VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT. ONZE LIEVE VROUWE Zaterdag 14 December 1871 Zevende Jaer. Nn miner 303. VANDERGHINSTE-FGSSÉ, 3 Fr. 5(1 C. per Jaciv 1 'Ma E BB W E G E X. 1 Oelober. De persoonen die een abonne ment zullen nemen, voor 1873, aen liet Nieuwsblad, zullen dit blad tot Nieuwjaer gratis ontvan gen, te beginnen met den dag dat de vrage en bet bedrag ons toe komen. Yperen, 14 December 1872. l'nmickockcii met «en oojesje smout! 1° Een artikel tegen de klerikalen van Frankryk, en ean woordetje lof voor de fransche kerk (room in pannekoeken ware te lekker voor de lezers van de Toekomst, 't moet fransch smout zyn!) 2° Arme kouts legen de karote (tale der Toekomstvan Sa lette! (Geen woord tegen onze bewysredens.) 3° De oliekoeken van 'l Nieuwsblad, geen haer beter of de vorige!.. 4° Het Ciciliafeest, waerin 148 dansers, 150 danseressen, te samen 2G0 leden, waerin een merkweerdige toast van Van Merris ('t mout smaekl deure), de kunstliefde van baron Mazeman, (hy schenkt 100 franks) al om Ier meest uitschynenrfï is een correspon dentie van Poperinghe. Correspondentie cp Paschendaele om le schelden. Een smoulreden van 'l anderachtig mannetje van Poperinghe (hy wroel altyd).Eindelyk een correspondent uil Reninghclst komt ook VAN LOURDES. als dans verdediger(is vyf Cecilia le Yperen, Cecilia te Poperinghe, Cecilia le Reninghelst en St-Crispin te Wervick, een van Sladen, allen progresmannen, die de beschaving en licht verspreiden willen door den dans!) Die nieuwe pannekoekbakle nog eens en is niet nieuwe. Inderdaed 't is nog een keer al geprezen dat tegen de H. Kerk strydt: Thiers, Gambetta en zyn niet te vreezen, 't en zyn maer de roomsche katholieken, O. L. V. van Salelte is wéér als geldkloppery uitgegeven en daermèe al wat katholiek is gelasterd, de dansfeesten waer zeden en eer- lykheid verre zyn, en daerom afgekeurd door dedienaers der H. Kerk, verheven. 'T is nog een keer al wat 't verlicht bladje aen den dag weel le brengen. Maer wat het niet kan?.. 'T is: Een letter antwoorden op onze artikels en redens van O. L. V. van Salelte! Een letter antwoorden op onzen uitleg van 'l Mandement van Mgr de Perpignan waer- van het zooveel beslag maekte; Een letter antwoorden op al wat wy zoo dikwyls vroegen, te weten: wat daleigendom is, wat dal sleten is, wat dal restitutie is, en waerop dit al steunt, wat dat geloofs punt is enz Een letter antwoorden als wy vragen dat hel zou een enkel punt bewyzen van zyne historie op de jesuielen; Een letter antwoorden, als wy toogen dat de politieke de priesters aengael lyk ander en meer nog. Zwygen dan overal waer hel vry en vrank uitgedaegd wordt en voort lasteren en aen- randen... Dat is 'tCarlonsblad!.... Dal is: Cartons politieke geleerd aen zyn slaven en gekochte of betaelde aenbidders, en die luidt: «Nooit antwoorden; anders gy zyt ver- kocht! Nooit en zult gy gclyk halen by pastors of pastorsmannen. T en zyn maer de sukkelaers diegy winnen moet, en gy moet dat doen al liegen! Als gy wilt dat een hond verwoed is, gy en moet maer altyd derop schreeu- wen!.... Dat is de eerlyke politieke, dat is de ver lichting, dat is 't verstand.dat is'l Progres!.. Om geheel onderwezen (e zyn is het noodig voor onze lezers dat zy een keer zien waldegoddelooze Toekomst oog weet op Salelte; hier is 't: 1° 'T is heur arlikel de fond. Dal is Y eersle en 't tweede: Daer hebt ge een staellje lezers van de redeneerkunde, de tael en styl en degoe trouwe van de Toekomst, en van geheel der» liberalen boel. Dry artikels hebben wy geschreven, om de devotie van O. L. V. van Salette te verdedi gen tegen de aenvallen der goddelooze bla deren, le beginnen van 23 November. 