Totacl fr. ?,33§-60
BEKIGT.
Zondag toekomende zullen wy
eene inschryving openen voor de
vervolgde priesters van Zwitser
land.
Yperen, 31 January 1874.
'K heb u laelst geloogd de dwingelandy
zoo wreed en onruensehelyk, die von Bis-
mark in 't nieuwe duilsche keizerryk pleegt,
hoe hy alles wil buigen, en plooijen, en
doen kruipen voor zyne voelen, en hoe hy,
in zynen heidenschen hoogmoed, durft uit
roepen, lyk de heidensche tyrannen van
over twee duizend jaer: Oderint, dam me-
tuant, haten mag men, maer beven moet
men; Ik ben trolsch meest van heel
Europa gehaet en verfoeid te zyn!
Moe hy zyn curassiersleerze op geheel
Europa zetten wil, heb ik ook aengeroerd;
maer'l moet wal wyder uileengedaen zyn.
De eerste slave die voor Bismark kruipend
ligt, is 't rooversnest van Italië. Alle dagen
roept hy Victor-Emmanuel loe: Gy moet
gedaen maken met den Paus, gy moet het
Valikaen innemen en den Paus doen ver-
dwynen! En de Ilaliaenders, die slim
mer zyn als von Bismark, en zouden niet
geerne zoo zeere te werkegaen, hoe geerne
zy den Heiligen Vader zouden van kante
helpen; maer zy durven von Bismark niet
tegenkomen, en zy trachten hem eemgzins
te voldoen. Zy beven voor hem en zy halen
hem in 'l herte. En wat doen ze?
Zy hebben één voor één de kloosters aen-
geslegen en 't kerkegoed allengskens binnen
gepalmd, om zoo den H. Vader van zyn by-
zondersten steun en hulpe in zyn geeslelyk
bestier te berooven.
Nu willen zy den Orènoque doen inroe
pen van Frankryk. 'T is een oorlogschip
dal daer ligt ten dienste van Zyne Heiligheid
in geval men hem uit zyn paleis bande of de
hand op hem wilde leggen.
Nu nog trachten ze al de wercldsche ge
zanten der versehillige Mogendheden by den
Heiligen Vader weg te helpen en ze ledoen
vervangen door priesters, en zoo de Mogend
heden doen erkennen dal dc Paus geen regl
heeft op lydelyk beheer, maer alleen op 't
geestelyke.
En dan zouden ze Pius IX laten zyn leven
uitleven, zonder hulpe, verlaten van al de
gouvernementen, zonder uit zyn Valikaen
te kunnen geraken. Na de dood van Zyne
Heiligheid ware de kiezing van den nieuwen
Paus in hunne handen, en dan, 't ware een
Paus die volgens Bismark zou zyn, of geen!
AIzoo bewerken de Ilaliaenders Bismark's
politieke. Maer't en gaet niet rap genoeg
volgens den Kurassier! En in Italië beeft men
en veracht men Bismark.
Het tweede land waer Bismark zyne wil
doet uitoefenen, is Oostenryk. Daer zyn de
Kamers vol Bismarksche slaven, en de kei
zer Frans-Jozef, goed van gedacht maer
flauw lyk een riet. Zyn ministerie, om Bis
mark te bevallen, heeft't Concordaet, met,
Roomen gesloten, doen breken; en nu ko
men er wetten voor de pinne die niet en
verschillen met de pruisensche wetten van
kerkvervolging en verdrukking. Keizer
Frans-Jozef haeten verfoeit dat, maer hy
beeft!
Het derde ryk waer Bismark zyne haken
inslaet en naer zyn zin doet dansen, 't is
't ellendig Frankryk dat.altyd tusschen han
gen en worgen, den moed niet en heeft het
eenig middel van redding te kiezen. Daer en
is deKerke nog juiste niet vervolgd, maer
Bismark wil dat zy hel worde.
De bisschoppen verkondigen de laetste
Encycliek van den Paus.waerin Z. Heiligheid
Bismark's politiek afkeurt én doemt, en dal
gaet Bismark tegen!
De katholieke gazetten en houden niet op
van Bismark's politieke aen te randen, en de
afschuwelykheid ervan te loogen, en de
Franschen op te wekken om den Pausvooren
te staen, en zoo den vorigen stand van hun
vaderland te herkrygen. En dat ook steekt
Bismark tegen. En wat doel hy?
