mk IS EE* Itï T. Overweegt dit eerste punt, lezers van 't Nieuwsbladen leert een keer le meer wat een rampzalig, een afschuwelyk, versehrik- kelyk dingen de liberalery is! En hoe slecht, hoe slecht, van ze te helpen of te onder steunen! Yperen, 7 February 1874. Alwie in zyn herte een sperkje religie heeft, een ziertje eerlykheid en eigenweerde gevoelt, een druppeltje viaemsch bloed zui ver bewaerd heeft, moet ontroerd zyn en sidderen van afschrik en gruw, van walg en afkeer, hy het zien van het goddeloos, eerloos,laf en verraderlyk gedrag der libera lery ten opzigte van Bismark, den pruissen- sehen lyran met zyn heidenschen Oder int dum metuant: Dat zy haten als ze vreezen! Inderdaed: Eene Religie zonder priesters ware lyk een Slaet zonder Staeismannen en beheerschers, lyk de genees- of heelkunst zonder genees- of heelmeesters, lyk een regt ofte justicie zonder regtsgeleerden en reglers; in één woord. Religie zonder priesters en kan niet verstaen zyn verre van te hestaen; even min als eon Staet zonder beheerschers, de genees kunst zonder meesters, 't geregt zonder regters! Dus, die het priesterdom aenrandl en van kante wil, wil de Religie weg. En Bismark wil dal, en de liberalen in Beigie juichen!... 'T is afschuwelyk. Die heel hel priesterdom, le beginnen van Zvne Heiligheid den Paus tol den laetslen geestelyke, uitgeeft als verdrukkers, roo- vers, bedervers, zegt daerdoor zelve dat de Religie verdrukking, roovery en bederf is! En dat doet Bismark, en de liberalen in Belüie juichen Bismark toe!,.. 'T is afschuwelyk! Die het priesterdom onder zyn arme huk ken doet en, volgens zyn eigen bedorven wille, zoekt le doen leven, leeren eri bestie ren, die belet dal de geestelyke magt, vol gens pligt en wet door God gesteld, ha'ndele en werke, hy wil de Religie naer zynen wil maken en alle ware Religie onmogelyk. En dal doet Bismark, en de liberalen in Belgie juichen toe!.., 'T is afschuwelyk! Ja, is de geneeskunst mogelyk als men al de geneesheeren verwyst, als men ze naer zyn zin dwingen wil of als men ze uitgeeft, al zonder uitneming, voor moordenaers en deugenieten? Ais men heel de magistral ure en aide regtsgeleerden van kante wilde, ware het niet uit met regt en justicie? Die alle Stadsoverheid ontlroonen wil, helpt hy den Staet niet omverre? Dus ook, die de geestelyke overheid wec wil, is een goddeloos en religieverdelger. En zoo is Bismark, en zoo zyn de liberalen die toejuichen!... En't is een monster die de Religie van kante wil. en een monster is afschuwelyk en walgelvk!... Een hlaiSjc kerkvervolging. Mgr Le doc hows la Aerlsbisschop van Posen, oud Nuntius van Zyne Heiligheid, Ie Brussel, is eindelyk in 't kot gesteken, Hy stond onder eene lange reke veroordeelin gen en boeten. Zyn paleis is zoo goed als geplunderd om de boeten te betalen. Hy was in staet niet meer er nog te betalen, en Dyssendag morgen, ten vyf ure, wierd hy afgehaeld door de mannen van de wet en gekerkerd te Ostrowo. De mannen van 't licht, in Pruissen, werken in 't duistei-dyk de Joden die Christus gingen vangen, omdat er onder 't volk geen omroerte en zou zyn!!... Zy zyn altyd de zelfde!.., n In het katholieke Jura, van Zwitserland, is het verdoken tyd, lyk in de jaren negen tig. Geheel de slreke loopt vol gendarmen, en policen, en soldalen, op vangst achter Pastors en Priesters. Vrydag en Zaterdag. 