VAN YPEREN EN VAN HET Zntrnlng 4 Oct oho 1 87 o Aclitstc Jacr. Nununcr 40;». |B| V AWDERGHIKSTE-FOSSÉ, 1 mmfms 'i ftV. por «Bacr. E K W E GKI. Mei. Yperen, 4 October 1873. Als mon langs alle kanten tie studenten ziet optrekken elk nacr liet buis wacr de groolc zake van zyne opvoeding moei. be* wrocht worden, men kan niet nalaten een ernstigen oogslag in 'l toekomende te wer pen en Ie peize'n: Iyk of de jongelingen zul len zyn, zoo moet de lockomst van 't vader land wezen, en de jongelingen in 'l alge meen zullen zyn lyk of bonne opvoeding ze mackt. Zal ons vaderland in bloei en welstand blyven, 't hangt af van de stndeerende jeugd, 'l bangi af van bare opvoeding. Zal godsdienst cn katholiek geloove ons Belgic versieren en gelukkig maken, 't hangt af van de stndeerende jeugd, 't hangt af van bare opvoeding. Zal Vlaenderen voort 't zeedbaer, 't chris ten, 'l vlaemsch Vlaenderen blyven, 'l hangt af van de stndeerende jeugd, 'l hangt af van hare opvoeding. Zal de samenleving er niel. lyk elders, in wanorde, in verdeeldheid, in oproeiden, in schcuringe verbrokkeld en vernietigd zyn, 't hangt af van de stndeerende jeugd, 'l hangt af van hare opvoeding. Zal er het publiek of polilick leven van langs om meer geregeld en gesteund gaen op de groole wel van 't mensclidom, den godsdienst, of zal opstand tegen God en zyne wetten, ongetrouwigheid en weerspannig heid acn zyne Kerke en liaer onfaelhaer Op perhoofd, alle publiek leven vergiftigen cn den Staet doen vergaen, 't hangt af van de studecrende jeugd, 't hangt af van hare op voeding. Zullen kunsten cn wetenschappen er geëerd en geacht zyn en dienen om hel hert te verheffen cn te veredelen, of zullen zy verwaerloosd zyn of niet meer dienen tenzy om de ziel te smachten in slollclykhcid cn dierlykhcid, 't hangt af van de stndeerende jeugd, 't hangt af van hare opvoeding. In één woord, zal men in ons vaderland de huisgezinnen, de Gemeenten, den Siaet, vrede, geluk, voortgang, welvaren zien zoeken en vinden volgens den éénen. waren welen regel, den katholieken godsdienst, of zullen ongeloof en onkatholieke grondregels den vrede, 'l. geluk, den voortgang en wel varen in de familiën, de Gemeenten cn den Slact omverrewerpen cn le niel brengen, 'I. hangt af van de stndeerende jeugd, cn'I hangt af van hare opvoeding. Dus, de groolc zake van de opvoeding moet natuerlyk by 't ingacn der studenten elkeen, die peizende of peizer is, bezig hou den en hem voor oogen brengen de vcrscliil- liglieid en verscheidenheid der opvoedings huizen in Belgie ons vaderland, waer de studenten naerloetrekken. i\'u, l'Yperen hebben wy twee vcrschillige gestichten van opvoeding; 'l eene is officieel, kostende jaerlyks rond de dertig duizend frankskens cn belaeld met hel geld van ie dereen, en de geest van 't geslicht is libcrael, 't is le zeggen onchrisleJyk, onkatholiek, ongodsdienstig. Als men daer een jongeling- ziel intrekken, 'l isjammcr, 'l is ongelukkig, 'l is een rampe! Want zonder godsdienst, zonder chrislelykbeid, zonder katholiek ge loove, geene opvoeding die een mensch ver edelt, eene familie geluk geeft, eene stad of land in voortgang houdt. 