terlingen van beide geslachten hel
Juilsche
volk de welenscbap, de deugd, de zced-
baerheid, de getrouwheid aen Vorst en
land, inplanten, en katholieken maken, die
men op 'l slagveld bewonderen moest, dat
wil Bismark, en dat is: «en hatelyk vinden
mag men, maer beven zal men. >-
Zyne Heiligheid den Paus belasteren en
vervolgen, den Paus, die nooit geen vinger
buiten zyne verhevene pligt ging, die overal
de waerheid voorstaet, de valschheid ver
oordeelt en de vrede zoo zoekt te stichten,
die, omdat hy 't regt bemint en H onregt
haet, in zyn eigen paleis gevangen is, be
roofd van alle middels van beslier, diedaer,
een-en-tachtigjarige ouderling, zonder eenig
verweer is; dat doet von Bistnaerk; en ha
telyk vinden en wreed mag men, maer
beven zal men.
Wetten maken tegen Gods wetten,en Gods
Kerke verdrukken en tergen, hare Bisschop
pen en priesters, aen hun eed getrouw, ver
bieden hunne pligt te kwyten,en ze met boe
ten op boeten slaen, ze met kot en verbanning
dreigen, 't woord van Pius IX, den Stadhou
der Chrisli, gevangen houden; dat wil von
Bismark en dat is: en hatelyk vinden mag
men, maer beven zal men.
De dagbladen die regt en regtveerdigheid
verdedigen, die Paus en Kerke voorenstaen,
die voor geloof en zeden stryden, processen
op processen aendoen, en de moedige schry-
vers met boeten en gevang slaen, dat wil
von Bismark en dat is: en hatelyk vinden
mag men, maer beven zal men.
Twaelf miljoenen katholieken in hunne
ziel en geweten dwingen en kwetsen, dat
wil von Bismark en dat is: en hatelyk vin
den mag men, maer beven zal men.
Het keizerlyk huis, de keizerin aen 't
hoofd, door die dwingelandy kwetsen en
ontrusten, den keizer op den dool helpen,
dat doet von Bismark en hy zegt: Oderinl
dum tneluanl. Dat zy haten als ze maer
en beven.
Dat is de politike binnen.
En buiten:
Beijeren, Zwitserland, Italië, Oostenryk,
Spanje, Frankryk, de zelfde polileke opleg
gen en ze met dreigementen of anderszins
de katholieke religie doen vervolgen en te
niele brengen, dal wil von Bismark en dat
is of begint; en Europa mag hem verachten,
maer beven zal het. En «lch bin sto/z darauf»
zal hy met zyn kurassiersslemme en al
stampen met zyn kurassiersleerze uitroepen:
Ik ben trotsch dat er niemand meer gehael
is als ik! Dat is de politieke van Oderinl
dum metuant.
He wel, haet zal van Bismark vinden by al
de vaderlanders van al de landen van
Europa, maer ook lafhertigc vreeze: kruipen,
zullen de landen voor den kurassier, en
hunne oude edele en chrislene fierheid af
leggen!
Maer.
By de H. Kerk en zal zyne politieke van
Oderinl dum meluantniet lukken. Daer
en zal by noch haet noch vreeze kunnen te
wege brengen; maer bidden zal zy voor
haren vyand, en den Heere vragen dat hy
hem zou vernederen; want in de vernede
ring alleen is de redding en hem met hel
hoofd regt antwoorden op alle zyne bevelen:
Nun puss urn us: wy en kunnen noch en
mengen, en t is beter God te gehoorzamen
als de menschen, en t is beter de vreeze
des Ileeren dan de vreeze der menschen.
En daerlegen zal von Bismarks politieke
breken.
'T is nog vele Ie zeggen maer 'k ben al ie
lang. Tol den naeslen keer dan.
liv de verwaendheid had hel mira-
ben, als
tel van Salelle belachelyk te maken. Dal zyn
de mannen der vrye wetenschap, van het
vrye onderzoek, van't licht, (We vry den
ken, zou de magister zeggen. Alia! Allaf
kluitspeelders zyn 't. Gelooft het vry dat zy
vry met en denken, niet en onderzoeken, en
n alle wetenschap puidonnoozel zyn. Peist
een keer! Zondage laetst liep geheel 't eer
ste blad der Toekomst op de Jesuielenen
ieder reke was eene valschheid, eene dwaes-
heid! Meer nog, den ouden spreekt er zyn
zeiven gedurig tegen. Inderdaed:
muleis tien.
Pïaetsclyk nieuws.
'K tnoel dikwyls tegen myn zin den tytel
van Plaetselyk nieuws schryven; omdat
ik byna nooit anders dan ouds te schry
ven "heb, te weten 't oud versleten liedje van
den ouden versleten Toekomstschryver, en
zyne hulpe, jonger van jaren, maer ten min
sten zoo oud en versleten van gedachten.
