8° Dat zyons zou zeggen wat een gelooftt-
punt is, eer zy daervan spreekt.
In een woord dat zy, al ware liet mani
eën keer, reden geelt of reden hoort, en al
wat wy zeggen niet en verdraeit.
Van een ander kant, wy beloven en
zeggen haer, dal wy allyd gereed zyn om
anlwoorde te geven op al hetgeen zy ons
zou kunnen voorstellen in al die kwestien.
Dat zou een keer treffelyk zyn, en hare
tale van 'l Zaelhofof de vischmarkl, of
erger nog. zoozoo niet meer afsteken!...
Macr verwaeht daervan iets dat treffelyk is!
Laster tegen een Raedslid. 'K vrage
liet aen al reglzinnig mensch, als wy ie
mand gelasterd hebben, met te zeggen dat
er een jonge Itaedshecr van stad, voor nieten
willende reizen, daarvoor op T bankje ging
moeten zitten. Was't geen waer dat hy
tegengehouden wierd? Was 't geen waer
dat er een proces ging ingespannen zyn?
Daerby, was hel geheel de stad deure niet
gekend? Was 't in al de staminels op den
tand niet? ja! Wie was 't die sprak van
homme. coulé?... 'T en was geen pastor,
noch pater, noch dibbaerd, noch zelve een
katholiek... 'T was een van de vrienden!...
Waer dan is de laster?... 'T en is alleenc
geen achterklap.
En tegenwoordig zal hel nog een keer
lasteren zyn, als wy zeggen dat het proces
doodgebeten is, uil eerbied en achting der
liberaelheid van den jongen?... En dat ge
heel de wereld verwonderd is hoe zoo een
complot het zoo gemakkelyk afstooft. O! Als
men liberael is, 't slechtste wordt goed, en
zyt katholek, al wat goed is wordt slecht,
en dat is 't nieuw regl!...'T is jammer dat 't
geen pastoren is, Europa ware te kleene!
jT licht in de kleene slraetjes.Over
veertien dagen kloegen wy over 't weinig
licht dat de verlichte stadhuisbazen verlee-
nen aen de kleene straetjes van de stad. Maer
onze klagte en is niet aenhoord geweest, en
de zelfde duisternissen bedekken die slraet
jes. Nu nog is men in gevaer van de beenen
te breken, nu nog moeten de briefdragers
in de huizen gaen om de adressen te lezen.
'K en kan niet peizen wal de Toekomst
legen die vrage of klagte heeft ze is ge
grond om ons zoo een scheeve antwoorde
te geven en te zeggen: Nieuwsblad gain
liefst langs de kleene slraetjes. 'T is waer,
de vrienden van 't Nieuwsblad gaen nog al
langs kleene slraetjes, om te zien dal er geen
kinders van honger en zouden sterven, en,
verschillig van andere,zy vragen licht in die
plaetsen, zy mogen gezien zyn! Hebt-je 't
weg?...
Reken tellen. De Toekomst heeft tyd
om de reken te tellen, die wy antwoorden
op hare leugens. 'T is kort een treffelyk man
en een treffelyk blad te bckladden:Wasschen
is allyd langer.
Capitaine en arrière, 'k wil zeggen
honoraire. Achter lange jaren Ireflelyken
dienst, by de Pompiers en elders, wordt
men, van capitaine in acliven dienst, capi-
tuine en arrière.... och honorairezeg ik!..
Men maekt alzoo plaelse vooreen ander en
de eere blyfl de zelfde.
Correspondentie»
lVacriii 't gtiKctlc-dukttmi-ljc
xyn vcriiiiit'k vindt.
In fjii letter,
't is voor «len filosoof.
Ken keer nieuws.
- STADSNIEUWS. Zy en hebben in ge
heel de weke niet gevochten op 't stadhuis,
verre van daer! Men kan geen schoonder
overeenkomsle zien: zoo broederlyk, zoo
gezapig; ja, van zoo gauw iels voorgesteld
is, alles is klaer, alles is om 't best, en dis-
cusssiën en zyn der niet noodig: 't gaol al
by intuïtie!... Wie is er zoo bot daerover ie
klagen?... Binst dat men Ie Brugge, Kort ryk,
Meencn, enz., schooneen belangrykc punten
boort bepleiten en beredcnecren, en dal men
de verslagen er van leest; Men moet com
passie hebben met die steden, als wy t'Yper
in zoo vriendelyk akkoord oud en jong hoo
rei) zingen:
Al wat by doel is wel gedaen,
Eenieder moet er stom voor staen.
O! ons stadhuis! een modeltje!... zwygl!..
