VAN YPEREN EN VAN het ARRONDISSEMENT. Nummer 384. VANDERGHINSTE-FOSSÉ. it Fr. F. |ici' «Incr. YKKllWEfi EHT. Mei. Yperen, 10" Mei 1873. Parys is sedert eene eemve aen 't hoofd van 't li- berael leven; sedert een eeuwe ziet men liet liberael werk daer in zwang zyn, en nu begint men te zien lot waer het liberael werk en leven komen moet. Barodel, de communardis tegenwoordig de ware ver- beelder van Parys, en loogt dal Parys com munard is. Men heeft schoon te spertelen en te raes- kallen tegen de waerheid, ze slaet daer dreigende voor de oogen van al die peizen wil. In 1789 verllaerde men plegtig dal de politieke samenleving of dc Slaet buiten alle vastgestelde lleligie zgn, leven en werken moeten dat eikendeen in Religie pei zenzeggen en drukken mag wat hg wil, zoolang het niemand geen deere en doet. 'T is daer de grond van geheel het libe- ralismus, en 't is dat valsch en rampzalig gedacht dat Parys communard gemaekt heeft en lot de petrole moet leiden. Ons katholiek geloove en onze katholieke Kerk bestryden en vcroordeelcn dien politie ken grondregel, en daerom is ons katholiek geloove en dc II. Kerk zoo hevig aengeval- len, belasterd en vervolgd door al die libe rael is. Daerom is 't dat de liberalen van Parys zoo hardnekkig de vryheid van pei zen, zeggen en schryven gebruikt hebben om de katholieke leering in de herten te dooven, en in min dan eene eeuw tyds is 't liberael Parys onkatholiek geworden, en zonder Religie en communard. Sedert 1789, zyn in Parys geschreven, gedrukt en verspreid boeken by de magte, om 't geloove aen te randen, te belachen en te vernietigen, en die liberale boeken hebben 't liberael werk gedaen: onreligie gesticht. Sedert 1789 met zyn liberael stelsel, zyn er gazetten, tydschriften en scbandschriften by de voere geschreven en gedrukt om de H. Kerk te bestryden, te ondermynen cn te niete te doen, en die liberale schriften heb ben 't liberael werk gedaen: onreligie ge slicht. Nog sedert 't liberael grondstelscl van 1789, is het onderwys onder de handen van de liberale Universiteit, voorde hooge stu diën, en die liberale Universiteit randt 't ge loove cn Kerke acn cn slicht 'l liberael werk, do onreligie. Nog volgens de liberale vryheid van 1789 is de baldadigheid in al de kunsten, in de letterkunde, romans en theaters, in de schilderkunst, in de snyluinst, in het muziek, zooverre gegaen, dal men nievers zoo wal- gelyke dingen verspreid heeft, en zoovele de herten bedorven; en die liberale kunsten hebben 'l liberael werk voorlgezet, bederf doen groeijen en onreligie geslicht. En alzoo Parys, 'l model van al de model len, volgens onze liberale lichlspreiders, is zonder religie en zonder zeden, en dat is communard leven, en daerom is Parys com munard. Nu, hier in Belgie, is't liberael werk niet 'I zelfde?... En indien men onze liberalen volgen wil, 't communard leven zal 'l bel- gische leven zyn. Hebben wy niet reeds de Geuzen? Eene kouteiiaiicic. 'K en weieniet, gebeur, maer'k cn ben toch daer niet vooren, dat de pastors en priesters alzoo bezig zyn met de politieke. 'T dunkt my dat het vele voordeeliger en beter ware dat ze alles gerust lielen.cn lie ten hakken en wecren onder malkander, alleen bezig hleeven met hunne kerke. 