van YPEREN en het ARRONDISSEMENT. VAN ONZE LIEVE VROUWE Zaterdag 1(> November 1S7C2. Zevende Jner. Nummer 350. VANDERGHINSTE-FOSSÉ, 3 Fr. 50 C'. km* Jaer. ir 3fj K K W KE ii K J¥. 1 October. ill A A I-K-F S T K V. Yperen, lfi November 1892. Oudbakken paiiiickofkeii. 1° 'T ministerie heefl nog al wel gedaen in zyne benamingen; omdat hel nog al vele liberalen genoemd heefl, dieallyd de slimste zyn! 2' 'T ministerie will de dooderhand weer inbrengen! (Die koeke is beschimmeld, dal ze moei geschoren zyn). 3" Derde feuilleton, hoe de jesnielen de dieflcn verontschuldigen en ja die heiligen! (dal is een koeke door Voltaire gebakken, bewaerd in slcrkwater.) 4" Passchendaelsehecorrespondentie tegen de polilie Kousbrugselie tegen eenen vi tend \3n den pastor Poperingsclie tegen den heer pastor-deken, en zyne onderpastoromdat zy tegen T toekomsl- schryven en toekomsllezen gepreekt hebben (en filosoof trip trip was ongelukkiglyk in T sermoen!) Correspondentie van Ooslvlete- ren legen den pastoor, van Woesten, en 't vernieuwen van een schandael van Westoutre, elen legen den pastor en voor den afgezellen koster. Tydingen legen een priester uil Poperinghe. Mengelingen uit Meesscn: I; siering legen een ongenoemden onderpastor van Waestcn. (Oudbakken allemael!) Dat is de pnnnckoekhakle van de Toe komst van Zondag laelsl! Wal een lekker boete voor vuile magen!.. Laster, leugen, schimpwoorden van't begin tot het einde, cn dan... nicls meer! Geen een woord van den nederigen dorps- paslor, Geen een woord om een punt le bewyzen van de voltairiaenschc historie der Jesuie- ten. VAN LOURDES. Geen een woorü om te weerleggen wat Bismat k zelve zegt van zyne vervolging, en geen een woord legen den proteslantschen schryver Ann!hal Fischerdie een boek schreef ten voordeelc der jesnielen! Geen een woord om le toogen dat de Paus geldzuchtig is, nu dat wy geloogd heb ben, dat hy zes miljoenen weigert t'acn- veerden; Eindelyk, geen een woord, gezonde re den, geen een woord redeneering, niet dan pastors alhier, pastors aItlaer, onderpastors alginder: Beschuldigingen zonder bewys, beschuldigingen zonder name, beschuldi gingen van onreglvcerdigheid,beschuldiging van zedeloosheid, beschuldiging van dron kenschap, beschuldiging van hael en allyd eeuwigen ervig't zelfde! 'T moeien loch lage verzonkene zielen zyn in de wereld, die zoo geernc pastors gelas terd, gehoond, bespot en beschimpt zien!.. God betere 't.Moest het eens commune worden hier lyk tcParys, de gyzelaers zyn al gekend door de cerloozc 7'oekomst! A propos van gyzelaers! Wal is dal Gyzelaers zyn persoonen die in pand gegeven zyn, cn die als borge staen dat deze, die ze gegeven heeft, zyn belofte overeen- komsle of zyne pligt getrouw zal zyn. Zoo is hel dal oudtyds de vorsten weder- zyds hunne zoons zonden, als gyzelaers lot borge, dat zy van weerkanten gel roti we- lyk 't vredelraktael, of verbond lusschcn hen gesloten, gingen nakomen. Wel, die gyzelaers bekoopen met hun leven of hunne vryheid.de ongelrou wigheid van den Vorst of koning aen wal hy gezwo- ren had; want is er een die ongelrouwig was, zyne gyzelaers waren geheel en gansch in de handen van de legenparty, die er mede doen mogl wal zy wilde! Daernit kan men wel begrypen, hoe men schermde en bezorgd was om van weerkanten gyzelaers te hebben, die den koning of den vorst naerst gingen en hem dierhaerst waren: Alzoo immers was men best verzekerd van