Plactselyk nieuws.
Tot schande van onze stad, tol verergemis
van eenige onnoozelaers en lot droefheid
van alle katholiek herte, gnet de eerlooze
Toekomst voort met goddelooze, zedelooze
klap op te disschen. Zy blasphemeerl en zaeit
bederf en onreligie.
Een van onze correspondenten van Pope-
ringhe schryft, nopens die goddeloosheid,
de volgende woorden, die alleszins de uit
drukking van onze gevoelens zyn:
Een koninglyk besluit van 12 Mei staet
toe dat de kerk van Dickebusch vergroot
worde, en een toren met naelde er aen ge
bouwd.
Onder deze die op de iyste van de kies
baren voor Y Senaet slaen, vindt men: MM.
P. Boedt, J. Capron, 11. Carton, ridder G. de
Stoers, ridder Ilynderick, A. Vandenpeere-
boom, representant, allen eigenaers leYper;
I,. Mulle, brouwer teYper, PI. de Thibaull de
Boesinghe, eigenaer te Boesinghc, burggraef
I'. du Pare, id, te Vlamerlinghe, lititighe de
Peulevin, id te Ztllebeke, baron J. Mazeman
de Cotithove, itl. te Proven, tegenwoordig
senator, C. Van Elslande, eigenaer le \Ver-
vick.
Op de bykomende Iyste vinden wy: MM.
F. Berlen, nolaris le Poperinghe, betalende
fr. 1,400 00; J. de Vinck, eigenaer le Zille-
beke, 1940 00; G. Üewilde, brouwer te
Yper, 1,1)2810; ridder Ch. Ilynderick, eige
naer le Yper, 1,646 44; L. Habau, brouwer
te Yper, 1,211 29; Tb. Vanden Bogaerde,
greflier van 't tribunael te Yper, 1,676-1)0;
B. Vermeersch, eigenaer te Nieuwkerke
1,343 88; L. Volbreebt, negt. le Waesten,
1,288-81.
Voor 't overige, Yper is in de ruste:
de stadhuisheeren komen wel overeen, de
Yperlingen betalen wel, de sladscholen kos
ten veel en Y gemeente-kollegie is gerust van
pryzen te halen en laet de leerlingen vry van
consciëntie; de Lamotjes leven met den dauw
des hemels, men zwygl er nu van burger
wacht, de gemeente trekt de inkomsten van
T kerkhof, waervan de kerken eigenaer zyn,
Y Progres en de Toekomst blaspheineeren
neerstig enz., enz., nu, Yper is in ruste!
M. E. Vandaele is agent van den natio-
nalen bank benoemd, in plaets van M. J.
Vandenpeereboom.
ICium-iil;» mlscli nieuws.
'T budget van oorlog is gestemd na vele
woorden den bals gebroken le zyn. Twee
redenaers hebben Y goè gedacht gehad van
le spreken over de vryheid van zyne religie
te volgen in de caserncn; 't waren M.Kervyn
van Volkaersheke, van Gent, en M. de Kerck-
hove, van Mechelen. My dunkt dal het daer
bel ernstigslepunl is dat er besproken wierd
lnderdaed, dal men soldaet maekt zooveel
men wil, en alle slach van stelsels uitpeislen
uilversiert, wil men een goc leger, men moei
hel zedelyk cn ordenlelyk maken, cn do
Religie alleen kan dat.
Zoolang ec overlieden gevonden worden
die onderdanen tergen omdat zy Religie
hebben, zoolang officieren spotten met hun
lie wapenbroeders, die durven bun geloovc
belyden, zoolang een soldaet. die aen zyn
geloovc houdt, een slach van marlelaer is,
zoolang dal zondagwerken en corveën inge
rigl is, dik wy Is oin van de goddelyke dien
sten af ie houden, en zal"\ leger niet zyn lyk
hel zyn inoel. En Y cn is geen van de minste
redens die ons beweegt om legen alle ver
meerdering te zyn en altyd voor verminde
ring te staen.
Achter 'l budget gael nu 'l gouvernement
een plan van herinrichting des legers voor
dragen; alsdan zullen wy een woordetje er
van zeggen; maer van nu af houden wy
gedurig: zwicht alle vermeerdering van
krygslasten cn betracht verzachting, byzou-
derlyk in den dienst!
T budget van buitenlandsche zaken is
ook gestemd en 'l en heeft geen moeite ge
kost, tenzy dal eenigc bezetene liberalen
gebast hebben legen Z. II. den Paus, wil
lende onzen gezant wegtrekken of ten min
sten met meer betalen. Dal moesl er naluer-
lyk van komen: want Viclor-Kmmanuel een
gezanl geven te Roomen was hem herkennen
als vorst, en Z. II. eenen geven, is hem ook
herkennen als vorst te Roomen; dus twee
vorsten in éénen staet!... De liberalen zeggen
dat en kan niet zyn, en bygevolgeen gezant
van Relgie is genoeg te Roomen. Nu, Victor-
Emmanuel is er meester, by hem moet men
den afgezant hebben, by den Paus niet.