29 en 30 Januari en Zondage en Maendagè, was de Jura doorkruist van uilzendelingen om pastors te pakken. Tiene stonden erop t lyslje om aengehouden te zvn, zy waren al op hunnen post; maer verdoken en be waerd door de vlytige en onrustige zorge hunner parochianen, hebben ze allen ont snapt. Hoe die mannen van de wet willekeurig en hstjg te werke gaen, 't en is niet £eloo- velyk! De eene, met eenen liefelyken grim lach op de lippen en helder gezigt, komen als vrienden en om heter te gelukken halen ze een papier voor den dag en zeggen dat M. Pastor niet anders en moet doen als leekenen. Elders, lyk jagthonden, gaen ze op verschillige hoeken van de dor pen, en komen al met eens de paslory oiji- ringélen. Te Fonienai kwamen ze stormen derhand het huis van den-pastor binnen, daegs voor de Eerste Communie, op eén oogenhlik dus dat men ze 't minste ver wachtte, oin le beletten zeker dat er dertig kmders 't verheven en zoel geluk zouden hebben hunnen Heer en God te ontvangen, dien ze zoo noodig zullen hebben! Te Fahy hebben ze durven haudslaen op eenen ouderling van tachtig jaer, die dry-en-wfiig jaer al priester is. Maer gelukkiglyk zyne schapen hebben hem met een onnoozelen list welen los te krygen, zonder geweld, en hem op franschen grond gedregen. Maer dal edel werk van liefde voor een zieken ouden man, die voorzeker in vyftien dagen ware gestorven aen de slrengheden van 't kot, kost hun dier. Fahy is bezet met solda ten. politie in Zwitserland en Vanbeule's of te de fricudellente Yper, zyn op het zelfde fluitje geleerd. Froié's alleen en eten geen fri- cadellen! Na een lang onderzoek zag men den eer- biedweerdigen Heer Hornslein verschynen lusschen de gendarmen; en lol overmaet van vernedering omringd door de sladsraed waervan een lid roket en stool op den arm droeg. De groote menigte die toegeloopen was, berstte uit in tranen en snikken, en onbe- schryvelyk was de angst en druk. Maer de arme priester met zyne gewone manhaftig heid en goedheid keerde hem tot zyne scha pen, die hem weenende volgden en zei hun: stelt u gerust, U en is niet, en is niet!Eenige stonden daerua zat hy achter de grendels. Binst T droevig tooneel, kwam Pipy, een veraehtelyken Opsomer, uit zyn huis en blootshoofd en heel verheugd keek hy den gevangen tusschen de gendarmen voort slappen! Alzoo veranderen de liberalen hel vrye Zwitserland! God spare hel vrye Belgie! Te Vendelincourt heeft het gebrand, lyk over tyd hier le Sl Denys. Men zei dat het de katholieken waren, om hen te wreken legen den eigenaer. die een vervolger is. De soldaten zyn der gezonden geweest door Frgté. Maer 't geruchte liep dat de ei genaer zelve de brandstichter was, en hy zit reeds in 't kot met geheel zyne famillie! Nero vindt overal navolgers! TeSl Denys en ging het alzoo niet! Die jagt deurt voort, doch de mannen van de wet komen te kort hy de zorge en de oplettendheid der brave christenen; de pas tors blyven goed verborgen. Edaes! niet allen ontsnappen! eenige zyn gevangen, en andere moeten hunne kudden verlaten. Vrydage laetst acht dagen, te Délémont is de politie in de dekeny gebroken en zv heeft huiszoekingen en ondervragingen gedaeu Niemand en mogt den Eerw^r deken by- staen, eene garde stond aen de deure om te belenen dal er iemand binnenkwam, Frolé's Correspondentie». zy de Plactsel yk nieuws. Fricadelleschool. Zy en is noch niet open. De fricadellebues en Gusljezynop zwier, zoekende om nog eene Eva te vinden, die hour chrislelyk, katholiek en gevoelig hert geweld aendoet, en aenveerdt den ai- men onderwys en opvoeding te geven, in 'I huis der Lamotjes, met de fondatie gesticht door Mejuffrouw Van Znulpeehe geleid en bestierd door den Eerw. kanonnik Van Boo, nu in de handen van 't liberael en onkatho liek stadhuis, geleid en bestierd door den onkalholieken Vanheule. Noch beloften, noch dreigmenten, noch vleijende toomjeen kan dat veranderen. Die I schole hlyft een huis van sacrilegie, van bru tale verstooting, van aenslag door on regt- veerdige wet, en van opstand tegen onze Moeder de H. Kerk!... Al moest ik myn leven met droogen brood en water slyten, 'k en zou er geen deel willen in hebben!... Anne schepsels, die lyk Eva verleid zyn! Dtschdwang. Men zegt dat de wang van de dischheeren nog niet op en houdt, niellegenstaende de protestatie van Cesar. Indien het waer is, wy wekken hevig de katholieken op, om toch in geener deelen te helpen in die afschnwelyke tyranny! en meer nog om ze met alle wettige en regl- veerdige middels te bestryden; want, weel ie. wel, t is eene oorlog die gevoerd wordt t63en t eerste en 't byzonderste regt der H. VCI'u weten van alle volken teonderwf Knockaert, vicaire de N.