kunst, en de bouwkunde brengt steenovens
voort.
bi oen woord, de kunslcnner zonder Reli
gie, Test la chair qui huile,A is een ver-
beelder van al wal 'l derlel vleesdi aenlokl
en ophitst. Zoo overal is er Religie noodig.
Voor die een weinig peisl, en is U niet
mooijelyk om vinden waeroin de Religie in
alles noodig is, en overal de eerste en byzon-
derste plactsc moet hebben.
Rik schepsel heeft zyne wet en zynen re
gel, en volgens die wet en dien regel moet
liet zyn, leven, werken, of 't vervalt, 'i ver
gaet en vcrdwynt.
Nu, de wet van bel mensebdom is de reli
gie. De Religie is de eigene wel der men
sehen, 'l is de regel die 'l mensebelyk leven
in stand houdt, doel verbeteren en volmaekl
worden; en vcrlact de mensch die wet, l
menschclyk leven wordt onvolmaekt, ver-
lecgd, en gaet te niet; en l dier tg k leven
heeft de voorhand in hem.
Da erom is'ldat de politieke magl, zonder
Religie, brutale magt wordt.
Dacrom dal wetenschap, nyverheid, kun
sten, enz., verlagen en onweerdig worden
van den mensch met reden en verstand
begaefd.
Nu, de Religi» zonder priesters is onmo-
gelyk, en die de priesters aenrahdl, randt de
Religie aen. Zoo, de liberale gazellen, die
maer en leven uil prieslerhaet, die hunne
lusten zoeken in Paus, Bisschoppen en pries
ters te lasteren, te beliegen en te bespotten;
die liberale gazetten werken al tegen de
Religie, en die de Religie bestrydon, beslry-
den de eigene wet van den mensch. Zy wer
ken lol de vernedering, verlaging, en ja,
vernietiging van de menschel) kheid.
Zy werken overal om het dierelyk leven
le doen bovenslaen en te doen woekeren.
In Politieke, in koophandel, in uyverheid,
in kunsten, in wetenschappen, H isde rede of
ll versland niet, maer hel derlel vleesch dat
bet woord voert. Ën zoo geheel het menseb
dom moet ontaerden en zyne eigene weerde
verliezen, en dat is, boven alles wal men
denken kao, monsterachtig, afscliuwelyk en
walgelyk.
de goetrouwigen ophitst legen deprieslersen
de katholieken.... T is gy die alle acht da
gen spreekt van 't katholiek geld en goed,
van hun eten en drinken, enz., enz., en
al zoo (Je armen ophitst tegen hen....'T is
gy die looft en prysl de roovers van Italië,
de beurzesnyders van Relgie, de binnenpal-
mers van Penissen, enz., enz. 'T is gy die
zegt dat roovcn deugd is, als degeroofden
katholiek zyn!
Gy peisl alles gezeid le hebben. Als
ge een Langrand kunt noemen, als ge een
broerke vast hebt, gy meent, magister, dal
ge gelyk hebt; maer als-wy u bevechten 'l
en is niet om Langrand vooren teslaen, 't en
is niet om een zedeloozen te verontschuldi
gen, 't is om te zeggen dat de Paus van
Rooinen ons Opperhoofd is, dal de Bisschop
pen onze bestierders zyn in geloove, zeden,
en kcrkclyk regt; en, weet bet wel, Lan
grand en is 't katholieke geloove niel, noch
een broerke, noch iels van al wat ge zegt.
Maer 'l katholiek geloove is in 't onderdanig
hooren en volgen der lessen van de 11. Kerk,
lessen, die ons in alles leeren wal wy doen
moeten, en moeten laten.Al waren er honderd
Lnngrands en duizend broerkens erger of dat
gy ze uitverziert, wy zouden nog zeggen
dat de Toekomst een slechte, zedelooze, eer-
loozc en goddelooze gazelle is, niet uit
wrackzucht, maer uil christene liefde!
Ecu beetje 't eene en 't ander.
Fyne antwoord. Die gelezen heeft wal
't Nieuwsblad geschreven heeft over'l mira
kel van Saletle, weel nu wacraen hem hou
den. Hy kan zien hoe onredclyk, goddeloos
en bot hy moet zyn die hel loochent. Nog-
thans de Toekomst heeft nog hare antwoord
en hier is ze, de fyne:
....En och Ueerc! zegt ze, 't is al veer
tien dagen dat wy ons laetsle woord gege
ven hebben en daermèe ponctum.