Jamaer, T is al liberael ook!...
A propos, er blyfl nog allyd een zeker
iwvfel onderdo Ypn-lingen: Die stadshecren
enhebban niet altyd zoowel te gare ge
weest en malkander zoo wel verstaen. Men
sprak van radikatenen van doctrmairenen
n,i is 't al liberael gelyk. De kwestie en de
ttfyfel is: Wie van beide hebben duimlje
geleid?... Zyn 't de roo die buigen en krom
men voor Jupiter? Of is 'l Jupiter die buigt
lot hen!... I' Nieuwsblad zou bel wel raèn!..
Wilt ge een keer zien Misse hooren
volgens de officieels opvoeding? Wilt gy
zien ie biechtc en te communie gaen volgens
de offieieele opvoeding? Gael naer de Paters
en beziel 't kollegie van stad, dal elk jaer
boven de 30.000 franken kost, en gy zult
daer zien, wat ons christen herle sidderen
doel; ja lol kleene jongens toe, die lachen
en spotten tol op den communiebank!...
Laet ons zwygen!... God vergeve 't bun!...
Maer wee de ouders!...
Sterfgeval.
De Ecrw. lieer Sumyti, paslor van St-
Maerlens te Kortryk, die zoo voordeeliglyk
gekend is te Yperen en te Wervick, om zy
nen prieslerlykeii iever, is den 1 December
schielyk overleden.
S'wlitick iiii'itthi in ÜSrl^ie.
Bergé M. Stuers kent den dien,heeft
hem ontbonden om een keer te ontploffen
legende begraving van Mgr van Doornyk.
Immers lyk of bet van over menig bonderden
jaer T gebruik is, en ja, eene wet is van de
Kerke, beeft men Zyne Iloogweerdigheid in
de kerke begraven,even lyk of men deKonin
gin en de Koning (deze builen T gewyde) en
de prinskens en de princeskes begraven zyn
te Laeken.Daerop Bergé,die radikacl is, en
wil niet dat een Mgr meer is als een gemeen
man, en daer op zyn peerd! De Minister heeft
hem geantwoord dat wal gedaen was, ge
daen bleef, en volgens de wet niet en mogt
herdaen zyn; en dat de Justicie met liet
overige gelast was. Daermèe was't punctum.
Ter dier gelegendheid beeft men eene wet
gevraegd op de kerkhoven, opdat liet een
keer zon eind igen met dat schenden van
onze gewyde begraefplaelsen, en dal een
keer soorte by soorlc zou begraven zyn. Ou-
gelukkiglyk, ons ministerie en loogt hem
daeriu niet straf bet onze, en liet ziet, lyk
zyne liberale voorzalen, de honderd dui
zenden handleekens van petitie over'l hoofd,
gezonden om eerbied voor de katholieke
begraefplaelsen te vragen. 'T en is maer
flauw.
nieuws.
BOOMEN. De staet van Hoornen en Zyne
Heiligheid blyfl de zelfde. Sella beeft over
eenige weken nog een keer geproefd om
de miljoenen te doen aenveerden, die de
roovershand Z. Heiligheid toereikt. Maer
nog eens heeft de Heilige Vader geweigerd
en krachtig geweigerd, zeggende: dat
by lol biertoe builen nood was, zyne
kinderen bezorgen hem 't noodige, en
moest hy eens nood hebben, dal by, liever
dan die miljoenen te ontvangen, zou gaen
schooijen van deure lol deurs! Aerdige
manicre, niet waer? van geldzuchtig te
zyn!
ITALIË. Minister de Falco is aen 't werk
om de wet te doen stemmen legen kloos
ters en kloosterlingen, en zoo nog kerke-
goed in de onvefzadelyke muil der Revo
lutie te werpen. Die wet is een van de
slechtste die dor zyn kunnen, want zy
raekl al dc klooslerorders in 'thertc. 't
klooster van bunnen generael! Voor
'l overige, in Balie gaet de schoonc ry-
heid voorl. Bepublikanen en radicalen ver
garen en zoeken beroerten te maken.
Wcslouter, t> December 1872.
De Toekomst van over veerlieh dagen bevat een
correspondentie tegen den pastor van Westoutro.
Maer lyk of dat bladjc hier weinig komt, zoo en heb
ik maer geboord van deze week wat heruitgaf.
'K hadde dikwyls gehoord dat liet een laslerbladje
is, en zender schaemtc of eer de meeste en g.ootste
leugens tegen de persoonen uitwerpt; maer nu sta
ik stom voor zyne baldadigheid en'k ben veront-
wcerdigd. Want:
I'M. Noliet, zegt het, heeft op'l kerkhof een
citerno doen graven ten gebruike van zvne paro
chianen.
