VAN Y PER EK EN VAN het ARRONDISSEMENT.
ONZE LIEVE VROUWE
Zaterdag 28 November 1872.
Zevende Jaer. Nummer 3(50.
■H"
VANDERGHINSTE-FOSSÉ,
3 Fr. 50 C'. per Jaer.
11 Va E It W E U E A. 1 October.
MA A LE-POS T E I.
Yperen, 23 November 18(.)2.
Pannckockcn met een
liroodje zeem.
1° 4 frank voor de schoolpenning, is 67
te gare!. (Dat telt!.)
2° Een artikel om te zeggen dat in de
Toekomstde godsdienst niet aengerand is,
maer 't is alleenelyk de geldnfslrooperyen
by voorbeeld O, L. V. van Salette. (Zwelgt
dat!
3° Een historie van een broeder uit Parys!.
(Zoekt maer als 't waer is.)
4" Oliekoeken vaD 't Nieuwsblad, waer
geheel 'l Nieuwsblad vervalschl is!. ('T is
een apery, de Toekomst en kan niet dan
naapen!.)
Een reklificatie van Rousbrugge!
T., M., O. Q. dry correspondentien van
Poperinghe, en vuile weije!... Een corres
pondentie uit Weslouter tegen den pastor.
Eene uit Passchendaele: Cicero pro domo!
Eene uit Wervick, Oolyk!
Smekt daerachler, lezers en lezeressen;
'lis juiste een beete voor die maer de slechte
gazetten en lezen, om de vuiligheid: die ge
wroet is zoekt allyd meslingen!.. Is't geen
waer Boesinghe!
O. Ij. l'roiiwc van Salcttc.
Wat er in onzen godsdienst aengerand
wordt, moeten wy verdedigen, wat er be
lasterd wordt, moeten wy verheffen; wat er
door leugens verduisterd wordt, moeten
VAN LOURDES.
wy door waerheid doen uitschynen en blin
ken.
Nu, de devotie van O. L. Vrouwe van
Salette is aengerand, belasterd, en door
leugens verduisterd, daerom vandage een
woordetje over O. L. Vrouwe van Salette.
De schryver van de Toekomst heeft, in
zyne blasphemeerende woede, 'tmirakel van
Salette uilgemaekt als een bedrog, een gei.d-
En de redert die hy geeft is deze: liet
hof van beroep van Grenoble heeft een
urresl uitgesproken, waeruil blykl dal eene
weggejaegde non met name Lemarliere, O.
L. Vrouwe gespeeld heeft te Salette,
Hewel dal is 1° een laster legen Gods ker
ke, 2° eene spotlerny met de geloovigen, 3°
een laster legen O. L. Vrouwe, 4" eene god-
delooze aenranding van'tgeloove; en daerby
eene dwaesheid, eene uitzinnigheid voor de
gezonde reden.
Inderdaed eene laster legen Gods kerke;
want gelasterd is de H. Kerk, in al hare die-
naers van den meesten tolden minsten:
Geldafstruoper en bedrieger, volgens dien
ongelukkigen schryver, is zyn Heiligheid
den Paus van Hoornen, die zyne zegen geeft
aen de geloovigen die O. L. Vrouwe van
Salette eeren en dienen; (lyk over byna twee
maenden hier le Yperen, na de plegtige
Regendagen gevierd in de kapelleder Arme
Klaren.) Geldafslroupers zyn al de bis
schoppen, de duizend bisschoppen van ge
heel de katholieke wereld; want er geen is
die de devotie lot 0. L. Vrouwe van Salette
niet goed en keurt en niet en bevoordert:
Geldstroopers en bedriegers de 40,000
pastors en priesters in Frankryk; de 800
priesters van Westvlaenderen, in een woord
de honderd duizenden priesters der wereld;
want er geen is, waerlyk priester die
deze devotie tegenkant!
Geldstroopers zyn de duizende en duizen-
de kloosterlingen en nonnen der wereld;
geldstroopers by voorbeeld de zoons en
dochters van de Heftigste eerlykste en ryksle
familien van Belgie; Want zy O. L. Vrouwe
van Salette eeren en aenpreken met raed
en daed.