Hy toogt zyn kanon Krupp en zynen
Moltke, en Frankryk beeft, 'l gouvernement
haet Bismark en 't beeft. En Bismark zegt:
Oderintdum metuant.
En, de bisschoppen krygen eene verma
ning en ja eene berisping van den minister,
om Bismark's wille!!
En de Univers, 'l edelste en deftigste dag
blad van 't ryk is voor twee maenden opge-
schortst, om Bismark's wille!
En de minister verklaert in de Kamers dat
Frankryk geen onvriend en wil zyn met
Italië,en dat het den Heiligen Vader,«alleen
om zyne geestelyke Magt herkent, nog
om Bismark's wille.
En de moedige fransche katholieken, de
edele en manhaftige generael Du Temple
wordt den mond gestopt, als hy voor 't
verdrukte regl, voor de vervolgde Kerke,
voor den gevangen Paus spreken wil, nog
een keer om Bismark's wille.
En zoo kruipt het fiere Frankryk voor de
voeten van den Kurassier,'l is gram,'t is
bitsig, 'tis woedend tegen den dwingeland,
maer'l beeft. En Bismark zegt: Oderint dunt
metuant. En hy wil meer nog: De bisschop
pen moeten lyk in Pruissen geprocesdge-
boel en gekoterd zyn! En Frankryk word
bitsiger; maer 't beeft meer. Wal zal het
doen?
Voor Zwitserland en Spanje, von Bismark's
politieke is er in zwang, 'l en is niet noodig
daer meer af te zeggen.
Maer Belgie! 'l vrye Belgie, 't onzydige
Belgie, Belgie dal nooit voor geen dwinge
landy geschapen was, 't trekt ook al de
oogen van Bismark. En men zou zeggen dat
het al beeft vooraleer hel de kurassiersstem
gehoord heeft.
Een der ministers komt ons ook raed en
vermaning geven van Bismark's politieke te
sparen.Hy heeft zoowel raed gegeven dat de
bismarkschcn Bergé, dien wv kennen
voldaen was. Maer hopen wy toch dat in
ons Vaderland dat beven nooit zooverre zal
gaen dat wy zullen moeten hooren lasteren,
hoonen, beschimpen en bespotten al wal wy
dierhaerst hebben, door de kruipdieren die
uit Bismark's hand eten,eri daeropzwygende
ons leed verkroppen! Neen, geheel Belgie zal
antwoorden:
Overal zal men hier voort zeggen dat
Bismark een dwingeland is; omdat hy de
Kerke vervolgt, de paters en minnen bant.de
bisschoppen en priesters in't kot steekt en
den Paus hoont en van kante wil.
Ja, dwingeland is hy en al de kleene Van-
heulen die hem gelyken!
Corres|i«u«lcutieiii.
Pi'iesteiiyfec lleiiDeuiiiigcii.
I a c t s c 1 j k nieuws.
Fricadellesc/iole. Eindelyk, is men op
eene dochter gekomen, zegt men, die het
over haer herte gekregen heeft te gaen leven
en leeren en wyzen, in't huis waeruit de
Lamotjes, volgens eene onreglveerdige wet,
gebannen wierden,en't Alderheiligstonteerd,
en dal voor eeuwigen stempelden naem van
fricadellesc/iole dragen zal. 'K en kenne die
dochter niet, maer wie hel zy, 'k ben zeker
dat men haer heeft moeten geweld aendoen;
want 'k en kan niet peizen daler een herte
zoo onchrislelyk en onkatholiek en onge
voelig zy in Yper, dat goeds moedszoo een
functietje aenveerden zou. 'K heb mede-
lyden met het arme schaepü
Nieuwe correspondent. Is 't geloo-
velyk?... Dat ze schaemteloos was de Toe-
komstdal zy eerloos was, dal ze goddeloos
was, stond bekend sedert dat ze in de barak-
ke kipte; maer dat ze zooverre gekomen
was,dat ze zoo diepe,zoo laeg,zoo verzonken
lag, 'ten is niet geloovelyk! Ja dal eerloos
bladje, de spuigbak van alwie zyn doopsel
verzackl heeft, zyn vormsel ongetrouw, uit
hel christen leger tol den vyand overgeloo-
pen is, wordt 't bladje waerin een afgevallene
YLAMERTINGHE.
M. Ie Curé, 2000
M. Ie Vicaire, 500
Une familie demande la Benediction du
StPère, 2—00
Quelques paroissiens. 3300
DICKEBUSCH.
