I' I it t' s i' I v k nieuws.
Bureel van Weldadigheid. Liegen is
toch een leelgke tafherlige zakeen is de
zake van Cesar Grayet. Ja, als CesujGravel
aen hel Journal cfYpres schreef dal de
leerlingen die de broederscholen vertalen
hebben, om naerde Looije Ic gaen, bel vry
gcdacn hebben, en alleenelyk omdal de
ouders de voorkeur aen de Looije gaven;...
JIy loog!
'1 is zeker en vaste, dal alswanncer arme
ouders gaen liulpe vragen, byna aflyd 'l
woord is: Hebl gy kinders? waér gaen ze
«aerschool?»en ion: «gy gaeldit of dalkrygen
by voorbeeld vyf franks te weke, op conditie
dat gy wee kinders naer de Looije zendt.
Is dal dwingen of niet? Die alzoo Ie werke
gact is'l een dwingeland of niet?... Is hy
barbaerscb of niet?... |s T geen waer dat hy
(en on regie l goed van deatmen gebruikl
om den anmeji ie pynigen en le lergen?
llcwef l is i werk van Cesar en van heel 'l
llureelDal is getuigd geweest van ou
ders,, die ik nalucrlyk nicl noemen zal, om
ze geen deore fe doen. Maer, als 'l nood
doet, ze zyn daer en 4 ken ze!
En Cesar beeft l schoon af le liegen, en by
hooge en leège af te liegen, en hem gereed
le longen om by ecdeaf te liegen. Cesar liegt,
cn Cesars ecd ware een italschen eed. Dat is
vasle cn zeker.
Dus onze infamie oUle infamfe door Pro
gress Toekomst op het Nieuwsblad gelegd,
zou beter elders gêpiadst zyn!
lot 'Zaterdage op die infamie, en verder
op bel Bureel van Weldadigheid!
14 beu ik «Ie iinsu!
Pl iestt'i ljlie lleuonniiiseii.
Mgr de Bisschop van Brugge heeft M.
Cailens, onderpaslor van Sl-Jacobs, te Brug
ge, lol pastor benoemd der Onze-Lieve-
Yrouwckei k, le Bousselaere.
IficiiEicii Suilt!-flic l*oli( ick
Dc Kamers zvn open, en wierden geopend
met een iroonrede!
Ja, Leopold II is er gekomen met den
Graef van Vlacndercn, met de Koninginne
en dc Gravinne. Zy waren schoonc maer
eenvoudig gekleed, en 't was gesalueerd cn
Ytve le Hoi! en de Koning las dc Iroonrede,
en 'i was nog eens Yive Ie Hoien de Kamers
waren open! Brussel was in vreugde, eb ja!
'l was feeste!
'T was twaclf of vyfticn jaer dal dc Ko
ning de Kamers niet geopend had
T was twaclf of vyfticn jaer dat le Brus
sel de feeste der iroonrede afgeschaft was!
Sedert dat de Koning koning is, cn was er
geen iroonrede meer!
'K late daer, nateurlyk, de troonrede van
den dag der troonbeklimming, waerin Leo
pold II deze woorden uitsprak: 'K cn heb
nooit geen verschil gemaekl tusschen de
Belgen, en allen zonder onderscheid bemin
ik met de zelfde gencgcndiieid! Sedert
welke wy, katholieken, niet anders als kaek-
slagen en herlsleken onlvangcn hebben, wy
byzondcrlyk, katholieken, die geen postjes
in de ooge hebben en niet uit en zyn om
bale. Ja. sedert: onze Heilige Vader, de
Paus van Roomen, wierd miskend en zyne
region over l hoofd gezien. De reglen
der Heilige Kerk, in 'l werven barer dicnaers,
verwezen cn van kante gezet. Onze kerk
hoven geschonden, aengeslagen en afge
schaft. Katholieke fundatiën acngcslcgen
hy koninglyk besluit. Een katholiek mi
nisterie afgedankt by koninglyk besluit.
Stadsscholen en Universiteiten godsdienst
en geloove bespollende en den obrlog voe
rende. Sladscholen acn de wet van 1842
onttrokken en zonder godsdienstig onder
wys. Liberalen benoemd nevens katholie
ken. zooveel en meer van nu of dat de libe
ralen katholieken benoemd hebben in «Ier-
tien jaer. Zoo was de nasmaek van de eer
ste troonrede by de aenkomsl van Leopold II.
