VAN Y PER EN EN VAN het ARRONDISSEMENT.
Zaterdag September 1873.
Achtste Jaer. Nummer 40 f.
r
VAMDER6HINSTE-F0SSÉ,
3 Fr. SO C. per Jaer.
lr K BS W EK G E ST. 1 Mei.
Yperen, G September 1873.
117/' hebben hel Nieuwsblad nog woof/
zoo driftig gezien ids in zijn nummer
van 10 Augusti. Ilel maakt eene ware
salmigonoie! enz. enz.
Al7.oo begitil tie oude, in de Toekomst,
en de oude heeft oude vieze manieren,
die fiy niet meer verlaten kan.
Leest de Toekomst ais ge will, en gy zult
er den ouden versleten rym ram vinden, 't
is altyd: 'f Nieuwsblad is driftigVNieuws
blad dit en duten 7 Nieuwsblad belaedl liy
met al wat hy geheel zyn leven geweest
lieeft en geweest is.
Met die bemerking laet ik dan den ouden's
verwytingen varen.
Gy moet welen dat hy, in dien artikel,
wilde anlwoorden op 't geen wy zeiden no
pens de 30,000 franken, die hy zegt gestolen
te zyn door de overledene Moeder Overste,
en zekeren iemand dien hy niet namen durft
en urn reden.
Zyne antwoorde is deze die wy al dikwyls
weerlegd hebben; maer dewyl hy niet
ophoudt ze ie herhalen, en zullen wy ook
niet ophouden van die eerlooze beschuldi
ging te weerleggen.
Dus.
Geheel de fontlalie vun de Lamolte-
school is in de handen vun de stadlijk of
ze gael en staet, en de Lamolj'es en hebben
geen oord je meer dervanen daerom is j
v dal zij moeten leven op Gods genu.
Ten eerste de akte van fondatie is daer om
het le hewyzen.
Ten tweeden de laelste rekeningen, gelee-
kend door M. Boedl, afgevcerdigd door de
Gcmeenteraed, zyn er nog een klaer hewys
van.
Ten derden de slaet van al wat de fontlalie
acngact, opgemaekt en ingediend door Moe
der Overste in 't jaer 18G4, is er een ander
onweerlegbare preuve van. Op het eersle
hewys en zegt de oude niels noch van de
akte van fondatie en spreekt hy. Die niet en
spreekt consenteert in dit geval. Op het
tweede, de oude zegt dat de rekeningen
van M. Boctll geleckend, integendeel hewy
zen dat er 30,000 franken verdwenen zyn.
Indien er nu rekeningen zyn waerop dc
fondatie 30.000 franken grooter is, als op
do kletste door M. Boedl geleekend, 't is dat
M. Boedt meegeholpen heeflom die 50,000
IVankcu le onttrekken uen de lundulie en
Moeder Overste en dien zekeren iemand
die 30,000 franken gelaten heeft. Nu 'k
vrage het aen allen Yperlmg; is M. Boedt
een man om iemand le helpen 50,000 fran
ken stelen? En is M. Boedt wel de man,
om 50,000 franken aen Moeder Overste van
de La motjes te laten, o! aen dien iemand.
Op het derde bewys antwoordt de ou
ch; lyk op 't tweede, le welen dat de staet
gezonden door Moeder Overste, bewyst dat
er 50,000 franken verdwenen zyn.
Indien het is lyk of het de oude schryft
T ware gemakkelyk om weten: dacrvoor
immers en ware niet anders noodig dan twee
cyffers te weten: 1° hoeveel de slad aenge-
slegen en in handen heeft en 2° hoeveel
Moeder Theresia in haren staet gezet heeft
als toebehooretide aen de fondatie. Elkcn-
deen met die twee cyffers zou in stale zyn te
kennen of er waerlyk 50,000 franken ver
dwenen zyn.