'T ander is een vry kollegie, dat niet en kost aen stad of S|ael, dat de vrye katholie ken vryelyk ondersteunen en helpen, en als men daer een jongeling ziel gaen, gelukkige jongeling peist men, als hy zyn geluk ver stoet, want daer is godsdienst, daer is chris lelykbeid en katholiekzvn! Macr, zegt men dikwyls 't officieel onder- wvs is de vooruitgang,'l welzyn et)'t he- staen; de studiën zyn er nuttiger vqor 't le ven cn dé kostDat is gezeid, geschreven, gedrukt en gedurig herhaeld, en officieren van't leger zyn er die hun nietdoen bezigen om als herauten of roeperser vooren le die nen. En noglhans, om met zyne studie icvers te geraken en zynen kost te krygen. en zoo to leven, daervoor zyn er examens te onder- staen; welk van de twee levert er meer die de examens niel onderstacnmacr er door gaen? Luistert: Van dezen jare, de leerlingen uit St-Vin- ccntius hebben examens gedaen in dezer voegen: 1" Die in de Universiteit zyn. M. Victor Begerem bekomt de allergroot ste distinctie of onderscheiding. M. B. Durutte bekomt de distinctie of't onderscheid. M. Reynaert hackt aen de distinctie. M.J. Courouhle, van Worvick. passeert. 2° Die nacr de Universiteit gaen: M. Cyrillc Van Ecckc bekomt voor 't gra duate! 89 punten. M. Arthur Poupart, 83. M. Alfons Veys, 80 M.' Victor Deboosere, voor 't notarincl, be komt Co punten. M. Pieler Grymonprcz, GG. Dus, dooreen genomen de vyf laetste he komen 15 of omtrent punten meer als dat zy noodig hebben; met hun overschot zou den er nog gelukt hebben, cn hy sommige ware dit overschot welgekomen. Daer is 't nu voor die peizen dat weten schap cn godsdienst slrydig zyn! Wanneer toch gaen ze eens hunne oogen opendoen, die ouders die de ziele van hunne kinders niet in cn zien! Wat moet ik nu zeggen van 't officieel on derwys onzer stad? 'K en wil van exa mens niet spreken om geene familiën te kwetsen; rnaer dit weet ik, 't is dat een sche pen van stad niet langer zyn zoon meer re- schieren wil en dal hy hem aen 't vrye ka tholiek onderwys toevertrouwt, in eene an dere stad wel le verstane... cn naluerlyk! Verstaet gy nu, lezers, wal ik zeggen wil, 't is hier in twee woorden. 'T katholiek onderwys, in onze stad, is zekerder om zyn examens te doen, 'tisge- lyk wat voore! 'T katholiek onderwys alleen geeft ware opvoeding, mackt goe jongelingen; edel moedige burgers, en vaste christenen; cn brengt aen familie en samenleving waren voortgang, ware beschaafdheid cn wacr ge luk cn welzyn. bb MKN SC.linYFT IN HY HUTEI5STRAET, Oti, YI'KIWiV. cn in al dc PostKyjiiooicH van tt'ct ryk jjji v,ijw. n w-sr;?!.'xsnaxïzsisEtsr. Jtsms Ma? ««jc&K YOOK GKIlliEI, IIHT I,AM), vooraf boladbucr. Ali'ii sclii'yfl iiiiT min in iliin vöo1)! cmi '.lacr. Versohyneiido doii Zitting v;in ejjso week. Do annkohdiginsprys is van 115 centiemen don regel. Do roklamen in't Nieuwsblad betalen 30 centiemen don regoL Do bygevoegde nummers voor Artikels, Rcklahicn of Aéhkójidigingcn kostoii 20 franken vu. a) afdrnksols. -Eon nummer genomen op liet Bureel 15 oen. lit) Popcnnghe-Ypor, 8-15, 7-2:5, 0-30, 10-38, 2-13, 3-03, 0-20. Ypét-Poperingho, 0-30, 9-07. 12-09, 3-97, 0-30,8-43,9-80. Poperinglie-Hazcbrouck, 7-13, 12-28, 4-17, 7-13, llazchrouck-Poperin- ghe-Yper,8 33, 10-00'; 4-10, 8-23. Yper-ltoussulaere, 7-90, 12-23, 0-48. Konsselaore-Yper, 9-28', 1-30, 7-30. Uousselaère-Zivw^e, 8-48, 11-34, 1-13, (m. 9.90,) 7-30, (9-33 Lichiorv Eichtorvclde-Tliourout, 4-29 m. Iiruggo-ZioMSse/. 8-23, 12-90, 3-13, 0-42.Liclitervclde-Xorlry/c, 5-25 m. Zedolgliem Thourout. 