VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
DE NEDERIGE DORPSPASTOR
Zaterdag 19 October 1871
Zevende Jaer. Nummer 355.
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
S Fr. 5« C. I»cr J«er.
YXFKWFO^I. 1 October.
UI AFLE-FOSTEY.
Yperen, 19 October 1872.
IScroosfe Pamickockcii.
1° Item 0 stortingen voor den schoolpen
ningen! (Wat op de wereld gaen ze doen
met al die stortingen?... 'T is een storlvlage!)
2" Een artikel lot verheerlyking der geit
zen!
38 Een feuilleton in verzen: 'l is een Pas
tor die ze spreken doet cm met zvn zolven
boft, omdat liberalen hem bebolTen! ('T is
een uitverzierde Pastor!)
4° Filosofie op zyn trip trips, om te zeggen
dat hy alleene, filosoof, de wet en 't regt der
II. Kerk kenl; en de Paus, Bisschoppen en
Pastors niet!.... En O. Q. doel er uiteen!!
S° Twee correspondenten van Wervick,
gekkendemel de benaming en installatie van
den katholieken Burgemeester en de Sche
penen! ('T zyn al leugens!)
6° Een katholiek Raedslid van de Provin
ce aengerand, onder den naem van, een
kasteelheer te Diekebusch!
7° Gekkerny met de Biechle en den Abt
van St-Sixte!uit Poperinglie!
En eindelyk eene dcbbele zelfmoord!...
(Dat is zeker een die twee keeren of op twee
manieren zyn zei ven te kort gedaen heeft?)
Daer hebt ge in 8 numeros den nieuwen!
hulsepol die de liberale Toekomst opdischt
voor de dochters vari in de twintig en ande
re dompelaers van lezers en lezeressen!
En zeggen dal de Toekomst pretendeert,
reclameert en protesteert, dal zy voor't licht
is en den vooruitgang!... 'T en is niet geloo-
velyk; maer 'l is! O eeuwe van licht en ver
lichting
«Ic liberale TOEKOMST.
Dc Toekomst.
l)e Pastor.
lie frftiiselic Devolutie en
dc Communards!
Wilt ge een keer eene redeneering kennen
van dc liberalen, en ja van de Toekomst, die
zc papegaei.scher wyze het haell en meedeelt?
De fransche Revolutie is gekomen op een
oogenblik dal al de gestichten van opvoeding
klcrikael waren.
Nu, de opvoeding vormt de leden van de
samenleving, of eenvoudig weg, maekt de
burgers van een land!
Dus de fransche Revolutie is 'l uitwerksel
van de klerikale opvoeding.
De Communards van 1871 le Parys, zyn
gekomen, hebben gemoord en gebrand op
'l oogenblik dat er 133 klerikale primaire
scholen zyn.
Nu de opvoeding maekt de burgers.
Dus de klerikale opvoeding heeft de Com
munards gemaekl!
Zoo indien de liberalen logiek zyn, ze
moeten durven zeggen: Dal liet klerikael
onderwys deoorzaek is van al de wanorders
De Toekomst spreekt:
Dc Pastor antwoordt:
en aenslagen in de samenleving en in de
staten; dus, ieder staet moet dit onderwys
afschaffen, dus elkeen, die hel klerikael
onderwys ondersteunt, is een slechte bur
ger!.. Dus elke vader, die zyn kind naer
klerikale scholen zendt, is een oniaerde en
barbaersche vader. Dus onlaerd en bar-
baersch, zyn de liberale koppen van Yperen,
die hunne zeuus naer Jesuietekollegieu zen
den, dus onlaerd en barbaerscb is bovenal
de vader, alware hy procureur of senateur,
die, na geproefd te liekben van hel oukleri-
kael onderwys, by de klerikalen zoekt om
opvoeding voor zyne kinders!...
Daer zyn eenige besluiten uil de liberale
Toekomst. Zeker en zoudt ze niets activeer
den, want zy zoude moeten schieten op baer
eigen volkEn dat is tegen hare mieres
ten. of beter legen hare bate; want zy
schryft niet uit interest, maer uit bate!
Nu om regtstreeks te antwoorden op die
redeneering, die een schyn van waerheid
heeft, ziet hier eenige regels die elke mensch
met versland en oordeel moet aenveerden:
1" De opvoeding in hour geheele bestnel
in de opvoeding te huis of van vader en
moeder en zelf dienstboden; in de opvoeding
van de scholen en de opvoeding van dc
samenleving en staet.
2° Omdat de opvoeding zou goed zyn
geheel en gansch, zy moet goed zyn in de
familie, goed m de schole, en goed in den
staet en de samenleving.
