FiiesBcrlyfce Bt'iioemliijïeii. Mgr tie Bisschop van Brugge koml M. Noif, sckrelaris van 'l Bisdom, lol kanontk lilularis zyner hoofdkerk te benoemen, in vervanging van M. den kanonik De Blacuwe, overleden. Zyne lloogwccrdighcid heefl Ier zclfder tyde M. Reinbry, onder-sekrelaris van 'l bis dom, lol eer kanonik benoemd. Mgr Namèchc, reclor der katholyke uni- versileil, is huisprclael van Z. II. benoemd. M. Neckere, paslor le Slecne is paslor benoemd le Lcffinghe. Sterfgeval. M. De Sauw, paslor te Lclïinghe, is den 23 November overleden, in den ouderdom van 07 jaren. Plactsel y k n icu wg. Berigl. Geenc artikels noch liedjes en worden in 'l Nieuwsblad opgenomen, lenzy dc schryver hem op dc ectic of de andere wyze lael kennen aen do Redactie. Hel spreekt van zelfs dal de name nooil noch ieverscn zal uiigebragl zyn; maer die kennis is ons noodigom in geen neslen le geraken. Daerom is 'l dat wy een liedje, ons deze weke toege zonden, inoclen weglaten tol dal wy er den oorsprong van kennen. Bureel van Weldadigheid. De Toe komst van Zondage laelst zwygl over Cesar en consoorlen, en zeker oin reden, waal boe meer zy roerl hoe erger. Nu om voort over onze infamie te spre ken; iels dal sterker is, zei dc Toekomst zyn de pogingen gedaen om dc liefdadige zielen af le koeren van nog brood oen den arme in de kerk le lalen uildeclen.,.. en moesten de goede zielen daernaer luisteren de bchocfligeri zouden van dit wclducd be roofd zyn. Daer is dc knoop lezers, dal is nog de groolsle infamie van 't Nieuwsblad. Laet ons dan eersl herhalen wat wy gezoid heb ben, en wat de Toekomst half en gebroken geeft. Hier was ons gedacht: Indien hei o waer is dat de disch in zyne uitdeelingen o dwang gebruikt om de kinders aen dc Broederschool le onttrekken en naer de Lootje te doen gaen, zouden alle katholieke herten moeten ophouden van nog eenig aelmoes aen den disch over te stellen, om aen den arme uit le deelen; want dit ware wapens in de handen stellen van de vyan- den van 'l katholiek onderwys.Wy, katljo- lickenzouden dan moeten een vry Bureel van weldadigheid hebben, lykof wy reeds ecu vry katholiek onderwys hebben, Daer is in 't kort wat wy zeiden. Dus de Toekomst volgens lietire liberale gewoonte vervalscht onze woorden en ons gedacht. Nu 't geen wy toen zeiden, zeggen wy nog, en zeggen 't zooveel te straffer, sedert dat wy zeker weten dal de disch dwingt. Als de Toekomst dsorlègcn infamie zegt, 't en is maer dat hel beur nypl; want de gevers aen de armen zyn altyd de katholie ken, en blyven dc gevers achter voor den disch, de disch zou zeer van zxnen invloed verliezen. En hadden dc katholieken hunnen disch, de arme menschen zonden vrycr hunne consciëntie kunnen volgen. En de liberale. Toekomst en is voor die vryheid niet, lyk of ze niet en is voor do vryheid van 't onderwys, noch zelve voor de vryheid vandcwaerheidjlezeggen. Zy weet het wel: moesten de liberalen ophouden van dwingen cn moesten ze hunne dwingtpiddels kwyt zyn, Yperen zou anders draeijeo! Ware 't niet dat hetire woede tegen dat gedacht, en beur benaeuwdheid van den uitvoer haer verblend, zy en zou in onze redens geene infamie vinden. Immers, wat is er naluerlyker, dan aen katholieke herten te zeggen, en helpt toch de vyanden van 'l katholiek onderwys niet? Lael de liberalen hun liberaelwerk allecne doen, hebben ze nog niet genoeg in, hy wel?... Zy hebben nu de hospicitin in de handen, zy hebben den disch, zy hebben do pompiers, zy hebben 't slèehuis, zy hebben 'tsladsooderwys, den alheoéc, dc Looijo van meisens cn knechten, de fricadelleschoolc: over dit al hebben zy 'l gezag, en voor 'l grootste deel met katholiek goed en geld geslicht cn ingcrigt. Is liet le veel vragen dat 'l geven van