FiiesBcrlyfce Bt'iioemliijïeii.
Mgr tie Bisschop van Brugge koml M.
Noif, sckrelaris van 'l Bisdom, lol kanontk
lilularis zyner hoofdkerk te benoemen, in
vervanging van M. den kanonik De Blacuwe,
overleden.
Zyne lloogwccrdighcid heefl Ier zclfder
tyde M. Reinbry, onder-sekrelaris van 'l bis
dom, lol eer kanonik benoemd.
Mgr Namèchc, reclor der katholyke uni-
versileil, is huisprclael van Z. II. benoemd.
M. Neckere, paslor le Slecne is paslor
benoemd le Lcffinghe.
Sterfgeval.
M. De Sauw, paslor te Lclïinghe, is den
23 November overleden, in den ouderdom
van 07 jaren.
Plactsel y k n icu wg.
Berigl. Geenc artikels noch liedjes en
worden in 'l Nieuwsblad opgenomen, lenzy
dc schryver hem op dc ectic of de andere
wyze lael kennen aen do Redactie. Hel spreekt
van zelfs dal de name nooil noch ieverscn
zal uiigebragl zyn; maer die kennis is ons
noodigom in geen neslen le geraken. Daerom
is 'l dat wy een liedje, ons deze weke toege
zonden, inoclen weglaten tol dal wy er den
oorsprong van kennen.
Bureel van Weldadigheid. De Toe
komst van Zondage laelst zwygl over Cesar
en consoorlen, en zeker oin reden, waal boe
meer zy roerl hoe erger.
Nu om voort over onze infamie te spre
ken; iels dal sterker is, zei dc Toekomst
zyn de pogingen gedaen om dc liefdadige
zielen af le koeren van nog brood oen den
arme in de kerk le lalen uildeclen.,.. en
moesten de goede zielen daernaer luisteren
de bchocfligeri zouden van dit wclducd be
roofd zyn.
Daer is dc knoop lezers, dal is nog de
groolsle infamie van 't Nieuwsblad. Laet
ons dan eersl herhalen wat wy gezoid heb
ben, en wat de Toekomst half en gebroken
geeft. Hier was ons gedacht: Indien hei
o waer is dat de disch in zyne uitdeelingen
o dwang gebruikt om de kinders aen dc
Broederschool le onttrekken en naer de
Lootje te doen gaen, zouden alle katholieke
herten moeten ophouden van nog eenig
aelmoes aen den disch over te stellen, om
aen den arme uit le deelen; want dit ware
wapens in de handen stellen van de vyan-
den van 'l katholiek onderwys.Wy, katljo-
lickenzouden dan moeten een vry Bureel
van weldadigheid hebben, lykof wy reeds
ecu vry katholiek onderwys hebben,
Daer is in 't kort wat wy zeiden. Dus de
Toekomst volgens lietire liberale gewoonte
vervalscht onze woorden en ons gedacht.
Nu 't geen wy toen zeiden, zeggen wy nog,
en zeggen 't zooveel te straffer, sedert dat
wy zeker weten dal de disch dwingt.
Als de Toekomst dsorlègcn infamie zegt,
't en is maer dat hel beur nypl; want de
gevers aen de armen zyn altyd de katholie
ken, en blyven dc gevers achter voor den
disch, de disch zou zeer van zxnen invloed
verliezen. En hadden dc katholieken hunnen
disch, de arme menschen zonden vrycr
hunne consciëntie kunnen volgen. En de
liberale. Toekomst en is voor die vryheid
niet, lyk of ze niet en is voor do vryheid
van 't onderwys, noch zelve voor de vryheid
vandcwaerheidjlezeggen. Zy weet het wel:
moesten de liberalen ophouden van dwingen
cn moesten ze hunne dwingtpiddels kwyt
zyn, Yperen zou anders draeijeo!
Ware 't niet dat hetire woede tegen dat
gedacht, en beur benaeuwdheid van den
uitvoer haer verblend, zy en zou in onze
redens geene infamie vinden.
Immers, wat is er naluerlyker, dan aen
katholieke herten te zeggen, en helpt toch
de vyanden van 'l katholiek onderwys niet?
Lael de liberalen hun liberaelwerk allecne
doen, hebben ze nog niet genoeg in, hy
wel?... Zy hebben nu de hospicitin in de
handen, zy hebben den disch, zy hebben do
pompiers, zy hebben 't slèehuis, zy hebben
'tsladsooderwys, den alheoéc, dc Looijo van
meisens cn knechten, de fricadelleschoolc:
over dit al hebben zy 'l gezag, en voor
'l grootste deel met katholiek goed en geld
geslicht cn ingcrigt. Is liet le veel vragen
dat 'l geven van aelmocseti hy katholieken
zou vry zyn.