11-37. Yper Kort ryk, 3-34, 9 49, 11-18, 2-33, 9-29. Kortryk-Yper, 8-08, 11-02, 2-30, 3 40, 8-49. A per Tliomout, 7-13, 12-13, 0-20, (den Znlifrda» ten 3-30 's morgens lot Langlicmaick Thourout- Yper, 9 00, 1-18, 7 43, (den Zatnrdag ten (i 20's morgens van Langliemarck nacr Yper). Comen-Waesten-Ee Tonqnet Hnnplines Anoentiers. 0-00, 11-90, 3-33, (den Woensd. 8-40 m. 0-30, s.) Armentiers-Houpliiies-Ee Touquel Waeslen-Cumen, 7-40, 2-00, 4-43, (don Woensd. 10-38 m. 8-00 s.) Comen-Waesten 8-40 in. 9-30 s. (den Maend. 0,30 s.) Waesten-Cortien 3-30, 11-10, (den Maend. 0-80 s.) Kortryk-Brugge,8-08.11 00.12-33, (M. 9-13.)0-98.(9 00 Eicht.)Brtigge-Knrtryk,8-25,12-30,5-13,6-42 Brnggc, Blankenkerglie, lleyst, (statie) 7-22, I 1 -04, 2 417-24. (kom) 7-28, (Blanfcenbergbe 11-10), 2-47, 7-30. Brtigge-Blankerberglie, I I-04 m. lleyst. Blankenberghe, Brugge, 9-49, 11-30, 3-30,Blankenberglie Brugge, 9-00 m. Ingelmunsicr Deynze-Gent, 8-13,9-41,2-18', lngelniunster-Deynzc, 4-30,7-13. Gent Deynzc, lngelmunster, 0-98,1 1-20,4-38. Devnze Ingelmunslpr., 9.10 8-20 s. Ingclmunster-Anseghem, 0-03, 12-20, 0,19. Ausogliom-lngclinunster, 7-42. 2-20, 7-90. Lichlervelde-Dixininlr.-Vetirne en Dunkerko, 0-30, 9-10, 1-33, 7-94. Dunkerke-Vcurnc-Dixmude en Eichtcrvelde, 0-93, 11-13, 3-43, 8-10, Dixmiide-Nieuport, 9-93, 2-20,' 8-S7. Nicuport-Dixmnde, (bains) 11,90, 4,13. (stad)7-40.12-00,4-29. Thouroul-Ostcnde, 4-90, 9-13, 1-30, 8-09. Ostende-Tlmurout, 7-93, 10-10, 12-29, 0-13. Selzaete-Eecloo, 9.03, 1.23, 8.23. Eecloo-Sclzaelc, 9,33, 10.13', 4.22. Gcni-Turnoozcn, (statie) 8.17, 12.13, 7,23. (Antwerppodrtj 8.30, 12.40, 7 43. Torneuzen-Gont, 0.00 10.30, 4.4Ó Selzacte-Enkeron, 9.04, 1.30, 8.30 (den Woensd. 3,10 in.) EokerenSolzaclc, 0.00, 10.13, 4.43. (den Dyssendag 9,3,0). C OUR E8 POW DEWTXEM Korlryk v. Brussel a. KORTRYK BRUSSEL. 10,73 1.39 0.40 9.20 KofrruYK nbottNYK '-isyssei;. Korlryk v. 7.00 Doornyk a. 7 91 liyssel a. 8.30 KORTRYK GENT Korlryk v. 0 42 12.3! Gent a. 8.01 1.32 12,33 3.440.34, 2.23 0.00 '9.10 10 38 11.47 11.33 2.34 3.40 4.00' 3 34 0.29 0.32 .3.40 a .03 8.47 9.41 9.94 0.30 7.37 natrcGE gent Brussel. Bnjgge v. 0.49 9.42 12.39 3,03 4.00 0-.40 Gent a. 7 34 10.94 1.34 4,18 4.43 7.53 Brussel a. 8.50 12.39 4.95 3.39 9.28 iiazebrouck kai.es. Iiazebrouck v. 8.13 2.33 Kales a. 10.00 4.43 Armentiers v. liyssel a. ARMENTIERS RYSSEL. 7.1 9.03. 12,49 5.31 7.50 9.33 1.20 0.25 8.28 10.10 9.00 9.30 Popcringhe, 2 October 1873. Volgens de Toekomst van Zondag laetst zyn de liberalen strafte beklagen, want als er in stad kwaed gebeurt hét is aityd 'op bunnen rug gesteken on die fraeije lieden, die gcenen pnyd zonden willen kwaed doen, zyn ahtyd ten onregte gestraft, integendeel mispekkelt er een katholieken, hy mag gerust strafloos henen gaen. Dit durft zy met hare wcorgnloozc onbeschaamd - lioid noderschryven. Is 't toch niet jammer, voor deze liberalen dat de vrederegter, zyn greflier .cn liet openbaer ministerie van liberalen deeg gevormd I zyn? En dan nog durven zeggen dat liet al de sclmld is van de garde-cliumpoltors! gclyk of dat de briga dier der garde-champetters dacrby niet ware om als zyne garden bunnen dienst zouden vc'rwaorloo- zeii hun zelve proces aen le doen. ilv zou wel somt yds. rond gaen urn te kakmgierun, ware 't niet BRUSSEL KORTRYK. Brussel v, ij 23 8.28 12.21 5.35 0.47 korlryk a. 8.03 10.43 '2.41 7.53 8.44 RYSSEI. DOORNYK KORTRYK. liyssel V. 3.20 8.29 11.03 2.28 4.45 Dournyk a. 3 45 8.50 11.34 2.49 5.39 kortryk a 9.37 9.47 12.20 3,41 0.31 GENT KORTRYK. (jent v. 5.38 9.39 1.28 4.24 7.21 Kortryk a. 0.57 10.52 2.49 5.31 8.42 BRUSSEL GENT BRUGGE. Brussel v. 8 14 11.33 3.12 4.48 Gent a. 0 00 9.40 1.23 4.20 0.37 Brugge a. 7.13 ll.ol 2.38 7 .22 KALES IIAZEDROaCUK. Kalos v. 6.15 12.25 exp. 5.3Ö IfiizebVoück a. 8.00 1.33 8.00 RYSSEL ARMENTIERS. Ityssol v. 0.43 7.30 1.13 3.40 g. 45. Armentiors a. 7.17 8.20 1.47 4.17 7. 