De liberalen hebben gelyk in 't eerste: er
kan maer één vorst zyn te Roomen, en by-
gevolg één gezant van Belgie is genoeg;
maer zy zyn mis als ze zeggen dat Victor'.
Emmanuel de vorst is. De Paus alleen is van
regtswege koning van Roomen, dus van
regtswege by den Paus alleene moet er een
gezant zyn, en van eersten af en moeste men
by Victor-Emmanuel, le Roomen, geen ge
zonden hebben!... Nu die flauwigheid is ge-
daen, lyk by de andere gouvernementen,
men moet ze niet veranderen in eene schreeu
wende onreglveerdigheid!
ItiiifeiilaiHlM'li nieuws.
ROOMEN. De staet van Z. 11. is voortdu
rend goed, en alle dage worden lalryke
bezoekers ontvangen; den 18 Mei laetst
waren ze ten getalle van 200.'T zal nu
uit zyn met de leugens en afschuwelyke
uitvinding der liberale bladen.
ITALIË. Eenige artikels van de wet tegen
de kloosters zyn al gestemd, met hier en
daer een kleine verandering. De wel zal
alhy geheel gestemd zyn in den zin van
't gouvernement. l)e communards cn zyn
daermée niet le vreden, en dik wy Is hoort
men benden huilen en bulderen: Weg
mei de kloosters'. Weg met hei ministerie!
Altyd even schynlieilig zyn de italiaen-
sche afslroopers. Iticasoli heeft voorge
steld van 400,000 franken le stemmen
voor den Paus, en de vertegenwoordigers
hebben ze gestemd, maer zy weten van
le vooren dat Zyne Heiligheid ze nooit en
zal aenveerden, want Y ware hun Y regt
herkennen alzoo le handelen, 'tgeen hy
nooit doen en zal.
FRANKRYK. De Kamers der afgeveerdig-
den zyn byeen. T moet eene belangcr\ke
zilling zyn. Om dit wel le verslaen is er
wal uitleg noodig.
Er zyn in die vergadering vier politieke
pariyen: Eerst de zuivere legitimisten, die
willen een koningryk met graef de Cham-
bord voor koning ouder name Hendrik V.
Ten tweeden de halve legitimisten niet
de Orleanislcn. du: ook l koningryk
willen, en zoeken of wel om Y huis van
Orleans met dat van de Chambord te doen
overeenkomen, ofwel met een d Orleans
voor koning, cn de imperialisten. Die
twee parlyen maken de regter zyde.
Ten derden, de Republikeins, die eene
bewarende Republiek willen, lyk of Thiers
nu wilt.
Ten vierden, de ron-republikeins die
eene Republiek zouden willen met Gam-
bella aen 'l hoofd. De twee laclsle zyn
de linkerzyde.
De dry eerste partyen zyn gekend onder
den name van Conservaldursomdat zy
niet van den gang van Y franscli leven en
willen veranderen, en niet cn zyn om af
le schaffen, region le benemen. De laelsle
is gekend onder den name van roo of
rudicule, omdat zy met geweld en magt
de samenleving zouden willen teenemael
veranderen, en voor al gelyk maken; dat
is communal duchtig
Nu sedert dal Thiers aen Y hoofd is,
beeft by altyd getracht om alles overeen
le brengen, en den eenen keer een oogje
regis en den anderen keer links gegeven,
om alzoo zyne bewarende Republiek te
stichten. Hy heeft lol hiertoe altyd gelukt,
liv bad met hein Y groolsle gedeelte van
den regter midden, Y is de tweede party,
geheel den linker midden 'i is de derde,
cn dik wy Is zelve de radicale; 't en zyn
maer de zuivere opregle katholieke legi
timisten du: Thiers bevochten hebben,
omdat, zeiden zyn zyne politieke, l lai|('
lad een weiiuwenaer met name Eduaid Van
Kcnynglie, die vyf kleene kinderen le onderhouden
heeft, moesl geholpen wordenden hy kan inner 10
franken per maend trekken dit in evenredigheid
van gezegde weduwe.
De weduwe Baes heeft geheel wel de redens van
den disch aenveerd; en ik hoop dat uw correspon
dent, na hetere onderrichting, het eens zalzyn met
de arme vrouw en het geëerd publiek van Pope
ringhe, om de handelwyze goed te keuien van den
disch en van den dischmeester, uwen dienstwillige!»
dienaer.
Désiré De Baecker.
Passchendaele, 21 Mei 1873.
