«Ie waerheid bekennen, of anders antwoorde
gövcn! Maer.... Redeneert daermêe!
Een beetje 'i eene en 't ander.
De Toekomst is op haer twaelfdejaer,
zegt ze. Eer dat ze verstand ga et krygen
ze gaet moeten gezouten zyn. 'T Nieuwsblad
en is er maer zeven, en zy en kunt het in
geen punt herlegen houden.T is verstand dat
vroeg komt, ander dal late komt, en 't is er
dat nooit en komt.
De algemeene vyantl. De politieke
geeslelykheiddal is de algemeene vvand,
zegt de toekomsten die politieke geeste-
lykheid dat is de Paus van Roomen, de Bis
schoppen, de Paters en Priesters. Zoo aen
wie moeten de godsdienstige mcnschen nu
onderdanig zyn. in wie mogen zy betrou
wen hebben in zake van Religie?
T is (och zeker dat Christus iemand aen-
gesteld heeft om zyne wet en zyne leering
te bewaren en te leeren; en dat een mensch
alleen de weg niet vinden zal. Wien moe
ten wy gelooven?. De Toekomst en zegt het
niet. Maer ze zegt: den Paus niet,de bisschop
pen niet, de priesters niet, de paters niet.
Wie dan?..
Uier is een spreuke die goed woerd is.
Wy nemen den stryd aen legen d
Nieuwsblad, dit bladdat met God en al zyn
heiligen m den mondzonder schacmlenoch
geweten, iedereen van liberahsmus VEll-
DACU'i (nc!), vaUchelyk schandvlekt en
bezoedelt.
Wie is 't die alzoo schryfi? 't is de Toe
komst, die zoo eene ezelsbekentenis ft is
iieur woordj doel. liet liberahsmus schand
vlekt en bezoedelt!.... Dal moet een vuil
slordig dingen zyn! Wat\ schandvlekken en
bezoedelen, dat is van uw eigen liberahsmus
dat gy zoo spreekt?.. Trekt de ladder op
■daerachler!...
Weg uit onze zakken'... Weg uil onze
politieke. Daerop, Toekomst, hebben wy
al voldoende antwoord gegeven. Wal! uit
uwe zakken?... Pelt een kei!... Maer de
beurzensngders zitten al uwen kant.
Wal? alles waermêe de liberalen zoo op
hunne poot spelen T is bykans al gestolen
goed!.. Dal is voor uwe zakken!
I ooi uwe politieke. Gy en hebt geen poli
tieke en ge weel niet wat hel is, onnoozel-
hoofd!.. Jv heb het u duizend keeren gezeid
en gy en hebt nog nooit geantwoord, lenzy
met een zaelhofspreuke.
De mHitaireschool. De Toekomst
valt uit tegen 't ministerie omdat de ryschool
peren moet verlaten, en zy is gram omdat
onze volksverh gen woord igers geen soldaten
in de plaetse en vragen. Om daerop te
ledeneeren lyk of de Toekomst doel, wy
zouden zeggenWaerom zou Yperen moeten
begunstigd zyn door een ministerie en
representanten die het bestreden en bevoch
ten heeft op de lafherligstc wyze, lol 285
stemmen Ie geven aen eenen Van Morris!.
En dat ministerie zou nu moeten Yperen
begunstigen!..
De keikhoven. De burgemeester
van Gent heeft de^kerkhoven afgeschaft om
delflioven te maken, wilde hy logiek zyn hy
zou moeten zyn name veranderen hy heet
De Kerkbove-Delimon; want als hy Le-
sehaemd is van 't kerkhof, zyn name is een
schandvlek voor hem, en zonder zyn edel-
dom te verliezen zou hy kunnen heelen.
Van Dufhove-Ten Slyke. Dal ware een cer-
I yke name en volgens den zin van de Toe
komst.
"T is abominabel zegt K. II. de
graef van Vlaenderen broeder van onzen
koning, als hy spreekt van wat er gebeurt
te Gent en te Antwerpen tegen onze kerk
hoven,. 'T is waer, 't is abominabel't is
alschuwelyk. In Turkyen, laten ze toch de
kerkhoven gerust, "f verstand en 't gevoelen
van die geuzen is geheel gekeerd. Zy spre
ken geus, zy handelen geus, zy leven geus
en zy gaen naer de ander wereld geus, en
zy willen in gewyde plaelsen begraven zyn.
Iloe verslael men dal?Zy spotten met
processien, met wydingen en al dat gewyd
is, en zy willen in gewyde kerkhoven rus
ten. Voor 't geloove en de reden, 't is abo
minabel!..
Corr csji u <1 n Ien
Hal «Ie
X.
Slatls nieuws.