En dan 2° eene spotlerny met de geloovi
gen. Ja volgens dat schryverije:
Onnoozelaers zyn al die staetsmannen
van Frankryk, Duitschland, Engeland, Belgie
enz. die bedevaerten doen naer Salette.
Onnoozelaers zyn al de geneesheeren en
doktors, die bestatigd en bekrachtigd hebben
de wonderbare genezingen le Salette, door
0. L. Vrouwe van Salette verkregen.
Onnoozelaers zyn de reglsgeleerdcn, ad-
vokaten en andere geleerden die geloove
hechten aen't mirakel van Salette!... ener
Itulpe gaen zoeken!... zelte van die liberael
zyn, lyk hier te Yperen.
Onnoozelaers, de miljoenen en miljoenen
katholieken die gaen bidden licht ontsteken
en messen doen lezen, in de Heiligdommen
O. L. Vrouwe van Salette toegewyd!
En 't is een schryvelaerlje der eerlooze
Toekomst die niet en heeft, dan een pak slechte
parysche bladen, eeoige volumen geschreven
lot schande van 'tmenschdom!... 'Tts hy die
zoo spreekt; hy alleen die verstand heeft;
hy alleen die niet bedrogen en is!
Is 't compassie weerd of niet?.
'T is 3° een laster tegen 0. L. Vrouwe:
Want 't is eene van hare grootste welda
den miskennen, 'l is hare liefde tot de men
schen met snoode ondankbuerbeid beant
woorden, 't is ligtzinnig hare eere krenken,
met onder de menschen mistrouwen te
zaeijen, 't is iets loochenen dat haer toekomt.
Ja t komt haer toe van in 1846, Frankryk
en daermèe geheel de katholieke wereld
vermaend te hebben en opgewekt om de
straffen te voorkomen, die hen dreigden.
En dat is een tytel van eere, 't is een tytel
van hare magt, 't is een tytel van hare liefde
lot ons!
En dat is soorle naerst blasphemeeren!
En blasphemeeren is altyd tegen 't geloo
ve, is altyd de tale van goddeloozen. Daerom
zeg ik.
4° 'T is eeneaenranding van 't geloove.
Inderdaed, de bevoegde overheid der
Heilige Kerke in den persoon van Zyne
Hoogweerdigheid, den Bisschop van Gre
noble, heeft na rypen raed, en een langdurig
en scherp onderzoek, vier jaer achter
de verscbyning. uitspraek gedaen, en onder
andere 't volgende verklaerd!
Wy oordeelen dat de verschijning van
de Maegd acn twen herdersdn 19 Sep
tember 1846, op eenen berg der Alpenge
legen in de parochie van La Salette, aerls-
priesterdom van Corps, in zich zelve al de
teckens der waerheid drangt en dal al de
nturi iïWVi r' - Z'NZL-
MEN SCHRYFT IN RY
BOTIiBSTRAET, lil), YHElUiN.
en in al de Postkanlooren van het ryk
VOOR GEHEEL HET I.AND,
vooraf betaeliaer.
Men schryft niet min in dan voor een Jaer.
NIEUWSBLAD
Verschonende den Znturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De rekiamen in 't Nieuwsblad hutalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op het Hui-cel lti cent.
De hygevoegde nummers voor Artikels, Rekiamen of Aenkomligingen kosten '20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-15,8-13,9-20. Yper Poperinghe, 6-50,9-08,11-45,3-40,6-32.
8-48,9-38.— Poperinghe-Hazëbrouek, 7-13, 12-05, 4 00, 6-52. Iiazëbrouck-Poperingltc-1 per,8 20
10-20, 4-05, 8-25.
Yper-Rousselaere, 7-55, 12-38, 6-40. Rousselnere-Ypov, 9-30, 1-40, 7-50.
Rousselaere-Brugge, 8-50, 11-19, 1-24, (m. 5,85,) 7-33, (9 58 Lichtervelde —Lichtervelde-Thourout,
4-80 m. Brugge-floussef. 8-30, 12-25, 5-10, 6-40. Lichtervelde-Kortryk, 5 35 m. Thourout,
Lichtervelde, 11-50.