17. dat by zelve te gerirn pekt; iedereen weet noglhans wel dat die man de knthobeken niel en spnert en (Jat by de fruit- en peerondieven ook niel wil spa ren, hoewel zy de onctfhnnkelyke zedolecr en hut princiep der annexien voorenstacn. liet waren zeker ook katholieke jongheden die over omtrent een jaer aen Charles Baert een pak slagen gaven, waervoor zy ook ongestraft bleven. En die dry.dobbel eanail- lon beevnertstoorders die alhier over dry maenden hadden verdiend in den bak gedrncid le worden, waren zy misschien ook katholiek? Zoo gy ziet dat hot vuilblad van Yperen alle redens van do wereld beeft om krokodile tranen te storten over de snoodc vervolgingen van de fraeije lievelingen Van Monhecrc en met hare gewoonlyke onbeschoftlieid mag zy uitroepen: Zoo is 't dal alle misdryven mi alle rampen ycslekcn worden op degene die liberacl gezind zyn cn dial T ook atlyd deze zyn die de pots cassés betalen. Wy worden waerlyks móé van de goddelooze knooijers van bet vuilblad gedurig te zien don spot dryven met do mirakels die in de II. Kerk geschie den en de katholieken vnlscholyk beschuldigen van overdreventheid inhet booordeelen van dit kenlee- ken der waarachtige Kerke van Christus. Neen, 't en is geen waer dat wy aonstonds voor mitakels aanvoerden sommige wondere gebeurte nissen die do krachten der menschen te boven gaen; als gehoorzame kinderen onzer- Moedor, wach ten wy tol dat de Heilige Kerk daarover uiisprüok gedaen hcell en wy laten inlusschen het oordeel daervan over aen God. Moer gy, goddelooze, wat doet gy? Gy loochent zelfs de tnssclienkomst van God in dusdanige voorvallen: gebeurt er iets won- dors, de goede katholieken zeggcii aanstonds en met regtj Gods vinger is daer byWat zegt de godde looze liboraei? 'T is liet geval. En wat is liet geval? Niels. En wie is God. Het almagtig wezen aen wien niets oninogelyk is. Wie van de twee, katholiek of liberacl, heelt er golyk? Ilelaes! zy zyn wel te beklagen deze die zich altyd met de stoffelyko dingen ophouden en niet geweer- digCB hunne oogen tot God le 'verheffen. Volgens die goddelooze menschen zou men wacrlyk peizen dat God in byzondere gevallen de wellen der na tuur niet kan te buiten gaen, als bot zyne glorie vereischt, zy schynen die wonderheden en mirakels die in het Heilig Schrift en in het leven van Onzen Hoer aengchaeld zyn te willen doen passceren voor fabels, hoewel er niets in de wcrdltl zekerder gebeurd is, 'T is be( oogwit der bcdendaegsebe onguloovigcn van de mogclykhcid der mirakels le jooehenen, macr Hooit boe een van hun slach, Joan.-Jacques Kousseau, over honderd jaren bun tegensprak: Kari God mirakels doen? zeide liv, ware deze vraeg niet redeloos, er'ernstig op antwoijrden ware goddeloos. Het ware .te. veel eere doen aen dezen die dat zou loochenen, van hem te straffen, men zou hem moeten opsluiten. De mogélykneid van het mirakel steunt klaerbly- kelyk op do gezonde reden- en op dit oriweêrfecge- |yk princiep: Gód, omdat hy almagtig is-, kan «iu'cti

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 1