gdoovigen raden hebben om dezelve voor vast en zeker te houden. Die verklaring is voor alle geloovigen een regel van geloove; want ieder bisschop is gesteld om te onderwyzen in 't geen geloove en zeden aengaet. Die zulk een regel aen- randt, randt hel geloove aen, bedryft eene roekelooze daed! Daerenboven, 't is nog tegen't geloove van iets dat godsdienst aengaet te bestryden, als hel overal, allyd en algemeen aenveerd is in Gods H. Kerke, van ryken en armen, van geleerden en ongeleerden, van oversten, zoo geestelyk als wereld, en van onderda nen. Nu de verschyning van O. L. Vrouwe van Saletle is zoo algemeen aenveerd, en gy en kent hier geen een 't Yperen die geloove heeft en zyn geloove belydt, die iets er tegen zou durven zeggen. Dus 'l is een roekelooze aenranding van 't geloove. lm nu hebt gy schoon te zeggen dat gy noch geloove noch godsdienst aen en randt, u schoon te beklagen, dal wy u goddelooze of ongeloovige heelen, schoon schvnheilig uil te komen, met dit zoo dom, zoo be- lachelyk voorwendsel Dat gy in 't belang van den godsdienst zel ve ZOO SPREEKT EN SCIIRYFT. Ziet gy hem daer dien schryver, die dag en nacht weent en weeklaegt over 'l verlies van katholiek geloof en katholieke zeden, -dien schryver die de Toekomst voor spreek kamer heeft. O! de Toekomst! verdediger van geloof en zeden!... 't gaet alle gedacht te boven! De Caudace, de Caudaceencore de Cauda- ce, zeggen de goddelooze revolulionnairen, roekeloosroekeloosen nog een keer roeke loos!.. De Toekomst volgt de lesse! Vandage houd ik hierop! En de vrucht van dezen artikel moet zyn van de flauwe en eenvoudige christenen te wapenen tegen de stoute leugens der Toekomsten te doen zien, aen die inog twyfelen kunnen, dat de liberalen maer liberael en zyn, om geloof en godsdienst teondermynen in ons vaderland, en te doen verhuizen als zy kunnen... God spare ons daervan Ten naesten keer ga ik eens de dommig heid doen zien van die kinderprulle van juffer Lemarliere-, en van dat arrest uitge sproken door bel beroepshof van Grenoble. Dat loogt dat 'de schryver niet en weet wat dat mirakels zyn! en niet en kent van zyne Jeering! JEen IteetjA' 't eene en 't amler. Men klaegl bilterlyk over de schaersheid van licht in de kleine straten van de stad. Er zyn nog klaglen omdat er geen lanteern en hangt by de werken die tnen doet in de straten. Zoo is er deze weke een man in een put gevallen, en versehillige waren op bel punt dezelfde farce te hebben.... Wonderlyk niet waer dat mannen van 't licht, zoo spaerzaem zyn op't licht!... 'K weel niet of het ook by gebrek aen licht was, dat er op Sl-Kurelsduy, achter een blygeestige vergaring, een kerel zyn hoofd aen stukken is gevallen op de sleenen. Was 't misschien achter de rondhaling van de 4 franken voor de schoolpenning? Al dat wit zilver zou eens oogen doen schemeren! T lui- en anderachlig mannetje, poet ser-correspondent N" 2 van de Toekomst, en zou nooit gram zyn, zegt hel. Maer 't mag gerust zyn, 't en is niet om gram te maken dat wy het hebben doen kennen, T was al- leenelyk om te doen zien wal dat liberale correspondenten zyn van de Toekomst. Nu dal het eikendeen weet, kan men denken wat voor geloove zyne vuile la Ie weerd is, en ik zal zeggen: ze moeten verre gespeeld zyn ai s zi'lke gasten scitRYven. Niet waer, L. D Op al de slordige historiën dat het geeft en zeg ik geen woord meer ais naer gewoonte, te weten: Dat er vele, vele listen en leugens in zyn, ten tweeden dal het schandael is zoo zedeloos te schryven, en eindelyk, als er een paler, of broeder, of kapelaen vuil wordt, dal hg liberael was of wordt, is 't dal hy niet en betert; tot preuve de verloren kapelaen, die, ook al kan tegen bisschoppen, priesters en katholieke gazetten uitvallen, juist lyk O. Q!... van Poperinghe. Is dat geen schoon akkoord in 't wroeten? Daerenboven, 't geen ik gezeid heb op den verloren kapelaen. van de hulpe die hy is gaen afbedelen by de liberalen, is geheel de waerheid. Maer