nergens buiten de kerk zich bemoeijeiK Christus hoeft gezeid: «3Iyn ryk is run deze wereld niet. lloevele duizendmalen iieeft de liberale drukpers, ik spreek niet van hel walgelyk vuilbladje van Yperen, inner van de gematigste dagbladen van het land, de zen valschen voois gezongen, alsof zy wet- liglyk daeruil rnogten besluiten dat de pries ters op de wereld niets te zeggen hebben, noch icvers mede zich bemoeijen mogen! Ja zeker, onze goddclyke Zaligmaker heeft aen Pilalus gezeid: Myn ryk is van deze wereld niet, »cn de priesters lecron het nog dagelyks, naer hel voorbeeld van den Zaligmaker, aen de liberale Pilalussen van onze dagen; maer deze spreuk heeft den ver keerden zin niet welken onze hedendaegsche Phariseers er aen willen geven. Als de Heer zei dal zyn ryk van deze wereld niet was bevestigde hv enkelvk dat zyne zending van de wereld niet kwam, dat IIV van geenen koning of van eenen groolen dezer aerile zyn magl noch gezag ontvangen had, maer van zynen hemelschen Vader; maer zyne zending was in deze wereld om de booze wereld te verlossen. Daerom wordt hv genoemd Verlosser der wereld. De libe ralen integendeel willen valschelyk uit deze woorden besluiten dat de Zaligmaker en bygcvolg zyne dienaers hier in de wereld zich nergens te bemoeijen hebben, lenzy voor zooveel hel de liberalen zouden belie ven en gedongen in geestelijke zaken: men ziel hoe de liberalen in Duischland handelen met de bisschoppen in hun land. Gael eens de historie van deze eeuw te rade en gy zult zien hoe in vroegere tyden gelyk nu al de liberalen van alle koleuren en van allen stand deze spreuk hebben toegepast cn uitgeleid. Hel komt hier allyd op aen dat zy alle gees- ■lelyke overheid als onbekwaem oordeden om lydelyke magl uit te oefenen, dat zy zelfs willen doen geloovcn dat alle priester- lyk gezag noodzakelyk met dat wereldse!) bestier moet stryden en vechten. Daerom willen zy al wal hel priesterlyk kleeddraegt, Paus, bisschop, pastor of pater, als een Parias uil de wereld verbannen met die heilige woorden'van hel Evangelie: Myn ryk is van deze wereld niet. Napoleon I" had deze woorden in den mond, als hy den Paus Pi us VII in gevan genschap sleepte naer Fonlainebleau; het "is ook om onzen legen woord igen Paus Pius IX van het last van zyn koningryk te ontslacn dal Victor Emmanuel met Napoleon III de Pauzelykc Staten aen zynen wettigen koning ontstolen heeft. liet tvdelyk beslier, hel bemoeijen van wereldsche zaken belet den Paus van zyn geeslelyk bestier uil te oefenen, van zyne hemelsche zending te volbrengen; en Napo leon I en zyn neef met Victor-Emmanuel, die overliepen van religie hebben, in het belang van de Kerk, de Kerkelyke Stalen geroofd of geannexeerd, zoo zy in hunne valschc tale zeggen. Zoo valschelyk spreken ook onze zooge- nnemde matige liberalen als zy houden slaen dat de priester zyne geeslelykc zending te buiten gaet toen by zyne burgerlyke regten uitoefent benevens zyne medeburgers. Wy zyn legen de priesters niet, zeemen die be dekte liberalen, maer wy kunnen niet lyden dat zy zich de politiek aenlrekken: dat doet kwaed aen de religie! Die mannen bersten zoodanig van religie dal zy er meer mede bekommerd schynen als de priesters zelve: zy zy» gedurig in de kerke, zy volgen al de goddelyke diensten, zy zyn tegenwoordig in al de sermoenen, zy loopen de biechtstoe len otnverre en zv zyn met niet anders be kommerd als inel hunne ziele zaligheid en de bckeering der zondaers, en daerom zucli ten en kermen zy over de verblindheid van de priesters die zich de politieke van de wereld aenlrekken en ter bertc nemen. Hoe menigmaal het ft men dit liedje niet liooren zingen, als er kiezing op handen was, van liberalen die niet meer religie hebben in hun bert en geest als zeden in hun leven. En hocvele onnoozele menschen die misschien geen kwaed inzigt noch slechte mcening hebben, laten hen misleiden door deze val schc prophelen en werken aldus mede spyts hunne goede meening en wil,met de kopstuk ken der liberalen welke eenen eeuwigen iiact gezworen hebben legen al wal godde- lyk of geeslelyk is. IVut tier Nbuisliorlogie. een pos4jc. Ma<is nieuws. Kelleiyen en schismatieke reden. 