VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
Zaterdag 7 December 1 872.
Zevende Jaer.
Nummer 3(52.
ONZE LIEVE VROUWE
VANDERGHINSTF.-FOSSÉ,
3 Fr. 50 C. per Jaci*.
'g. E IS E U E. A. 1 October.
M A Si Ij E - P O T E UT.
De persoonen die een abonne
ment zullen nemen, voor 1873,
aen het Nieuwsblad, zullen dit
blad tot Nieuwjaer gratis ontvan
gen, te beginnen met den dag dat
de vrage en bet bedrag ons toe
komen.
Yperen, 7 December 187)2.
S'aiiiickoekeii van water
en l>oekwci(.
1° Ken arlikcl over eene afslroopege van
Duitschland, soorlevan Langrandartikel!...
2° De herbakken oliekoeken, opgevuld
met farce!
3° Kenige reken, om te zeggen dat 't
Nieuwsblad, 't mirakel van Saletle voor ge
loofspunt houdt!... (Wie dal er kout van
geloofspunt!..)
4° Hoe men moet trachten te leven in dit
kortstondig leven: te weten in feesle en bal
van 7 1/2 's avonds en nog niet weten van
naer huis gaen om middcrnach!. lyk in de
koormaelschappy ter cere van Sl-Cecilia.
(De boekweit smackt dcure!.)
3" Correspondentie uit Poperinghe tegen
M. Betten burgemeester. Correspondentie
tegen den kapelaen van Crombeke, met no
ta van de redactie. Eene uit Sladen die
geernc danst. En cindelyk eenige reken
over de politic van i'asschendaele.
Mager vet voor die broedorliistorien en
pastors gewctinclyk voor )ilat krvgen!.. Al
VAN LOURDES.
dal zy kunnen daeruit rapen is dat de katho
lieken strooperyen bedryven; dal men wel
moet danzen binst ons kortstondig leven, dal
men mag slechte gazetten lezen.
Daermêe zal er voortgang zyn en wel-
vaert in 'l Vaderland, en Carton zou kunnen
weere kommissaris worden en Bara minister!
T Is vanda^e slot
Van onze antwoord op de Salotlearlikels
van de Toekomst.
'K en kan met geen heler woorden be
ginnen of met de woorden van Zyne floog-
weerdigheid den bisschop van Grenobel:
Gy moogt, zegt hy aen een pastor, gy
moogt luidop zeggen van mynenlwege
dat de fabel Lamerliere de holste, de on-
beschol'sle fabel is, en die klaerblykelykst
door vaste zaken gelogenstraft wierd, die
haetzuchtige en trouwlooze lieden hebben
kunnen uilvinden en uilversieren, en
dal er daerachter geen eene redelyke
veronderstelling meer is, die men kan
inbrengen legen het mirakel, en alzoo
wordt die aenranding de bevestiging er
van.
Inderdaed bot is 't boven alle bedenken
en uitzinnig van uil te komen met Juffrouw
Lamerliere. Want:
1° Den 18 September 184G, dacgs voor
de verschyning was Juffrouw Lamerliere in
haer buis te St-Marcellin, en ontving's na
middags ten dry uren eenen duerwaerder
voor zaken van fami I lie.
2° Hel buis waer die Juffrouw verbleef,
is meer dan 120 kilometers, of 24 uren van
Salelle.
3° Die Juffrouw was omtrent 32 jaer oud.
4° Zy was zwaer van lichaem en gestalte
meer als gemeene, zoodal zy met moeite
voort kon.
3° Zy en kent geen woord van de tale of
patois van de gemeente Corps.
Gn Zy en beeft nooit de stroke van die
bergen bewoond, noch bet ronde.
7° Die Juffrouw gaf allyd bewyzen van
reglzinnighcid en opregte godvruchtigheid.
