrzicnde zyn om zich met zulke redenen le latei Ij voorby pralen. Prlcslei'lj kt' llriioriuiiig. Mgr de Bisschop van Brugge heefl be- f noemd: Pastor tc Boilshouckc, M. Bonvarlti onder- pastor tc Pollinchove; Onderpastor te Pollinchove, M.Crupelandl, J coadjutor le Eltclghcin; Coadjutor te Ellelghem, M. L. Dc Druban- 1 dere, priester in hel seminarie. Q* I n e t s t' I y k n i e u w s Zaterdag laclst heeft de jaerlyksche alge- meene vergadering der constilulione'e I bewarende Maclschappy van liet nrroixlisse- uiciti Yper in onze stad plaels gehad. M. Spilleboul, voorzitter,heefl breedvoerig dc werking der beide in Belgie bcslaende part yen nileengedaen: hy heefl den uitslag hunner leeringen en doeningen geloond zoo wel jegens'de maclschappy als jegens don godsdienst. De ondervinding der laetstc jaren heeft alles zonneklaor acn den dag geleid: iedereen heeft bemerkt wacr bel liberalism naertoe leidt en wacr liet ui (komt. j Al hetgeen hel liberalism in Frankryk voor 1870 gedaen heeft, hel liberalism zet bel thans nog in Belgie voort: bygevolg bet leidt Belgie naer dezelve ramspoeden in welke liet Frankryk gebragl heefl.—De katholieken alleen kunnen de maclschappy redden. Mei de revolutie voor zich zelven af vondt van die slireeuwende ongeregtiglieid niet (e voltrekken. Om de Doorniknaren niet vooraltyd togen bent le verbitteren liet ministerie brak liet besluit der deputatie en Oscarjc werd op nieuws enkel lid van het bureel van weldadigheid gelyk le vooren. Het was toch jammer! M. Bara ging Oscarjc schepen maken van de openbare werken. Daerzou slof geweest zyn tot En ziet liet veintje moet op nieuws zync doening bepalen aen mandalen nil te geven en magere kwitlanlien te t. ekenen en overigs de deugdzame mentor te zyn der Col.lels-veris en de zuivere voogd der Chales-veris, welke misgreep. a Maer dat alles ging aen Oseflrje niet, by moest iets beters bobben, liy deed zich eerst regter dan voorzitter der hnndelregtbank noemen, omdat nie mands banden meer bekwacm waren als dc zvne van tliemis te houden. De mael was vol. De gewetens der eerlyko lie den werden ontroerd; de justitie werd verwit tigd;zy beeft haer werk gedaen; en Oscar beeft nu tyd om te mediteren op de onstandvastig heid van de zakce des werelds. Men ziet liet, Oscar Spreux behoort met ziel en ligcltacm toe aen de Baratiscbe leering; Oscar en die leering wareu maer een. Nogtlians, lael bet ons zeggen, wel jammer is bet, dat Bara geen minister meer is! By zou voorzeker genade gedaen en wel ook gedecoreerd worden! Wacrom niet? Volgens bet zeggen van eene zyner vertrouwelingen, by durfde alles. CJ

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 2