nergens buiten de kerk zich bemoeijeiK
Christus hoeft gezeid: «3Iyn ryk is run deze
wereld niet. lloevele duizendmalen iieeft
de liberale drukpers, ik spreek niet van hel
walgelyk vuilbladje van Yperen, inner van
de gematigste dagbladen van het land, de
zen valschen voois gezongen, alsof zy wet-
liglyk daeruil rnogten besluiten dat de pries
ters op de wereld niets te zeggen hebben,
noch icvers mede zich bemoeijen mogen!
Ja zeker, onze goddclyke Zaligmaker
heeft aen Pilalus gezeid: Myn ryk is van
deze wereld niet, »cn de priesters lecron het
nog dagelyks, naer hel voorbeeld van den
Zaligmaker, aen de liberale Pilalussen van
onze dagen; maer deze spreuk heeft den ver
keerden zin niet welken onze hedendaegsche
Phariseers er aen willen geven.
Als de Heer zei dal zyn ryk van deze
wereld niet was bevestigde hv enkelvk dat
zyne zending van de wereld niet kwam, dat
IIV van geenen koning of van eenen groolen
dezer aerile zyn magl noch gezag ontvangen
had, maer van zynen hemelschen Vader;
maer zyne zending was in deze wereld om
de booze wereld te verlossen. Daerom wordt
hv genoemd Verlosser der wereld. De libe
ralen integendeel willen valschelyk uit deze
woorden besluiten dat de Zaligmaker en
bygcvolg zyne dienaers hier in de wereld
zich nergens te bemoeijen hebben, lenzy
voor zooveel hel de liberalen zouden belie
ven en gedongen in geestelijke zaken: men
ziel hoe de liberalen in Duischland handelen
met de bisschoppen in hun land. Gael eens
de historie van deze eeuw te rade en gy zult
zien hoe in vroegere tyden gelyk nu al de
liberalen van alle koleuren en van allen stand
deze spreuk hebben toegepast cn uitgeleid.
Hel komt hier allyd op aen dat zy alle gees-
■lelyke overheid als onbekwaem oordeden
om lydelyke magl uit te oefenen, dat zy
zelfs willen doen geloovcn dat alle priester-
lyk gezag noodzakelyk met dat wereldse!)
bestier moet stryden en vechten. Daerom
willen zy al wal hel priesterlyk kleeddraegt,
Paus, bisschop, pastor of pater, als een
Parias uil de wereld verbannen met die
heilige woorden'van hel Evangelie: Myn ryk
is van deze wereld niet.
Napoleon I" had deze woorden in den
mond, als hy den Paus Pi us VII in gevan
genschap sleepte naer Fonlainebleau; het "is
ook om onzen legen woord igen Paus Pius IX
van het last van zyn koningryk te ontslacn
dal Victor Emmanuel met Napoleon III de
Pauzelykc Staten aen zynen wettigen koning
ontstolen heeft.
liet tvdelyk beslier, hel bemoeijen van
wereldsche zaken belet den Paus van zyn
geeslelyk bestier uil te oefenen, van zyne
hemelsche zending te volbrengen; en Napo
leon I en zyn neef met Victor-Emmanuel,
die overliepen van religie hebben, in
het belang van de Kerk, de Kerkelyke Stalen
geroofd of geannexeerd, zoo zy in hunne
valschc tale zeggen.
Zoo valschelyk spreken ook onze zooge-
nnemde matige liberalen als zy houden slaen
dat de priester zyne geeslelykc zending te
buiten gaet toen by zyne burgerlyke regten
uitoefent benevens zyne medeburgers. Wy
zyn legen de priesters niet, zeemen die be
dekte liberalen, maer wy kunnen niet lyden
dat zy zich de politiek aenlrekken: dat doet
kwaed aen de religie! Die mannen bersten
zoodanig van religie dal zy er meer mede
bekommerd schynen als de priesters zelve:
zy zy» gedurig in de kerke, zy volgen al
de goddelyke diensten, zy zyn tegenwoordig
in al de sermoenen, zy loopen de biechtstoe
len otnverre en zv zyn met niet anders be
kommerd als inel hunne ziele zaligheid en
de bckeering der zondaers, en daerom zucli
ten en kermen zy over de verblindheid van
de priesters die zich de politieke van de
wereld aenlrekken en ter bertc nemen. Hoe
menigmaal het ft men dit liedje niet liooren
zingen, als er kiezing op handen was, van
liberalen die niet meer religie hebben in hun
bert en geest als zeden in hun leven. En
hocvele onnoozele menschen die misschien
geen kwaed inzigt noch slechte mcening
hebben, laten hen misleiden door deze val
schc prophelen en werken aldus mede spyts
hunne goede meening en wil,met de kopstuk
ken der liberalen welke eenen eeuwigen
iiact gezworen hebben legen al wal godde-
lyk of geeslelyk is.
