I a e t s e I y k ui u u s
Ketter;/. Verleden weke liceft de Toe
kom/tl. in eene woedende gramschap otndnl
de Sterre naer waerheid afgeschilderd was,
de kellerv van Arins, Luther, Vollaire, enz.,
in één woord van al dc gcloofsverzakers.
rondijeleiird. Die kellerv hcslacl in hel loo
chenen van den ncgeiislen arlikel in 'l Sym-
lioliint des Gclools, Ie welen: geloof in
de heilige katholieke Kerke. Dien artikel
loochent ze, bespot ze en lastert ze. Nu, zy
was een heeljo aengedaen, en laet onsdaer
alweer op antwoorden met het gebed der
II. Kerke: Oremus pro hierelicislaet ons
hidden voor de ketters.
Ezelskoppen. De zelfde artikel zou
mogen arlikel van ezelskoppen heeten, want
Magister ezelskopt zoodanig dat men zou
zeggen: hy doet in den artikel.... Nu, Y is
ook een commercie!... Kn gepast, mag men
zeggen, voor 1t huis!...
Dompersdommerikkenenz. Ber
gé kan de Vlamingen alzoo uitmaken in do
Kamers, omdat zy geloove hebben, en de
Toekomst, uit vlaemsche vaderlandsliefde,
kan ook alzoo ons uitmaken, als wy te bede-
vaerte gaen, bidden en geloof hechten aen
mirakels die bewezen en goedgekeurd zyn.
Nogthans, magister, schelden en is geen be
wys geven, en als wy geloogd hebben dal
gydwaes zyl in religie, geen spiertje poli
tieke en kent, uwe eigene tale niet magtig
zyt, allyd mis zyt in uw cyfferen en zoo
dikwyls valsch in historie, ge zoudt moeten
zediger zyn en peizen: wat weet ik dan?
'eer gy iemand voordwaes uitgeeft.
Daerenboven, 'l Nieuwsblad heeft u zoo
dikwyls ttilgedaegd om een puntje te hou
den staen van al wat gy legen hem schryft,
en lol hiertoe blyfl gy doof. Is dat klare van
slimmigheid? Van den anderen kant,
wilt gy dat 'i Nieuwsblad bewys geeft van
't is gelyk wat het schryft? Gy cn moet
maer vragen, T is gereed.
Wilt gy, hy voorbeeld, een keer welen
waerom wy gelooven aen de eene. heilige,
katholieke, roomsche Kerke, wy zullen 't u
geven; maer van uwen kant moet gy ook
kunnen bewyzen waerin de roomsche Kerke
de vervalschle Kerke is, lyk of gy zegt.
Gy ziel, wy en zvn niet gram, Magister,
wy en vragen maer om te redeneeren en van
langs om meer t'onderrigten en onderl igt
te zyn; maer gy verstaet wel, 'l en is niet
met vischkraeilale dal dit gaen kan; daerin
laten wy n den prys, en als gy begint met
domkop, ezel, karote trekker, binnenpal-
mers, schynheilige, dompers, dwingeland,
over heer tcher, smeerlap, ('t stael er ook)
beesten, enz., enz., daerin laten wy u lieer
ende Magister, dat is 't eiïekl van uwe
Pedagogie
Moe re en jong. De Magister zcgl,
en als hy 't zegt 't is ephè Magister dixit,
de Magister's mond ging open: «df, tegen
woordige li. Kerk kn de Comjunardery is
moere en jong, en 'k zou duizendmael liever
af te reken hebben met communaurs dan
met dc legenwoor dige heilige Kerk. 'A'
late varen dc kellerv, de blasphemie, daeraf
heb ik al een woord gezeid; maer de oolyk
heid van den Magister is te grool om ze niet
(e bemerken; 1° Alzoo antwoordt hy op on
ze redeneeringen nopens de communards,
men moet daervoor niet straf slitn zyn, gaet
naer de vischmarkl, en gy zult dal ook
hooren: Gy zyt zelve een.