Maer neen dc Toekomst zou willen dat ze
gedwongen zyn van aeltnoescn te geven
door de lusschenkomsl van den disch; want,
zegt zc, het grootste gedeelte dier giften
zyn fondalien, en dat hel een diefstal zou
zyn enz. T stact er waerachlig!
Hoe en brandt 't woord fondatie deur
't papier van de Toekomst niet?... En dat
schryft zy binst dat ze den acnslag der fon
datie Lamotle goedkeurt cn verheft; zy, die
dc fondatieschcndcndc wel goedkeurt en
verheft, en voor wie dc laetsle wil der
stervende maer cn deugt, als 't een libe
rale wil is! Ouf! 'I gacl te verre zoo schaem-
levry zyn!...
Nu, Toekomst, gy spreekt altyd lyk of't
Nieuwsblad zou gezeid hebben dal de armen
ervan moeten beroofd zyn, en gy weet in de
ziele dat wy uildrukkelyk't legenslrydige
gezeid en voorgesteld hebben, en gy weet
nog meer, dat wy dc eerste zyn altyd om
den armen hy te staen. Is 'l wy niet die eerst
een oproep gedaen hebben om de Lamoljes
hier by middel van vry willige giften te doen
blyven, en is 't wy, wy katholieken, niet die
de oudo Mariasehool in Yperen bewaren, en de
kantennyverheid, dc eenigstc van dc oude
nyverheden in stand houden, om den ar
men le helpen?... dat weel gy, cn gy zoudt
koulen van diefstal! ouf nogeen keer,'k en ken
niets verachtelyker onder de zonne of alzoo
spreken en schryven cn werken legen eigen
consciëntie!..
Daer hebt ge alweer een slaeltjc van cenc
liberale gazette, die klagen zou dal ze ver
boden is!... Maer de gezonde roden all
moet zoo een dingen verbannen, 'k laied^"
wat geloof en godsdienst zeggen.
De stalen hoge. De Toekomt m
dat wy ons woord hebben moeten intrekk
omdat wy gezeid hebben dal het niet zcl-
en was dal Gastje de flambeeuw van de prj
cessie een bezemstok genoemd had, u
of wy het eerst opgevat hadden. Maer iu:ëfj
hy liet uilgesproken of niet, Gustjc heeft het
goedgekeurd en meer nog de oorzake van
geweest, zoo wat danig verschil is dat?,
Daerby dat woord klonk rondom hem uit
den mond van dezen die Guslje toeklakten
Wat verschil?... Indien de Toekomst jel
te vreden cn is met 't geen wy op de bk(.
phemcerende stalen boge gezeid hebben
wy hebben andere dingen nog of 't tgeenè
wy eerst verhaelden!..
Schryven en aep zyn. T js |0C[,
armetierig, als men wil schrvven, en geen
een voorstel of volzin kan draeijeo; als man
op den buit van ander moet leven!'T is't
leventje van onze Toekomst: als zeievers
een goê zwier heeft en wal zwaei, of wat
luimig is, let erop of 't niet gestolen is uit
Nieuwsblad?.. Zondage laetst, was geheel
beur eerste blad eene naaping van onze arti
kels, en zy komt toen uil al pronken lyk
een gaei met de pluimen vnn den pauw!!
Armtierig is schryven cn aep zyn.
De beschuldigingen der Lamoljes.
De ellendige Toekomst komt Zondage laelst
alweere vooruil met al do belastingen die
wy al vyftig keeren te pulveren geslegen
hebben, maer lyk een venijnige drake zy nept
altyd de brokken te hoope: nu Zalerdage
gaen wy alweere er op los om dat drakegoed
te plotten, voor den een-en-vyftigsten mael.
P/aetsivervangingEen koninglyk
besluit van 22 November luidt:
Art. 1. De prys der plaelsvervanging door
het departement van oorlog is vaslgcsleld,
voor 't jaer 1874, op zestien honderd franks
(fr. 1,C>00).
Art. 2. De miliciens wolke eene vryslel-
ling, cenen uitstel of een tydelyk verlof ge
nieten, die zich het regl willen verzekeren
van hen le doen vervangen in geval zy, in
de volgende jaren, onder dienst zouden ge
roepen zyn, zullen zich moeien onderwerpen
aen de schikkingen der artikels 644 en 643
dergezcide wei.
ESiiiiiciiBamlM'hc Politiek.