zyne gclrouwigheid, want hy meer ging opletten, en hem wachten, van zyne dier- baerste vrienden of bloedverwanten aen de dood of slavcrny bloot le stellen door zyne ongetrouwigheid! Fn nu de gyzelaers van de communards! De communards was een bende van t slechsle cn 't meesie canaillevolk dal men vinden kan: Gasten nil alle streken en lan den, die overal uitstaken door hunne eerloos heid en woeslhetd, of die hun erfgoed in zedeloosheden verbeesd hadden, in een woord die om g^weldenary of schanddaden uil hun vadershuis gejaegd waren, en die naer Parys lyk naer een modderpoel waren toegestroomd. Nu die communards hadden meester ge- maekl te Parys achter dal de Pruisen ver trokken waren, en zy gingen geheel Frank ryk onder hunne klaitwa/i duwen, hadde hel It ger van Vcrsaillte, hen met acngerand en uitecngeslegen, cn Parys verlost. De oorlog bestond dan tusschen hel leger van Frankryk en die afgryzeiyke commu nards, liet leger vocht voor 't order en de ruste, do communards voor wa nor dor cn onrusle. Al die de vrede wilde was met het leger, al die wil omverre werpen en rooven en plunderen waren met de communards. Nu de communards waren verslegen en moesten begeven, en wal doen ze? Zy pakten Mgr den Aerlsbissehop van Parys, de Jesnielen, de Dominicanen en staken ze in 't gevang, en lieten welen aen 'l leger van Versaillie dat die gevangenen gyzelaers waren en dal die gyzelaers borge stonden, als hel leger de communards nog bevocht. Poisden die communardsdo bisschop en die kloosterlingen zyn, als man nen van 't orde, kostelyk in de oogen van het gouvernement van 'torder, en het leger zal moeten ophouden van op ons le schieten, als wy gacn zeggen dat ieder communard doodgeschoten, de dood moet kosten van een dier gyzelaers Maer, lyk of men peizen kon, 't gouver nement en 't leger van Versaillie en koslcn dal niet aenveerden: Zy en hadden niemand voor gyzelaer gegeven, en zy waren wel verre van cenige overeenkomst te maken. Zoo 't leger vocht voort en versloeg de com munards, en do communards schoten de gyzelaers dood, en ge weet 't overige! Nu wal moet men daeruit leeren? Hoort, dit: Dal de communards de kloosterlingen, jesnielen byzonderlyk, de priesters en bis schoppen, aenzagen als mannen van 't order, mannen die het gouvernement helpen of mee zyn!.... Die legen de commune zyn!.... En :lal alleene loogt genoeg-, dat alleenc zou moeten een lylel van eere zyn! Wat moet men zeggen van de Toekomsten en andere buoln, die dejesuielen, de pastors en priesters uilgeven voor onuoenie/aers? j De communards, die ze voor gyzelaers nemen van het gezag, antwoorden d icrop!.. K weet niet of de Tookomst ons zal ver- staen, maer indien ze ons verstaet, zal zy haer zwichlen van daerop te antwoorden. Maer 't is nog ecntwal daeruit te trekken cn T is. A MEN SCIIIIVFT IN BY BOTERSTItAET, 00, YPERIiN. en in al de Postkantooren van bet ryk VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf betaelhaer. Men schryft niot min in ilnn voor een Jaer. Verschynendc den Zatui'dag van elke week. De aenkondiginsprys is van 13 centiemen den regel. De reklamen in 'i Nikuwsiii.ad betalen 30 centiemen den regel. De liygevoegue nummers voor Artikels, Reklamen of Aankondigingen kusten 20 franken voor 100 afdruksels. -Een nummer genomen op het Bureel l!i cent. Popcringhe-Yper, 5;20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.-Yper Poperinghe, 0-30,9-03,11-43,3-40,0-32. 