VAN YPER F.N EN VAN HET ARRONDISSEMENT;
JKalerdag 'i8 December 187 c>
Zevende Jaer. Nummer 301).
m a ii ii K-po s 'i' e ar.
VANDERGHINSTE-FQSSÉ,
;i Fr. 50 C. per Jaer.
Va K IC W JE E A. 1 Oclüber.
Yperen, 28 December 1872.
erslegen i'nmiekoeken.
1" Een (aslerartikel tegen de katholieken,
a propos van den Ihmt/ue de f Union, en
een crocodylelraen voor die actiën hebben.
(Verslegcn tempera, 't en rysl niet!)
2" Een artikel over 'l gebed van Keizer
Karei, legen O. L. V. van Salelle en legen
tlr mirakels! (Verslegen temperakozen, T
en rysl niet!)
3" De oliekoekenwaerin ze zoodanig
mengelt en schudt, dal liet al 'i onderste
boven gekeerd is! (Verslegen temperaT en
rysl niet!)
4° Over een weldadigheidsfeest gegeven
door de officieren, met een uiischole legen
T Nieuwsblad. (Verslegen tempera, T en
rysl niet.)
3° Correspondentiën uil Passchendaele,
tiil Poperinglie! (Al van verslegen tempera!..
'T en rysl niel!)
Nievers geen klein anlwoordeije, op al
wal wy sedert zoolange vragen, T is schel
den en verw\ ten, en onze woorden draeijen
van l begin lot T einde; maer alles zoo ge
schikt en zoo gepast, dal bel allyd uilkoml
op veracliling van Kerke en geloovigen!
Verheffing van al wal iegen Kerke en pries
ter is!... Dat is de Toekomst!
Eet maer voort aen die Pannekoeken,
dochlers en vrouwen van Ooslvlelercn en
elders, en gy zult zoo fyn worden!... (iy
zult ton een koer kunnen kouten van: Pa
pen... en van winkel en van getdufsiroperu!
enz., enz... En de slaminelgasten gaen la
chen! De bazinne gael preusch zyn!... Maer
och Ilecrc!... T zul hcur zoo gedenken!...
Kimlelyk
is het toch uil: de Magister van de Toekomst
is uil gediscuteerd, op het mirakel van Sa-
letle. Geen een gezonde reden wetende in le
brengen, by redekavelt lyk een bei bergfilo-
soof; 't is te zeggen mei le willen zynen
tegenstrever belaohelyk maken, T geen
gemukkelyk gael in de herberg alszyn tegen
strever klerikael is.
Ziel bier nu beur laelste icden:
K late varen de dubbelzinnigheid van die
twee bet'swant 'k en zou uicl anders te
doen hebben of dergelyke knoeijery op te
balen.
iMaer 'k vraeg nu aen al verstandig man
of dal niet, boven alle permissie, lluuwe
praet is"? 'k en spreek van geen l egtzinnig-
lieid dal en is by geen liberalen te vinden.
Wy hebben kluer bewezen dal niet van al
wat zy aenbaelde tegen 'l mirakel van Salet te
pleitte. Eu zy en weet geen woord, geen
letter legen de redensdie wy gaven, zy durft
die redens niel drukken... en beur laelste is:
T min,kei van Suletle brengt te veel olie
aen de lamp!
'T is nogtlians met dien herbergklap dat
men tie eene na de andere al de instellin
gen en waerheden van onzen godsdienst
acnrandt.
Is 'l alzoo niet dal men hel geloofspunt
van hel vagevier loochent? T vagevier
is eene uitvinding der priesters, zegt men,
want T vagevier brengt le veel olie aen de
lamp.
Is 't alzoo niet dat men in 't heilig sacrificie
van de messe bespot en beschimpt?.... De
messe, zegt men, brengt le veel oiie aen de
lamp!
Is 'l alzoo niel dat men Y heilig en edel
werk van de Voortplanting des Geloofs,
van de H. Kuidschheid, van de Sinte-Pieters-
penning de godvruchtige genootschap
pen enz. enz... zoudt willen vernietigen?...
