Totacl fr. ?,33§-60 BEKIGT. Zondag toekomende zullen wy eene inschryving openen voor de vervolgde priesters van Zwitser land. Yperen, 31 January 1874. 'K heb u laelst geloogd de dwingelandy zoo wreed en onruensehelyk, die von Bis- mark in 't nieuwe duilsche keizerryk pleegt, hoe hy alles wil buigen, en plooijen, en doen kruipen voor zyne voelen, en hoe hy, in zynen heidenschen hoogmoed, durft uit roepen, lyk de heidensche tyrannen van over twee duizend jaer: Oderint, dam me- tuant, haten mag men, maer beven moet men; Ik ben trolsch meest van heel Europa gehaet en verfoeid te zyn! Moe hy zyn curassiersleerze op geheel Europa zetten wil, heb ik ook aengeroerd; maer'l moet wal wyder uileengedaen zyn. De eerste slave die voor Bismark kruipend ligt, is 't rooversnest van Italië. Alle dagen roept hy Victor-Emmanuel loe: Gy moet gedaen maken met den Paus, gy moet het Valikaen innemen en den Paus doen ver- dwynen! En de Ilaliaenders, die slim mer zyn als von Bismark, en zouden niet geerne zoo zeere te werkegaen, hoe geerne zy den Heiligen Vader zouden van kante helpen; maer zy durven von Bismark niet tegenkomen, en zy trachten hem eemgzins te voldoen. Zy beven voor hem en zy halen hem in 'l herte. En wat doen ze? Zy hebben één voor één de kloosters aen- geslegen en 't kerkegoed allengskens binnen gepalmd, om zoo den H. Vader van zyn by- zondersten steun en hulpe in zyn geeslelyk bestier te berooven. Nu willen zy den Orènoque doen inroe pen van Frankryk. 'T is een oorlogschip dal daer ligt ten dienste van Zyne Heiligheid in geval men hem uit zyn paleis bande of de hand op hem wilde leggen. Nu nog trachten ze al de wercldsche ge zanten der versehillige Mogendheden by den Heiligen Vader weg te helpen en ze ledoen vervangen door priesters, en zoo de Mogend heden doen erkennen dal dc Paus geen regl heeft op lydelyk beheer, maer alleen op 't geestelyke. En dan zouden ze Pius IX laten zyn leven uitleven, zonder hulpe, verlaten van al de gouvernementen, zonder uit zyn Valikaen te kunnen geraken. Na de dood van Zyne Heiligheid ware de kiezing van den nieuwen Paus in hunne handen, en dan, 't ware een Paus die volgens Bismark zou zyn, of geen! AIzoo bewerken de Ilaliaenders Bismark's politieke. Maer't en gaet niet rap genoeg volgens den Kurassier! En in Italië beeft men en veracht men Bismark. Het tweede land waer Bismark zyne wil doet uitoefenen, is Oostenryk. Daer zyn de Kamers vol Bismarksche slaven, en de kei zer Frans-Jozef, goed van gedacht maer flauw lyk een riet. Zyn ministerie, om Bis mark te bevallen, heeft't Concordaet, met, Roomen gesloten, doen breken; en nu ko men er wetten voor de pinne die niet en verschillen met de pruisensche wetten van kerkvervolging en verdrukking. Keizer Frans-Jozef haeten verfoeit dat, maer hy beeft! Het derde ryk waer Bismark zyne haken inslaet en naer zyn zin doet dansen, 't is 't ellendig Frankryk dat.altyd tusschen han gen en worgen, den moed niet en heeft het eenig middel van redding te kiezen. Daer en is deKerke nog juiste niet vervolgd, maer Bismark wil dat zy hel worde. De bisschoppen verkondigen de laetste Encycliek van den Paus.waerin Z. Heiligheid Bismark's politiek afkeurt én doemt, en dal gaet Bismark tegen! De katholieke gazetten en houden niet op van Bismark's politieke aen te randen, en de afschuwelykheid ervan te loogen, en de Franschen op te wekken om den Pausvooren te staen, en zoo den vorigen stand van hun vaderland te herkrygen. En dat ook steekt Bismark tegen. En wat doel hy? Hy toogt zyn kanon Krupp en zynen Moltke, en Frankryk beeft, 'l