'K cn zegge dat niet omdat ik liberael ben, verre van daer, 'k heb altyd klerikael geweest, daervoor ben ik raedslid uit. Maer, gebeurman, 'k en versta niet hoe het mogelyk is zoo verkeerd te peizen. 'K ga u een keer kort en klaer uiteen doen dat het eene pligl is, voor allen pastor en priester, in de politieke te komen. Antwoord maer op de vragen die ik u ga doen: Is 't geen pligt voor pastor en priester van overal den gods dienst te verdedigen en vooren te slacn, cn van acn ieder geloovigen zync pligtcn voo ren Ig houden? Dat is klaer, gebeur, niemand kan daeraen twyfelcn, dcwyl zy daervoor ge steld zyn. Peist gy niet, gebeurman, dat in de politiek den godsdienst moet verdedigd zyn, en dat ieder politiek man, 'l zy kiezer of gekozen, pligten te kwyten beeft? Dat peis ik zeker. Ilewel als gy dal peist,myn brave man, 's het dan geen pligt voor eenen pastor en priester, van in politiek lyk in andere za ken, de religie vooren testaen, te verdedi gen en de geloovigen hunne pligtcn te leeren? Maer, gebeur, onze liberalen en zyn juist den godsdienst niel legen, zy zyn dik- wyls maer liberael omdat ze een pykje legen den pastor hebben. Wel, gebeurman, weet ge niet dat alle liberalery, hoe kleen dat ze is, tegen 't ge loove is? Hoe? Wel ja, de Paus van Roomen heeft alle slach van liberalery veroordeeld, als slrydig met de leering van Christus. Zoo, als de Paus iels veroordeelt, moeten wy dat niet aenzien als kwalyk? Voorzeker, vriend, maer heeft Zyne Heiligheid zulke liberalery veroordeeld? Wel twintig keeren, gebeurman, heeft veroordeeld, als valsch en slrydig met 't geloove, van te zeggen dat de Kerk niets te zeggen en heeft met de politieke. 'K zou ik ook algauw liberael zyn al zoo. Ilewel, gebeurman, gy zyl do eenigsle niet die een beetje van die valsche liberalery ingezwolgen hebt, en 'l en is maer sedert dat ik dc woorden van Zyne Heiligheid wel gelezen en overwogen heb, dat ik weère ge keerd ben. Nu, als liberael-zyn slrydl legen de Religie, moeten de priesters dat niet bestryden? Als 't zoo is, wel ja, gebeur; maor dat maekt hen zooveel vyanden! Dat is een ongeluk, gebeurman; maer 't is een ongeluk voor dezen die daerom verbitterd zyn tegen de priesters. Is het geen dwaeshqid van gram te zyn legen zynen pastor omdat hy zogt dat stelen zonde is, en dat hy tracht iemand er van af le keeren? Ongelwyfcld, gebeur, 'lis zyne pligt van dc geboden Gods le doen onderhouden zooveel hy kan. Ilewel, goede vriend, als liberael-zyn kwacd is, als libcrael-slemmen kwaed is, als liberale gazellen lezen kwaed is, waerom cn zou het de pastor niet mogen bestryden en uitroeijet) als hy kan?... Waerom en zou het ook zyne pligt niet zyn van dat al le bevech ten, zonder te zien of hy vriend of vyand mackt?... Hy en mag niet laten van le be letten, zooveel hy kan, dat iemand steelt, baldadig leeft, doodslaet, enz., al ware 't een keizer of koning; zoo ook, dat my dunkt, en mag hy niet laten van de libera lery le keere le gaen en ze le beletten nacr zyn verlnogen. Is 't niet klaer? Correspon <lt* nf 3 rn Eilicrulisiiius van Poperi en„I»c MEN SCHRYFT IN OY BOTERSTRAET, 66, Y I'F.REN. en in al de Postkantoorcn van liet ryk VOOIt GEHEEL HUT LAND, vooraf bcUwlbaer. 