2" Maer hy zou, zegt hy, liever afrekenen
met de Communards of met de II. Kerk.
Dat geloof ik, want 'k peize dal hy nog zou
te goed hebben op communards, en by de
Heilige Kerk, hy zou veel te kort komen.
'Ten is niet uit interest, maer uit bate!
3° T is algelyk unvoorzigtig, voor den
Magister, van zoo naer hel jong te zvn. als
zyn baes en handlanger miljoenen heeft.
Voorzigtig, Magister, anders gy zult bttilcn-
gecyferd zyn. Gy mengt wel blasphemcercn,
maer zeggen dal gv alby communard zyt.
Chul!... Jupiter zou 'l hooren en hy heelt
miljoenen!...
Hun eigen spel bloot maken! Wy
hebben ons eigen spel bloo! gemaekl, zegt
de Magister. Magister, alevoniwel. ons
spel en is nooit gedoken, wy zeggen opent-
lyk wal wy willen, en niet, niet en hebben
wy te duiken! Gy hebt nog een keer slim
willen zyn; maer loopt achter de fynheid
gy vangt een uil!
'T is genoeg met den Magister voor van-
dage, en te vele; maer loch van tyd lot (yd
een keer eene zalige lesse moet deugd doen'
Schandalen. Een onzer vrienden
laet ons weten met veronlweerdiging dat
over korten tyd, genoemde Barbara pa.
rnault, oude jongdochter, renteniersier, te
Brielen by Yper, komt subiet te overlyden
van ontsteltenis en gramschap, ten gevolg
van mishandelingen en eerlooze behandelin
gen op haer gepleegd, door dry van die
onbeschofte herberg liberalen, die vrouw en
kinders laten waeijen, cn drinken en schin
ken en baldadig leven. Een klagte, onge-
leekend, is ingediend hy den prokureurdes
Konings, zegt men. De gendarmen hebben
ter plaets geweest en men weet niet wat ei
van komen zal. Altyd is het afschuwelyk
zulke dingen, zulke zeden, en men kan ze
niet genoeg laken en misachten! 'T cn is
maer sedert men vrv en vrank liberael durft
zyn dat men te lande zoo dikwyls die af-
schuwelykheden ziet!
Ongeluk. Woensdag avond is er
alhier, in de vesten, hy den nieuwen Than-
routweg, een zevenjarig kind verdronken,
Het was met twee andere gaen spelen opeen
schuitje, en al steken om voort te gaen viel
het achterwaert over in 't water, en als een
soldaet het uithaelde, 't was een lyk.
llimicuIaiitlsrli nieuws.
De midden-sektie der Kamer van Volks
vertegenwoordigers. heiast met het nazien
van het wetsontwerp, rakende dc reglsple-
ging in de vlaemsch sprekende deelen van
het land. verzameld onder het voorzitter
schap van den heer Sehollaert. heeft, inzit
ting van Woensdag acht dagen, voor grond-
stelsels aengenomen dat de beschuldigde,
Ier eerster onderhooring, hel regt zal heb
ben de tael te kiezen in welke de onderhoo-
ringen, pleitredens en tiitspraek des vonnis
zullen moeten worden gedaen.
By het Hof van assisen zal deze keus mo
gen veranderd worden, maer alleenlyk ten
opzigte der pleitredens. In geval de beschul
digden niet eens waren, wegens de kous der
tael, de vlacmsche zal worden gebruikt.
M. Van Wamheke is heiast met het verslag
dat eersldaegs zal worden aengeboden, op
dat dit wetsontwerp, in den loop der tegen-
woordigen zillyd zoude kunnen worden
gestemd.
Allerhande nieuws.
behendig om ievers binnen te geraken, kennis te
maken, beetjes te krygen, en dan te gaen elders
overkêkelen al hetgeen het gehoord en gezien
heeft, Is een kieken een trouwe vriend? Van
wien? Ken kieken is een niemands vriend.
