VAN YPEREN EN VAN HET
Zntrnlng 4 Oct oho
1 87 o
Aclitstc Jacr.
Nununcr 40;».
|B|
V AWDERGHIKSTE-FOSSÉ,
1
mmfms
'i ftV. por «Bacr.
E K W E GKI. Mei.
Yperen, 4 October 1873.
Als mon langs alle kanten tie studenten
ziet optrekken elk nacr liet buis wacr de
groolc zake van zyne opvoeding moei. be*
wrocht worden, men kan niet nalaten een
ernstigen oogslag in 'l toekomende te wer
pen en Ie peize'n: Iyk of de jongelingen zul
len zyn, zoo moet de lockomst van 't vader
land wezen, en de jongelingen in 'l alge
meen zullen zyn lyk of bonne opvoeding ze
mackt.
Zal ons vaderland in bloei en welstand
blyven, 't hangt af van de stndeerende
jeugd, 'l bangi af van bare opvoeding.
Zal godsdienst cn katholiek geloove ons
Belgic versieren en gelukkig maken, 't hangt
af van de stndeerende jeugd, 't hangt af van
bare opvoeding.
Zal Vlaenderen voort 't zeedbaer, 't chris
ten, 'l vlaemsch Vlaenderen blyven, 'l hangt
af van de stndeerende jeugd, 'l hangt af van
hare opvoeding.
Zal de samenleving er niel. lyk elders, in
wanorde, in verdeeldheid, in oproeiden, in
schcuringe verbrokkeld en vernietigd zyn,
't hangt af van de stndeerende jeugd, 'l
hangt af van hare opvoeding.
Zal er het publiek of polilick leven van
langs om meer geregeld en gesteund gaen
op de groole wel van 't mensclidom, den
godsdienst, of zal opstand tegen God en zyne
wetten, ongetrouwigheid en weerspannig
heid acn zyne Kerke en liaer onfaelhaer Op
perhoofd, alle publiek leven vergiftigen cn
den Staet doen vergaen, 't hangt af van de
studecrende jeugd, 't hangt af van hare op
voeding.
Zullen kunsten cn wetenschappen er
geëerd en geacht zyn en dienen om hel hert
te verheffen cn te veredelen, of zullen zy
verwaerloosd zyn of niet meer dienen tenzy
om de ziel te smachten in slollclykhcid cn
dierlykhcid, 't hangt af van de stndeerende
jeugd, 't hangt af van hare opvoeding.
In één woord, zal men in ons vaderland
de huisgezinnen, de Gemeenten, den Siaet,
vrede, geluk, voortgang, welvaren zien
zoeken en vinden volgens den éénen. waren
welen regel, den katholieken godsdienst, of
zullen ongeloof en onkatholieke grondregels
den vrede, 'l. geluk, den voortgang en wel
varen in de familiën, de Gemeenten cn den
Slact omverrewerpen cn le niel brengen,
'I. hangt af van de stndeerende jeugd, cn'I
hangt af van hare opvoeding.
Dus, de groolc zake van de opvoeding
moet natuerlyk by 't ingacn der studenten
elkeen, die peizende of peizer is, bezig hou
den en hem voor oogen brengen de vcrscliil-
liglieid en verscheidenheid der opvoedings
huizen in Belgie ons vaderland, waer de
studenten naerloetrekken.
i\'u, l'Yperen hebben wy twee vcrschillige
gestichten van opvoeding; 'l eene is officieel,
kostende jaerlyks rond de dertig duizend
frankskens cn belaeld met hel geld van ie
dereen, en de geest van 't geslicht is libcrael,
't is le zeggen onchrisleJyk, onkatholiek,
ongodsdienstig. Als men daer een jongeling-
ziel intrekken, 'l isjammcr, 'l is ongelukkig,
'l is een rampe! Want zonder godsdienst,
zonder chrislelykbeid, zonder katholiek ge
loove, geene opvoeding die een mensch ver
edelt, eene familie geluk geeft, eene stad of
land in voortgang houdt.
'T ander is een vry kollegie, dat niet en
kost aen stad of S|ael, dat de vrye katholie
ken vryelyk ondersteunen en helpen, en als
men daer een jongeling ziel gaen, gelukkige
jongeling peist men, als hy zyn geluk ver
stoet, want daer is godsdienst, daer is chris
lelykbeid en katholiekzvn!
Macr, zegt men dikwyls 't officieel onder-
wvs is de vooruitgang,'l welzyn et)'t he-
staen; de studiën zyn er nuttiger vqor 't le
ven cn dé kostDat is gezeid, geschreven,
gedrukt en gedurig herhaeld, en officieren
van't leger zyn er die hun nietdoen bezigen
om als herauten of roeperser vooren le die
nen.
