Wy moeten een xvoordetje intrekken over de nnnoncen van zondag voorlaetst. Wy spraken daer van vos- en busetn- en lelie en kiullekiaennjes die j gingen l'operinglie ommegang vorgeesligen. Men heeft ons bedrogen: al die kraetnljes waren priva tief in den uitzohler en wy weten nog niet hoe het daer al afgeloopen is. fl* 1 tl c 1 s c 1 yk ii i e ii iv s De Beevaert. Zondage laetsl was hel beevaerl naer O.-L.- V. van Thuyne, patroo- nesse onzer slad, onder hel geleide van Zyne Hoogweerdigheid den Bisschop van Brugge. Van omtrent iwee oren namiddag stonden de Beevaerders, van al de parochiën der 1 dekeiiy, in ontelbare reken te wachien aen de poorten van de slad. Mel slag van twee uren en half irokken zy binnen, al zingen, al bidden, en wierden in orde gesleld. Korls 1 na dry uren was de processie gereed, en Zyne Hoogweerdigheid kwam de caihedrale van St-.Maerlen uil, omringd van de hecren pastors en priesters, en gevolgd van eene biddende menigte van wel vyftien honderd, waerouder de deftigste, de aenzienelykste en edelste vazi Yperen. Om een gedacht van de menigte te geven, steil u aen 't uitkomen der Thouroulstraet, op de Markt, en kykl regte voor u naer de Leed. Nevens u hebt gy Monseigneur en voor u ziel gy gedurig eene biddende menigte, die de Nedcrmakt vervulde en de Leed neer ging; verlael nu Monseigneur en gael de Markt over, de Klierstraet in, zoo gy kunt, gael in den Si Jacobs nieuwweg, de Ilottd- slrate, tot aen de Palleelslrate, slael van daer regis in naer de Rysselslrale, en dan door de groole Rysselslraet tol op de Leed, en al die stralen, van de Thouroutslrale tot de Leed, vindt gy vol met bedevaerders; op geheel den doorgang hoort gy psalmen, lof zangen en lilaiiicn, onderbroken door'l ge- j ronk der Weesl Gegroets van 't Roozerihoei- I ken. Als Monseigneur op de Leed kwam, stond die wyde plaelse lellerlyk vol. Op den auiaer gekomen die daer was opgerigt, verhief Zyne Hoogweerdigheid zyne mnglig stemme en zong drymael te reke: Oremus pro pon- li fece Jioslro l'ioLael ons bidden voor Zyne Heiligheid Pius. Na hel gebed, sprak Ity ecnigc korte diepgevoelde woorden van dank en van betrouwen in dit maglig gebed. Dank in name van Zyne Heiligheid en de Heilige Kerk, en in naem van 't Vaderland. Hoe magtig die stemme was, verre was zy van aen alle ooren te komen. Eindelyk wierd de Benedictie gegeven met het Alderheiligste Sacrament, en 'l was een schoon oogenbltk als Jesus triomphanlelyk over die knielende menigte, over die duizen- de neergebogen hoofden zynen zegen liet gaen. 'T Heilig Sacrament wierd in Sl-Maerlcns- kerk processiewys gedrégen, en 'l was zes uren als die slichtende, treffende en zielroe rende plegtighcid einde nam. Aenstonds na de plegligheid zond de zeer Eerwcerde lieer Kanonnik Boone, Deken der slad, eene telegram naer Boumen, om Zyne Heiligheid kennis te geven van den Beevaerl en zyn zegen te vragen voor al die er deel in genomen hadden, en byzonderlyk voor Ypcr. De anlwoordc van den Heiligen Vader bleef niet lang weg; zyn sckretaris liet den Eerweerden Heer Deken de volgende tele gram geworden; Bootnen, 14 July 1873 v E. Boone, Deken Yperen, De Heilige Vader heeft uil geheel zvn hert de Benedictie verleend, door uwe telegram gevraegd. J. Card. Antonelli. Als mén zoo eene belydenis van geloo ve en hope ziet, my dunkt dat het herte moet uitgedroogd en opgevreten zyn om duervan niet geslegen to zyn. En die daerte- gen iets welen, zyn gasten die in worsteling zyn met hun eigen. Geen een die in Vlaen deren den koslelyken perel van'tgeloove niet ontvangen en heeft, en te midden helgeloo. vige Vlaenderen is 't moeijelyk hel teenemael uit te roeijen. Die daertoe geraken en zien de Beevaerd maer aen met politieke oogen, en dejmnet. len, waerdoor zy staen te blekken, en dienen maer om te zien of ze nog wêere 't arrondis- sement zullen dwingen en toornen, of ze lange