Yper Kortryk, 5-40,9 39,11-41,2-35,5 33. Kortryk Yper, 8-05,10-43,2-36,8 30,8-35.
Cotnon-Waesien-Le Tonquet llouplines Arinenliers. 6-10, 12 05, 3 20, (den Woensd. 8 40 m. 6 08,
s.) Armentiers- llouplines - Le Tonquet -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-45, (denW oensd. 10-15
m. 740 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 5-40, 10-50, (den
Maend. 6-30.)
Korlryk-Bruggc, 8-10,10-45,12-45, (M.5-15,)6-55,(9 00 Licht.)—Brugge-Korlryk,8-30,12-25,5-10,6-40.
Brugge, Blankenkarghe, Iieysi, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-31 m. Heysl, Blanken-
berghe, Brugge, 6-05, 11-15, 5-30, Blankenberghe Brugge, 9-18 m
lngelm. Deynze, 5-25,9-46,1-50,4-50.—Ingelmunster-ThieU, 8-00. Deynze Ingelmunster, 7-42,9,10,
12-05, Ö-IO. Thielt-lngelmunster, 8-48.
Ingelmunster-Anseghem, 6-15, 12-30, 6,15. Anseghem-Ingelmunster, 7-45, 2-10, 8-05.
Lichtervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-1 !V, 1-80, 7-54. Donkcrke-Veurnc-Dixmude
en Lichtervelde, 7-00, 10-38, 3-48, 5-10.
Dixmiide-Nieiiporl, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmude, 7-45. 11 35,4-25.
Thouroul-Ostende, 8-15, 9-20, 2 00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-10, 12-00, 0-18.
Yper nner Dixrnudr, pcenlepostery 6-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmilde naer Yper.
Messiigerie Vandewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2-00 nam.
Yper nu'er Langhemarck, postkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor
8-45 voorm. 3-35 nam.
Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3 00.
Yper naer Mcessen, postkantoor 12-30, 5-45 nam.Meesscn naer Yper,postkant. 8-45 voorin. 3-20 nam.
Y'per naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Veurnepeerdenpostery 6 voorin. (Woensdag) 5 vooun. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Deraihée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.— Oostvle
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
Vervolg. Zie ons vorig nummer.
'S morgens ten 9 uren begon de bedevaert van
Lourdes met het vergaderen der pelgrims in de
kerk van Onze Lieve Vrouw van Victorie, te Parys.
Men hoorde er de Mis waerin de Eerw. Haler
Gironnet, van het order der Predikheeren, in een
wonder schoon sermoen, de woorden nitlei der
Schriftuer: Ik heb my verheugd in de woorden
die my hebben gesproken geweest: Wy zullen
ingaan in het huis des Hecren. Zy gingen
bidden voor het vaderland, bidden voor de Kerk,
en iedereen kon moeijelyk zyn gemoed bedwingen
toen hyzelve door zyne gevoelens weggerukt,
uitriep: Kinders van Frankryk, smeeken wy
O. L. V. van Lourdes voor ons Frankryk en
voor onze twee zusters Alsatien en Lorrcinen
die aen ons beroep zullen moeten te kort blyven.
Weldra vertrokken twee treinen achter malkaer,
opgepropt van volk uit alle kanten van Frankryk
toegeloopen: velen hadden verdriet, ziekte en dik
wyls de dood op hun acngezigt te lezen; maer alles
was ovcrglansd van betrouwen op hol hulpvolle
STROOPERY VAN DE PRIESTERS!
moederhert van Onze Lieve Vrouwe van Leurdes.
Parys verlatende, was men van zin den Ave maris
Stella te zingen, maer men liet het om onaenge-
naemheden te'vermyden, die noglhans, hadden he'
de pelgrims gewild, niet tegen hen zouden gedraeid
hebben; maer 't was een bedevaerd en 't was enkel
ingekeerdheid dal men by de bedevaerders bemer
ken kon.