Bemerkt dat het buiten den processieweg is, by~
gevolg eigenllyk op liet keikhof niet.
2" Vyf of zes inenschelyko geraamten hebben
in 't graven, gevonden g'-weest cn uitgeworpen,
ii en de pastor beeft met een deel der doodsiieenok-
ben een en weg doen maken en met een ander
'i deeltalen mortel maken.
Dat is een allerlangste en schandelyksto laster!
daervan en is geen woord waarheid!De pul is ge-
maekt builen de begraefplacls, en bvgevolg was het
onmogolyk daor beenderen te ontmoeten. Dat wegen
vermaken en moortel maken met menscbebeende-
ren dat en kan maer in T verstand komen van
oniacrdo gasten, die hier gedurig den pastor ver
volgen!
Over 't overig van den brief en wil ik niet spre
ken; maer 'k mag u in't algemeen zeggen dat by vol
onwaarheden is, en dat liy loogt tot boeverre don
religiehaet gaen kan. X.
M
Poperinghe, !5 December 1872.
Elke mensch heeft zyne lusten en van tyd tot tyd
elkcndcen zoekt zyn verzet. De cenen doel nu en
dan een uitstaptje naer Londen of nog nader en
vraeglacn vreemde landen een verzet dat by 't buis
niet vindt maer dat en is d'affaire van 't dok-
(euiije niet, vraeg liet liever aen den notaris.I
doktcurlje kent trouwens de stralen van Louden
zoowel als de markt van Poperinghe niet. Trappelen
te Londen ware gevaerlyk en 't is zoo voorzigtig T
mannetje. Een andere ontlast zich van zyn werk al
't huisblyven in een lioekske met een lioekskc
Maer wat wilt gy dal 't dokleurtje leest? De tnede-
cynenboekcn, liet kan ze van buiten, Voltaire liet
beeft al duizendmaal gelezen. Cies van Gent komt
maer allo jaer een keer uit en een almanak is alligte
gelezen.
Zonder verdere opnoemingen te doen, bet ware
moeijelyk om 't dokleurtje goeste te raden had liet
mannetje de goedheid niet gehad dezelve aen de
wyde wereld kenbaer te maken, ziet bier T fyne
van de zaek. De liberalen verzetten zich niet
hunne vrouwtjes en hunne dochters in allerhande
feesten en byeenkomsten. Zooals... theaters, con
certs, balen, banketle... alle vergaderingen van
beide geslachten waer mannevolk en vrouwvolk,
jong en oud, ryk en burgerlyk zonder onderscheid
onder malkander gemengeld worden, -waer 2 of 3
aktricen op de planken springen en pariasanten en
zingen nog eens met mannevolk.
Toekomst n° 5S7 correspondentie uit Poperinghe.)
Proficiat dokleurtje met uwen lust. Mogeliyu
welbevallen bier en liiernamaels.... ofschoon gy er
niêe spot.
Passchendacle, 0 December 1872.
'T is om een klein weinigske weer to koeren op
op sommige van onze punten, voor aleer een ander
te beginnen; omdat er niet en zou zyn dat onbeant
woord blyfl.
Ergo dus op de policie van stralen en wegen.
Wy hebben betoogd zoo klaer als zonnescliyn, dat
de beschuldiging van Melcliior legen de policie van
straten en wegen een laster was, en van zynent
wege eene groot onvoorzichtigheid; want 't is straf
onvoorzichtig van te spreken van een koorde in 't
huis van een die hem gehangen heeft. Daervan
immers is Melcliior van nu af overtuigd. Maer
hy wilt dat algelyk niet laten schieten, en 't zy door
zyn eigen of door een andaren doet hy weere zeggen
O dal de Marlineyalslrael 30 cenlim. te nauw is.
Daerop is al geantwoord door de commissaris van
stralen en wegen. Maer dewyl hy nog niet tevreden
is, 'k ga hom nog dit zeggen: De straet hy den
boogaerd,sedert het verplanten van de liage is maer
juist dezelfde breedte,als aen 't gebouw van M.Van-
deweghe. Dus ze is daer ook 30 cenlim. in smal!...