wilt gy nog een bewys dat de afgevallene liberael zyn: Het liberael blad, Journal de Charleroi, looft en pryst Mouls en Opzomer. Heb-je 't! Ten ande ren, als er Percevals liberale representant worden, 't is al gezeid. Zulke een party ontvangt al de vuiligheid, want zy is zoo leege en zoo diepe!... De reis van Vewne, HoulhemWoes te n, had u veel meer materie van wroelen kunnen geven. Hebt ge niet hooren spreken van de oude barasche burgmeesters? Daer zoudt gy in uw element zyn. Hoort nog een goè raed. Ik heli ook al Veurneambacht gepasseerd en gehoord dat een afgestemde burgmeester uitviel legen een kapelaen die hem een huize gegeven had. Hewel, die kapelaen en is van zinne niet vele te herden en zoohnest gelegenheid, zoohaest herstel ling. Hebt-je T weg? Past dan op, mannetje, dat gy de Toekomst en u niet in nesten en steekt. Co r resp o n <1e 111i eu «111WEV I ELIEItH. llclun^ryk bericht uit Poperinghe. He hom me I ver vu l*c her*. twee kilometers leng. Rund iedere bannier gingen gcschaerd de commissie die er mede gezonden was, de priesters der plants, de wcreldlyken, de vrouwen en doek Iers der broederschappen van Onze Lieve rouw, soldaten en officieren die gansch hunne hotel vol sterren en eerekruisen droegen, en daerby nog, I hi ven alle andere, het eerekruis van de Heilige Maegd, Geheel den nacht en den morgen had het convoi reizigers loegebragt, al de ryluige» en peerden van 't omliggende waren in gebruik en dekten de wegen verre en by. De beWooners der bergen, waer Gourdes te midden in siael, waren ook afgezakt met hunne aenzigten bruin en ruw van trekken, en hun ne schilderachtige kleêren, en men hoorde ze ver- scliillige keeren zeggen: Dal die revolulionnairen die alles komen «Honken, zich maer stil houden en geen ruste slooren, of wy kneden ze gelyk deesein.» In die zee van mehschen was alles vertegenwoor digd: katholieke gazetteschryvers, onverschillige, liberale ol ongodsdienstige, de schryvers voor 't gouvernement en de engelscho gazelteschryvers die liet belang van zulken toeloop begrepen; want met een volk met godsdienst, meteen minnend en smee- kend volk verandert den politieken staet van zaken noodzakelyk; dat volk kan niet gewoon geraken slaef te zyn; Ierland is eeuwen overmeesterd en vervolgd, nooit was het of is het getemd. Wordt voortgezet.) De Toekomst, aepscher en papegaeischer wyze, heefteen kort begryp willen mnken van 't Nieuws blad en ziet hier hoe ze gelukt heeft: n 'T Nieuwsblad heeft door niets anders dan door leugens willen wysmaken dat Voltaire op zyn sterf- beddegehuild en gëlierd heeftzegt ze. Dat is nog alby wat liet Nieuwsblad zei; maer de Toekomst liegt als ze zegt dal dit leugens zyn. Geen een, die historie kent, kan loochenen dat Voltaire afgryzelyk gestorven is. 2° 'T Nieuwsblad nog door leugens, wilt wys maken dat de KAROTEN van Saletten en Lourdes, en de andere karole van Louise Lateau mirakels zyn, zegt ze.— Dal is een leugen geheel en gansch, dat en staet in onzen artikel de waerheid niet. 'Tslaetdaer dat een gebeuitenis lylt vanO.L.V.van Saleite, van Gourdes, en van Louise Lateau, de waerheid voor de oogen brengt van die ze vlugten. Maer wilt ge nu ons gedacht weten over die gebeurtenissen: De verschyning van Saletle en van Lourdes, zyn waer, en mirakuleus. De won derbare staet van Louise Lateau en heeft nog nie mand naluerlyk uitgelegd; maer de bevoegde gees- lelyke overheid heeft ook nog niet gesproken en daerom is elkeen nog vry. Doch wy zeggen dat het reeds genoeg is om te doen pcizen op de waerheid-, tol preuve, den doktor van Frankryk, vrygeest en vrydenker die hem bekeerd heeft. 