'T geen wy daer schryven uit de Toe komst, is in anlwoorde op de twee eerste. in den eersten zeiden wy dat het mirakel waer is. want Paus en Bisschoppen en al de katholieken gelooven het.... Wat zegt ze daerop?... Niels dan hel eenwig en ervig: 't Nieuwsblad zot: willen doen gelooven Maer is 't waer of niet, Toekomst, dat MEN SCHRYFT IN BY BOTEIISTIUET, ()ti, YI'EREN. en in al de Postkantooren van het ryk VOOR GEHEEL HET LAND, vooraf bclaelbaer. Men schrvfl niet min in dan voor een Jaer. Veiscliynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van IK centiemen den regel. De rcklamen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op liet Bureel IS cent. De bygevoegde nummers voor Artikels, Rcklamen pf Aenkondigingen kosten -20 franken voor 100 afdruksels. Poperinghe-Yper, 0-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.—Yper-Poperinglie, 6-S0,9-0B,11-4.9,3-40,6-32» 8-1-3,9-38.Poperinglie-Hazebrouok, 7-13, 12-0S, 4 00, 0-32. llazebrouek-Poperinghe-Yper,8 20 ."0-20,4-03,8-23. Yper-Rousselaere, 7-33, 12-33, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30. Rousselaere-ürtt^e, 8-30, 11-19, 1-24, (m. 3,83,) 7-33, (9 58 Lichlerveldo Lichtervelde-Thourout, 4-80 m. Brugge-RousseL 8-30, 12-23, 3-10, U-4o. Lichtervelde-Kortruk, 8-33 m. Thourout, Lichtervelde, 11-80. Yper Kortryk, 5-40,9 39,11-41,2-33,3-33. Kortryk-Yper, 8-03,10-43,2-30,8 30,8-35. Cpmen-Waesten-Le Touquel-llouplines Armentiers. 6-10, 12-05, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 6-08, s.) Armentiers - llouplincs - Le Touquet -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-15 m. 7-40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (don Maend. 0,08.) Waeslon-Conieu-5-40, 10-30, (den Maerid. 0-30.) Kortryk-Brugge,8-10,10-43,12-48,(M.5-15,)0-35,(9 00 Licht.)Brugge-Koriryk,8-30,12-2513-10,6-40. Brugge, Blankenkergbc, Ileyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 m. Heyst, Blankcn- berghe. Brugge, 0-03, 11-15, 5-30, Blankenberglie Brugge, 9-15 m. Ingelm. Deynze, 8-25,9-40,1-50,4-50.Ingelmunster-Tbielt, 8-O0. üeynze lngelmunster, 7-42,9,10, 12-03,5-It). Thielt lngelmunster, 8-43. Ingelmunsler-Anseghem, 6-13, 12-30, 6,15. Anseghem-Ingelmunster, 7-48, 2-10, 8-03. 7-84. Lichtervelde-Dixmudc-Vcurne en Dunkerke, 0-35, 9-15, 1-30, en Lichtervelde, 7-00, 10-38, 3-48, 8-10. Dixmude-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmude, 7-45, 11-38,1-25. Thourout-Osiende, 5-13, 9-20, 2 uo, 8-08. Ostende-Tliourout, 8-00, 10 10, 12-00, 6-15 Ütinkerke-Veurne-Dixmude IS 4 Bi E E-POS 'B' E: X. i per naer Dixmitde, peerdnpostery 6-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper. Messagerie Vandewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2-00 nam. i per naer Langhemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Langhcmnrck naer Yper, postkantoor 8-45 voorm. 3-38 nain. Yper naer \ferchem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3-00. i per naer Meessenpostkantoor 12-30, 3-43 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam Yper naer Nieawkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.N'ieuwkerke nae; Yper,postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Ooslvleteren en Veurne, peerdcnposlery 6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Derailiée 8-30, voorm. Messagerie Demeurisse. 