VAN YPEREN EN VAN HET ARRONDISSEMENT.
ONZE LIEVE VROUWE
Zaterdag 14 December 1871
Zevende Jaer.
Nn miner 303.
VANDERGHINSTE-FGSSÉ,
3 Fr. 5(1 C. per Jaciv
1 'Ma E BB W E G E X.
1 Oelober.
De persoonen die een abonne
ment zullen nemen, voor 1873,
aen liet Nieuwsblad, zullen dit
blad tot Nieuwjaer gratis ontvan
gen, te beginnen met den dag dat
de vrage en bet bedrag ons toe
komen.
Yperen, 14 December 1872.
l'nmickockcii met «en oojesje
smout!
1° Een artikel tegen de klerikalen van
Frankryk, en ean woordetje lof voor de
fransche kerk (room in pannekoeken ware
te lekker voor de lezers van de Toekomst, 't
moet fransch smout zyn!)
2° Arme kouts legen de karote (tale der
Toekomstvan Sa lette! (Geen woord tegen
onze bewysredens.)
3° De oliekoeken van 'l Nieuwsblad, geen
haer beter of de vorige!..
4° Het Ciciliafeest, waerin 148 dansers,
150 danseressen, te samen 2G0 leden, waerin
een merkweerdige toast van Van Merris
('t mout smaekl deure), de kunstliefde van
baron Mazeman, (hy schenkt 100 franks) al
om Ier meest uitschynenrfï is een correspon
dentie van Poperinghe. Correspondentie
cp Paschendaele om le schelden. Een
smoulreden van 'l anderachtig mannetje van
Poperinghe (hy wroel altyd).Eindelyk
een correspondent uil Reninghclst komt ook
VAN LOURDES.
als dans verdediger(is vyf Cecilia le
Yperen, Cecilia te Poperinghe, Cecilia le
Reninghelst en St-Crispin te Wervick, een
van Sladen, allen progresmannen, die de
beschaving en licht verspreiden willen door
den dans!)
Die nieuwe pannekoekbakle nog eens en
is niet nieuwe. Inderdaed 't is nog een keer
al geprezen dat tegen de H. Kerk strydt:
Thiers, Gambetta en zyn niet te vreezen, 't
en zyn maer de roomsche katholieken, O.
L. V. van Salelte is wéér als geldkloppery
uitgegeven en daermèe al wat katholiek is
gelasterd, de dansfeesten waer zeden en eer-
lykheid verre zyn, en daerom afgekeurd
door dedienaers der H. Kerk, verheven.
'T is nog een keer al wat 't verlicht bladje
aen den dag weel le brengen.
Maer wat het niet kan?.. 'T is:
Een letter antwoorden op onze artikels en
redens van O. L. V. van Salelte!
Een letter antwoorden op onzen uitleg van
'l Mandement van Mgr de Perpignan waer-
van het zooveel beslag maekte;
Een letter antwoorden op al wat wy zoo
dikwyls vroegen, te weten: wat daleigendom
is, wat dal sleten is, wat dal restitutie is,
en waerop dit al steunt, wat dat geloofs
punt is enz
Een letter antwoorden als wy vragen dat
hel zou een enkel punt bewyzen van zyne
historie op de jesuielen;
Een letter antwoorden, als wy toogen dat
de politieke de priesters aengael lyk ander
en meer nog.
Zwygen dan overal waer hel vry en vrank
uitgedaegd wordt en voort lasteren en aen-
randen... Dat is 'tCarlonsblad!.... Dal is:
Cartons politieke geleerd aen zyn slaven
en gekochte of betaelde aenbidders, en die
luidt:
«Nooit antwoorden; anders gy zyt ver-
kocht!
Nooit en zult gy gclyk halen by pastors
of pastorsmannen.
T en zyn maer de sukkelaers diegy
winnen moet, en gy moet dat doen al
liegen!
Als gy wilt dat een hond verwoed is,
gy en moet maer altyd derop schreeu-
wen!....
Dat is de eerlyke politieke, dat is de ver
lichting, dat is 't verstand.dat is'l Progres!..
Om geheel onderwezen (e zyn
is het noodig voor onze lezers dat zy een
keer zien waldegoddelooze Toekomst oog
weet op Salelte; hier is 't:
1° 'T is heur arlikel de fond.