M.leCuré, 2000
Plusieurs paroissiens. 43—70
ZILLEBEKE.
M. Huughe de Peu(evine. 10000
WESTODTRE.
M. Vanhouver Salon. 3000
REN1NGIIELST (KLYTTE).
M. Verbrugghe, prévöt. 1300
WESTVLETEREN.
M. de Pastor, M. de Onderpastor en
eenige parochianen, 10000
Francis Ureel, 100
N.LDeCroos. 30
De lieeren geestelijken van het arrondissement
zullen wel willende inschrijvingen ontvangen.
Alle andere persoonen van goeden wilzyn
insgelijks bekwaem om de giften in te zamelente
ontvangen en te behandigen.
Men ontvangt ze ook ten bureele van het
NIEUWSRLAD en van het JOURNAL D'Y-
PRES.
Om cenejuiste rekening toe te laten:
1° De gever en deze die de gift ontvangt wor
den vuriglijk verzocht gezantenllijk het briefje
der inschrijving, en het geld dal het behelstin
te zenden.
De persoonen die zouden verlegen zyn om het
bedrag hunner inschrijving te laten geworden,
mogen het in post-mandalen toezenden oen M. den
Deken van Yper en.
2° Wy kunnen moer de inschrijvingen bekend
maken waervan de lijst en hel geld voor den Don
derdag noen zullen by M. den Delccn van Ype-
ren toegekomen zyn.
Zy zullen het niet temmen
Het vrye vlaemsche woord!
Yperen, 28 January 1873.
Heer Opsteller,
Ik kom nogmaels een plaetske in uw geëerd blad
viagen om eenige woorden op den armzaligen rym-
ram van de Toeksmst te zeggen, want
Als 't Nieuwsblad van de Sterre spreekt,
De Toekomst valt aen 't razen.
Sedert 15 Mei 1873 had ik van de Sterreniet
gesproken, en sedert dien scheen de 1 oekomst
overtuigd dat ik, door hare scheldwoorden en drei
gementen verschrikt, nimmermeer van de Sterre
spreken zou. Zy is er nogthans leelyknevens.de
sloore; want eiken keer dat ik in haer program
stukken zal bemerken, die de zeden der Yperlingen
kunnen kwetsen of benadeeligen, zal ik het my tol
eene pligt rekenen het in uw Nieuwsblad bekend
te maken en uwe lezers te verwittigen.
Dat ik den nagel op den kop geslagen heb in
myne laetste correspondentie, is zienlyk aen de
woede der Toekomst. Veel vorwylsels, spotternyen
en bedreigingen bevat zy, maer logenstraffen wat
ik nopens de tooneelstukken gezegd heb en za1
zy.
De Sterre waent hare medeburgers te verlichten,
en in een zin heeft zegelyk: zy verligt de beurze
van die onnoozel genoeg zyn, om één of twee franks
te geven voor kromme sprongen te zien en armza
ligen prael af te luisteren.
Weihoe! Toekomst, gy zegt dat de liefde tot
hunne moedertael do Slerremannen aendryft om
op de planken te treden; maer gy vergeel, onnooze-
le, dat die gasten zoo min hunne moedertael kennen
als gy, en dus in staet niet zyn te verdedigen wat
hun onbekend is. Een bewvs hunner toverkunde
heb ik gegeven over eenige maenden, en weldra
zal ik nog gelegendheid vinden om liet te bewyzen.
Laet nu de Toekomst uitvallen zooveel zy wil
tegen den II. schryvelaer van 't Nieuwsblad
verre van die uitvallen te vreezen is 't voor my een
eere, en nooit en zal ik my vernederen om op haren
pruet te antwoorden. X.
Poperinghe, 30 January 1874.
Het voorledene. Om den goeden geest, den
waren vlaemschen geest van godsdienst, van zede-
lykheid, van vryheid en rondborstigheid te bewaren
en te versterken is er niets krachtdadiger dan de
gedachtenis van hel verleden. Daerotn is liet leervak
der geschiedenis zoo gewigtigen zoo schoon. De
algemeene geschiedenis van streken en landen is
nog al veel gekend; maer de byzondere geschiedenis
van steden en parochiën is somlyds verwaerloosd
of vergeten. Wy peizen onze geachte lezers van
Poperinghe aengenaem en nuttig te zyn, met eenige
der oudheden van hunne geboortestad, als de lyd en
de omstandigheden het ons toelaten, in onze gewone
correspondentie aen te halen.
