VAN YPER F.N EN VAN HET ARRONDISSEMENT; JKalerdag 'i8 December 187 c> Zevende Jaer. Nummer 301). m a ii ii K-po s 'i' e ar. VANDERGHINSTE-FQSSÉ, ;i Fr. 50 C. per Jaer. Va K IC W JE E A. 1 Oclüber. Yperen, 28 December 1872. erslegen i'nmiekoeken. 1" Een (aslerartikel tegen de katholieken, a propos van den Ihmt/ue de f Union, en een crocodylelraen voor die actiën hebben. (Verslegcn tempera, 't en rysl niet!) 2" Een artikel over 'l gebed van Keizer Karei, legen O. L. V. van Salelle en legen tlr mirakels! (Verslegen temperakozen, T en rysl niet!) 3" De oliekoekenwaerin ze zoodanig mengelt en schudt, dal liet al 'i onderste boven gekeerd is! (Verslegen temperaT en rysl niet!) 4° Over een weldadigheidsfeest gegeven door de officieren, met een uiischole legen T Nieuwsblad. (Verslegen tempera, T en rysl niet.) 3° Correspondentiën uil Passchendaele, tiil Poperinglie! (Al van verslegen tempera!.. 'T en rysl niel!) Nievers geen klein anlwoordeije, op al wal wy sedert zoolange vragen, T is schel den en verw\ ten, en onze woorden draeijen van l begin lot T einde; maer alles zoo ge schikt en zoo gepast, dal bel allyd uilkoml op veracliling van Kerke en geloovigen! Verheffing van al wal iegen Kerke en pries ter is!... Dat is de Toekomst! Eet maer voort aen die Pannekoeken, dochlers en vrouwen van Ooslvlelercn en elders, en gy zult zoo fyn worden!... (iy zult ton een koer kunnen kouten van: Pa pen... en van winkel en van getdufsiroperu! enz., enz... En de slaminelgasten gaen la chen! De bazinne gael preusch zyn!... Maer och Ilecrc!... T zul hcur zoo gedenken!... Kimlelyk is het toch uil: de Magister van de Toekomst is uil gediscuteerd, op het mirakel van Sa- letle. Geen een gezonde reden wetende in le brengen, by redekavelt lyk een bei bergfilo- soof; 't is te zeggen mei le willen zynen tegenstrever belaohelyk maken, T geen gemukkelyk gael in de herberg alszyn tegen strever klerikael is. Ziel bier nu beur laelste icden: K late varen de dubbelzinnigheid van die twee bet'swant 'k en zou uicl anders te doen hebben of dergelyke knoeijery op te balen. iMaer 'k vraeg nu aen al verstandig man of dal niet, boven alle permissie, lluuwe praet is"? 'k en spreek van geen l egtzinnig- lieid dal en is by geen liberalen te vinden. Wy hebben kluer bewezen dal niet van al wat zy aenbaelde tegen 'l mirakel van Salet te pleitte. Eu zy en weet geen woord, geen letter legen de redensdie wy gaven, zy durft die redens niel drukken... en beur laelste is: T min,kei van Suletle brengt te veel olie aen de lamp! 'T is nogtlians met dien herbergklap dat men tie eene na de andere al de instellin gen en waerheden van onzen godsdienst acnrandt. Is 'l alzoo niet dal men hel geloofspunt van hel vagevier loochent? T vagevier is eene uitvinding der priesters, zegt men, want T vagevier brengt le veel olie aen de lamp. Is 't alzoo niet dat men in 't heilig sacrificie van de messe bespot en beschimpt?.... De messe, zegt men, brengt le veel oiie aen de lamp! Is 'l alzoo niel dat men Y heilig en edel werk van de Voortplanting des Geloofs, van de H. Kuidschheid, van de Sinte-Pieters- penning de godvruchtige genootschap pen enz. enz... zoudt willen vernietigen?... Alytl met dat dom en dwaes woord: Y brengt le veel olie aen de lamp! Alzoo verlicht men 'l volk! alzoo leerl men de waerheid! alzoo onderwyst men his torie!.... Wit moet er geworden van eene jeugd die in zulke h ndeu zit, tenzy Levende blaspheinie, eiken keer dal ze lieur vertoogd in Gods tempel! Lyk of gy zoo dikwyls le Ypcren zien kimt!... God spare ons! en betere Y Er is nog een woord in de Toekomstop Salelle, en Y is 't volgende: Eu dan begint zy eene bygelooviglieid uil een le doen, die bestael in een zeker ge bruik van twee gebeden, waervan het eene 't gebed is, gekend onder den naein van Gebed van Keizer Karei. Alzoo wil zy zeggen dal de devotie tot O. I.. V. van Salelle eene bygelooviglieid is, lyk de andere, om de buitenlieden le ver beesten (edele tale der Toekomst). Maer nog eens, is dat redeneeren?... Om dat er bygeloovigliede» zyn onder liet volk, is bel le zeggen