Dal is Y eersle en 't tweede:
Daer hebt ge een staellje lezers van de
redeneerkunde, de tael en styl en degoe
trouwe van de Toekomst, en van geheel der»
liberalen boel.
Dry artikels hebben wy geschreven, om de
devotie van O. L. V. van Salette te verdedi
gen tegen de aenvallen der goddelooze bla
deren, le beginnen van 23 November.
'T geen wy daer schryven uit de Toe
komst, is in anlwoorde op de twee eerste.
in den eersten zeiden wy dat het mirakel
waer is. want Paus en Bisschoppen en al de
katholieken gelooven het.... Wat zegt ze
daerop?... Niels dan hel eenwig en ervig:
't Nieuwsblad zot: willen doen gelooven
Maer is 't waer of niet, Toekomst, dat
MEN SCHRYFT IN BY
BOTEIISTIUET, ()ti, YI'EREN.
en in al de Postkantooren van het ryk
VOOR GEHEEL HET LAND,
vooraf bclaelbaer.
Men schrvfl niet min in dan voor een Jaer.
Veiscliynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van IK centiemen den regel. De rcklamen in 't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op liet Bureel IS cent.
De bygevoegde nummers voor Artikels, Rcklamen pf Aenkondigingen kosten -20 franken voor 100 afdruksels.
Poperinghe-Yper, 0-20,7-30,9-21,11-20,2-13,3-13,9-20.—Yper-Poperinglie, 6-S0,9-0B,11-4.9,3-40,6-32»
8-1-3,9-38.Poperinglie-Hazebrouok, 7-13, 12-0S, 4 00, 0-32. llazebrouek-Poperinghe-Yper,8 20
."0-20,4-03,8-23.
Yper-Rousselaere, 7-33, 12-33, 0-40. Rousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30.
Rousselaere-ürtt^e, 8-30, 11-19, 1-24, (m. 3,83,) 7-33, (9 58 Lichlerveldo Lichtervelde-Thourout,
4-80 m. Brugge-RousseL 8-30, 12-23, 3-10, U-4o. Lichtervelde-Kortruk, 8-33 m. Thourout,
Lichtervelde, 11-80.
Yper Kortryk, 5-40,9 39,11-41,2-33,3-33. Kortryk-Yper, 8-03,10-43,2-30,8 30,8-35.
Cpmen-Waesten-Le Touquel-llouplines Armentiers. 6-10, 12-05, 3-20, (den Woensd. 8-40 m. 6-08,
s.) Armentiers - llouplincs - Le Touquet -Waesten -Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-15
m. 7-40 s.) Comen-Waesten 8-40, 9-15. (don Maend. 0,08.) Waeslon-Conieu-5-40, 10-30, (den
Maerid. 0-30.)
Kortryk-Brugge,8-10,10-43,12-48,(M.5-15,)0-35,(9 00 Licht.)Brugge-Koriryk,8-30,12-2513-10,6-40.
Brugge, Blankenkergbc, Ileyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-Blankerberghe, 10-51 m. Heyst, Blankcn-
berghe. Brugge, 0-03, 11-15, 5-30, Blankenberglie Brugge, 9-15 m.
Ingelm. Deynze, 8-25,9-40,1-50,4-50.Ingelmunster-Tbielt, 8-O0. üeynze lngelmunster, 7-42,9,10,
12-03,5-It). Thielt lngelmunster, 8-43.
Ingelmunsler-Anseghem, 6-13, 12-30, 6,15. Anseghem-Ingelmunster, 7-48, 2-10, 8-03.
7-84.
Lichtervelde-Dixmudc-Vcurne en Dunkerke, 0-35, 9-15, 1-30,
en Lichtervelde, 7-00, 10-38, 3-48, 8-10.
Dixmude-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Nieuport-Dixmude, 7-45, 11-38,1-25.
Thourout-Osiende, 5-13, 9-20, 2 uo, 8-08. Ostende-Tliourout, 8-00, 10 10, 12-00, 6-15
Ütinkerke-Veurne-Dixmude
IS 4 Bi E E-POS 'B' E: X.
i per naer Dixmitde, peerdnpostery 6-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmude naer Yper.
Messagerie Vandewalle 6-00 voorm. Messagerie Demeurisse 2-00 nam.
i per naer Langhemarck, postkantoor 6-00 voorin. 12-30 nam. Langhcmnrck naer Yper, postkantoor
8-45 voorm. 3-38 nain.