En noglhans, om met zyne studie icvers te
geraken en zynen kost te krygen. en zoo to
leven, daervoor zyn er examens te onder-
staen; welk van de twee levert er meer die
de examens niel onderstacnmacr er
door gaen?
Luistert:
Van dezen jare, de leerlingen uit St-Vin-
ccntius hebben examens gedaen in dezer
voegen:
1" Die in de Universiteit zyn.
M. Victor Begerem bekomt de allergroot
ste distinctie of onderscheiding.
M. B. Durutte bekomt de distinctie of't
onderscheid.
M. Reynaert hackt aen de distinctie.
M.J. Courouhle, van Worvick. passeert.
2° Die nacr de Universiteit gaen:
M. Cyrillc Van Ecckc bekomt voor 't gra
duate! 89 punten.
M. Arthur Poupart, 83.
M. Alfons Veys, 80
M.' Victor Deboosere, voor 't notarincl, be
komt Co punten.
M. Pieler Grymonprcz, GG.
Dus, dooreen genomen de vyf laetste he
komen 15 of omtrent punten meer als dat
zy noodig hebben; met hun overschot zou
den er nog gelukt hebben, cn hy sommige
ware dit overschot welgekomen.
Daer is 't nu voor die peizen dat weten
schap cn godsdienst slrydig zyn!
Wanneer toch gaen ze eens hunne oogen
opendoen, die ouders die de ziele van hunne
kinders niet in cn zien!
Wat moet ik nu zeggen van 't officieel on
derwys onzer stad? 'K en wil van exa
mens niet spreken om geene familiën te
kwetsen; rnaer dit weet ik, 't is dat een sche
pen van stad niet langer zyn zoon meer re-
schieren wil en dal hy hem aen 't vrye ka
tholiek onderwys toevertrouwt, in eene an
dere stad wel le verstane... cn naluerlyk!
Verstaet gy nu, lezers, wal ik zeggen wil,
't is hier in twee woorden.
'T katholiek onderwys, in onze stad, is
zekerder om zyn examens te doen, 'tisge-
lyk wat voore!
'T katholiek onderwys alleen geeft ware
opvoeding, mackt goe jongelingen; edel
moedige burgers, en vaste christenen; cn
brengt aen familie en samenleving waren
voortgang, ware beschaafdheid cn wacr ge
luk cn welzyn.
bb
MKN SC.linYFT IN HY
HUTEI5STRAET, Oti, YI'KIWiV.
cn in al dc PostKyjiiooicH van tt'ct ryk
jjji v,ijw. n w-sr;?!.'xsnaxïzsisEtsr. Jtsms
Ma? ««jc&K
YOOK GKIlliEI, IIHT I,AM),
vooraf boladbucr.
Ali'ii sclii'yfl iiiiT min in iliin vöo1)! cmi '.lacr.
Versohyneiido doii Zitting v;in ejjso week.
Do annkohdiginsprys is van 115 centiemen don regel. Do roklamen in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen don regoL
Do bygevoegde nummers voor Artikels, Rcklahicn of Aéhkójidigingcn kostoii 20 franken vu. a) afdrnksols.
-Eon nummer genomen op liet Bureel 15 oen.
lit)
Popcnnghe-Ypor, 8-15, 7-2:5, 0-30, 10-38, 2-13, 3-03, 0-20. Ypét-Poperingho, 0-30, 9-07. 12-09,
3-97, 0-30,8-43,9-80. Poperinglie-Hazcbrouck, 7-13, 12-28, 4-17, 7-13, llazchrouck-Poperin-
ghe-Yper,8 33, 10-00'; 4-10, 8-23.
Yper-ltoussulaere, 7-90, 12-23, 0-48. Konsselaore-Yper, 9-28', 1-30, 7-30.
Uousselaère-Zivw^e, 8-48, 11-34, 1-13, (m. 9.90,) 7-30, (9-33 Lichiorv Eichtorvclde-Tliourout,
4-29 m. Iiruggo-ZioMSse/. 8-23, 12-90, 3-13, 0-42.Liclitervclde-Xorlry/c, 5-25 m. Zedolgliem
Thourout. 11-37.
Yper Kort ryk, 3-34, 9 49, 11-18, 2-33, 9-29. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-30, 3 40, 8-49.
A per Tliomout, 7-13, 12-13, 0-20, (den Znlifrda» ten 3-30 's morgens lot Langlicmaick Thourout-
Yper, 9 00, 1-18, 7 43, (den Zatnrdag ten (i 20's morgens van Langliemarck nacr Yper).
Comen-Waesten-Ee Tonqnet Hnnplines Anoentiers. 0-00, 11-90, 3-33, (den Woensd. 8-40 m. 0-30, s.)
