Wy moeten een xvoordetje intrekken over de
nnnoncen van zondag voorlaetst. Wy spraken daer
van vos- en busetn- en lelie en kiullekiaennjes die j
gingen l'operinglie ommegang vorgeesligen. Men
heeft ons bedrogen: al die kraetnljes waren priva
tief in den uitzohler en wy weten nog niet hoe het
daer al afgeloopen is.
fl* 1 tl c 1 s c 1 yk ii i e ii iv s
De Beevaert. Zondage laetsl was hel
beevaerl naer O.-L.- V. van Thuyne, patroo-
nesse onzer slad, onder hel geleide van
Zyne Hoogweerdigheid den Bisschop van
Brugge.
Van omtrent iwee oren namiddag stonden
de Beevaerders, van al de parochiën der
1 dekeiiy, in ontelbare reken te wachien aen
de poorten van de slad. Mel slag van twee
uren en half irokken zy binnen, al zingen,
al bidden, en wierden in orde gesleld. Korls
1 na dry uren was de processie gereed, en
Zyne Hoogweerdigheid kwam de caihedrale
van St-.Maerlen uil, omringd van de hecren
pastors en priesters, en gevolgd van eene
biddende menigte van wel vyftien honderd,
waerouder de deftigste, de aenzienelykste
en edelste vazi Yperen.
Om een gedacht van de menigte te geven,
steil u aen 't uitkomen der Thouroulstraet,
op de Markt, en kykl regte voor u naer de
Leed. Nevens u hebt gy Monseigneur en voor
u ziel gy gedurig eene biddende menigte,
die de Nedcrmakt vervulde en de Leed neer
ging; verlael nu Monseigneur en gael de
Markt over, de Klierstraet in, zoo gy kunt,
gael in den Si Jacobs nieuwweg, de Ilottd-
slrate, tot aen de Palleelslrate, slael van daer
regis in naer de Rysselslrale, en dan door de
groole Rysselslraet tol op de Leed, en al
die stralen, van de Thouroutslrale tot de
Leed, vindt gy vol met bedevaerders; op
geheel den doorgang hoort gy psalmen, lof
zangen en lilaiiicn, onderbroken door'l ge-
j ronk der Weesl Gegroets van 't Roozerihoei-
I ken.
Als Monseigneur op de Leed kwam, stond
die wyde plaelse lellerlyk vol. Op den auiaer
gekomen die daer was opgerigt, verhief
Zyne Hoogweerdigheid zyne mnglig stemme
en zong drymael te reke: Oremus pro pon-
li fece Jioslro l'ioLael ons bidden voor Zyne
Heiligheid Pius. Na hel gebed, sprak Ity
ecnigc korte diepgevoelde woorden van
dank en van betrouwen in dit maglig gebed.
Dank in name van Zyne Heiligheid en de
Heilige Kerk, en in naem van 't Vaderland.
Hoe magtig die stemme was, verre was zy
van aen alle ooren te komen.
Eindelyk wierd de Benedictie gegeven met
het Alderheiligste Sacrament, en 'l was een
schoon oogenbltk als Jesus triomphanlelyk
over die knielende menigte, over die duizen-
de neergebogen hoofden zynen zegen liet
gaen.
'T Heilig Sacrament wierd in Sl-Maerlcns-
kerk processiewys gedrégen, en 'l was zes
uren als die slichtende, treffende en zielroe
rende plegtighcid einde nam.
Aenstonds na de plegligheid zond de zeer
Eerwcerde lieer Kanonnik Boone, Deken der
slad, eene telegram naer Boumen, om Zyne
Heiligheid kennis te geven van den Beevaerl
en zyn zegen te vragen voor al die er deel
in genomen hadden, en byzonderlyk voor
Ypcr.
De anlwoordc van den Heiligen Vader
bleef niet lang weg; zyn sckretaris liet den
Eerweerden Heer Deken de volgende tele
gram geworden;
Bootnen, 14 July 1873
v E. Boone, Deken Yperen,
De Heilige Vader heeft uil geheel zvn
hert de Benedictie verleend, door uwe
telegram gevraegd.
J. Card. Antonelli.
Als mén zoo eene belydenis van geloo
ve en hope ziet, my dunkt dat het herte
moet uitgedroogd en opgevreten zyn om
duervan niet geslegen to zyn. En die daerte-
gen iets welen, zyn gasten die in worsteling
zyn met hun eigen. Geen een die in Vlaen
deren den koslelyken perel van'tgeloove niet
ontvangen en heeft, en te midden helgeloo.
vige Vlaenderen is 't moeijelyk hel teenemael
uit te roeijen.