'T nieuws en 'l droevig nieuws van deze weke, in Yperen, zyn eenige ketterijen en schisma tieke voorstellen van de schynheilige Toe komst. 1° Kvllery. l)e Godsdienst is heden de zelfde niet als over vyftig jaer. 2° Kellery. De Paus is door de on- fielOaerheid lol een tweeden God verheven. 3° Schismutieke reden. De invloed der gallicaensche stelsels malen dut de geestelijkheid meer geacht was over vyftig jaer als heden. 'K vrage aen de lezers nog een keer een gebed voor den ongeloovigcn die zoo onze zalige leering en de Heilige Kerk beslrydt. Hy en weet niet wal hy doet. Ware de schry- ver niet ziende blind, 'k zou hem vragen om ieder van die voorstellen le beredeneeren. Maer!.., Ander nieuws. Al 'l ander, in de Toekomst, is een bnndelijc wnerlyk onnoo- zel klap en allyd scheld- en lasterwoorden; maer nog geen woord op do gezonde redens die wy gaven van mirakel van Saletle, nog geene disktissie mcugclyk: hare historie der Jesuielcn, .zoo valsch, zoo vol lasteren onzin, en dorft ze nog in geen een punt honden staen; nog geen een leugen van 't Nieuwsblad aengehaeld, hoewel zy allyd voort zegt: dal'l Nieuwsblad liegt.'T is toch ellendig, niel waer? Kurieuzer nieuws. De Toekomst vraegt wien dal er de noodzakelijkheid van de Religie betwist. In een woord, Toe komst, gy en al die zeggen dal het ondcr- wys der jeugd niel en moei katholiek zyn. Zoo deze die de schoolpenning inzamelen om Gattischolen Ie maken, waer alle religiën gebannen zyn!... Is dat geen curieus nieuws dal de Toekomst niet en weet wie dal dc religie wil verbannen?... Nog al sterker. De priesters zyn der noodig voor de Religie, zegt de Toekomst maer 't moeten priesters zyn aenveerd vaii de Toekomst, al de andere en deugen niet. Zoo, Yperlingen, gy moet weten en geloo vcn, de Toekomst zegt het u, dat gy pries ters noodig hebt; maer gy en hebt geen een die goed is...' T en is geen een die Toekomst- gezind is?... Dat is sterk, niel waer? Maer compassie weerd. BBiiinmliiiiiisfltc poli lick. In de Kamers ligt men nog altyd acn 't ge weld over 't onderwys. Funck, Boulenger, Bergé, en tot Rogiers toe, hebben al hel katholiek vrye onderwys aengerand en gesproken ten voordecle van een Slaelsonderwys zonder religie. Onder do liberalen zyn ze in tween ver deeld: de eene zouden willen de wet van 1842 aenslonds afschalïen; de andere pcizen ook wel alzoo, maer uit voorzigtigheid en durven zy het niet voorenstellen, en behou den die wel; maer in "t gebruik zouden zv die wel bykans afschaffen, lyk of ze gedaen hebben met de wet op de kerkhoven. Dus, al dal liberael is is tegen Ivrye on derwys; omdienswille dat in België nog, dat onderwys noodzakelyk katholiek en gods dienstig zvn moet. Bergé, die wale, hier zoo wel onlhaeld by de doclrinairen van Yperen, heeft eene redevoering gedaen erger of een verwoeden. 'T katholiek onderwys is het kwaed en dc kwael van de lyden, en die het volgen, ver liezen krachten, zinnen, versland, gezond heid, kloekte, en al. Alzoo, zei hy, zyn de Vlamingen, zegt hy. Blinde, kreupele, toe rende, scrofuleuzc, doove, stomme, zyn der onder de Vlamingen meer of hy de Walen, omdat de Vlamingen katholiek zyn en de Walen liberael. Moet men daervoor in de Kamers zetelen en de pretentie hebben van geleerd te zvn, vrydenker te zyn, de wetenschap vooren te staen en alles te doorsnuisleren?... Dacrop gaen wy nog weérkeeren. 