"Wat ilc gKiiii'i'iti^Miie katlio- Wat «Ie Toekomst In. Mfatls nieuws. Kallefecsle. Wat voor weere het ge weest is en nog is in tie kalleilagenelkemieen ziet het. Maer goe weere of geen, geheel tic markt staet vol kolen en kramen. De cirque staet in 't midden en trekt vele nieuwsgieri gen aen, en al die er in gaet is er hoogst vau te vreden. 'T is ton een soorle van een koordedanser en gymnasmaker die vooral wie kykeu wil schrikkelyk loeren doet en meer als eens zyn leven reschierl, en dat en is niet menschelyk!... 'k en kan 't ik niet zien! Rondom zynder waerzeggerskoijes, en hoe dat men dat al op de markt wilt en versla ik niet!.. Maer 't is lyk of ik vroeger aen de Toekomst zei: Hoe meer men Legen 't ware geloove is, hoe meer neeringe de hamburgsche hebben. Maer een schandael dal alles te boven gaet is dal drieheende schepsel!.. Dat is walge- lvk en is maer goed om zeden te bederven en alle menschelvke gevoelens uit te dooven. Eene regentie die een beelje weet wat dal ze is en moet, cn zou geen zulke schandalen plaels laten. Blasphemien en goddeloosheden. Deze weke hebben wy nog eens blasphe mien en goddeloosheden te betreuren: hier zyn ze: 1° godsdienstig nieuws, zegt de Toekomst, en ze geeft een veroordeeling voor acnslag op de zeden. Is eene spotlerny met den II. Godsdienst. 2° Waer is nu uw /land Gods. Zegt ze nog, om te spotten met ons geloove in de in de goddelyke Voorzienigheid. Is eene blasphetnie regtslreeks tegen God. 3" Een spotlerny en een laster tegen Zy ne Heiligheid Pius IX! God vergeve het haer; want zy en weet niet wat zy doet!... Goloofdzgde.nl/eere in zyne Voorzienigheid en in zyne II. Kerk!... Een gebed van uitboeting als 'l u belieft, lezers! Barbaerschheid, blasphetnievalschheid en schijnheiligheid. liarbaerschheid. Eene deftige en eerlyke familie aenranden, als ze in rouwe gedompeld ligt door een der bitterste be proevingen, dat is eene liandelwyze die barbaersch is boven alle gedacht, Daervoor is noodig al de lage verzonkene lafherlige en snoode vervolgzucht van Magisters, die met hun geloof te verzaken en hunne Moeder de II. Kerk te mishandelen, al menschelyke gevoelens verloren hebben!... En dal zyn opvoeders der jeugd!. Die alzoo schryven in de Toekomst!... Blasphetnie.De'droevige familie een dolk door't hcrle steken, en was nog niet genoeg!.. Zy moesten noch de oneindi ge Majestiit van God aenranden, en ons spot tende toeroepen waer is uw hand Gods! Dat is eene goddeloosheid dat wraek roept by den Heere! En nog eens 't en is maer een onlaerd herle, een geest versmacht in T slyk en vuiligheden, een mond vol gal, lyk Ma gisters hebben die verzaeklen aen hun doop sel! en alle rede en verstand verloren!... En dat zyn de verlichlers der jeugd!... van de Toekomst! Valschlteid. Om de twee gruwelen te bedryven eene gelegenheid zoeken, en ze kost wal kost willen vinden, otn cenige ver schooning te hebben, dat Is eene valschheid die afkeer en walg verwekt voor gasten dio zoo leege gezonken liggen!.. T is T geene de Magisters der Toekomst doen met in onzen artikel, over de dood van sieur Parreineene spotlerny te willen zien Alwie gelezen heeft wat wie over die ellendige dood schreven, moet verwonderd staen, dat er iemand daer eene spoltcrny kan invinden. De Toekomst nogthans zegt dat wy spot ten omdat die man van onze kliek niet en ivas: hoort Parrein heeft de laelsle kiezing stellig beloofd aen een katholiek, van voor de katholieke lyste te stemmen, en 'l en is maer omdat hy bewaekl wierd en om zoo te zeggen opgeleid naer de slembus door den kleinzoon van Grand Papa, dat hy voor de liberalen stemde!... En als ge de Toekomst leest zou men niet zeggen dal die schocnmakcrsbaes een groole liberael was?.. En dat wy daerom spotten met