T'erger!
Waarom er goede gazellen zyn. Er moeten
goede zazetten zyn, 1° Om de waerheid en het regl
te doen kennen gelyk of zy zyn. 2" Om de leugens
en valschheden te ontdekken waer zy schuilen.
Onder de goede menschen bestaet er eene opwer
ping, nu zeldzamer, maer eerlyds nog al voel
gemaekt.te welen: Waerom schryven de katholie
ken? Indien zy zwegen, de andere zouden ook
zwygen en er zouden zoovele geene godslasteringen
en slechte leugens gedrukt zyn. Wy antwoor
den: Nooit zyn de slechte gazetten stouter om
alles aen te runden, persoonen en zaken, Kerk en
godsdienst, zeilen en geloof, dan wanneer zy puizen
of gevoelen geen tegenweer te ontmoeten. Voor
hetgeen Poperinghe oengael.de zaek is beproefd
geweest; gedurende meer dan twee jaren heeft tnen
opgehouden van iets te antwoorden op al het
schaodelyk en venynig gebraeksel dal alle Zondage
over onze stad wordt verspreid. Wat is er gebeurd?
Nooit heeft man meer blasphemien gedrukt, nooit
heeft men vuilcren klap geschreven, nooit heeft
men meer en schooltere reputation gepoogd te
schenden. Tyd was het en meer als tvd van de
goede menschen te verwittigen waer waerheid,
regt en godsdienst was. Immers de Satanschryvers
zeggen hunne godslasteringen, en eerschendingen,
en zedeloozen klap niet altyd vlak cn open weg; zy
laten zoeken, en raden en twvfelen, wel oveituigd
dat de aerzcling, en de opzoeking en de gissingen
al geuuegzaein kxvaed zullen te woge brengen om
hunne verderfelyke pogingen te doen gelukken, en
ntiti of meer hun lielsche doel te doen hereiken. Hel
open kwaed moet niet zyn aengemerkt, neen; zoo
ook de duivel in al zyna loelykheid is niet te vree
zen. Maer de valsche schynheilige zeentredens van
zedelooze dooleurs, van goddelooze notarissen en
van geheel hun bedorven achtergeloop die den koop
uitmaken, ziedaer water noodig is aen de onvoor-
zigtige lezers aen te duiden cn kenltaer te maken,
om hun den wolf te doen vlugten in schapenvel,
fem hun den duivel te doen schuwen, zelfs in engel
verkleed De waerheid, in de slechte dagbladeren,
wordt zoodanig miskend, de godsdienst zoodanig
vervalschl, bet zinnelyke van den mi-nsch zoodanig
gestreeld, dat liet volstrekt noodzakelyk is ccnen
waer schuwer tc hebben die de menschen van goe
den wil verwittigt, gelyk de afhellen in de publieke
statiën de reizigers verwittigen trgén de schalke
dieven en de behendige beurzenstiydois Wal meer
is, dat iedereen rond hem zie en zoeke of liy één
lezer of geabonneerde van zulke dagbladeren vindt,
die na korten tvd zvne godvruchtige oefeningen,
zy nu goede gebruiken, zyne voorbeeldige zeden,
zyne eer, zyn geloof niet heeft verloten en verziekt
Om zulke deerlyke afdwalingen te beletten, om liet
verderf van vaders, en kinders en huisgezinnen
legen te gaen, daerom moeten er goode gazellen
zyn, daerom moeten zy verspreid zyn, daetom tnoe-
zv geholpi n en ondeisieuinl zyn door ai dezen die
nog wat liefde en eerbied voor geloot en zeden en
godsdienst in hun bette bewaren.
