van YPEREN en het ARRONDISSEMENT. VAN NIEUWJAERGIFTEN Zaterdag 8 Maori 1S7T Achtste Jaer. Nummer 37'). VANDERGHINSTE-FOSSÉ, Fr. ftO C. per Jaer. ir 'Ms K li W BJE» K W. l October. IfM A MiE» l'OIT K ar. Aen 1*1 us Ilk, Paus en Honing. Tiende Kyst. Yperen, 8 Maerte 1873. Eene lielifsic zonder dienaers en kan in sland niet blyven, en daerom, zei ik, is 'l dat alwie tegen de priesters schryft en werkt, de Religie leed doet en werkt om ze te verminderen en uit te roeijen. Zondage laetst heb ik u getoogd hoe de Revolutionnairen van Italië dat verstaen en hoe zy een helsch midde! beraemd hebben, sedert lange, om de priesters hatelyk le ma ken: o Dépopularisez la prêtraille Maekt den papenwinkel hatelyk by T volk, »is hun oorlogsroep. Hoe nu onze liberalen dien oorlogsroep volgen; en op alle manieren, en ten allen lyde, en a propos van alles de dienaers des Hecren lasteren en bekladden, is klaer voor iedereen. Dus de belgische liberalen, lyk de italiaen- sche, zoeken den godsdienst leed te doen en uit le roeijen, tzv het met hunne wete, of wel uit dwaesheid cn zonder hunne wete gebeurd. Indien men een liberaelblad namen kan,die alle weke legen Paus, Bisschoppen, priester of kloosterlingen niet uit en valt, wy willen ongelyk hebben. Maer zulk ecu liberael blad cn is er niet le vinden. Om maer van ons liberael Progres, onze liberale Toekomst te spreken, ziet eens boe gretig, met hoeveel vermaek en genoegen zy al de schandalen, waer of geen waer, gaen zoeken aen de vier boeken der wereld; en wal nog schandaliger is, hoezy nooit in bun herle de eerlykheid cn trefTelykbeid en vinden, om de valsche historiën, die zy gegeven hebben, te herroepen, als bel bun bewezen is boe valscb zy zyn. Al de Toeko'/isllezers hebben daer gezien dat Broeder Martial, van Guit. in't gevang gesteken wierd vooraenslag op de zeden. Maer geen een keer en beeft de Toekomst klaer en duidelijk bel vonnis van T Iribu- nael gegeven, waerby Broeder Martial ge heel vry verklaerd wierd. Geen een keer en heelt ze klaer en duide lijk gezeid dal de laslergazetten van Geul veroordeeld waren voor Broeder Martial voort te lasteren. Alzoo gaen de lezers voort met dal slecht gedacht van Broeder Martial, dal slecht ge dacht legen de Broeders, die op de zeilde reke slaen als de dienaers des lleeren. De Toekomstlezers hebben ook in de eer- looze gezien dat een Broeder Jesuiet, te Motis, in T gevang gezel wierd voor de zelfde beschuldiging. En nog geen een keer en beeft men er gelezen, dal die Broeder van Motis vrygezel en teeueuiael onpligtig verklaerd wierd. Nog hebben de Tutkumsllezers een schan dig nieuws ingezogen over Pater Vercruys- se, Pater Dulour, enz., en nog geen een keer en lieell ze doen zien dal die EE. l'l'. vry- gesproken zyn door de Tribunalen. Wal moet ik dan zeggen van 't geen zy gegeven beeft uil verre vreemde landen, indien zy voor ons land en voor'l geen zoo digi by ons gebeurd, zoo eerloos, zoo valscb en zoo boos is? Wat, by voorbeeld van de .Non van Kra- kau, wal van de Nonnescliool le Carcassonne, enz., enz. O! daerin zie ik wel dezen regel der revolulionnaire kerkvervolgers en Gods- bevecblers, regel dien ik Zondage gaf, te welen: Van door leugen en luster dc priesters en kloosterlingen hatelijk le ma ken. y> Ja, bedriegt 't volk, 'l is geerne bedro gen. De Revolutionnairen zeggen hel en doen bet, cn de Toekomst doet mee! V o r r c s p o u il c u ti c u Ken advies voor iedereen. Wat «le i»o|>ci'ii!gscltc libera len zyn. BB