Maer de oude zal hem wel zwichten de
odicieele stukken le leveren, want die kwant
en is niet voor wal officieel, en vasle en klaer
slaet. De Cour df Appel van Gent die geen
dibhaerd is, zei hel ons nog laetstmael zon
der in eenige maniere ie willen le kort doen
aen zyn eere of reputatie. Ja, nooit en zou
ik durven peizon dal hy bmnenpalmt hy die
miljoenen heeft. Nu ten slotte, 't geen my,
eenvoudig Nieuwsblad, slraf verwonderd,
't is dal de oude, die altyd kan de odicieele
stukken krygen, in zyne Toekomst nooit,
nooit geen een officieel stuk geeft.
'T is jammer dal ik alzoo aen de hronne niet
ben!
Noglhans zal ik myn beste doen om de
officieele stukken le krygen, en 'k weet
wonder of M. Boedt zou gezwegen hebben
en geholpen om de 50,000 franken te doen
verdwynen, of dat de Gemeenioracd van
1864 zou gezwegen hebben by hel zien dal
er 50,000 franken verdwenen waren.
'T is nog een puntje dat ik late voor by
acht dagen, te weten of Moeder Overste dor
Lamotten waerlyk dood isde oude en
gelooft hel niet of hy gebaert het niet te ge-
looven. O die slimme oude vos van in de
tachtig!
C o r v e s i» o <1 c ii 11 c ii
MEN SCHRYFT IN UY
IIUTKRSTRAKT, (ill, YRElUiN.
en in al do PostUitomEll Villi hot ryk
VOOIt r.KIIEEI. I IET I.AM),
vooraf helaelbaer.
Men schryft niet min in dan voor cen Jaer
Verschynonilo dun Zaturdag van elke week.
I)e aenkondiginspry* is van 15 ceniiemen den regel. Di
De bygevoegde nummers voor Artikels, Beklemen of
Poperinghe-Yper, 5-T5, 7-25, 9-30, 10-88. 2-18, 8-08, 0-20. Yper-Pope rijighc, 0-80, 9-07, 12-08,
3 87,0-80,8-4.8,9-80. Poperinghe-ttazebrouok, 7-13, 12-28,4-17, 7-13, Tlazebrouck-Poperin-
ghe-Ypcr,8 38, 10-00,4-10,8 28.
Yper-Roussolaere, 7-90, 12-28, 0-48. Rousselnore-Yper, 9-28, 1-80, 7-80.
Housselaere-öri^e, 8-49, 11-34, 1-13, (in. 8.80,) 7-30, (9 88 Lichierv jLielitorvelde-T/iOiiriw?,
4-28 in. Brtigge-Iloassel. 8 28, 12-80, 8-13, 0-42.Liclitervelde-Kortryk, 8 28 m. Zedelghem
Tlwuraut. 11-87.
Yper Korlryk, 8-34, 9 49, 11-18, 2-38, 8-23. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-80, 8 40, 8-49.
Y per Thorn out, 7 13 12-13. 6-20, (den Zaturdag len 8 80 's moreens tot Langheniaick Thouront
Yper. 9 00, 118, 7 43, (Jon Zaturdag len 0 20's morgens van Langnemarck naer Yper).
Comen-Waesten-Le Tonqnet-Houplines Armeniiers. 6-00, 11-80, 3-38, (den Woensd. 8-40 m. 0 30, s.)
Armentiurs-IIouplmes-Le'fouquet-Waeslen-Comen, 7-40, 2-00, 4-48, (Jen Woensd. 10-38 m.
8 00 s.) Comen-Waesien 8-40 m. 9-30 s. (den Maend. 0,30 s.) Waeslen-Comen 8-30, 11 -10,
(den Maend6-80 s.)
Korlryk-Brugge, 8-08,11 -00,12-38,(M8-18,)6-8S,(9 00 Liehl.)—Brugge-Konryk,8-25,12-80,8-1,3,6-42
Brugge, Blunjtenkerghe, lleyst, (sialic) 7-22, 11 -0i, 2-417-24. (kom) 7-28, (Blankenberglie 11 10),
2-47, 7-30. Brugge-Blankerberghe, 11-04 m. Heyst.