Alytl met dat dom en dwaes woord: Y
brengt le veel olie aen de lamp!
Alzoo verlicht men 'l volk! alzoo leerl men
de waerheid! alzoo onderwyst men his
torie!....
Wit moet er geworden van eene jeugd
die in zulke h ndeu zit, tenzy
Levende blaspheinie, eiken keer dal ze
lieur vertoogd in Gods tempel! Lyk of gy
zoo dikwyls le Ypcren zien kimt!... God
spare ons! en betere Y
Er is nog een woord in de Toekomstop
Salelle, en Y is 't volgende:
Eu dan begint zy eene bygelooviglieid
uil een le doen, die bestael in een zeker ge
bruik van twee gebeden, waervan het eene
't gebed is, gekend onder den naein van
Gebed van Keizer Karei.
Alzoo wil zy zeggen dal de devotie tot
O. I.. V. van Salelle eene bygelooviglieid is,
lyk de andere, om de buitenlieden le ver
beesten (edele tale der Toekomst).
Maer nog eens, is dat redeneeren?... Om
dat er bygeloovigliede» zyn onder liet volk,
is bel le zeggen dal de godvruchtigheid lot
O. L. V. van Salelle eene bygelooviglieid is?
Gy zoudt dan moeten voortdoen en zeggen:
de Koüzcnkratts is eene bygelooviglieid,'T
II. Scapulier eene bygelooviglieid, de Misse
eene bygelooviglieid, alles bygelooviglieid
wal de geloovigen doen!
Maer de bygeloovigheden zelve zyn een
bewys van 'l waer geloove, zy töogen hoe
noodig het den mensch is te gelooven in
God on zyne Kerk! Want jaegt hel waer ge
loove weg, en de bygeloovigheden groeijen
verschrikkelyk aen, ja,'t heidendom heersclil
op nieuw.
Maer 't verstand van de Toekomst en
beslrekt zooverre niet! Wy gaen 't een beetje
platter pakken en zeggen:
1" Dat een arme bloole boere buitekind
hier lesse zou geven aen de Toekomst en
heer zeggen:
I)al eene bygelooviglieid het ongoddelyk
gebruik is van eenige woorden of teekenen
tol een zeker werk, lot hetwelk zy geen
kracht hebben noch uil de naluer, noch van
God, noch door de instelling der 11. Keik.
En bygevolg, dat eene devotie goedgekeurd
van DE H. kerk geene bygelooviglieid is: dus
geeue bygelooviglieid de devotie tol O.
L. V. van Salelle.
Dus dat de Toekomst bot is lyk de slrate
in religie.
2' Dat er niemand ineer gewrocht heeft en
nog werkt legen alle bygeloovigheden, dan
de II. Kerk en hare dienaers uaineiitlyk
tegen de bygelooviglieid en Y gebruik van t
gebed van Keizer Karei!
3" Dal de bygeloovigheden in de wereld
verminderd wierden en uitgeroeid naerinate
de II. Kerk verspreid wierd.
4° Dal de bygeloovigheden vermeerderen
en aengroeijen naer mate hel waer geloof
vermindert, naer mate de gehoorzaeuiheid
aen de H. Kerke vermindert, naerinate de
wereld liberael wordt.
luderdaed, in plaets van gebedekens en
christelyke zaken te gebruiken, trien loopt
naer Hamburgsche en alle slach van plane-
teslagers en waerzeggers.
(De Toekomst zelve is er een bewys van,
wanlY is by eene Hamburg sche, in een kot,
dal zy beur planeet is gaen vragen.)
Is Y geen waer, by voorbeeld, dat er
meest van die kolen in de groole verlichte
liberale sleden zyn? En die draeijende
tafels, en die spiritisme, en al die onuoozele
gebruiken, waer is Y dal ze voor den dag
komen en aenhangers vinden?... lu de groo
le liberale steden. Neen, Toekomst, Y en is
door 't mirakel van Salelle niel dal de men -
selien bygeloovig worden. Maer wel door
ongeloof, liet ongeloof is de bron en de
voeder van Y bygeloof. Niemand en was er
ongelooviger als Voltaire, en by was ook
•boven alles bygeloovig!
