VAN YPEPnEN het ARRONDISSEMENT. EN VAN Zalmlag 14 Seplombcr IS7l2. Zevende Jaer. (Nummer ai a e e e - p o s t e ar. VAPJDERGHINSTE-FOSSÉ, .'2 Fr. óO per Jacr. If Va E It W E E ar. lij" July. Ypercn, l i September 1872. Hoe men licht verspreidt. 1" In plaels van tien Sinte-Piclerspenning, de Nieuwjaergiflen aen den Paos, de Voort planting van 't Geloof, de kleine Chineeskes. 't is (le liberale schoolpenning die 't edel hert van den oolyken Baron getroffen, en alle liberale herten treffen moet cn hunne beurze openen!! 2" Eene onnoozele fabel over den onder gang der wereld, voor feuilleton, waer ons gcloove en de II. Kerke begekt is! ff0 'T is eene dommigheid van achter pastor en kapelaen le luisteren, als zv zeggen dat gy uwe burgerlyke rcgien cn vryhcld moet gebruiken volgens ons katholiek geloof, als zv zeggen dal de II. Kerk verbiedt slechte hoeken en schriften te lezen, als zy u op wekken om alle slechte gezelschappen, dans en kwaslparlyen te vlugtenü 4° Bismark is een edel Staeisman, hy jaegt de Jesuieten builen. Hy alleen verslaet de belangen van den godsdienst, en Paus, bis schoppen, priesters, kloosterlingen cn doen niel anders als kwaed aen de Religie! 5° De kiezing van Poperinghe is uitgeval len tegen de wil van T volk, zegt de liberale correspondent; want er wierd in de instal latie noch getuit, noch getierd!'.En Pro ven en Poperinghe zyn rotte kicsnesten omdat de Baron Mnzemnn, en Van Morris (met permissie), en Boelens builengecyferd zyn!... De oolykslc mannen van de stroke! Ouf! 6° De inslcllalie volgens 0. Q. heeft ge- daen geweest met brooddccling, en dal is bclachelyk volgens O. Q.ü Achter dat men zoo iets gelezen heeft, en nochzynebekomste nieten heeflvan liberalen hutsepot, moet men een harde mage hebben! 'k peizc ik dal dit vele magen vervollen moet byzonderlyk van dochters rond de twintig! licht ge nog gehoord van den Pannekoek- boer?.... Hoort: T ging hem een knecht verhuren by den Pannekoekbocr, 't was een lekkerbek, en't eerslc dal hy vroeg, was; wal krygt men l'uwcnl voor eten 's Zondags? Pannekockeo, zei de Pannekoekbocr! En 's Maendngs? Pannekoeken. En den Dysscndag? 'T overschot van den Zondag cn den Maendag. En 's Woensdags? Om le vernieuwen pannekockcn. En den Donderdag? Pannekoeken verwarmd op den rooster. Eu den Vrydag? Versche pannekoeken. En 's Zaterdags? 'T overschot van geheel de weke, ver warmd. Bravo, zei de knecht, en hy sloeg met zynen karihawer dal liet lunderde. Panne koeken! zei hy by eiken slag, punnekoeken! Hewel, de liberale kost in hunne gazellen is altyd pannekoeken, k wd zeggen altyd hutsepot, deiizelfden hutsepot! verwannen- den hutsepot! blenden hulsepol! Eu nooit anders! nooit anders!... Eu die onnoozele dompelacrs, broodschry- vers en andere willeu de wereld verlichten! Hebt compassie, met de knechten! hunne mane en kan dat met leerenzonder zelve le verieeren!!! Leest al de liberale schimpbladjes van t land, pakt WestvlumingAduei lenlieblad, en lutiiguanli, en gy en zult er niet anders in vinden!Dal is ai hun verstand, geheel hun leven! Een Protestant cn «Se Jcsuictcn. Doctor Laureis-Annibal Fischerduilsehc stnetsman en protestant, zegt nog by 'l geen wy over acht dagen van hem gegeven hebben 'l volgende over dc Jesuieten: 'l is zyn derde punt: 3) Het Gezelschap van Jesus verscliynl op nieuw in dezen lyd; licwcl wal een onpar- tydig man die opmerkzaein is daervnn noodzakelvk peizen moet hier is bet, zegt de Protestant. De godsdienstige gevoelens onder de tegenwoordige volkeren, ver- mindert op eene tastbare wyze. 'T is daer de eerste bron en oorsprong van de poli- tiekc omwentelingen,en van dien geest.van opsland legen alle gezag, geest dien men overal ontmoet inden stact.in dc gemeente cn in de famillie zelve, zegt die Protestant. 'T is dan noodig van do godsdienstige gevoelens te doen ontwaken en sterker le maken. Alle werking in dien zin van waer zy ook kome, moet door dc gouver- ncmentcn krachtdadig ondersteund zyn ten ware die gouvernemenlcti zich voor- stelden dat men do oppcrmagl moet vcr- Hauwen of zelve gcdcellelyk laten varen, om 't gezag cn dc rcglcn der koninglyke stamhuizen le redden, zegt die Protestant. 