Blankenberglie, Brugge, 5-48, 11 - 30, 5-30,Blankenberglie Brugge, 9-00 m.
Ingelmunsier Deynze-Gent, 5-13,9-41,2-13. Ingelmunsier-Deynze, 4-30,7-15. Gent Deynze,
Ingelmunsier, 0-58,11-20,4-38. Deynze Ingelmunsier, 9.10 8-20 s.
lngelmunster-Anseghem, 0-05, 12-20, 0,15. Ahseghem-lngelmunster, 7-42 2-20, 7-50.
I.ichtervelde-Dixmudr-Veurne en Dunkerke, 0-30, 9-10, 1-35, 7-54. Dunkerke-Vcurne-Dixmude
en Lichlervelde, 0-55, 11-15, 3-45, 8-10.
Dixmude-Nieuport, 9-55, 2-20, 8-37. Nieuport-Dixmude, (bains) 11,50, 4,15. (siad)7-40.12-00,4-25.
Thourout-Osiende, 4-80, 9-13, 1-80, 8-08. Ostende-Tliourout, 7-55, 10 10, 12-28, 6-18.
reklamen in't Nieuwsblad betalen 30 ceniiemen den regel. Een nummer genomen op bet Bureel 18 een.
Aankondigingen kosten 20 franken voor 100 afdruksels.
I II.IH
Selzaele- Eecloo, 9.05, 1.25, 8-25. - I'Ycloo Selzaele, 5,35. 10.18, 4.22.
Gein Terneuzen, (statie) 8.17, 12.15, 7,23. (Aritweippoorl) 8.30, 12 4o, 7 45. Terncuzen-Genl, 0.00
10.30,4.40
Selzaeto-Lokeren, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 5.10 m Lokeren Selzaele, 0.00, 10.15, 4 .45
(den Uyssondug 9.3d).
COHnESPOMDEMTIEW,
K0I1ÏRYK BRUSSEL.
Korlryk v. 6.40 10,75 12.33 3.440.34
Brussel a. 9.20 1.35 2.25 0.00 9.10
KORTRYK DOORNYK RY«SEL.
Kortryk v. 7.00 10 58 2.54 5 34 8.47
Doornyk a. 7 51 11.47 3.40 0.20 9.41
Byssel a. 8.30 11.55 4.00 0.32 9.54
kortryk gent.
Korlryk v. 0 42 12.31 3 40 0.30
Gent a. 8.01 1.82 8.05 7.57
IMIUGGE GENT IIRUSSEL
Brugge v. 0.49 9.42 12.39 3,03 4 00 0.40
Gent a. 7 34 10.84 1.54 4,18 4.45 7.55
Brussel a. 8.30 12.39 4.05 8.89 9.28
HAZEBROUCK KALES.
Mazebrouck v. 3.15 2.53 8.28
Kales a. 10.00 4 45 10.10
ARMENTIERS RYSSEL.
Armeniiers v. 7 18 9.05 12.49 3.81 9.00
Byssel a. 7.50 9.38 1.20 6 23 9.30
BRUSSEL KORTRYK.
Brussel V. 3.25 8.28 12.21 5.38 0.47
Kortryk a. 8.03 10.43 2.41 7.53 8.44
RYSSEL DOORNYK KORTRYK.
Itvssel v. 5.20 8.25 11.08 2 28 4.48
Dooniyk n. 5 45 8.50 11.34 2.49 5.39
Korlryk a 9.37 9.47 12.20 3.41 0.31
Gent v.
Korlryk a.
Brussel- v.
Gent a.
Brugge a.
GENT KORTRYK.
5.38 9.39 1.28 4.24
0.87 10.52 2.49 5.31
Kales
llazebrouck a.
BRUSSEL GENT BRUGGE.