'T is al zoo lang, 'k moet er uitscheen mei
een laelste woord:
Gy scliynt ook geschandaliseerd ofte ver
ergerd, omdat het koewachters waren aen
wie O. L. V. van Suletle verscheen... En gy
spot.
Op de zelfde conditiën meugl gy spotten
met de geboorte van Ons Heere, want 't wa
ren schapers of sehaepwac/Bers die eerst de
mare en kennis kreegen.
En ja, de apostels waren visschersnog al
materie lot spolleruy!
Nogthans, Toekomst't is juiste daerin dat
hel grootste en onweerlegbaerstc bewys
van de waerheid is, want:
Hoe ware Y meugelyk dal twee koewach
ters zooveel bisschoppen, magistraten, ad-
vokalen en van de fynste policieambletiaers
zouden bedrogen hebben?...
Tot later, als 't u lust doet.
iïcii l»ee<Je 't eene en 't ander.
Onrijm, leugenslasterslechte praet
personaliteiten, karotebladje, kleinslraten-
bladje, Zaelhofredacteurs, apenschrgve.rs
vuilblad. Dal zyn de liefelykheden waer-
mèe de liberale magistertjes ons vereeren
in hel liefelyk dingske gekend onder den
prachtnaem van Toekomst.
O, Toekomst, gy vereert ons meer of dat
wy het verdienen; want ieder van uw scheld
namen is voor ons een leekeu dal wy
weldoen, en dal doet ons deugd aen T lierte.
Moest gy ons een keer pry zen. wy scheen
aenslouds uil van schryven!.. Zoo, tenzy
zulke scheldnamen zonder bewys of reden
welgekomen zyn by uw verlicht publiek, zy
zyn nutteloos, wy bevinden ons zoowel in
den ban van de liberale Coterie!
T beroepshof. 'T beroepshof van
Brussel heeft deHIl.Nolhouib, llcnry, vryge-
sproken, en dat steekt de 'Toekomst t' herle af;
't is teeken, zegt ze, dat liet vonnis goed
is: «Al degenen die bet proces gevolgd heb
ben zyn verwonderd van dezen uitval.
'T is allyd zeker dal de Magisters van de Toe
komst niet verwonderd en zyn; want zy en
hebben t proces niet gevolgd, en ja zy zyn
in slateniet een proces te volgen! Maer als den
Echo de Parlement verwonderd is, de Ma
gisters zyn Took! Maer achter van ver
wondering geklapt le hebben de Toekomst
en zou liaer niel toelaten dil de ministers en
regters ten kwade le duiden; zy eerbiedigt
de uilspraek. Dat is fyn gebreid zy is
verwonderd over de uilspraek en zegt bet,
en zy eerbiedig! de uilspraek Maer wat
verwondert beur dan? Is T misschien de
reglveerdiglieid van de uilspraek He-
MEN SCI1HVFT IN HY
BOTKRSTRAET, 01», YHEREN,
en in al lie i'ustkantuuien van liel ryk
NIEUWSBLAD
VOOR GEHEEL I1ET LAND,
vooraf bctaclbuer.
Men seliryfl niet min in dan veer eeu Jaer.
Licluervelde-Uixmude-Veuiiie en Dunkerke, 0-33, 0-1 iS1-30, 7-34.
en Liehlervelde., 7-00, 10-33, 3-43, 3-10.
Dixmiide-Nieuport, 10-00, 2-33,8-37. Nieuporl-Dixtnude, 7-43. 11-33, 4-23.
1 houroul-Ostuiide, 3-13, 0-20, 2 00, 8-05. Oslende-Tliouiout, 8-00, 10-10, 12-00,
Dunkerke-Veuiiie-Dixiiiude
6-13.
Versehynende den Znlurdag van elke week. De at-iikondiginsprys is van 13 centiemen den reyel. De reklanien in't Nieuwsblad betalen 30 eenlieinen den regel. —Een nummer genomen op liet Bureel 15 cent.