Die daertoe geraken en zien de Beevaerd
maer aen met politieke oogen, en dejmnet.
len, waerdoor zy staen te blekken, en dienen
maer om te zien of ze nog wêere 't arrondis-
sement zullen dwingen en toornen, of ze
lange nog de stad gaen exploileeren voor
hunnen hoogmoed en heerschzucht. De die
waren, 'l geen men zegt betamelyk, maer
grinsden in hun eigen en zochten hoe het
uitwerksel van de Beevaerd te niete te doen.
Andere, die nog zoo verre niet en zyn,
maer die de lafheid gehad hebben van hun
ne ziele te verkoopen, 'tzy voor geld of leu
te, en dus de werktuigen der eerste zvn, en
waren zoo gerust niet. Die zyn gekreveld
en gekitteld van binnen, en de. die zyn het,
die met den hoed op het hoofd, de cigaer in
den mond, een dwaze grimlach op de lip
pen en de lorgnon gebrukeerd, schynen te
braveeren.
Een derde soort eindelyk, die ydel van
beurze dal worden van zinnen en hun op
geheel de wereld willen wreken, en eersten
vooral op ons Heere.
Alzoo is er een van deze laelsle, die
ievers ten tiilkanie, een vaendel van Viclor-
Emmanuel heeft uitgesiëken, en legen wil
en dank der meesteressc van 't huis waer
hy woondedilschandael gepleegd.Daten
brengt geen olie in de lamp, man, noch geen
kluiten in de zak; maer dal brengt schande
en oneer, en van nu af zult gy gebramerkt
zyn en den naem van tikken voeren!..
'K zou wel nog een woordje spreken van
dezen, die van een builen mensch deze ant
woord kreeg; llorkl naer hem niet; ware
hel niet van zyne functie, hv zou moeten om
sluiten gaen; maer men zon poizen dal cr
nog al eenige legevumnifeslalien geweest
zyn, I yk of men dal te Poperinghe noemt,
en nogthans 't cn is zoo niet.
Buiten hier en daer zoo eene uilneming
die maer van weinigen bemerkt wierd, beeft
alles met veel orde, veel geschiktheid, veel
betamciykheid geschied, cn de Beevaerl en
heeft in niet gestoord geweest, lolspyt
van die 'l benydt.
Ja in Ylaenderen is'l nog maglig't oude
geloove, cn diepe zit hel geworteld, en
bedroefd klecnezyn ze die willen uitroei-
jen als ze zoo een beevaerd zien.
Dc ware geloovigen integendeel vinden
er versterking van geloove, vervasting van
hope.cn vermeerdering van liefde.'De flau
we worden sterker, cn 't menschelyk opzigt,
zoo magtig hier over lyd, wordt magteloos.
En 't is alzoo dal wy altyd gaen mcugen
zingen met den vlaemschen dichter:
Pi'iex(erlj ke Ileiioeiniii?*
M. De Bo, professor van Rclhorika in het
collegie Sl-Louis te Brugge, is benoemd tot
pastor te Elverdinghe. Is vervangen te Brug
ge door M. E. Chrisliaen.
M. Raepsaet, onderpastor tcWaereghem,
gaet over naer Eichtervelde, cn wordt te
Waercghem vervangen door MDe Badts,
Iiocre zou gezeid Lebben, t'liuis komende van
voviigie, 's anderdags der bedevaert, en lioorende
wal er gebeurd was: u "1' is dom en dwaes, uiaer
'i en zal niet meer gebeuren.Geloove dat'die wil,
ik geloof er niets van, want monlieere aenziet die
ruziemakers niet min voor zyne beste vrienden.
Zekere baron zou gezeid hebben, achter die god-
delooze manifestatie: nu is 'l gedaen, nooit meer
a voorlaen laet ik my in geene kinzingen nog op
a rang stellen door zulk volk. Dit kan ik ook niet
gelooven, want 't en is maer zoolang geleden en
ziel, by aenveerdt die gasten in zyne hovingen en
laet ze zich daer vermengelen by al den odeldom
van Poperinghe, van Proven en van elders.
Wat ik beier gelooven zou, is dat de bnzinne
van den liberalen Cercie. niet geerne meer zulke
goddelooze manifestation in Itaer huis zou laten j
gebeuren; immers deze kermisdagen, 't was blvk-
Jiaer voor iedereen, hebben Itaer al te zeer doen
gevoelen dat hel voor de kalandyze niet goed en
macki van in hare herberg die goddelooze guiten
alzoo bunnen duivel te laten ontbinden.
Liberaal en katholiek. De lactste bedevaert
van l'operinglie voor den Paus heeft ons duidelyk
het verschil lusschen liherael en katholiek doen
kennen.
Wat verschil is er lusschen?
Jlat do katholieken meer God vreezen dan de
menschen en integendeel de liberalen meer de men-
sclien vreezen dan God.
Hoe zoo dut?