dal de godvruchtigheid lot O. L. V. van Salelle eene bygelooviglieid is? Gy zoudt dan moeten voortdoen en zeggen: de Koüzcnkratts is eene bygelooviglieid,'T II. Scapulier eene bygelooviglieid, de Misse eene bygelooviglieid, alles bygelooviglieid wal de geloovigen doen! Maer de bygeloovigheden zelve zyn een bewys van 'l waer geloove, zy töogen hoe noodig het den mensch is te gelooven in God on zyne Kerk! Want jaegt hel waer ge loove weg, en de bygeloovigheden groeijen verschrikkelyk aen, ja,'t heidendom heersclil op nieuw. Maer 't verstand van de Toekomst en beslrekt zooverre niet! Wy gaen 't een beetje platter pakken en zeggen: 1" Dat een arme bloole boere buitekind hier lesse zou geven aen de Toekomst en heer zeggen: I)al eene bygelooviglieid het ongoddelyk gebruik is van eenige woorden of teekenen tol een zeker werk, lot hetwelk zy geen kracht hebben noch uil de naluer, noch van God, noch door de instelling der 11. Keik. En bygevolg, dat eene devotie goedgekeurd van DE H. kerk geene bygelooviglieid is: dus geeue bygelooviglieid de devotie tol O. L. V. van Salelle. Dus dat de Toekomst bot is lyk de slrate in religie. 2' Dat er niemand ineer gewrocht heeft en nog werkt legen alle bygeloovigheden, dan de II. Kerk en hare dienaers uaineiitlyk tegen de bygelooviglieid en Y gebruik van t gebed van Keizer Karei! 3" Dal de bygeloovigheden in de wereld verminderd wierden en uitgeroeid naerinate de II. Kerk verspreid wierd. 4° Dal de bygeloovigheden vermeerderen en aengroeijen naer mate hel waer geloof vermindert, naer mate de gehoorzaeuiheid aen de H. Kerke vermindert, naerinate de wereld liberael wordt. luderdaed, in plaets van gebedekens en christelyke zaken te gebruiken, trien loopt naer Hamburgsche en alle slach van plane- teslagers en waerzeggers. (De Toekomst zelve is er een bewys van, wanlY is by eene Hamburg sche, in een kot, dal zy beur planeet is gaen vragen.) Is Y geen waer, by voorbeeld, dat er meest van die kolen in de groole verlichte liberale sleden zyn? En die draeijende tafels, en die spiritisme, en al die onuoozele gebruiken, waer is Y dal ze voor den dag komen en aenhangers vinden?... lu de groo le liberale steden. Neen, Toekomst, Y en is door 't mirakel van Salelle niel dal de men - selien bygeloovig worden. Maer wel door ongeloof, liet ongeloof is de bron en de voeder van Y bygeloof. Niemand en was er ongelooviger als Voltaire, en by was ook •boven alles bygeloovig! 'T is al zoo lang, 'k moet er uitscheen mei een laelste woord: Gy scliynt ook geschandaliseerd ofte ver ergerd, omdat het koewachters waren aen wie O. L. V. van Suletle verscheen... En gy spot. Op de zelfde conditiën meugl gy spotten met de geboorte van Ons Heere, want 't wa ren schapers of sehaepwac/Bers die eerst de mare en kennis kreegen. En ja, de apostels waren visschersnog al materie lot spolleruy! Nogthans, Toekomst't is juiste daerin dat hel grootste en onweerlegbaerstc bewys van de waerheid is, want: Hoe ware Y meugelyk dal twee koewach ters zooveel bisschoppen, magistraten, ad- vokalen en van de fynste policieambletiaers zouden bedrogen hebben?... Tot later, als 't u lust doet. iïcii l»ee<Je 't eene en 't ander. Onrijm, leugenslasterslechte praet personaliteiten, karotebladje, kleinslraten- bladje, Zaelhofredacteurs, apenschrgve.rs vuilblad. Dal zyn de liefelykheden waer- mèe de liberale magistertjes ons vereeren in hel liefelyk dingske gekend onder den prachtnaem van Toekomst. O, Toekomst, gy vereert ons meer of dat wy het verdienen; want ieder van uw scheld namen is voor ons een leekeu dal wy weldoen, en dal doet ons deugd aen T lierte. Moest gy ons een keer pry zen. wy scheen aenslouds uil van schryven!.. Zoo, tenzy zulke scheldnamen zonder bewys of reden welgekomen zyn by uw verlicht publiek, zy zyn nutteloos, wy bevinden ons zoowel in den ban van de liberale Coterie! T beroepshof. 'T beroepshof van Brussel heeft deHIl.Nolhouib, llcnry, vryge- sproken, en dat steekt de 'Toekomst t' herle af; 't is teeken, zegt ze, dat liet vonnis goed is: «Al degenen die bet proces gevolgd heb ben zyn verwonderd van dezen uitval. 