naesten te willen uitdooven. Eenc sekte, ge
heel de wereld door verspreid en onder den
naem van liberalsm gekend, wendt al hare
pogingen acn, om den zaligen invloed van
de 11. Kerk overal le bestyden. De Paus
wordt uitgegeven als een hebzuchtige, de
bisschoppen en priesters als bedriegers, de
goede katholieken als dompers en sukkelaers
Niet eenc gelegenheid lael men voorbygaen,
om de katholieke religie hatelyk temaken
by hot rolk. Noch leugens, noch lasteringen
worden daerloe gespaerd in de gazellen der
liberalen, in hunne byzondere samenspraken
en hunne openbare redevoeringen. Alwiede
wereld kent weel dal wy niet overdryven.
Om dien slroom van hel kwaed tegen te
houden, mogen wy noch werk, noch moei
te, noch zclfsopoiïoring sparen. Hel is heden-
daegs niet meer genoeg goed le zyn voor
zich zelven, in het binnenste van zyn huis;
wy moeten het zyn in het openbaer. Wy
moeten ten minste doen voorliet goed, het
geen de slechten doen voor het ka wed. Ten
dien pryze en ten dien pry ze alleen, is de
zegeprael aen ons.
Vryfi'.'icl van kiezen.
De heer Malou beeft aen al de agenten
der administratie, welke by bestueri, eenc
circulaire gezonden belrekkelyk de onthou
ding der openbare ambtenaren in de aen-
staende kiesworsldingen.
Daerin wordt gezegd, dat ieder openbare
bediende het voorregt heeft, zyn kiesregl
vryelyk uit te oefenen, volgens zyn gewe
ten, zonder dat eenige regtslreeksche of on -
regtslreeksche drukking op hunne stemming
invloed mag uitoefenen. Van zynen kant
vraegt het gouvernement, dat de bedienden
zich op hunne beurt onthouden zouden van
alle drukking op anderen, en zich werkda
dig niet te mengen in de kiesworstelingen,
geen deel te nemen aen do openbare rede
twisten of dagbladenpolemiek, en vooral den
invloed niet le misbruiken, welke uil hunne
bediening voortvloeit.
Ziedaer eene wyze aenbevelingwelke,
wy zyn er zeker van, door de Staelsbedien-
den niet zal verwaerloosd worden. Vrylicid
voor eiken burger, ook voor hem, die af
hangt van den Slaet, doch ook voor dezul
ken, die onder 'l gezag en den invloed der
Stadsambtenaren zyn.
Dit is het eenige middel, om eene vryc,
reglzinnige kiezing, uiting van het volksge
voelen, te bekomen.
filontl
«Ier KitHiulicEic
De vierde algemeene jaerlyksche vergadc-
ring van al de katholieke kringen van Belgie
heeft Zondag plaels gehad, te Brugge.
Den Zalurdag avond was er reeds een
honderdtal leden aongckoinen, die 's Zon
dags 's morgens, om negen uren, in de ka
pel van 't 11. Bloed eene mis gevraegd heb
ben, dewelke zy allen hebben bygewoond.
De vergadering des Bonds heeft aenvang
genomen om 10 uren en een kwart, in hol
lokael de Concordeonder het voorzitter
schap van M. den senaleur dcCannurl d'lla-
male.
De afgeveerdigden van eiken Kring heb
ben lezing gedaen van de werkingen die zy
binst bet jaer verricht bebbcn.
Daerna te welen ottt een ure en een
kwart, beeft in de concertszael, in de Sl Ja-
eobsslrael, een banket plaels gehad, waer-
aen meer dan 2o0 persoortcn deel namen.
Verscheidene losten zyn voorgedragen ge
weest, wier eersie was degene van M. den
Voorzitter, M. de Caiinarl dHumale, aen
den Paus, die luidt zoo volgt;
Mynheer, ik heb de eer u voor le stel
let) een loste acn onzen eerbiedweerdigen
Paus Koning, aen den zachlmoedigsten ge
lyk aen den edelmoedigslen der Pauzen;
(handgeklap.) Aen Pms IX die vervolging
lydt om de rcglveerdigheid, maer welken
de vervolging oitbcweegbaer vindt; Aen
Pius IX die ons bemint, en acn wien de Bel
gen wederliefde hewyzen in al de uitstor
ting van hun hert!