Die nog zegt dal de Toekomst niet rede
neeren kan, moet moeijclyk zyn!... Wat!
't mngisterije zegt zyn laetsle woord, en
men zou durven zeggen dat hy ongelyk
beeft?... AHons done!...
'7' en is wy niel. Neen, Toekomst,
'l en is wy niet, die zeggen dat een deel en
'l Grootste deel der Belgen eerloos cn zede
loos is; T en is wy niet, die dc eene tegen de
andere opsteken; T en is wy niet, die zeggen
dat de opstand, oproer, ruilenbrcken. enz.,
enz., wettig en redelyk is; 'ten is wy niet
die zeggen dat de ryken smeeren, eten, drin
ken cn slapen, cn 'l volk laten slaven; 't en
is wy niet, die zeggen dat roovcn eene deugd
is. Maer wie is 't? Gy, Toekomsten uws
gelyken; gy, Toekomst, papegaeiseher cn
aepscherwvze, gyschryflalle 8 dagen dal de
katholieken verbeest zyn door de priesters,
cn 't mcestendccl der Belgen zyn katholiek!..
T is gy die, alle acht dagen <le katholieken
uitgeeft voor wraekgierig, afsiroopcrs, poes
jenellen, dwinglanden, enz., enz., en alzoo
t' o i' c s i> o ii <1 c ii t i c ii
Eïc niiei'lieitl kwetst*
van St Joseph tc Gent, zegt ze, is ingerigt-
om de bevolking op te hitsen legen de Ge
meen tcraed.
Dal is een leugen, want 'l nieuw broeder
schap is ingerigt om hulpe en bystand te
geven aen de armen, die niel geerne gedol
ven en zyn lyk honden.
3e Leugen. 'T Nieuwsblad lacht om-
dal er Belgen zyn die vaderlandsliefde heb
ben.
Dat is een leugen, want 't Nieuwsblad en
lacht maer met de vaderlandsliefde van Oui
eest ga.
De Poperinghnaer geeft ook een masse
leugens, maer wy laten dal voor andere.
Theater. Zondage laetst heeft de
Vlaemsche Sterre het ypersch tooneel met
hare verlichtende stralen beglansd. De dry
stukjes die zy haer publiek opdischte waren
zoo onnoozel dom cn zoo belachclyk, dat
menigeen der aenschouwers traenoogde van
compassie. Nogthans had dc Sterre de débuts
van twee nieuwe aclricen aengekondigd, in
vervanging van deze die het ongeluk gehad
hebben haer te mishagen.
Wy zullen eens breedvoerig over de zen
ding der Vlaemsche Sterre spreken, die
waenl hare medeburgers le moeten verlich
ten.
Lanleerns.Iet dal aerdig is, 't is dat
wy allyd van alle kanten hooren roepen otn
licht! licht! En nogthans is onze stad niel
eene van die bevoorregte steden, waer man
nen van 'l licht zetelen op 't stadhuis. Oud
licht en jong lichtOpinionlicht en Progres-
lichl,\ licht en verlicht dal het allyd ver
lichting is op 'l stadhuis. Ja, licht is er zoo
danig, dat er zyn die naer Kortryk reizen en
kaerijes doen zien als ze geen hebben. En
nog durven zeggen dal de lanleerns niet en
verlichten teVper.dat de lanleerns zoo gauw
ophouden van lichten 's nuchlens, dal men
niet zonder gevacr naer de misse cn kan
gaen. Nog zeggen dat de kleine slraetjes
gehecle avonds in 't duister liggen!... Dat
zyn moeijelyke Yperlingen.
Allons! Allans! Gastje en Ericje, hebt gy
daer niel le zeggen dan?... Een beetje licht!,
gy zult ten naeslen keer nog gekozen zyn,
mannetjes, als ge eenlwal doet.... Trekt een
beetje aen grootmoeders schorle, zy is zoo
goed voor hare jongste!...
Stads nieuws.
Leugens en valschheid. 'T eerste
nieuws deze weke in de Toekomst, die vanT
begin tot 't einde leugens opdient voor hare
lezers die geene onnoozclaers cn zyn, is:
lc Leugen. Zy zegt dat de II. Vader,
Pius IX, klaegt over Relgie, en dal de reden
is omdat de straffen der middeleeuwen er
niel kunnen hersteld zyn.
Dal is een leugen: 1° Dell. Vaderen
heeft van Relgie niet gesproken, dus niet
gcklaegd, in lange niet.
