gdoovigen raden hebben om dezelve voor
vast en zeker te houden.
Die verklaring is voor alle geloovigen een
regel van geloove; want ieder bisschop is
gesteld om te onderwyzen in 't geen geloove
en zeden aengaet. Die zulk een regel aen-
randt, randt hel geloove aen, bedryft eene
roekelooze daed!
Daerenboven, 't is nog tegen't geloove
van iets dat godsdienst aengaet te bestryden,
als hel overal, allyd en algemeen aenveerd
is in Gods H. Kerke, van ryken en armen,
van geleerden en ongeleerden, van oversten,
zoo geestelyk als wereld, en van onderda
nen.
Nu de verschyning van O. L. Vrouwe
van Saletle is zoo algemeen aenveerd, en gy
en kent hier geen een 't Yperen die geloove
heeft en zyn geloove belydt, die iets er
tegen zou durven zeggen.
Dus 'l is een roekelooze aenranding van 't
geloove.
lm nu hebt gy schoon te zeggen dat gy
noch geloove noch godsdienst aen en randt,
u schoon te beklagen, dal wy u goddelooze
of ongeloovige heelen, schoon schvnheilig
uil te komen, met dit zoo dom, zoo be-
lachelyk voorwendsel
Dat gy in 't belang van den godsdienst zel
ve ZOO SPREEKT EN SCIIRYFT.
Ziet gy hem daer dien schryver, die dag
en nacht weent en weeklaegt over 'l verlies
van katholiek geloof en katholieke zeden,
-dien schryver die de Toekomst voor spreek
kamer heeft.
O! de Toekomst! verdediger van geloof
en zeden!... 't gaet alle gedacht te boven!
De Caudace, de Caudaceencore de Cauda-
ce, zeggen de goddelooze revolulionnairen,
roekeloosroekeloosen nog een keer roeke
loos!.. De Toekomst volgt de lesse!
Vandage houd ik hierop! En de vrucht
van dezen artikel moet zyn van de flauwe
en eenvoudige christenen te wapenen tegen
de stoute leugens der Toekomsten te doen
zien, aen die inog twyfelen kunnen, dat de
liberalen maer liberael en zyn, om geloof en
godsdienst teondermynen in ons vaderland,
en te doen verhuizen als zy kunnen... God
spare ons daervan
Ten naesten keer ga ik eens de dommig
heid doen zien van die kinderprulle van
juffer Lemarliere-, en van dat arrest uitge
sproken door bel beroepshof van Grenoble.
Dat loogt dat 'de schryver niet en weet wat
dat mirakels zyn! en niet en kent van zyne
Jeering!
JEen IteetjA' 't eene en 't amler.
Men klaegl bilterlyk over de schaersheid
van licht in de kleine straten van de stad.
Er zyn nog klaglen omdat er geen lanteern
en hangt by de werken die tnen doet in de
straten. Zoo is er deze weke een man in een
put gevallen, en versehillige waren op bel
punt dezelfde farce te hebben.... Wonderlyk
niet waer dat mannen van 't licht, zoo
spaerzaem zyn op't licht!...
'K weel niet of het ook by gebrek aen
licht was, dat er op Sl-Kurelsduy, achter een
blygeestige vergaring, een kerel zyn hoofd
aen stukken is gevallen op de sleenen.
Was 't misschien achter de rondhaling van
de 4 franken voor de schoolpenning? Al dat
wit zilver zou eens oogen doen schemeren!