De ongcregligheid zegepraell, de Pans,
gevangen in zyn eigen paleis, hoort rond
zync laelsle schuilplaels de belediging en de
bedreiging klimmen! Hy eventwel, allyd
gerust en vreedzaein, allyd bezield met bel
zelfde betrouwen in de beloften van zynen
goddelyken meester, scltynl ons door zync
wonderbare houding te zeggen, dal, wan
neer dc mensehen bun werk beginnen. Gods
uer nalty is. (Handgeklap.)
Lael ons, Mynheeren, naer zyn voorbeeld,
die verhevene hoop wel bewaren, lael ons
met standvastigheid en krachtdadigheid lief
pliglsdeel uitoefenen dal wy in de rangen
van bet overgroot leger der katholieken te
volbrengen hebben, en op den dag der zege
prael, tnogte liet acn den Bond der Kringen
gegeven zyn van. by ook, een werktuig der
Voorzienigheid geweest le zyu!
Leve Pms IX!
Leve onze welbeminde Paus-Koning!
Deze loste is begroet geweest mei dui-
zende herhaelde geroepen Leve Pius IX!
Dc losle aen den Koning is in de beste
bewoordingen voorgedregen geweest door
M. den burggraef de Kerckhove, volksver
tegenwoordiger van Mecbelen. Verscheidene
keeren is by onderbroken geweest door acn-
hottdende salvos van toejuichingen; liet or
kest beeft de Brubmiconne aengeltevcn die
in koor herhaeld is geweest door de aen We-
zigen.
M. E. Dc Clercq heeft een losle voorge
dregen aen den Bond der Kringen en aen
zyn Bureel. Men bemerkte er dc volgende
zinsnede in:
Mynheeren, gy ziel de tegenspoeden
onzer tegenstrevers, nooit hebben zy kringen
gehad gelyk de onze, zy zyn niet bekwaam
van er zulke in le rigten. (Non! non!) Hunne
party is samengesteld uit andersaordige ele
menten, de band der chrisielyke'liefde vers
ecniglze niet. O zekerlyk bobben zv magti
ge inaelschappyen gehad. Iledendaegs gaen
zy allengskens verflauwende weg, de ver
deeldheid ondermynt cn doodigl dezelve.
M. A. Neut, algemeene geheimschryver
des Bonds, was belast le antwoorden aen M.
De Clercq. Men bemerkte onder andere de
volgende zinsneden in zyn antwoord:
In 1804 zweefde het doctrinaire
vaendel nog over de provincie; wy hebben
hetzelve doen achteruit deinzen; in 1807,
bet beschaduwde nog den zetel dien Brugge
in hel Senael heefl. wy hebben hel doen in
trekken; in 1808 werd hel uit de Kamer
gesmeten. Onze zegepralen van 1864,
van 1867 en 1808 voorspelden heigeen in
1872 gebeuren moet; by gevolg wy
moeien bel laetstc stuk van da! versleten
doctrinair vaendel van den steel afrukken.
Dc patriark der doctrine is de eersie in
hel politiek graf nedergedaeld, zyne aan
hangers moeten er achter. (Handgeklap.)
Verscheidene andere heeren hebben nog
bel woord genomen. Doch eenc byzondere
melding verdient de vlaemsche aenspraek
van M. De Lael, die de Vlamingen aenge-
maend heeft om zich allyd nauwer en ster
ker byeen Ie sluiten. Dit woord is door ons,
Vlamingen verslaen geweest. Zulks zullen
wy looitett in deaenslaendekieziitgen.
SJc aemitaeiide kir/Ju^ni.
liet jaer 1872 kan bet jaer der kiezingen
genoemd worden. Inderdaed er zullen dit
jaer kiezingen plaels hebben voor de ver
nieuwing van de helft der Kamer, kiezingen
voor de gansclte hernieuwingder provinciale
raden, cn kiezingen voor de gansclte her
nieuwing van alle gemeente raden. Hel is
dus niet ongepast deaendaehl der kiezers te
roepen op de talryke benoemingen die zy te
doen hebben.
De ondervinding dezer laetstc jaren heeft
aen elk weldenkend man geleerd dat de
tegenwoordige toestand vooral kalmte, orde
en vrede vcrcischt. Dc vrede in de geesten
heeft voor gevolg dc vrede in de slrael; en
bet is de wanorde in den goesl die de pavei
stecnen opraepl en de ruilen doel in stukken
slaen.