IVut tier Nbuisliorlogie.
een pos4jc.
Ma<is nieuws.
Kelleiyen en schismatieke reden. 'T
nieuws en 'l droevig nieuws van deze weke,
in Yperen, zyn eenige ketterijen en schisma
tieke voorstellen van de schynheilige Toe
komst.
1° Kvllery. l)e Godsdienst is heden
de zelfde niet als over vyftig jaer.
2° Kellery. De Paus is door de on-
fielOaerheid lol een tweeden God verheven.
3° Schismutieke reden. De invloed
der gallicaensche stelsels malen dut de
geestelijkheid meer geacht was over vyftig
jaer als heden.
'K vrage aen de lezers nog een keer een
gebed voor den ongeloovigcn die zoo onze
zalige leering en de Heilige Kerk beslrydt.
Hy en weet niet wal hy doet. Ware de schry-
ver niet ziende blind, 'k zou hem vragen om
ieder van die voorstellen le beredeneeren.
Maer!..,
Ander nieuws. Al 'l ander, in de
Toekomst, is een bnndelijc wnerlyk onnoo-
zel klap en allyd scheld- en lasterwoorden;
maer nog geen woord op do gezonde redens
die wy gaven van mirakel van Saletle,
nog geene disktissie mcugclyk: hare historie
der Jesuielcn, .zoo valsch, zoo vol lasteren
onzin, en dorft ze nog in geen een punt
honden staen; nog geen een leugen van 't
Nieuwsblad aengehaeld, hoewel zy allyd
voort zegt: dal'l Nieuwsblad liegt.'T is toch
ellendig, niel waer?
Kurieuzer nieuws. De Toekomst
vraegt wien dal er de noodzakelijkheid van
de Religie betwist. In een woord, Toe
komst, gy en al die zeggen dal het ondcr-
wys der jeugd niel en moei katholiek zyn.
Zoo deze die de schoolpenning inzamelen
om Gattischolen Ie maken, waer alle religiën
gebannen zyn!... Is dat geen curieus nieuws
dal de Toekomst niet en weet wie dal dc
religie wil verbannen?...
Nog al sterker. De priesters zyn der
noodig voor de Religie, zegt de Toekomst
maer 't moeten priesters zyn aenveerd vaii
de Toekomst, al de andere en deugen niet.
Zoo, Yperlingen, gy moet weten en geloo
vcn, de Toekomst zegt het u, dat gy pries
ters noodig hebt; maer gy en hebt geen een
die goed is...' T en is geen een die Toekomst-
gezind is?... Dat is sterk, niel waer? Maer
compassie weerd.
BBiiinmliiiiiisfltc poli lick.
In de Kamers ligt men nog altyd acn 't ge
weld over 't onderwys.
Funck, Boulenger, Bergé, en tot Rogiers
toe, hebben al hel katholiek vrye onderwys
aengerand en gesproken ten voordecle van
een Slaelsonderwys zonder religie.
Onder do liberalen zyn ze in tween ver
deeld: de eene zouden willen de wet van
1842 aenslonds afschalïen; de andere pcizen
ook wel alzoo, maer uit voorzigtigheid en
durven zy het niet voorenstellen, en behou
den die wel; maer in "t gebruik zouden zv
die wel bykans afschaffen, lyk of ze gedaen
hebben met de wet op de kerkhoven.
Dus, al dal liberael is is tegen Ivrye on
derwys; omdienswille dat in België nog, dat
onderwys noodzakelyk katholiek en gods
dienstig zvn moet.
Bergé, die wale, hier zoo wel onlhaeld
by de doclrinairen van Yperen, heeft eene
redevoering gedaen erger of een verwoeden.
'T katholiek onderwys is het kwaed en dc
kwael van de lyden, en die het volgen, ver
liezen krachten, zinnen, versland, gezond
heid, kloekte, en al. Alzoo, zei hy, zyn de
Vlamingen, zegt hy. Blinde, kreupele, toe
rende, scrofuleuzc, doove, stomme, zyn der
onder de Vlamingen meer of hy de Walen,
omdat de Vlamingen katholiek zyn en de
Walen liberael.