51en schi'yft niel min in ilan voor cen .Uer Vcrscliyncnde den Zalurdag van elke week. De aenkondiginsprys is van 18 centiemen den regel. Dc reklamen in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen den regel. Een nummer genomen op liet Bureel 18 cent De bygevoegdo nummers voor Artikels, Reklamen of Acnkondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels- Poperinghe-Yper, 8-18, 7-28, 9-30, 10-88, 2-18, 8-08, 9-20. Yper-Poperinghe, 6-80, 9-07, 12-08, 3-87, 6-80,8-489-80. Poperinghe-IIazebrouck, 7-13, 12-28, 4-17, 7-13, Hazcbrouck-Poperin- ghe-Yper,8 38, 10-00,4-10,8-28. Yper-Rousselaerc, 7-80, 12-28, 6-48. Rousselaere-Yper, 9-28, 1-80, 7-80. Rousselaere-Z?n«^jre8-48, 11-34, 1-13, (m. 8,86,) 7-36, (9- 88 Lichtorv Lichtervelde-77iOttrOM<, 4-28 m. Bruggc-florrsseL 8-28, 12-80, 8-13, 6-42.Lichlervelde-Xorln/ft, 8-28 m. Zedelghem Thourout, 11-87. Yper Kortryk, 8-34. 9 49, 11-18, 2-38, 8-28. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-86, 8 40, 8-49. Comen-Waesten-Le Tonguet-Houplines-Armentiers. 6-00, 11-80, 3-38, (den Woensd. 8-40 m. 6-30, s.) Armcntiers-Houplines-Le Tonquet-Waosten-Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (den Woensd. 10-38 m. 8 00 s.) Comen-Waestcn 8-40 m. 9-30 s. (den Maend. 6,30 s.) Waeslen-Comen 8-30, 11-10, (den Maend. 6-80 s.) Kortryk-Brugge,8-08,11-00,12-38,(M. 8-1S,)6-ö8,(9 00Licht.)—Brugge-Kortryk,8-28,12-80,5-13,6-42 Brugge, Blankenkerghe, Ileyst, (slatie) 7-22,' 11 -04, 2 417-24. (kom) 7-28, (Blankenberghe 11 10), 2-47, 7-30. Brtigge-Blankerberghe, 11-04 m. Hcyst. Blankenberghe, Brugge, 8-48, 11-30, 8-30, Blankenberghe Brugge, 9-00 m Ingelmunster Deynze-Gent, 8-18,9-41,2-18, Ingelmunsler-Deynze, 4-50,7-15. Genl Deynze, Ingelmunslcr, 6-58,11-20, 4-38. Deynze-Ingclmunster, 9,10 8-20 s. Ingelmunster-Ansoghcm, 6-08, 12-20, 6,15. Anseghem-lngelmunstcr, 7-42 2-20, 7-50. Lichlervelde-Dixmude-Veurne en Dnnkerke, 6-30, 9-10, 1-38, 7-84. Dunkerke-Veurnc-Dixmude en Lichterveldc, 6-55, 11-15, 3-45, 5-10. Dixmnde-Nieuport, 9-55, 2-20, 8-37. Nieuport-Dixmude, (bains) 11,80, 4,18. (stad)7-40,12-00,4-25. Thourout-Ostende, 4-80, 9-15, 1-50, 8-05. Oslende-Thourout, 7-55, 10-10, 12-25, 6-15. Selzaele-Ercloo, 9.05, 1.25, 8.28. Eecloo-Selznete, 8.35. 10.18, 4.22. BRUSSEL KORTRYK. 8.25 8.28 12.21 8.03 10.43 2.41 8.38 7.83 Gent-Terneuzen, (statie) 8.17, 12.18, 7,23. (Antwerppoort) 8.30, 12.40, 7.48, Terneuzcn-Gent, 6.00 10.30,4.40 Sslzaete-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3.10 m.) Lokeren-Selzaele, 6.00, 10.13, 4.45, (den Dyssondag 9.30). CORHESPOHTDBIITIEN, KORTRYK BRUSSEL. Korlryk v. 6.40 10,73 12.33 3.446.34 Brussel a. 9.20 1.35 2.28 6.06 9.16 KORTRYK DOORNYK RYSSEL. Kortrvk v. 7.00 10.58 2.54 3 34 8.47 Doornyk a. 7 31 11.47 3.46 6.29 9.41 -Rysscl a. 8.30 11.35 4.00 6.32 9.54 KORTRYK GENT. Kortryk v. 6.42 12.31 3.46 6.36 Gent a. 8.01 1.32 5.05 7.87 BRUGGE GENT BRUSSEL. Brugge v. 6.49 9.42 12.39 3,03 4 00 6.40 Gent a. 7 34 10.54 1.54 4,18 4.48 7.53 Brussel a. 8.50 12.39 4.05 8.89 9.28 Brussel v. Korlryk a. RYSSEL DOORNYK KORTRYK. Ryssel v. 5.20 8.25 11.05 2 28 Doornyk a. 5 43 8.56 11 34 2.49 Kortryk a 9.37 9.47 12.26 3.41 Gent v. Kortryk a. Brussel v. Gent a. Brugge a. HAZEBROUCK KALES. Hazebrouck v. 8.15 2.88 8.28 Kales a. 10.00 4.45 10.10 ARMENT1ERS RYSSEL. Armentiers v. 7.15 9.08 12.49 3.81 9.06 Rysscl a. 7.80 9.33 1.20 6.23 9.36 GENT KORTRYK. 