Gy meugt gerust zyn, lezers, 't en is
geen laster noch leugen meer legen onze
Lamotjesden ouden loopt nog en de frica-
Jellemagister achter, sedert dat wy hem op
eed gevraegd hebben. Hy zal nog een beetje
wachten van te herbeginnen, of beter hy en
zal nooit meer herbeginnen; al wat hv doen
zal 't is een beele en een snauw geven, al
wegloopen, lyk een droeve jongen: T is im
mers 'tgeen hy doet nopens de kwestie der
mirakels, sedert dal wy hem getakeld heb-
lu'T jesuitiek onderwys of geestelyk on-
derwys, zegt hy, en dient maer om eerlooze
bevolkingen te maken; en eenige reken ver
der zegt hy: Een achtbare geestelyke geeft
het godsdienstig onderwys in de Looijeü...
Hy klaegt dat er geen geestelyk en gaetom
onderwys te geven in de andere stadsge-
slichten. Is dat geen zweerende tegehstrly-
digheid, myn ouden? Als T onderwys der
geestelyken eerloos maekt, lyk of gy zegt,
waerom zoudt gy er in uwe liberale gestich
ten zoo geerne hebben?.., Ha! voor uitsteek-
bard, niet waer? myn ouden! Gy kunt het
niet duiken.
2U Hy heeft zoo dikwyls Viklor-Etnmanuel
beboft en geprezen en 'l italiaensche volk dat
met hem spande, en van dezen keer is het
italiaensche volk een wederspannig en eer
loos volk! Is dat geen tegenstrydigheid?
3° Hy heeft dikwyls de groote steden aen-
geprezen, en gezeid dat er daer licht en we
tenschap was en dal de landsmenschen dom
en dwaes naer den pastor luisterden; en van
dezen keer is het volk van Parys een eerloos
en wederspannig volk. Aleventwel, zyt
akkoord met u zeiven. Maer neen, niet waer?
gy zondt al te gauw t'enden uw latyn zyn.
4° Als hy sprak van Spanje, was hy niet
altyd genegen voor Print, Serrano, Castelar
en de opstandmakers? en Zondage waren het
al wederspannige en eerlooze. Is dat geen
tegenstrydigheid, man?...
'T is genoeg. Ja alzoo wit en zwart, ja en
neen op't zelfdeonbeschaemddurven zeggen
en voorenhouden, en kan maer de dompe-
laers meer bedriegen.
Den ouden wil houden staen dal het ka
tholiek onderwys een volk maekt dat niet
beslierlyk is, dat zedeloos is, enz. Maer,
myn ouden, hoe komt het al die opstand
maksn, vorsten verjagen en regeeringloos-
Iteid te weeg brengen, dat zy altyd liberalen
heelen?
Die de vorsten uil Italië joegen, was da
liberale klyke die met den liberalen Vteler
samenspande.
Die in 1793 de guillotine opreglten, na
men zy den tytel van liberalen niet?
Die in Spanje Isabelle band ;n en Amedée
wèerezonden, waren het de liberalen niet?
Die Louis-Philippe uit Frankryk joegen
en, over korten lyd, de Napoleons familie
onttroonden, waren het de liberalen niet?
Die de Commune mieken in Parys, waren
het geen liberalenZy schoten de Jesuielen
dood!
Zoo neemt nu nog dat die gasten uit eene
broederschole of jesuietenderwys kwamen;
om tol hunne gruwelen te komen moesten
ze liberael worden. Ja, lot Hyacinthen en
andere Opsomers toe, zyn ze nu de hulpe
niet der liberalenin Zwitserland en in
Pruissen?
Dut behoordet gy uit te leggen!
Voor de zeedbaerheid en gerustheid van
't pruissensch volk, waervan gy spreekt? de
17 lyken gevonden in Berlin, de verledene
week, zyn er een bewys van.
Horkt, myn ouden, dal gy T weet of niel
en weet, gy doet een eerloos favctietje. En
moesiet gy eens uwen wensch voldaan zien,
dal er geen geestelyk onderwys meer is er
dat men al liberael wordt; houdt uwe hanc
MMlilUUÜlli.'WJKU'll- tear«nteHWW
^w^=rsg«i»e'
',,^f
sekte is opgekomen sedert de laèiste Kerkvergede-
ring van liet Yaukaon, eene seklc die haeti zeltcn
den nacm geefl van oud katholieke» (vieux-etitho
liques)Staeis katholieken, zoo ze in Frankryk en
Duiiscldand zeggen.