De katholieken door hunne godvruchtigheid en
levendig geloof binst mis, bedevaert, sermoen en
zegening van liet allerheiligste Sakranient hebben
klaer getoond dat zy God vreezen meer dan de
menschen dewyl zv ter zeiver lydc, bet kyken en
de verwaendlteid, de spotternyen en begekkingen
hunner goddelooze en zedelooze tegenstrevers en
alle mensctielyk opzigt kloekmoedig onder de voeten
getreden hebben Lof cn eer uen bun!
Integendeel de liberalen, terwyl zy, met hoed op
het hoofd en cigaer in den mond, niet spotten en
gekken, plakken cn klakken, klinken en tnoossclien
in hun liberalen cercle, binst mis. bedevaert en
sermoen, God en zyne Kerk hoonden, bielden ziclt
omhooge op balcon en vensters waer men aen bun
niet kon teiken uil vreeze dat zv op stamden voet
van het volk de regtveerdige straf hunner godloos
beden zouden ontvangen hebben.
Vreezen zy dan niet meer de menschen dan God,
die lafficrds?
Ken nieuw adries. De vilhannonie blyft
besiacn, de sociè.tc pi ivée is afgeschaft, maer weet
gy wal er in de plaets gekomen is? Hoort, ancienne
musique des sapeurs pompiers; dat is bel uttsleek-
berd van Mcnhecrcn's uitzolder.
Zegt Pitje alzoo tegen Harry, ze passeerden trou
wens nog ne keer door de Hondslrael binst de
kermisweke, liaelt nog eens uw fransclt uit en zeg
my wat dat wil zeggen.
Dat is, zegt ll.irryoud versleten muziek van de
sapeurs pompiers, maer Pitje, ge moet weten, myn
man, dat er daer allezins twee gioole fauten in stacn
die twee groole leugens uitmaken, waerotn Men-
Imere zulks laet schilderen en toen nog in guide
letters, versta ik niet.
Hoe 7.00 dal, Harry?
Eli wel, eerste leugen, dat muziek en is niet oud
en versleten, het verbetert nog alle dage met die
claitons en die tambours en dien uilzolder
Wet zeg je, verbeteren? go lacht er mede, zeker.
Jamaer, jatnaer Pitje ik spreek altyd in bunnen
7.1 n 't is inderdaed verslechten, maer zy heeten dat
vei beleren, gy weet wel dat bet by bun de verkeer
de wereld is.
Nu tot daer. zegt Harry, tweeden leugen, dat en
zyn nu tegenwoordig geen sapeurs pompieis moer
zy bobben bel nog geweest, maer er ontstond in tie
stad ccnc ulgetneene ontlasting toen Mcnlieerc bon
oplci van hunne demissie te geven.
'T is waer, gy hebt ge'lvk, Harry en'tis juist
dacrdoor gekomen dat er nieuwe pompiers van stad
en een nieuw muziek van stad zoo rap opgelezen
zyn die nu de bewondering van eenieder tot zich
trokken Maer, Harry, gy die dat uitsteckherd weet
te beknibbelen, zegt Pitje alzoo voort, boe zoudl gy
dat verbeteren?
Ik zou allezins die twee vergulde leugens wegne
men mei daarop te schilderen of wel: musique des
anciens sapeurs pompiers, in 't vlaemsch; muziek
der oude versletene sapeurs pompiers.
Ofwel en dit ware nog juister:
Ancienne musique des anciens sapeurs pompiers,
vervlacmscht: oud en versleten muziek van de oude
sapeurs en versletene pompiers.
Zoo dat de zoldc('kommissie en Menlteere alles
zins niet wel en lukken in hunne uilsteekberden op
te stellen. X.
Iets over spraek en lael. Wat wil zeggen in
'l vlaemsch: ancienne musique des sapeurs pom
piers? Deze vraeg stellen wy vooren; omdat,
tuier ons gedacht, men te Poperinghe een treffend
misbruik van deze woorden komt te maken. Hoort
bier. Hoven de pootte van den uitzolder van liet
welluidende muziek siaet er in goude letters geschre
ven (on de kosten van Menlteere): ancienne musi
que des sapeurs pompiers Nu, voor ai die franseh
verstaet, is dat geen platte en scha ndige leugen?
Want, dat zoogezeid pompiersmuziek is of wel
muziek van de nieuwe pompiers, en dan is hel geen
oud muziek, 't scheelt vele; of wel hel is liet muziek
der oude pompiers, en dan is er weinig aengelegen
van hetzelve oud of nieuw te noemen: iedereen weet
dat het muziek de oude heeft van de pompiers en
wctlerzyds Dan was het genoegzaem maer ook
noodzakelijk van te zetten u musique des anciens
sapeurs pompiers 't docteurtje is ook van dat
gedacht en meester keyzer zal dat bemerkingske
zeker niet kwulyk nemen? Ware het anders 't zou
ons vele pyne doen. Maer, 'leen bemerkingske
brengt hel ander by waerom den naem van dat
muziek alsan veranderd? Waerom zich niet houden
aen den eersten naem, die in stad overal bekend en
gebruikt is? eli! ja, dat kon daer ook in gouden let
ters op staen, wal de eerste naem is van dat muziek.