3' ii 'T Nieuwsblad wilt nog wys maken, dal de H gene die geloof hechten aen de slordige historiën ii van broeders, paters en nonnen, gestraft zyn door m hel verlies van den eenen of den anderen vriend, n en eindolyk dal hel maer de katholieke leugenaers ii zyn die de waerheid kennen zegt ze. Daervan en staet er niet een woord in geheel den artikel, waervan er kwestie is. Dus leugen van 't begin lol 't einde. Maer wat er in stoel is dal: Degene, die hunne consciëntie willen verdooven door zulke historiën te lezen, en de waerheid in hun herte smooren, dik- wyis de waerheid voor oogen zien, en gepynd zyn by het verlies van een vriend of maeg. En dat is geheel wal anders. Nota. Dry leugens in in N* ten nog soorle naest een blasphcmie, met in eene vischkraeiiale, de verschyning van O L. Vrouwe te Saletle en te Lourdes, kahuten te heelen. Maer 't is misschien uit dommigheid gezeid en de dommigheid ver schoont zoovele!ls 't misschien omdat er druk kers opgekomen zyn met zanljes van Saleite te drukken, dat dit karole heel o 'T Nieuiosblad geeft 10,000 fr. voor die een u kleen leugentje in zyne kolommen kan vinden! n (het is niet mogelyk, 't zyn al groote) zegt ze. Die antwoord is waerlyk fyn,'t is jammer dat het eerste in 't Nieuwsblad niet en staet, dus nog een leugen!... Volgens die antwoorde zou men zeggen dat hel schryvelaertjes sterk is in de alma nakken!... 'T zou meer versland en eerlykheid toogen van de leugens te toogen als het zegt dat iemand liegt. 4° Het geld der chineeskens is ons geld ('t ii geld van \Nieuwsblad zegt het), en daervan moet geen rekening gemankt worden, omdat de libera- len dat van disch, hospicen enz in HUNNE POOTEN hebben (hoordeelachtig); voor ieder ii kind die arm is moet men liet gaen toogen en zy n zullen 5 fr. geven!. En de clilneeskons die by ii duizenden fr. ieder kosten. Wy hebben nooit ii geen gezien! Dat is een leugen of boter zooveel léugens als er gedachten zyn met zin, lot aen 't laetste; dat de Toekomst nooit geen clüneeskens gezien heeft, dat is waer! Maer, er zyn zoovele dingen dal zy nooit gezien heeft!! Zoo ik zegge dat dit al in 't Nieuwsblad niet en staet, is leugen, allyd leugen! (Zie 't Nieuwsblad vau 9 November 2'1' bladzyde). Het heeft geld voor alles, maer het zegt niet van waer dat geld komt zegt ze. Het Nieuwsblad zegt dat niet: maer hel zegt: wy (katholieken) hebben geld veor alles dat oueu is. Dus nog een leugen, Toekomst. En nu van waer het geld komt? Uil onze beurzen, gewonnen met ons werk, of geerfd van ouders!. Val-je 'tl u Het zegt dat het eene indigestie heeft door het inslokken van den bril. den stok en den imper- riael van den drukker der Toekomst ('t wenschle dat liet Nieuivsbladje het arme heeste nog niet creveerde).. zegt ze. Dat en staet ook in 't Niewsblad niet; maer l is nog een almanakfarce; wy reken dat voor geen leugen. Voor wat dat inslokken aengaet, 't Nieuwsblad zal hem zwichten daeraen te slokken; want de reuk alleene is genoeg om een indigestie te veroorzaken. 'T is zeker daervoor dat de bazinne de vuorpol be zigde. 'T geeft 't volk een kaekslag zegt ze. 'T kan waer zyn, maer 't houdt a! wat voor volk, is 't volkje of 't volk?.. Item een woord van Langrand waerin 't Nieuwsblad niet te zien heeft, even zoo min als in Pauwels en Cio enz. enz. 'T geen op den Aep van Passchendaele geschre ven is, komt, zegt ze, van eenen gewoonen bezoe ker van den Aep. 'T is nog een leugen, want geen een Aep en kan dien schryver aentrekken Daerin verschilt hy van vele Toekomstsdiry- vers, die meestal aepaerdig zyn. Eindelyk de oliekoeken zoo gezeid, eindigen, nog een keer met een soorte van blasphemie, 't is te zeggen met eene spotierny op de aflaten! Men zou leute hebben somwylen, ware liet niet van dat eeuwige lasteren van godsgewyde zaken!... God vergeve 'l bun! Nota. Bordeelachtig zegt de Toekomst, omdat wy gezel hebben poolen, van liberalen sprekende. T is nogthans 't woord, maer klauwen ware heler Of poolen bordeelachtig is on weet ik niet, de Toekomst kan dat leeren. Maer als men spreekt van heeste, van creveeren, van karolen, zooals hierboven. Wat voor tale is dal? Poperinghe, Jen 21 November 1872. Wat is omwenteling of revolutie Wat zyn om- wenielacrs of revolulionnairen Revolutie is opstand legen het wetlelyk gezag. Hot gezag is dobbel het burgerlyk