MEN SCHRYFT IN IIY UOTEHSTRAET, 60, YI'EIIEN. en in al de Postkantooien van liet ryk VOOR GEHEEL llliT LAND, vooraf belaelbaer. Men schi'jft niet min in dan voor uan J»er. Verschynende den Zaturdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den regel. De reklamen in 't Nieuwshlad betalen 30 centiemen den regel. Ken nummer genomen op het Bureel 18 cent De bygevoegde nummers voor Artikels, Reklamen of Aenkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels. Poperinghe-Yper, 8-20,7-30,9-21,11-20,2-15,8-13,9-20.—Yper-Poperinghe, 6-80,0-08,11-48,3-40,6-32/ 8-48,9-38.Poperinghe-llazëbrouek, 7-13, 12-08, 4 00, 6-82. llazebrouck-Poporinglie-Yper,» 20 r 10-20, 4-08, 8-28. Yper-Rousselaere, 7-88, 12-38, 6-40. Rousselaere-Ypev, 9-30, 1-40, 7-80. Rousselaere-Zfritjr/e, 8-80, t I-I9, 1-24, (m. 8,88,) 7-33, (9 88 Liehlervelde Lichter velde- Tliourout, 4-80 m. Brugge-flousseL 8-30, 12-28, 8-10, 6-40. Liehlervelde-Aortry/c, 8-38 m. Tliourout, LieJUervelde, 11-80. Yper Ktrriryk, 8-40,9 39,11-41,2-38,8-33. Kortryk-Yper, 8-08,10-43,2-36,8 30,8-38. Comtin-Waeslen-Le Touquet llotiplines Arinentiers. 6-10, 12-08, 3-20, (den VVoensd. 8 40 m. 0-08, s.) Arinentiers - Houpltnes - Le Touquet-Waesten -Comen, 7-4o, 2-00, 4 48, (denWoensd. 10-18 in. 7 40 s.) Cotnen-Waesten 8-40, 9-18. (den Maend. 6,08.) Waeslen-Conien 8-40, 10-80, (den Maend. 6-30.) Korlryk-Brugge,8-10,10-48,12-48, (M.8-18,)6-8S,(9 00 Licht.) Brttgge-Kortryk,8-30,12-28,5-10,6-40. Brugge, Blankenkerghe, llevst, 7-20. 2 40,7-24. Brugge-Blankeriierghe, 10-51 m. Heyst, Blanken- berghe, Brugge, 6-08, 11-15, 5-30, Blankenherghe Brugge, 9-1S til Ingelm. Deynze, 5-25,9-46,1-50,4-50 Ingelmunsler-Tliielt, 8-00. Deynze lngelinunster, 7-42,9,10, 12-05,8-10. Tb iel t Ingelmunster, 8-48. Ingelmunster-Anseghem, 6-18, 12-30, 6,15. Anseghem-lngelmunster, 7-48. 2-10, 8-05. Dunkerke-Veurne-Dixniude Lichtervelde-Dixmude-Veurne en Dunkerke, 6-35, 9-15, 1-80, 7-84. en Lichtervelde, 7-00, 10-35, 3-45, 5-10. Dixmude-Nieuport, 10-00, 2-35, 8-37. Niötiport-Dixmude, 7-45, 11 -38, 4-25 Thourout-Ostende, 5-15, 9-20, 2 00, 8-05. Ostende-Thourout, 8-00, 10-10, 12-00, 6-15. Yper naer Dixmude, peerdepostery 6-00 voorin, herberg de Dry Koningen 4 nam.Dixmnde naer Yper. Messagerie Vandewalle 6-00 voorin. Messagerie Deineurisse 2-00 nam. Yper naer Langhemarck. postkantoor 6-00 voorm. 12-30 nam. Langhemarck naer Yper, postkantoor 8-45 voorm. 3-35 nam. Yper naer Merckem, peerdep. 6-00 voorm. 4-00 nam.Merckem naer Yperpostk 7 30 voorin. 3 00 Yper naer Meessenpostkantoor 12-30, 8-45 nam.Meessen naer Yper,postkant. 8-45 voorm. 3-20 nam. Yper naer Nieuwkerke,postkant. 6-00 voorm. 12-30 nam.Nieuwkerke naer Yper,postkant. 8-30 voorm. 3-00 nam. Yper naer Oostvleleren en Veurne, peerdenposlery 6 voorm. (Woensdag) 8 voorm. herberg de Zon 2 nam. Veurne naer Yper, Messagerie Deraihée 8-30, voorm. Messagerie Demeurisse, 1-00 nam.Oostvle leren naer Yper, pos'kantoor 8-30 voorm 3-20 nam. Bodrag der voorgaende lysten. Fr. 13,702—49 PAROCHIE SINT-MAERTENS. (YPEREN), Emile Debruyne, 100 PI.OECSTEERT. M. Francois Vandamme, 10 00 Les enfants Maltelin, 10—00 POELCAPELLE M. M. 2—00 TE SAMEN FR. 13,725-49 N. B. Eene misgreep beeft in een der laetste lyst begaen geweest. In plaets van 1 frank, leest 5 franks voor M. Dejonckheere, onderpastor te Ploeg- stecrt. 