van YPEREN en van het ARRONDISSEMENT.
Zaterdag 31 Augusty 187w2.
Zevende Jaer. Mummer 348.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
;t B<'«\ &0 C. per Jaer.
Af Z E K W E E ar. Ui» July.
M A E. 3. E - !T Ci K 'B' E
Yperen, 31 Oogst 1872.
EE.\E IKM'HTEIt
van rond «Ic
'K en zoude 'l aen mynen ergslen vyand
met wenschen van alle weko gedwongen
te zyn de Toekomst le lezen.
T is voor my een lasteen pynelykc last
alle acht dagen dil bladje te moeien over-
loopen; zoo walgelyk is liet van gevoelens,
zoo bot en dwaes in zyne gedachten, zoo
onedel en zoo boos in zyne strekkingen!
Als ik bet gelezen heb, 'k peize by mvn
zei ven: 'i zyn toch menschen, 't zyn christe
nen van doopsel en 'l zyn Vlamingen van
geboorte, die alzoo schryvclcn en papier be
kladden, en 't zyn menschen, christenen en
1 lamingen die 't lezen en indrinken!
En een keer dat zulke dingen gepeisd, ge
schreven en publiek gedrukt zyn, en publiek
gelezen en rondgeleurd, is liet niet om den
moed te verliezen voor T menschdom cn zyn
christen Vlaendrenland?...
T is waer, de bolligheden van tale, van
gedachten en van schryfwyze doen ons soms
lachen; maer als men peist daler nog boller
zyn die daerin bun vermaek cn hun verderf
vinden, t valt zooveel le pynelyker, zooveel
te lastiger!
Ja, meer als eens heb ik gezeid: Ware
het niet dat ik hope eenig goed te doen met
ze tegen le kanten, ze le beslryden, 'k en
zou ze nooit van myn leven in handen meer
nemen. Weg! weg! met dat dingen! myn
berle keert en walgt er af!
Zondag was 't alweer het onverstand en
de boosheid die de tale voerden, zoo onbe-
schaemd hoonden, lasterden, bczwalktcn en
bezoedelden, al wat een christen vlacmsch
herle in eere houdt en bemint, en 'k peisde:
Hoe dwaes of boe boos, of hoe dwaes en
boos te samen moet een herle zyn die zulks
op zulk een maniere uitwalgl.
Maer 'k peisde nog meer op die dochter
van in de twintig, die ik overtyd zag langs
de bane van den Korten keerte Ooslvlete
ren, paradeeren met bel eerloos, goddeloos,
zedeloos, gedachteloos, gevoelcnloos, vor
meloos en allezins loozc bladje in liaer hand!
K had compassie met 't ongelukkig schep
sel dat, voor hare zondagsche meditatie, de
Toekomst leest!... Nog een slagtoffer peisde
'k, nog een slagtoffer van dc helsche samen
zweering legen de zielen; God hclpo ze cn
vergeve 'l hacr, zy weet niet wat zy doel!
Maer intusschenlyd wat cn moet or in 't
versland cn 'l herle van zoo ccn meisje niet
ommegaen bv zoo eene lezing lyk die der
Toekomst van Zondage laelst?... Wat gevaer
en loopt zoo een schepsel niet, als men peist
dat het eene herbergdochler is?... Zy die zoo
noodig heeft van godsdienstige gevoelens,
aenwakkering lot deugd, en 't licht van 't
geloove, om regie te blyveu!
En wat vindt ze in eene Toekomst?
T eerste is de schoolpenning en de 43 fr.
inschrvving daervooren!
Daeruit moet zy leeren dal de zaligste lee
ring der wereld de ehristelyke niet is. maer
de liberale of goddelooze; want die school
penning moet dienen voor een onderwys dat
van God, noch godsdienst, noch godvruch-
tigheid gewag mag maken; vooreen onder
wys om deur de wereld le geraken zonder
Catechismus!
Eerste rampzalige lesse voor eene dochter
van in de twintig!