'K heb u Zondage laetst in "t lang uiteengedaen
hoe onze vreedzame gemeente gestoord wierd, door
een slach van oproer, die alleszins den walg en
afkeer moet verwekken by alle lieden die nog een
zieltje treffelykheid hebben.
Omdat elk het tyne zou hebben, moet ik nog eens
weêrekeeren op die communarderie.
1" Die gewoldenary en is niet Iwgonnnn onver
wachts en in een oogenblik van dronkenschap en
wocdo, niaec wierd gecompleteerd en gesmeed af
in de. mane. Van 's achternoens ten tween was et-
een weg en weêregegaen, zoo geheimzinnig, da1
men van toen af zien kon dat er iets te gebeuren
stond. Gelieel de acltternoeoe was er wgn gedron
ken en gescbonkeu dat liet waerlyk te verwonderen
was hy kerels dn- geen cent te verbeuren liebhen.
Tol vrouwvolk, lyk op Relleville te Parys, was er
mee in werke. Hoe dat uitgelegd'/ 'K late dal aen
den correspondent van de Toekomst, die zoo wel
van comploteurs weel le spreken; aizou zal hy mis
schien op de sporen geraken van dal ander complot,
onh in de. mane gesmeed, om den .lep af te amy ten,
en ook wel, zal hy allengskens kunnen vinden, mis
schien, of de steen, die 't opperlueht van den Aep
trof, uil de mane viel of van elders kwam.
2° Men moet nog bemerken dat, sedert bel in
stellen van de herberg politie hier een Cerde privé
ingeriglis om de politie legen te kanten; en dut de
heeren die lietn stichtten niets gespaerd hebben om
'l volk tegen die inrigting le verbitteren. En nu,
volgens my, en kunnen die heeren hen niet geheel
wasschen uit hetgeen er gebeurd is. I is altyd
schandelyk zyne fortuin en zynen staet te misbrui
ken, om nuttige en regtveerdi^e inriglingcn van de
overheid hatelyk te maken, en de onderdanen er
tegen, doorzyn voorbeeld, op te ruijen.
3" Met het inrigten van de Politie, ook is er, van
Passchendaele eene geheele rekecorrespondentien
gezonden,naer de Toekomst,— een gazette die geen
eerlyk man in de handen neemt en diecorres-
dentien waren eene acneenhang van laster, valsch-
heden, gemengeld met scbynheilige zoetigheid, om
de politie le bestryden, en voorenaf den haet en
nyd te zaeijen, tegen M. Vandeweghe, schepen van
politie.
Onder andere in eene van die correspondenten
was er eene klare en duidelyke aenwakkering om
met geweld de politie legen te komen en te doen
vergacn, in een woord 't was eene voorzegging van
't geen er nu gebeurd is. Om altyd bewys te dóen
|aet ik hier volgt'n wal die polilichaters schreeven
op 3'1" November laetst:
In veel gemeenten heeft men reeds in zijne
preuve gebleven, daar al de policie-hoofden van
ii dien zelfden deeg hun postje opgegeven hebben,
ii beschaamd over hetgeen zij vcmcht hadden en
a waren blijde ontslagen te zijn van hctslnvcnkleedje
ii waarmede zij zich laten tooien hadden!... Want
n bij al die mannen die .meest op hunnen poot ge*
ii speeld hadden, wal gebeurde er hun? De ge-
ii prikkelde menigte dronk een glas te meer en
n speelde menige pene aan zijne plagers. Men
heeft zeer aardige dingen daarover vernomen,
u Hier smeet men eene handvol kalk in 't gezicht
n van den gewilligen bediende; daar eene vod of
ii een besem die men in 'i water gedopt had en op
ii den nek duwde van den policie-heer, zoodanig
dat hij met den kop vóóren ten gronde stekte;
n dan vertelt men nog dat er policie-beilienden wa-
ii reu die,willende overtredingen hestatigen eens een
ii geheelen nacht in eene herberg opgesloten werden
a en men hen maar hij zonnen opgang losliet!
Wil dat niet klaer zeggen: llewel, Passchen-
ii daelenaers, wilt gy, gy kunt u ook van de politie
ii ontmaken, volgt het voorbeeld van die andere
ii gemeenten.»En gelyk er altyd van dat dwaes, hot,
onbeschoft volk te vinden is, zoo is men eindelyk
gelukt om T scliandaol te bewerken dat bier ge
beurd is. Zy hebben een glas 'c meer gedronken,
cn omdat hel nog schuwer zou gaen 'twas
van wyn dal zy dronke waren, (of hy hetaeld is en
door wie en onderzoek ik niet)en eeneperle
gespeeld acn hunne plagers.
Wonderlyk is de overeenkomst van die woorden
met de werken van over dry weken.