De oorsprong van Poperinghe.
Over den oorsprong van Poperinghe, gelyk over
dezen van vele andere steden hebben wy geene
klare en volledige kennissen. Vooreerst is de naem
zelf nog al moeijelyk om uitleggen en wy laten het
voor die meer in oudheidkunde gevorderd zyn.
Allcenlyk willen wy bemerken da t deze naem van
lieden,juist dezelfde van voorlyds niet is.Men zei en
schreef in oudere tyden, in plaels van Pop. linghe,
Pup urningahemPoperingahemPoperinghem
De plaets die men nu Poperinghe noemt, was
eertyds met talryke en dikke bosschen overdekt,
die maer traegzaein uitgeroeid wierden en allengs
kens voor landeryen en gebouwen wegschoven. In
t jaer 1541 waren de bosschen nog zoo groot in
getal en zoo ryk in groèite, dat men eene ordonnan
tie kent, in dien tyd van schepenen en raden der
stede gegeven, by dewelke dry ponden parisis (dry
tot vier fr.) wierden loegestaen aen al wie eenirn
wulf binnen Poperinghe vangen zou, en 6 ponden
voor elke wulvin.
De woestheid en onbeschaefdheid der bewoners
volgde natuerlyk de woestheid en verwaerloozin,,
der stroke. 'T is de godsdienst, het is het christen-
dom die daer, gelyk elders, het licht der beschavin»
ingebragt hebben.
Te Sint-Omaers bestond er eene ryke en magtige
abdy door den H. Beriinus aldaer opgerigt. De
streke van Poperinghe wierd aen de abdy van Sint-
Omaers door eenen zekeren graef Walbert afge-
staen in 't jaer 038 of daer omtrent. Van sedert dien
heeft de barbaerscliheid van streke en menschen ach-
teruitgeweken,en wierdencr eenige daedzaken over
het voorledene van Poperinghe bekend gemaekt.Wy
zullen er eenige van opgeven in eenen volgenden
nummer onder den titel van: oudste daedzaken
van de geschiedenis van Poperinghe. X.
Men schryft ons uit Crombeke:
Verledene week heeft men in deze gemeente den
zevensten zoon gedoopt van Livinus Deroo, een
eerlyk werkman, die de algemeene achting der
gansehe gemeente geniet.
Zyne Majesteit Leopold II, die toegestemd had
de peter van dat kind te zyn, heeft zich, in depleg.
tigheid des doopsels, doen vertegenwoordigen door
M. Floor, Burgmeester der gemeente. Ter dier
gelegenheid heeft Zyne Majesteit, een bewys zvner
toegenegenheid aen de familie Deroo willende
geven, haer eene begiftiging verleend van honderd
vyfiig franks.
Madame, Floor is meter van dit kind welk de
voornamen van Leopold-Augusle-Juliuen-Maria
ontvangen heeft.
'S namiddags, ten 4 ure, heeft de overheid der
gemeente zich van hel gemeente-huis naer de
nederige woning van Livinus Deroo begeven oin
dien gelukkigen vader, vergezeld van zyne zeven
kinderen, naer de kerk te leiden.
Ter gelegenheid van die merkweerdige gebeur
tenis was geheel het dorp in vreugde; aen ieder
iiuis zag men een drykleurig vaendel wapperen; de
kiokken hebben niet opgehouden van luiden tot
's avonds ten 8 ure, en, opdat niets aen de feest
zou ontbreken, men had het gemeente-huis luister-
lyk verlicht.
Mgr de Bisschop van Brugge heeft de volgende
benoemingen gedaen:
Pastor te Oostcamp, M. Bossaert, pastor te Gysel-
brechieghem;
Pastor ie Ghyseibreehleghem, M. Verliaeghe,
onderpastor te Merckem;
Bestierder der Zusters van Liefde te St-Denys,
M. De Grendele, onderpastor te Victite, in vervan
ging van M. Van Neste, die zyn ontslag gegeven
heeft;
Onderpastor van St-Anna, te Brugge, M. Boedts,
onderpastorie Beernliem;
Onderpastor te Beernliem, M. Van Neste, coad
jutor te Oostcamp;
Ouderpastor te Vichte, M. De Poorter, priester
in het Seminarie;
Onderpastor te Merckem, M. Simoens, onderpas
tor te Dranoutre, waer hy vervangen wordt door
M. J. Vermeulen, priester in het Seminarie.