T lui- en anderachlig mannetje, poet
ser-correspondent N" 2 van de Toekomst, en
zou nooit gram zyn, zegt hel. Maer 't mag
gerust zyn, 't en is niet om gram te maken
dat wy het hebben doen kennen, T was al-
leenelyk om te doen zien wal dat liberale
correspondenten zyn van de Toekomst. Nu
dal het eikendeen weet, kan men denken
wat voor geloove zyne vuile la Ie weerd is,
en ik zal zeggen: ze moeten verre gespeeld
zyn ai s zi'lke gasten scitRYven. Niet waer,
L. D
Op al de slordige historiën dat het
geeft en zeg ik geen woord meer ais naer
gewoonte, te weten: Dat er vele, vele listen
en leugens in zyn, ten tweeden dal het
schandael is zoo zedeloos te schryven, en
eindelyk, als er een paler, of broeder, of
kapelaen vuil wordt, dal hg liberael was of
wordt, is 't dal hy niet en betert; tot preuve
de verloren kapelaen, die, ook al kan
tegen bisschoppen, priesters en katholieke
gazetten uitvallen, juist lyk O. Q!... van
Poperinghe. Is dat geen schoon akkoord
in 't wroeten?
Daerenboven, 't geen ik gezeid heb op
den verloren kapelaen. van de hulpe die hy
is gaen afbedelen by de liberalen, is geheel
de waerheid. Maer wilt gy nog een bewys
dat de afgevallene liberael zyn: Het liberael
blad, Journal de Charleroi, looft en pryst
Mouls en Opzomer. Heb-je 't! Ten ande
ren, als er Percevals liberale representant
worden, 't is al gezeid. Zulke een party
ontvangt al de vuiligheid, want zy is zoo
leege en zoo diepe!...
De reis van Vewne, HoulhemWoes
te n, had u veel meer materie van wroelen
kunnen geven. Hebt ge niet hooren spreken
van de oude barasche burgmeesters? Daer
zoudt gy in uw element zyn. Hoort nog
een goè raed. Ik heli ook al Veurneambacht
gepasseerd en gehoord dat een afgestemde
burgmeester uitviel legen een kapelaen die
hem een huize gegeven had. Hewel, die
kapelaen en is van zinne niet vele te herden
en zoohnest gelegenheid, zoohaest herstel
ling. Hebt-je T weg? Past dan op, mannetje,
dat gy de Toekomst en u niet in nesten en
steekt.
Co r resp o n <1e 111i eu
«111WEV I ELIEItH.
llclun^ryk bericht uit
Poperinghe.
He hom me I ver vu l*c her*.
twee kilometers leng. Rund iedere bannier gingen
gcschaerd de commissie die er mede gezonden was,
de priesters der plants, de wcreldlyken, de vrouwen
en doek Iers der broederschappen van Onze Lieve
rouw, soldaten en officieren die gansch hunne
hotel vol sterren en eerekruisen droegen, en daerby
nog, I hi ven alle andere, het eerekruis van de Heilige
Maegd,
Geheel den nacht en den morgen had het convoi
reizigers loegebragt, al de ryluige» en peerden van
't omliggende waren in gebruik en dekten de wegen
verre en by. De beWooners der bergen, waer
Gourdes te midden in siael, waren ook afgezakt met
hunne aenzigten bruin en ruw van trekken, en hun
ne schilderachtige kleêren, en men hoorde ze ver-
scliillige keeren zeggen: Dal die revolulionnairen
die alles komen «Honken, zich maer stil houden en
geen ruste slooren, of wy kneden ze gelyk deesein.»
In die zee van mehschen was alles vertegenwoor
digd: katholieke gazetteschryvers, onverschillige,
liberale ol ongodsdienstige, de schryvers voor 't
gouvernement en de engelscho gazelteschryvers die
liet belang van zulken toeloop begrepen; want met
een volk met godsdienst, meteen minnend en smee-
kend volk verandert den politieken staet van zaken
noodzakelyk; dat volk kan niet gewoon geraken
slaef te zyn; Ierland is eeuwen overmeesterd en
vervolgd, nooit was het of is het getemd.
Wordt voortgezet.)