2" Dal hy de straffen der middeleeuwen
wil hersteld zien, is ook een leugen, dat en
heeft hy nog nooit gevruegd.
2° Leugen. «T nieuw broederschap
Sterfgeval.
Yperen komt zyn oudsten inboorling le
verliezen. Maendag laetst is Mynheer Jan-
Baplisle Vandenpeercboom overleden in den
gezegenden ouderdom van 99 jaren, 3 maen-
den en eenige dagen, lly was geboren in
October van 1773. 'T was een man die, lot
korten tyd voor zyne dood, nog allyd bezig
was met ny verheid en werkzaemheden, een
van die oude vlaemsche werkers. Een man
ook was hy van den ouden eed, die allyd
getrouw aen zyn geloove en godsdienst
bleef, die nooit verslaen heeft hoe men met
al die nieuwe leeringen, dal vergoddeloozen
van onderwys, welstand onder 't volk kon
brengen.Gedecoreerd van het orde van
den Nederlandschen Leeuw, want na den
franschen tyd hielp hy de palen van de
Nederlanden uitsteken, had hy nog het kruis
van Leopold I hekomen in 183G.
Dat zyne ziele in vrede ruste. Amen.
ISitiiiiciiïuiitfscltc politiek.
Dc doctrinairen gevoelen dat hun haring
niel cn braedt, en dal ze in tyden van ruste,
onmogelyk aen den schotel zouden geraken;
daerom zoeken zy overal hoekjes, om de
spontunéilé fuudroyante le doen uitbersten;
'l is le zeggen om hunne cu/uiille van Brus
sel en Antwerpen enz. op te hitsen, ledoen
ruilen insmylen voor den Rolling's palcis
gaen tieren; en 't land in omroerle te
krygen, en dus aen 'l roer le komen met de
a a
Heer Opsteller,
In uw nummer van Zondag laelsl is er een erra-
Oiwwelk ik moet verbeteren en herstellen.Gy drukt
in uw artikel: Acnkondiging uit Poperinglie. De
groote zaek is de kleene damen te doen uitkomen
voor groot en dc vuile dieren te doen acnzien voor
kuiscli en schoon.
In plaets van vuile dieren moet men lezen;
vuile lieeren
Ik acht my gelukkig deze gelegenheid te hebben
om u een nieuws aen (c kondigen welk hier veel
gerucht maekt.
Het schynl dal Zwarte Roose liet postje van can-
tinière zal bedienen en de ongestuimige Jan als
vaendcldrager van het gemeld genootschap zal
benoemd worden.
Cathrientje van hy de statie zou over dit aerdig
koppeltje curieuse historiën kunnen vertellen.
AVat de ware cn katholieke weldoeners der
armen toeli al tegen komen: ik zeg dc ware en
katholieke; want dat en gebeurt niel aen die enkel
menschlievende helpers, zonder hert of ziel, die ook
by den sehamelen mensch noch hert noch ziel veron
derstellen, en liet lichaem voedsel toewerpen zonder
ooit op ziel le [icizen, juist gelyk men een stuk
brood naer den hond smyt.
\Y elnu, gy hebt te doen met cencn armen van 't
poortegal. Veugelhoek of Brabant die uw mndelyden
verwekt, maer vooraleer gy hem uwejonste doet,
zyt gy uit goede cn zekere bronnen bemagtigd om
deze of soortgelyke zalige vermaningen te geven:
Vrouwtje, uwe man is een vloeker en dronk,-ïerd,
gy zyt lui en zwiert van 's nuchlens tot 's avonds,
gy zyt zorgeloos voor uwe kinrlers, 'l is 't uwent
slecht menngie en gy zyt er de schuld vun?
Gemcenlyk, wat volgt er dacruit? de waer-
tieid die kwetst: in plaets van le zeggen: 'l is waer,
gy hebt gelyk, wy zullen ons beleren, dat schamele
mcnsche maekt zich gram, stelt zich aenstonds op
den zoek naer den overdrager van die droeve maren
cn dikwyls zal hare kolerie uitbersten op iemand
die er niet meer schuld in heeft dan de domme
steen.
Iels diergelyks gebeurt er in eene andere wereld
by meitschen die schamel zyn van religie en ver
stand. Dacr is een goddeloos en zedeloos vuilblad,
dat de schendige taek op zich neemt, van de byzon-
derste en treffelykste huigers onzer stad, een voor
een te beschimpen en door de idodder te trekken,
dat spel duerl reeds; 'k en weet niet hoelang, maer
men wordt er Van moede en die schaemtelooze
schryvers krygen eenige zalige waerheden en ver-
niniiiiigcn, bekwnem om zo in hen zeiven tc doen
gaen en ze tol belernis te brengen.