nog de stad gaen exploileeren voor hunnen hoogmoed en heerschzucht. De die waren, 'l geen men zegt betamelyk, maer grinsden in hun eigen en zochten hoe het uitwerksel van de Beevaerd te niete te doen. Andere, die nog zoo verre niet en zyn, maer die de lafheid gehad hebben van hun ne ziele te verkoopen, 'tzy voor geld of leu te, en dus de werktuigen der eerste zvn, en waren zoo gerust niet. Die zyn gekreveld en gekitteld van binnen, en de. die zyn het, die met den hoed op het hoofd, de cigaer in den mond, een dwaze grimlach op de lip pen en de lorgnon gebrukeerd, schynen te braveeren. Een derde soort eindelyk, die ydel van beurze dal worden van zinnen en hun op geheel de wereld willen wreken, en eersten vooral op ons Heere. Alzoo is er een van deze laelsle, die ievers ten tiilkanie, een vaendel van Viclor- Emmanuel heeft uitgesiëken, en legen wil en dank der meesteressc van 't huis waer hy woondedilschandael gepleegd.Daten brengt geen olie in de lamp, man, noch geen kluiten in de zak; maer dal brengt schande en oneer, en van nu af zult gy gebramerkt zyn en den naem van tikken voeren!.. 'K zou wel nog een woordje spreken van dezen, die van een builen mensch deze ant woord kreeg; llorkl naer hem niet; ware hel niet van zyne functie, hv zou moeten om sluiten gaen; maer men zon poizen dal cr nog al eenige legevumnifeslalien geweest zyn, I yk of men dal te Poperinghe noemt, en nogthans 't cn is zoo niet. Buiten hier en daer zoo eene uilneming die maer van weinigen bemerkt wierd, beeft alles met veel orde, veel geschiktheid, veel betamciykheid geschied, cn de Beevaerl en heeft in niet gestoord geweest, lolspyt van die 'l benydt. Ja in Ylaenderen is'l nog maglig't oude geloove, cn diepe zit hel geworteld, en bedroefd klecnezyn ze die willen uitroei- jen als ze zoo een beevaerd zien. Dc ware geloovigen integendeel vinden er versterking van geloove, vervasting van hope.cn vermeerdering van liefde.'De flau we worden sterker, cn 't menschelyk opzigt, zoo magtig hier over lyd, wordt magteloos. En 't is alzoo dal wy altyd gaen mcugen zingen met den vlaemschen dichter: Pi'iex(erlj ke Ileiioeiniii?* M. De Bo, professor van Rclhorika in het collegie Sl-Louis te Brugge, is benoemd tot pastor te Elverdinghe. Is vervangen te Brug ge door M. E. Chrisliaen. M. Raepsaet, onderpastor tcWaereghem, gaet over naer Eichtervelde, cn wordt te Waercghem vervangen door MDe Badts, Iiocre zou gezeid Lebben, t'liuis komende van voviigie, 's anderdags der bedevaert, en lioorende wal er gebeurd was: u "1' is dom en dwaes, uiaer 'i en zal niet meer gebeuren.Geloove dat'die wil, ik geloof er niets van, want monlieere aenziet die ruziemakers niet min voor zyne beste vrienden. Zekere baron zou gezeid hebben, achter die god- delooze manifestatie: nu is 'l gedaen, nooit meer a voorlaen laet ik my in geene kinzingen nog op a rang stellen door zulk volk. Dit kan ik ook niet gelooven, want 't en is maer zoolang geleden en ziel, by aenveerdt die gasten in zyne hovingen en laet ze zich daer vermengelen by al den odeldom van Poperinghe, van Proven en van elders. Wat ik beier gelooven zou, is dat de bnzinne van den liberalen Cercie. niet geerne meer zulke goddelooze manifestation in Itaer huis zou laten j gebeuren; immers deze kermisdagen, 't was blvk- Jiaer voor iedereen, hebben Itaer al te zeer doen gevoelen dat hel voor de kalandyze niet goed en macki van in hare herberg die goddelooze guiten alzoo bunnen duivel te laten ontbinden. Liberaal en katholiek. De lactste bedevaert van l'operinglie voor den Paus heeft ons duidelyk het verschil lusschen liherael en katholiek doen kennen. Wat verschil is er lusschen? Jlat do katholieken meer God vreezen dan de menschen en integendeel de liberalen meer de men- sclien vreezen dan God. Hoe zoo dut? De katholieken door hunne godvruchtigheid en levendig geloof binst mis, bedevaert, sermoen en