Dus bel is onmogelyk dat Juffrouw Onze
Vrouwe zou gespeeld hebben:
4° Omdat bet haer onmogelyk was van
die 120 kilometers gedaen te hebben tegen
's anderdags, dewyl zy daegs te vooren nog
te St-Marcellin was ten 3 's aebternoens.
2° Omdat eene vrouw van hare jaren en
haer gestalte byna onmogelyk op die reglop-
gaende rotse zon geraken, en voorzeker van
daer onmogelyk zou verdwynen zonder ge
zien te zyn.
3° Omdat het haer onmogelyk is bet
Patois van Corps te spreken, lyk of die bin
ders geboord hebben.
4° Omdat een Juffrouw van zoo een karak
ter, zulke familie en zulk gcloove, in slate
niet en is zulk eene rolle te spelen.
Dus vier groole redens waerom elk ver
standig man of beter elke mensch met een
ziertje versland, moet zeggen dat het alle
dommigheid te boven gaet, van ie durven
peizen dat Juffrouw Lamerliere, de schoone
Vrouw van Salelle was.
En nogthans de oolyke magister van de
Toekomst, is zoo onvoorzien van goed oor
deel en gezonde reden.
Hadde ik geen gelyk van te zeggen dat hy
niet alleen in slrytl is met gcloove en gods
dienst, maer met de gemeenslc gezonde
reden.
'K heb gezeid; maer 'k en ben nog niet
uit, als't de Toekomst lust doen, wy gaen
nu een keer de bewyzen geven, wacrotn
Mgr van Grenoble dat mirakel herkend
beeft!...
Ecu liedje 't cenc en 't uiulee.
Nooit geen middel om ievers de Toekomst
op een zeker punt te krygen, nooit gaen
middel om te redeneeren.
T Nieuwsblad liegt, Nieuwsblad las
tert, 'l Nieuwsblad is kwaedNieuwsblad
dit, Nieuwsblad dal-, maer nievers geen
een be wys, nievers geen gezonde reden.
Somwylen een almanakspreuke fyn, lyk
kathair.... en daermêe uit!
Nog een keer dan, zagen of niet, wy vra
gen:
1° Dat de Toekomst, in ons blad, eene
leugen zoude toogen.
2n Dat ze uit du jesuietehïstorie een punt zou
kiezen om het le bespreken en te berede
neeren.
3° Dat het eens zou klacr maken,wat bet
regt van eigendom is, bel stelen, restitutie,
enz., enz., of wel dal zy uit geheel hare reka
feuilletons over de dief te geheiligd door de
Jesuielen, zon nemen om hel le beloonen of
te beredeneeren.
4° Dal zy een keer zou antwoorden op
't geen wy geschreven hebben over Salelle,
en beur niet te vreden houden met te zeg
gen:'t Nieuxusblud zou willen een geloofs
punt maken van 't mirakel van Salelle.
MEN SCIIRYKT IN I1Y
boterstraet, tiii, yi'khen.
on in al Jo Postkantooren van het ryk
VOOIt GEIIEEl, HET I.ANU,
vooraf betaelbner.
Men schryft niet min in ilan voor een Jaer.
Verschynende den Znturdag van elke week.
De ncnkondiginsprys is van 15 centiemen den regel. De
De iiygevoegae nummers voor Artikels, Rrklamen of
reklnmen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. —Een nummer genomen op liet Bureel 13 cent.
Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
Popcringhe-Ype'r, 0-20,7-30,9-21,11-20,2-18,8-13,9-20.— Yper Poperinglie, 0-30,0-03,11-45,3-40,0-32'
8-43,9-38.i'operinglie-llazebrouck7-13, 12-05, 4 00, (>-52. llazelirouek-Poperinghe-Yper,8 20
10-20, 4-03, 8-23.
Yper-Iïousselaere, 7-33, 12-33, 6-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-50.
Kousselaere-lirugge, 8-30, 11-19, 1-24, (m< 8,33,) 7-33, (9 88 Lichtervehle Lichtorvelde-Tliourout,
4-50 m. Brugge-jRousseE 8-30, 12-23, 8-10, 0-40. Lichter velde-A'ortry/i,", 8-35 m. Thouroul,
Achtervelde, 11-80.