Ten anderen, moeten de goede menschen dan
niet worden verdedigd? Moet niet limine eer en
faem, wanneer de arglistigheid der schryvers de
inagt der regtbanken ontsnapt, niet voor het tribu-
nael der openbare drukpers worden hersteld? Neen,
neen, de vryheid der drukpers (welkdanig zy
weze), lerwyl zy er toch is, moet niet alleen ten
dienste der valschheid, der lastering, der zede- cn
goddeloosheid staen. Het wapen dat ons de lielgi
selie Constitutie in handen stelt zyn wy verphgl,
elk naer zyn krank vermogen, te grinniken voorde
verdediging van liet goed en de verspreiding van
de waerheid.
Wy vragen, lot hel kwyten van onze lastige en
pynlyke taek, de nenmoediging en den onderstand
van al onze medeburgers, die wel peizen en wel
leven. Dat toch geen van hen onberaden en ligt-
veerdig genoeg zyn om hun te vei voegen niet de
vyanden van het goed en de vervolgers van de
Kerk. De. wouden van oenen vyand zyn somtvds
wel pynlyk; maer zy zyn verwachten men ver-
draegl ze met verduldigheid. (ïod spare alle men
schen van de wonden van eenen vriend.
ii Indien de eerste uitvoering van het nieuwe
muziek van Poperinghe is onberispelyk geweest,
wat zal het zyn by eenigen tyd en wat zal men dan
schryven?
By cecnigen tyd zal de uitvoering loffelyk, prys-
bacr en wonderweerdig zyn. Dat zullende gui
den zeggen,dat zal men dan schryven; en, om dat te
tt-eggen en te schryven, zal men geen vos moeten
Byn; lerwyl, om Ie oonleelen van uitvoering van
muziek, liet somlyds wenschelyk of noodig zou zyn,
van wat te hehhen van de oolykheid van den
kunstenaer I)evos.
Aen de onervarene ontvangers die de hulp en
compagnie van commiezen begeeren, brengen wy
ter kennis dat liet gouvernement geene barrière
stelt aen den keus van klei ken zelfs van het v rou
welyk geslacht. Men betale ze in ankermurit of
roozcngeld, dat gaet niemand aen. Kik zegge het
voorts.
Beriyt. Die wil lessen nemen van fransch
voor uiinoodigingsbriefkens of andere, begevc zich
by den heer J. Dekeyïer, sekretaris van de com
missie van de welluiderssocieteit (oud muziek der
sapears pompiers). Uy heeft nog onthouden hoe dut
het moet opgesteld zyn van den tyde dut hy school
meester was. Lees liever een keer zyn laetste
briefke, hoe schoono dot dal is in 't fransch
mei hair op. X.
Passchendoele, -28 Mei 1873.
Lyk of ik hel voorzien had, zoo is't gebeurd,
meer als een heeft hent gekwetst gevoeld hy onzen
laetïten artikel, en nogthans tot hieitoe en kan ik er
niet aen veranderen, en 'l zou my verwonderen,
moest er iets zyn dat onnauwkeurig is. Lyk of ik
het gezeid heb zoo heb ik het gepeisd, en 'k hen
zeker dat hel zoo is.
De TbeA'üwislschryver vroeg over veertien dagen
of dry weken of ik een Ireflelyk man was, of ik
katholiek was, cn katholiek te weikc ging, of ik
niet liwalyk ingelicht was.
Trefl'elyk hen ik, dal durf ik zeggen, en liegen en
kan ik niet en 'k vei acht hoven alles een vervalscher
cn een leugenaer.
Kwalyk ingelicht, 'k en peis het niet en 't bewys
is dal er nog geen puntje, geen letter valsch gevon
den is. En moest liet gebeuren dat ik invers een
misslag beging,zoo even zal ik lint herroepen zonder
achterdenken of vreeze voor al dal er leeft Want
de waerheid is myn rigtsnoer, en nooit en zou ik iets
of iemand hestryden met de walgelvke wapens der
leugenlatl of valschheid.
Kn 'k hen ulzoo, omdat ik van gedacht l' (oppen
uit katholiek ben, gchourzaem en onderdanig aen de
eenige ware Kerke, en altyd gereed om tny te onder
geven, als men my van den kant iets vuureuhuudl.