Nu, er beeft nog eens eene troonrede ge
weest om de Kamers te openen, en 't is de
eerste van dezen Leopold. T is een teeken
dat de Koning en de ministers malkander
verslaen, en dal zy in goé overeenkomst
zyn, wat nog niet gebeurd is sedert de
troonbeklimming.
Ware 'l Nieuwsblad een slach van Toe
komst of tfiergelyke, 't zou op zyn peerd
springen en gedurig uittuilen en uilbazui
nen: Dal is een ministerie! Dat zyn minis
ters! Nu is Belgie gelukkig! de Koning vindt
vrienden in zyne ministers en zy werken te
samen: voor de eerste mael in acht of tien
jaren opent Leopold de Kamers met eene
Iroonrede.
Maer reglen waerhid vooral! Van de mi
nisters noch ministerie en zyn wy slave; van
'l regt, dc waerheid, onze pligl, willen wy
slave zyn, en dal is vryheid!
Daerom en wil ik geen gebruik maken
van de troonrede otn de glorie en vastheid
van 't ministerie te zingen.
Integendeel, de troonrede is voor my,
van wege den Koning en T ministerie, eene
toegeving aen de liberale partyeene mis
kenning van den wil en de begeerte der
kiezerseene verzaking en verloochening
van den vaem van katholiek ministerie.
Want 'l en is er geen sprake in van al de
onregtveerdigheden. al de uitsluitingen van
'l katholiek regt en de uitsluitingen der ka
tholieken nil bet conslilulionneel regt, en
nogthans 't is om de katholieken regt te la
ten wedervaren dal hel ministerie werken
moet, dacrvoor is hel gestemd cn onder
steund.
Maer, zegt men, de sloffelyke belangen,
de yzcrwegen, de vaertcn, de wateringen in
goeden stand brengen en behertigen, den
landbouwkoophandel en nijverheid bevoor-
dceligen en uitbreiden, cn de andere belan
gen van 'l zedelyk cn godsdienstig orde la
ten slapen, om een al le grammoedigen en
bilsigen stryd le vermyden, is T daer niet de
beste middel om ruste, vrede, welvaerlen
voorspoed le handhaven?
'T zy ons toegelaten te peizen en le zeg
gen dat bet een verkeerd cn vnlsch gedacht
is van dc vrede en ruste te bewerken met
toegevendheid en zwakheid ten opzigle van
vrede-cn ruslestoorders: hoe meer men toc-
geefl, hoe meer hunne stoutheid groeit.
Daerby T is een slecht en valsch gedacht
van een deel, en 'tgroolste cn 'l beste van de
Belgen, le laten onder slechte wellen, die
hun geweien kwetsen en hunne diepste ge
voelens leed doen; van. de katholieken, in
één woord, legen grondwet en 's lands wel
len zelve, van in vele punten hunne gods
dienstige vryheid le ontnomen, om de vyan-
den van Godsdienst en Kerke niet gram te
makcri en gerust le doen blyven. Dat immers
heeft nooit nievers gelukt en zal nooit luk
ken. K late varen wal er onreglveerdig
in die handclwyze is. Ziet hoe het gegaon
is in Frankryk;'t zyn de geloovigen cn dc
Kerke die er sedert 1789 'l schaep geweest
zyn, en waer is Frankryk nu?
Die politieke van toegevendheid, die po
litieke van bcdaerdheid, die politieke van
sloffelyke belangen, als zoovele zedelyke cn
godsdienstige belangen lyden, moet noodza-
kelyk voor uitwerksel hebben van de goé,
stille en vredelievende burgers, die de ka
tholieken zyn, den moed te benemen, cn de
liberalen, die allvd maer cn witUn
««ion otunio-
werpen, meer roekeloosheid te geven
Neen, 'l ministerie en zal daerom niet
vaster slaen, hoewel versterkt door groo,0
advokaten, gezapige en toegevende mannen
zonder vasle princiepen; want nooit ?0e'
AWelezers en zullen 't ministprie liulpe |)lè"
en slaende houden!... Neen. de liberalene"
zullen daerom niet ophouden van den o0r
log aen te doen op alle manieren, mctniij
middels en uit al,hunne krachten, wanth
gezapig en toegevend, geen een minist^
en kan de liberalen aenstaen, tenzy een li|le
rael.
Daer is ons gedacht op de troonrede.
moet nog een puntje of twee behandelen v3|]
't geen er gezeid wierd, T zal moeten om
Zaterdage zyn.