Armentiers-Houpliiies-Ee Touquel Waeslen-Cumen, 7-40, 2-00, 4-43, (don Woensd. 10-38 m.
8-00 s.) Comen-Waesten 8-40 in. 9-30 s. (den Maend. 0,30 s.) Waesten-Cortien 3-30, 11-10,
(den Maend. 0-80 s.)
Kortryk-Brugge,8-08.11 00.12-33, (M. 9-13.)0-98.(9 00 Eicht.)Brtigge-Knrtryk,8-25,12-30,5-13,6-42
Brnggc, Blankenkerglie, lleyst, (statie) 7-22, I 1 -04, 2 417-24. (kom) 7-28, (Blanfcenbergbe 11-10),
2-47, 7-30. Brtigge-Blankerberglie, I I-04 m. lleyst.
Blankenberghe, Brugge, 9-49, 11-30, 3-30,Blankenberglie Brugge, 9-00 m.
Ingelmunsicr Deynze-Gent, 8-13,9-41,2-18', lngelniunster-Deynzc, 4-30,7-13. Gent Deynzc,
lngelmunster, 0-98,1 1-20,4-38. Devnze Ingelmunslpr., 9.10 8-20 s.
Ingclmunster-Anseghem, 0-03, 12-20, 0,19. Ausogliom-lngclinunster, 7-42. 2-20, 7-90.
Lichlervelde-Dixininlr.-Vetirne en Dunkerko, 0-30, 9-10, 1-33, 7-94. Dunkerke-Vcurnc-Dixmude
en Eichtcrvelde, 0-93, 11-13, 3-43, 8-10,
Dixmiide-Nieuport, 9-93, 2-20,' 8-S7. Nicuport-Dixmnde, (bains) 11,90, 4,13. (stad)7-40.12-00,4-29.
Thouroul-Ostcnde, 4-90, 9-13, 1-30, 8-09. Ostende-Tlmurout, 7-93, 10-10, 12-29, 0-13.
Selzaete-Eecloo, 9.03, 1.23, 8.23. Eecloo-Sclzaelc, 9,33, 10.13', 4.22.
Gcni-Turnoozcn, (statie) 8.17, 12.13, 7,23. (Antwerppodrtj 8.30, 12.40, 7 43. Torneuzen-Gont, 0.00
10.30, 4.4Ó
Selzacte-Enkeron, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3,10 in.) EokerenSolzaclc, 0.00, 10.13, 4.43.
(den Dyssendag 9,3,0).
C OUR E8 POW DEWTXEM
Korlryk v.
Brussel a.
KORTRYK BRUSSEL.
10,73
1.39
0.40
9.20
KofrruYK nbottNYK '-isyssei;.
Korlryk v. 7.00
Doornyk a. 7 91
liyssel a. 8.30
KORTRYK GENT
Korlryk v. 0 42 12.3!
Gent a. 8.01 1.32
12,33 3.440.34,
2.23 0.00 '9.10
10 38
11.47
11.33
2.34
3.40
4.00'
3 34
0.29
0.32
.3.40
a .03
8.47
9.41
9.94
0.30
7.37
natrcGE gent Brussel.
Bnjgge v. 0.49 9.42 12.39 3,03 4.00 0-.40
Gent a. 7 34 10.94 1.34 4,18 4.43 7.53
Brussel a. 8.50 12.39 4.95 3.39 9.28
iiazebrouck kai.es.
Iiazebrouck v. 8.13 2.33
Kales a. 10.00 4.43
Armentiers v.
liyssel a.
ARMENTIERS RYSSEL.
7.1 9.03. 12,49 5.31
7.50 9.33 1.20 0.25
8.28
10.10
9.00
9.30
Popcringhe, 2 October 1873.
Volgens de Toekomst van Zondag laetst zyn de
liberalen strafte beklagen, want als er in stad kwaed
gebeurt hét is aityd 'op bunnen rug gesteken on die
fraeije lieden, die gcenen pnyd zonden willen kwaed
doen, zyn ahtyd ten onregte gestraft, integendeel
mispekkelt er een katholieken, hy mag gerust
strafloos henen gaen.
Dit durft zy met hare wcorgnloozc onbeschaamd -
lioid noderschryven. Is 't toch niet jammer, voor
deze liberalen dat de vrederegter, zyn greflier .cn
liet openbaer ministerie van liberalen deeg gevormd
I zyn? En dan nog durven zeggen dat liet al de sclmld
is van de garde-cliumpoltors! gclyk of dat de briga
dier der garde-champetters dacrby niet ware om
als zyne garden bunnen dienst zouden vc'rwaorloo-
zeii hun zelve proces aen le doen. ilv zou wel
somt yds. rond gaen urn te kakmgierun, ware 't niet
BRUSSEL KORTRYK.