Yper Kortryk, 8-40,9 39,11 -41,2-33,8 33. Kortryk-Yper, 8-03,40-43,2-36,8 30,8-35.
Comen-Wacsten-Le Touqiiel Houplincs Armeiitk'rs, O-lo, 12-08, 3-20, (den Woensd. 8 40 m. n (is,
s.) Armentiers - Houplinos - Le Touquct -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-4:5(denWoensd. 10-15
m. 7 40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (den Muerid. 0,08.) Waesten-Comen 5-40, 10-50, (den
Maend. 6-30.)
Kortryk-Brugge,8-10,10-43,12-43,(M.3-18,)6-83,(9 00 l.ielit.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,3-10,6-40.
Brugge, Blankenkerghe, lleyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-Blankerherghe, 10-51 m. Heyst, Blanken-
berglie, Brugge, 6-03, 11-18, 3-30, Blankenberglic Brugge, 9 18 rn.
Ingelm. Deynze, 8-25,9-46,1-30,4-30.—Ingelmunster-Tliiell, 8-00. Deynze lngelmunsler, 7-42,9,10,
12-05,5-10. Thielt Ingcimunster, 8-43.
Ingelmunster-AnSeghem, 6-18, 12-30, 6,15. Anseghem-Ingelmunster, 7-45, 2-10, 8-05.
Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 0-38,9-15, 1-80, 7-84. Dunkerke-Veurne-Dixmude
en Liclilcrvelde, 7-00, 10-38,3-45,5-10.
Dixmude Nie.uport, 10-00, 2-33,8-37. Nicuport-Dixmude, 7-45. 11-38,4-25
I'hourout-t Isieiide, 5-13, 9-20, 2 (10, 8-03. Ostende-Tliouroul, 8-00, 10-10, 12-00, 6-18.
Yper naer iJiTinuilc, peerdepostery 6-00 voorm. herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude narr Yper.
Messagerie Yaudewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2 00 nam.
'i per naer Langhemarekpostkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor
8-43 voorm. 3-35 nain.
Yper naer Merchem, pc.crdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.— Merckom naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3 00.
Yper naer Meessen, postkantoor 12-30, 3-15 nam.Meossen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam.
Yper naer Xiriiwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorin.
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Veurne, peerdenposlery6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herbergde Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Deratliée 5-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle
leren naer Yper, posikantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
Vervoi.o. Zie ons vorig nummer.
Egalüé, 't is ilc droom van republikanen en
revolbtionnairen, of beter, ze gebaren uit te zyn op
vryheid, gclykheid en hrocderlykliciden natuer-
lykdal zy dit niet en vinden in de katholieke reli
gie, zeggen zy. Te Lourdes nogthans waren de
afgezanten van de vcrschillige streken, sleden en
dorpen in de opperkerk, iedereen voorzien van
eene kaert om binnen te geraken, en inen zag ducr
al wat groot was en al wat kleine, 't hoogste en
't leegste: nevens eenen priester of ecnen edelman
zat een boerewerkman op zyn beste; by groole
édeldamen zalen nederige landvrouwen en ze
boorden dacr de II. Misse, gelezen door eenen
Bisschop, en ze ontvingen er de II. Communie uit
zyne handen, men zou gezeid hebben broeders en
zusters die alle dagen gewoon zyn met malkacr in
het zelfde huis te woonen en te leven. 'T is iets
van de eerste christenen, niet wacr?
Maer wy moeten wat spoedig gacn en vele dingen
weglaten die vol belang zyn, want er zyn boeken
op te drukken. Binst dat men zich verwacht aen
het uilgaen der bannieren, tusschen elf en half en
twaelfuren, ziet men al met eens menschen de stad
van Lourdes doorloopen, overal blauwe plakaten
aen de boeken der strael vastmakende. Iedereen
was verbaesd en beducht, maer men zag welhaes'
dat de voorzorg wys en voorzigtig was.