RS:ai<rii9aiiri*cl!io Politiek,
In geheel Europa is er eene ongemal4c.
lykheid, eene onrnsie dat al die een weinig
ooge heeft in politieke en samenlevingsegi-
T cn kan alzoo niet blyven duren. Maer
wanneer en hoe het veranderen zal'tisj
geheim van den Heer hierboven.
In Hoornen zien wy nogallyd den deftigs^
Vorst van Europa in zyn paleis gevangen
van langs om meer alleene en omsnoerd:
Pius IX in wiens persoon de ecnigsle grond,
waerheid van politieke en samenleving be
grepen ligt, die alleene 'l regt tegen onregt
Slaende houdt,'t orde preekt legen wanorde,
die alleene vrede en welvaert slichten kan,
Pias IX, die alleen waer gezag heeft en de
steun van alle gezag, bly ft onder de roovers-
klauwen van ecnen Victor-Emmanuel. En
zoolange hel zoo is er en kan geen vaslh -id
en zekerheid in den toestand zyn.
llalien, Zwitserland en Pruissen, plegen
de snoodste kerkvervolging, die men peizen
kan. Al de hoofdkloosiers zyn geruimd, en
hy honderden en honderden kloosterlingen
zyn op strate gezet lyk of wy le Yperen de
Lamotjes hebben zien zetten, en the hoofd
kloosiers zyn de eerste en sterkste steun van
Z. II. den Paus. De bisschoppen en priesters
in Zwitserland verjaegd of hunne kerk ont
nomen en belet hunne goddelyke zending te
vervullen. In Prtiissen. 't regent en 't hagelt
boelen op hoeten op bisschoppen en pries
ters, 'l is 't eene proces op 'l andere legende
katholieke schriften, die goed voorstaen,
cn de vryheid van Godskcrke verdedigen.
In een woord 'l is de Revolutie die aen't
hoofd is.
Een vonkje hope was er over, de verleden
week: velen, straf velen peisden dat Frank
ryk in orde ging raken, en met Hendrik V
acn 't hoofd, zyne placlsc nemen van 't aller-
clirislelyk koningryk, cn zyn gezag in
Europa. Langs dien kant was er hope van
de waerheid, te zien hoven raken... Maer
cilaes! Die hoop is teleurgesteld voorliet
oogenhlik, cn T ellendig Frankryk ligt le
spartelen, op den hoprd van den afgrond,
en weigert de hand te nemen van dezen die
alleene redding brengen kan. Wal liet is
tachtig jaren lang bestierd te zyn door libe
rale leering en werking! men is er met blind
heid geslagen, en ware T hiel, dal wy
hopen op Gód, die zoovele bedevnerleii,
gebeden, goewerken niet onbeloond en nut
teloos kan laten, wy zouden peizen dat
hel einde van Frankryk daer is.
De koningsgezinden zyn verdeeld, een
klein getal slaet vasle cn zou Hendrik V
willen lyk of hy is, met zyn grondslelsel
van christen katholiek koningichay ko
ning in den waren zin des woords, dio
licerschl en bestiert als christen cn als kalho-
liek, cn deze hebben gelyk. T is omdat
Frankryk die gedachten veracht cn verloren
liccfi dat hel zoo verre gekomen is.
De andere koningsgezinden zyn benauwd
voor de waerheid, en zy hadden Hendrik V
gewild, had hy willen naer hunnen zin
Een geluk en een ongeluk - Gusjugy weel wel
onzen ouden vriend, Gusje, liet fraei Gusje, dfl< wel
li'licrael is wiaer anderzins fraei, Gusje komt een
geluk meteen ongeluk te samen te ontvangen- ile'
gael dtkwyls aizoo.
liet ongelukGdisje is buitengesmeten uit de
fönteme die loer spruit. En dat is omdat zyn
tonge te lang was. Jamner, dal is niet juist: is zyn
lange te lang, integendeel zyn poot is te kort.
liet geluk. Gusje is gevraegd in de maeltery
vaneen welgcknlante. luouwery, om des Zondags
binst de vespers, particuliere danslessen te geven>
dal moet liem veel profyl doen; maer aen den brou
wer niet zooveel, wat puist gy?
Nu ze leeren misschien dansen tegen sinte Cecilia
en daer is dan niet veel op te zeggen. Immers daer
zal dansen misschien nog liet beste zyn.