zyne droe vige dood! Hoe valsch! Ja... Dal is valsch Toekomst!... wy cn hebben geen gewoonte van tnel iemands ongeluk te lachen, en :k durf zeggen dat ons eerste woord over de dood van Parrein wac Onge lukkige man toch!..VTis droevig, en daerna een R. I. 1'. om den Heere's bermherlig- heid te vragen!.. Wat hebt gy gedaen Ma gisters?.. Schijnheiligheid. Achter zulk eene valschheideene barbaerschheid en godde loosheid, komen ze toen, die Magisters, inel eene schijnheiligheid, die de kroon is van dal schandael. De familienzegt ze, der twee overlede nen zullen "l ons vergeven, dut wy uurpligt enz.! Wat! dal gy verpligt geweest zyt?..Geheel uwe artikel zimpert helsche voldoening uit van alzoo eene schyn van occasie te vinden, om een katholieke bedrukte familie te tergen eu te folteren en dacrby om met tie Goddelyke Voorzienigheid te spotten en met ons ge loof?... En gy zoudt kouten van verplig- ling?... Maer, Magister, weel het wel 't en valt geen liacr van uw hoofd zonder dewele en toelating des lleeren! En geen een woord geen een gedacht en blyft ongeloond of onge straft! Dat is zeker?.. Zoekt gy maer rond om u gerust te stellen eu volgt maer de gebeurtenissen 0111 't gedacht van Gods lus- schenkomst te verwyderen, 'l is verloren gewrocht, myn vriend!... liter of hierna zult gy boete betalen voor uwe blasphemien! Begraving. D« Ecrw. P. Desmet pastor van Sintc Pieters, is Dysscndag laelst met vele plegtigheid begraven. Do toeloop van zyne parochianen en van geheel de stad, loogden hoe hy bemind was. Geen wonder want door zynen iever, zyn liefdadigheid, zyn geloof, was hy allezins een voorbeeld van priesterlyk leven. Wat hy al gesticht heeft en gebouwd op zyne paro chie staet er als bewys van, en 'l ware Ie lang om alles op te halen cn naer weerde te schatten. Zyne lange ziekte heeft ook niet weinig zyne deugden doen uitschynen. Is zyne goedheid somwylen miskend ge weest, en heeft hy 't hitier water der 011- dankhaerheid gesinaeki, 't is voor hem een gelykenis Ie meer met zynen goddelyken Meester, en toogl ons nog eens dal 'l pries terschap niet alleen eene kroono cn is maer meer nog een kruis! Den lleerc heeft hem, hopen wy, reeds ïondcrdtnael weergegeven wat hy voor llem geleden en geleden heeft. De parochie van Sinte-Pielers en zal heni zoohaest niet vergeten. I" riexl er I j It e SSeiioeiu i n^en. ISuitciilamlsch nieuws. ROOM EN. "T gaet zeer wel met Zyne Hei ligheid. Zy heeft een gezantschap ontvan gen van katholieken van Europa. De jon ge prins Alfred van Leichtenstein las het adres op helwelke Pius voortrelTelyk ant woordde, zooals allyd. ITALIË. Amedée heeft in een paer sleden door de liberalen,feeslelyk ontvangen ge weest, en zal een hoek uilgeven 0111 te loonen dat hy geen koning van Spanje meer is, dunkt my, of otn te bewyzen dat de Spanjaerds zulk geenen koning ver dienen. T is dan nog al waer;'k en wensche zulk geenen aen myn ergslen vyand. PRUISSEN. De Aerlsbisschop van Posen, afgeslaen deel van Polen aen Prutssen, houdt tegenwoordig de region der Kerk staen tegenover den Staet. 'T is een gebod van den minister uitgezonden dat men overal den godsdienst in de scholen moet geven in hel duilsch, zelfs als de leerlingen maer de lael van Polen ver- slaen. Mgr Lodochowski heeft in zyn aertsbidom eene circulaire uitgegeven dal men, tol in de klas van poëzy toe, de lael moest gebruiken van hel grootste ge- lal der leerlingen. Ik hoop, zegt hy, dat de wet zal ingetrokken zyn, zooniet ik zal volgens myn geweten weten lege- bieden wal met de zaligheid der zielen overeenkomt, die my toevertrouwd zyn. De Courrier de Posen heeft den brief gedrukt en is aengeslagen geweest. De liberale gazellen spuwen al hun venyn uil; wat Bistnark zal doen weel men niet, maer zegepralen zal hy niet. SPANJE. Te Rarceloneen in eenige ande re sleden zyn Je huizen gesloten en de kloosterlingen verjaegd cn met de dood bedreigd, in afwachting dal de pelrolwy- ven de brandende sleden mcl olie begie ten. Maer dc Carlislen winnen gestadig grond, geld en aenhangers, en ook nog gevechten. FRANKRYK. T schynl zeker dal M. Thiers geraektheden heeft die niet wegblyven, lot dal zy waerschynelyk om 'l manneljc komen. ESyhiiiis vergreten! jtllt'i'liautlc nieuws. lii-ki'Ei /yn. Wy hebben in (.