Wat gebeurt er? De waerheid die kwetst: zy
maken zich dul en gtam, dry vier weken lang zoe
ken geluildo pinkooge, smeerhuikje, gazette dok-
icurljo en zwal'te Rooze overal rond niel eene ang
stige uitzinnigheid om te weten van waer hun die
zalige cn welverdiende lessen komen, en eindelinge
mecnen zy den nagel op den kop le slaen. Maer och
tleere toch.' hoe slaen zy er noffens en hoe verre zyn
zy mist deze welke zy treffen willen, zyn er zoo
onschuldig van dat verre van onder het getal dei-
opstellers te mogen geplaetst worden, zy zelfs niet
onder liet getal der geabpnncerden van liet
Nieuwsblad mogen gerekend worden. Dit weten
wy van goed part.
Wat er van komt zicli door dc waerheid to laten
kwetsen I
De reus der afgekookte kandidaten van do libe
rale party van Poperinglie, die zich voorzeker niet
minst onderscheiden heeft, in den politieken stiyd,
door zyne goddeloosheid en anderszins, hield slaen
over tyd en beweerde by liooge en hy lecgedat hy
binnen dry jucr zou schepen van Poperinglie zyn.
Men geloofde hein niel en hy geloofde 't zelve niel,
maer hel verwonderde iedereen dat die hoogmoedi
ge reus met zoo weinig te vredeu was: schepen zyn
van een klein steedje, ware voor hem tocli niel veel!
Had hy liever gezeid: Binnen dry jaren ben ik
'keizer eencr nieuwe wereld! Dit ware beter en
weerdiger van zynen hoogmoed en zyne heersch-
zuchl.
Passchendaole, 7 February 1873.
Melchiors correspondentie van Zondage laetst is
een meesterstuk vAin onzin en leugen. En geen
wonder want willen oen moor wit wasscben is in
den verloren arbeid; blankellen alleen kan voor een
tyd helpen; maer met een vlage en een wind, 'l
vliegt af, cn hy stael leelyker als te vooren.
Dc herbergpuliliezegt hy, is de oorzaek van
wanorders. De wel en de regel, die voorzeker
dienen, en dienen moeten om liet orde en de ruste
te behouden, dienen te Pnsschendaele om meer
wanorders en onrusle te veroorzaken.
Om zulk een dwazen voorstel te houden staen, is
het noodig dat, Melchior spannende met Esculap,
al hunne valschheid cn leugens byeenbrengen.
Dus eerste valschheid cn teugen. lly zegt of
geeft in om te zeggen dal er te J'asschenduele meer
gedronken, later gepekt, gruwelijker gevochten
wordt, als ten lyde dal er geen politie en was.
Dat zegt hy al wel voor den tiensten keer, en
voor den derden of vierden keer antwoorden wy
hem:
1" Dat er nu geen bellen meer afgetrokken zyn
achter middernacht, lyk of 't gebeurde van be
schonken kerels de edele apenvrienden, in degoen
tyden, zoo Melchior zegt;
2° Dal er legen nicmands dcure geen hoornen
meer geplaetst zyn, gelyk het in de goe tyden ge
beurde, nog eens van de vreedzuein bedronken
apenvrienden.
3' Dal er nu nooit geen sprake meer en is van
den Aep af te smylcn, lyk of 't gebeurde in de goe
tyden nog by eenen legenwoordigen apenvriend.
4-° Dat het nog niet gehoord is, dal F. se ut ape door
de vensters vloog, gelyk liet gebeurde in de goe
tyden dal er geen politie was.
8° D.it de Mosselmarkt, wel de helft meer in
ruste is, min gestoord wordt, min hoort krnkeelen,
min ziel vechten of in de goe tyden dat de Mossel-
markt ds Commune was, en Melchior dacr zyn
vrienden had.
(Dc Mosselmarkt wykt nu af van Melchior; 't
zyndcr die zeggen waerom; maer 'k en ga liet ik
niel vermonden.)
0° Dat er op verre naer zooveel geen processen
meer en zyn, als in de goe tyden dat Melchior zyne
voorvechters uitzond om vreedzame burgers le
tergen.
Dit zal genoeg zyn voor vandage, Zondage wat
meer, zonder woede of brieschen. X.