11
Men zegt dat er een mandal d'arrét uitgezonden is
tegen 'ne zekere vuilpyt te Poperinghc. Maer vuil-
pyt, wie is dut?
Verbebelcring. Dry woorden vergeten mack
ten in ons nummer van Zondag laelst eene zinsnede
onvorstaenbaer: wy verbeteren ze als volgt:
Informeert licver'ne keer wal dat het gekost heeft
voor eeneu hoop cauaillcvolk, van Ons Heere, de
priesters en ItJ,000 geloovigen in publieke bede-
vaertieonieeren, te versmaden en te lasteren.
ldt wel wy zullen nu ook par occasie anlwoorde
dacrop geven en zeggen dat zulk canaillievolk straf
loos heeft blyven loopen gelyk elkmid'een weet. Een
deftige franse liman en nog aenzienlyke persoon van
Hazebrouck, wel door Menheere bekend, die in de
bedevaert ook tegenwoordig was krcesch van
verontweerdiging by die schnndelyke onleering en
riep uit: waerom doet men die guiten geen proces
aon Dal en zou in frankryk niet gebeuren zonder
voorbeeldigo straf van 't regt
I.n 1'rankryk is nogthans bet land der commu
nards en van al de gruweldaden die de revolutie na
zich medegcslccpt heeft. Zouden wy dan hier te Po
peringhe nog ecnen graed leeger gedaeld zyn dan de
/ransebmans.
Op fair van tra La la la.
1.
'K ben ik de grnote num, elkcndeen wi! me zien,
'k beu ver en naer befaemd, by rykeen nrmo l'ién;
Eik vugel zingt zyn zang; de eene spreekt met spyti
'J'erwyl dander myn schoon en roemyk lol benydt.'
Op 'tair van Ua la la la, op 't air van tra la la la,
Op 'i air van tra de ri de ra Ja la.
aravrmnmrtnxTBmnm jjg^ xmrm
9.
'K heb voor het onderwys, bestreden langen tvd
T geweten van het volk, zyn geloovo en zyn profyl!
De groml is nu gelegd: het ergste is nu godnen
Nu moeten alle kinders naer myn'scholen gaen!
Op 'tair enz.
3.
D'uilmuntend' opvoeding, die m'uit't kollegie liaclt,
Verheft ja onze jeugd op Grooien Garibaeld!
Maer zyn hare examens beloond met eene buis
D, ui komt zy van Galende, heel gespoeld, naer huis!
Op 'l air enz.
i.
In myne kneclilvlooi, 'k hel) het zoo ver gebragt
Dat ieder daer nu plooit en buigt voor myne magt:
En wint men met konkoersde gunst niet vari't publiek,
En leert men er geen franscli ,mén leurt er toch muziek!
Op 't air enz.
S.
Voor myne meiselooi bouwde ik een echt paleis,
"I' kost honderd duizend franks, 't en is maer een
[gepeis!
Daer leort men den Salul, de houding en den slap,
En leert men anders nog, 'ten is maervoor dengrap-
Op 'l air enz.
C.
De fricadelleschoolziedaar myn meesterstuk
Daer ligt voor 't arme kind vooruitgang en geluk.
De nunnen zyu op straal, voortaen goun dwoepery,
De vrouwe wordt ontvoogd,verlost van dwinglandy.
Op 'l air enz.
7.
Dat 'tA 'ieuwblad, maer en praet, die vuile babbelacr!
Dat ik dc stad verlieff', is zeker, vast cn waer!
Ik hen de zendeling van vooruitgangen licht
Dit hlykt uit al bel goed dal ik in Vper slicht.
Op 't air enz.
8.
Myn standbeeld zal welhacsl hier worden opgeregl,
Gemaakt van koakedeeg. zoo als ons Gastje zegt.
Met mynen glooien hoed en mynen zilvren jas
Zal men nog eeuwen lang zien wat een man ik was.
Op 't air enz.
9.
Op ecnen Tuindag zal men voor 't Yprrseli publiek
Er d'inliulding van doen, met trommels en muziek,
T muziek van tic Pompiers, dal geleerd is en rap,
Zal spelen een schoon stuk op't vooisken vanJan'J'ap.
Op 'l air enz.
10.
Alsdan zal Pietje Zout, met vcot welsprekendheid
Myn lofspraekdoentn'lfransch.en zv is reeds bereid,
En roepen dat hy zweet, ondanks liet volksgeraes,
liter slaet Von li is mark twue, de fricadellebaes!.
Op 'l oir enz.