8-40,9-38Poperinghe-IIazebrouck, 7-13, 12-03, 4 00, (i-32. llazebrouck-Poperinghe-Yper,8 20 10-20, 4-03, 8-23. Yper-Rousselacro, 7-33, 12-33, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30. ltoussolaere-/ir«gipe, 8-30, 1 1-19, 1-24, (m. 5,33,) 7-33, 53 Lichlervelde Lichtervelde-Tltourout, 4-30 m. Brugge-Rormef8-30, 12-23, 8-10, 0-40. l.ichtervelde-/vor/r^A', 5-33 m. Tliuuront, LiclUei velde, 11-30. Yper Kort ryk, 3-40,9 39,11-41,2-33,5-33. Kortryk-Yper, 8-05,10-43,2-30,3 30,8-33. Comen-Waeston-Le Tonquet Houplines Armenliers, 0-1O, 12 03, 3-20, (den Woensd. 8 40 m. 0 (18, s.) Armenliers - Houplines - !,e Toutjuet -Waestcn -Comen, 7-4o, 2-00, 4-43, (denNVoensd. 10-13 m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-13. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 5-40, 10 30, (den Maend. 0-30.) Korlryk-Brugge,8-10,10-45,12-45, (M.3-13,)G-33,(9 00 Licht.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-23,3-10,6-40. Brugge, Blankenkerghe, lleyst, 7-20, 2-40, 7-24. Brugge-Blankerherghe, 10-31 in. Heysl, Blanken- herglie, Brugge, ti-05, IJ-13, 3-30, Blankenherghe. Brugge, 9-13 m. Ingelni. Deynze, 5-25,9-40,1-30,4-30.— Ingelmunster-Thielt, 8-00. Deynzo Ingelmunster, 7-42,9,10, 12-03,5-10. Tliiell-Ingelmunster, 8-43. Ingelmunster-Anseghem, 6-13, 12-30,0,13. Anseghem Ingelmunster, 7-43. 2-10, 8-03. Dunket ke- Veurnc-Dixmude Lichtervelde-Dixmude i urne en Dunkerke, 0-35, !WI3, 1-30,7-34. en Liuiilerveldé, 7-00, tll-33, 3-45, 3-10. Dixmude-Nienporl, 10-00, 2-35,8-37. Nicuport-Dixmuilo, 7-43. 11-35,4-23 Thouroul-Osicnde, 3-13, 9-20, 2 00, 8-03. Ostende-Thouroul, 3-00, 10-10, 12-00, 0-13. Yper naer Dis/mulo, peerdepostory 0-00 voorm. herherg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper. Messagerie Y.nidewalle 0-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2 00 nam. Yper naer Lanifkemurvkpostkantoor 0-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor 8-45 voorm. 3-35 nam. Yper naer Mr rel,rtn, pe.crdep. 0-00 voorm. 4-00 nam.Mcrckem naer Yper, poslk. 7 '30 voorm. 3 00. Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 3-43 nam.Moessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam. Yper naer Xiruwkerlie,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.—Nieuwkorke naer Yper,postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Oostvleteren en Yeurne, peerdenpostery0 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herbergde Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Deratbée 8-30, voorm. Messagerie Demenris.se, 1-00 nam.Oostvle- teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. Vervoi.g. Zie ons vorig nummer. Wy zullen dan die betlevaerl verhalen naer Onze Lieve Vrouw van Lourdes en daer de gedachten en de gevoelens zien uitkomen van hel katholieke Frankryk, ik zeg van hel katholieke Frank ryk t lezers en lezeressen, want er is een dubbel Frank ryk: een Frankryk dat gelooft en een Ftankryk dat Drast, een Frankryk dat God aenbidl en een Frank ryk dal zyne driften acnbidt: een diepgevallen Frankryk, neergestort diepe in 't slyk der schande, en een F rankt yk dat nooit schande, of oneer, of slavcrny zal kunnen verdragen, ten minste niei lang, jnisl omdat liet gelooft en betrouwt in en op den Vader der vo'kcren en den lieer der legerben den. In den laetslen oorlog was er ook een dub bel leger met twee soorten van officieren: officieren die dansten by Sedan