Waerom niet? De President is er legen, beeft
Gusjen ons gezeid; maer moet men alsan de luinten
van den president nagaen, men zou kunnen vcire
geleid worden en met schoune. Gusje, ge moet
opletten inytie man, en zegt hel maer aen de com
missie.
De bedevaert beeft aen niemand geen profyt ge
daen van de liberalen, scliryft 't docteurtje in spyl
en gramschap. Dat en is geen waer, doctcur;
vraeg liever ne keer aen Gusje, hoevele manden
koeken dat hel verkocht heeft en hoeveel paer
schoentjes? Ge zult toch zeker niet zeggen dat Gusje
geen liheracl en is. 'T heeft hein bliksems krom
geloopen voor de party. Ln. voor wat de liberale
en katholieke kalandyze aengaet, wy hebben daerin
noch raed noch order te geven, docteur, nogthans
wilt gy ahsoluil de scheiding van pariyen, dut is
misschien wel voor u, maer Is het wel Voor al an
dere neeringdoeners en winkeliers? Wy iwyfelen
er grootelyks aen, docteur, en wy wenschen dat gy
op die kwestie wal zoudl uitoefenen van die
liefde daer die gy alle Zondagen u zeiven loeet
gent en by een ander miskent.
Men zegt dat de liberalen zoo spylig zvn over de
godsdienstschennis door hunne hoofdmannen in de
poperingsche bedevaert gepleegd. Datzyn al prullen
en schynheilige zeemredeus, goed om u te bedriegen
en in slaep te krygen. Leest liever de gazetten van
die oolykaerds: daer klappen cn scltryven zy, juist
gclyk of zy gehandeld hebben, en by nieuwe
gelcgendheid zouden zy 't zelve of nog erger doen.
Wy zeggen nog erger, want wy weten geheel
zeker dat, ware Zyne Hoogwccrdigheid de Bisschop
in den bedevaert tegenwoordig geweest, de kal nog
anders ging te koore gacn. I)e waerheid is dat er
in die mannen niets meer zit van godsdienst.
Zelfs niet van dien ouden godsdienst, dien zy den
godsdienst hunner vaderen noemen, (hunne vaderen
vergeven hel hun!) Want in den oudsten van al
de godsdiensten, by den oudsten van de vaders,
bestond zeker toch wel liet geloof in de tegenwoor
digheid van J C. in liet Allerheiligste Sakranient?
Welnu 'l is dat geloof dal gy legengilcl, libqrale
mannekes; dat geloofspunt dat gy beslrydt, Jesus-
Christus zelf dien gy heiligschendend onleerd en
goddelilozend in opene markt durft komen tergen
Zwygl locli van godsdienst, hoe oud dat hy zV,
en wilt gy goddeloos zyn, goddeloos sterven, bekent
liet ten minsten en laet uwe medebuigcrs over u
oordcelen gclyk or gy zyt. Maer gy durft met, niet
waer? lafacids!
Over hel ander concert. Eeno klagt cn ccne
boffcling.
Hel concert heeft alleszins luisterlyk geweest,
maer het docteurtje is wel ongelukkig in hetgeen
waerover het klaegt en in hetgeen wacrop het Doft
Inderdaed, hel klacgt maer van een dingent'dal
hel lusschen de verhevene bootnen van liet schoon
park van M. dc Posch dc naeld ontwaerd heeft van
Sint-Hertinus kerktoren en de naeld van O.-L -V.
toren. Maer, dokteur toch, zyt gy zoo vyarid van de
kerk geworden? Zeg dal eens aen uwe zieken!
liet dokieurlje boft omdat men, onder de 800
verzamelde persoonen, met voldoening de tegen
woordigheid bemerkte van M den Baron Mazemnn
en zyne jonkvrouw. En menlteeren's tegenwoor
digheid dè? Alt! dokleurtje, dat is niet schoone,
dat is niet dankbaer!
'T Hale bouffe heeft dan geduerd tol den 3 uren,
dokteur, ze kosten zeker wel zeerder dansen?
De privatief, dokteur, en is niet bekend onder
den naem van den geuschen tempel, 't is den uit
zolder. X.
Passchendaele, te nueste week.
Myn Vlaendren! dat en moogl gy, noclt
En zult gy nooit verandren
Onleugenachtig heet gy nog:
(c Hol katholieke Vlandren!X.