zegening van liet allerheiligste Sakranient hebben klaer getoond dat zy God vreezen meer dan de menschen dewyl zv ter zeiver lydc, bet kyken en de verwaendlteid, de spotternyen en begekkingen hunner goddelooze en zedelooze tegenstrevers en alle mensctielyk opzigt kloekmoedig onder de voeten getreden hebben Lof cn eer uen bun! Integendeel de liberalen, terwyl zy, met hoed op het hoofd en cigaer in den mond, niet spotten en gekken, plakken cn klakken, klinken en tnoossclien in hun liberalen cercle, binst mis. bedevaert en sermoen, God en zyne Kerk hoonden, bielden ziclt omhooge op balcon en vensters waer men aen bun niet kon teiken uil vreeze dat zv op stamden voet van het volk de regtveerdige straf hunner godloos beden zouden ontvangen hebben. Vreezen zy dan niet meer de menschen dan God, die lafficrds? Ken nieuw adries. De vilhannonie blyft besiacn, de sociè.tc pi ivée is afgeschaft, maer weet gy wal er in de plaets gekomen is? Hoort, ancienne musique des sapeurs pompiers; dat is bel uttsleek- berd van Mcnhecrcn's uitzolder. Zegt Pitje alzoo tegen Harry, ze passeerden trou wens nog ne keer door de Hondslrael binst de kermisweke, liaelt nog eens uw fransclt uit en zeg my wat dat wil zeggen. Dat is, zegt ll.irryoud versleten muziek van de sapeurs pompiers, maer Pitje, ge moet weten, myn man, dat er daer allezins twee gioole fauten in stacn die twee groole leugens uitmaken, waerotn Men- Imere zulks laet schilderen en toen nog in guide letters, versta ik niet. Hoe 7.00 dal, Harry? Eli wel, eerste leugen, dat muziek en is niet oud en versleten, het verbetert nog alle dage met die claitons en die tambours en dien uilzolder Wet zeg je, verbeteren? go lacht er mede, zeker. Jamaer, jatnaer Pitje ik spreek altyd in bunnen 7.1 n 't is inderdaed verslechten, maer zy heeten dat vei beleren, gy weet wel dat bet by bun de verkeer de wereld is. Nu tot daer. zegt Harry, tweeden leugen, dat en zyn nu tegenwoordig geen sapeurs pompieis moer zy bobben bel nog geweest, maer er ontstond in tie stad ccnc ulgetneene ontlasting toen Mcnlieerc bon oplci van hunne demissie te geven. 'T is waer, gy hebt ge'lvk, Harry en'tis juist dacrdoor gekomen dat er nieuwe pompiers van stad en een nieuw muziek van stad zoo rap opgelezen zyn die nu de bewondering van eenieder tot zich trokken Maer, Harry, gy die dat uitsteckherd weet te beknibbelen, zegt Pitje alzoo voort, boe zoudl gy dat verbeteren? Ik zou allezins die twee vergulde leugens wegne men mei daarop te schilderen of wel: musique des anciens sapeurs pompiers, in 't vlaemsch; muziek der oude versletene sapeurs pompiers. Ofwel en dit ware nog juister: Ancienne musique des anciens sapeurs pompiers, vervlacmscht: oud en versleten muziek van de oude sapeurs en versletene pompiers. Zoo dat de zoldc('kommissie en Menlteere alles zins niet wel en lukken in hunne uilsteekberden op te stellen. X. Iets over spraek en lael. Wat wil zeggen in 'l vlaemsch: ancienne musique des sapeurs pom piers? Deze vraeg stellen wy vooren; omdat, tuier ons gedacht, men te Poperinghe een treffend misbruik van deze woorden komt te maken. Hoort bier. Hoven de pootte van den uitzolder van liet welluidende muziek siaet er in goude letters geschre ven (on de kosten van Menlteere): ancienne musi que des sapeurs pompiers Nu, voor ai die franseh verstaet, is dat geen platte en scha ndige leugen? Want, dat zoogezeid pompiersmuziek is of wel muziek van de nieuwe pompiers, en dan is hel geen oud muziek, 't scheelt vele; of wel hel is liet muziek der oude pompiers, en dan is er weinig aengelegen van hetzelve oud of nieuw te noemen: iedereen weet dat het muziek de oude heeft van de pompiers en wctlerzyds Dan was het genoegzaem maer ook noodzakelijk van te zetten u musique des anciens sapeurs pompiers 't docteurtje is ook van dat gedacht en meester keyzer zal dat bemerkingske zeker niet kwulyk nemen? Ware