3" Als eene van deze opvoedingen slecht
Dv Toekom*!.
lie Pastor.
is, 't is moeilyk voor de twee andere van ze
te herstellen, of ze in 't goed te koeren!
Is de opvoeding in dc familie slecht,
de schole zal ze moeilyk verbeteren,maer als
zeer nog beleren non is, 't is noglhans in de
schole dat hel gebeuren moet.
b° Is de opvoeding in de samenleving
slecht, dikwyls is de opvoeding van familie
en scholen verloren.
G" Want 'i kwaed heeft altyd meer trek
als 't goed.
7° Neem de beste opvoeding in familie,
schole en samenleving, van de wereld, en
gy zult er Judassen vinden: In Christus scho
len waren ze met twaelven, en 't was een
Judas!
8U Dus als er iemand slecht wordt, Com
munard of Robespierre, 't en is altyd dc
schuld niet van dc schole!
9U Want, als er een gast van een goè
schole slecht wordt, 'l eerste dat hy doen
zal, is van zyne scholen te beschuldi
gen, te verwytrn, en ja zyne meesters met
stokken te slaen!
10° Eindelyk, 't is altyd zeker dat het
een groote en zware pligl is voor een ouder
van zyne kinders naer goe scholen te zenden;
T en zyn de goe scholen niet waer men leert
liberael zyn en vrydenker en vrylever!
Als men die regelsof eenige ervan vooroogen
houdt, en voor 'l oogenblik acnveerdt dal de
Communards en de revolntionnairen van
1789, eene klerikale opvoeding ontvangen
Dc Toekomst.
Dc Pastor.
maÊÊ^ÊÊÊÊÊÊmÊÊÊÊmÊÊmmmÊKÊmmm^mmmÊBmÊÊÊmmmmÊmmmgmmmmammmmm
MEN SCHRYFT IN BY
BOTERSTRAEÏ, 06, YPEREN.
en in al Je Postkantooren van het ryk
VOOIt GEHEEL HET LAND,
vooraf betaelbaer
Men schryft niet min in 11 a n vour oen Jaer.
Verschynende den Zaturdag van elke week.
De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den regel. De reklanjen in 't Nieuwsblad betalen 60 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Iïurccl 18 cent.
De bygevoegde nummers voor Artikels, lteklamen ol Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Ypcr, 5-20,7-30,9-21,11-20,2-15,5-13,9-20.—Yper-Poperinghc, 6-80,9-08,11-48,3-40,0-32'
«-48,9-38.— Poperinghe-llazebrouck, 7-13, 12-08, 4-00, 6-82. Hazebrouck-Poperinghe-Yper,8-20
10-20, 4-08, 8-28.
Yper-Kousselaere, 7-88, 12-38, 6-40. Rousselaere-Ypev, 9-30, 1-40, 7-80.
Kousselaere-Brugge, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,55,) 7-33, (9 55 Lichtervelde Lichtervelde-Fhourout,
4-80 m. Brugge-RotmeL 8-30, 12-28, 8-10, 6-40. Lichtervelde-Xortry/t, 8-38 m. Lhourout,
Lichtervelde, 11-80.
Yper Kortryk, 8-40,9-39,11-41,2-38,8-33. Kortryk-Yper, 8-08,10-43,2-36,8 30,8-38.
Comen-Waesten-Le Touquet-Houplines Armentiers. (i-10, 12-0.8, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 6-t 8,
s.) Armentiers - Houplines - Le Touquet -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (denWoensd. 10-18
m. 7-40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-18. (den Maend. 6,08.) Waesten-Cornen 8-40, 10-.30, (den
Kortry k-Bruggél 8-10,10-48,12-48(M8-18,)6-88,(9 00 Licht.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,5-10,6-40.
Brugge, Blankenkerghe, Ileyst, 7-20, 2-40,7-24. - Brugge-Blankerberghe, 10-31 m. lleyst, Blanken-
berghe, Brugge, 6-05, 11-15, 5-30, Blankenberghe Brugge, 9-15 m.
Ingelm. Deynze, 8-28,9-46,1-80,4-30.—Ingelmunster-fhielt, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10,
12-05,'5-10. Thielt-Ingelmunster, 8-48.
Ingelmunsler-Ansegheni, 6-15, 12-30,6,15. Anseghem-lngelmunster, 7-43, 2-10, 8-05.
Lichtervelde-Dixmudc-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-13, 1-80, 7-34.
en Lichtervelde, 7-00, 10-38, 3-48, 5-10.
Dixnnide-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmmle, 7-48. 11 -38, 4-25.
Thourout-Ostende, 5-15, 9-20, 2-00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-Uf, 12-00, 6-15
Dunkerke-Vcurnc-Dixmude
Yper naer Dixmude, peerdepostery 6-00 voorm. herberg de Dry Koningen 4 nam.—Dixmude naer Yper,
Messagerie Vandewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2-00 nam.