Tooneclen. Wy hadden toch gelyk als
wy zeiden: De Slerre trekt water 'l is tee-
ken van flauw weere. Dinsdag reeds brak
er eene fransche storlvlage uit in de tooneel-
zael. Eene storlvlage van dunne flauwe
gerymde fransche theaterspreuken, dieieder
vlaemsch herle doen walgen. En ton die
gedecolteerde Mart/uiten en Duinen op den
theater, en die nieuwmoden akteurtjes met
witte span broekjes, en helden,als't u belieft
der fransche omwenteling, die geen Aristi-
de beteren kan. Zyn dat niet al slechte vla
gen?. En eindelyk op hel looneel een paer
Lieve Vrouwebeelden in stukken slaen voor
kinders van twaelf, veertien jaer, voor vrou
wen en dochters, die daerop slaen te lachen
datzehutsen; watvoor slechte vlagen, die,
godsdienst en zeden, en vaderen aerd ver
woesten en vernietigen?.. God betere 't.
Stadhuis. K en heb nog niet ge
hoord dat er belangeryke zaken behandeld
zyn, of schoone discussion plaels gehad
hebben, en bygevolg dat er hinder zou
kunnen gekomen zyn aen T akkoord der
sladsheeren. Misschen en hebben ze no<'
geen tyd... 'T was fransch theater deze we
ke!.. En ze waren der.
Prlcsterlykc Benoemingen.
Mgr de Bisschop van Brugge heeft be
noemd:
Onderpastor te Sweveghem, M. Blacre,
onderpastor te Rousbrugge;
Onderpastor te Rousbrugge, M. Atfenaer,
onderpastor van Sl-Jacobs te Brugge;
Onderpastor van St-Jacobs te Brugge, M.
Louwagie coadjutor van M. den pastor der
zelfde parochie;
Coadjutor van M. den pastor van Sl-Jacobs,
M. De Praetere, coadjutor van M. den pastor
van Slalhille;
Coadjutor te slalhille, M. Proot, oud
coadjutor te Zevecole.
StueiKiiieu ws.
'T ministerie van Oorlog blyft nog altvd
in de handen van den Minister van Finaiilien.
Verschillige opperofficieren hebben aenge-
wezen geweest door de brusselsche dagbla
den, als opvolgers van de Heer Guillaurne.
Maer tot hiertoe blyft het zoo. Of de opper
officieren waerlyk niet en willen aenveerden
of dal er nog aenbod gedaen wierd kan ik
niet zeggen. In allen gevalle, '1 en is geen
kwaed hy.
Een ander kwestie en veel ernstiger is die
der kerkhoven. Gael het ministerie zoo (lauw
zyn, en al de hospodars van geuzenburge-
meesters laten dc kerkhoven geus rnaken?én
de wel gestemd door de fransche Republiek,
gevolgd onder 't keizerryk, gevolgd ten
tyde van den protestant Willem vuii Hol
land, gevolgd tot aen 't ministerie Rara,
zal die wel tui afgeschaft zyn door oenen
burgemeester lyk dien van Gent en dien
van Antwerpen?.
Indien 't ministerie peist met al die
gasten te laten geworden 'l land in ruste tc
bewaren, en uil de klauwen van goddelooze
Ba ras te houden; ik peize dat het uiisi! In
zulk geval, alle toegevendheid is nadcclig en
rampzalig.
Poperinglie, 9 January 1872.
Wel, dokleurtje, hot ligt n toch zoo opperst van
niet gekozen te zyn in de gemeenleraed! 'T is nu
wel geschreven en gevreven! en de achtbare be
stierders onzer stad die liet algemeen vertrouwen
czitienuitgegeven voor sukkelaevs en wiavionnet-
ten. en u zeiven met uws gelyke alleene doen pas.
seren voor verstandige lieden lyk o( gy in liet
spoibladje van Zondag laetst doet.. Troost u nog-
tans, myn mannetje, er. peist: 't is myn schuld on
niemand anders.
W uerom hebt gy van lange te vooren niet opge
houden van Kerk, Pans, godsdienst, goede zeden
priesters, katholieken en kloosters aen te randen, te
bespotten, te verminderen, te vérsmaden en vuil' te
maken in uw goddeloos en zedeloos vuilblad van
peren?
Waerom hebben verschillige uwer kandidaten
aldus den walg van iedereen verwekt door hunne'
goddeloosheid, hun kerkhalend én zedebedervend
gebabbel, hunne omverwerpende boosaerdige en
venymge inzigten? Waerom, peist ne keer, hebben
zy luide op durven bedreigen van kollegie, broe.
dors, kloosters en priesters beurtelings van kante
te maken?