Hel is niet mocijelyk le weten welke onzer
twee politieke parlyen de meeste wacrborgen
geeft voor bel behouden der goede orde en
openbare vrede. Wie er aen twyfclt inoel
zich slechts eens vragen welke party hel is
die, wanneer zy overwonnen wordt, hare
nederlaeg in stilte verdraegl; dieaeriltoudend
werkt en met eerlyke wapens sirydl voor de
zegeprael van haer vaendel; die, wanneer
zy de overwinning beliaeld heeft, de open
bare inagt slechts acnzicl als een last, als een
pligl en die verre van de overwonnen le
beschimpen, aen allen niet gelyke onparty-
diglteid rt-gi weel ie doen, zonder wraekne-
miug, zonder hael, zonder zucht uacr eigen
belang?
De eenige party die op deze glorie aen
spraek kan maken, dat is de katholieke, par
ty. Ook ziel men beden alle mannen die
belang stellen in bel handhaven der goede
orde, zieit rangschikken rond bet vaendel
der katholieke tlenkwyze. Waerom? De
teden is Iteol eenvoudig. Omdat de onder
vinding klacrcn dmdelyk bewezen Itecfl dal
de katholieke- party de party is der orde cn
der vrede, lerwyl hol slraellawyl, dc
gewapende opstand, de aenrandingen legen
vreedzame personen en eigendommen, allyd
komen van den kant dcrgcueu die zich
libcrael noemen.
Onze kleine belgische libcraclljes zyn niets
anders dan de nagapers der fransclte libera
Icn. Juist zooals men lieden in Belgie uitvalt
legen priester en Kerk, zoo blafte men cer-
tyds in Frankryk, legen al wat bel kleed des
priesters of des klooslerlings droeg. Is men
niet gegrond om le zeggen dal deze verpes
tende keringen in Belgie denzelfdcn uilslag
zullen hebben als in Frankryk?
En dal trien ons niet kome zeggen dat
onze belgische liberale geenszins de buiten
sporigheden der Commune willen vernieu
wen. Dal is maer ydele praet. Degenen die
le Parys den spot met de priesters dreven,
wisten ook niet dat de hael dien zy in liet
hart van hel volk deden onlslaen zulke
schrikkclyke gevolgen zou hebben. Hun
inzicht was geenszins van dc praehlgebou-
wen van Parys le doen verbranden en
laflterlig den acrtsbisschop met zyne geesle-
lykltcid en alle voorslaenders der goede orde
te doen vennoorden. Maer dc fransclte libe
ralen, de Vollairianen, de vrydenkers, had
den niet opgehouden hel volk te voeden mei
den haet des priesters, de versmading van
alle geestelyk gezag, den opstand legen alle
voorschriften der Kerk. Zy spraken in
Frankryk, juist gelyk onze liberalen in Belgie t
spreken. Met den vinger toonden zy den
priester en zy riepen lot het volk: Ziedaer I
uwen vyand! Gy zyt in dc armoede, omdat
de priester zich ryk maekt door uw zweet.I
Moet men verwonderd zyn dal deze lee-
ringen voor gevolg gehad hebben de bal- I
dadiglteden der Commune? Moet men j
verwonderd zyn zoo liet volk, dat zoo
gcmakkelyk geloof geeft aen degenen die
zyne driften vleijctt, de leeringen der
vrydenkers heeft willen in hel werk stellen!
Gy zegt aen hel volk dal de priester zyn
vyand is! «Goed, zegt hel volk, wy gaen
ons van dien vyand omdoen en hel volk I
schiet den aerlsbisschop cn de geeslelyklteid j.
van Parys dood. Gy zegt aen hel volk: De I
kerk vcrrykl zich, terwyl gy moeite hebt
om uwe kinderen le kleeden en tc voeden:
«Goed, antwoordt alweer hel volk, wy
zullen de kerken eerst uiipluocleren en ze
daerna in brand steken.
Oh! roepen onze doclrinaircn, wy willen
niemand vermoorden cn niets in brand
steken. Wy gelooven hel zonder moeite, j
Maer de fransclte liberalen die jaren lang
legen kerk cn pastor geblaft hebben, die E
wilden ook niet moorden cn branden. Zy I
wilden niets dan de clericahn beslryden.