'T is een waer schandael! Is dat een huisepot, die libera le party!!... Juist ook is van deze weke verschenen den uilslag van Imt konko rs lusschen dc leerlingen van 't middelhacr end rwys van geheel T land. En t is 'l gemeente kollegie van Yperen, dat jaerlyks zoo veel duizende franken kost, dal van dezen keer geheel en gansch aen sleertje komt. 'T liberael onder wys is toch maglig!... SiiiiloiliiiKSsch nieuws. ROO.MEN. Zyne Heiligheid heeft eene En- cyclique gezonden naer de Armenianen, om de schismatieke oproermakers te ver- oordeelcn en de katholieken op tc wekken tot de gelrouwigheid en de verkleefdheid aen den Aposlelyken Stoel. Verders, de II. Vader is gezond en allyd vol betrou wen. lly heeft er al veel zien gaen. ITALIË. Eene wel is gestemd wacrdoor de byzonderste kloosters verbeurd en aen den Slacl gegeven worden. Mynheer Amedens is l'huis, in zyn va- ders's keuken, gezond toegekomen zonder schipbreuk. Er is een proces legen een katholieke gazelle; zy heeft gezeid: De Spanjacrds willen Amedeus niet, omdat hy wat le flnuwhoofdig valt. Dat is, volgens hun princiep: dc volstrekte vryheid der drukpers. Ge zoudt eens moeten lezen wal zy dagelyks schryven legen den Paus en al wat deugt. ZWITSERLAND. Mgr Mermillod, de ver moerde Bisschop van Geneven, is Maan dag laelst door eenen commissaris van at Wy moeten natuerlyk antwoorden aen de vraeg van liet gazelle dokleuitje, waertoe onze sladsliorlo- gie dieni. liet mannetje heeft ongelukkiglyk eens te late gekomen aen liet convoi en 't is al de schuld van de horlogie! juist lyk een kind die de tafel slacl waertegen liet zich geslooten heeftliet gazette doktcurlje vrnegt of dal liet is omdat de horlogie* katholiek geworden is: Wal dunkt u daervan. M de Secretaris, die u met den regulateur belast, moet men by zulke vraeg de schouders niet opsteken en vragen of hel gazcltodokleurtje niet begint te suffen? Doch hou omioozel dat die vragen zyn willen wy wel aen de eerste derzeive antwoorden; waertoe de siadsliorlogie dient? Telkens dal zy siaet maekt zy u indachtig dat uw leven van eene uer verkoil is en dat God in zyne goedheid u nog eene uer vergunt die kun uwe laeisie zyn. Kwestie of iieb-je er eens op gepeisd! Waertoe de siadsliorlogie dient? Om aen uwe gepatroneerde, do naclituils, de uer aen te wyzen van des avonds in lyden naer hun huis te gaen sla pen, liever of in de herbergen te zitten nachtuilen en (wistzneken, liever of langs strate met hun dronke gezicht de rust der vreedzame burgers te slooren, liever of 's nachts dronke t'liuis komende tot limine ouders toe zoo vreedelyk te mishandelen dal zy er de beenen by breken. Waertoe de siadsliorlogie niet zou moeten dienen, ware 0111 uwe artikels voor de drtikkery tot Ype ren iu lyden tc doen toekomen, want hoe meer deze Ie late komen, hoe beter. God gave dal zy maer altyd te lacl of niet toekwamen! Samenleving, geloof c:i zeden, keik eu vaderland zouden er alleszins niet by vei liezen, ter contrarie. De menscli, toen hy in eerc ge«tchl was, heeft zyn geluk niet verstaen, hy heeft zich op den rang der redelooze beesten gesteld en is aen hun gelyk geworden,zegt de wyze man. Deze waerlieid heeft zich verwezenlijkt sedert eeuwen en eeuwen lot op den dag van lieden dal zy, helaes! nog altyd voort aen sommige menschen moet toegepast wor den. Ja zelfs kennen wy er hier die lot zulk een punt redeloos gekomen zyn en beesten geworden door hu mie vuile driften in tc volgen, dal zy zich inbeel den zoo omiiogelyk ie zyn voor andere van niet redeloos niet beest niet vuil gelyk i.y zelve Ie zyn, als dat het onmogelyk is dat twee en twee