Wie er nu de schande moot dragen valt klaer:
Eerst en vooral dat lage verzonkene gasten, die
willen tot speelbal dienen van andere of die hen
laten verleiden door slecht voorbeeld, 't is gelyk
van waer hel komt. Meer schande komt er toe aon
lieden die wel opgebragl zynett fortuin bezitten,zulke
gasten, in cercleprwé, het slecht voorbeeld geven,
of die zoeken in slechte gazetten de driften der
menigten optehiisen en aentejagan, om hunne lage
wrake voldoen.
Nu de politie te Passchendaele en is niet dood;
maer niet dien oproer zal ze meer herleven, dank
aen de krachtige en moedige houding van den Sche
pen; en de comploteurs en oproermakers zullen et-
niet mee winnen dan den algemecnen afkeer en
verachting en... he ja... de justicie I... X.
Waerom liet verboden ts de. slechte gazetten te
lezen. 1° Omdat er in deze gazetten, telkens dat
zy uitkomen, blasphemiën siaen en openlyke aen-
randingen van priesters, kerk en godsdienst 2
Omdat or in deze gazellen, telkens dat zy uitkomen,
ware en platte vuile klap staet, dat de schryvers
zelve in eene trelTelyke sociëteit niet zouden durven
uitkramen. - Om deze onze beschuldiging te be-
loonen, is bet niet noodig eenen keus van gazelten
of nummers te doen, de eerste de beste is wel ge
noeg. Lact ons, voor éénen keer niaer en met alle
voorzigtigheid, den nummer der Toekomst van
Zondag laetst overloopen.
Er is eene opentlyke bltsphemie, le welen: Het
gebed en de processieH, in plaets van goed, brengen
kwaed by voor dezen die bidden en in de proce<sien
deel nemen. Het is genoeg, niet waer zulke redens
aen te halen opdat iedere christen tnensch versla hoe
'asterend die tael is voor den gooden en almagiigen
God, van wicn nogtans, de lasleraers gelyk alle
andere menschen hel leven en bestaen moeten dage-
lyks vragen en ontvangen. Er moet veel gebeden
zyn om de straffen af te keeren die zulke en derge-
I Ivke gedrukte godslasteringen gedurig op ons trek
ken.
Maer inlegendeel.hel zelfde dagblad in hel zelfden
nummer valt uil legen de boetplegingen en bede
vaerten die op onzen rampzaligen tyd z >o noodig
zyn. Dat zyn politieke bedevaerten hy den magister
der Toekomst en zy zouden van regtswege moeten
verboden worden zeker uit liefde van vryheid
en uit gelykheid van regt, oolykaerd?
Wat nu gezegd van de volgende spotroden in
bet zelfde nummer gedrukt: Het was verledeite
weck de goede week cn onze koe is door den pastor
gezegend, en daer zy hare religie kent zal zy visch
geëten hebben. Dat is, wel te'peizen, gedrukt uit
respect voor de religie van onze vaderen, en met
eene resle van deze liefde voor den priester die
men hem vroegtydiger le lande en in stee bewees,
omdat hy zich met niet anders moeide dan met zyne
kerk en de zaligmaking (jer zielen? Och! wat is
de schynheiligheid toch verachte,lyk en afscliuwelyk j
En nu, is bet al? Verre zy van daer! Daerhy
komen zeer kwetsende bedroevende en arglistige
spreuken, als de volgende: Dal het door den wille
Gods is dal de Paus zynen wereldlyken troon is
ontnomen.Daerby komen spoitcrnyen op won.
derlyke daedzaken, die in geheelde Heilige Kerk
als waer aenveerd zyn en geëerbiedigd, zooals: de
mirakels van Salette, van Lourdes, enz.. Daerby
komen lasteringen en schimpredens tegen de pries
ters, die zy de gekruinden noemen. Daerby
komen allerlei leugens en valschheden.Daerby
komt eindelyk eene schandelyke vuilbekkery, met
eene afschuwelyke blasphemie tegen de goddelyke
gratie,die niemand ongehinderd of schryven of lezen
kan en waervan wy, om deze reden, zelfs geen
staelije durven opleveren.
Zal men nu nog vragen waerom het verboden is
de slechte gazetten te lezen? Maer moesl de H. Kerk
zulks ons niet verbieden, zy zou moeten al hare
edelste pligien van onderrichting, en zedeleer en
regeltucht verzuimen en vergeten. Wat zeg ik,
moest de H Kerk ons dat niet verbieden, ons eigen
geweten, onze eer, onze weerdigheid, de region van
waerheid en deugd en goede zoden zonden er ons
eene allerstrengste pligt van maken. Neen, het is
niet verstaenlyk hoe hy dergelyke geschriften wil
drukken, of ondersteunen, of uildoelen, of lezen,
alwie nog voor katholiek, voor kind der H Kerk,
Voor christen, voor ireffolyk en eerlyk man wil
doorgaen.God spare ze van de schromelyke stial-
fen die zulke schryvers en hunne lezers bedreigen!
X.