aelmocseti hy katholieken zou vry zyn. Maer neen dc Toekomst zou willen dat ze gedwongen zyn van aeltnoescn te geven door de lusschenkomsl van den disch; want, zegt zc, het grootste gedeelte dier giften zyn fondalien, en dat hel een diefstal zou zyn enz. T stact er waerachlig! Hoe en brandt 't woord fondatie deur 't papier van de Toekomst niet?... En dat schryft zy binst dat ze den acnslag der fon datie Lamotle goedkeurt cn verheft; zy, die dc fondatieschcndcndc wel goedkeurt en verheft, en voor wie dc laetsle wil der stervende maer cn deugt, als 't een libe rale wil is! Ouf! 'I gacl te verre zoo schaem- levry zyn!... Nu, Toekomst, gy spreekt altyd lyk of't Nieuwsblad zou gezeid hebben dal de armen ervan moeten beroofd zyn, en gy weet in de ziele dat wy uildrukkelyk't legenslrydige gezeid en voorgesteld hebben, en gy weet nog meer, dat wy dc eerste zyn altyd om den armen hy te staen. Is 'l wy niet die eerst een oproep gedaen hebben om de Lamoljes hier by middel van vry willige giften te doen blyven, en is 't wy, wy katholieken, niet die de oudo Mariasehool in Yperen bewaren, en de kantennyverheid, dc eenigstc van dc oude nyverheden in stand houden, om den ar men le helpen?... dat weel gy, cn gy zoudt koulen van diefstal! ouf nogeen keer,'k en ken niets verachtelyker onder de zonne of alzoo spreken en schryven cn werken legen eigen consciëntie!.. Daer hebt ge alweer een slaeltjc van cenc liberale gazette, die klagen zou dal ze ver boden is!... Maer de gezonde roden all moet zoo een dingen verbannen, 'k laied^" wat geloof en godsdienst zeggen. De stalen hoge. De Toekomt m dat wy ons woord hebben moeten intrekk omdat wy gezeid hebben dal het niet zcl- en was dal Gastje de flambeeuw van de prj cessie een bezemstok genoemd had, u of wy het eerst opgevat hadden. Maer iu:ëfj hy liet uilgesproken of niet, Gustjc heeft het goedgekeurd en meer nog de oorzake van geweest, zoo wat danig verschil is dat?, Daerby dat woord klonk rondom hem uit den mond van dezen die Guslje toeklakten Wat verschil?... Indien de Toekomst jel te vreden cn is met 't geen wy op de bk(. phemcerende stalen boge gezeid hebben wy hebben andere dingen nog of 't tgeenè wy eerst verhaelden!.. Schryven en aep zyn. T js |0C[, armetierig, als men wil schrvven, en geen een voorstel of volzin kan draeijeo; als man op den buit van ander moet leven!'T is't leventje van onze Toekomst: als zeievers een goê zwier heeft en wal zwaei, of wat luimig is, let erop of 't niet gestolen is uit Nieuwsblad?.. Zondage laetst, was geheel beur eerste blad eene naaping van onze arti kels, en zy komt toen uil al pronken lyk een gaei met de pluimen vnn den pauw!! Armtierig is schryven cn aep zyn. De beschuldigingen der Lamoljes. De ellendige Toekomst komt Zondage laelst alweere vooruil met al do belastingen die wy al vyftig keeren te pulveren geslegen hebben, maer lyk een venijnige drake zy nept altyd de brokken te hoope: nu Zalerdage gaen wy alweere er op los om dat drakegoed te plotten, voor den een-en-vyftigsten mael. P/aetsivervangingEen koninglyk besluit van 22 November luidt: Art. 1. De prys der plaelsvervanging door het departement van oorlog is vaslgcsleld, voor 't jaer 1874, op zestien honderd franks (fr. 1,C>00). Art. 2. De miliciens wolke eene vryslel- ling, cenen uitstel of een tydelyk verlof ge nieten, die zich het regl willen verzekeren van hen le doen vervangen in geval zy, in de volgende jaren, onder dienst zouden ge roepen zyn, zullen zich moeien onderwerpen aen de schikkingen der artikels 644 en 643 dergezcide wei. ESiiiiiciiBamlM'hc Politiek. Lyk of de troonrede sprak, zoo is bel in dc Kamers, huilen dat de liberalen juiste den regel niet en volgen. M. Malou wil byzon- derlyk affairens koulen, en de polilieke van kante laten, om'l land in ruste te houden; maer de liberalen met Frère cn vcrslaen liet alzoo niet. 