Zie bier wat men las
Pelgrims van Frankryk,
Vergeef my indien een der minsten ven u een
oogenblik liet woord verheft in 'l midden van dezen
cindeloozen vaderlandscbon toeloop naer de gro'
van Lourdes, mot hel inzigt zich met God bezig Ie
houden. Ik was maer gekomen om met u en na u
te knielen, maer er liggen strikken en lagen over
dewelke ik u moet verwittigen. Ik kom gewaer te
worden dat de revolutie, die beeft (en niet zonder
reden) voor deze almagtige kruisvaert van 't gebed,
hier afgezanten beeft doen komen om tweedragt te
strooijen en dal zy wel hunne les zyn gespeld.
Zy moeten al doen wat zy kunnen omdat deze fceste
er politiek en niet christelyk zou uitzien. Terwyl
gy hier vorgaert van al de kanten van het fronscho
vaderland, om genade en hulp te vragen aen de
Koningin des Hemels, aen de Moeder Gods, om van
Him, die alles in handen heeft, de welvaerl en do
redding van ons land te bekomen; terwyl gy man
nen zyl van gebed en van geloof, die kerels moeten
zich overal bier en daer met u mengen en roepen a'
wat niet trekt op onze plegtigheid, om u voor
Frankryk hutclyk te maken en u bet uitzigt te
geven van hier politieke te maken.
Pelgrims van Frankryk, moedige en goedo
christenen, let op voor de slimme trekken dier
vossen, voor de opslokingen diez schelms.
Dwing ze, dwing ze streng lot liet zwygcn,
indien zy door roepen en tieren het uitzigt willen
veranderen van eene verzameling die God zelve
verwekt te midden onzer natie.
Onze politieke hier is van te bidden, ons te
bekecren en heilig te maken, en in deze slechte
eeuw uitverkorene regtvcordigen te worden om de
straf te ontgaen die de pligtigc sleden van Sodoma
en Gomorrlia zouden ontgaen hebben, hadden zy
regtveerdigen in hunne muren geteld.
Alzoo zult gy krachtdadig meewerken lot de ver
lossing van uw land, alzoo zult gy zyn verlorenen
schitter wederom verschaffen. Een volk, dat wi|
zalig worden en naer den Hemel gaen, is reeds op
de aerde verlost.
In groole letters stond er onder dit plak act de
naem van Hendrik Lascrrc, de geschiedenis schry-
vcr van Onze Lieve Vrouw van Lourdes.
'T is niet noodig te zeggen dal deze woorden te
pas kwamen, en wat booze schelmachtige dingen
de vyanden van al wat goed en dengdel'yk is beraed-
slaegden. Twee uren later bevond ik my hy
geval le midden van zeven of acht lieden, die er
eigentlyk goed aengedaen uitzagen, en die afgespro
ken waren om na de Benedictie aen den ingang der
grot te staen, waer men zonder missen, zeiden zy,
politiek en opstandig geschreeuw moest laten lioo-
ren. Men zag gemakkelyk aen hunne gebaren dat zy
zelve gingen schreeuwen en dan in hunne gazetten
zetten (die reeds gedrukt waren) hoe vcronlweer-
digd zy waren over zulke politieke manifestation,
zooals zy hel liceten.
Maer het volk was ook eens van geen woord te
uiten, niemand sprak, niemand juichte, iedereen
hield zyn vol herte gesloten, en toen eenige zich niet
meer konden inhouden van blydsclinp en verruk-
king by het uilgaen der processie, was een teeken
genoeg om alles tot stilzwygen le brengen. Wat
'iitor nogthans, om aen de algetneene gevoelens
licht te geven, zong men met duizende monden,
met.een gerucht dat geleek aen het bulderen van
't kanon, een latynsche lofzang op voorband bereid.