Nu wilt hy dat de commissaris van straten en wegen
kome om te welen wie er binnengepalmd heeft. De
politic en zal daer niet in komen zelve; want volgens
besluit is de strale nog breed genoeg. 'T zou zien
hoe onvoorzichtig liet is van dnorop weer te
koeren; want:
1° 'T nieuw onderzoek, moest er een zyn, en kan
M. Vaiidoweglie geen deere doen, dewyl hel he
kend is dat hy op zyn eigen grond gebouwd heeft,
en dat hy nog van zyn grond lact voor de straet
2° 'T ware groote twyfel of de eigenaer van den
boomgaerd zyne hage niet buiten zyne palen gezet
heeft, en in plaets van af te staen, gelyk de eerste,
of hy niet ingepalmd heeft. En Melcliior gy en de
proprielaris en zyn maer een, hoe dal ge zoudt
uwen aller ego kwetsen, niet waer? Is een.
Dewyl dat me in de straten leggen, nog een
woord op den ingevallen duiker op liet lloozenveld.
waer Pieter Cardou byna verongelukt is, en G'uniyn
om hals gekomen.
I" Is dat juist sedert den nieuwen raed en de
nieuwe politie dat die duiker slecht geworden is.
2" Kan de. vriend van Melcliior, die secretaris is
te Passchendacle en Zonnebeke, niet oen woordje
ten besten doon om welliaest den duiker hersteld
te zien. Hy behoort immers aep beide gemeenten,
en de secretaris heelt zyne vrienden al den eenen
kant, en peisl dat by zooveel vermag al den an
deren.
3° EinJelyk dat M. Cumyn uit zyn voituer ge
smeten is, dal gebeurt ook waer der geen duikers
ingevallen zyn, 't zou gebeuren in den Aep, en't
7,ou gebeuren aen een boompul
Daermee schei ik uit vandago en een woordje
op den Weslolaming latende voor 't toekomende.
De filosoof pelst waerachtig dat hy een vond
gedaen beeft, niet eenige reken uit éen mandement
van Mgr van Perpignan uil te scliryven. Hy kropt
en krooiihalsl lyk oen grooten, peizende dat hui
Nieuwsblad ging met de han ten in t liair st ien-
lyk een doktor, die niet weet wal aangevangen by
een zieken. Maer by is zoo leelyk mis, de sukkelaei
Die vond is een van de beschimmelde panne-
koeken, die sedert 1804 (naer myn beste) in den
oven van den geillumineerden Opinion of wel i
Progrcs gebakken wierd. 'T was, weet ik wel,
voor eene kiezing, en om de katholieken plat te
slaen, 'l mandement van Mgr Maloti was in een nu
mero gegeven nevens mandementen van andere bis
schoppen, die in sellyn tcgenstrydig waren. 1 en
was toch inner yen farce, en geen een mensch die
een oord je verstand had en gaf daer acht op. Mier
de meerderheid is dwaes, en ja geletterd dwaes;
en de liberalen hebbende exploitatie van dommig
beid, lyk de exploitatie van hoosheid!
Daeruit ziel men eerst dat de filosoof papegaei is
en aep. Hy spreekt achter een ander en in zyn
werk poeist hy anderen na. "1" en is maer ie's
waerin hy alleenc werkt,en 't is hy slagtolTors waer
men geen ander roepen durft.
Nu in een woord zyne beschimmelde pannekoekc
geschoren.
Als liy 't gezag van Mgr van Perpignan acnvecrdt
als ge (rouwig aen zyn geloof en zyne.n catechismus
moet hy zooveel te meer 't gezag aenveerden van
Mgr den bisschop van Brugge; en bovenal l
gezag van zyne heiligheid den Paus!
He wel onze bisschop heeft altyd geleerd dat libe
rael zyn slecht is, sir yd ig tegen de wet van God, de
wet van de 11. Kerk en de wet van de natuer. Dus
dat alwie goed wilt zyn, dal kwaed moest bestry-
den niet zynen invloed welkdanig hy zyDus een
tweeden keer, dal de filosoof die scliryft in eerlooze,
zedelooze, goddelooze, schaenitelooze schriften, te
gen de wet van God, de wel van de naiuer en de
wet van de II. Keik werkt, en een monster is in t
zedelyk orde.
Hewel wv aenveerden alwat Mgr Perpignan
zegt, en nogtlians zeggen wy dat er geen priester
kwalyk en doen, met zyn invloed te gebruiken
tegen' al wal liberael is, 'tzy in kiezing, 't zy in ga
zetten 't zy in genootschappen, 't zy in Lonvie of
waer liet zyn moge.
En wy vragen op onze beurt, dat de filosoof lie'
tegenstrydig zou bewyzen!
Daerenboven zeggen wy dat het Mandement van
Mgr van Perpignan daerlegen niet en zegt.
Dat en 't geen wy zondage schroeven is klaer ge
noeg om do oolyklieid van den filosoof s vond te doen
ien.
z