'k weet wonder wanneer dat zy 'ne keer my zullen kunnen treffen! Tot nu toe hebben zy cr altyd nef- fens geslagen, ik peis dat zy er om doen en dat zy my voor den laelsten sparen om al het overige van hunne biltere gal op my te lossen. Patiëntie! zy mogen: nogthans waerom toch hunne colerie breken on de schandclykste leugens en lasteringen uitbra ken op priesters, die nooit geen strooi in hunnen weg geleid hebben? op die eerlyko en ireffelyke familiën die hier zoo in aenzien en in achting zyn en niets dan goed doen. Hoe en voelen zy met dat geheel hunne klieke, door die -onedele, laffe en dwaze aenrandingen, siaet om in duigen te vullen, dewyl datzy de welverdiende afkeuring en mispry- zing van liaer eigen volk op zich trekt? Het is toch altyd waer wal een heidensche sehryver zei: dal God verblindt wien hy ten onderen brengen wil. Nu tot daer, als die onedele en dwaze schryvers 'ne keer op mynen rik zullen donderen en tegen my zullen briesschen, weet gy wat ik doen zal? Hoor: geen enkel woord sci ryven om te antwoorden aen persoonlyke lasteringen *n versmadingen, overtuigd dat niemand van hunne lezeis dezelve gelooft en dat zy in state niet en zyn van in lui minste myne eer en reputatie te schenden. Ondertusschen, in plaeis van hun hael en nyd toe le diagen, zal ik voor die blinde vervolgers voort bidden geiyk of ik nu en sedert lang al doe en gelyk het Uns Heere my geleerd heeft toen hy zelf, aen liet kruis hangen de, voor zyne vyanden had: Vader, vergeef hel hun, want zy weten met wat zy doen. Daerenbovcn zul ik ten hunnen opzigle altyd voort de christelyke liefde uitoefenen terwyl ik gedurig in de mael myner krichlen, het geloof myaer voorouders, de H. Kerk myne moeder, den onderdrukten l'aus Pius IX, onze goede voorva- derlyke zeden en Poperinghe, myne geboortestad,zal blyven verdedigen legen de goddeloozen, de kerk vervolgers, de Paus bespollers, de zedebedervers, de suoode vreemdelingen die hier zouden willen den meester spelen. Deze christelyke liefde voor hen en de waerheid, we ke wy virJedigen,leggen ons de pligt op van zo met eene heilige vryheid te boslryder., cn ze af te schilderen lyk of zy zyn en ze te noemen met hun nen waren naem, om lunne poogingen zooveel mo gelyk te verydelen en ze le beletten van kwaed te doen. Daerin volgen wy Onzen Heere na: de slechte liberalen van zynen tyd, te weten de Pharizcën, die al uitwendige ieekens van devotie toonende, zedestelsels verspreidden siryjigat n liet II. Schrift; Christus noemde ze uilgeverwde schrynen, van builen schoon maer van binnen vol verrotting, slanggebroedsel, schynlieiliyuerds vul onregtveer- digheid en ondeugden En wy, zouden wy aen de liefde ontbreken met alzoo te noemen degene die zich aen de zelfde schelmstukken pligtig maken Onze tael zal vol christelyke liefde zyn voor onze tegenstrevers, zoowel als deze van den II. Paulus, toen hy, in den geest van vreedzaemheid, aen de Galaten schreef dat zy uitzinnige waren, als hy Imeneus en Phililes goddelooze en eereschenders heette, als hy van den bedrieger Elymas zei dal hy vul was van looze fopperyen, vyand van alle regt en zoon van den duivel, en toen hy de slechte liberalen van zynen tyd hooveerdigaerds, Godslas teraers, heiligschenders en verraders noemde. Weet gy wat de II. Bernardus, die zoo zacht moedig was dat nun hem zcemvloeijond noemde, zei van dien heiligschendenden dief Arnold van Bicscia? Dat het een man van wanorde was, een scorpioen door de stad Brescia uitgespogen, tn afschrik lol Iloomen en een monster van abomina tie door geheel Duilschland. De vyanden van den Paus noemde hy een uitzinnig volk, zonder