het anders 't zou ons vele pyne doen. Maer, 'leen bemerkingske brengt hel ander by waerom den naem van dat muziek alsan veranderd? Waerom zich niet houden aen den eersten naem, die in stad overal bekend en gebruikt is? eli! ja, dat kon daer ook in gouden let ters op staen, wal de eerste naem is van dat muziek. Waerom niet? De President is er legen, beeft Gusjen ons gezeid; maer moet men alsan de luinten van den president nagaen, men zou kunnen vcire geleid worden en met schoune. Gusje, ge moet opletten inytie man, en zegt hel maer aen de com missie. De bedevaert beeft aen niemand geen profyt ge daen van de liberalen, scliryft 't docteurtje in spyl en gramschap. Dat en is geen waer, doctcur; vraeg liever ne keer aen Gusje, hoevele manden koeken dat hel verkocht heeft en hoeveel paer schoentjes? Ge zult toch zeker niet zeggen dat Gusje geen liheracl en is. 'T heeft hein bliksems krom geloopen voor de party. Ln. voor wat de liberale en katholieke kalandyze aengaet, wy hebben daerin noch raed noch order te geven, docteur, nogthans wilt gy ahsoluil de scheiding van pariyen, dut is misschien wel voor u, maer Is het wel Voor al an dere neeringdoeners en winkeliers? Wy iwyfelen er grootelyks aen, docteur, en wy wenschen dat gy op die kwestie wal zoudl uitoefenen van die liefde daer die gy alle Zondagen u zeiven loeet gent en by een ander miskent. Men zegt dat de liberalen zoo spylig zvn over de godsdienstschennis door hunne hoofdmannen in de poperingsche bedevaert gepleegd. Datzyn al prullen en schynheilige zeemredeus, goed om u te bedriegen en in slaep te krygen. Leest liever de gazetten van die oolykaerds: daer klappen cn scltryven zy, juist gclyk of zy gehandeld hebben, en by nieuwe gelcgendheid zouden zy 't zelve of nog erger doen. Wy zeggen nog erger, want wy weten geheel zeker dat, ware Zyne Hoogwccrdigheid de Bisschop in den bedevaert tegenwoordig geweest, de kal nog anders ging te koore gacn. I)e waerheid is dat er in die mannen niets meer zit van godsdienst. Zelfs niet van dien ouden godsdienst, dien zy den godsdienst hunner vaderen noemen, (hunne vaderen vergeven hel hun!) Want in den oudsten van al de godsdiensten, by den oudsten van de vaders, bestond zeker toch wel liet geloof in de tegenwoor digheid van J C. in liet Allerheiligste Sakranient? Welnu 'l is dat geloof dal gy legengilcl, libqrale mannekes; dat geloofspunt dat gy beslrydt, Jesus- Christus zelf dien gy heiligschendend onleerd en goddelilozend in opene markt durft komen tergen Zwygl locli van godsdienst, hoe oud dat hy zV, en wilt gy goddeloos zyn, goddeloos sterven, bekent liet ten minsten en laet uwe medebuigcrs over u oordcelen gclyk or gy zyt. Maer gy durft met, niet waer? lafacids! Over hel ander concert. Eeno klagt cn ccne boffcling. Hel concert heeft alleszins luisterlyk geweest, maer het docteurtje is wel ongelukkig in hetgeen waerover het klaegt en in hetgeen wacrop het Doft Inderdaed, hel klacgt maer van een dingent'dal hel lusschen de verhevene bootnen van liet schoon park van M. dc Posch dc naeld ontwaerd heeft van Sint-Hertinus kerktoren en de naeld van O.-L -V. toren. Maer, dokteur toch, zyt gy zoo vyarid van de kerk geworden? Zeg dal eens aen uwe zieken! liet dokieurlje boft omdat men, onder de 800 verzamelde persoonen, met voldoening de tegen woordigheid bemerkte van M den Baron Mazemnn en zyne jonkvrouw. En menlteeren's tegenwoor digheid dè? Alt! dokleurtje, dat is niet schoone, dat is niet dankbaer! 'T Hale bouffe heeft dan geduerd tol den 3 uren, dokteur, ze kosten zeker wel zeerder dansen? De privatief, dokteur, en is niet bekend onder den naem van den geuschen tempel, 't is den uit zolder. X. Passchendaele, te nueste week. Myn Vlaendren! dat en moogl gy, noclt En zult gy nooit verandren Onleugenachtig heet gy nog: (c Hol katholieke Vlandren!X.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2