Yper naer \ferchem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yper, postk. 7 30 voorm. 3-00.
i per naer Meessenpostkantoor 12-30, 3-43 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorm. 3-20 nam
Yper naer Nieawkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.N'ieuwkerke nae; Yper,postkant. 8-30 voorm.
3-00 nam.
Yper naer Ooslvleteren en Veurne, peerdcnposlery 6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Messagerie Derailiée 8-30, voorm. Messagerie Demeurisse. 1-00 nam.Oostvle-
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorm. 3-20 nam.
Vervolg. Zie ons vorig nummer.
Zie hier een paer verzen van den lofzang:
Aen onzen glorieryken Vader en lieer, Pius
IX, vol zachtmoedigheid, aen het kruis genageld
door zyne ondankbare kinderen, vrede, zegeprae'
en troost in den II Geest.
Ant. e Amen, amen. God vcrdubbele zyne
krachten en vermenigvuldige de jaren van den on-
boschroomden bewaerder der Kerk; moge by ze
zien wederkeeren die gedoold hebben en in vrede
en in altyddurende eenheid gansch de wereld aen-
schouwen.
Aen ons ongelukkig vaderland, van smette
verbryzeld om zyne misslagen, genade, vrede en
alge'meene herstelling in Jesus Christus.
Ant. ii God neme liet als zyne oudste dochier
terug; verheffe het hoven alle volkeren der aerdc en
make zyne vyariden den steeger zyner voeten,
Aen het zegenen dor vlaggen, ten getalle van
vcrschillige honderden, waren er volksvertegen
woordigers van Frankryk op den eersten rang. De
vlagge van Ryssel, (oude vlaemsclie slèe, meer
door bedrog dan door geweld nog aen Vlaenderen
nfgestroopt) bedekte ui wat er was gelyk eene wolk
van zilver en goud by het zonopstacn.
Toen de rouwvlag van Alsatien iedereen in
d'ooge sprong, hoorde men al met eens iemand
weenen en snikken. 'T was een oude krygsman
niet gryzen baerd, treffelyk soldatenlyf en voorko
men Zyn gezel drukte hem de hand by deze
woorden: Ik versla u, myn vriend, gy zyt een
vaderlander van Elsaticn. Ja, snikte de
gryzaerd, ik ben in 't vuer geweest, 'k hebgestacn
voor 't kanon, onzen afiogt, nederlaeg en overgaaf
hygewoond, maer niets trof my ooit meer als 't zien
van dal christelyk weenend vacndel.
'T was alsdan dat Mgr de Bisschop van Auch,
ter ecre van dc feeste van den Heiligen Roozcn-
krans.de woorden uitlei van de Engelsche Groete -
nis. 'T was alles stil en stom: de Gave alleen,
daegs te vooren door den regen opgezwollen, zong
zyn eentoonig lied op zyne kletsende baren. Do
aerdc en de bergen waren bedekt met luisterende
menigten; naby het sterke kasteel dat eerlyds den
vefmaerden Duguusclin en de Sarrazynen had legen-
gchoudwn; en terwyl de eerweerde bisschop sprak
van don Hemel, de Moeder Gods en 't vaderland,
nevens dat ons bolwerk, eertvds onoemelykr nu en
in een paer uren in stukken geschoten, moest men
hut met bet kanon belegeren, op de zelfde plaets
rees een nieuw bolwerk.de bid plaets en bcscherm-
loron van Onze Lieve Vrouw van Lourdes; Frank
ci Maer, zegt ze, sprekende van pannekoeken te
doen zwelgen bet Nieuwsblad beeft eenen (pfn-
nek-oeke) opgedient die voor iedereen te zwaer is
n om teeren, wy willen spreken over dien (panne-
koelte), van O. L. V van Salelte, die in bel
ii Nieuwsblad van 23 Novetnlicr, maer vier ko-
lommen bekleedt otn te doen gelooven dal bel
mirakel van Saletten waer is! en bet geeft lot
ryk, eerlyds zegevierend, was nu ook uiteengesme
ten, gépletterd en verstrooid; maer toen alle men
schclykc hulp wykt, 't zal Onze Lieve Vrouw van
Lourdes zyn, God en de godsdienst, die Frankryk
zuilen opregten, indien Frankryk zyne oogen wil
opendoen, zich opregten en bel geloof hernemen
zyner vaderen.