Moet men daervoor in de Kamers zetelen
en de pretentie hebben van geleerd te zvn,
vrydenker te zyn, de wetenschap vooren te
staen en alles te doorsnuisleren?... Dacrop
gaen wy nog weérkeeren. 'T is een waer
schandael! Is dat een huisepot, die libera
le party!!...
Juist ook is van deze weke verschenen
den uilslag van Imt konko rs lusschen dc
leerlingen van 't middelhacr end rwys van
geheel T land. En t is 'l gemeente kollegie
van Yperen, dat jaerlyks zoo veel duizende
franken kost, dal van dezen keer geheel en
gansch aen sleertje komt. 'T liberael onder
wys is toch maglig!...
SiiiiloiliiiKSsch nieuws.
ROO.MEN. Zyne Heiligheid heeft eene En-
cyclique gezonden naer de Armenianen,
om de schismatieke oproermakers te ver-
oordeelcn en de katholieken op tc wekken
tot de gelrouwigheid en de verkleefdheid
aen den Aposlelyken Stoel. Verders, de
II. Vader is gezond en allyd vol betrou
wen. lly heeft er al veel zien gaen.
ITALIË. Eene wel is gestemd wacrdoor
de byzonderste kloosters verbeurd en aen
den Slacl gegeven worden.
Mynheer Amedens is l'huis, in zyn va-
ders's keuken, gezond toegekomen zonder
schipbreuk.
Er is een proces legen een katholieke
gazelle; zy heeft gezeid: De Spanjacrds
willen Amedeus niet, omdat hy wat le
flnuwhoofdig valt. Dat is, volgens
hun princiep: dc volstrekte vryheid der
drukpers. Ge zoudt eens moeten lezen
wal zy dagelyks schryven legen den Paus
en al wat deugt.
ZWITSERLAND. Mgr Mermillod, de ver
moerde Bisschop van Geneven, is Maan
dag laelst door eenen commissaris van
at
Wy moeten natuerlyk antwoorden aen de vraeg
van liet gazelle dokleuitje, waertoe onze sladsliorlo-
gie dieni. liet mannetje heeft ongelukkiglyk eens
te late gekomen aen liet convoi en 't is al de schuld
van de horlogie! juist lyk een kind die de tafel
slacl waertegen liet zich geslooten heeftliet gazette
doktcurlje vrnegt of dal liet is omdat de horlogie*
katholiek geworden is: Wal dunkt u daervan. M
de Secretaris, die u met den regulateur belast, moet
men by zulke vraeg de schouders niet opsteken en
vragen of hel gazcltodokleurtje niet begint te suffen?
Doch hou omioozel dat die vragen zyn willen wy
wel aen de eerste derzeive antwoorden; waertoe de
siadsliorlogie dient? Telkens dal zy siaet maekt zy u
indachtig dat uw leven van eene uer verkoil is en
dat God in zyne goedheid u nog eene uer vergunt
die kun uwe laeisie zyn. Kwestie of iieb-je er eens
op gepeisd!
Waertoe de siadsliorlogie dient? Om aen uwe
gepatroneerde, do naclituils, de uer aen te wyzen
van des avonds in lyden naer hun huis te gaen sla
pen, liever of in de herbergen te zitten nachtuilen
en (wistzneken, liever of langs strate met hun dronke
gezicht de rust der vreedzame burgers te slooren,
liever of 's nachts dronke t'liuis komende tot limine
ouders toe zoo vreedelyk te mishandelen dal zy er
de beenen by breken.
Waertoe de siadsliorlogie niet zou moeten dienen,
ware 0111 uwe artikels voor de drtikkery tot Ype
ren iu lyden tc doen toekomen, want hoe meer deze
Ie late komen, hoe beter. God gave dal zy maer
altyd te lacl of niet toekwamen! Samenleving, geloof
c:i zeden, keik eu vaderland zouden er alleszins niet
by vei liezen, ter contrarie.
De menscli, toen hy in eerc ge«tchl was, heeft
zyn geluk niet verstaen, hy heeft zich op den rang
der redelooze beesten gesteld en is aen hun gelyk
geworden,zegt de wyze man. Deze waerlieid heeft
zich verwezenlijkt sedert eeuwen en eeuwen lot
op den dag van lieden dal zy, helaes! nog altyd
voort aen sommige menschen moet toegepast wor
den.
Ja zelfs kennen wy er hier die lot zulk een punt
redeloos gekomen zyn en beesten geworden door
hu mie vuile driften in tc volgen, dal zy zich inbeel
den zoo omiiogelyk ie zyn voor andere van niet
redeloos niet beest niet vuil gelyk i.y zelve Ie zyn,
als dat het onmogelyk is dat twee en twee vyf is.