er. officieion die sliepen, gewikkeld in bunnen mantel, onder hel kanon; officieren die hunne soldaten geleidden en officieren die ze weerloos lieten vermoorden, le laf en onhe- kwaetn dezelve le gebieden; officieren, en ze waren er menigvuldig, die, zwaermoedig van de balda digheden des nachts, als de ware vaderlanders hen snieekend baden het vaderland ter hulp Ie komen en te snellen xvaer het kanon der Pruisen grolde, (ik weet het ken kan 't bewyzen), zich keerden in hun bed al zuchten: Ja, 't kanon bromt, maer hier is t toch goed Twee soorten van generaels ook waren er: de eene vergoten hun bloed en de andere lieten hunne soldaten schieten met zand en deden ziéh t geld geven dal 't poer van onver- valschte kartouchen zou moeten hebben gekost; twee soorten van soldalen waren er, waervan de eenen den weerloozen landsman plunderden, en de anderen kwamen van Hoornen, waer zy den Paus hadden gediend, en in hun vaderland spaerden zy in 't gebruik van levensmiddelen het brood uit hun nen mond en trokken met nuchtere magen den vyertd te gemoet, lieten zich in stukken schieten om 40,900 godsloochenacrs of godsvergeters den lyd te laten van te vlugten. Hel waren de zouaven van den Paus. Twee soorten van Pruisen waren er: protestant- sche en katholieke Pruisen, die rond Seden, in opene lucht, met 50,000 de mis luidop zongen, gelyk ze pleegden in hunne streek te doen; die onder hunne tuniek een kerkehoek zitten hadden en door de veldoversten, en op 'l hevel van 't pro- testanlsclie gouvernement, allyd en overal werden voorenop gezonden; en deze Pruisen hebben ook den oorlog gewonnen, en de zegeprael en den roem van Pruisen met bun katholiek bloed betaeld. En daerom is 't, lerers en lezeressen, dat ik de bedevaeit van Lourdes voor zulk cenc groote zaek aenzie. En ware ik Fraiwehman, ik zou zeggen; Frankryk doet bedevaerten en Pruizen belet ze, des te beier; Frankryk bidt voor den Paus en de Kerk, 't gouvernement van Pruisen vervolgt den Paus en de Kerk, des le beter; Pruisen veijaegt paters en priesters, des te beter; Pruissen wil eene nationale Kerk maken waervan de Keizer de Paus zy, des le beter; want te eer zal Pruisen vallen en Frankryk zal verlost zyn cn zich opreglen, en indien hel zyne oogen opent en de Paus wil beschermen, 't zal opstacn uit nederlaog, schuil le en slavcrny, tot zyn geluk en den voorspoed en troost der Kerk. Eu voor ons, Belgen en Vlamingen, die te lang reeds 't ligizinnige en 't go I lclooze Frankryk heb ben achter gedaen, onze tiol en godsdienst verloo chenende, 't wordt ook ty I voor ons van meer 't katholieke Frankryk ni te volgen; in plaets van onze lael te vergeten en te verlonken, en er ons geloof le verkoeten en de stappen te volgen onzer liberalen die geen vlaeinsoh meer kunnen, de frun- sche zeden volgen, 't is le Zeggen grone meer heb ben,cn Voltaire en te francmag innery dienen, an de godsdienst en God willen in 'tslyk versm io- ren. Vergeef my, lezers en lezeressen, van myn hert alzoo uit te gieten ter gelegenheid van eene bede- vaert. Als ik aen zulke punten roer, de verledeno en tegenwoordige stand van ziken in lleigie en in Europa staet my le klaer voor oogen, ik kan my niet wel bedwingen, k bemin te vóel do Kerke, myne moeder, den Paus cn myn dierbaer vader land, om niet eens luidop do waerheid to zeggen was er maer één die tny wilde aenhooren.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1