Zy leest leeger en zy vindt er een botte
feuilleton, waer de Religiën bespot en begekl
zyn op eene godslaslerende wyze; en zy
peist dat le zegen gaen in de kerke, eene
dwaesheid, eene belachclykheid, eeneoord-
jepluimery is... tweede rampzalige lesse
voor eene dochter van in de twintig!
Verder vindt ze dat danspartyen, bals en
alle soorten van hyeenkomsten. 'l beste en 't
edelste vermaek is der jonkheid, dat de pas
tors mcnschhalers en twislzaeijers zyn, als
ze daer tegenspreken: le zegen gaen in de
kerke is belachelyk, te zegen gaen in bals en
braspartyen is eerlyk verzet: derde rampza
lige lesse voor eene dochter van in de
twintig!
Geheel 't blad deure is lastering en spot,
tegen alle de oversten der II. Kerk: De Paus
van Hoornen, de bisschoppen, de pastors, de
kapelaens, zyn alleen de oorzake van al het
kwaed dat er in de wereld is, 't is zy alleen
die de menschen bedriegen, de menschen
bestelen, de menschen in twist doen leven,
de oorlog veroorzaken enz. enz.
Vierde rampzalige lesse voor eene dochter
van in de twintig; die zoo noodig heeft van
steun te vinden hy de dicnacrs der II.
Kerke.
Voegt daerby dc lessen, die reeds zoo die
pe in licur herte geplant zyn uit de broe
ders historiën, cn alleslach schandalen waer
of geen, die zy vroeger gevonden heeft.
Voegt daerby de verheerlyking, den lof,
dien zy gelezen heeft van al dc godvergelene
liberalen van ons land cn van Europa, cn
gy zult een gedacht hebben tot waer ze ge-
raekt is of geraken zal, de dochter van in de
twintig! die de Toekomst leest 's Zondags
achter dc eerste misse en ze in haer dragende
paradeert langs de bane van den kortenkeer
te Ooslvleteren.
Maer hoeveel zulke zyn er?.. Al ware 't
maer zy alleen, 't ware al te vele!
En eilaes! Meer zynder: 't is meer of een
moeder die, gedwongen van de Toekomst
ze lezen laet van hare dochter, tegen 't ge
dacht zelve van eenen slechten filosoof
Rousseau genoemd!
En huilen die dochter, hoeveel zoons? en
hoven die zonen, hoeveel vaders en moeders
gaen daer hunne herle bederven, hun ver
sland verduisteren; hun eerbied voor gods
dienst alleggen, eerbied voor priesters ver
liezen, afkeer van de instellingen van
Godskcrke indrinken!
Dwaes is de Toekomst! maer nog dwazer
zynder die ze lezen!.. En dal is pynelyk
voor een mensch die christen is cn eerlyk
van herte.
Ecu liedje 't eei» en 't ander.
Doctrinaire kalholioJten en kunnen der
niet zyn. Waerom? Luistert:
Doctrinaire is een woord juiste gemaekl
lyk poilrinaire: Nu, Poilrinaire komt vooit
van poilrine borst en poilrinaire be-
tcekenl: die geen borst en heeftof wel die
een slechten borst heeftOok Doctrinaire
komt voort van doctrine die wil zeggen lee
ring, en Doctrinaire is een die. geen leering
en heeft ai die eene slechte heeft.(T zou moe
ten anders zyn maer 'l gebruik wii hel zoo!)
Ilewel katholieke doctrinaire strydl tegen
malkander; want die katholiek is, heeft eene
leering en een goê leering. Dus enz.
Een doctor van Poperinghc doet een
reklaem in de Toekomstsedert de stemming
heeft hy kalanten verloren, en om er wecre
te winnen schryfthy in de Toekomst dal al
de zieken die hem verlaten doodgaen!...'k
weel niet of hy alzoo zal lukken!