Brussel v, ij 23 8.28 12.21 5.35 0.47
korlryk a. 8.03 10.43 '2.41 7.53 8.44
RYSSEI. DOORNYK KORTRYK.
liyssel V. 3.20 8.29 11.03 2.28 4.45
Dournyk a. 3 45 8.50 11.34 2.49 5.39
kortryk a 9.37 9.47 12.20 3,41 0.31
GENT KORTRYK.
(jent v. 5.38 9.39 1.28 4.24 7.21
Kortryk a. 0.57 10.52 2.49 5.31 8.42
BRUSSEL GENT BRUGGE.
Brussel v. 8 14 11.33 3.12 4.48
Gent a. 0 00 9.40 1.23 4.20 0.37
Brugge a. 7.13 ll.ol 2.38
7 .22
KALES IIAZEDROaCUK.
Kalos v. 6.15 12.25 exp. 5.3Ö
IfiizebVoück a. 8.00 1.33 8.00
RYSSEL ARMENTIERS.
Ityssol v. 0.43 7.30 1.13 3.40 g. 45.
Armentiors a. 7.17 8.20 1.47 4.17 7. 17.
dat by zelve te gerirn pekt; iedereen weet noglhans
wel dat die man de knthobeken niel en spnert en
(Jat by de fruit- en peerondieven ook niel wil spa
ren, hoewel zy de onctfhnnkelyke zedolecr en hut
princiep der annexien voorenstacn. liet waren zeker
ook katholieke jongheden die over omtrent een jaer
aen Charles Baert een pak slagen gaven, waervoor
zy ook ongestraft bleven. En die dry.dobbel eanail-
lon beevnertstoorders die alhier over dry maenden
hadden verdiend in den bak gedrncid le worden,
waren zy misschien ook katholiek?
Zoo gy ziet dat hot vuilblad van Yperen alle
redens van do wereld beeft om krokodile tranen te
storten over de snoodc vervolgingen van de fraeije
lievelingen Van Monhecrc en met hare gewoonlyke
onbeschoftlieid mag zy uitroepen: Zoo is 't dal alle
misdryven mi alle rampen ycslekcn worden op
degene die liberacl gezind zyn cn dial T ook atlyd
deze zyn die de pots cassés betalen.
Wy worden waerlyks móé van de goddelooze
knooijers van bet vuilblad gedurig te zien don spot
dryven met do mirakels die in de II. Kerk geschie
den en de katholieken vnlscholyk beschuldigen van
overdreventheid inhet booordeelen van dit kenlee-
ken der waarachtige Kerke van Christus.
Neen, 't en is geen waer dat wy aonstonds voor
mitakels aanvoerden sommige wondere gebeurte
nissen die do krachten der menschen te boven
gaen; als gehoorzame kinderen onzer- Moedor, wach
ten wy tol dat de Heilige Kerk daarover uiisprüok
gedaen hcell en wy laten inlusschen het oordeel
daervan over aen God. Moer gy, goddelooze, wat
doet gy? Gy loochent zelfs de tnssclienkomst van
God in dusdanige voorvallen: gebeurt er iets won-
dors, de goede katholieken zeggcii aanstonds en met
regtj Gods vinger is daer byWat zegt de godde
looze liboraei? 'T is liet geval.
En wat is liet geval? Niels. En wie is God. Het
almagtig wezen aen wien niets oninogelyk is. Wie
van de twee, katholiek of liberacl, heelt er golyk?
Ilelaes! zy zyn wel te beklagen deze die zich altyd
met de stoffelyko dingen ophouden en niet geweer-
digCB hunne oogen tot God le 'verheffen. Volgens
die goddelooze menschen zou men wacrlyk peizen
dat God in byzondere gevallen de wellen der na
tuur niet kan te buiten gaen, als bot zyne glorie
vereischt, zy schynen die wonderheden en mirakels
die in het Heilig Schrift en in het leven van Onzen
Hoer aengchaeld zyn te willen doen passceren voor
fabels, hoewel er niets in de wcrdltl zekerder
gebeurd is,
'T is be( oogwit der bcdendaegsebe onguloovigcn
van de mogclykhcid der mirakels le jooehenen,
macr Hooit boe een van hun slach, Joan.-Jacques
Kousseau, over honderd jaren bun tegensprak:
Kari God mirakels doen? zeide liv, ware deze
vraeg niet redeloos, er'ernstig op antwoijrden ware
goddeloos. Het ware .te. veel eere doen aen dezen die
dat zou loochenen, van hem te straffen, men zou
hem moeten opsluiten.
De mogélykneid van het mirakel steunt klaerbly-
kelyk op do gezonde reden- en op dit oriweêrfecge-
|yk princiep: Gód, omdat hy almagtig is-, kan «iu'cti