De Ingevoegde nummers voor Artikels, Beklanten of Aankondigingen kosten 20 lianken voor luo afdruksels.
Poperinghe-Yper, 5-20,7-30,9-21,11-20,2 13,5-13,9-20. Yper Poperinglie, 0-50,9-05,11-43,3-40,0-32'
8-45,9-38.l'operinglie-llaïebroück, 7 13, 12-03, 4 00, 0-32. üazcbrouck-Poperinglie-Yper,8 20
10-20, 4-03, 8-23.
A per-Uousselaere, 7-33, 12-33, 0-40. Bousselaere-Yper, 9-30, 1-40, 7-30.
Uousselaere-/Jr«r/(/e, 8-30, 11-19, 1 -24, (in. 5,55,) 7-33, (9 35 Liehlervelde Liehlervelde-'/'/«otf/'flwf,
4-30 m. Brugge-liuussel. 8 30, 12-25, 3-10, 0-40. Liehlervelde-Kurhyk, 5 35 m. Tliouroul,
Lichte*velde, li-30.
Yper Kortryk, 5-40.9 39,11 -41,2-3.9,3-33. Korlryk-Yprr. 8-03,10-43,2-30,5 30,8-35.
Comen-Waesten-Le Touquei llouplines Arinentiers. ü-lo, 12-03, 3 20, (den Woensd. 8 40 in. li 08,
s.) Arinentieis - lioupliues - Le Touquet -Waosten -Comen, 7-4o, 2-00, 4 43, (denWuensd. 10-13
in. 7 40 s.) Comen-Wueslen 8-40, 9-13. (den Maend. 0,08.) Waeslen-Comen 5-40, 10-30, (den
Maend. 6-30.)
Kortryk-Brugge,8-10,10-45,12-45,(M3-1.5,)6-53,(9 00 Licln.)—Brugge-Kortryk,8-30,12-25,3-10,0-40.
Brugge, Blunkenkerglie, Ueyst, 7-20, 2 40, 7-24. Brugge-,Blankerberglie, 10-51 in. Hevsi, Blunken-
berglie. Brugge, 0-03, li-15, 5-30, Blankenberglm Brugge, 9-15 in.
Ingelm Devnze 3-23.9-40,1 -50,4-30.— Ingeliiiunsler Tliielt, 8-00. Dcyuze lngelmunster, 7-42,9,10,
12-03,3-10. Tliirlt lngelmunster, 8-45.
Ingelmtinster-Ansighem, 0-19, 12-30, 0,13. Anseghem-lngelmunster, 7-45 2-10, 8-03.
A per naer Dtxmude, peerdepostery 0-00 voorm. herberg de Drv Koningen 4 nam.Dixinude naer Yper.
Messugerie Yandewalle 0-00 voorm. Mossagerie Demenrisse 2 00 nam.
Yper naer Lantjhemarck, postkantoor 0-00 voorin. 12-30 nam. Laiigliemarck naer Yper, postkantoor
8-43 voorm. 3-35 nam.
Yper naer Merekem, peerdep. 0-00 voorm. 4-00 nam. Merekem naer perpostk. 7 30 voorm. 3 00
Yper naer Mcessenpostkantoor 12-30, 3-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-43 voorin. 3-20 nam.
Yper naer Xleatvkerke,poMknni. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorin.
3-00 nam.
Yper naer Oostvleteren en Veitrne, peerdenposlery 6 voorm. (Woensdag) 3 voorm. herberg de Zon 2 nam.
Veurne naer Yper, Mossagerie üerailiée 9-30, voorin. Mossagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle
teren naer Yper, postkantoor 8-30 voorin 3-20 nam.
Bet hit Vu lob 1:1 dje en zou niet geern 't zo» ge
zegde SnleUemirnkel luien gidsen, en dil verwon
dert uns niet, het brengt le veel olie iien de lamp.
Hel gael van langs om beter, O. L. V komt
op de wereld niet meer om wal te pralen met koe
wachters men heeft beter uitgevonden.