vyf is. Arme gasten toch, wal zyt gy te beklagen! Er is maer sprack in stad van een uieuw postje in 't luidersmiizick, dit van dokleur De conditiën zyn dal die dokleur byzondcre kennissen moet heb ben van de ziekten veroorzaekl door zulkeniuzie ken of door hyeenkomslen van man- en vrouwvolk alsook van deze die voortkomen uit brasparlyen, nachtuilen ilionkeloopen enz. Hel schynt dat het gazelle, doktcurlje dit nieuw postje vraegt om het verlies van zyne oude kalanten te. vergoeden. Zyne kandidatenr is vborgestaen door zekeren liotie.niol, kahoulcrmanneke of smcerbuikje noemt het zoo gy wilt, dal. niets meer in zyn ouders huis te zeggen hebbende, hier in Poperinghp onder liet bestier van de gebrilde pinkooge alzoo zynen stcert komt roeren. Geen twyfel dat het dokteurtje deze benaming zal bekomen maer niet zor.der de verbintenis van voor men geen letter meer in liet vuil blad te doen druk ken nopens het progres van dat nmziek, dewyl zyne slordige artikels te wege zyn die sociëteit geheel en gansch aen den duivel te helpen. In dit geval zal de gazeltedokleur zynen titel veranderd zien in luidersdoktcur, Pas«cliendaelc, 20 February 1873. De nieuwe apevriend of apebaes, die in placls van Melchior de Toekomst met de npcconferenlien vereert, zei dat 't Nieuwsblad 'lenden zyn latyn was, ni.ier een weinigske patiëntie, Esculap en C'% gy zult- hel geward zyn. De nieuwe beschuldigingen die gy, uit liaet, de katholieken van Passcliendaele doet, zullen wy een voor een beantwoorden, lyk of wy lot hiertoe ge- daen hebben, en 'k peize voorzeker dal er meer of een apevriend niet te vreden zal zyn. Dus 't eersie datgy voor don dag brengt is: Gy u vraegt of hy eene kazakko droeg van eerlyk man, n de broedei van den koster, die sekretaris zynde n van M. Bayart, dezen wilde eene poets bakken op ii de celebratie van een huwelyk? Dat de broeder van den koster de oude sekretaris een treffelyk man was, treffelyke kazakken droeg, en overal hem mogt toogen; al die Passchendael- naer is weet het, en 't is een lage lafliertige en snoo- de laster dal door eene gazette in twyfel te brengen. Moet men 't enden zyn latyn of niet'om tot daer te komen?... Maer wat nog afschuwelyker is, 't is dat Mel chior dien lieer laet of helpt aenranden, aen wien hy zoo oenen grooten dienst ging vragen. Ja hy, Melchior, hy had een eerlyk en treffelyk kazak aen, als gy hem den geheimen dienst vroegt: gy moest wel trouwe hebben in zyne treffelykheïd en eerlyk- heid, en verstaen hoe li y geacht was; anders, gy en zoudt zeker naer hem niet gegaen zyn om eene treffelyke dochter te krygen. Nu voor 't geen de celebratie van dal huwelyk aengaet, de zaek en was zoo beklagelyk niet. En indien de acliryver by de Toekomst niet teenemael booze en snoode inzichten hadde, hy zou de zake geheel uiteen gedacn hebben, en zoo geen twyfel laten zweven op de eerlykheid van eon man die onberispelyk was. Hier is de zake: 't bestond al hierin dat een trou wer op gestclden dag zyn certificael E. 't is te zeggen van militie niet en had. Du is een zake! niet waer? 'T was al te gare eene kleine nalatigheid of onoplettendheid tegen een burgerlyke wet. Moest men de Ireffelyklieid van een man, een sekretarisin twyfel trekken om nalatigheden of onoplettendheid der wel; de registers van Passcliendaele zouden u iels opleveren sedert dal de broeder van dtfn koster geen sekretaris meer is. De scbryver beroept de getuigenis van den lieer Lamair vredercgler en schoonvader van den koster, een man die ook al dood is. llewel de lieer Lamair zou andere dingen getuigen, die ik aen Esculaps overweging laet, en Znndage voor elkeen zal geven- 'l ware te lang vandage. X.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2