De Toekomst, aepscher en papegaeischer wyze,
heefteen kort begryp willen mnken van 't Nieuws
blad en ziet hier hoe ze gelukt heeft:
n 'T Nieuwsblad heeft door niets anders dan door
leugens willen wysmaken dat Voltaire op zyn sterf-
beddegehuild en gëlierd heeftzegt ze. Dat is nog
alby wat liet Nieuwsblad zei; maer de Toekomst
liegt als ze zegt dal dit leugens zyn. Geen een, die
historie kent, kan loochenen dat Voltaire afgryzelyk
gestorven is.
2° 'T Nieuwsblad nog door leugens, wilt wys
maken dat de KAROTEN van Saletten en Lourdes,
en de andere karole van Louise Lateau mirakels
zyn, zegt ze.— Dal is een leugen geheel en gansch,
dat en staet in onzen artikel de waerheid niet.
'Tslaetdaer dat een gebeuitenis lylt vanO.L.V.van
Saleite, van Gourdes, en van Louise Lateau, de
waerheid voor de oogen brengt van die ze vlugten.
Maer wilt ge nu ons gedacht weten over die
gebeurtenissen: De verschyning van Saletle en
van Lourdes, zyn waer, en mirakuleus. De won
derbare staet van Louise Lateau en heeft nog nie
mand naluerlyk uitgelegd; maer de bevoegde gees-
lelyke overheid heeft ook nog niet gesproken
en daerom is elkeen nog vry. Doch wy zeggen dat
het reeds genoeg is om te doen pcizen op de
waerheid-, tol preuve, den doktor van Frankryk,
vrygeest en vrydenker die hem bekeerd heeft.
3' ii 'T Nieuwsblad wilt nog wys maken, dal de
H gene die geloof hechten aen de slordige historiën
ii van broeders, paters en nonnen, gestraft zyn door
m hel verlies van den eenen of den anderen vriend,
n en eindolyk dal hel maer de katholieke leugenaers
ii zyn die de waerheid kennen zegt ze.
Daervan en staet er niet een woord in geheel den
artikel, waervan er kwestie is. Dus leugen van 't
begin lol 't einde.
Maer wat er in stoel is dal: Degene, die hunne
consciëntie willen verdooven door zulke historiën
te lezen, en de waerheid in hun herte smooren, dik-
wyis de waerheid voor oogen zien, en gepynd zyn
by het verlies van een vriend of maeg. En dat is
geheel wal anders.
Nota. Dry leugens in in N* ten nog soorle
naest een blasphcmie, met in eene vischkraeiiale,
de verschyning van O L. Vrouwe te Saletle en te
Lourdes, kahuten te heelen. Maer 't is misschien
uit dommigheid gezeid en de dommigheid ver
schoont zoovele!ls 't misschien omdat er druk
kers opgekomen zyn met zanljes van Saleite te
drukken, dat dit karole heel
o 'T Nieuiosblad geeft 10,000 fr. voor die een
u kleen leugentje in zyne kolommen kan vinden!
n (het is niet mogelyk, 't zyn al groote) zegt ze.
Die antwoord is waerlyk fyn,'t is jammer dat
het eerste in 't Nieuwsblad niet en staet, dus nog
een leugen!... Volgens die antwoorde zou men
zeggen dat hel schryvelaertjes sterk is in de alma
nakken!... 'T zou meer versland en eerlykheid
toogen van de leugens te toogen als het zegt dat
iemand liegt.
4° Het geld der chineeskens is ons geld ('t
ii geld van \Nieuwsblad zegt het), en daervan moet
geen rekening gemankt worden, omdat de libera-
len dat van disch, hospicen enz in HUNNE
POOTEN hebben (hoordeelachtig); voor ieder
ii kind die arm is moet men liet gaen toogen en zy
n zullen 5 fr. geven!. En de clilneeskons die by
ii duizenden fr. ieder kosten. Wy hebben nooit
ii geen gezien!