<."110 reeks voorgaende artikels aeiigeloond en bewezen wal de poperingschc libe l'alen zyn, te weten: Eerst en vooral, vyanden van Kerk en godsdienst. Duerun, valsehaerds, scltynheiligaerds, slaven van menhecre, ruziezoekers en kwestiemakers. Om deze belooning win te onderbreken, en ook om door tegenoverstelling de liatolykheid der popering- selie liberalen te doen uitkomen, zullen wy in eelti ge opvolgende artikels trachten te doen zien wat de poperingscbo katholieken zyn. De poperingsclte katholieken, eerst en vooral, gelyk al de katholieken, op geheel de wereld, r.yn getrouwe en verkleefde kinderen van Christus en van zyne Kerk. Te Poperinglte, gelyk overal, de ware christenen zyn katholiek en de katholieken alleen zyn ware en reglzinnige kinderen der Heilige Kerk. Over vele jaren heeft onze groole en belreu- rensweerdige bisschop, Mgr Malou, deze algemeene waerlteid in zyne omzendbrieven daergcsleldSe dert heeft Mgr Gravez, de tegenwoordige bisschop van Namen, de zelfde waerlteid hestatigd en be weerd. Ten anderen, niemand kan dezelve betwis ten, zoo Ity een oogenblik de zaken wil overwegen en met een weinig aei.dachl wil nazien 't geen dal rondom hei» omgaet. Illyven wy te Poperinglte en antwoordt. Wie ziet gy meest in de kerk? Wie gaet er 's Zondags meest naerdc Hoogmis, naer 't Preken en Vespers en Lof? Wie gaet er meest te hieclitc eu te Commu nie? Zyn hel de liberalen? Een keer 's jaers, als 't wel gaet en God weet hoe, durven zy liet wa gen van rond een vreemden biechtstoel te draoijen, ■en 's anderdugs, met geuzemanicren, op den com muniebank te verscltynen. Des Zondags worden zy naer de eene of de andere lezende Mis van hunne ■vrouw medegesleept, en voor het overige, zy heb ben hunnen tyd noodig om te zotten, en te zwieren, cn te maskerenen l'haeijcbaeijen door Vespers en door al, door Vasten en door al. Neen, in geheel Poperinglte, is er geen een liberael te noemen, geen een, die maekt van kerk en kerkelyke dien sten. 'Wat meer is, als gy er wel op let, de onnoo- zelaers die niet de liberalen meêloopen zonder nog wel te weten watzy doen; die dompclncrs, achter korten tyd, zyn beschaemd van de kerk en verlaten welliaest al hunne cbristelyke oefeningen. Zy schei den uit van ware christen te zyn, naermntc zy voortgang doen in 't liberalisntus en zy zyn al lang afgevallen van 't geloof en van de godsdienstigheid, eer zy -wel weten wat Jilterael is en waerin liet l'rberalismus beslaet. Wat zyn zy te beklagen! Wat zyn byzonderlyk hunne vrouwen en kinders te beklagen! Want, waer do man liberael wordt, ver mindert de vreugde der vrouw en de vrede des huisgezins. Waer de vader liberael is, wordt de onvoeding en liet ondcrwys der kinderen verwaer- loosd, en gemeenlyk de liberale zonen zyn veel slechter .nog dan hunne liberale vaders. Och! hoe veel aangenamer is een huis waer God meester is, waer kuische liefde en goede voorbeelden vrede en zedelykheid baren; waer troosten hope van hier boven alle sniert komt lenigen en alle vrees verdry- ven. Goede en cbristelyke Poperinglienners, be- waert uwen godsdienst: zy is de zekerste onder pand van uw geluk en van uwen voorspoed. Zy 1 en blyft katholiek, goede en reglzinnige katholiek; do katholieken alleen zyn getrouwe en verkleefde kin ders van Christus cn van .zyne 11. Kerk. Een algemeene spuigbak, waerin liet iedereen vry st.