Wal moest Poperinglie daerop antwoorden? Neen
wv zullen liet niet gedoogen: En 't katholiek Pope-
niiglie zonder eenigen dwang of bedrog, volgens
eigen goeddunken in vrye stemming kiest
zyn echt wcllehjk gezag iiieliegensiaemle al liet
geweld, al hol getrappel al het geswalel van
onredolyke en god- en kerk vervolgende tegen
strevers.
Ah! Poperinglie en is nog niet lyk of gy en con-
soorten het zoudt willen: het lilyft vaslgol.eeht met
hert en ziel aen geloof en goede zeden. Gy hebt er,
spyts joun duivel, nog de preuven van gezien de
veiledene week over, toen al de inwooners kleine
ui giouie, ryke en arme, eene eenvoudige» patter
Reeollet gingen hooren en dat daerby biechtstoel en
communiebank letlerlyk bestormd wierden.
Ryke geldelyke belooning aen die kunnen bewy-
zen dat de gezworene hoppewarandeerders van
I operingho leckens van politiek partyschap gege
ven hebben in het uitoefenen hunner bediening" Tyk
het leugenaershladje lieizelve beweert met het lood
te geven ol te weigeren aen de honimelboeren vol
gens dat zy katholiek of liheraol zyn. Alk. toe
dokteur, zit er achter gy zult aldus het verlies uwer'
kalanten vergoeden en de schouwvager zal dan te
naeste keer vetleren loon kunnen bekomen.
Het gazeltedoktcurlje weel maer van (wee voor
name l.efboomcn van de kiezingete Popeiinghe, ie
weten de predikstoel en de hoppepers- \Vy zullen
bem helpen en er nog eemge byplakken.
Onder andere hel gebruik of liever misbruik van
Mcnliecrens geld om volksverbecstigingen te -even-
laster- en leugentael om de beste reputatien te'
schenden; verachting en versmading der katholieke
kiezers; weigering van almoesen aen arme mcn
schen; verlating der katholieke winkels en nerin--
doeners; lezing van sleclue boeken en gazetten;
uitdeeling van goddelooze en zedeloeze alnienakken'
geweldig trappelen en venynig swatelen van twee
gepynde; balebouffen van man- en vrouwvolk al
dooreen gemengeld; concerts waer men geen katho
liek nog hall katholiek verdragen kan; onpligtige
beschuldigingen en veroordeelingen; caféklubsen en
smulpartygjes, enz., enz.
En metal die hefboomen heffen ze aen de kiczin
gen dat zy zwcelen! En och heerc to.li! zy komen
algelyk nog honderd vyf en twintig kilos te kort
Dokteur, wat verschil is er tusschen eigen lof™
een haelput? - Geen, want 'i stuikt alle twee
vraeg het liever aen uwe onmisbare diensten!
ïiilin'itlcii Kyn.
Do groote feosidagen die wy dozen (yd vieren
en die geheel de christene wereld, natuerlyk en als'
of hot ware noodzakelyk, naer Christus en zyne
Kerke wenden, dwingen my de eigenaardige ka-
raklcrs der Popcringsche liberalen wat tlaer ie Inlen
om met hertzeer en afschrik het algemeen karakter
Wat is dan de liberulismus en wat zyn depo-
peringsche liberalen
De liberulismus, als men in den grond der zaken
gaet, is niet anders dan de verloochening en de
bestryding van het ryk van Jesiis-Christus. De
ïiberalen, te Poperinglie gelyk overal, willen en
doen niet anders dan de Kerke tegengaen, bevech
ten en, voor zooveel zy kunnen, vernielen. Vruchte
loos zoekt men dat algemeen karakter van den
liberahsmus te verduiken en hem ais eene enkele
politieke party te doen aenzien. Dut is bedrog, dut
is valscliheid en scbynheiligheid. Aliware er tus
schen katholieken en liberalen maer kwestie van
politieke, hoe zou de stryd zoo hevig en zoo alge
meen wezen? Dat alleen is een onbetwistbaer bewys
dat de grond der zaek elders ligt; en iedereen ver-
staet dat, voor de eene of de andere manier van
zien in administratie; dat, voor den voorkeur van
den eenen of den anderen persoon, men niet al de
welpeizende en godsdienstige en treffelyke inen-
schen elkander zoo eenpariglyk de band zou zien
geven, en lydelyke belangen, en vrede van stad en
van familie voor den zegeprael der katholieke parly
zou zien slagtofïercn. Neen, neen, er is geen kwes
tie van polilieko; maer van godsdienst, en van
Christus, en van zyne Kerk.
Daerom, elke feestdag der Heilige Kerk moet
den yver der goede christenen vermeerderen en
versterken. Elke plegtigheid der Heilige Kerk moet
den moed der stryders verlevendigen en vermeer-
deran. Katholieken, wy stryden voor Christus en
voor zyne Kerk. X.
t
Wat t«' jK'i'iiiiiüjt-
tleMa©4.«i<'luijj»|iy van Wel-
IuiiiemlIiei«I is.