Dat is een leugen of boter zooveel léugens als er
gedachten zyn met zin, lot aen 't laetste; dat de
Toekomst nooit geen clüneeskens gezien heeft, dat
is waer! Maer, er zyn zoovele dingen dal zy nooit
gezien heeft!!
Zoo ik zegge dat dit al in 't Nieuwsblad niet en
staet, is leugen, allyd leugen! (Zie 't Nieuwsblad
vau 9 November 2'1' bladzyde).
Het heeft geld voor alles, maer het zegt niet
van waer dat geld komt zegt ze.
Het Nieuwsblad zegt dat niet: maer hel zegt: wy
(katholieken) hebben geld veor alles dat oueu is.
Dus nog een leugen, Toekomst. En nu van waer
het geld komt? Uil onze beurzen, gewonnen met ons
werk, of geerfd van ouders!. Val-je 'tl
u Het zegt dat het eene indigestie heeft door
het inslokken van den bril. den stok en den imper-
riael van den drukker der Toekomst ('t wenschle
dat liet Nieuivsbladje het arme heeste nog niet
creveerde).. zegt ze.
Dat en staet ook in 't Niewsblad niet; maer l is
nog een almanakfarce; wy reken dat voor geen
leugen.
Voor wat dat inslokken aengaet, 't Nieuwsblad
zal hem zwichten daeraen te slokken; want de reuk
alleene is genoeg om een indigestie te veroorzaken.
'T is zeker daervoor dat de bazinne de vuorpol be
zigde.
'T geeft 't volk een kaekslag zegt ze.
'T kan waer zyn, maer 't houdt a! wat voor volk,
is 't volkje of 't volk?..
Item een woord van Langrand waerin 't
Nieuwsblad niet te zien heeft, even zoo min als in
Pauwels en Cio enz. enz.
'T geen op den Aep van Passchendaele geschre
ven is, komt, zegt ze, van eenen gewoonen bezoe
ker van den Aep. 'T is nog een leugen, want
geen een Aep en kan dien schryver aentrekken
Daerin verschilt hy van vele Toekomstsdiry-
vers, die meestal aepaerdig zyn.
Eindelyk de oliekoeken zoo gezeid, eindigen,
nog een keer met een soorte van blasphemie, 't is te
zeggen met eene spotierny op de aflaten!
Men zou leute hebben somwylen, ware liet niet
van dat eeuwige lasteren van godsgewyde zaken!...
God vergeve 'l bun!
Nota. Bordeelachtig zegt de Toekomst, omdat
wy gezel hebben poolen, van liberalen sprekende.
T is nogthans 't woord, maer klauwen ware heler
Of poolen bordeelachtig is on weet ik niet, de
Toekomst kan dat leeren.
Maer als men spreekt van heeste, van creveeren,
van karolen, zooals hierboven. Wat voor tale is
dal?
Poperinghe, Jen 21 November 1872.
Wat is omwenteling of revolutie Wat zyn om-
wenielacrs of revolulionnairen
Revolutie is opstand legen het wetlelyk gezag.
Hot gezag is dobbel het burgerlyk en het geeste
lyk gezag. Hy gevolg dubbele revolulionnairen of
dubbele omwentelaers zyn deze die tegen het een en
het ander opstaen.
Van zulke en nog ergere soort zyn die Popering-
sche correspondenten van de Toekomstzy mogen
zich X. of '1' of M of Z of O. Q. heelen. Geen num
mer verschynt er waerin zy hunne bitlere gal niet
uitspouwen en de groefste lasteringen niet uitbraken
tegen het wetlelyk gezag der stad.
Het buigerlyk gezag is toch wetlelyk de bur
gers hebben hel gekozen. Hel geestelyk gezag ook
Paus en Bisschop stellen het aen.
Gy stelt er u tegen, gy staet er tegen op: dubbele
omwentelaers zyt gy, even gelyk deze van de jaren
90, even gelyk de Communards van l'arys.