Gedurende de plegtigheid hadden vyf of zes
dezer mannen, van wie wy reeds gesproken hebben,
vcrschillige schreeuwen uitgesmeten om wanorde
le zaeijen; maer eenige priesters gingen er naertoc
en zeiden hun: hier zyt gy met zessen en wy ver
schillende duizend priesters; houdtgyu niet treffelyk,
en redelyk, en murtschelyk, wy nemen u en leveren
u over aen de policie. En alles was stil, niemand
roerde meer noch uitte een woord, zelfs niet in de
verlichting, 's avonds.
De wondere dingen die te Lourdes gebeuren
trekken dagelyks nog meer volk aen. Ook ziet
men meermacls een lamme gaon, een andere stok
of kruk werpen aen dc voeten van Onze Lieve
Vrouw, ta midden van 't geroep, de vragen, dc
dankbare lofzangen der menigte. Zyn dit al
mirakels? Niemand kan anders die suhielvke of
traegzanic maer standvastige en volmaakte verlos
sing van inwendige of uitwendige kwalen uitleggen:
maer zoo Ijng dc Kerk niet gesproken beeft, en zy
is traeg in 't verklaren, omdat zy zeker is, wy ook
zullen niets in 'l byzonder mirakel lieeten; dit
>i staving dat al de bisschoppen aen dil mirakel
gelooven. Wy begrypen waerom liet Nieuws-
ii blad dit (pannekoeke) houdt slaen, liet (panne-
koeke) is gist om zyne pannekoeken te doen be-
komen, maer er ontbreekt ons eenen,uitleg Zyn
er toch geen schoone stoffen genoeg in den hemel
omdat O. L. V. hare kloeileren op de wereld is
moeten komen koopen? en als zy reeds zooveel
weg had afgelegd om op de wereld te komen, is
het dan niet wonderbaar dat zy, gelyk bet voor
het Hof van Grenoble bewezen werd, nog eenige
uren in eene slechte diligencie doel om Daer Sa
il lette te gaen
>i Ken artikel water en melk om te bewyzen dat
Jufv. Lamerliere niet veroordeeld is voor bedrog
li of afuroopery; dus dat bet beroepshof van Greno-
bel en alle andere tribunalen geen onderscheid
n kunnen maken lusschen karoten en mirakels, en
men geen geloof moet echten aen hetgeen twee
achtbare gecstelyken geschreven hebben tegen den
Hemel!
vraegt immers diep en nauwkeurig onderzoek.
Intusschen hoe is 't mogelyk, zooals lieden in
onzen lyd durven doen, de bedevaerten nutteloos
voor de tnaetsnhappy te lieeten, zoo niet meer, de
zieke, en lydende pelgrims gaen met betrouwen naer
Lourdes en komen zy van alles niet verlost terug,
zy keeren weder met de kracht om als christenen
moedig en ondergeven hun lol le verdragen. En
velen die besmet waren met geeslelyke kwalen
komen er van melde gezondheid hunner ziel.
Siaeismannen, raisonneurs ofte philosophanten, ver
sniet gy dit woord, gezondheid van zielt Weet gy
dan niet dat elke ontucht en ongeregeldheid eene
bron van lichamelyke ziekten is, en dal een gezond
verstand en een sterk lichaein natuerlyk met eene
reine ziel te samen gaen? Wilt gy vele ziekelyke
en gcbrckkelyke lieden zien? Bezoekt die sleden en
dorpen waer zeden met godsdienst vergaen zyn, en
daer zult gy uitgeputte lichamen, laffe herten en
onbekwame geesten zien. Maer helpen de gods
dienst en de bedevaerten (er geeslelyke herschep
ping van 't menschdom, zeg dat zy nuttig zyn en
weldoende voor do maetsehappy en 't vaderland, en
bedankt God en Kerk voor zulk eene weldaed.
Wilt gy uw vaderland groot, ryk co magtig maken,
maek liet godsdienstig. De lyden en de volkeren
hebben dit in alle geschiedenissen bewezen: die zyno
belooning in den Hemel verwacht, is tot alles be-
kwacm en van de dood niet bevreesd.