4)De werking der Jesuieten is een zeer Om u niet t'overlaslen, lezers^ en om de Toekomst lyd le laten, wy zullen vandage daermeè eindigen en die edele en welge- pei.sde woord n aen ieders overdenking latenEn als er nog eergcvoelens is by de onderwyzers van de Toekomst zy zullen bescliaemd slaen voor hunne eindelooze bolligheid, en onverstaenbare kwawiljig- beid. By acht dagen gaen wy nog eenige pun tjes geven, van dien Protestant! Ecu licctjc 't een en 't amice. 'T zond een liberael komen zeggen tegen u dat Baron Mazeman 300 frank gegeven heeft voor de schoolpenning, wal zon je zeggen?... Dal hy altyd voort gevlooid is, niel waer?... Dal de andere Grootheers van de liberalen moeten lachen onder duim!... Tzou, gesupponeerd, een ofGciöelen ma gister, overlast van verstand zegt Thiers dat hy bezwykl, statig voorenhouden: dat de groote steden de meest onderwezen zynen minst slave van pastors en kape- laens.... Wal zoudl gy hem zeggen?... 'T is waer dat zy geen slave en zyn van pastor noch kapelaen; maer ze zyn slave van wat anders, en verbeesten er versland, fortuin en gezondheid! Alle dagen 82,000 franken te Brosse krygt dien vlcesehelyken afgod!... Wat zegt gy van zoo een onder- wys? De Poperinghnaredie oolykaerd meent dal er maer vyf geboden van de H. Kerke en zyn. 'K geloovedat hy nooit straf geweest en is in zynen catechismus, anders hy zou wel weten dal er slaet voornamelijk of principalgk vyf, en dat dit zeggen wil: Er zyn der nog ander, maer du zyn dc byzondersle. Ja. meer zyn der als vyve, en 't is een ge bod van dc H. Kerk van geen slechte boeken, schriften, dagbladeren, enz., te lezen! Dal is een gebod zoowel als le vasten. Voor T geen dat liberael stemmen acngaet, dat valt onder de geboden van de II. Kerke niel; maer onder de geboden van God, en onder de wet van de naluer, die verbiedt van lol kwaed le helpen!.,. Vat-jcT? De regtzinnnige Provcnacr meent dat by dc dien is, omdat wy hem de eere gedaen hebben met zynen onnoozelen prael bezig le zyn. Ilv is grootclyks mis, 't was om te too- gen hoe hot men zyn kan cn hoe onbe- schacmd... Ditgael wel mel't eerste. De Potyzc gael vcrgecsligd zyn en ja, ook wel verlicht... Nievers geen meerder versland of rond dc Potyzc; '1 is al veertig jaer dat de grootste verlichter van Ypercn zyse lessen geeft en besproeid met pullebicr. Als er niet gcbriescht en getierd en wordt, als T vrouwvolk langs dc strale niet en rolt van dronkenschap, als men niet en hoort roepen: A bas dit, Weg met dal!... en dal de ruilen niet in cn vliegen, als ai de cra- ptile van stad niet uitgelaten cn is, 'l is een teeken dal het volk niet mèe en is, zegt do Poperinghnaer. Maer met eenige sloopen bier krygt men datlawyl!... Dat is liberale sponlaneileit, niet waer? Katholieke en liberale vooruitgang. Het is byna niet mogclyk een dagblad der vryheidhalendc party in de hand te nemen, zonder er in te lezen dat die party den vooruitgang (het progres) voorstaet, en dat dekatholiekeparty den vooruitgang vyaudig is. Noglhans niets is valscher. leder katholieke weet dat er over omtrent 6,000 jaren, na den val onzer eerste ouders, hel menschdoin tot werken is veroordeeld geweest. Van dan af heeft de mensch altyd getracht zyn lol le verbeteren, en, door den vooruitgang, zich de stoffelyke zaken meer en meer nuttig te maken. In de oogen van een katholieke is er niets verheveuer, niets grooter dan den mensch door zyne geest of zielvermogens het stoffelyke tc zien over meesteren en onder zynen wil doen buigen. Maer, waerin de katholieke verschilt van den ongodsdienstigen liberael, 't is dat, na hel stoffelyke overmeesterd te hebben, hy op zyne beurt, zich door bel stoffelyke niet laet overmeesteren; 't is dat hy zyne zielver mogens niel laet bocijen door stoffelyke hertstochten. In een woord, de katholieke wil met alleenlyk meesier zyn over de materie, maer hy wil ook meester blvven van zynen geest en van zyn verstand. lTaciiiM'lie iSHiiugcii. Wy vernemen dat het gouvernement het inzigt heeft weldra eene gewigtige wyziging voor te stellen