Deze sekte is noch oud noch katholiek. Zy is niet
oud, want nauwelyks is zy begonnen over dry vier
jner, niet de beslissing van het geloofspunt der
(Waéthaérkeid van den Paus. Zy is nog min katho
liek of algemeen, aengezien zy maer een klein getal
acnharigcrs vindt, niettegenstaende al de bulp en
den bystand welken de Slaet verleent in Duitsch-
land en Zwitserland aen deze opkomende ketlery.
De voorstaenders en verkondigers van deze
nieuwe leering, die om hun slecht gedrag van
hunne bisschoppen weggezonden zyn, zyn eenige
afgevallene ptiesters. Spvts al hel geweld van de
magtigste Staetsmannen, heeft geen een katholieke
bisschop deze gevaerlykc dwaling willen acnveer-
den of onderteekenen.
Waerin bestaet nu die schismatieke en kettersche
sekte van oud-katholieken of Slaets-katholieken?
Dit is moeijelyk 0111 beantwoorden, want zy weten
bet eigentlyk zelve niet, zy weten beter wat zy nidi
willen als wat zy willen.
Zy willen niet staen onder het gezag en de ge
hoorzaemheid van het geestelyk en zienlyk
Hoofd der II. Kerk den Paus van Hoornen
zy willen niet activeerden do onftielbaerlieid van
den Stadhouder van Christus op acr.de, in (zaken die
hel geloof en de zeden aengaen. Die groote verstan
den gelooven liever aen hunne eigene onfaelbaer
heid, die edele herten gehoorzamen liever aen oenen
Bismark, die nogllians onlangs zelve bekend heeft j
dat liv om zvne tyranny meest gehael en verfoeid is j
van geheel de wereld.
Wat leeren die wonderlyke Apostels?
Hetgeen alle apostaten geleerd en gedaen hebben:
de II. Kerk versmaden, Christus leering en instel
lingen vervalschen, voornatnelyk uitvallen tegen het;
II. Sakrament van de Biecht, tegen hel oppergezag
van den Paus, enz., enz.
Welnu, het zyn deze valsche leeringen, het is
deze verminkte religie van deze slechte sekte, wel
ke meest al de liberale dagbladen en in liet byzon
derde schryvelaers van de Toekomst verspreiden
en aenprediken. De schoenpoetsers van Van Mc iris
zoowel als de fricadellebaes van per, laten geenejj
gelegenheid voorbygaen zonder aen de nieuwe
sekte lof toe te zwaeijen en hare ongodsdienstige
princiepen op te helderen. s
Het is alzoo dat zy party trekken voor de gewei-?
denaryen van hel burgerlyk gezag tegen de bis
schoppen en priesters in Duilsclihind en Zwitser
land, dat zy de inpalmingcn van kloosters en kerk
goederen toejuichen en goedkeuren in Italië. Zy
spuigen vier en vlam, integendeel, als de Paus en
Bisschoppen in hunne bulle en mandementen de
waerheid bevestigen, de dwalingen afkeuren, het
regt voorenstaen en het onregt brandmerkend?:
won-len toebrengen; in hunne oogen zyn de diena;
ren Gods onlydelyke oproermakers en opslandef
lingen, die weigeren aen Cesar te geven hetgeen
hem toekomt, alsof God niet gezcid had; Het ijjs
beter aen God te gehoorzamen dan aen de menschep
welkdanige zy ook mogen wezen, als dezen weltejh
uitgeven tegensirydig met de wetten van God ó1
van zyne Kerk.
Het is alzoo nog dat zy spotten en schimpen met
alle godvruchtige genootschappen zooals congrega
tien, broederschappen enz., dat zy schertsen en
lachen met de godvruchtige plegligheden zooals
Missen, Triduüms, Novenen,dat zy stoornis veroor
zaken in de bedevaertcn en op de gewyde kerkho
ven, dat zy het gebruik der Uil. Sakramenleij
namelyk van de Biecht willen beletten of ten minsfe
de menschen ervan afhouden met ze in twyfel fe
trekken, dat zy uitvallen tegen St-Pieterspenning,
de Nicuwjaergiften, de H. Kindschheid, de Voort
planting van hel Geloof enz., in een woord het is
alzoo dat onze Tofi/tonislschryvers tegen Christus en
zyne Kerk samenspannen met al wat kettersch en
en schismatiek is met al wal God- en zedeleer is ofn
hare geloofspunten te betwisten, hare zedeleer te
vervalschen, hare regeltucht te overtreden.
IIoo lang zullen de kortzigtige éfi verdoolde men
schen zulkdanige schryvers lezen en aen hunne
boosaerdige plannen vrywillig doch 1>Iindeling de
hand geven.
GEN' zyn geheel Poperiughe te bestieren en de
hnrgerv te doen dansen gclyk liet zou schuifelen.