'T is 't geen wy van eersten af gezeid hebben. Zoo is het nu dc kwestie van dc geldspe ciën of de rnuiite, en Frère die dorstig is naer beheer, heefteen lange, groolcgerucht makende rede gemaekl om 'l ministerie aen le randen, en in dc geldspecie vond hy ook zyne politieke. In plaels van le spreken cn ic redeneeren wat 'l best, 'l profyligste en t gcmakkciykstc zyn kan, hy valt legende onbehofldiglieid, de zorgeloosheid van 't gouvernement!. Nooit, nooit cn zal men ruste hebben met dc liberalen, hoe meer men toegevend is hoe stouter zy worden, hoe onstuimiger. Doch dezen keer lyk in de kwestie van 't overnemen der yzerwegen heeft M. Malou Frère duchtig geklopt, en zyn ontwerp slaeiulc gehouden, en hem be- lachclyk gemaekt met altyd in alles politiek te mengelen. Is hel niet zuiveruit licerschzucht cn mis schien vervolgszueht, die in heel die liberale streving zit? Want wat hebben zy le klagen van'l ministerie alles gaet lyk ten tyde van Bara, huilen dat de benoemingen onparty- dig gedaen zyn, cn dal men geep nieuwe Co I' n'S[M»ll(S('St S 9«MI. Popcringtic, 27 Novemlier 1873. Twee verdoolde boeren van Elverdinglic. Men heelt niet letter gelachen, Zondag laatst, met Tie koppel lioeron dio, van zale gemist zynde, te midden de katholieken zalen soepe te slorpen, terwyl menlioere vloekte en stampvoette in den uilzolder omdiW hy twee van zyne slaven niet zag. Maer, zegt de eene oolykaerd aen den onderen, waer zit menheere dé? 'k en zie menheère niet Menhoere. heeft veie werk op zulke dagen, hy is ievors bezig met eentwie. lladdc ik geweten dut by hie.r niet ging verschynen, 'k en ware waeraeh tig naer 'Peperinghe niet gedoold. Noch ik ook niet. Nu, wy zullen alsan voldnen hebben. Jamaor, hoe gaat hy welen dal wy hier geweest zyn? liazinne! (de fynste van de twee met eene zeure stem) liazinne! Zeg dè, bazinno, wanneer gaet menheere komen? Welk'ne menhecre? Eb wel! gy weel wel, menhecre, van wien dot zy daer al die aardige dingen zeggen en schryven. Wik gy spreken van Benooijc, misschien' Hat is hier zyn plaetse niet, gy zyt hier in geenen uitzol- der, dat ge peist, gy alhier en gy aldaer! En de boeren loopen; zy kwamen t'einden den asem in den uitzoIder en zetten hun stille neder by de ande- sHjeeti van menbeore, klcene en groote. Vivat de 1il*utoii! En zeggen dat er toen 20 eters meer which try de katholieken dan by de andere. De Delgen zyn getrouwe enderdaueu, maer zy verdra gen geene sla vemy. Een fiasco. Zondag binst de hoogmisse vierde Mcnheeren's muziek zyne Ceciliafeest.ln de stille en ■verlatene straten onzer godsdienstige stad stormde bet voort geiyk een helsch gevaertc al spelen en trompetten 'k en weet niet hoe. Al met cenen keer, ie midden dor Y porei ra et, een valsch en onverdra gelyk getuit en daerachter silence... Ewam er een peord legen wiens ooren gekwetst waren door het valsch gerucht? Was er een zieke in hel gebeurte die. men niet slooren wilde op zyn lydrnd bed? Neen; nwer ziet hier de knoop. Men speelde een nieuw stuk, van deze ongelukkige stukken met tamlaiurs en clairons; de m acts lok was icvers ver strooid, dc eene sloeg alhier, de andere speelde aldaer ©o om een einde te 6tellen aen den tobn- l)ohn, Menheere gaf tceken met zyn paraplu en men liet het stuk ton balfsten. Treffelyke vooruitgang, merkwoerdige verbetering! Nog wat zulken voor- uilgang en wy gaen een muziek bebben gelvk in Chiua vele gerucht zei de boer maer weinig woUe en hy schoor zyn zwyn. m Weel gy boe dat de taJryke familiën de Huml- slraet ingetrokken hebben om naer bel concert van den uitzoldor te gaen? T docieurljc weet dal. Ten