De liberalen zyn dol omdat 'l Nieuwsblad
gezeid heeft van M. den kapelaen van Pro
ven zyne pligl gedaen heeft. IIcwcl 't zegt
het vandage nog een keer, en ware't dat
het mot redelyke menschen le doen hadde,
't zou hel hun hewyzen. Maer dc Toekomst
en is daervooren niet!
Dc reglzinnige Provcnacr, die 't sermoen
geeft van M. de Kapelaen, is van Rousbrugge
zeggen ze. En 'k zou het gcloovcn, want dc
Provenaers schryven geen sermoenen in de
Toekomst!
De oolykc correspondent van Wervick, die
den Openbaren Geestwil wakker ma
ken, geeft nog een keer een curieus stuk,
waerin onder andere dil staet:
Sedert dat dc katholieken gewonnen zyn
te Wervick, al hel leven en dc leute is er
verdwenen, ja peist keer! Kr waren Inetst
maer weinig jonge zwgns op de markt,
en geen groole zwgns meer!... Zoo wilt gy
op uwe markt vele jonge zwyns en groole
derby, Wervickanen kiest de liberalen!... 'T
is een kluitspcelder lie! die correspondent.
De verlichte Rousbruggenaer is ook een
kluchtenaer. hy schryft dat het niemand cn
verstael. Een wilde schreeuw tegen den Pas
tor, en ccn spotlach met de doodzonde is al
wal men hy hem aenlreffen kan! En ievers
nog een lamentatie op den leeskamer! Och
lleere!...
De Toekomst, sprekende van het zevende
ministerie, heeft een achste gevonden, de
bisschoppen le welen! Allyd even uilvin-
dingryk niet waer?... Dat is't vernuft!
De voorzitter van den Geuzenbond is de
achtingswaardige Van der Talen. Dus de
achtingswaardige geuzenpresidcnl!..
De Hel, dc Hemel en de doodzonde werken
op de zenuwen van de liberale schryvelaerl-
jes, zy en kunnen der niet van zwygen.
Gelukkig dal 't wcère wat verkoeld is,
anders de benamingen van burgemeesters
en schepen, zou kunnen voor sommige afge
kookte slechte gevolgen hebben. Vracg het
maer tc Proven.
Geen een liberale gazelle cn durft een
woord kikken van de Romance de l'rovcn!
Zoo schandalig is ze.
Corrcspo» «I e n i I e n
Proven, 2G Oogst 1872.
In Yperen geloovcn de onnoozele klttb-
mannen, op 't zeggen van de Toekomstdat
de arme menschen van Proven, die rvke
waren gemaekl door den edelen en nooit
volprezen baron voor den 1» July, nu al met
eens zoo arm geworden zyn, op den 2» July,
dat hunne lyken langs de straten liggen;
stelt o gerust, arme sukkelaers, daer zyn in
Proven geene andere kadavers dan van ge-
schotene wilde konynen en hazen... Vermits
dc arme menschen het hier in den winter
kunnen uithouden lerwyl do heer baron aen
het dansen is tol Yperen of te Brussel, gy
kunt denken dat het nog veel betergael in
den zomer.
Maer Calypso konde zich niet vertroosten
over het vertrokken van Ulysses, cn in hare
droefheid vond zy zich ongelukkig van....
onslerfelyk le zyn!... Sire baron, die hier de
rol van Calypso speelt, weet er iels van se-
MEN SCHRYFT IN IIY
BOTERSTIIAET, 0(i, Yl'EllEN.
en in al «1» Postkantooren van het ryk |§j| f|f!§^
VOOR OKIlEia HET LAND,
vooraf belaelbaer.
Men schryft niet min in dan voor een Jaer.
Verscliyncnde den Zalurdug van elke week. De nenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De reklumon in 'i Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Bureel '15 cent.
De hygevoegde nummers voor Artikels, Krklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 5-20,7-30,9-21,11-20,2-15,5-13,0-20.—Yper Poperinghe, 6-50,9-05,11-43,3-40,6-32'
845,9-38.— l'operinghe-llazehrouek, 7-13, 12-05, 4 00, ü-52. llaiebrouck-Poperinghe-Yper.S 20
10-20, 4-05, 8-25.