Kn omdat ik katholiek hen, getrouw en vastge
kleefd aen 'l geloof inyncr vaderen, daerotn beslryd
ik al wat dit myn geloove z.iu willen uitrocijen te
kort doen of eenigermate verminderen in ons
vaderland, daerom is het dat ik de penne genomen
heb, om de lade Toekumslsdtryven te beteugelen.
lu dien stryd wordt er natuerlyk gekwetst; 't en
zyn maer de kerkvervolgers en verachters 't zy ge
doken of openbare en nog en is 't niet uit persoo-
neele boel of wrake: maer om ze te beletten van
kwaed te doen, en ware 't tnogelyk Ze zelven lot
beternis te brengen; maer dal is moeijelvkwant een
kerkvervolger bier in ons land, is een die de
welbekende waerheid bestrydt en zondigt legen
den heiligen Geest en daerom zeer zelden lot beternis
komt.
Dus 't geen ik vandagc zeggen wil is 1» dat ik
nooit wetens en willens dc minste onwuerheid no
pens Passcbendaele geschreven heb. Dal ik in al
wat ik geschreven heli nog nooit geen onvrvwillig
misslag gevonden hclihe. 3° Dus dat dc correspon
dent van de Toekomst een laffaerd is, als hy zegt
dal ik liege en lastere, want hy in state niet is eene
onwaarheid hy tny te tongen. Dal ik katholiek
hen en weel wat dat chrisleWke liefde is, cn daerom
schryven legen de liberalen. 3" Dit nog dat ik daer-
mèe nog daerdoor geen bate en zoeke, en dal ik
daermée niet anders en winne dan kosten van
schryven. Durft gv ook alzoo spreken, corres
pondent van de eerlooze Toekomst.
Zoutlage zal ik antwoorden op den zeemartikel
van de Toekomsten 'tspyt tny dut lu-t alweer geen
zoetheid en zal zvn voor die bel nengaet. 'K cn heb
niet eerst begonnen en 'k en zal niet eerst eindigen.
X.
t»
Dc correspond' nlie over de Vlacmsche Starre cn
kan maer Zondage plaets vinden.
De 13 Mei was er in Sl-Gudule te Brussel eene
zielroerende plegtigheid. Eene dochter van 13 jaer,
eener eerlvkc familie van St-Jan ten Molenkeek,
kwam O. L. Vrouwe van Lour des lieuren dank
betoonen voor eene wondere genezingc. Eene messe
ten 10 1/2 was gecelebreerd op de vragevnnde
dochter, die acn Maria Onbevlekt een waskeerse,
versierd met een zilver hert en met bloemen,opdroeg
uit leuken van dankbaerheid.
Na de messo was hy omringd van eene menig'"
die hegoerig was om lu weten wal er gebeurd was.
Ziehier wal het dochtertje vertelde:
Na dry weken bittere pvnen in 't hoofd, de kcd
cn de zenuwen was zy geheel en gansch lam ge-
worden. Beur lidmaten waren zoo s(yf dat ze geen
de minste beweging doen kon. Vyf weken ver
slechte de zieke niettegf nstaende de remedie» da
negondagen en de communiën, de ouders waren
zonder hope toen eene vriendinne den rand gaf van
eene negendttgen te beginnen ter cere vari 0. L. V.
van Lotirdes. 'T was den !J April dat verschilltg8
persnonen 7.0 begosten. Dien dag en de twee vol
gende wierd ze zoo slecht dat men de dood ver
wachtende was.
Maer eenige dagen daerna welke blydsdinp
we.lke vreugde! De (luchter kwam op een morgen
zonder hulpe den trap af. De zieke had b'ire
klachten voelen weerekeeren en was uit hettr bedde
gr-pnuigeii ril otlilrego grkomrii albWdc roepende.
Ik ben genezen, ik beu genezen! O. E- I ,an
Eourd.es heeft mg genezen!
Vader en Moeder en geloofden hunne ooge"