deele te voet en ten declc met ryluigen. Duivelesse /ya, docteur. m m YerlxUcrbig.Wy beblx;n getcid dal er in Menltecreo's concert 23S damen waren niet fraction on geheelen. Wy zyn gemist. Volgens 'tdoclcurtje er waren er byna 300. Eli! wel. Eh! wel. 0 Een uttslapkc van den gouverneur. M. Vram hout, gouverneur van West-Vlacnderen, als.by te Brugge te veel op zyn kazakke krvgt, komt naer Foperinghe zyne liberale stadsgcnoolen in hunne kunstvermaken (én andere ook zeker?) mot zyne tegenwoordigheid vcrccren. T is alzoo dal hy Zon dag laelst M. Van Merns is komen vereeren in den uitzoldor. 'T is al straf Wel; maer hy zou dan den zelvtm beer Van Morris inct zyne woorden zoo Wel moeten voreeren dan met zyne tegenwoordigheid. Geen dokheie rekeningen, gouverneur, w Ihhnistwn clairons, demission lambours! Ki ts eene schroomelyke ophitsing in het korps clai- rons-tiunhours van Mcnheeren's muziek Zy spreken van demissie, vau acnklaging aen 't parket, van 'k weet niet wal al. En waerom?Omdat zy, maendag laetst, niet hebben mogen meedansen in bet handschoehal Patiëntie, mannetjes, ge zult mogen dansen met Menheere als gy naer Mcnhee ren's zin, met ketingen horlogie zyl. Stout, tegen God alleen. Onze liberale mannen zyn verbitterd omdat hunne zaken niet en gaen, ierwyl by de katholieken hel al medeslact wat zy ondernemen. Zy zvnkwaed opal wal katholiek is, zy zouden Iujh willen wreken op al wat aen de katholieke party min of meer vasthoudt. Nu, tol welke wraek hebben zy hen begeven? Tol de wreek over God! Zy zyn stout tegen God alleen. Om beu «ver God te wreken hebben zy, Zondag juotsl, eene godsdionslstuoring begaen die misschien nog in geen een dorp, in geen een der slechtste steden van lielgie is gepleegd geweest. Op het kloppen der Consecratie, gedurende de hoogmis, zyn zy gaen trommelen, en Hompellen, en tnuzieken rond Sl-Berlinus kerk, zonderde minste reden, zonder eenig ander oogwit dan de godsdienst plegtigheid te slooren en hunne onleschbare wraek uit te oefenen tegen God. Ligt valle zulke heiligschcndende euveldaed op de onverstaanbare consciëntie der alleenebiechters, die aan 't hoofd van zulke sociëteiten staen. Ligt valIc ze ook aen do verblinde, maer wetens en willens verblinde, katholieken, die niet schrooroen hnnne medehulp aen zulke buitensporigheden te verleenen. Wy zullen ons te vreden houden met den regtveerdigen doch ook bermhertigen God te smeeken dat hy geen wederwraak op de pljgiigen, op hunne huizen en kinders neme. Wy zullen al- leeiilvk vragen aenal die weldenkend on verstandig zyn, of het hun nog verwonderen zal, dat wy zulke societgiten en zulke mannen met alle kracht beris pen, en met alle treffelyke en wetielyko middels bevechten. Zy zyn benauwd voor hunne winkels en voor hunne kalanten, zy zyn stout legen God alleen. Als de vos de passie preekt boerken wacht uw ganzen.'T dokleurtje begint te boffen op den muziekmeester van 't nieuw Van Mcrris-muzick, wy raden M Klein aen van zyne bagagiën te ma ken. Dat boffen is slecht toeken. Al dc voorige muziekmeesters zyn verdwenen in cenen wolk van kluyzewicrook, er is veel te vreezen dat bel we derom alzoo zal gaen Die muziekmeester die goed is, die ervaren is, die talentvol is, die me? liet be handelen van den niaelslok (sic) aen anderen zyne kunstgevoelen inboezemt, die buitengewone en wonderlyké man zal al met eenen keer al zyne kundigheid en wonderlyké hoedanigheden kwyt spelen. Wy weten nog niet juist hoe, maer het zal komen, onthoudt het lezers en leert dacraen den prael oordeelen vuu een sukkelacr van dokteur die l'ythagorc op 'l laetstc van zyn leven, als hy de noten niet meer ziel, muzickanl wil maken.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1873 | | pagina 2