Lyk of de troonrede sprak, zoo is bel in
dc Kamers, huilen dat de liberalen juiste den
regel niet en volgen. M. Malou wil byzon-
derlyk affairens koulen, en de polilieke van
kante laten, om'l land in ruste te houden;
maer de liberalen met Frère cn vcrslaen liet
alzoo niet. 'T is 't geen wy van eersten af
gezeid hebben.
Zoo is het nu dc kwestie van dc geldspe
ciën of de rnuiite, en Frère die dorstig is
naer beheer, heefteen lange, groolcgerucht
makende rede gemaekl om 'l ministerie aen
le randen, en in dc geldspecie vond hy ook
zyne politieke. In plaels van le spreken cn ic
redeneeren wat 'l best, 'l profyligste en t
gcmakkciykstc zyn kan, hy valt legende
onbehofldiglieid, de zorgeloosheid van 't
gouvernement!. Nooit, nooit cn zal men ruste
hebben met dc liberalen, hoe meer men
toegevend is hoe stouter zy worden, hoe
onstuimiger. Doch dezen keer lyk in de
kwestie van 't overnemen der yzerwegen
heeft M. Malou Frère duchtig geklopt, en
zyn ontwerp slaeiulc gehouden, en hem be-
lachclyk gemaekt met altyd in alles politiek
te mengelen.
Is hel niet zuiveruit licerschzucht cn mis
schien vervolgszueht, die in heel die liberale
streving zit? Want wat hebben zy le klagen
van'l ministerie alles gaet lyk ten tyde van
Bara, huilen dat de benoemingen onparty-
dig gedaen zyn, cn dal men geep nieuwe
Co I' n'S[M»ll(S('St S 9«MI.
Popcringtic, 27 Novemlier 1873.
Twee verdoolde boeren van Elverdinglic.
Men heelt niet letter gelachen, Zondag laatst, met
Tie koppel lioeron dio, van zale gemist zynde, te
midden de katholieken zalen soepe te slorpen,
terwyl menlioere vloekte en stampvoette in den
uilzolder omdiW hy twee van zyne slaven niet zag.
Maer, zegt de eene oolykaerd aen den onderen,
waer zit menheere dé? 'k en zie menheère niet
Menhoere. heeft veie werk op zulke dagen, hy is
ievors bezig met eentwie. lladdc ik geweten dut
by hie.r niet ging verschynen, 'k en ware waeraeh
tig naer 'Peperinghe niet gedoold. Noch ik ook
niet. Nu, wy zullen alsan voldnen hebben.
Jamaor, hoe gaat hy welen dal wy hier geweest
zyn? liazinne! (de fynste van de twee met eene
zeure stem) liazinne! Zeg dè, bazinno, wanneer
gaet menheere komen? Welk'ne menhecre?
Eb wel! gy weel wel, menhecre, van wien dot zy
daer al die aardige dingen zeggen en schryven.
Wik gy spreken van Benooijc, misschien' Hat is
hier zyn plaetse niet, gy zyt hier in geenen uitzol-
der, dat ge peist, gy alhier en gy aldaer! En de
boeren loopen; zy kwamen t'einden den asem in
den uitzoIder en zetten hun stille neder by de ande-
sHjeeti van menbeore, klcene en groote. Vivat
de 1il*utoii! En zeggen dat er toen 20 eters meer
which try de katholieken dan by de andere. De
Delgen zyn getrouwe enderdaueu, maer zy verdra
gen geene sla vemy.
Een fiasco. Zondag binst de hoogmisse vierde
Mcnheeren's muziek zyne Ceciliafeest.ln de stille en
■verlatene straten onzer godsdienstige stad stormde
bet voort geiyk een helsch gevaertc al spelen en
trompetten 'k en weet niet hoe. Al met cenen keer,
ie midden dor Y porei ra et, een valsch en onverdra
gelyk getuit en daerachter silence... Ewam er een
peord legen wiens ooren gekwetst waren door het
valsch gerucht? Was er een zieke in hel gebeurte
die. men niet slooren wilde op zyn lydrnd bed?
Neen; nwer ziet hier de knoop. Men speelde een
nieuw stuk, van deze ongelukkige stukken met
tamlaiurs en clairons; de m acts lok was icvers ver
strooid, dc eene sloeg alhier, de andere speelde
aldaer ©o om een einde te 6tellen aen den tobn-
l)ohn, Menheere gaf tceken met zyn paraplu en men
liet het stuk ton balfsten. Treffelyke vooruitgang,
merkwoerdige verbetering! Nog wat zulken voor-
uilgang en wy gaen een muziek bebben gelvk in
Chiua vele gerucht zei de boer maer weinig
woUe en hy schoor zyn zwyn.
m
Weel gy boe dat de taJryke familiën de Huml-
slraet ingetrokken hebben om naer bel concert van
den uitzoldor te gaen? T docieurljc weet dal.