gouvernement haet Bismark en 't beeft. En Bismark zegt: Oderintdum metuant. En, de bisschoppen krygen eene verma ning en ja eene berisping van den minister, om Bismark's wille!! En de Univers, 'l edelste en deftigste dag blad van 't ryk is voor twee maenden opge- schortst, om Bismark's wille! En de minister verklaert in de Kamers dat Frankryk geen onvriend en wil zyn met Italië,en dat het den Heiligen Vader,«alleen om zyne geestelyke Magt herkent, nog om Bismark's wille. En de moedige fransche katholieken, de edele en manhaftige generael Du Temple wordt den mond gestopt, als hy voor 't verdrukte regl, voor de vervolgde Kerke, voor den gevangen Paus spreken wil, nog een keer om Bismark's wille. En zoo kruipt het fiere Frankryk voor de voeten van den Kurassier,'l is gram,'t is bitsig, 'tis woedend tegen den dwingeland, maer'l beeft. En Bismark zegt: Oderint dunt metuant. En hy wil meer nog: De bisschop pen moeten lyk in Pruissen geprocesdge- boel en gekoterd zyn! En Frankryk word bitsiger; maer 't beeft meer. Wal zal het doen? Voor Zwitserland en Spanje, von Bismark's politieke is er in zwang, 'l en is niet noodig daer meer af te zeggen. Maer Belgie! 'l vrye Belgie, 't onzydige Belgie, Belgie dal nooit voor geen dwinge landy geschapen was, 't trekt ook al de oogen van Bismark. En men zou zeggen dat het al beeft vooraleer hel de kurassiersstem gehoord heeft. Een der ministers komt ons ook raed en vermaning geven van Bismark's politieke te sparen.Hy heeft zoowel raed gegeven dat de bismarkschcn Bergé, dien wv kennen voldaen was. Maer hopen wy toch dat in ons Vaderland dat beven nooit zooverre zal gaen dat wy zullen moeten hooren lasteren, hoonen, beschimpen en bespotten al wal wy dierhaerst hebben, door de kruipdieren die uit Bismark's hand eten,eri daeropzwygende ons leed verkroppen! Neen, geheel Belgie zal antwoorden: Overal zal men hier voort zeggen dat Bismark een dwingeland is; omdat hy de Kerke vervolgt, de paters en minnen bant.de bisschoppen en priesters in't kot steekt en den Paus hoont en van kante wil. Ja, dwingeland is hy en al de kleene Van- heulen die hem gelyken! Corres|i«u«lcutieiii. Pi'iesteiiyfec lleiiDeuiiiigcii. I a c t s c 1 j k nieuws. Fricadellesc/iole. Eindelyk, is men op eene dochter gekomen, zegt men, die het over haer herte gekregen heeft te gaen leven en leeren en wyzen, in't huis waeruit de Lamotjes, volgens eene onreglveerdige wet, gebannen wierden,en't Alderheiligstonteerd, en dal voor eeuwigen stempelden naem van fricadellesc/iole dragen zal. 'K en kenne die dochter niet, maer wie hel zy, 'k ben zeker dat men haer heeft moeten geweld aendoen; want 'k en kan niet peizen daler een herte zoo onchrislelyk en onkatholiek en onge voelig zy in Yper, dat goeds moedszoo een functietje aenveerden zou. 'K heb mede- lyden met het arme schaepü Nieuwe correspondent. Is 't geloo- velyk?... Dat ze schaemteloos was de Toe- komstdal zy eerloos was, dal ze goddeloos was, stond bekend sedert dat ze in de barak- ke kipte; maer dat ze zooverre gekomen was,dat ze zoo diepe,zoo laeg,zoo verzonken lag, 'ten is niet geloovelyk! Ja dal eerloos bladje, de spuigbak van alwie zyn doopsel verzackl heeft, zyn vormsel ongetrouw, uit hel christen leger tol den vyand overgeloo- pen is, wordt 't bladje waerin een afgevallene YLAMERTINGHE. M. Ie Curé, 2000 M. Ie Vicaire, 500 Une familie demande la Benediction du StPère, 2—00 Quelques paroissiens. 3300 DICKEBUSCH. M.leCuré, 2000 Plusieurs paroissiens. 43—70 ZILLEBEKE. M. Huughe de Peu(evine. 10000 WESTODTRE. M. Vanhouver Salon. 