en het geeste lyk gezag. Hy gevolg dubbele revolulionnairen of dubbele omwentelaers zyn deze die tegen het een en het ander opstaen. Van zulke en nog ergere soort zyn die Popering- sche correspondenten van de Toekomstzy mogen zich X. of '1' of M of Z of O. Q. heelen. Geen num mer verschynt er waerin zy hunne bitlere gal niet uitspouwen en de groefste lasteringen niet uitbraken tegen het wetlelyk gezag der stad. Het buigerlyk gezag is toch wetlelyk de bur gers hebben hel gekozen. Hel geestelyk gezag ook Paus en Bisschop stellen het aen. Gy stelt er u tegen, gy staet er tegen op: dubbele omwentelaers zyt gy, even gelyk deze van de jaren 90, even gelyk de Communards van l'arys. Baron Mazeman, sedert dat hy het Coutliof ver laten iieeft, is veel geruster en veel meer op zyn ge mak, omdat hy nu verlost ls voor eenigen tyd van die geweldige drukking die de Popenngsche libe ralen op hein deden wegen. Hel geweld en de lievigheid van die omwente laers ging zoo verre dat zy M. den Baron bedreigd hadden van hem voor Senateur niet meer te herkie zen; indien hy nog voort aen eenen katholieken winkel in Poperinghe zyne kalandise wilde jonnen. Wal dunkt u daervan Poperinglienaers Indien onze klubsmannen zoo geweldig zyn ten opzigie van eenen man die door zyne positie zoo hoog boven hun verheven is en zoo oiiafhankelyk kan zyn, wat ge weld moeten zy niet gebruiken ten opzigie van hunne slaven Arme liberalen die alzoo geboeid zyn Men vraegt eenen helper by 'i gazette docleurtje te Poperinghe. Hy moet niet anders doen of wat rond trappelen in den docleurs plaetse, en al de slechte redens oprapen om ze in scliimpariikelljcs by een te vagen. Ziet hier de vereischie hoedanig heden. Hy moet valscb en scliynheilig zyn, leu- genaer en bcdriegei; hy mag niet zinnelyk zyn in zake van zeden en gedrag; hy moet durven lucben met godsdienst en priesters; hy moet niemand zwichten, ten zy Myuhecre. Zyne jaerwedde zal geheel voldoende zyn; nochtans veranderlyk, vol gens dal niynheere betalen wilt. Elk zegge liet voorts. Poperinghe is in alle tyden en in alle streken ge kend geweest voor zyn hommel. Die wonderbare schoone plant is de glorie en de rykdom van onze stad en hare omstreken; ook houden onze hommel- planters er uitiermaie veel aen om deze vrucht wel op te kweeken en hare reputatie zuiver te bewaren, ten dien einde heeft de stadsoverheid van over ja ren en jaren hoppekeurders aengesteld om ze van alle vervalscbing en vermengeling ie bevryden. Men mag het zeggen en getuigen tot eere van alle de Popuringsche hoppe kweekers zeldzaem of nooit hebben du beëedigde hommelwarandeerders ge- noodzaekt geweest hel lood of merklceken te weige ren, uit reden van bedrog of vervalsching lot nu van dit jaeren verleden jaer. Verhaeslen wy ons te zeg gen dat de liommelvc.rvalscliers die de aloude repu tatie en goeden naem van Poperinghe hebben dur ven schenden toebehooren aen hel puik van het libcralismus Verleden jaer was het een preusch hooveerdig boerheerke, pachter en achterlooper van onzen fa meuze» Menheere, die geproefd had hommel te liberaliseren of te vermengelen met oude knops of hummelbtllen die grootendeels reeds hunne kracht of aróme verloren hadden. Van dit jaer wierd deze oolyke trek uitgemeten door L. Bdie ook geheel en gansch met lyf en ziel aen Mynheere verslaefd is en zyne party. Deze treffelyke hommelkweekcr die schynt meer lyf als ziele te hebben, ik wil zeggen meer arms en beunen als hersens en verstand, had boven alle an dere landbouwers het groot geluk gehad dit jaer vele en schoone hommel te plukken, en dit was ii niet te verwonderen, zei die verstandige kerel, hy had ze gevel met aflaten Ju maer ongelukkiglyk met zoo te spotten de afla ten hebben den armen dust, in plaels van voordeel te doen, schrikkelyk aen liet kulfvleesch van baehten zyne ooren doenkrouwen. Hoort eens Die cerlyke landbouwer vsrkoopl zyne hoppe, met aflaten gevet

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 2