-D Poperin- 3—00 M. Mullie, vicaire de N.-D., Poperinghe, 500 M. Rvsman, curé de St-Jean, Poperinghe, 8—CO M. V erwilghen, vicaire de St-Jeun, Po- peringhe, 3 00 M. Ide, vicaire de St-Jean, Poperinghe, 500 MM. le Principal et Professenrs du collé ge de Poperinglie. 40—00 M. Vandenhogaerde, curé de Rousbrugge, 1000 M. Affenaer, vicaire, 8—00 De hoeren geestelijken van het arrondissement zullen wel willen de inschrijvingen ontvangen Alle andere persoonen van goeden wil, zyn insgelijks bekwacm om de. giften in te zamelen, te ontvangen en te, behandigen. Dien ontvangt ze ook ten hureele van het NIET1WSRLAD en van het JOURNAL D'F- J'RES. Om eene juiste rekening toe te laten: i° De gever en deze, die de gift ontvangt wor den vuriglijk verzocht gezamentlyk het briefje der inschrijvingen het geld dat het behelst, in te zenden. De persoonen die zouden verlegen zyn om het bedrag hunner inschrijving te laten geworden, wog ii het in post- mandaten toezenden aim M. den Dek n van Fperen. 2" Wij kunnen maer de inschrijvingen bekend maken waarvan de lijst en het geld voor den Don derdag; noen zullen by Mden Deken van Ype- ren toegekomen zyn. Poperinglie, 8 February 1874. Mynheer de Uitgever, Ik heb met veel voldoening in uw geëerd blad aengekondigd gezien dat uw correspondent van Poperinglie bet ontwerp heeli opgeval van eenige byzonder'ieden aen te balen over de geschiedenis van deze oude stad. Zekerlyk zullen al uwe lezers van Poperinglie inei veel belang deze inlichtingen vervolgen. Misschien zult gy uwe lezers ook toela ten hunne aenmerkingen en wyzigingen over deze belangryke stof in te lesschen. Van dezen keer wil ik liet proeven, om uwen correspondent te helpen in eene gemnkkelyke kwestie waerin hy scliynt versteld te zyn. Ik wil spreken van den oorsprong van het wooid Poperinglie, my dunkt dat deze oorsprong klaer en onbeiwisielyk is. Er beslaet veel, rond Poperinglie, een slacli van biezen waermede men de hopperanken aen de perssen vaslmaekt. Deze biezen, die men zooveel, op den bekwamen lyd, ter markt ziet brengen, noemt men nu nog te lande poppersbiezen of enke- lyk poppers. Nu, men weet dat de uitgang inghe, inghem, enz., aen zoovele stede- en parochienamen gemeen, niets anders wil zeggen dan plaelsstre- ke. Besluiten wy dat Poperinglie beteekent de poppersstreke, en zynen naem ontleend heeft aen een slach van biezen die vele in 't wilde groeijen rond die stad. Dal is een eenvoudige en gem.ikke- lyke uitleg, dien ik de vrylieid neem uwen corres pondent aen le bieden. Zoo gy myne kleine bemerking geweerdigt aen uwe lezers mede le deelen, Mynheer, zal hel voor iny en voor uwe andere lezers van Poperinglie eene allerbeste en aengèname aenmoediging wezen. Waermede ik de eer heb u le groeten. Uw abonneerde, X. dagelyksche bezigheid. Guet gy nog lang gedongJ deftige Poperinglienaers, van aen dal guddeloo volk voor beschutmantel te dienen? De goddelooze en zedelooze Toekomstschryi/^, slachten de musschen die gedurig dief, dief, <jjef roepen wat zy zelve zyn. Immers zy beschuldig,j( de katholieken in het algemeen en de priesters ir het byzonder van twisten tweedragt te zaeijen, zy zelve zyn ruziezoekers en opstandelingen ie<>.r geestelyk en wcreldlyk gezag. Zy beschuldig,.. Paus, Bisschoppen en priesters, getrouw aen hei oud goddelyk geloof, van te willen oene nieuW( religie maken en 'l is zy die de stikte der vi-yj,,n kery of loochening van allen godsdienst hier wi||e, inplanten. Zy roepen tegen ons dal wy de persoonen lasteren en over eenige weken troffen wy een hun. ner nummers aen waerin wy zonder de collective namen mede te rekenen niet min dan 48 persoonen op de schandelykste maniere mogelyk genaemd e, afgeschilderd wierden. 