-10t.zyne gedachten en nieuwmaertjes te wer pen, als zy maer vuil en zyn. 'T is genoeg van te teokenen leofiel P. of Tcofiel Q, en men moet niet weten wie gy zyt. Aen al de liefhebbers dan van correspondent der Toekomst te zyn, zeggen wy: Schryft maer vet, hoe vetter hoe heter, en, wie gy ook zyn mogcl, hoe gy ook teekenot, 't is al goed. Dat zyn gazeljes, hel... 'Passchendaole, 14 February 1873. In de zelfde correspondentie waer dat. Esculap en Cic van den Lieer Lomair spreekt, doet hy eene andere vrage, die ocnc beschuldiging is. Lyk of wy niet en laten voorbygaen, hier is ze: Wat vaar eene kazak mag men dragen om by het geregt den eisch te doenonder eed, aen zyne mondelinge verbindteiüs te mogen ontbreken V'erslael gy dat, Passchondaelnaers?... Ik locli niet!.. Immers, om dat in 't vlaemsch te zoggen, by wil daer spreken van een katholiek die zou gevraegd hebben om eene mondelinge verbindtenis te mogen breken... onder eed? Is 't onder eed dat hy dien eisch gedaeti heeft, of is 't eene verbintenis onder eed gedaeti!... 'T is twyfelaclitig en't cn heeft alleszins geen zin. Want wat is dal onder eed vragen of den eisch doen?.. En van den anderen tant, eene mondelinge verbintenis aengaen onder led, dat is ook geen gewoonte 'K en kan maer een dingen peizon, en 't zou wel kunnen dat zyn. Te Passchendaole heeft men nog wel onthouden van dat proces tegen de zoons van den koster. Daer was ton eene getuige, die twee getuigenis sen gaf, slrydoiidc met malkander, en die, binst dat hy de tweede uflei onder eed, uitriep: 'K voeg er by cn 'k trek af wal ik wil Die getuige daer, ge weet wel, hut gesteld door eene brave vrouwe, die hem zei: Gy doet een valschen eed, want gy herbt t'onzent alzoo verteld, en nu getuigt gy geheel anders. Is 't van die eed, dat de correspondent spreken wil? Als 'l van dien is, Esculap en Melchior weten wat voor een kazakkc de man droeg, en Fluppe kan het ook zeggen, want 't was zy die zyne kazakke toen pasten. Hebt je 't vast? 'K liadde georne nog «en woordetje gezeid op het ontvangen van pachten waervan de correspon dent spreekt; maer als we leven genoeg hebben, wy lubben tyd genoeg, en 'k zeg hier nog een keer: 'k en zal niet ee.n woord onverlet laten. Wy zyn altyd een beetje lang, 't is om klaer te zyn cn in een keer gedaen te hebben. X. Mgr de Bisschop van Brugge heeft benoemd Pastor van St-Pieters, te Yperen, M. Roets, on derpastor van St-Salvators, te Brugge. Onderpastor te Bellegliem, M. De Meester, pro fessor in 't kollogie St-Louis, to Brugge; Te St. Salvators Ie Brugge, M. De Hulster, onderpastor der Magdalena kerk, te Brugge; In de Magdalena kerk, te Brugge, M. Pattyn, onderpastor te Gils; Te Gits, M. Farasyn, onderpastor te Westvleteren- Te Westvleteren, M. Pombrou, onderpastor ie Becelaere; - Te Ichtegliem, M. Gloricux, onder pastor te Wielsbeke. Wy bobben deze weke ceuen brief ontvangen, gclcckond. I). Vande.nboogaerdeoud-Notaris', en wy welen nbsluit niet wal dal liy wilt. Wil by Coriespondent van '1 Nieuwsblad worden misschien, om de historie van zyne processen uil een te doen?. 't scliyiil; want 't is sprake in zynen brief vanden Beglbanl: van Yperen, van het hof van beroep te Gent, enz. Nu tot dat wy weten wat hy wil, verschuiven wy bet drukken van zyn schrift, en wil by opperwaerd- uit de historie van zyne processen, wy zullen Item geven meer of dat liet hem lust De vonnissen van Vper, Gent en Brussel, met al dc considcranlcit lexlacel, al zeg ik. Heeft by goestc by en m06' maer spreken. In den noebt van 17 February tot 1 Macrt ia T

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2