Maer de brutale logiek van hel volk vervolgt
liaer werk tol hel einde. Na de geeslelykco I
vermoord en de kerken geplunderd te fait f
ben, heeft het volk de geldkisten der ryken I
geledigd. En waerom zou liet volk liet mei B
gedaen hcblieu? Had men den werkman nut H
loeren spullen mei bel toekomend leven? I
Had men Item niet wys gcmaekl dal all s
melden meusclt gedaen is, zoo liacstkt I
graf is gestolen? Waerom zou hy zich tlati r|
bekommeren met dc ydele scrupuleo der»
zedelcer en des catechismus?
Wy kunnen vandacg met breedvoeriger
over dit punt spreken. Voor hel oogenb. t Ij
achten wy hel voldoende (c hewyzen dat del
leeringen welke onze liberalen in Belgie I
voorslaen in Frankryk voor gevolg hebben f|
de gruweldaden der Commune. Onze libera- f
leu zullen hunne goede inzichten doen gef
den, maer men moei nicl zeer klacrzicnde
zyn om zich met zulke redenen le latei Ij
voorby pralen.
Prlcslei'lj kt' llriioriuiiig.
Mgr de Bisschop van Brugge heefl be- f
noemd:
Pastor tc Boilshouckc, M. Bonvarlti onder-
pastor tc Pollinchove;
Onderpastor te Pollinchove, M.Crupelandl, J
coadjutor le Eltclghcin;
Coadjutor te Ellelghem, M. L. Dc Druban- 1
dere, priester in hel seminarie.
Q* I n e t s t' I y k n i e u w s
Zaterdag laclst heeft de jaerlyksche alge-
meene vergadering der constilulione'e I
bewarende Maclschappy van liet nrroixlisse-
uiciti Yper in onze stad plaels gehad.
M. Spilleboul, voorzitter,heefl breedvoerig
dc werking der beide in Belgie bcslaende
part yen nileengedaen: hy heefl den uitslag
hunner leeringen en doeningen geloond zoo
wel jegens'de maclschappy als jegens don
godsdienst. De ondervinding der laetstc
jaren heeft alles zonneklaor acn den dag
geleid: iedereen heeft bemerkt wacr bel
liberalism naertoe leidt en wacr liet ui (komt. j
Al hetgeen hel liberalism in Frankryk voor
1870 gedaen heeft, hel liberalism zet bel
thans nog in Belgie voort: bygevolg bet
leidt Belgie naer dezelve ramspoeden in
welke liet Frankryk gebragl heefl.—De
katholieken alleen kunnen de maclschappy
redden. Mei de revolutie voor zich zelven af
vondt van die slireeuwende ongeregtiglieid niet (e
voltrekken. Om de Doorniknaren niet vooraltyd
togen bent le verbitteren liet ministerie brak liet
besluit der deputatie en Oscarjc werd op nieuws
enkel lid van het bureel van weldadigheid gelyk le
vooren.
Het was toch jammer! M. Bara ging Oscarjc
schepen maken van de openbare werken. Daerzou
slof geweest zyn tot En ziet liet veintje moet op
nieuws zync doening bepalen aen mandalen nil te
geven en magere kwitlanlien te t. ekenen en overigs
de deugdzame mentor te zyn der Col.lels-veris en
de zuivere voogd der Chales-veris, welke misgreep.
a Maer dat alles ging aen Oseflrje niet, by moest
iets beters bobben, liy deed zich eerst regter dan
voorzitter der hnndelregtbank noemen, omdat nie
mands banden meer bekwacm waren als dc zvne
van tliemis te houden.
De mael was vol. De gewetens der eerlyko lie
den werden ontroerd; de justitie werd verwit
tigd;zy beeft haer werk gedaen; en Oscar
beeft nu tyd om te mediteren op de onstandvastig
heid van de zakce des werelds.
Men ziet liet, Oscar Spreux behoort met ziel en
ligcltacm toe aen de Baratiscbe leering; Oscar en die
leering wareu maer een. Nogtlians, lael bet ons
zeggen, wel jammer is bet, dat Bara geen minister
meer is! By zou voorzeker genade gedaen en wel
ook gedecoreerd worden! Wacrom niet? Volgens
bet zeggen van eene zyner vertrouwelingen, by
durfde alles.
CJ