Yper naer Langhemarckpostkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langbemarck naer Yper, postkantoor
8-45 voorm. 3-38 nam.
Yper naer Mcrckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 narn.—Merckem naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3-00.
Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 5-43 nam.—Meessen naer Yper,postkant. 8-45 v
Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.—Nieuwkerke naer Yper,postk
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenpostcry 6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Derathée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.OoslYiC-
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
voorm. 3-20 nam
int. 8-30 voorm.
en
j.ksse EN WEÈRLESSE (Sumens/iraek).
Gy zyt de Herder van uw dorpken,
En uwe kudde minde u veel,
Ge wierdl oni uw gedrag geprezen
Van Hoeve en Hut tol op 't Kasteel;
Indien ge nooit den oorlog blaesdet,
U toondet viend van rusten vree,
U wydend aen uw heiige zending,
En moeidet u alleen daerinêe.
De bisschop zal 't u wel vergeven:
T en is daermee geen kwaed gedaen;
God zelf beeft dit bevel gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
Van waer, myn vriend, zyt gy gekomen,
Omdat gy my zoo lesse geeft?
Ik heb myn bisschop en myn wetten
Wacraen a(lccn myn lierlc kleeft.
Neen! nooit en wil ik zyn geprezen,
Noch nooit en zocht ik ruize of rooi;
Ik leer en wyze volgons zending:
En hael of lof is voor my strooi!
Myn bisschop kon Tmy nooit vergeven,
Moestanders ik myn pligl verslaan.
God zelf heeft dil gebod gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen!
Men zal naer uw sermoenen luisiren,
Als Politiek niet is uw werk;
"F gewoel der slr.ydende pariyen
Moet sterven aen de deur der kerk.
O! volg de wellen van uw Meester
En zeg aen alle bravé liên:
Myn kindren, wy zyn allen broeders,
Ge moet uw naesten geernc zien.
De bisschop zal 'l u wol vergeven:
T en is daermeé geen kwaed gedaen.
God zelf heeft dit bevel gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
Ik volg de wetten van myn Meester,
En 'k zeg aen alle brave liên:
ii Myn kinders, wy zyn allen broeders,
ii Gy mpet uw naesten geerne zien.
n Maer wilt gy dat die liefde dure,
ii Zoekt Christus wet in Christus kerk;
ii In Politiek en gansch uw leven
ii Blyfl nltyd aen die rotse sterk.
De bisschop kon 't my nooit vergeven!
Moest anders ik myn pligt verstaun.
God zeil beeft dit gebod gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
Al die naer uwen biechtstoel komen
Hebben zy toner het hert op 't hand, (zoo!)
Wal geelt bel u wal of zy peizen
Over dc zaken van hel tand; (nog zoo!)
Zoo geef Iiiiii zuchtjes een vermaning
Eu (laermec zy hou biecht gedaen.
Ge en kwetst zoo niemand en tact ze allen (nog zoo,
Gclroust en braver henen gaen. is dry!)
Do bisschop zal 't u wel vergeven:
'T en is (hiermee geen kwaed gedaen.
God zelf heeft dit bevel gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
In myiicn biechtstoel volu ik wecro
Al wal iliv Christus Kerke leert,
'K gelieze, 'k leere en ik vermatte,
En zeg aen elk die hem bekeert:
O wil voorluen getrouwer wezen,
>i Getrouw aen 'l wooid van Gods gezant,
n Dal u verlicht in alle zaken,
Zelf in de zaken vim bet land.
Myn bisschop kon 't iny nooit vergeven,
Moesi anders ik myn pligt verstaen.
God zelf beeft dit gebod gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
Zeer Iiberoet is uw notaris.
Toch ilrukl by u niet gul de band?
Dus zie! den ooin va» uwen koster
Stelt hem een heetjen van den kant.
Want uw notaris peisl op de armen,
En komt hy naer de kerk wat min,
Hy is loch braef, by is milddadig,
lly is een christen naer den zin.
De bisschop zal 'i u wel vergeven,
"F en is daermóe geen kwaed g< daen.
God zeil heeft dit hevel gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
AL ik myn meesters leering volge,
ls liberael geen christen zyn.
De liberael is niet milddadig
Noch in de waerheid noch in schyn;
Want dry-en-zestig franken storten
Kun 'i Ypersch liberale bloed!...
Dien oom is beter van myn koster,
Die voel min zegt maer veel meer doel!
Myn bisschop kon 'i my nooit vergeven,
Moest anders ik myn pligl Veisiaen:
God zelf heeft dit gebod gegeven
Aen zyn getrouwen onderdaen.
I O 63 IV.beeft de Toekomst voor den schoolpenning!