3000 REN1NGIIELST (KLYTTE). M. Verbrugghe, prévöt. 1300 WESTVLETEREN. M. de Pastor, M. de Onderpastor en eenige parochianen, 10000 Francis Ureel, 100 N.LDeCroos. 30 De lieeren geestelijken van het arrondissement zullen wel willende inschrijvingen ontvangen. Alle andere persoonen van goeden wilzyn insgelijks bekwaem om de giften in te zamelente ontvangen en te behandigen. Men ontvangt ze ook ten bureele van het NIEUWSRLAD en van het JOURNAL D'Y- PRES. Om cenejuiste rekening toe te laten: 1° De gever en deze die de gift ontvangt wor den vuriglijk verzocht gezantenllijk het briefje der inschrijving, en het geld dal het behelstin te zenden. De persoonen die zouden verlegen zyn om het bedrag hunner inschrijving te laten geworden, mogen het in post-mandalen toezenden oen M. den Deken van Yper en. 2° Wy kunnen moer de inschrijvingen bekend maken waervan de lijst en hel geld voor den Don derdag noen zullen by M. den Delccn van Ype- ren toegekomen zyn. Zy zullen het niet temmen Het vrye vlaemsche woord! Yperen, 28 January 1873. Heer Opsteller, Ik kom nogmaels een plaetske in uw geëerd blad viagen om eenige woorden op den armzaligen rym- ram van de Toeksmst te zeggen, want Als 't Nieuwsblad van de Sterre spreekt, De Toekomst valt aen 't razen. Sedert 15 Mei 1873 had ik van de Sterreniet gesproken, en sedert dien scheen de 1 oekomst overtuigd dat ik, door hare scheldwoorden en drei gementen verschrikt, nimmermeer van de Sterre spreken zou. Zy is er nogthans leelyknevens.de sloore; want eiken keer dat ik in haer program stukken zal bemerken, die de zeden der Yperlingen kunnen kwetsen of benadeeligen, zal ik het my tol eene pligt rekenen het in uw Nieuwsblad bekend te maken en uwe lezers te verwittigen. Dat ik den nagel op den kop geslagen heb in myne laetste correspondentie, is zienlyk aen de woede der Toekomst. Veel vorwylsels, spotternyen en bedreigingen bevat zy, maer logenstraffen wat ik nopens de tooneelstukken gezegd heb en za1 zy. De Sterre waent hare medeburgers te verlichten, en in een zin heeft zegelyk: zy verligt de beurze van die onnoozel genoeg zyn, om één of twee franks te geven voor kromme sprongen te zien en armza ligen prael af te luisteren. Weihoe! Toekomst, gy zegt dat de liefde tot hunne moedertael do Slerremannen aendryft om op de planken te treden; maer gy vergeel, onnooze- le, dat die gasten zoo min hunne moedertael kennen als gy, en dus in staet niet zyn te verdedigen wat hun onbekend is. Een bewvs hunner toverkunde heb ik gegeven over eenige maenden, en weldra zal ik nog gelegendheid vinden om liet te bewyzen. Laet nu de Toekomst uitvallen zooveel zy wil tegen den II. schryvelaer van 't Nieuwsblad verre van die uitvallen te vreezen is 't voor my een eere, en nooit en zal ik my vernederen om op haren pruet te antwoorden. X. Poperinghe, 30 January 1874. Het voorledene. Om den goeden geest, den waren vlaemschen geest van godsdienst, van zede- lykheid, van vryheid en rondborstigheid te bewaren en te versterken is er niets krachtdadiger dan de gedachtenis van hel verleden. Daerotn is liet leervak der geschiedenis zoo gewigtigen zoo schoon. De algemeene geschiedenis van streken en landen is nog al veel gekend; maer de byzondere geschiedenis van steden en parochiën is somlyds verwaerloosd of vergeten. Wy peizen onze geachte lezers van Poperinghe aengenaem en nuttig te zyn, met eenige der oudheden van hunne geboortestad, als de lyd en de omstandigheden het ons toelaten, in onze gewone correspondentie aen te halen. De oorsprong van Poperinghe. Over den oorsprong van Poperinghe, gelyk