Er is daer een programma uiigekomen, te Pope
ringlie, van de lioeijsche Ilarbaristen die ie
dercens verwondering verwekt heeft en nu nog
klappen doet. 'Ten is niet uit oorzaek van den
aerdigen (viel der stukken die men veiioonen wil,
zooals; de Viool van den duivel, de Studentenliefde,
de Wilde Vrouw, enz., men is daeraen gewoon en
men verwacht niets anders noch beters maer liet
is omdewille van de aangekondigde medewerking
van eenige leden eener aerdig gennemde Maetschap-
py, der Mactschappy van Welluidendheid.
Zou dat misschien die Maetscbappy der I.uiders
zyn?
Heb de goedheid, Mynheer, liet eens Ie vragen
aen uwe goede kennis van de Toekomst. Hy moet
by dat wel welen.
En ton dat eeuwig vechten vraegt het, als ge 't
vergelen hebt aen die broere van de garde of aen
dezen die deur de ruiten vloog van den Aep en/.
Nu gaet l|ct geheel anders te Passchendaele, en
als or nu ievors een verdoolt in een looverstuk en
den nacht passeert in een zwingelkot, 'i is een uit
neming, verstaenbaer by een ouden burgemeester
die zonder Policie!.. beerschte!..
Als er nu gevochten wordt, lyk Nieuwjaernacht
t is nog een keer, daer waer men tracht buiten de
Pelicie ie zyn, en Cerclesprivés irigerigt heeft.
Als er een moeder ten tween 's nachts beur zoon
moet gaen halen, en boe liberael zy is uitvalt
legen do nachlkoten, 't is item nog een keer by de
vreedzame drinkers.
Do policie en kan het niet al beletten; maer vele
'T is de Policie die de kotjes kortvlerkt, en »y
weet bel, Melcliior hoe men nu zelve nog tracht
zulke baldadige koljes in sland ie brengen om
zeden te bederven. Wat ware 'i zonder Policie.
T is lang van dezen keer, 'i is lyd dat ik eindige.
van den libcnilienius op nieuws te ove
Passchendaele, 10 January 1873.
y zvn aen t nageregt, de groote stukken zyn
weg, en 't blyft nog wut te peuzelen.
De zeemende Melchior in zyne drie of vier brie
ven van de Toekomst heeft byzonderlyk gesteund
op de nutteloosheid vau de Policie ten platten lande.
Een mensch die neerstig gewrocht heeft een ge-
heelcn dag lang of ecu gehcole weke, waerom zou
hy moeten gestoord zyn, als hy een vreedzaem
pintje drinkt en hem uitrust?... Zegthy.
Dc Policie enstellgcen belet aen een eerlyk en
vreedzaem verzet; want er blyft voor elkeen lyd
genoeg om hem geheel uil ie rusten. Zelve de
Policieure halpt hem om eene andere rust te nemen,
die meer noodig is als eene pinteruste. En inder-
daed, die geheele nachten of zelve die achter de
Policieure vreedzaem te drinken zilten, 'k vragc
liet aen ieder man, die regtzinnig is, is hy 's ander-
dags gezet om neerstig te werken?. Staet hy niet
meer verzeerd en 'i enden, achter zoo een Zondag
avond, als achter een geheele weke werken?
Maer 't en is niet noodig daerop langer te rede
neeren; niemand die reglschapun en regtzinnig is en
kan dat betwisten.
'T geen waerop Melchior niet en weet 't is dat de
vreedzame drinkers alleene in de wereld niet en
zyn, en dat zy in hun huis eene geheele familie in
onrusle houdan, en dikwyls vrouw of moeder doen
dooien geheele nachten deurc. Is dat geen niisbreik?
is dat geen pyniging?.. En is het geen alderbesie
maciregel die zulke misbruiken tegenhoudt en uit-
roerl?.
Maer dat vreedzaem drinken tot achier de Po
licieure verandert dikwyls in onstuimigheid en
baldadigheid. Ja, Melchior, die zoo vreedzaem
noemt dat pintjeverzet, weetal te wel hoe het ging
te Passchendaele voordat er Policie was.
K zou moeten vele en lange historiën vertellen
om uileen te doen, wat voor baldadigheden op de
plaetse gepleegd wierden in t midden van den
nacht. Overdenkt eens wat er gehuil, getierd en
gevloekt wierd, en hoe do ruste gestoord was,
- herinnert de hoornen en staken gesteld aen de
ondci pastors deurc, genoeg om deze die de tleurc
open deed liet hoofd in te stuiken. Peist op dat
bolle trekken enz., enz. dal wis al in den gulden
tyd dat de vreedzame drinkers zonder Policie
waren.