geest en zonder hert. De II. Chrysostomus zegt dat dc herders met den muizei spelen zoolang de u reede en hinderende dieren afwezig zyn, maer zooliaest de woloen aenkomen werpen zy den muizei van kant en beginnen sleenen te iverpen. De II. Franciscus de Sales, die ook by uitmun te idlieid zachtmoedig was, na vele ten voordeele van de slagloffcrs van den achterklap geschreven te hebben, zegt: Ik maek eene uitzondering voor de opene vyanden van God en van zyne Kerk. gy moet ze zooveel gy kunt vernederen en bestrijden lyk of gy zoudt te doen hebben met ketters en schuermakers, zelfs mei de kopstukken. 'T is lief de van legen den wolf te schreeuwen toen hy,gelyk waer, lusschen de schapen sluipt Zoo ook zullen wy te werke gaen, want het is met zulk volk dal wy hier te doen hebben, hoewel er sommige van hun nog het masker van de religie aenlrekken Ziet daer, allerliefste tegenstrevers, de meesieis w> Ike wy zullen navolgen: Christus, Pau lus, Bernardus, Chrysostomus en Franciscus; wy zeggen hel u van le vooren, en dan alleen zullen wy onze pen nederleggen en ons met de gewone getui genissen van christelyke liefde ten uwen opzigle vergenoegen, toen uwe goddeloosheden, lasteringen en zedeloosheden zullen een einde genomen hebben. Uw poperingsche correspondent. Vooreerst, gelyk al de liberalen, godsdienstha ters en kerkvervolgeis. Daer na, valschaerds, schyn- heiligaerds, slaven van menhcere». Dit hebben wy al geloond en uitgeleidVoegen wy vandago erby dat hel ruziezoekers zyn, twisizaeijers en kwestiemukers. Hel is onbelwistelyk dal er le Poperinghe, sedert de laetste communale kiezing, groule verdeeldheid hestaet. Herbergen, winkels, nacht- en dagvergaie- ringen, spelen en werken, 'l is al gescheld; en 'l een is katholiek en 't ander is liberael; en 't een is tin ier en 't ander is luider: gy zoudt er oorendul van komen. Wel! wat was het leven toch aengenaem en heler, toen (op eenige vieemdelingen na) al de I'operingbenaers malkander verslonden, zochten, neering en profyl deden, vermaek en werk gaven voor zuoveel als zy konden? 'T is zeker jammer dal zulke goede overeenkomst wordt gebtoken. "f is zeki r kwalyk van aldus de goede vriendschapen ware biocderlykheid te scheiden. Nu, wie heeft dal kwaed geslicht? De liberalen. Wie heeft al de Sociëteiten gedoopt of geselieuid? De liberalen. Wie heeft er lysten gemaekt van katholieke herbergen en winkels, die moeten als pesthuizen worden gevlugt en geschuwd? De liberalen. Wie heeft er een deel der slad als vyandigen hatelyk aen hel andere gemaekt? De liberalen. Dat is beweenlyk en dat is een groot kwaed, maer hol is nog hel ergste niet van al. Omdat de katholieken in groole meerderheid zyn en de liberalen gemakkelyk kunnen missen te Poperinghe, heeft dat eerste plan van verdeeldheid niet gegaen. Men is dan verder gegaen en men heeft de stille en goede burgers vervolg I die men wist of pcisde aen de katholieke party vastgehecht te zyn. Men verpligt de goede niensehen tot in hunne sociëteiten en herbergen toe, en men gaet er twisten en kyven, van 's avonds lact wanneer men veel meer luchten ziet als dat er brandt n in de sta mi net. Men vervolgt de katholieken met voor hunne deuren te gaen tieren en schreeuwen te midden den nacht, gelyk de wilde... beesten. Men vervolgt de katholieken met in bedekte schimpre dens hunnen naem en faem tegen regt en waerheid te bezoedelen en te onieereii. Geene redens zyn le

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1