over dezen van vele andere steden hebben wy geene klare en volledige kennissen. Vooreerst is de naem zelf nog al moeijelyk om uitleggen en wy laten het voor die meer in oudheidkunde gevorderd zyn. Allcenlyk willen wy bemerken da t deze naem van lieden,juist dezelfde van voorlyds niet is.Men zei en schreef in oudere tyden, in plaels van Pop. linghe, Pup urningahemPoperingahemPoperinghem De plaets die men nu Poperinghe noemt, was eertyds met talryke en dikke bosschen overdekt, die maer traegzaein uitgeroeid wierden en allengs kens voor landeryen en gebouwen wegschoven. In t jaer 1541 waren de bosschen nog zoo groot in getal en zoo ryk in groèite, dat men eene ordonnan tie kent, in dien tyd van schepenen en raden der stede gegeven, by dewelke dry ponden parisis (dry tot vier fr.) wierden loegestaen aen al wie eenirn wulf binnen Poperinghe vangen zou, en 6 ponden voor elke wulvin. De woestheid en onbeschaefdheid der bewoners volgde natuerlyk de woestheid en verwaerloozin,, der stroke. 'T is de godsdienst, het is het christen- dom die daer, gelyk elders, het licht der beschavin» ingebragt hebben. Te Sint-Omaers bestond er eene ryke en magtige abdy door den H. Beriinus aldaer opgerigt. De streke van Poperinghe wierd aen de abdy van Sint- Omaers door eenen zekeren graef Walbert afge- staen in 't jaer 038 of daer omtrent. Van sedert dien heeft de barbaerscliheid van streke en menschen ach- teruitgeweken,en wierdencr eenige daedzaken over het voorledene van Poperinghe bekend gemaekt.Wy zullen er eenige van opgeven in eenen volgenden nummer onder den titel van: oudste daedzaken van de geschiedenis van Poperinghe. X. Men schryft ons uit Crombeke: Verledene week heeft men in deze gemeente den zevensten zoon gedoopt van Livinus Deroo, een eerlyk werkman, die de algemeene achting der gansehe gemeente geniet. Zyne Majesteit Leopold II, die toegestemd had de peter van dat kind te zyn, heeft zich, in depleg. tigheid des doopsels, doen vertegenwoordigen door M. Floor, Burgmeester der gemeente. Ter dier gelegenheid heeft Zyne Majesteit, een bewys zvner toegenegenheid aen de familie Deroo willende geven, haer eene begiftiging verleend van honderd vyfiig franks. Madame, Floor is meter van dit kind welk de voornamen van Leopold-Augusle-Juliuen-Maria ontvangen heeft. 'S namiddags, ten 4 ure, heeft de overheid der gemeente zich van hel gemeente-huis naer de nederige woning van Livinus Deroo begeven oin dien gelukkigen vader, vergezeld van zyne zeven kinderen, naer de kerk te leiden. Ter gelegenheid van die merkweerdige gebeur tenis was geheel het dorp in vreugde; aen ieder iiuis zag men een drykleurig vaendel wapperen; de kiokken hebben niet opgehouden van luiden tot 's avonds ten 8 ure, en, opdat niets aen de feest zou ontbreken, men had het gemeente-huis luister- lyk verlicht. Mgr de Bisschop van Brugge heeft de volgende benoemingen gedaen: Pastor te Oostcamp, M. Bossaert, pastor te Gysel- brechieghem; Pastor ie Ghyseibreehleghem, M. Verliaeghe, onderpastor te Merckem; Bestierder der Zusters van Liefde te St-Denys, M. De Grendele, onderpastor te Victite, in vervan ging van M. Van Neste, die zyn ontslag gegeven heeft; Onderpastor van St-Anna, te Brugge, M. Boedts, onderpastorie Beernliem; Onderpastor te Beernliem, M. Van Neste, coad jutor te Oostcamp; Ouderpastor te Vichte, M. De Poorter, priester in het Seminarie; Onderpastor te Merckem, M. Simoens, onderpas tor te Dranoutre, waer hy vervangen wordt door M. J. Vermeulen, priester in het Seminarie.

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2