1-00 nam.Oostvle- teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam. Vervolg. Zie ons vorig nummer. Zie hier een paer verzen van den lofzang: Aen onzen glorieryken Vader en lieer, Pius IX, vol zachtmoedigheid, aen het kruis genageld door zyne ondankbare kinderen, vrede, zegeprae' en troost in den II Geest. Ant. e Amen, amen. God vcrdubbele zyne krachten en vermenigvuldige de jaren van den on- boschroomden bewaerder der Kerk; moge by ze zien wederkeeren die gedoold hebben en in vrede en in altyddurende eenheid gansch de wereld aen- schouwen. Aen ons ongelukkig vaderland, van smette verbryzeld om zyne misslagen, genade, vrede en alge'meene herstelling in Jesus Christus. Ant. ii God neme liet als zyne oudste dochier terug; verheffe het hoven alle volkeren der aerdc en make zyne vyariden den steeger zyner voeten, Aen het zegenen dor vlaggen, ten getalle van vcrschillige honderden, waren er volksvertegen woordigers van Frankryk op den eersten rang. De vlagge van Ryssel, (oude vlaemsclie slèe, meer door bedrog dan door geweld nog aen Vlaenderen nfgestroopt) bedekte ui wat er was gelyk eene wolk van zilver en goud by het zonopstacn. Toen de rouwvlag van Alsatien iedereen in d'ooge sprong, hoorde men al met eens iemand weenen en snikken. 'T was een oude krygsman niet gryzen baerd, treffelyk soldatenlyf en voorko men Zyn gezel drukte hem de hand by deze woorden: Ik versla u, myn vriend, gy zyt een vaderlander van Elsaticn. Ja, snikte de gryzaerd, ik ben in 't vuer geweest, 'k hebgestacn voor 't kanon, onzen afiogt, nederlaeg en overgaaf hygewoond, maer niets trof my ooit meer als 't zien van dal christelyk weenend vacndel. 'T was alsdan dat Mgr de Bisschop van Auch, ter ecre van dc feeste van den Heiligen Roozcn- krans.de woorden uitlei van de Engelsche Groete - nis. 'T was alles stil en stom: de Gave alleen, daegs te vooren door den regen opgezwollen, zong zyn eentoonig lied op zyne kletsende baren. Do aerdc en de bergen waren bedekt met luisterende menigten; naby het sterke kasteel dat eerlyds den vefmaerden Duguusclin en de Sarrazynen had legen- gchoudwn; en terwyl de eerweerde bisschop sprak van don Hemel, de Moeder Gods en 't vaderland, nevens dat ons bolwerk, eertvds onoemelykr nu en in een paer uren in stukken geschoten, moest men hut met bet kanon belegeren, op de zelfde plaets rees een nieuw bolwerk.de bid plaets en bcscherm- loron van Onze Lieve Vrouw van Lourdes; Frank ci Maer, zegt ze, sprekende van pannekoeken te doen zwelgen bet Nieuwsblad beeft eenen (pfn- nek-oeke) opgedient die voor iedereen te zwaer is n om teeren, wy willen spreken over dien (panne- koelte), van O. L. V van Salelte, die in bel ii Nieuwsblad van 23 Novetnlicr, maer vier ko- lommen bekleedt otn te doen gelooven dal bel mirakel van Saletten waer is! en bet geeft lot ryk, eerlyds zegevierend, was nu ook uiteengesme ten, gépletterd en verstrooid; maer toen alle men schclykc hulp wykt, 't zal Onze Lieve Vrouw van Lourdes zyn, God en de godsdienst, die Frankryk zuilen opregten, indien Frankryk zyne oogen wil opendoen, zich opregten en bel geloof hernemen zyner vaderen. Gedurende de plegtigheid hadden