8.14 11.83 3.12
0 00 9.40 1.23 4.20
7.15 11.01 2.38 5.11
KALES IIAZERROUCUK.
v. 0.15 12.28 exp. 5.55
7.21
8.42
4.48
6. 37
7.22
8.00 1.33
Byssel
Armeniiers
RYSSEL
v. 6.45
a. 7.17
ARMENTIERS.
7.50 1.18
8.20 1.47
8.00
3.40
4.17
43
17
Poperinghe, 4 September 1873.
De waarheid rcghtU gezeid. Niets is er
gemcencr onder de liberalen dat) op den rik der
katholieken te leggen de seliuld van de petsoonlyko
verliezen die zy le onderstaen hebben, daer ze in
tegendeel zouden moeten meest altyd op hunne
borst kloppen, al zeggen: 'l is myi.e seliuld, 't is
myne allergrootste schuld. Zoo is 't dat, by voor
beeld, een liberale notaris, die hel vertrouwen ver
liest, een liberale dokteur, die gedurig leeg mag
ioopen, liberale bakkers ol winkeliers, commeripin-
ten of herbergiers, wier huizen door de goede
kalanten verlaten worden, zeer dikwyls in hunnen
kwaedwilligen llaet legen al wal goed is zullen
uitroepen: die katholieken alhier, die p ipen aldaer!
'Ten zul maer beleren als zy allen zullen weggo-
kuisclit zyn!
Dat zulkdanige beschuldigingen gratis en zonder
liet minste regt aen de katholieken gedaen worden,
't is zoo klaer als den dag; maer onderzoeken wy
eens niet gezonde reden waer dat eigentlyk de
oorzaak hunner verliezen gelegen is. Zeker en vast
is 't vooreerst dat GoJ, in zyne Voorzienigheid, aen
zyne vyanden zeer dikwyls zyne zegeningen ont
trekt cn zyne straffen overzendt; doel hy hel niet
zooveel le slechier voor hun, want hy heeft daertoe
voorziet) de gansehe eeuwigheid. Dat nog daerge-
laten en ons steunende op de dagelyksche onder
vinding en op de natuerlyke neigingen van 's men
sehens hen: Is 't waer of geen waer dat al wie
zynon God versmaedl en de Kerk veracht, bekwaem
is om zynen eveninenseh, al waer hy kan, hinder
en onregl aen te deen? 'T is naluerlyk, Gods vyan
den zyn de myne; myne beurs vertrouw ik niet aen
eenen notaris God- en keikvervolger, noch myn
lichaam aen eenen dokteur,geloof en zodebederver,
noch myne kalandise aen cnmmerganl of winkelier
die God en zyn gebod miskent. Waerom? Omdat
zy my gedurig kunnen beleedigen en intrest aen-
doon; zy hebben immers geen anderen teugel dan
wet en tribunacf, die zy op (luizende manieren
kunnen ontloopen met hunne gewoone schrander
heid, zoo verre cn zoo vele, dat men zegt voor
spreekwoord: kleine dieven hangt men op en groote
dieven laet men Ioopen.
Gy zult misschien zeggen: die liberaet is toch
een goede en treffelykc vent, 't is 30 of 40 jaer dat
ik hem ken Ja hy, goed in den schyn, tielfelyk
van builen, maer in der wacrheid en van binnen?...
'k vees er voor. liet onderhouden van goddelyke en
kerkolyko wetten, dat en dat alleen inaekt iemand
goed en trelïelyk in de oogun van allen weldenken
de!) mensoh; aen dezen zal ik myn geld en myn
lichaem, myne genegenheid en kalandyze toever
trouwen, omdat ik zeker ben dal deze iny niet
bedriegen zalen zicli van myn vertrouwen weerdig
zal leunen.