Ten deele te voet en ten declc met ryluigen.
Duivelesse /ya, docteur.
m
m
YerlxUcrbig.Wy beblx;n getcid dal er in
Menltecreo's concert 23S damen waren niet fraction
on geheelen. Wy zyn gemist. Volgens 'tdoclcurtje
er waren er byna 300. Eli! wel. Eh! wel.
0
Een uttslapkc van den gouverneur. M. Vram
hout, gouverneur van West-Vlacnderen, als.by te
Brugge te veel op zyn kazakke krvgt, komt naer
Foperinghe zyne liberale stadsgcnoolen in hunne
kunstvermaken (én andere ook zeker?) mot zyne
tegenwoordigheid vcrccren. T is alzoo dal hy Zon
dag laelst M. Van Merns is komen vereeren in den
uitzoldor. 'T is al straf Wel; maer hy zou dan den
zelvtm beer Van Morris inct zyne woorden zoo Wel
moeten voreeren dan met zyne tegenwoordigheid.
Geen dokheie rekeningen, gouverneur,
w
Ihhnistwn clairons, demission lambours! Ki
ts eene schroomelyke ophitsing in het korps clai-
rons-tiunhours van Mcnheeren's muziek Zy spreken
van demissie, vau acnklaging aen 't parket, van 'k
weet niet wal al. En waerom?Omdat zy,
maendag laetst, niet hebben mogen meedansen in
bet handschoehal Patiëntie, mannetjes, ge zult
mogen dansen met Menheere als gy naer Mcnhee
ren's zin, met ketingen horlogie zyl.
Stout, tegen God alleen. Onze liberale mannen
zyn verbitterd omdat hunne zaken niet en gaen,
ierwyl by de katholieken hel al medeslact wat zy
ondernemen. Zy zvnkwaed opal wal katholiek is,
zy zouden Iujh willen wreken op al wat aen de
katholieke party min of meer vasthoudt. Nu, tol
welke wraek hebben zy hen begeven? Tol de
wreek over God! Zy zyn stout tegen God alleen.
Om beu «ver God te wreken hebben zy, Zondag
juotsl, eene godsdionslstuoring begaen die misschien
nog in geen een dorp, in geen een der slechtste
steden van lielgie is gepleegd geweest.
Op het kloppen der Consecratie, gedurende de
hoogmis, zyn zy gaen trommelen, en Hompellen, en
tnuzieken rond Sl-Berlinus kerk, zonderde minste
reden, zonder eenig ander oogwit dan de godsdienst
plegtigheid te slooren en hunne onleschbare wraek
uit te oefenen tegen God.
Ligt valle zulke heiligschcndende euveldaed op
de onverstaanbare consciëntie der alleenebiechters,
die aan 't hoofd van zulke sociëteiten staen. Ligt
valIc ze ook aen do verblinde, maer wetens en
willens verblinde, katholieken, die niet schrooroen
hnnne medehulp aen zulke buitensporigheden te
verleenen. Wy zullen ons te vreden houden met
den regtveerdigen doch ook bermhertigen God te
smeeken dat hy geen wederwraak op de pljgiigen,
op hunne huizen en kinders neme. Wy zullen al-
leeiilvk vragen aenal die weldenkend on verstandig
zyn, of het hun nog verwonderen zal, dat wy zulke
societgiten en zulke mannen met alle kracht beris
pen, en met alle treffelyke en wetielyko middels
bevechten. Zy zyn benauwd voor hunne winkels
en voor hunne kalanten, zy zyn stout legen God
alleen.
Als de vos de passie preekt boerken wacht uw
ganzen.'T dokleurtje begint te boffen op den
muziekmeester van 't nieuw Van Mcrris-muzick,
wy raden M Klein aen van zyne bagagiën te ma
ken. Dat boffen is slecht toeken. Al dc voorige
muziekmeesters zyn verdwenen in cenen wolk van
kluyzewicrook, er is veel te vreezen dat bel we
derom alzoo zal gaen Die muziekmeester die goed
is, die ervaren is, die talentvol is, die me? liet be
handelen van den niaelslok (sic) aen anderen zyne
kunstgevoelen inboezemt, die buitengewone en
wonderlyké man zal al met eenen keer al zyne
kundigheid en wonderlyké hoedanigheden kwyt
spelen. Wy weten nog niet juist hoe, maer het zal
komen, onthoudt het lezers en leert dacraen den
prael oordeelen vuu een sukkelacr van dokteur die
l'ythagorc op 'l laetstc van zyn leven, als hy de
noten niet meer ziel, muzickanl wil maken.