'T is allyd zeker dal de Magisters van de Toe komst niet verwonderd en zyn; want zy en hebben t proces niet gevolgd, en ja zy zyn in slateniet een proces te volgen! Maer als den Echo de Parlement verwonderd is, de Ma gisters zyn Took! Maer achter van ver wondering geklapt le hebben de Toekomst en zou liaer niel toelaten dil de ministers en regters ten kwade le duiden; zy eerbiedigt de uilspraek. Dat is fyn gebreid zy is verwonderd over de uilspraek en zegt bet, en zy eerbiedig! de uilspraek Maer wat verwondert beur dan? Is T misschien de reglveerdiglieid van de uilspraek He- MEN SCI1HVFT IN HY BOTKRSTRAET, 01», YHEREN, en in al lie i'ustkantuuien van liel ryk NIEUWSBLAD VOOR GEHEEL I1ET LAND, vooraf bctaclbuer. Men seliryfl niet min in dan veer eeu Jaer. Licluervelde-Uixmude-Veuiiie en Dunkerke, 0-33, 0-1 iS1-30, 7-34. en Liehlervelde., 7-00, 10-33, 3-43, 3-10. Dixmiide-Nieuport, 10-00, 2-33,8-37. Nieuporl-Dixtnude, 7-43. 11-33, 4-23. 1 houroul-Ostuiide, 3-13, 0-20, 2 00, 8-05. Oslende-Tliouiout, 8-00, 10-10, 12-00, Dunkerke-Veuiiie-Dixiiiude 6-13. Versehynende den Znlurdag van elke week. De at-iikondiginsprys is van 13 centiemen den reyel. De reklanien in't Nieuwsblad betalen 30 eenlieinen den regel. —Een nummer genomen op liet Bureel 15 cent. De Ingevoegde nummers voor Artikels, Beklanten of Aankondigingen kosten 20 lianken voor luo afdruksels. Poperinghe-Yper, 5-20,7-30,9-21,11-20,2 13,5-13,9-20. Yper Poperinglie, 0-50,9-05,11-43,3-40,0-32' 8-45,9-38.l'operinglie-llaïebroück, 7 13, 12-03, 4 00, 0-32. üazcbrouck-Poperinglie-Yper,8 20 10-20, 4-03, 8-23. A per-Uousselaere, 7-33, 12-33, 0-40. Bousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30. Uousselaere-/Jr«r/(/e, 8-30, 11-19, 1 -24, (in. 5,55,) 7-33, (9 35 Liehlervelde Liehlervelde-'/'/«otf/'flwf, 4-30 m. Brugge-liuussel. 8 30, 12-25, 3-10, 0-40. Liehlervelde-Kurhyk, 5 35 m. Tliouroul, Lichte*velde, li-30. Yper Kortryk, 5-40.9 39,11 -41,2-3.9,3-33. Korlryk-Yprr. 8-03,10-43,2-30,5 30,8-35. Comen-Waesten-Le Touquei llouplines Arinentiers. ü-lo, 12-03, 3 20, (den Woensd. 8 40 in. li 08, s.) Arinentieis - lioupliues - Le Touquet -Waosten -Comen, 7-4o, 2-00, 4 43, (denWuensd. 10-13 in. 7 40 s.) Comen-Wueslen 8-40, 9-13. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 5-40, 10-30, (den Maend. 6-30.) Kortryk-Brugge,8-10,10-45,12-45,(M3-1.5,)6-53,(9 00 Licln.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,3-10,0-40. Brugge, Blunkenkerglie, Ueyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-,Blankerberglie, 10-51 in. Hevsi, Blunken- berglie. Brugge, 0-03, li-15, 5-30, Blankenberglm Brugge, 9-15 in. Ingelm Devnze 3-23.9-40,1 -50,4-30.— Ingeliiiunsler Tliielt, 8-00. Dcyuze lngelmunster, 7-42,9,10, 12-03,3-10. Tliirlt lngelmunster, 8-45. Ingelmtinster-Ansighem, 0-19, 12-30, 0,13. Anseghem-lngelmunster, 7-45 2-10, 8-03. A per naer Dtxmude, peerdepostery 0-00 voorm. herberg de Drv Koningen 4 nam.Dixinude naer Yper. Messugerie Yandewalle 0-00 voorm. Mossagerie Demenrisse 2 00 nam. Yper naer Lantjhemarck, postkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. Laiigliemarck naer Yper, postkantoor 8-43 voorm. 3-35 nam. Yper naer Merekem, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam. Merekem naer perpostk. 7 30 voorm. 3 00 Yper naer Mcessenpostkantoor 12-30, 3-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorin. 3-20 nam. Yper naer Xleatvkerke,poMknni. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorin. 3-00 nam. Yper naer Oostvleteren en Veitrne, peerdenposlery 6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Mossagerie üerailiée 9-30, voorin. Mossagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorin 3-20 nam. Bet hit Vu lob 1:1 dje en zou niet geern 't zo» ge zegde SnleUemirnkel luien gidsen, en dil verwon dert uns niet, het brengt le veel olie iien de lamp. Hel gael van langs om beter, O. L. V komt op de wereld niet meer om wal te pralen met koe wachters men heeft beter uitgevonden.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1872 | | pagina 1