Op den weg van Parys, door Orleans naer Bor
deaux, was alles hier en daer bezanid met oude
kasteelen en kapellen, die langs de hergen gingen
of hunne kruin bekroonden, en 't deed deugd acn
't herte van te peizon wat de voorouders hadden
gcdaeri voor hunne hemelsche Moeder cn war zy
ook verricht hadden achter hunne sterke muren cn
wallen voor godsdienst, vaderland en vorst.Ieder
dorp byna ook brngt, door zynen naem, het gehcu
gen in van den eenen of anderen heiligen die daer
hel geloof had gebragt, rond de kerk het volk
vergaerd, den grond met zyn zweet en dikwyls mei
zvn bloed besproeid. Te Orleans sprak alles van
Joanna van Are, het wonderlyke meisje, door God
zelve gezonden om, te peerd en met het zxveerd in
d'hand, de overmecsteraers van Frankryk te ver-
jagen.
Maer 'l en kon al zoo goed niet afloopen; natuer-
lyk, als men katholiek en christelyk is, de tolerante
mannen komen op, was 't niet canaillie, ganseh
verwonderd of zich verwonderd gebarend dat men
ievers elders durft een beschaemd kruisken maken
als in zynen kelder. Te Nantes, eene dier sleden
van 't edele Vendeün, dat in de omwenteling van
89 zooveel bloed ten besten gaf voor troon en altaer,
te Nantes, was de burgmeester republikaen; de
politie mogt van hem niet roeren voor de bedevaer
ders en als deze daer toekwamen 's avonds, ze
werden van 't fabrieke volk en ander gepeupel
geschuifeld, bespuwd, gestampt en geslagen. En
de politic stond daer als een steenen beeld.
Een député van de Loire Infórienre, die inden
bedevaert zyne vrouw cn dochter had, schreef aen
burgemeester een verontweerdigden brief, waervan
hier eenige woorden:
Gy moet deze gevoelens van myou diep
gekwetste ziel verstaen', w.ml indien gy de gods
dienstigheden veracht, gy moot ten minsten iets
voelen voor uwe familie.
Dat gy de zon of de maen aenbidt, dat is uwe
zaek; maer wal my toekomt en myn regl is, 't is u
te vragen wnerotn gy lael uitdagen, bespotten en
mishandelen, vrouwen, kinderen, ouderlingen en
menschen die kalm en ingekeerd voor hun land
komen bidden
Hoe vreesdel gy de gevolgen niet van uw pligtig
gedrag? want voor my, had men in mync legen
wooidigheid eenen vinger up jnyne vrouw of op
myne dochter geleid, ik co verdroeg het niet, kosiie
hel my myo laetsien druppel bloed.
En de policie die by de mishandelingen
bout stilsiaet en zegi: Ik doe myrven dienst»
Dal is uwe Republiek met de vryheid, gelykbeid
en broederliefde, en dat voor vaderlanders die
gevochten hebben voor bun land en nu er komen
vooren bidden!
Men ziet toch dat 't overal een weinig 'l zei file
is, doel 't niet? Gil en vervolgend, uitsluitend, on-
verdraegzaem en partydig is al dal republiekaeluig
of liberael beet.
Den 7 October was de stad van Lourdes met
hare omstreken in eene wereld herschapen. Ganseh
Frankryk was er vertegenwoordigd, acht bisschop
pen offerden er beurtelings bet II. Sacrificie op of
spraken aen de menigte. Ontulbaer was liet geta|
priesters, zoowel kloosterlingen en wereldlyke, en
hoewel men mis las op alle au laren en in de onder-
kerk, in de openo lucht, in do naburige stad, van
's middernacht» tot 's middags, velen moesten zich
te vreden handen mol mis te hooien, door 'l ontbre
ken van autaren Omtrent "28 opperhoofden waren
er van fransche bestier en vele merkweerdige
porsonnacdjen van l'arys en geheel 't land.
Vier honderd steden, parochiën of verschillioe
genootschappen hadden hunne bannieren gezonden,
die gedragen wierden in eene teek vau omtrent