Gelukkiglyk hebben de katholieken in de laetsio
kieziiig verstand genoeg gehad 0111 achter de arme
khip en den onnoozelen praet van die vreemde
kwakzalvers niette luisteren Anders het spel ging
eenen gang te Poperiughe; zy zouden wel alligt
erger geweest zyn als de geuzen te Antwerpen.
Leest liever de profession de foi of hei syniholuni
des geloofs van het dokteurlje met de aenkomst v,n
den nieuwen fleer Deken.
LWa«IU'WI W JIM UI
Opent toch uwe oogen. Ha! ha! nu windt men
er geen doekskens meer aen, nu komt men openilvk
en klaer waer men u liberalen en halve katholieke,
leiden wil. Als eene bende slaven wil men u bren
gen tol verachting van God en Kerk, van geloof en
goede zéden, wy hébben bet u dikmaels gezeid,
zult gy liet nu gelooven, nu dat de schandalige
schryvelaers liet zelve bekennen?
Zy vallen u op liet lyf, deftige Poperingbenaers,
omdat gy in de inhulding van Jiet opperhoohl uwei
geestelykheid blykon gegeven hebt van aengek eefd-
hcid aen de II. Kerk, uwe Moeder. Zy kunnen niet
verdragen dat gy voor den nieuwen lierder een
vacndel uitsteekt, uwe kinderen in engeltjes m
macgdetjes verkleedt. Waerotn zuik volk niet naer
de mane gezonden?
Dat is een handsvol goddelooze kerkliaters
bedervers, die Poperiughe willen verpesten dooi'
ongeloof en zedeloosheid. Zult gy ons nog overdre
ven oordeelen als wy dat houden staan? Wal geven
zy voor redens waerom gy niet moglet vieren
Hoort; omdat M. de Deken hier gezonden is van
eenen politieken en heerschzuchligen bisschop d e
een ultramonlaen en infaillibilist is, omdat hy aen
liet hoofd staet eener party welke den Syllabus, de
wetten der Heilige Kerk getrouw wil b'yven en om
eenige andere redens die al daerop uitkomen;
ls dat geen opene oorlog tegen Paus en Kerk
tegen geloof en goede zeden? Ha! wanneer zult ^y
de oogen opendoen 0111 te zien waer men u wi.
leiden? Die geleiders, wel is waer, zyn maer klein
in getal, zy zeggen liet zelve, zy zyn niet meer dan
met 10 of 12 en daerby noemen zy zich vreemde
lingen, dit wisten wy wel, wy hadden ze genoeg
erkend aen het rouw uitzigt hunner huizen op den
dag der installatie.
Nu beklagen zy bitterlyk hun schryven en wry
ven tot versterking van hel liberalisnius, zy zeggen
dat'tal boter aen de galge is.Laetze maer; God gave
dat deze Ls hun leerden dien verloren arbeid staken
en onze dierbare religie gerust laten! Maer wy vree
zen er voor, want zy kondigen nog eene geheele
masse liberale feesten aen, waerin zy gedurig
nieuwe middels gaen uitvinden om het volk te ver
leiden en af te keeren: Soiree musicale, groot con
cert, bal, feest aen damen, tooneelvertooningen! het
zal der gaen! en de fortuintjes zullen mogen schui
ven.
Poperingbenaers, doet uwe oogen open, ziet waer
die vreemdelingen u willen leiden en verkiest liever
duizendmael de heidereen aengename familievreug
den van uw huisgezin eer dan die ellendige en govaer-
lyke nachtbyeenkomslen te midden van mannen die
niet weten waerin het zuiver huiselyk geluk be
staet.
Konden al de deftige burgers van Poperinghe,
malkander daerin ook de band geven, men zou
weihaesl bet oude en godsdienstige Poperinghe zien
herleven in achting en eerbied voor geloof en goede
zeden hersteld worden; en die vreemde dwingelan
den en gelukzoekers die hier gedurig twist en
tweedragt zaeijen, zouden welhaest hunne schildery
mogen oprollen om elders te gaen dansen, balen,
feesten houden en slaven maken zooveel het hun
lust.
Poperinghe, 23 January 1874.
iJe nieuwe sekte, te Poperiughe. Ecnc slechte
Ilabemus con/ilenlcm reum. Dikwyls wiet'd
er gezeid en beweerd dat hot een kleen getal
vreemde gelukzoekers waren die bier Poperinghe
onder tol boven wilden keeren,en hel oud christelyk.
geloof in deze godvruchtige stad willen uitroeijen;
onze gezegden zal niemand nu meer durven tegen
spreken aengezien de pligtigen zyne schuld zelve
beleent; Ilabemus con/üenlem reum, zei Cicero, wil
ik zeggen 't dokteurlje. Ja het mannetje uit de pre
tentie, en heeft do zoele hoop gekoesterd van met
10 of 12 politieke vrienden, die al YREEMDEL1N-