'T is schoon en edel 23 jaren lang deel te maliën van eene congregatie van jongelingen waèr men aen de elde van slechts 16 jaren aenveerd kan wordeni 'T is schoon en edel23 jaer lang te verblyven en we^ kelyks lustig te verzetten te midden eenemenigie bra. veendeugdzamejongheden welke men sticht en waer men gesticht wordt door allerlei goede voorbeelden Dit schoon en edel lot viel deze week ten deele aen Henri Baert, en al de congrega'nislen hebben verstaen wat al schoonheid en edelheid er daerin gelegen is; want zoo wy vernemen, hebben zy hen, een luislerlyk en alleraengenaemste feestje bereid Deze pleglige jubilé wierd gevierd Maendag avond in de tegenwoordigheid van al de beste jongheden van stad; want dien dag, gewezene en toekomend» congreganisten, hadden er zich al mogen by ver voegen Men verbaelt ons dat cr daer op de loffelykste wyze uitgevoerd is geweest een blyspel in dry bedryven van Docteur-houtkapper binst welk er zonder op- houden liertelyk gelachen en onderlusschen eenen afkeer tegen den dronkenschap ingeboezemd wierd. Voegt daerby een allergeestigste blygezang van Oomtjes erfenis tegen de gierigheid:"w.it ook, zoo het sctiynl, iiillermale veel byval ontmoet heeli, Eene afdeeling van sladsmuziek beeft ook niet wei. nig medegeliolpen om door het spelen hunner schoonste stukjes dit familiefeest luister en aen-e. naemlieid by te zetten. Eer aen die deftige jongheden die zoo wel qelutl hebben om op bet tooneel de dronkenschap afschu welyk en door hunnen zang den ongeregelden drill naer geld belachelyk maken! Men zegt dat hun proefstuk in tooneel- en muziek- kunde, wel zou mogen byk»ris oen meesterstuk genoemd worden. Maer byzonderlyk eer en lof aen den held van het feest, Henri Baert! koude hy moer vele navolgers vinden die ook eens hunnen'jubilé van 23 jaren congregunisl mogen vieren! Het kittelt in den neus van onze goddelooze scliryvelaers, dat wy de Poperinglienaers, die zoo weerdig hunnen Deken ingehuldigd hebben, deftige Poperinglienaers noemen. Wat hebben zy daer- legen? Zy voelen dat hunnen haring hier nieten braedt en dat men hun in hunnen goddeloozen en kerkhatenden weg niet volgen wil, en dal al hun schryven en wryven boter aen de galge is, en daer kunnen zy met over. Zooveel te beter, zy moeten maer Godsdiensten Kerk gerust laten. Eliwel nog eens, deftige Poperinglienaers, scheidt u geheel en gansch af van dat goddeloos en zedeloos volk zy zullen welhaest teenemael moede zyn van al watgy lief hebt, aen te randen. De t,ge Popermghenaers, dat handsvol goddeloo ze scliryvelaers duikt zich gedurig bacilten hel vaendel van liet liberalisers om hier hunne god delooze en zedelooze perten te spelen. Hoe zoudt gy nog willen staen onder dat zelfde vaendel welk zy zoo jammerlyk bemodderd hebben. Zy noemen 7.1'ch llliaralon „f ,ltn Zich liberalen of voorstaenders der vryl.eid! Zyn z het? Verre van daer. Slaven zyn zy zelve van dt •Wen en zy willen de Kerk onder hunne dwing- landy verdrukken. Opent uwe oogen: de braïe mensehen vervolgen, godsdienstige bedevaarten stooren, den Paus van kante willen helpen, onze gelooppunten loochenen of beschimpen, priesters en sermoenen door de modder slepen, zyn hunne

HISTORISCHE KRANTEN

Nieuwsblad van Yperen en van het Arrondissement (1872-1912) | 1874 | | pagina 2