aen de wet van I860, op het middelbaer ondcrwys. Deze wet maekt het aenleeren der Vlacm- sche tael in de Waelscbe provinciën niet verpligt. Er zou kwestie zyn, in dien staet van za ken te voorzien. Wy gelooven dat, indien hel ministerie gevolg geeft aen zyn ontwerp, dit hy val zal vinden bv al de volksvertegenwoordigers, zonder onderscheid van party. Men zal zich herinneren dat een der Luik- sche afgeveerdigden, de lieer Muller, in de Kamer vroeger zegde dat hel Atheneum dier stad aen den vlaeinschen leergang de plaets gegeven heeft welke hem toekwam. Dit was wel eene stellige regtserkenning! Dus. indien hel gouvernement aen de Kamers den be- MEN SCIIRYET IN IIY BOT8HSTRAET, 66, YPEREN. cn in a' ilc Postkantooren van hut ryk VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf belaelbaer. Men schryft niel min in dan vaor ecu Jaer- Verscliynende den Zaturdug van elke week. I)e aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. He rekkirnen in 't Nihuwsiii.ad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op liet Bureel I 3 cenl' De bygevoegde nummers voor Artikels, Ru kin men ol Aenknndigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Poperinghe-Yper, 3-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,0-20.—Yper-Poperinglie, 0-80,9-03,11-4-3,3-40,6-32; 8-43,9-38.Poperinglie-llazebrouck, 7-13, 12-03, 4 00, 0-32. HnzebroUck-PoperingheA per,8 20 10-20, 4-03, 8 23. Yper-Uousselaere, 7-33, 12-33, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-33. Kousselaere-firtfjje, 8-30, 11-19, 1-24, (m. 5,38,) 7-33, (9 35 Lichtervelde Brugge-Zliiussef. 8-30, (9-27 Lichtervelde.) t2-23, 8-10, ti-40. Yper Kortryk, 3-40,9 39,11-41,2-35,5 33. Kortryk-Yper, 8-03,10-43,2-30,8 30,8-38. Comen-Waeslen-Le Touquet llmiplines Armeniiers. 0-10, 8 40, 12-05, 3-20, 9 13, (den Wncnsd. (i-03.) Armeniiers Houplines-Le Touquct-W'aesten-Comen, 8-08,7-40,10 15,2-00,4-43 (denWncnsd. 7 40) Comen-Waestcn 0-10, 8-40, 12-08, 3 20 9-13. (den Maend. en Woensd. 0,08.) Waesten-Comen 8-40, 8-13, 10-30, 2-33, 8-20, (den Maend. 0-30, den Woensd. 8-13.) Kortryk-Brugge, 8-10, 10-43, 12-45, (M. 5-13,) 0-88, (9 00 Liclnerv.) Brugge-Koriryk, 8-30, (9 27 Liclilerv.) 12-28, 8-10, 0-40. Brugge, Blankenkerghe, Ileysl, 7-20, 9 30, 10-51, 2-40,7-24 express, 8-45. Heyst, BlankenLerglie, Brugge, 0-08,11-15, 4 10, 3-30, 7-28. Blankenhcrglie Brugge, 0-13 m Ingclmunster Deynze, 8-28,0-40,1-30,4-30,7-13. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10, 12-08,8-10. 8 20. lngelmunster-Ansegliem, 0-18, 12-30, 0,13. Ansegliem-lngelmunster, 7-48. 2-10, 8-03. Lichierveldc-Dixmtide-Veurne en Dunkerke, 0-33, 0-13, 1-80, 7-84. Licluervelde-Dixmude 10 03. Dunkerke-Veurne-Dixmude en Lichtervelde, 7-00, 10-83, 3-48, 8-10. Pixniude Lichtervelde 7-18. Dixmude-Nieuport, 10-00, 10,38, 2-33,8-37. (den Zondag 10-00.)Nieuport-Dixmude, 7-48.11-33, 4-28, 0-50. (tien Zondag 9 28 Tliiniroiii-()stende, 3-18, 9-20, 11-48, 2 00, 8-05. (den Zondag 10 13.) Ostende-Thouroul, 8-00, 9-22 12-00, 4 40, 0-18. (den Zondag 9-JS.) ^1 per n Mess Yper i) 8-45 Yper n Yper n Yper n; 3-00 Yper n V teren aer Dtxntudr, peerdeposlory 0-00 voorm. herherg de Dry Koningen 4 nain.Dixmude naer Yper. mgi-rie Vandew dlc 0-00 voorm. Messagerie Demanrisse 2-00 nam. ler Langhemarck, postkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarek naer Yper, postkantoor voorm. 3-38 nam. aer Mcrckem, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.—Merckem naer Yper, poslk. 7 30 voorm. 3 00. tor Moesson, postkantoor 12-30, 5-43 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-45 voorm. 3-20 nam. ïcr A'ieutthterA'e.posikant. 0-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerku naer Yper,postkant. 8-30 voorm. nam ler Ooslvleleren cn Veurne, peerdcnposlery 0 voorm. (Woensdag) 5 voorm. herberg de Zon 2 nam. eurne naer Yper, Messagerie Deraihée 5-30, voorm. Messagerie Demourisse, f-00 nam.Oostvle- naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. GESCHIKT MIDDEL OM HET GODSDIENSTIG GEVOELEN WAKKER TE MAKEN, ZCgt (lie PfOlOStanl.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1