Baron Mazeman, sedert dat hy het Coutliof ver
laten iieeft, is veel geruster en veel meer op zyn ge
mak, omdat hy nu verlost ls voor eenigen tyd van
die geweldige drukking die de Popenngsche libe
ralen op hein deden wegen.
Hel geweld en de lievigheid van die omwente
laers ging zoo verre dat zy M. den Baron bedreigd
hadden van hem voor Senateur niet meer te herkie
zen; indien hy nog voort aen eenen katholieken
winkel in Poperinghe zyne kalandise wilde jonnen.
Wal dunkt u daervan Poperinglienaers Indien
onze klubsmannen zoo geweldig zyn ten opzigie van
eenen man die door zyne positie zoo hoog boven hun
verheven is en zoo oiiafhankelyk kan zyn, wat ge
weld moeten zy niet gebruiken ten opzigie van
hunne slaven
Arme liberalen die alzoo geboeid zyn
Men vraegt eenen helper by 'i gazette docleurtje
te Poperinghe. Hy moet niet anders doen of wat
rond trappelen in den docleurs plaetse, en al de
slechte redens oprapen om ze in scliimpariikelljcs
by een te vagen. Ziet hier de vereischie hoedanig
heden. Hy moet valscb en scliynheilig zyn, leu-
genaer en bcdriegei; hy mag niet zinnelyk zyn in
zake van zeden en gedrag; hy moet durven lucben
met godsdienst en priesters; hy moet niemand
zwichten, ten zy Myuhecre. Zyne jaerwedde zal
geheel voldoende zyn; nochtans veranderlyk, vol
gens dal niynheere betalen wilt. Elk zegge liet
voorts.
Poperinghe is in alle tyden en in alle streken ge
kend geweest voor zyn hommel. Die wonderbare
schoone plant is de glorie en de rykdom van onze
stad en hare omstreken; ook houden onze hommel-
planters er uitiermaie veel aen om deze vrucht wel
op te kweeken en hare reputatie zuiver te bewaren,
ten dien einde heeft de stadsoverheid van over ja
ren en jaren hoppekeurders aengesteld om ze van
alle vervalscbing en vermengeling ie bevryden.
Men mag het zeggen en getuigen tot eere van alle
de Popuringsche hoppe kweekers zeldzaem of nooit
hebben du beëedigde hommelwarandeerders ge-
noodzaekt geweest hel lood of merklceken te weige
ren, uit reden van bedrog of vervalsching lot nu van
dit jaeren verleden jaer. Verhaeslen wy ons te zeg
gen dat de liommelvc.rvalscliers die de aloude repu
tatie en goeden naem van Poperinghe hebben dur
ven schenden toebehooren aen hel puik van het
libcralismus
Verleden jaer was het een preusch hooveerdig
boerheerke, pachter en achterlooper van onzen fa
meuze» Menheere, die geproefd had hommel te
liberaliseren of te vermengelen met oude knops of
hummelbtllen die grootendeels reeds hunne kracht
of aróme verloren hadden.
Van dit jaer wierd deze oolyke trek uitgemeten
door L. Bdie ook geheel en gansch met lyf en
ziel aen Mynheere verslaefd is en zyne party.
Deze treffelyke hommelkweekcr die schynt meer
lyf als ziele te hebben, ik wil zeggen meer arms en
beunen als hersens en verstand, had boven alle an
dere landbouwers het groot geluk gehad dit jaer
vele en schoone hommel te plukken, en dit was
ii niet te verwonderen, zei die verstandige kerel,
hy had ze gevel met aflaten
Ju maer ongelukkiglyk met zoo te spotten de afla
ten hebben den armen dust, in plaels van voordeel
te doen, schrikkelyk aen liet kulfvleesch van baehten
zyne ooren doenkrouwen. Hoort eens Die cerlyke
landbouwer vsrkoopl zyne hoppe, met aflaten gevet