3.38 9.39 1 .28 4.24 6.57 10.52 2.49 5.31 BRUSSEL GENT BRUGGE. 8.14 11.83 3.12 6 00 9.46 1.23 4.26 7.15 11.01 2.38 5.1 1 KALES IIAZEBROUCUK. v. 6.15 12 28 exp. 8.35 8.00 1.33 8.00 6.47 8.44 4 48 3.39 6.31 7.21 8.42 4.48 6.37 7 .22 Kales Hazebrouck a. RYSSEL ARMENTIERS. Ryssel] v. 6.45 7.50 1.18 3.40 Armentiers n. 7.17 8.20 1.47 4.17 6« 7 .17 Van wner komt de twist, tweedragt en die groote opinie die hedendaegs lusscliende Poperinghenaers besluel? Zyn de katholieken daervan de schuld, gelyk de liberalen hul willen zeggen? Wy zullen eens zien: In 1830 waren al de Poperinghenaers van liet zeifde gedacht; zy waren allen katholiek. Moest er eene stemming plaets hebben, 's avonds le vooren wierd er in zekere herbergen beslist voor wien men ging stemmen, cn die kandidaet wierd eenpariglyk gekozen. Dit geduerdc zoo vyfiien of zestien jaren, loen alhier een grool verstand toekwam die, geloof ik, doktoor was. Hy nam voor zich hel IiDcralismus in onze slad le brengen, maer by was van niemand gevolgd; bier is dun de vader van hel I i hu ra lismus, en hy heeft er geheel zyn leven preusch mede geweest, voorzeker toch nu niet meer. Wal later kreeg hy eenen confruler in de geneeskunde die van zyn gedacht was, dus N" twee. Zy waegden het hun als kandidaten le stellen, maer kregen elk eenen onder hunne flankaerds. Nog wal later was er tot Kemmel een geneesheer die niet wist van wat hout pylen maken, hy kwam naer onze stad zyn broodje zoeken en was ook liberael. Dus diy. Deze, wat verstandiger, schreef eenigu smeerig ailikels tegen sommige katholieken die, om gerust gelaten te worden, zich aen zynen kant smoelen. Rond de jaren 1830, deed de achtbare burgmees ter, zaliger memorie, zekeren jongeling, notaris noemen uil modelyden voor zyne familie. In den eerste schreef deze jonge notaris menige brieven van dankbaerbeid (die nu nog bestaen, notaris,) aen dien braven en nooit volprezen heer, maer woorden zyn geen oorden, en de teekens van zyne dankbaar heid bloven achter, 'T en was niet te verwonderen immers, hy was ook liberael en vereenigde zich met de dry andere om alles omverre te helpen. Ten dien tyde stierf een Raedshcer en Menlieere wierd als katholiek door de katholieken gekozen, op schriflelyke voorwaerde (die. ook nog bestaot) van nooit iets tegen de katholieken te doen. Niet kun nende gelukken, poogden ónze groote verstanden con laetslen middel: zy gingen Menlieere zyn kazakkc doen keeren, en hoe jammerlyk zy gelukten is van eenieder bekend In 1833 doen zy klngten, maken een nieuw muziek dal niet lange duert, en korts nadien riekten zy lieer Gibben in, al om Menlieere benauwd te maken, en zy verkrygen, in I860, dat Menlieere zyne kandidatuer zou intrekken ten voordeele van M. Coevoet. Hunne eerste poging alzoo wel uitge slagen zynde, betrachten zy nog meer. In 1864 gaen zy naer Menheere cn zeggen dat, indien hy niel eene liberale kandidaten!' acnvccrdt, zy nog meer togen hein zouden schryven. Bet moet toch zyn dat er nog veel op hem tc schryven stond, dewyl hy met al zyn geld en al zyn gezaguil enkele benauwdheid aenveerdt, gekozen wordt en alzoo dweers deure liberael komt. En dunt nalucrlyk gevolg, al die kopstukken. Muziek en al de socië teiten moeten ook liberael zyn. Zy maken eenen

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1