Arme gasten toch, wal zyt gy te beklagen!
Er is maer sprack in stad van een uieuw postje
in 't luidersmiizick, dit van dokleur De conditiën
zyn dal die dokleur byzondcre kennissen moet heb
ben van de ziekten veroorzaekl door zulkeniuzie
ken of door hyeenkomslen van man- en vrouwvolk
alsook van deze die voortkomen uit brasparlyen,
nachtuilen ilionkeloopen enz.
Hel schynt dat het gazelle, doktcurlje dit nieuw
postje vraegt om het verlies van zyne oude kalanten
te. vergoeden. Zyne kandidatenr is vborgestaen door
zekeren liotie.niol, kahoulcrmanneke of smcerbuikje
noemt het zoo gy wilt, dal. niets meer in zyn ouders
huis te zeggen hebbende, hier in Poperinghp onder
liet bestier van de gebrilde pinkooge alzoo zynen
stcert komt roeren.
Geen twyfel dat het dokteurtje deze benaming zal
bekomen maer niet zor.der de verbintenis van voor
men geen letter meer in liet vuil blad te doen druk
ken nopens het progres van dat nmziek, dewyl zyne
slordige artikels te wege zyn die sociëteit geheel en
gansch aen den duivel te helpen.
In dit geval zal de gazeltedokleur zynen titel
veranderd zien in luidersdoktcur,
Pas«cliendaelc, 20 February 1873.
De nieuwe apevriend of apebaes, die in placls
van Melchior de Toekomst met de npcconferenlien
vereert, zei dat 't Nieuwsblad 'lenden zyn latyn
was, ni.ier een weinigske patiëntie, Esculap en C'%
gy zult- hel geward zyn.
De nieuwe beschuldigingen die gy, uit liaet, de
katholieken van Passcliendaele doet, zullen wy een
voor een beantwoorden, lyk of wy lot hiertoe ge-
daen hebben, en 'k peize voorzeker dal er meer
of een apevriend niet te vreden zal zyn.
Dus 't eersie datgy voor don dag brengt is: Gy
u vraegt of hy eene kazakko droeg van eerlyk man,
n de broedei van den koster, die sekretaris zynde
n van M. Bayart, dezen wilde eene poets bakken op
ii de celebratie van een huwelyk?
Dat de broeder van den koster de oude sekretaris
een treffelyk man was, treffelyke kazakken droeg,
en overal hem mogt toogen; al die Passchendael-
naer is weet het, en 't is een lage lafliertige en snoo-
de laster dal door eene gazette in twyfel te brengen.
Moet men 't enden zyn latyn of niet'om tot daer
te komen?...
Maer wat nog afschuwelyker is, 't is dat Mel
chior dien lieer laet of helpt aenranden, aen wien
hy zoo oenen grooten dienst ging vragen. Ja hy,
Melchior, hy had een eerlyk en treffelyk kazak aen,
als gy hem den geheimen dienst vroegt: gy moest
wel trouwe hebben in zyne treffelykheïd en eerlyk-
heid, en verstaen hoe li y geacht was; anders, gy en
zoudt zeker naer hem niet gegaen zyn om eene
treffelyke dochter te krygen.
Nu voor 't geen de celebratie van dal huwelyk
aengaet, de zaek en was zoo beklagelyk niet. En
indien de acliryver by de Toekomst niet teenemael
booze en snoode inzichten hadde, hy zou de zake
geheel uiteen gedacn hebben, en zoo geen twyfel
laten zweven op de eerlykheid van eon man die
onberispelyk was.
Hier is de zake: 't bestond al hierin dat een trou
wer op gestclden dag zyn certificael E. 't is te
zeggen van militie niet en had. Du is een zake! niet
waer? 'T was al te gare eene kleine nalatigheid
of onoplettendheid tegen een burgerlyke wet. Moest
men de Ireffelyklieid van een man, een sekretarisin
twyfel trekken om nalatigheden of onoplettendheid
der wel; de registers van Passcliendaele zouden u
iels opleveren sedert dal de broeder van dtfn koster
geen sekretaris meer is.
De scbryver beroept de getuigenis van den lieer
Lamair vredercgler en schoonvader van den koster,
een man die ook al dood is. llewel de lieer Lamair
zou andere dingen getuigen, die ik aen Esculaps
overweging laet, en Znndage voor elkeen zal geven-
'l ware te lang vandage. X.