Yper-Housselaere, 7-55, 12-35, 6-40. Rousselaere-Ypcr, 9-30, 1 40, 7-55.
llousselaeie-Brugge, 8-50, 11-19, 1-24,-(m. 5,55,) 7-33, (9 55 Liehlervelde Brugge-fto«.vsW. 8-30,
(9 27 Liehlervelde.) 12-25, 3-10, 0-40.
Yper Korlryk, 5-40,9 39,11-41,2-33,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,5 30,8-35.
Dunkerke-Yeurne-Dixmude en Liehlervelde, 7-00, 10-55, 3-43, 5-10. Dixmude-Lichtcrvelde 7-15.
Dixmudc-Nieuport, 10-00, 10,33, 2-35,8-37. (den Zondag 10-00.) Nieuporl-Dixmude, 7-45,11-35,
4-25, 0-50. (den Zondag 9-23.)
Tliouri -
12-
o-!)U. (iten /.ondag 9-25.)
ouroul-Ostende, 5-13, 9-20, 11-45, 2-00, 8-03. (den Zondag 10-15
12-00, 4 40, 6-15. (den Zondag 9-15.)
Ostende-Thourout, 8-00, 9-22
Cornell-Waesteu Le Touquel-Hoiiplines Arinenliers. 6-10, 8 40, 12-05, 3-20, 9 15, (den Woonsd. 0-08.)
Armenticrs-Houplines-Le Touquel-Waesten-Comen, 5 05,7-40,10 15,2-00,4-45 (den\\ oensd. 7-40)
Comen-Waesien 0-10, 3-40, 12-03, 3 20 9-13. (den Maend. en Woensd. 0,08.) Waesten-Coiiien
5-40, 8-13, 10-50, 2-35, 5-20, (den Maend. 0-30, den Woensd. 8-15.)
Kortryk-Brugge, 8-10, 10-45, 12-43, (M. 5-13,) 6-35, (9 00 Licliierv.) Brugge-Kortryk, 8-30, (9 27
Lichlerv.) 12-25, 5-10, 6-40.
Brugge, Blunkenkerghe, lleyst, 7-20, 9-80, 10-51, 2-40,7-24 express, 8-45. Heyst, BlankenLèrghe,
Brugge, 0-05,11-15, 4 10, 3-30, 7-25. Blankenherghe Brugge, 9-15 m
Ingelniiinsier Deynze, 5-23,9-40,1-50,4-30,7-15. Devnze Ingclmunster, 7-42,9,10, 12-03,3-10. 8 20.
Ingelmunster-Ansegliem. 6-15, 12-30,6,15. Anseghem-lngelmunsier, 7-43. 2-10, 8-05.
Lichtervehle-Dixmiide-Yeurne en Dunkerke6-35, 9-13, 1-30, 7-54. Licluervelde-Dixmiide 10-05.
per nner Dixmutle, peerdepnstery 0-00 vourm. herheig de l)rv Kmiingen 4 nam.Dixmutle naer )]icr.
Message-lie Yandewnllü (i-ül) voorin. Messagerie Demeiiiisse 2 Oi) nam.
per na- J.iiinjlieiiiitrcli, postkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. l.angliemarek nner )per, postkantoor
8-45 Voorin. 3-35 nam.
Yper-naer Mcrcknm, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Merekem nner Yper, poslk. 7 30 voorm. 3-00-
Y per nner Meessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.Meessen nner Y-per,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Sieuwkcrke,postkant, ü-00 voorm. 12-30 oimi.Nienwkerke nae; Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Ooslvleteren en Veurne, peerdenposterv 6 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Derathée 5-30, voorm. Messagerie Dumeurisse, 1-00 nam.Oostv.c-
lercn naer Yper, postkantoor 8-30 voorin. 3-21) nam.
s