vyf of zes dezer mannen, van wie wy reeds gesproken hebben, vcrschillige schreeuwen uitgesmeten om wanorde le zaeijen; maer eenige priesters gingen er naertoc en zeiden hun: hier zyt gy met zessen en wy ver schillende duizend priesters; houdtgyu niet treffelyk, en redelyk, en murtschelyk, wy nemen u en leveren u over aen de policie. En alles was stil, niemand roerde meer noch uitte een woord, zelfs niet in de verlichting, 's avonds. De wondere dingen die te Lourdes gebeuren trekken dagelyks nog meer volk aen. Ook ziet men meermacls een lamme gaon, een andere stok of kruk werpen aen dc voeten van Onze Lieve Vrouw, ta midden van 't geroep, de vragen, dc dankbare lofzangen der menigte. Zyn dit al mirakels? Niemand kan anders die suhielvke of traegzanic maer standvastige en volmaakte verlos sing van inwendige of uitwendige kwalen uitleggen: maer zoo Ijng dc Kerk niet gesproken beeft, en zy is traeg in 't verklaren, omdat zy zeker is, wy ook zullen niets in 'l byzonder mirakel lieeten; dit >i staving dat al de bisschoppen aen dil mirakel gelooven. Wy begrypen waerom liet Nieuws- ii blad dit (pannekoeke) houdt slaen, liet (panne- koeke) is gist om zyne pannekoeken te doen be- komen, maer er ontbreekt ons eenen,uitleg Zyn er toch geen schoone stoffen genoeg in den hemel omdat O. L. V. hare kloeileren op de wereld is moeten komen koopen? en als zy reeds zooveel weg had afgelegd om op de wereld te komen, is het dan niet wonderbaar dat zy, gelyk bet voor het Hof van Grenoble bewezen werd, nog eenige uren in eene slechte diligencie doel om Daer Sa il lette te gaen >i Ken artikel water en melk om te bewyzen dat Jufv. Lamerliere niet veroordeeld is voor bedrog li of afuroopery; dus dat bet beroepshof van Greno- bel en alle andere tribunalen geen onderscheid n kunnen maken lusschen karoten en mirakels, en men geen geloof moet echten aen hetgeen twee achtbare gecstelyken geschreven hebben tegen den Hemel! vraegt immers diep en nauwkeurig onderzoek. Intusschen hoe is 't mogelyk, zooals lieden in onzen lyd durven doen, de bedevaerten nutteloos voor de tnaetsnhappy te lieeten, zoo niet meer, de zieke, en lydende pelgrims gaen met betrouwen naer Lourdes en komen zy van alles niet verlost terug, zy keeren weder met de kracht om als christenen moedig en ondergeven hun lol le verdragen. En velen die besmet waren met geeslelyke kwalen komen er van melde gezondheid hunner ziel. Siaeismannen, raisonneurs ofte philosophanten, ver sniet gy dit woord, gezondheid van zielt Weet gy dan niet dat elke ontucht en ongeregeldheid eene bron van lichamelyke ziekten is, en dal een gezond verstand en een sterk lichaein natuerlyk met eene reine ziel te samen gaen? Wilt gy vele ziekelyke en gcbrckkelyke lieden zien? Bezoekt die sleden en dorpen waer zeden met godsdienst vergaen zyn, en daer zult gy uitgeputte lichamen, laffe herten en onbekwame geesten zien. Maer helpen de gods dienst en de bedevaerten (er geeslelyke herschep ping van 't menschdom, zeg dat zy nuttig zyn en weldoende voor do maetsehappy en 't vaderland, en bedankt God en Kerk voor zulk eene weldaed. Wilt gy uw vaderland groot, ryk co magtig maken, maek liet godsdienstig. De lyden en de volkeren hebben dit in alle geschiedenissen bewezen: die zyno belooning in den Hemel verwacht, is tot alles be- kwacm en van de dood niet bevreesd.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1