Aen deze geeft men den naem van katholieken,
en men heeft gelyk, want katholiek wil zeggen
algemeen en 'l is een der eigendommen of kentee-
kens der waerachlige Kerk van Christus, die voor
alle tyden en alle volkeren ingesteld i<: alleen do
ware kinders der II. Kerk verdienen dien naem en
mogen er prvusch over zyn, want by bun is de
vriendschap van God en het betrouwen der mon-
seben, by bun is regt en wacrheid, eer en treffe-
lykheitl. Al die goede hoedanigheden benyden hun
de liberalen en van daer hunne woede die, verre
van zich le stillen en le bedaren, van langs om
meer aangroeit, omdat zy gevoelen dal hunne laffe
aenrandingen legen de ka'holiektn ben gedurig
dieper en dieper lot de algemcene verachting leiden.
Tol preuve van dien, om eene herberg dood te
leggen is liet genoeg voor de liberalen van er zich
rti te vestigen, om op eenen bedevaerl-dag eene
goddoloozu en kerkhatende manifestatie le doen.
Soms is 'l genoeg dat de liberale proprietaris zynen
herbergbaes verpiigt van slechte en smeerigo ga
zellen in zyn huis te laten liggen om er alle biave
tnensehen van te verwyderen.
En dan, in hunnen blinden haet legen de Kerk
roepen die hevige liberators ook al dikwyls 'l is de
seliuld der pries:ers dat die man of dat buis niet
prospereert. Weg met de papen! Ik haet de poli
tieke priesters! Aldus trachten zy de dienaers des
Boeren hun gezag ie ontnemen om alzoo te gemak-
kelyker hel volk le misleiden. Niet dat zy juist al
de priesters uitwendiglyk verachten, dat ware
immers niet zeer politiek, want hunne godsdienst-
hael ware al le doorschynend: zy zullen er dan in
Jen seliyn maer eenige verachten en vervolgen, en
natncntlyk de priesters hunner parochie, om ook te
kunnen de bisschop mispryzen die ze hun gezonden
heelt; namentlyk ook deze die zy politieke priesters
noemen, waerop zy liet meest gezien hebben voor
hunne tegenkanting inzake van kiezingen.
Bullen deze, zeggen zy, achten wy den priester
als priester, en verachten hem als burger; even
gelyk ie Rooincn do franemaeons, zoo zy zeggen,
den Paus achten als Baus, maer verachten als Ko
ning. Arme en ellendige, redeloozu en zinnelooze
onderscheiding van twee hoedanigheden in eenen
persoon die onufscheidbaer van elkander zyn. Wat
zeg-je? Den priester en den godsdienst achting loo
nei) zullen zy genoeg, met lyzige ooien luisteren
zy naer sermoenen, soms met volle monden lezen
en bidden, met opene armen kruisgebeden doen,
genoeg en veel te vele, byzotidorlyk de liberale
dibben, al om de oogen le verb.inden: dal komt
voort uil loutere onwetendheid, uit geest van hoog
moed en opstand tegen 't gezag. Dit zullen zy nog
lhans nooit bekennen en daerom gelooven zy het
hun genoeg,om zicli hierin niet le moeten ontrusten,
dat zy in goed betrek zyn met eenen priester, bun -
non vriend of bloedverwant vun den vreemde die
lien in liet gclicelo niet kent en by wien zy ten
onregte pretenderen in hunne verderl'elyke handel-
wys gelyk te halen.
Is 't niet jammer en le beklagen dal Godsdienst
en Kerk zulke verdokene vyanden moeten lellen die
aldus goedsmoeds samenspannen mei de opene
vyanden om geloof en goede zoden Ie verdelgen?
Deze zyn hel tegen dewelke onze Heilige Vader de
Paus reeds drymuel in korten lyd heviglyk uitge
vallen hoeft, in dry verschillige aanspraken, om
dieswille van liet onhorslelbaer kwacd dat die libe
rale katholieke, zoo noemt ze Zyne Heiligheid, acn
Kerk en samenleving toebrengen.
Waer is dc broederlijkheid'T is lange dat
bet letter kundig dokteurije pretentie maekt op liet